a borítólapra  Súgó epa Copyright 
Tánc és nevelés2. évf. 1. sz. (2021.)

Tartalom

Tanulmányok / Papers

  • Szászi Beáta ,
    Szabó Pál :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.4-29

    Absztrakt: A szerzők célkitűzése az egészségi állapot, a testtel kapcsolatos elégedettség, az evészavarok tüneteinek, a testtel kapcsolatos befektetések és az önértékelés kérdőíves vizsgálata felnőtt táncosok körében. Módszerek: Goldberg-féle Általános Egészségi Kérdőív, WHO Általános Jóllét Skála, Testtel Kapcsolatos Elégedettség Skálája, Emberalakrajzok Tesztje, Testtel Kapcsolatos Befektetések Skálája, Evési Attitűdök Tesztje és a Rosenberg Önértékelés Skála. Eredmények: A női táncosok (n=71) 45,8%-a, a férfiak (n=35) 21,2%-a rendelkezik jelentősebb tünetekkel vagy betegséggel. A nők 7,4%-a (n=5) sovány, túlsúlyos a nők 5,9%-a (n=4), a férfiak 15,6%-a (n=5). A nők 11,6%-ánál (n=8) fennáll az evészavarok kockázata. A modern társastáncosok a legelégedetlenebbek a testükkel, testsúlyukkal, náluk gyakoribbak az evészavar tünetek, míg a modern táncosok a legvédettebbek a testtel kapcsolatos szélsőségek terén. A 20 év alatti táncosnők szigorúbban ítélik meg és kevésbé védik a testüket, több bulimiás tünetük van, alacsonyabb az önértékelésük. Következtetések: A táncoktatásban elméleti és gyakorlati tudást adó intervenciós program bevezetése szükséges, melyben az egészségügyi, oktatási és nevelési munkatársak is részt vesznek. Mindez elősegítheti a táncosok testi-lelki egészségének és állóképességének javulását, a pozitív testképet, a magasabb önértékelést és az evészavaros tünetek csökkenését.

    Kulcsszavak: táncosok, testkép, testi elégedettség, evészavarok, önértékelés, egészségi állapot

  • Beáta Szászi ,
    Pál Szabó :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.30-54

    Abstract: Objective: to conduct research on health state, body satisfaction, eating disorders (EDs), body investments, and self-esteem among adult dancers. Methods: General Health Questionnaire, WHO Well-Being Index, Body Satisfaction Scale, Human Figure Drawing Test, Body Investment Scale, Eating Attitudes Test, Rosenberg Self-Esteem Scale. Results: 45.8% of female and 21.2% of male dancers have significant symptoms/ diseases. 7.4% of females are underweight, besides 5.9% of females and 15.6% of males are overweight. 11.6% of females are at risk for EDs. Ballroom dancers are the most dissatisfied with their body and weight, and they are the most symptomatic concerning EDs. Modern dancers are the most protected regarding body-related extremes. Female dancers under 20 have stricter body evaluation, less body protection, more bulimic symptoms, and less self-esteem. Conclusions: An intervention programme should be implemented in dance education that provides both theoretical and practical knowledge with the participation of experts in the field of health, education, and child care as well. This may help dancers to improve health, endurance, body image, and self-esteem. The prevention of EDs must be a priority in this initiative.

    Keywords: dancers, body image, body satisfaction, eating disorders, self-esteem, state of health

  • Lanszki Anita ,
    Papp-Danka Adrienn ,
    Szabó Eszter :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.55-72

    Absztrakt: Az EFOP-3.2.6-16 A tanulók képesség-kibontakoztatásának elősegítése a köznevelési intézményekben pályázat keretében a Magyar Táncművészeti Egyetem kidolgozott egy művészeti képességfejlesztő nevelési-oktatási programot, melynek keretében a tánc öt formanyelvéhez módszertani segédanyagok és pedagógus-továbbképzések készültek. A 2018-ban és 2019-ben lebonyolított tréningeken 57 köznevelési intézmény, elsősorban alapfokú művészeti iskola 126 diplomás táncpedagógusa vett részt az MTE munkacsoportjainak irányításával. Jelen kutatásban feltérképeztük, hogy milyen tapasztalatokra tettek szert a 2019/2020-as tanévben azok a pedagógusok, akik beépítették a továbbképzéseken elsajátított módszertani programot oktatási gyakorlatukba. Kutatási módszerként az írásbeli kikérdezést választottuk, és egy 27 kérdésből álló online kérdőívet alkalmaztunk. A kérdések 3 nagyobb témakört érintettek: (1) az akkreditált továbbképzésről való vélemény, elégedettség; (2) az új módszertani anyagok mindennapi gyakorlatba való beépítése; (3) a differenciálás, a tehetséggondozás és a hátránykompenzáció kapcsolata az új módszertannal. A válaszadó tánctanárok (n=103) összességében nagyon pozitívan nyilatkoztak a továbbképzésről, annak minden vetületéről. A legtöbben már beépítették a gyakorlatukba az új módszertant, elsősorban a változatosság, az újítás és az élménypedagógia érdekében, de voltak olyan pedagógusok is, akik módosítottak az eredeti módszertanon annak érdekében, hogy a differenciálást, a tehetséggondozást és a hátránykompenzációt eredményesebben meg tudják valósítani.

    Kulcsszavak: pedagógus-továbbképzés, hatásvizsgálat, művészetoktatás

  • Anita Lanszki ,
    Adrienn Papp-Danka ,
    Eszter Szabó :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.73-89

    Abstract: In the EFOP-3.2.6-16 Tender framework to Facilitate the Development of Student’ Skills in the Public Education System, the Hungarian Dance University developed a program with methodological guides and teacher training programs for ballroom dance, classical ballet, commercial dance, folk dance, and modern dance education. The training, held in 2018 and 2019, was attended by 126 graduate dance teachers from 57 public education institutions, mainly primary art schools. In this research, those teachers’ experiences are examined who included the methodological program in the 2019/2020 school year. For data collecting, an online questionnaire of 27 items was used. The questions covered three major topics: (1) opinion of teachers about the training; (2) incorporating new methodological materials into everyday practice; (3) the relationship between differentiation, talent management, and disadvantage compensation with the new methodology. Most teachers (n=103) have already incorporated the new methods into their practice, primarily for diversity, innovation, and experiential pedagogy. Still, there have also been teachers who have modified the original methodology to implement differentiation, talent management, and disadvantage compensation more effectively.

    Keywords: professional methodology, impact assessment, art education

  • Szente Dorina :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.90-105

    Absztrakt: A huszadik század első felében a fényképezés által lehetővé vált, hogy a családok, csoportok megörökítsék a számukra fontos pillanatokat. A húszas-harmincas években egyre olcsóbb és egyszerűbb fényképezőgépek jelentek meg a piacon. Ez volt a Kodak forradalma. Az intim családi terek kinyíltak, az iskolák hétköznapjai láthatóvá váltak. A Fortepan képi adatbázis az 1900 és 1990 között készült fényképek gyűjteménye. A fénykép mint a kor kulturális lenyomata új forrásként jelent meg a kutatók számára, amellyel megfigyelőkké válhatunk egy általunk kevéssé ismert világ rejtett szimbolikus közegében. A legősibb kommunikációs médium az emberi test, így annak mozgása a térben egészen új szintre emelheti a kulturantropológiai, pedagógiai antropológiai kutatásokat. A rituálék áthatják a mindennapokat, átmenetet képeznek múlt-jelen-jövő között. Közösséget, rendet teremtenek. Az iskolai ünnepségek és táncbemutatók által pedig jól megfigyelhetőek azok a rejtett tartalmak, amelyek rendezik a társadalmi viszonyokat. A kutatás arra keresi a választ, hogy az 1920-as, '30-as években hogyan jelentek meg, és hogyan változtak az iskolai táncok a különböző társadalmi hatásokra. Ezekben milyen rituális elemek jelennek meg. Ennek bemutatására tett kísérletet a következő írás.

    Kulcsszavak: iskolai táncok, ünnepségek, rituálék, testkép, képelemzés

  • Dorina Szente :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.106-121

    Abstract: In the first half of the twentieth century, photography allowed families and groups to capture important moments. In the 1920s and 1930s, cheaper and simpler cameras appeared on the market, which became available to many people. It was the Kodak revolution. The intimate family spaces opened; the everyday life of the schools became visible. The Fortepan visual database is a collection of such photographs taken between 1900 and 1990. As a cultural imprint of the time, the photograph has become a new source for researchers to observe a symbolic world we know little about. The oldest communication medium is the human body, so its movement in space can take cultural anthropological and pedagogical anthropological research to a whole new level. Rituals interarm everyday life, forming a transition between past, present, and future. It creates community, order. School celebrations are a good way to see hidden content that settles social conditions. The research looks at how school dances appeared in the 1920s and 1930s and how school dances changed to different social influences, and what ritual elements appear in them.

    Keywords: school dances, celebrations, rituals, body image, image analysis

  • Borbáth Katalin :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.122-134

    Absztrakt: Kultúrák találkozása különleges minőséget hoz létre. Így igaz a szakrális körtánc, a táncterápia és a tehetséggondozás kapcsolatára is. A továbbiakban egy, a fentiek szellemében fogant projektet és az azt megalapozó szakirodalmi hátteret mutatjuk be, melyben találkozik a szakrális körtánc műfaja, a táncterápia és a hátrányokkal küzdő tehetséges tanulók gondozása. A projekt a Kőbányai Pedagógiai Szakszolgálatban a Nemzeti Tehetség Program pályázati támogatásában valósult meg. A program kísérleti jelleggel, 12-14 éves általános iskolások, pszichológus, dramatista, művészetterapeuta, táncterapeuta, körtánc tanár bevonásával Össz-Tánc-Szín-Ház néven indult. Ennek a tehetséggondozó projektnek az egyik pilléreként működő körtáncterápiás fókuszú műhelyt mutatja be jelen írásunk. A műhelyfolyam konkrétumainak bemutatását megelőzi az azt megalapozó, háromoldalú elméleti háttér felvázolása: a szakrális körtánc műfaj jellemzése, a tehetséggondozás aktuális szempontjainak bemutatása és a körtánc műhely felépítésében és működésében erőteljesen jelenlévő táncterápiás alapok megjelenítése is megtörténik. A csoportfolyamat bemutatását követően egy SWOT típusú összefoglalót adunk a munkafolyamatról, amely tartalmazza a projekt erősségeit és kihívásait is.

    Kulcsszavak: tehetséggondozás, szakrális tánc, körtánc, táncterápia

  • Katalin Borbáth :

    DOI: https://doi.org/10.46819/TN.2.1.135-147

    Abstract: At the meeting points of different cultures, a unique quality is born. That is what we can experience when sacred round dance, dance therapy, and talent development meet and overlap. The study aims to present a project operated by the Budapest 10th district Educational Consultant Team with the support of the Hungarian National Talent Program. The program, named Square-Dance-Theatre-Scene, was started as an experiment, integrating 12-14-year-old students, including psychologists, drama experts, art therapists, dance therapists, and dance teachers. In the paper, a sacred dance therapeutic workshop is described and analyzed, which was a part of this broader talent management program. The workshop was preceded by an outline of the underlying tripartite theoretical background: The sacred dance workshop’s group dynamics are analyzed with dance and movement therapy methods. The archaic roots of sacred dance related to the therapeutic approach are also displayed. Finally, a SWOT-type summary of the work process is given, including both the project’s strengths and weaknesses.

    Keywords: talent development, sacred dance, circle dance, dance therapy

Recenzió / Review

Letöltés egy fájlban (5,5 MB - PDF)