Május 2007 Etűdök etikára |
Bevezető A fogadás kacsazsírja; Szinte visszhang; ...(versek) Kenéz Ferenc Szakmai kompetencia és etika Ungvári Zrínyi Imre Darwini etika a 20. században Szántó Veronika A fejlődés etikájáról Boda Zsolt Felelősség és döntés Zsolnai László Ha nem jövök; Így múlt a nyár el; Így nyúlunk mind ki (versek) Muszka Sándor A diagnózis közlésének erkölcsi vonatkozásai Gheorghe Popa Az abortusz etikája Mihaela Frunză A számítógép közvetítette kommunikáció etikája Mester Béla Termékeny közlegelők – zárt magánbirtokok Fekete László Séta nosztalgiában Bögözi Kádár János Vonatállomás; Felébredek; Alkohol; ... (Generátor – versek) Fülöp Orsolya Toll Bretter György sírjánál Angi István Akinek régi korokból súgnak Csapody Miklós História Parádi Ferenc felvételei a Házsongárdi temető, Baca, Dés, Körösfő és Szék síremlékeiről Kiss András Világablak A környezettudatosság mint erkölcsi kérdés Balog Adalbert Mű és világa A vágy rítusai Bíró Béla Közelkép Lehet-e az etika „alkalmazott”? Veress Károly Egy illúzió múltja Sárkány Péter Téka „Magammal viszem a végtelent is és a dallamot” (Átfogó) Bogdán László A hiány és a teste (Láthatatlan Kollégium) Bucur Tünde Csilla Hiába a nyelv… (Láthatatlan Kollégium) Bakk Ágnes Lélek-létlehetőségek Király V. István A Korunk könyvajánlata Talló A demokratikus stabilitás kellékei Ferencz Enikő Ember az édenen innen és túl Veress Boglárka Abstracts Számunk szerzői | ![]() | Angi István Bretter György sírjánál Dantét parafrazálva, az emberélet útjának felén, bartóki bánattal szívében Bretter György is teli kofferral, torzóba kényszerült főművekkel háta mögött lépett ki e világ vadonából. Életútján követte az intő anaforát, gondolatai megszületésétől megírásukig. Vigyázta őket, addig, amíg azok szavakká, szavai pedig tettekké váltak, és óvta tetteit is szokásaiban, mert tudta, hogy a szokások állnak a jellem bölcsőjénél. Írásait szavai bölcsességéből áradó figyelmeztetései avatták kora haladó öntudatának hiteles hordozóivá, máig és minden bizonnyal nem csak máig csillogó, maradandó értékekké. Parmenidésztől tanulta el az igét, hogy csak egyetlen út-szó marad, a van. Ám ezen igen sok a jegy, mivel nem-született, romlatlan egész, egyetlen, rendületlen és teljes. És mint létezőt a Moira megkötözte, hogy egész és mozdulatlan legyen. Jómaga ezt a létezőt, mint mondaná, vanságában akarta felszabadítani legalább a nyelvi kritika szintjén. Szerette felidézni Bálint György descartes-i indíttatású jeles mondását: felháborodom, tehát vagyok. Ennek a mottónak a jegyében alkotta meg az itt és most felejthetetlen metamorfózisát: „Pontosabban ragadjuk meg a valóságot, ha az »itt és most« elvébe a köznapi nyelv számára is elfogadható módon bevezetjük a cselekvés és a folyamatosság mozzanatát, ha tehát ezt az elvet az ITT és MÁST formulájában megszabadítjuk a konvencionális nyelvi ballasztok egyikétől. Az »itt és most« nyelvi-ideológiai kritikája hozzájárulás kíván lenni azok tevékenységéhez, akik eddig is a meglévő kritikájában cselekedtek. Ebben a nyelvi fordulatban so Életútjának fele mint hiánymetafora mára a felmért értékek jegyében válik igazából teli tartalommá. Harminc évvel ezelőtt ugyanitt, a gyász csendjében méltattuk sokoldalú munkásságát. Ma, 75 év mérlegén a Bretter által becserkészett tartalmak túlcsordulnak önmagukon. A távlatok ígéretében csordulnak túl. Az időközben megjelent és újra megjelenés alatt álló Bretter-kötetek, valamint a munkásságát elemző-értékelő könyvek, doktori értekezések és egyéb írások, a hagyományossá vált Bretter filozófiai-irodalmi kör ifjonti tevékenysége ma már az ígért távlatok bizonyosságát jelzik. Talán háborgó elégedetlensége termékenységénél is továbbmutató Bretter György gondolatainak diafán tisztasága és hívogató nyitottsága. Mai emlékezésünk, kívánom, járuljon hozzá e nyitottság tiszteletben tartásához, ahhoz, hogy halkan, de határozottan vállaljuk gondolatútját újra meg újra bejárni, írásainak máig friss forrásából meríteni s nem utolsósorban a nagy örökséget, a torzóban maradt főműveket – nyelvfilozófiai esszéit, doktori értekezését – utóéletre bírni megértéssel, továbbgondolással egyaránt. *Elhangzott a 2007. március 21-i koszorúzáskor. |