Társulással az Európai Unióba
A rendszerváltás után az
oktatásügyben számos olyan szakmai probléma látott napvilágot, amelyeket
korábban a szakfelügyelet, illetve az oktatásigazgatás hagyományos szervei
oldottak meg. Valójában egy meglehetősen áttekinthetetlen, nehezen
kezelhető helyzet alakult ki.
Megszületett a felismerés: egy
teljesen újfajta felfogásra van szükség annak eléréséhez, hogy a
közoktatási rendszer hatékony működéséért felelős tényezők a reális igények
és lehetőségek felől közelítsék meg a kérdést. Egyre markánsabban jelent meg
a települések közötti együttműködés szükségessége mind az oktatásigazgatás,
mind a pedagógiai szolgáltatások területén.
Ebben a környezetben
jelentkezett a társulások létrehozásának az igénye. Borsod-Abaúj-Zemplén
megyében 12 közoktatási ellátási körzet jött létre az 1990-es évek végén.
Az önkormányzatok 80%-a írta alá a szerződéseket.
A Mezőkövesdi Térségi
Közoktatási Társulás 1998-as megalakulása óta a társult önkormányzatok
bebizonyították, hogy egyik legfontosabb törvényi feladatuk színvonalas,
hatékony ellátása érdekében képesek együtt dolgozni. Az önkormányzatok nem
féltették önállóságukat. Hasznosnak bizonyult az együttműködés:
– |
|
a pedagógusoknak, mert
lehetőségük van a rendszeres tájékozódásra, konzultációkra,
tapasztalatcserékre; |
– |
|
a tanulóknak és a szülőknek, hiszen
elérhető közelségbe kerültek a pedagógiai szakszolgáltatások, a különböző
kiskörzeti versenyeken pedig a tanulók kipróbálhatták magukat, |
– |
|
mindez kiegészült az információs rendszer
fejlődésével és a pályázati lehetőségek bővítésével. |
A körzeti szakmai munkaközösség
A közoktatási társulásunk sokrétű pedagógiai
munkáját a szakmai munkaközösségek foglalják keretbe. Elsősorban módszertani
kérdésekben nyújtanak segítséget az intézményekben folyó munka
szervezéséhez és ellenőrzéséhez. A törvényi háttere mindennek pontosan
behatárolt.
Fogalma: |
|
a munkaközösséget az azonos szakterületen
dolgozók alkotják, amelyeknek élén egy olyan pedagógus
áll, akinek megbízatásával rátermettsége és szervezőkészsége miatt
egyetértenek a munkaközösség tagjai. |
Célja: |
|
– |
|
oktató-nevelő munka
fejlesztése, szakmai egység biztosítása, továbbképzés segítése, |
|
|
– |
|
intézmények vezetői
részére szaktanácsadás nyújtása, |
|
|
– |
|
minőségbiztosítás
segítése, |
|
|
– |
|
belső értékelési
rendszer kidolgozása, |
|
|
– |
|
tantárgyi integráció
létrehozása. |
Feladata: |
|
– |
|
szolgáltatással
– a
térség iskoláinak, pedagógusainak igénye alapján. |
A társulásunk keretében működését megkezdő 20
munkaközösség mellé 2002-ben az igazgatók kezdeményezésére jött létre az
Iskolai Könyvtárosok Munkaközössége.
Az Iskolai Könyvtárosok Munkaközössége
Megalakulás forrása:
– |
|
A mezőkövesdi térség 24
társult önkormányzatának igénye. |
– |
|
A könyvtári rendszer
szakmai támogatásának hiányossága rendszerváltás után. |
– |
|
A NAT
bevezetésével a könyvtárhasználattan integrált tanítási tartalmának
megjelenése. |
– |
|
Tartós
tankönyvek-letétek gondozásának problémái. |
– |
|
Pályázati források
keresése a fejlesztésekhez. |
– |
|
Könyvtáros tanárok
továbbképzésének megszervezése. |
Tervezett szakmai munka
Az első lépések:
1. Előzetes
kérdőíves állapotfelmérés a társult iskolák igazgatóinak közreműködésével.
19 iskola |
|
5 városi |
|
14 községi iskola |
főállású kvt. |
|
2 |
|
1 |
kettős funkciójú |
|
3 |
|
1 kvt. diploma |
átlag gyűjtemény |
|
|
|
4500 kötet |
könyvtáros |
|
70% tanító |
|
25% szakkollégium |
|
|
30% tanár |
|
10% kvt. asszisztens |
2. A könyvtári
rendszer segítségének megkérése.
3. Alakuló
értekezleten |
-
igények felmérése,
-
vezető személyének
elfogadása,
-
munkaterv
körvonalainak meghatározása,
-
személyes
kapcsolatok kiépítésének kezdete.
|
4.
Kiskörzeti
könyvtárhasználati verseny beindítása.
„Bölcs Bagoly Levelezős Verseny” fő előnye:
|
-
folyamatos
kapcsolattartás,
-
könyvtár-pedagógiai munka segítése,
-
szakmai ismeretek
fejlesztése.
|
Résztvevők: |
|
2002/2003 |
|
18-18 csapat |
|
180 fő |
|
|
2003/2004 |
|
13-12 csapat |
|
110 fő |
|
|
2004/2005 |
|
12-11 csapat |
|
115 fő |
|
|
|
|
|
|
|
Fő támogatói: |
|
TKT, Bükkábrány Község Önkormányzata, |
|
|
II. Rákóczi Ferenc Megyei
Könyvtár, |
|
|
Városi Könyvtár, Mezőkövesd. |
Eddigi együttműködésünkről:
Szakmai rendezvények
Idő |
Téma |
Résztvevők |
2002. október |
Alakuló értekezlet |
Elek Erika m. szaktanácsadó
Társ. vez.;
Városi Kvt. vez. |
2002. november Mezőkövesden és Bükkábrányban |
Rendhagyó irodalom óra Weinrauch Katalin
írónővel |
10 iskola 89 gyerek |
2002 októbertől –
2003 áprilisig |
Bölcs Bagoly Verseny |
18-18 csapat |
2003. március |
Az olvasóvá nevelés |
Bemutató órával |
2003. április |
BB döntő |
GYISM támogatás
OSZK megtekintése |
2003. október |
Az időszaki kiadványok szerepe az isk. kvt-ban |
Bemutató órával |
2003 októbertől –
2004 áprilisig |
Bölcs Bagoly Verseny |
13-12 csapat |
2004. március |
Kiskönyvtárak az EU-ban |
NKA támogatás
Városi könyvtár |
2004. április |
BB döntő |
13-12 csapat |
2004. október |
„Összefogás a könyvtárakért” szakmai nap |
II. Rákóczi Ferenc Megyei Kvt. |
Tervezett: |
2004 októbertől –
2005 áprilisig |
Bölcs Bagoly Verseny |
12-11 csapat |
2005. június |
I. Dél-Borsodi Olvasótábor megszervezése |
|
* Elhangzott az Iskolai könyvtárak az Európai
Unióban, Könyvtárostanárok II. Országos Konferenciáján Budapesten, 2004.
október 29-én. |