
52 

Kalafatics Zsuzsanna 

A posztszovjet orosz média helyzete  

(különös tekintettel a televízióra) 

 

A posztszovjet médiarendszer fejlődését nagyban meghatározták a szovjet tömegtájékoztatási hagyomá-

nyok, a szovjet (diktatórikus) médiamodell. A szovjet tömegmédia közvetítette és propagálta az általános 

tájékozódási pontnak tekintett pártideológiát, uralta és ellenőrizte, tulajdonképpen kisajátította a való-

ságról való beszédet. Bár a peresztrojka és a glasznoszty idején a média a demokratizálás eszközévé 

vált, a kommunizmus felbomlása után azonban a média független, önirányító modellje nem tudott meg-

szilárdulni. Tanulmányomban egyrészt bemutatom, miként váltották egymást a médiarendszer uralkodó 

modelljei (önirányító modell, korporatív-autoritárius modell, ellenőrzött, államilag kontrollált modell és 

kommercializált modell), másrészt vizsgálom a médiafolyamatok politikai és gazdasági dimenzióit. Mi-

vel az orosz társadalom kollektív identitásának fenntartásáról, a szabadidő eltöltésének strukturálásáról 

a televízió gondoskodik, ezért külön figyelmet érdemelnek a televíziózás körülményei, tulajdonosi és 

jogszabályi háttere. Szót ejtek többek között a nem állami kézben levő televíziós csatornák, az NTV és az 

ORT létrejöttéről, majd az „NTV-párt” szétzúzásáról, az Oroszországi Állami Televízió- és Rádiótársa-

ság funkciójáról és a Roszkomnadzor médiafelügyeleti szerepéről. Az elfogadott jogszabályok – köztük a 

legújabb 2014. október 15-én lépett hatályba – jelentősen megváltoztatták/megváltoztatják az orosz 

média környezetét, s korlátozzák a Kremllel szembeni kritikus hangok érvényesülését. 

The development of post-Soviet media system was largely affected by traditions of communicating and 

disseminating mass-information, and the Soviet (dictatorial) model of media. Soviet mass media was in 

charge of transmitting and propagating the ideology of the Party, which was generally regarded as the 

main point of orientation, it thus controlled, monitored and actually dispossessed the discourse on reali-

ty. Although media became a tool for democratisation during in the age of perestroika and glasnost, 

after the disintegration of communism no independent, self-controlling media model could take roots. In 

my paper I will present how various dominant models in media (the self-controlled model, the corpora-

tive-authoritarian model, controlled, state-controlled models and commercialised model) replaced each 

other, on the other hand, and I will scrutinise political and economic dimensions involved in the pro-

cesses in media- as well. Since it is the television that is in charge of upholding the conscience of collec-

tive identity of Russian society, and of structuring pastimes, its circumstances, including ownership, 

legal conditions as relevant backgrounds for television broadcasting are especially noteworthy. I will 

also refer to the fact that non-state-run channels, such as NTV and ORT have come into being. Among 

related topics the crackdown of “NTV Party”, the function of Russian State Television and Radio 

Broadcasting Corporation, and the role of Roskomandzor in monitoring media are to be evaluated. 

Laws passed, among them a recent one having taken effect on 15th October 2014, have changed and are 

changing the environments of Russian media significantly, and are limiting critical voices to sound their 

opinion against the Kremlin.  

 

  



53 

Bevezetés 

Az oroszok nagyon erősen függenek a televíziótól, a televíziós hírműsoroktól. Az ország lakos-

sága napi rendszerességgel tévézik, többnyire azért, hogy megtudja a legfrissebb híreket. Oro-

szországban a legfontosabb információforrás a televízió, s ez a tény független a lakóhelytől, a 

társadalmi státusztól és a képzettségtől (Volkov, Goncsarov, 2014). A hírműsorokat mindenki 

nézi, még azok is, akik más forrásokból is tájékozódnak, illetve azok is, akik kételkednek a hír-

közlés megbízhatóságában és objektivitásában. A tévénézés tömegessé válása még a szovjet 

korszakban, a 70-es években kezdődött, a kilencvenes évek közepétől fogva pedig az otthoni 

szabadidő eltöltése, a családi élet szinte kizárólag a televízió köré összpontosult. A televíziózás, 

amellett hogy strukturálja a szabadidőt, meghatározza az értékrendet és a világról alkotott képet, 

azaz intézményesen megteremti az orosz társadalom kollektív identitását. A kommunikációs 

lehetőségeket és a műszaki/technikai berendezések (kábeltévé, dekóder, számítógép, mobil-

internet) fejlettségét és elterjedtségét vizsgálva azt láthatjuk, hogy a centralizált telekommuni-

kációnak még a 2010-es években sincs konkurenciája, az állami rádió- és tévécsatornák a legel-

érhetőbbek. A központi irányítás szerepe pedig 2014-ben még tovább nőtt, a még magánkézben 

levő médiavállalatokat is ellenőrzi, és saját céljaira használja fel az állam. A nyíltan bulvárjelle-

gű, kommercializált média mellett az ellenőrzött, államilag kontrollált modell vált uralkodóvá 

(Ilcsenko, 2008, p. 8). Ez a médiamodell a posztszovjet korszak több mint húsz éve alatt alakult 

ki úgy, hogy közben nemegyszer váltották egymást a médiarendszer domináns modelljei 

(Glebova, 2010, p. 160).  

 

A szovjet médiamodell és felbomlása 

A posztszovjet médiarendszer fejlődését nagyban meghatározták a szovjet tömegtájékoztatási 

hagyományok, a szovjet (diktatórikus) médiamodell. A szovjet tömegmédia közvetítette és pro-

pagálta az általános tájékozódási pontnak tekintett pártideológiát, uralta és ellenőrizte, tulajdon-

képpen kisajátította a valóságról való beszédet. A peresztrojka és a glasznoszty idején a média a 

demokratizálás eszközévé vált, a sajtó hatalmas szerepet játszott a rendszer széthullásában, mi-

vel a szólás szabadságát hirdetve szembehelyezkedett az állammal. A változások eszméit köz-

vetítő, hatalmat bíráló lapok és periodikumok példányszámai nőttek. A peresztrojka nyitottsága 

és szólásszabadsága a tömegtájékoztatási rendszer átalakulását eredményezte, a sajtó pluralistá-

vá és egyszintűvé vált, megszűnt a felülről vezérelt hierarchikus struktúra. 1990. június 12-én 

elfogadták a sajtótörvényt, s elkezdődött a privatizáció, a piac elveinek követése, a nem állami 

szektor fejlődése. Emblematikusnak tekinthető a Moszkva visszhangja (Эхо Москвы) rádióadó 

elindítása 1990. augusztus 22-én, a Független Újság (Независимая газета) első számának 

1990. december 21-ei megjelenése, valamint a Kommerszant (Коммерса́нтъ) társadalmi-

politikai, gazdasági heti majd napilap kiadása.  

 

  



54 

Az orosz kereskedelmi televíziózás úttörői  

Az állami televíziózás rendszere is felbomlott, 1990-ben létrejött az első kereskedelmi adó Oro-

szországban, a 2x2 tévécsatorna (Kolomiec, 2010, p. 12). A szovjet időszakban összesen öt csa-

tornán sugároztak műsorokat, egész napos adás volt a Központi Televízió egyes és kettes prog-

ramján, ezt mindenütt lehetett fogni, a hármason a moszkvai, helyi program ment 18 és 23 óra 

között, a négyes csatornán képzési, oktatási műsorokat közvetítettek az ország európai részén, 

míg az ötös csatorna a Leningrádi Televízió volt, amelynek adásait 20-30 nagyvárosban lehetett 

csak nézni. A 2x2 csatornát az Állami Televízió és Rádió elnökének rendelete alapján alapítot-

ták, a nem teljes sugárzási idejű hármas csatornát használhatták. Kezdetben tehát az állami 

struktúra része volt, de nem kapott pénzt a központi költségvetésből, reklámbevételekből tartot-

ta fenn magát. 1991 augusztusa után korlátolt felelősségű részvénytársasággá alakult, magán-

vállalkozás lett.  

A másik úttörő a TV6 volt (1993. január 1.), a zárt részvénytársaság létrehozói magánszemé-

lyek voltak, köztük Ted Turner, a CNN atyja, valamint vállalkozások és a moszkvai főpolgár-

mesteri hivatal. A hatos csatorna sugárzási jogait szerezték meg, Turnernek köszönhetően hasz-

nálhatták a CCN adásait és a Turner Broadcasting Corporation filmtárát. Kezdetben csak 

Moszkvában volt fogható, kb. félmillió moszkvai nézte a zömében külföldi gyártásban készült 

adásaikat, később azonban az amerikai mintát követve partnereket kerestek a régiókban, s létre-

hozták az első kereskedelmi tévéhálózatot, amely 1996 közepére 68 milliós közönséggel bírt 

(Kolomiec, 2010, p. 15), a megnövekedett reklámbevételeknek köszönhetően pedig már saját 

műsorokat is gyártott. 

Az első olyan tévécsatorna, amely semmilyen formában, sem a központi szervektől, sem a váro-

si vezetéstől nem kapott állami támogatást, az az 1993 októberében sugározni kezdő NTV volt. 

A bankárok és üzletemberek 30 millió dollár magántőkéjével (Kolomiec, 2010, p. 16) alapította 

csatorna célközönsége a formálódó középosztály volt, saját hírműsorokat gyártott és drága kül-

földi filmeket is meg tudott venni, valamint a reklámozók körében is népszerű volt. A 2x2, a 

TV6 és az NTV az orosz kereskedelmi televíziózás úttörői, nyomukban sok országos 

lefedettségű és regionális magán- és kereskedelmi csatorna jelent meg.  

 

A médiaháborúk kora 

A piaci nyitás, a gazdasági reformok ellenére azonban a média független, önirányító modellje 

nem tudott megszilárdulni. Ez elsősorban gazdasági okokkal magyarázható, a nyomtatott sajtó 

nem volt már rentábilis, míg az árak emelkedtek, a példányszámok jelentősen csökkentek. Ke-

vés volt az állami segély, s nagy volt a politikai és gazdasági konkurenciaharc. Mindez azt 

eredményezte, hogy bevett gyakorlattá vált az etikai elvek feladása, az ellenfelet lejárató anya-

gok gyártása és publikálása, bemutatása. A hiteltelenség, az információk pontatlansága megren-

dítette a tömegtájékoztatás, azon belül is elsősorban a nyomtatott kiadványok iránti bizalmat. 

Az újságok és folyóiratok többségének működtetése bankok és különböző egyesülések kezébe 

került, hatalmas információs konszernek, egyfajta médiaoligarchia jött létre, mely az 1996-os 



55 

elnökválasztáskor a tömegtájékoztatási eszközöket Jelcin támogatására, a kommunisták vissza-

térésének megakadályozására használta fel. Ezt a médiamodellt a szakirodalom korporatív-

autoritárius modellnek nevezi (Glebova, 2010, p. 163). Az 1997-re kialakult médiapolitikai 

rendszer meghatározó szereplői az orosz mágnások, akik a tulajdonukban levő tévécsatornákat 

üzleti érdekeiknek megfelelően használták és mediatizálták a politikát (Kacskajeva, 2013). Az 

állami telekommunikációs cég, a Szvajzinveszt 1997-es privatizációja felbontotta a médiamág-

nások szövetségét, s kirobbantott egy médiaháborút. Két nagy csoportosulás alakult ki, az egyik 

Borisz Berezovszkij és tömegtájékoztatási eszközei, a másik a Guszinszkij tulajdonában levő 

Media-Moszt holding körül. Berezovszkij kezében volt az ORT csatorna, míg Guszinszkij az 

NTV-t birtokolta. A közelgő elnökválasztásra mindkét oligarcha a saját médiakonszernjéből 

egyfajta politikai pártot hozott létre, saját elnökjelölttel. A médiát kereskedelmi és politikai csa-

tározásokra használva mindketten hozzájárultak ahhoz, hogy a média társadalmi tekintélye az új 

évezred elejére rendkívül lecsökkent, így Putyin hatalomra jutva minden különösebb társadalmi 

felzúdulás nélkül tudta a nem állami televíziózást megsemmisíteni, a szólásszabadságot államo-

sítani. A VCIOM 2003 őszén végzett közvélemény-kutatása szerint az oroszok 36 %-a úgy 

gondolta, hogy a média állami ellenőrzésének megerősítése az ország hasznára van, 24%-a nem 

látott ebben sem különösebb hasznot, sem pedig kárt, csupán a kisebbség, 24% nem értett egyet 

vele (Glebova, 2010, p. 167-168).  

 

A televíziózás újraállamosítása 

A 90-es évek az információs háborúk és csatározások kora volt, 2000-ben új időszak kezdődött 

az orosz média történetében, a szigorú korlátozások ideje, a televíziózás etatizációja. Az állami 

tévécsatornák megerősödtek, 2001-ben pedig mind az ORT, mind az NTV állami kontroll alá 

került. Az oligarchák ellen hirdetett háború sikeres volt: Berezovszkij lemondott az ORT birtok-

lásáról, ebből az adóból lett az Első csatorna (Первый канал), Guszinszkij pedig az adómegke-

rülés miatti letartóztatás hatására, illetve a főügyészség és a Gazprom nyomására az NTV tulaj-

donjogát átadta a Gazprom Mediaholdingnak. Mivel ennek tulajdonosa az Gazprom, amelyben 

az orosz államnak 50,01 % részesedése van, az állami kontroll az NTV-nél is biztosítva volt. A 

hatalom támogatása különösen akkor erősödött fel, amikor a Gazprom igazgatótanácsának el-

nöke, Medvegyev miniszterelnök-helyettes lett. A tévécsatorna kollektívájának egy része nem 

akart ellenőrzött állami médiának dolgozni, ők Jevgenyij Kiszeljov vezetésével a TV6-hoz ke-

rültek. 2002. június 22-én visszavonták a csatorna sugárzási jogát, 2003-ban pedig megszüntet-

ték a TVSZ-t , melyet Kiszeljov csapata hozott létre a túlélés reményében (Trosin, 2003, p. 48). 

Azaz 2003-ra nem maradt egyetlen olyan összoroszországi csatorna sem, amit ne az állam irá-

nyítana. A vertikális irányítás megerősödését eredményezte a sajtó-, televízió és rádióadás és 

tömegkommunikáció minisztériumának megalapítása, az Oroszországi Állami Televízió- és 

Rádiótársaság szerepének növekedése. Az, hogy a leghatékonyabb médiumok a hatalom eszkö-

zévé váltak, és az állam megszerezte a szó monopóliumát, erősen emlékeztet a peresztrojka 

előtti időkre. Az ellenőrzött, állami, kontrollált média új információs mezőt képvisel, nem 

anarchikus és agresszív, mint a kilencvenes években, hanem lojális a hatalomhoz és együttmű-

ködő vele. Halatom és média viszonyát jól jellemzi az a putyini mondat, amelyet Irina Glebova 



56 

is idéz Oroszország ma. Kultúra, mentalitás, média című könyvében: „ A hatalomnak férfi mód-

jára próbálkoznia kell, a sajtónak pedig asszony módjára ellenkeznie.” (Glebova, 2010, p. 169). 

A gondolatmenetet folyatatva: az aktus, a behatolás így is, úgy is megtörténik, a média szaba-

don választhat, hogy ez fájdalommentes lesz-e, vagy erőszakos. 2005-re már az ellenkezés is 

eltűnt, maradt az önkéntes felajánlkozás: megszűntek az élő adásban folytatott viták, visszatér-

tek az előzetes felvétel gyakorlatához, a tévétársaságoknál megjelentek a nem kívánatos szemé-

lyek neveit tartalmazó feketelisták, a média-valóság pedig erősen konstruált és manipulatív lett 

(Kacskajeva, 2013).  

 

A média-valóság konstruálása, a manipuláció 

A szakirodalomban (Kara-Murza, 2000 és Gracsov, Melnyik, 2003) leírt manipulációs eljárások 

mindegyikére számtalan példát találhatunk az orosz televíziózás elmúlt 14 évében. Ezekből né-

hányat emelnék csak ki. 2004-ben, a Jukosz elleni lejárató kampány időszakában a főbb csator-

nák hírműsorai az orosz ügyészségre hivatkozva közölték, hogy a Jukosz tulajdonosainak a 

számláit zárolták Svájcban. A hírhez még azt is hozzáfűzték, hogy a banktitokra kényesen 

ügyelő Svájcban ez csak úgy történhet meg, ha a hatóságoknak komoly bizonyítékai vannak. A 

Jukosz tulajdonosainak bűnösségét tehát már nem csak az orosz állam állítja, hanem nemzetkö-

zi bizonyítást is nyert. A hírt másnap a svájci hatóságok nem erősítették meg, erről azonban a 

két legfontosabb csatorna nem számolt be. (Sztarobahin, 2008) 

Az elhallgatás, a kellemetlen hírek semlegesítése mellett kedvelt eljárás a hatalom szempontjá-

ból pozitív jelentőségű események felnagyítása. 2004. december 5-én az Első csatorna déli, 10 

perces híradójában 6 perc Putyiné volt, az első helyen 3 anyag foglakozott az államfő indiai és 

törökországi látogatásával, míg a 20 ember életét követelő oroszországi bányaszerencsétlenség-

ről mintegy mellékesen, mindössze 20 másodpercet beszéltek (Sztarobahin, 2008). Putyin gon-

dosan felépített médiavalósága mellett a csatornák sokat tettek Medvegyev és Szergej Ivanov 

arculatának a kidolgozásáért is. 2006-ban minden lehetőséget megragadtak arra, hogy a két po-

litikust minél változatosabb kontextusban mutassák be. Ebbe a fontos állami események mellett 

egy falusi könyvtárba tett látogatás épp úgy beletartozott, mint egy távol-keleti kórház megte-

kintése.  

A manipuláció teljes eszköztárát megfigyelhetjük a 2005-ös országos tüntetések médiareprezen-

tációjában (Kovaljov). Miután életbe lépett a különböző jogcímeken (nyugdíjasoknak, veterá-

noknak, a blokád túlélőinek) járó kedvezményeket pénzbeli juttatásokra váltó törvény, Oroszor-

szág-szerte tömeges megmozdulások, tüntetések, gyűlések voltak. Ezekről az állami televízió 

nem számolt be, helyette működésbe hozták a propagandagépezetet, s azt sulykolták, hogy a 

kedvezményben részesülők jobban járnak a pénzzel. Valójában persze ez nem volt így. Az elé-

gedetlenség azonban nem csitult, Moszkva külvárosában a tüntető nyugdíjasok például elzárták 

a Pétervárra vivő utat, erről pedig már nem lehetett tovább hallgatni. Ekkor a hírműsorok szer-

kesztői új taktikát választottak, a bűnbakképzést, és a helyi szervezeteket kezdték el hibáztatni, 

amelyek megakadályozzák a kormányzó párt, az Egységes Oroszország törvényének a megva-

lósulását. Közben folyamatosan méltatták az állam erőfeszítéseit, amelyeket a társadalmi fe-



57 

szültségek csökkentésének érdekében tesz. Mivel a megmozdulások radikalizálódtak, újból vál-

toztattak a taktikán. Egy nagy tüntetésről úgy tudósítottak, hogy mellette hírt adtak egy párhu-

zamosan futó rendezvényről, az állami intézkedések melletti kiállásról. A két esemény a médiá-

ban egyenrangúvá, azonos tömegeket mozgósítóvá vált, azt a látszatot keltve, mintha épp any-

nyian támogatnák az intézkedéseket, mint ahányan ellenzik.  

 

A média állami irányítása napjainkban 

Az orosz tévénéző pedig rendkívül kiszolgáltatott ennek a hírközlési politikának. A befolyásol-

hatóságot növeli, hogy az ország lakosságának a fele (51%) csak egy forrásból, a televízióból 

tájékozódik, 20% kettőből, 17 % háromból és csak 12% használ több mint 3 forrást (Volkov, 

Goncsarov, 2014). A viszonylag függetlennek tartott tévécsatornák hírműsorainak nézőközön-

sége nem haladja meg a 17-18 százalékot, az Eső (Дождь) nézőinek aránya 2-3%. A híreket 

mindenekelőtt a három országos lefedettségű állami csatornán, a közszolgálati Első csatornán, 

az Oroszország-1-en (Россия-1) és a kereskedelmi NTV-n nézik (Volkov, Goncsarov, 2014). 

Ezek nézőközönsége stabil, sőt az ukrajnai és krími események hatására még nőtt is a nézettsé-

gük. 

Ma Oroszországban nem létezik számottevő ellenzéki média. Putyin az állami vállalatok (Gazp-

rom, Gazprombank) és minisztériumi hivatalok (Roszkomnadzor) segítségével szorosan kont-

rollálja a magántulajdonú médiát is, minden kulcsfontosságú médiapozícióban az ő emberei és 

szövetségesei ülnek. Az orosz média feletti Kreml-befolyásolást növelendő 2013 végén Putyin 

egy rendeletben megszüntette az 1991-ben alapított állami RIA Novosztyi hírügynökséget, egy 

másik rendelettel pedig létrehozott egy újat, az Oroszország Mát. A RIA Novosztyi 2005-ben az 

oroszok és Oroszországgal szembeni előítéletek leküzdésére egy angol nyelvű csatornát alapí-

tott Russia Today névvel (Bullough, 2013). Angolul, arabul és spanyolul sugároztak műsorokat, 

a nézőik száma 2010-re elérte a 630 millióit, így a BBC World News után a második legnézet-

tebb hírcsatornává vált. A külföldieknek szánt állami csatornán ellenzékiek is megszólalhattak, 

amely elképzelhetetlen volt a belföldieknek készülő híranyagokban. Bár a rendelet az alapító 

hírügynökséget felszámolta, a csatorna életben maradhatott, ennek feltétel azonban a Kremllel 

szembeni kritikus hangvétel visszaszorítása volt.  

Sokan a függetlenség, a szabad véleménynyilvánítás utolsó lehetőségeként tekintenek az inter-

netre. Oroszországban minden második lakos rendelkezik internet-hozzáféréssel, különösen a 

mobilnet-előfizetések száma nőtt nagyon gyorsan az utóbbi években. Ugyanakkor azt semmi-

lyen adat nem támasztja alá, hogy a netezők zömében ellenzékiek lennének (Hacsatrjan, 2014). 

Hogy valójában ne jelentsen veszélyt az információáramlás, a Kreml a médiát felügyelő hatósá-

gon, a Roszkomnadzoron keresztül bármilyen internetes oldalt betilthat. Egy 2012-ben elfoga-

dott, 2014-ben hatályba lépő törvény az ifjúságot védené a gyermekpornó, a droghasználat nép-

szerűsítése vagy az öngyilkosságra buzdító oldalak ellen, ugyanakkor lehetőséget nyújt bármi-

lyen oldal, média, blog, közösségi háló 24 órás indoklás, előzetes figyelmeztetés és bírósági 

határozat nélküli blokkolására. Ezzel a lehetőséggel március 13-án élt is a médiafelügyelet, idő-

legesen betiltottak négy ellenzéki oldaldalt, a volt sakkvilágbajnok, ellenzéki vezető Gari 



58 

Kaszparov portálját, a kasparov.ru-t, az ellenzéki politikus, Alekszej Navalnij blogját, a grani.ru 

hírportált és az orosz közgazdászok, politológusok, újságírók elemzéseit közlő ej.ru internetes 

újságot. Hogy érezni lehessen az állam figyelő szemeit, minden olyan bloggert, akinek az olda-

lát naponta háromezernél több látogató keresi fel, arra köteleztek, hogy teljes névvel regisztrálja 

magát. Az állam szerint nem megbízható információt terjesztő bloggerek ellen eljárást indíta-

nak. A közösségi hálóra is kiterjed az állami kontroll, a posztszovjet térségben rendkívül nép-

szerű, több százmillió felhasználóval rendelkező közösségi oldal, a VK (ВКонтакте) többségi 

tulajdona a Kremlhez lojális oligarcha, Aliser Uszmanov és a Rosznyeft-vezér, Igor Szecsin 

kezébe került, míg az alapító Pavel Durov, aki megtagadta az ellenzéki csoportok blokkolását, 

majd az ukrán tüntetők adatainak kiadását, kénytelen volt Oroszországot elhagyni.  

Az állami irányítás nem csak politikai, hatalmi kérdés, hanem gazdasági is, ugyanis a média, a 

médiaipar az orosz gazdaság tekintélyes játékosa. Az ellenállás megtörésének, a kritikus hangok 

elhallgattatásának lehetőségei pedig tovább erősödnek: 2014. október 15-én Putyin aláírta a 

médiatörvény-módosítást, amely az eddigi 50-ről 20 százalékra szorítja le a külföldiek tulajdoni 

részesedését a rádiókban és a televíziókban, valamint a nyomtatott médiumokban, amelyek ed-

dig nem estek korlátozás alá. Ez a rendelet még inkább bezárja az orosz médiát, így Oroszor-

szág továbbra is alapvetően regionális médiatér marad, mely „a globális (sőt az európai) infor-

mációs közegben mellékszerepet játszik” (Glebova, 2010, p. 191).  

 

  



59 

Felhasznált irodalom: 

BULLOUGH, O. (2013): Inside Russia Today: counterweight to the mainstream media, or Putin's mouthpiece? 

New Statesman. Hozzáférés: http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-

russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou (Letöltve: 2015.01.15.) 

GLEBOVA, I. (2010): Oroszország ma. Kultúra, mentalitás, média. Ford.: Fődi Andrea. Russica 

Pannoninicana, Budapest. 

GRACSOV – MELNYIK = ГРАЧЕВ Г.В. – МЕЛЬНИК И.К. (2003): Манипулирование личностью: 
организация, способы и технологии информационно-психологического воздействия. Эксмо, Москва. 

HACSATRJAN = ХАЧАТРЯН Д. (2014): Россия тонет в телеволнах. Новая Газета. № 66. Hozzáférés: 

http://www.novayagazeta.ru/politics/64088.html (Letöltve: 2015.12.29.) 

ILCSENKO= ИЛЬЧЕНКО С.Н. (2008): Отечественное телевещание постсоветского периода: история, 

проблемы, перспективы. ИВЭСЭП, Санкт-Петербург. 

KACSKAJEVA = КАЧКАЕВА А.Г. (2013): История телевидения в России: между властью, свободой и 

собственностью. Hozzáférés: http://www.ru-90.ru/node/1316 (Letöltve: 2014.12.28.) 

KARA-MURZA = КАРА-МУРЗА С.Г. (2000): Манипуляция сознанием. Эксмо, Москва. 

KOLOMIEC = КОЛОМИЕЦ В.П. (2010): Институционализация российской телеиндустрии. In: 

Российское телевидение: индустрия и бизнес. Под ред. В.П.Коломийца, И.А.Полуэхтовой. АЦВИ, 
Москва, pp. 10-51. 

KOVALJOV = КОВАЛЕВ Г. Телевидение не справляется с монетизацией. Hozzáférés: http://apn-

nn.ru/diskurs_s/113.html (Letöltve: 2015.01.03.) 

SZTAROBAHIN = СТАРОБАХИН Н. Н. (2008): Освещение социально-политических событий в 
теленовостях как способы конструирования реальности. Электронный журнал Медиаскоп. № 2. Hoz-

záférés: http://mediascope.ru/node/251#3 (Letöltve: 2015.01.10.) 

TROSIN, A. (2003): A 6-os számú nyomógomb. Filmvilág. 2.sz. pp. 48-49. 

VOLKOV – GONCSAROV = ВОЛКОВ Д. – ГОНЧАРОВ С. (2014): Российский медиа-ландшафт: 

телевидение, пресса, Интернет. Hozzáférés: http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-

televidenie-pressa-internet (Letöltve: 2014.12.28.) 

 

  

http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou
http://www.newstatesman.com/world-affairs/world-affairs/2013/05/inside-russia-today-counterweight-mainstream-media-or-putins-mou
http://www.novayagazeta.ru/politics/64088.html
http://www.ru-90.ru/node/1316
http://apn-nn.ru/diskurs_s/113.html
http://apn-nn.ru/diskurs_s/113.html
http://mediascope.ru/node/251#3
http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet
http://www.levada.ru/17-06-2014/rossiiskii-media-landshaft-televidenie-pressa-internet

