GYARMATI ANDRÁS
JEGYZETEK TÓTH CSABA ÍRÁSÁHOZ*
Miként változik a kultúra intézményein keresztül a kulturális és a kommunikatív emlékezet, hogyan határozza meg ez az emlékezetmozgás a társadalom önképét? Dolgozatomat Tóth Csaba korábbi írása (Érték-átörökítési válság Vas megyében) kapcsán fogalmazom. Az alábbiakban összefüggéseket keresek érték, emlékezet és felejtés között, ezekről általánosan szólva, benne foglalva e nagyobban a vasi jelenségeket is.
Tóth Csaba az "értékmentést" a művészeti intézmények felől közelítette, azok felelősségét, fontosságát kiemelve. Helyzetük a XX. századra, majd annak folyamán igencsak megváltozott.1 Ahogyan a "klasszikus hagyomány" és a modern művészet is időről időre más és más helyet foglalt el az emlékezetben.2 Az intézmények az emlékezet-műveletek során az emlékezet szintjeit változtatják meg, így lehet, hogy művek, műcsoportok egészen feledésbe merülnek, mások kikerülnek a feledésből. Ha erre a váltakozó folyamatra tekintünk, nem érték-átörökítési válságról kell beszélnünk, inkább a kor és a társadalom önpercepciójának és öndefiníciójának bizonytalanságáról, a biztonságra való törekvésről. A felgyűlt vas megyei életművek megvannak: emlékezet darabok az emlékezet és felejtés raktáraiban. Amint látjuk, újra előkerülhetnek az emlékezet mozgó szintjére, hogy segítségünkre legyenek az önérzékelésben.3
Az emlékezet pszichológiai alaptétele szerint a jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert. Általa teremt az egyén kapcsolatot a jelen és a múlt tapasztalatai között, és biztosítja a pszichikum, így a gondolkodás folyamatosságát a rögzítésben, megőrzésben és felidézésben kódolt tudati képmások útján. Az emlékezet és a felejtés is tudatos emberi cselekmények, fiziológiai működésük a gondolkodáséval azonos. Elsődleges szerepük van a társadalmi és egyéni tapasztalatok megőrzésében (igen, a felejtésnek is), felismerésében, felidézésében, feldolgozásában. Túlságosan egyszerű volna az emlékezés folyamatát csak az elraktározásra és felidézésre korlátozni, hiszen produktív nem pedig egyszerű reprodukciós technikájú működésként a tudati meghatározottságtól függően interaktív jelentéseket hoz létre, és azokat tárolja. Közösségi szinten ez jelenti a kulturális emlékezetet, amelyet míg a csoport tagjai fenntartanak, önazonosságukat is megőrzik.
Jan Assmann a kommunikatív és a kulturális emlékezet fogalmait különbözteti meg, melyek az "emberi emlékezet egyik külső dimenziójára" vonatkoznak, ahol azok tartalmai nem csak az egyéntől, hanem az őt körülvevő társadalomtól és kultúrájától befolyásoltak. 4 Így az az egyes egyének között is létezik: kollektív jelenség, közösségi jellege van. Folyamatos, diszkurzív történés, amelynek keretei, vonatkozási pontjai koordinátái készletként rögzítettek és egyben változók is.5 A kommunikatív és a kulturális emlékezet különbségét elsősorban azok időszerkezetében találjuk. Egészen egyszerűen szólva, míg az előbbi a rövid távú a jelennel együtt haladó tudás, utóbbi már hosszú távú emlékezet (rögzített és tárgyiasult rendszerek) területe.6 Mára az egy generációs az individuumtól is erősen meghatározott emlékezet kihatása egyre fogy, ezzel együtt pedig a kulturális emlékezet szakosodott intézményei időben mindinkább szélesítik az utóbbi határait a jelen felé. Ezt a kitáguló emlékezetet a felejtés járja át, vagy ahogy Radnóti Sándor mondja: "tagolja".7
A civil társadalom azon rétege, amelyik intézményein keresztül, a mozgékony szelekció a felejtés eszközével ellenőrzést gyakorol a kulturális emlékezet Assmannál az "értelem hagyományozása" felett, létrehozza saját bizonytalan identitását. Az így létrejött relatív kapcsolódási pontokat időről időre a feledés nyelvét beszélve felülvizsgálja, szerkeszti, megváltoztatja, hogy a kulturális emlékezet folyamatosságát vagy inkább annak látszatát, érzetét fenntartsa. Léte ezért is csak kvázi jelenbeli, az emlékezet technikáit és stratégiáit használva konstans múltat tart fenn, hogy arra a jövőben emlékezhessen. Kimarad saját jelenéből, hogy csalhatatlan bizonyosságot szerezzen saját létezéséről.8 Ahogy azt Weinrich a már idézett módon megfogalmazta: az emlékezeten lévő felejtés "lyukon" keresztül operál. Bizonyos emlékeket, nyomokat, formákat, kánonokat belehullajt, másokat elővesz rajta keresztül. Minden ilyen művelet természeténél fogva bármilyen irányú is felejtés. Amikor a kulturális emlékezetből valami a feledésbe merül, egyszerűen kihullik az adatok közül, míg máskor a beemeléssel amikor, bár valami előkerül a "raktárház pincéjéből"9 önkéntelenül és természetes módon egy másik felejtéssel jár együtt. Magától értetődően, hiszen ez az emberi emlékezet működési módja. Sosem teljes elfelejtés, mindig magában hordja az emlékezés képességét. S hogy az előbbi metaforánál maradjunk: a végtelen a Borges-féle bábeli raktár, melyet az emlékezet-nyomok lakhelyéül építünk, amely mindent tárol ugyan, de mert minden, ezért felhasználhatatlan is, végső soron tehát a felejtésé lesz.10
A kulturális emlékezet stratégiai fontosságú a kánont birtokló intézményeiben (Radnótinál "az emlékezet nagy tárházai, az archívumok, könyvtárak, múzeumok...") az emlékezet és felejtés váltakozó fényénél a kommunikatív emlékezet nyomait találjuk. Ezek a korábbi kommunikatív emlékezet leletek mozognak ki-be az emlékezet-falak résein lyukain , készen arra, hogy az intézmények rendszeréből felmerülve saját kommunikatív emlékezetünkbe illeszthessük őket. Másképpen mondva: az aktív memóriahelyek (és számunkra itt legfontosabbként a művészeti intézményeket említve) tevékenysége a kulturális emlékezet működtetése során elgondolható a különféle kommunikatív emlékezetek rekonstrukciójában is.11
Az élő vagyis folyamatában létező emlékezés szükséglete maradandó. Az igény abból a természetes egész utáni vágyakozásból vezethető le, amelyet az archiváló emlékezet hagy maga mögött hiányos működésével, mert "... küldetése az, hogy megsemmisítse, ami a valóságban összetett és gazdag volt, amit az emlékezet őriz." írja Keserű Katalin.12 Az emlékezet helyein azokat a kitapintható viszonyítási (koordinációs) pontokat keressük (így például a múzeumban a tárgyiasult emlékezet nyomait), amelyek a folytonosság érzetét biztosíthatják a hagyomány, a "szerves átmenet" megéléséhez.13 Pedig a múzeum léte önmagában is ellentmondásos éppen annyira, mint a bábeli könyvtáré , hiszen a tárolásra beléhordott tárgyak a bejáraton túl már töredékké válva új, emlékezetből és felejtésből kirajzolódó összefüggésekben raktározódnak.14 Aki ide belép, a felejtés "dokumentációit" találja, majd megpróbálhatja azokat mint korábban létezett kommunikatív emlékezet nyomokat sajátjába (saját jelen-múlt emlékezetébe) illeszteni. 15 Az aktualizálás, előhívás akkor történhet meg, ha az emlékezet értelemkereteit (a "kódot") is fel tudjuk idézni, márpedig Maurice Halbwachs szerint a felejtéssel ezek eltűnnek, ennélfogva az emlékezetek hiányosak (részek) maradnak, kivéve azokat, amelyeknél a keretek a jelennel folytatólagosan kapcsoltak.16
A töredék-létbe kényszerült művek többsége (és itt elsősorban a kultikus tárgyakról, mint egyértelmű példákról beszélünk) túlélte a kultuszt, és művészi képződménnyé vált. Elvesztve eredeti funkcióit, de a történetét is, maradvány lett. Az emlékezet-rekonstrukcióban úgy juthatunk el a részlegességben létező legteljesebb emlékezethez evvel a befogadáshoz , hogy tudomásul vesszük: nem lehet dolgunk egésszel.17
A kulturális emlékezet alapvetően a társadalom emlékezete, amely meghatározza a közösséghez kapcsolt egyén kommunikatív emlékezetét (és tudásának felejtését) is. A mai, mindenek előtt a fegyelmezetlen raktározásban és rekonstrukciókban működő emlékezet-technikák nem használják olyan tudatosan a felejtést, a törlést (talán a saját jelenből történő kimaradástól való félelem miatt), mint ahogy azt Flusser a jövő elektronikus emlékezeteivel kapcsolatos látomásában leírja.18 Ezek az emlékezetek képesek lehetnek majd a jelenleginél sokkal könnyebb "kritikus eliminációra", evvel szabadítva fel az emlékezet mai tárházainak szükségszerű életben tartásán fáradozó közösséget (és munkásait) önnön identitásának megtalálására, és evvel együtt az emlékezet-nyomok töredékességének felszámolására.
JEGYZETEK
* | Vö.: TÓTH Csaba: Érték-átörökítési válság Vas megyében. In: Vasi Szemle, 2014. 5. sz. 563571.; Ugyane számunkban közöltük Kutszegi István és P. Toldi Márta, 2014. évi 6. számunkban pedig Torjay Valter és Bokányi Péter hozzászólását. (A szerk.) |
1 | Eszünkbe juthat a XX. század közepétől megjelenő, visszautasított, az intézményi hálózaton kívül hatékony művész típusa, akinek néhány kivételtől eltekintve viszonya a múzeumokkal sokáig változatlanul megkerülő, támadó vagy elutasító maradt. A XX. század második felétől kezdődően azonban változás állt be az addigi kultúrpolitikai kapcsolatrendszerekben, a modern és a mindenkori kortárs művészet az intézményesített kultúra kollaboránsa lett. |
2 | A modern művészet valóban kisajátította a tradícionális nyelvezetét, és egyúttal a kép és szobor mellett addig ismeretlen műformákat kezdett egyidejűleg használni. A hagyományt nem tudta felszámolni, csak egy időre a felejtésbe kényszerítette. A Tóth Csaba által felsorolt vasi életművek szinte kivétel nélkül behelyettesíthetők az előző állításba. A XX. századi, és ezen belül a II. világháború utáni magyar művészet külön is sajátos jellegzetességeket mutat. Évtizedeken keresztül irányított volt az öndefiníció és a felejtés, a korszakok belső összefüggései szervezettek és nem szerveződők voltak. A "hagyomány" ezért nemhogy felszámolódott volna, hanem a hagyományos műformákon keresztül a művészeti világ része maradhatott, a modern, majd a posztmodern mellett. |
3 | Lásd éppen a Károlyi Anna, Torjay Valter és Tóth Csaba által gondozott Vasi Művészeti Pantheont Vasváron. |
4 | Assmann az emlékezet e külső dimenziójának négy a kulturális emlékezetbe vezető területét különbözteti meg. Az első a mimetikus emlékezet, az utánzással megtanulható mindennapi cselekvések helye. A második a számunkra a későbbiekben még fontos tárgyak emlékezete. A dologi világ rétege, amely ugyanakkor a társadalom önreflektív tárgyiasult képeként is elgondolható, ahol a "tárgyak túllépik a tárgyi emlékezet horizontját...". A harmadik terület a kommunikatív emlékezeté, a beszédben és a kommunikációban kölcsönhatások útján fennmaradó emlékezetformáé. A negyedik a kulturális emlékezet, amelybe az előző három "többé-kevésbé törésmentesen vezet át". ASSMANN, Jan: A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest, Atlantisz Könyvkiadó, 2004., 1821. old. |
5 | A kulturális emlékezethez szorosan hozzátartozik a hagyomány fogalma, mely az előbbi változásaival, hatásaival módosuló rendszereivel együtt határozható meg. Tudásunk ilyen dialogikus szemlélete azt feltételezi, hogy nem egyszerűen a nagyon is jelenlévő múltat tartja fenn, hanem egy saját rendszert alakít ki. Az igazi kérdés így az idézi Kulcsár Szabó Ernőt Bara Katalin és Csutak Judit az irodalmi hagyomány befogadási mechanizmusainak kapcsán , hogy felismerjük-e azt, hogy "a hagyománynak mint kulturális emlékezetnek nem a változatlan megőrzés lehetséges pl. számítógépek "tökéletesítette" technikái képezik az igazi hermeneutikai kérdéseit, hanem éppen az, miként részesülünk belőle, miként marad velünk mint állandóan alakuló (képződő és fogyatkozó) történetiség." BARA Katalin CSUTAK Judit: Történetiség: hagyomány, kulturális emlékezet / Történetiség: korszak, korszakolás, nagy történet. In: Korunk, 2006/5. https://epa.oszk.hu/00400/00458/00113/1720.html |
6 | Radnóti Sándor azt írja, hogy "amit a kommunikatív emlékezet még tud a jelenről és a közelmúltról, és amit megoszthat a vele egy időben élő nemzedékkel, annak egy részét kirostálja a kulturális emlékezet, amely az emlékezetest a múltból egy társadalmi konstrukcióban elbeszélésben őrzi meg". RADNÓTI Sándor: Múzeum emlékezet és felejtés. In: Pannonhalmi Szemle, 2005/2. 47. old. |
7 | RADNÓTI: i. m., 47. old. Harald Weinrich szellemes megfogalmazása szerint, ha "az emlékezetet tárháznak (raktárnak) képzeljük el, annál közelebb jutunk a felejtéshez, minél mélyebbre ereszkedünk alá e raktárház pincéjében, ahol a feneketlen emlékezet észrevétlenül alámerül a felejtésbe, vagy éppen felmerül abból... Lehetséges azonban, hogy a felejtés köznapibban szólva csupán lyuk az emlékezeten, s valami belehull vagy épp kihull rajta. WEINRICH, Harald: LÉTHÉ / A felejtés művészete és kritikája. Budapest, Atlantisz Könyvkiadó, 2002., 19. old. |
8 | Ébli Gábor ezt úgy fogalmazza meg, hogy "a mindenkori jelen tehát csak mint a jövendőbeli múlt lesz érdekes". Hasonlatként a dokumentálást említi (fénykép, videó): minden történést rögzítünk, de nem vagyunk cselekvő részesei a történeteknek, hiszen az objektív mögött állunk. Figyelmünket a hű dokumentálásra és a rekonstruálhatóságra fordítjuk, hogy ebből aztán később "jelenmúltunk" valóságára, megtörténtére bizonyítékokat nyerjünk. ÉBLI Gábor: A múzeum mint a felejtés helye In: Ars Hungarica, 2003/XXXI. évf., 467468. old. |
9 | WEINRICH: i. m. 19. old. |
10 | Weinrich említi könyve utolsó fejezetében Jorge Luis Borges (18991986) Bábeli könyvtár című, 1941-ben írott novelláját. Borges végtelen és az idők kezdete óta létező könyvtárában minden könyv egyforma nagyságú, kötésű és terjedelmű. Tartalmazza az összes eddig megírt, de a jövőben megírandó könyvet is, így lényegében magát a jövőt is. WEINRICH: i. m. 300302. old.; Vilém Flusser az emlékezetekről írott azonos című tanulmányában (Emlékezetek) is központi szerepet tulajdonít a könyvtárnak, amely véleménye szerint a fiatal kulturális emlékezet új formája, az emlékeztetők lakhelye, ahol a szerzett információk tárolásának képessége tárgyiasult el. Mivel azonban a (nyugati kultúrában) nem csak az emlékezet raktárának tekintették "... amelybe a szerzett információkat (írás útján) be lehet vinni, és amelyből azután (olvasással) le lehet azokat hívni..." , hanem "transzcendensként" szemlélték, a könyvtár emlékezet őrző feladata visszájára megfordult: "nem az szolgálta többé az embereket az entrópia elleni harcban, hanem fordítva, az ember szolgálta a könyvtárakat, hogy megmenthesse azokat az entrópiától (a haláltól)" fogalmaz Flusser. FLUSSER, Vilém: Az ágy. Budapest, Kijárat Kiadó, 1996. 1525. old. |
11 | RADNÓTI: i. m., 48. old. |
12 | KESERŰ Katalin: Emlékezés a kortárs művészetben. Budapest, Noran Kiadó, 1998., 85. old. |
13 | ÉBLI: i. m. 467. old. |
14 | Radnótinál a két említett felejtéstípus példái: Raffaello Sixtusi Madonnája (funkció- és kontextus-felejtés), valamint a restaurálás kultúrtörténete a második esetben (befogadás-történet felejtés). Az előbbi templomi kultuszképből lett az emlékezet múzeumi kultuszának tárgya. Hasonló szemléletes eseteket találunk a vallási kultuszok tárgyainak restaurálása során (ikon, kegytárgy, stb.), amikor távol a tárgyat létrehozó korszaktól az eredeti rekonstruálásának igyekezetében például a tárgyak történetéhez tartozó "emlékeket" (sérülés, javítás, átfestés, kiegészítés, stb.) távolítanak el azok felszínéről. RADNÓTI: i. m. 49. old.; A restaurálás mai gyakorlata a kulturális emlékezet egyre mélyebb sterilizációjával és az objektív elem hangsúlyozásával (az eredeti állapot ideáljának fényezése közben) a felejtésen dolgozik, és evvel sokszor maga is gátja a folytonosságnak. Töredékeket gyárt, amelyekben saját emlékezet-potenciáinak hiányosságát konzerválja, éppen a hiány formájában. |
15 | Dolinszky Miklós a zeneművek befogadása kapcsán ír a zenehallgatáshoz szükséges kód kulturális immanenciájáról. A kód ez esetben felfogható a kommunikatív emlékezet egy szabványaként. Az emlékezet-leletek felidézhetőségének nehézségeit így foglalja össze: "A kód elveszítése ugyanakkor szorosan összefügg a műalkotások megőrzésének nagy dilemmájával is: a művészeti dokumentáció mai, soha nem látott extázisa nem egyéb, mint a felejtés egy formája, beismerése annak, hogy azt, ami a műalkotást egykor azzá tette, ami: befogadásának kódját a kódnak eleve birtokában lévő befogadók híján semmiféle dokumentáció nem képes megőrizni." DOLINSZKY Miklós: Zene és cselekvés. http://ketezer.hu/2005/06/zene-es-cselekves/ |
16 | Assmannál ez a "Gedächtnis" fogalma, szemben a megszakadt hagyományból történő felidézés cselekményét leíró "Erinnerung"-al. KARÁCSONY András: Elfelejtett emlékezés. http://www.c3.hu/scripta/szazadveg/16/karacson.htm |
17 | HOFMANN, Werner: A modern művészet alapjai, Budapest, Corvina Kiadó, 1974. 23. old.; Idézzük Heisenberget a "rész és egész" problémája kapcsán: "Elszabadulnak bennünk a démonok és csúfos kavarodást rendeznek; azaz fogalmazzunk tudományosabban: a lényegi rendből kiszakadt vagy abba be nem illeszthető részleges rend ragadja magához az uralmat." HEISENBERG, Werner: A rész és az egész / Beszélgetések az atomfizikáról. Budapest, Gondolat Kiadó, 1978. 294. old. |
18 | FLUSSER: i. m. 2023. old. |