Elektronikus Könyv és Nevelés

   

Könyvtár

   

Belső borító

 

Tartalomjegyzék

 

Rovatok

Könyvtár

Olvasáspedagógia

Anno

Tankönyv – taneszköz

Ifjúsági irodalom

Oktatástörténet

Hírek, kitekintés

 

 

Fórum

 

Impresszum

 

Acrobat Reader 5.0 CE

 

Derekasné Orosz Andrea

 

K

ö

n

y

v

t

á

r

Kistérségi együttműködés modellje Borsod-Abaúj-Zemplén megyében*

 

Társulással az Európai Unióba

 

A rendszerváltás után az oktatásügyben számos olyan szakmai probléma látott napvilágot, amelyeket korábban a szakfelügyelet, illetve az oktatásigazgatás hagyományos szervei oldottak meg. Valójában egy meglehetősen áttekinthetetlen, nehezen kezelhető helyzet alakult ki.

 

Megszületett a felismerés: egy teljesen újfajta felfogásra van szükség annak eléréséhez, hogy a közoktatási rendszer hatékony működéséért felelős tényezők a reális igények és lehetőségek felől közelítsék meg a kérdést. Egyre markánsabban jelent meg a települések közötti együttműködés szükségessége mind az oktatásigazgatás, mind a pedagógiai szolgáltatások területén.

 

Ebben a környezetben jelentkezett a társulások létrehozásának az igénye. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 12 közoktatási ellátási körzet jött létre az 1990-es évek végén. Az önkormányzatok 80%-a írta alá a szerződéseket.

 

A Mezőkövesdi Térségi Közoktatási Társulás 1998-as megalakulása óta a társult önkormányzatok bebizonyították, hogy egyik legfontosabb törvényi feladatuk színvonalas, hatékony ellátása érdekében képesek együtt dolgozni. Az önkormányzatok nem féltették önállóságukat. Hasznosnak bizonyult az együttműködés:

 

 

a pedagógusoknak, mert lehetőségük van a rendszeres tájékozódásra, konzultációkra, tapasztalatcserékre;

 

a tanulóknak és a szülőknek, hiszen elérhető közelségbe kerültek a pedagógiai szakszolgáltatások, a különböző kiskörzeti versenyeken pedig a tanulók kipróbálhatták magukat,

 

mindez kiegészült az információs rendszer fejlődésével és a pályázati lehetőségek bővítésével.

 

 

A körzeti szakmai munkaközösség

 

A közoktatási társulásunk sokrétű pedagógiai munkáját a szakmai munkaközösségek foglalják keretbe. Elsősorban módszertani kérdésekben nyújtanak segítséget az intézményekben folyó munka szervezéséhez és ellenőrzéséhez. A törvényi háttere mindennek pontosan behatárolt.

 

Fogalma:

 

a munkaközösséget az azonos szakterületen dolgozók alkotják, amelyeknek élén egy olyan pedagógus áll, akinek megbízatásával rátermettsége és szervezőkészsége miatt egyetértenek a munkaközösség tagjai.

 

Célja:

 

 

oktató-nevelő munka fejlesztése, szakmai egység biztosítása, továbbképzés segítése,

 

 

 

intézmények vezetői részére szaktanácsadás nyújtása,

 

 

 

minőségbiztosítás segítése,

 

 

 

belső értékelési rendszer kidolgozása,

 

 

 

tantárgyi integráció létrehozása.

 

Feladata:

 

 

szolgáltatással a térség iskoláinak, pedagógusainak igénye alapján.

 

A társulásunk keretében működését megkezdő 20 munkaközösség mellé 2002-ben az igazgatók kezdeményezésére jött létre az Iskolai Könyvtárosok Munkaközössége.

 

 

Az Iskolai Könyvtárosok Munkaközössége

 

Megalakulás forrása:

 

 

A mezőkövesdi térség 24 társult önkormányzatának igénye.

 

A könyvtári rendszer szakmai támogatásának hiányossága rendszerváltás után.

 

A NAT bevezetésével a könyvtárhasználattan integrált tanítási tartalmának megjelenése.

 

Tartós tankönyvek-letétek gondozásának problémái.

 

Pályázati források keresése a fejlesztésekhez.

 

Könyvtáros tanárok továbbképzésének megszervezése.

 

 

Tervezett szakmai munka

 

Az első lépések:

 

1.  Előzetes kérdőíves állapotfelmérés a társult iskolák igazgatóinak közreműködésével.

 

19 iskola

 

5 városi

 

14 községi iskola

főállású kvt.

 

2

 

1

kettős funkciójú

 

3

 

1 kvt. diploma

átlag gyűjtemény

 

 

 

4500 kötet

könyvtáros

 

70% tanító

 

25% szakkollégium

 

 

30% tanár

 

10% kvt. asszisztens

  

2.  A könyvtári rendszer segítségének megkérése.

 

3.  Alakuló értekezleten

  • igények felmérése,

  • vezető személyének elfogadása,

  • munkaterv körvonalainak meghatározása,

  • személyes kapcsolatok kiépítésének kezdete.

 

4.  Kiskörzeti könyvtárhasználati verseny beindítása.

    „Bölcs Bagoly Levelezős Verseny” fő előnye:

 
  • folyamatos kapcsolattartás,

  • könyvtár-pedagógiai munka segítése,

  • szakmai ismeretek fejlesztése.

 

Résztvevők:   2002/2003   18-18 csapat   180 fő
    2003/2004   13-12 csapat   110 fő
    2004/2005   12-11 csapat   115 fő
             
Fő támogatói:   TKT, Bükkábrány Község Önkormányzata,
    II. Rákóczi Ferenc Megyei Könyvtár,
    Városi Könyvtár, Mezőkövesd.

 

Eddigi együttműködésünkről:

 

Szakmai rendezvények

 

Idő

Téma

Résztvevők

2002. október

Alakuló értekezlet

Elek Erika m. szaktanácsadó

Társ. vez.; Városi Kvt. vez.

2002. november Mezőkövesden és Bükkábrányban

Rendhagyó irodalom óra Weinrauch Katalin írónővel

10 iskola 89 gyerek

2002 októbertől –

2003 áprilisig

Bölcs Bagoly Verseny

18-18 csapat

2003. március

Az olvasóvá nevelés

Bemutató órával

2003. április

BB döntő

GYISM támogatás

OSZK megtekintése

2003. október

Az időszaki kiadványok szerepe az isk. kvt-ban

Bemutató órával

2003 októbertől –

2004 áprilisig

Bölcs Bagoly Verseny

13-12 csapat

2004. március

Kiskönyvtárak az EU-ban

NKA támogatás

Városi könyvtár

2004. április

BB döntő

13-12 csapat

2004. október

„Összefogás a könyvtárakért” szakmai nap

II. Rákóczi Ferenc Megyei Kvt.

Tervezett:

2004 októbertől –

2005 áprilisig

Bölcs Bagoly Verseny

12-11 csapat

2005. június

I. Dél-Borsodi Olvasótábor megszervezése

 


 

 

* Elhangzott az Iskolai könyvtárak az Európai Unióban, Könyvtárostanárok II. Országos Konferenciáján Budapesten, 2004. október 29-én.

         

 

 

Tartalomjegyzék  |  Nyomtatható változat  |  Fel  ]