Főoldal

Korunk 1929 Március

A hálókocsi-autó

 


Az Umschau-ban olvassuk a következőket: azokhoz a szállítási eszközökhöz, amelyek az amerikai országutak ezer és ezer kilométerén közlekednek, a legútóbbi időben egy újtipus csatlakozott: a hálókocsi-autó. 1928. első napjaiban fejezte be a kaliforniai Los Angeles Pickwick-Müveiben Dwight Austin mérnök az új kocsi terveit. Májusban kezdte meg az építkezést, július utolsó napjaiban az új kocsi már menetkész állapotban volt, s miután a Long Beach-i Pacific Southwest kiállításon számos látogató figyelmét lekötötte október hó folyamán a Los Angeles-San Franciscoi vonalon szolgálatba állt.


Az autó tizenhárom fülkéjében huszonhat utasnak ad helyet. A fülkék egy alsó és egy felső fedélzetre oszlanak el. Az egész kocsin keresztül a kocsi félmagasságában egy középfolyósó vezet, amelyről pár lépcsővel az alsó és felső fedélzetre lehet kerülni. Nappal minden egyes fülkében két utas tartózkodhat egymással szemben a fülke vánkosain. Ezekből a vánkosokból éjjelre két ágy készül, melyek mindegyike két méter hosszú és 60 centiméter széles. Az ágyhoz tartozó betétek nappal az ülés alá vannak szerelve. Minden egyes fülkéhez tartozik egy kisebb, de még mindig elég kényelmes öltözködő helyiség állandó vízszolgáltatással, – tükörrel, két bőrönd számára való hellyel és egy fiókos szekrénnyel. A hűtött vagy melegített vizet termosz készülékek tartalmazzák. Fülkénkint öt-öt villanylámpa használható az utasok tetszése szerint. Minden egyes fülke középső ablaka éjjel biztonsági okokból bezárul, a keskeny oldalablakok viszont a szellőztetés céljait szolgálják. Ezen a szellőztetőn kívül van még egy villamos szellőztető készülék, mely az egész kocsi szellőzését végzi. A friss levegőt a készülék beszívja a jármű belsejébe – és az időjárás szerint – hidegen, vagy melegítve szállítja az egyes szakaszokba. A kocsi elülső bejárata mellett van a konyha, ahol a huszonhat utas teljes étkezése készül. Az étkezés bent a szakaszokba történik. A villamostűzhely lehetővé teszi, hogy a nap bármely szakában meleg étel álljon rendelkezésre. Emellett természetesen nem hiányzik a konyhán a jégszekrény sem.


A kocsi hossza maga 10.35 méter, szélessége 2.40 méter, magassága pedig 3.10 méter. Dacára e méreteknek, súlya csak 5350 kilogram, vagyis átlagosan annyi mint a legtöbb autóbuszé. Az aránylag csekély súlynak a sajátszerű építés a magyarázata. A chasis és a carosseri ugyanis nem épültek külön. A kocsi falai a nagyon kemény de könnyű duraluminiumból készült. Az első kocsi 30 ezer dollárba került a Pickwick Müvek remélik azonban, hogy a nagyobb arányú termelés folytán a költségek 22 ezer dollárra redukálhatók.


A Pickwick Müvek hatcilinderes motora száztíz lóerős. A motor egy szánszerű talpra van erősítve s kicserélés alkalmával elől kihúzható, miután csak négy csavar tartja. Igy azután lehetséges, hogy menet közben husz perc alatt kicseréljék a motort, miután a forgalomba vett vonal külömböző pontjain tartalékmotorok állanak rendelkezésre. A kocsivezető széles horizonttal az előtte levő útvonalra, a motor felett ül. Rajta kívül a kocsi személyzetéhez még egy szakács és egy Steward tartozik.


Mihelyt több kocsi áll rendelkezésre, a Los-Angeles-San Franciscoi vonalon kívül a szolgálatot kiterjesztik az egész kanadai Vancouverig. Később pedig az amerikai kontinensen keresztül a keleti partok felé is járatokat indítanak.


 


Vissza az oldal tetejére