http://internetto.hu - Friss hirek percről-percre! ............INTERNETTO HIRLEVÉL.............1999 25.hét............. :::::::::::::TARTALOM:::::::::::::::: 1999. július 5. hétfő Svájci szuperháló Yahoo: szerzői jogvesztett homepage-tulajok? Cybersitter: az MP3-t is kiszűri Milliárdos veszteségek a hosszadalmas letöltések miatt 1999. július 6. kedd Az Intel az AMD alá kínált Online koncertjegy - otthon nyomtatva Sokmilliárdos kampányba kezd a C|Net Jövedelmüknél sokkal értékesebbek az internet-cégek 1999. július 7. szerda Szingapur felkészül a jövő kihívásaira Internet-telefon a Compaq Presarióban Virágzó kínai netpiac Komputerhulladék a völgyben 1999. július 8. csütörtök Amerika diktál Angliának? Szabványosított digitális zene A Digitálisok Hálózaton sütik Új identitás a neten 1999. július 9. péntek Francia domainnév akció Leszakadó lengyelek? A jövő: Európa 2004-ben Az idő pénz - iNteRNeTTo.most - Internet-ajanlat - Olvasnivalok a MEK-bol - Het vicce ====================================================== *** 1999. július 5. hétfő Svájci szuperháló Megszellőztették Európa első petabit-hálózatának titkait. A vegy- és gyógyszeriparban óriásvállalat, a Sandoz családi alapítványa, a francia Alcatel rendszerszállítóval és az amerikai IXC internetszolgáltatóval közösen megépíti Európa legkorszerűbb és legnagyobb teljesítményű, a földrész 70 városát érintő-összekötő adatpályát. A 20 900 kilométer hosszú, ultra-nagysebességű, egy petabit átviteli kapacitású szuperhálózatra kétmilliárd eurót költenek. Yahoo: szerzői jogvesztett homepage-tulajok? Mindazok, akik a Yahoo-oldalakon helyeznek el tartalmakat, automatikusan lemondanak szellemi termékeik tulajdonjogáról a Yahoo http://www.yahoo.com javára. Június óta ez olvasható ki a cég szolgáltatási feltételeinek (Terms of Service http://docs.yahoo.com/info/terms) 8. pontjából, amely szerint az online-szolgálat korlátlan használati jogot élvez a "gondjaira bízott" mindennemű adattal kapcsolatosan. Ekként ingyen és bérmentve másolhatók, átvehetők, terjeszthetők, fordíthatók - ha a Yahoo beleegyezik. Különösen fontos tudnivaló ez a Yahoo amerikai homepage-szervízét, a Geocities-t http://www.geocities.com használók számára. Az ott közzé tett magán honlapokat képekkel, szövegekkel stb. együtt a Yahoo tetszés szerinti formában hasznosíthatja. Mindezek tudatában eddigi Yahoo-hívek egy csoportja máris bojkottálni kívánja a szerzői jogokat kisajátító vállalkozást. (PC-Welt, 99.07.05.) Cybersitter: az MP3-t is kiszűri Az amerikai Solid Oak Software cég Cybersitter http://www.cybersitter.com/ szűrőprogramjának új változata számos lehetőséget kínál szülőknek abból a célból, hogy megvédjék neveletlen és serdületlen csemetéik lelki és erkölcsi romlatlanságát. Nem csupán a szexuális témájú kínálatot zárhatják ki az otthoni PC-re az internetről áramló szennyből és nem kívánatos információkból, hanem például a részvénykereskedelmet, az árveréseket, sőt az MP3 formátumú zenei anyagok letöltését is. Gyakorta előfordul ugyanis, hogy a gyerek képtelen ellenállni a kísértésnek, és szülei hitelkártya-adatainak ismeretében licitálni kezd, vagy éppen szerencsejátékot űz, amelynek vége: elúszik a családi vagyon egy része. - Az amerikai hanglemezgyártók egyesületének http://www.riaa.com statisztikája szerint tavaly először fordult elő, hogy 14-24 éves vásárlóik jóval kevesebb hagyományos hanghordozót vettek, mint évekkel előtte. A szervezet megállapította: a forgalom visszaesésének oka az internetes zenei letöltés hatalmas kínálata. A nemrég San Diegóban megrendezett "MP3-csúcstalálkozón" 15 olyan készüléket mutattak be, amellyel az internetről leszippantott digitális zene játszható le. A "csúcstalálkozón" részt vevő művészek és cégvezetők síkraszálltak a hanghordozópiac védelméért, és mielőbbi intézkedéseket sürgettek. - John Perry Barlow, a Grateful Dead http://www.dead.net együttes volt szövegírója ugyanakkor arra hívta föl a "banda" tagjait, hogy tegyék lehetővé rajongóik számára koncertfelvételeik letöltését az internetről. Barlow keményen bírálta a nagy lemezgyártókat, amiért ellenőrzésük alá akarják vonni a zeneterjesztő csatornákat. (pte, 99.07.05.) Milliárdos veszteségek a hosszadalmas letöltések miatt Évente 4,35 milliárd dollár veszteség keletkezik amiatt, hogy az online-vevőknek nincs türelmük, idejük kivárni a hosszadalmas letöltéseket, és inkább megszakítják a vásárlási folyamatot. A Zona Research http://www2.zonaresearch.com/promotions/needforspeed/ piackutatói megállapították: a reménybeli vevők harmada már akkor lemond a vásárlásról, amikor várni kell a fölkeresett virtuális bolt, áruház internetes oldalának a betöltődésére; az illetőt egyáltalán nem érdekli, hogy milyen okból lassú a hálózat. Az eBay online aukciósház weboldalának nemrégi összeomlása is bizonyította, milyen sokba kerülhet egy ilyen balsiker, kudarc az eladónak. Azáltal, hogy az eBay hompédzse csaknem 24 órán át elérhetetlen volt, a cégnek 3-5 millió dollár forgalomkiesése keletkezett. A Zona szerint a legnagyobb veszteség a 8 másodpercnél hosszabb ideig tartó letöltések esetében tapasztalható - igaz, ilyenkor leginkább a vásárló túl lassú (14,4 kb/mp) modemje hibáztatható elsősorban. (PC-Welt, 99.07.05.) *** 1999. július 6. kedd Működik a piaci verseny: az Intel az AMD alá kínált Első alkalommal fordult elő a világ két legnagyobb processzorgyártójának versenyében, hogy az Intel az AMD-énél olcsóbban kínálja a saját lapkáját. Mindeddig az volt a gyakorlat, hogy az AMD azonos teljesítményű procijai negyedével-ötödével kevesebbe kerültek az Intel termékeinél. Az árverseny legújabb fordulójának tárgya: az azonos használati értékű Pentium-III és a K7-es, amelyet immár Athlon néven illik tisztelnünk. A CPU-k teljesítménye egyaránt 600 MHz. És ami ugyancsak szerfölött érdekes, mi több, izgalmas hír a kánikulai uborkaidényben: az Intel az AMD-nél két héttel előbb dobja piacra a saját mikroprocesszorát. Az AMD eredetileg 699 dollárban állapította meg a K7-es árát, az Intel viszont 823 dollárt akart kérni a saját 600 megahertzes P-III-sáért; az árak persze 1000-es tételekben értendők. Miközben az Intel gyakorlatilag elismerte vetélytársa termékének teljesítményét, azt is közzé tette, hogy az övénél olcsóbban fogja adni a sajátját. Ezek után az AMD öröme aligha tekinthető felhőtlennek, mivel éppen az Athlont szánta "dobogós atlétának". Arra alapozott, hogy időt és piacot nyer, aztán kiderült: az Intel fürgébb. Ráadásul azzal is számolni kell, hogy az AMD-nél nagyobb gyártási kapacitása révén az Intel el fogja árasztani a PC-gyártókat a 600 MHz-es P-III-mal. És ez még nem minden: az Intel már e hónap végén megjelenik az eredetileg szeptemberre beharangozott 500 MHz-es Celeronjával is, ekként július végén egyszerre két Intel lapkaújdonság is lesz a piacon. Velük egyidejűleg persze a régebbi és lassúbb CPU-k újabb árcsökkenése is várható. - A nagy kérdés: képes lesz-e az AMD további árcsökkentésre a minőség megtartásával egyidejűleg? (pte, 99.07.06.) http://www.intel.com/ http://www.amd.com/ Online koncertjegy - otthon nyomtatva A nemzetközi tekintélyű német Fraunhofer technológiai intézet grafikus adatfeldolgozó részlege (IGD) olyan számítógépes alkalmazást dolgozott ki, amellyel fölöslegessé válik a sorban állás rendezvények kelendő belépőjegyeiért. Internethasználók az online ticket-et az otthoni nyomtatójukon is elkészíthetik. A hamisításoknak digitális vízjeggyel és kriptografikus (rejtjelezett) adatátvitellel, továbbá elektronikus fizetéssel veszik elejét. A digi-szignatúrával ellátott jegy másolással sem hamisítható. Minden jegyet ellátnak ugyanis hagyományos módon olvasható kétdimenziós vonalkóddal, amely egyúttal tartalmazza a digitális aláírást is. A jegyet a rendezvény bejáratánál elhelyezett készülék olvassa be a központi komputer programjába. Stephan Hüttinger, a Fraunhofer IGD projektvezetője hangoztatja: a vásárló számára több előnnyel is jár az új módszer. Egyrészt részletesen tájékozódhat a rendezvényről, a szereplőkről az interneten, és ha a jegyvásárlás mellett dönt, nyomban meg is keresheti a pénztárcájának is legmegfelelőbb helyet. Szükség szerint még arra is tanácsot, eligazítást kap, hogy miként közelítheti meg a hangverseny helyszínét, vagy a színházat, mozit. A jegyet ugyancsak online kifizetheti, ám előtte választhat: számlája megterhelésével, hitelkártyával vagy eCash-sel egyenlíti-e ki a vételárat. (pte, 99.07.06.) http://www.igd.fhg.de/ Sokmilliárdos kampányba kezd a C|Net A high-tech-információkra szakosodott amerikai C|Net vállalat önnön példáján mutatja meg, hogy merre tart az információs világ. A saját honlapjának hagyományos módon való népszerűsítésére a C|Net 100 millió dollárt költ. A másfél évig tartó kampány kivitelezője a Citron Haligman Bedecarré Euro RSCG ügynökség; összesen húsz neves cég pályázott azért, hogy elnyerje a C|Net kiírását. Az USA-ban a C|Net online-szolgálat az egyik legfontosabb és legtekintélyesebb információtechnológiai portál, amely website-ján a tájékoztatószolgálaton túl egész sor árverésnek, szoftver- és hardverüzletnek, álláshirdetésnek, játéknak, árhasonlításnak, letöltésnek stb. ad helyet. A vállalatot, amely az internetre lépése óta megsokszorozta forgalmát és tőkéjét, példaképnek tekintik más nemzetközi hírszolgálatok. (pte, 99.07.06.) http://www.news.com http://www.cnet.com Jövedelmüknél sokkal értékesebbek az internet-cégek Egyenesen fantasztikus összegek cserélnek gazdát egy-egy amerikai internet-vállalat eladásakor. Mindannyiszor fölvetődik a kérdés: milyen összefüggés van az ár és a kalkulálható forgalom között, például egy internet-portál eladásakor? Ezzel a témakörrel foglalkozik az Industry Standard, miközben konkrét adatokat is közzétesz az AltaVista keresőgép eladása kapcsán. Az AltaVista az internet leggyakrabban látogatott tíz keresőgépének egyike: a MediaMetrix számításai szerint havonta jó 10,6 millió látogatója van. A Standard ennek megfelelően a keresőgép és a hozzá csatlakozó site-ok bevételét évi 165 millió dollárra teszi. A fő bevételi forrás az AltaVista-n megjelenő hirdetés. Új gazdája, a CMGI ennek ellenére 2,3 milliárd dollárt adott az AltaVista 83 százalékáért. (Ekként a teljes érték 2,7 milliárd dollár.) Egyszerűen kiszámítható: a keresőgép piaci értéke az éves bevételének éppen a 16-szorosa! Ez az arány egyúttal a vállalkozás várható nyereségét, továbbá a tőzsde bizalmát is tükrözi, elvégre szerfölött magasra teszi a cég értékét. Az Industry Standard más példákat is említ, amelyek tükrében az AltaVista értéke akár alacsonynak is tekinthető. A Lycos keresőgépé meghaladja az éves bevétel 29-szeresét, az Infoseek-é a 40-szeresét, a Goto.com-é pedig (most tessék megfogódzkodni!) a 129-szeresét! Miközben első negyedévi nettó vesztesége 7,4 millió dollár volt... (pte, 99.07.06.) http://www.thestandard.com/articles/display/0,1449,5376,00.html?h ome.of http://www.lycos.com http://www.infoseek.com http://www.goto.com *** 1999. július 7. szerda Szingapur felkészül a jövő kihívásaira Egy közelmúltban elkészült tanulmány eredményeire támaszkodva Szingapurban új elektronikus kereskedelmi intézet felállítását határozták el. A tervek szerint a jövő év első negyedévében már megindulhat a képzés az intézetben azzal a céllal, hogy a helyi munkaerőt felkészítsék annak a követelményrendszernek a teljesítésére, amit a jövő iparága elvár tőlük. Az intézet technikai szakismereteket éppúgy fog nyújtani, mint menedzsment jellegűeket - hangzott el Tok See Kiat parlamenti képviselő sajtótájékoztatóján, amikor a nagyszabású tervet bejelentette. E lépés megtételét egy tanulmány ösztönözte, amely azzal a céllal elemezte az elektronikus kereskedelem szingapúri helyzetét, hogy segítsen megtalálni az előremozdításához szükséges kulcsfontosságú pontokat. A felméréseket és az elemző munkát a Nanyang Műszaki Egyetem (Nanyang Technological University, NTU) a CommerceNet Singapore Ltd. elnevezésű non-profit szervezettel együttműködve végezte el, s várhatón ez utóbbi fogja az intézet tevékenységét is irányítani. A felmérés eredményeit Roger Debreceny, az NTU professzora mutatta be a nyilvánosságnak, s kifejezte azt a meggyőződését, hogy Szingapúr az elektronikus kereskedelem központja lehet, s az előremozdulást az ehhez vezető úton a magánszektornak kell vezetnie. (Internetnews, Infinit) Internet-telefon a Compaq Presarióban Megállapodott a világ legnagyobb személyiszámítógép-gyártója, a Compaq és az internetes beszédátvitel specialistája, a MediaRing: bővíti a PC-használók rendelkezésére bocsátandó kommunikációs eszközök választékát. Július 15-e óta előre telepítik a MediaRing TalkT beszédkommunikációs programot a Compaq Presario fantázianevű asztali gépeire. Ekként a készülék használója, tulajdonosa az interneten át is telefonálhat. A Compaq az első, amelyik internetes élőbeszéd-továbbításra alkalmas PC-t forgalmaz. A Compaq Easy-Access Internet tasztatúráján külön billentyű lesz a Compaq és a MediaRing közös weboldalának elérésére. A MediaRing TalkT 99 olyan internet-telefonos szoftver, amely távbeszélő-összeköttetést teremt a hálózatok hálózatán át az ugyanezt a szoftvert használó személyi számítógépekkel; a hívások ugyanolyan egyszerűen lebonyolíthatók, mint az általában használt telefonokról. A háttérben futó MediaRing Talk program fölismeri a hívó fél által telefonon (!) kibocsátott jelzést, majd a hívott felet önműködően az internetre kapcsolja. Nincs szükség tehát előzetes, internetes időegyeztetésre. Ezen túlmenően a MediaRing Talk 99 nagyon jó hangminőséget szavatol, továbbá azt, hogy a program gazdája akkor is elérhetővé válik, ha éppen nincs az internetre kapcsolódva, vagy nem ül a gépe előtt. Semmi egyébre nincs szükség, csak a bekapcsolt PC-re és a telefonvezetékre csatlakoztatott modemre. Egy idő óta az AOL-előfizetők és a kábelmodemmel rendelkezők is tudnak telefonálni a MediaRing révén. Anyagilag sem lebecsülendő az új technológia: a PC-PC-hívások ugyanis ingyenesek, csupán a szokásos internet-díjba kerülnek; a PC-ről a hagyományos vezetékes hálózati vagy rádiótelefon-számok tárcsázása ugyancsak érezhetően kevesebbe kerül, mint a távbeszélő-szolgáltatók hálózatán lebonyolított beszélgetés. "A MediaRing TalkT által a Compaq-gépek tulajdonosai az első perctől kezdve kedvük szerint telefonként, üzenetrögzítőként használhatják PC-jüket" - jelentette ki Toon Bouten, a Compaq Computer európai, közép-keleti, ázsiai alelnöke. Lars Andersson, a MediaRing Inc. európai kereskedelmi és marketingügyekért felelős elnökhelyettese bejelentette: nincs messze a nap, amikor az internet-telefóniát szolgáló szoftver minden gépen olyan természetes lesz, mint a Windows. (PC-Welt) Virágzó kínai netpiac Bolygónk legnépesebb országa már 2003-ra a világ második legnagyobb Internetpiacává fejlődhet - állítja a BDA China és a Strategies Group által közösen kiadott, "Az Internet Kínában" című beszámoló. Kína már most Ázsia legdinamikusabb Netes piacának számít, ahol az év végére az on-line felhasználók száma várhatóan eléri a 6,7 milliót, ami 319 százalékos növekedést jelent erre az évre. A hálózatra kapcsolódó kínai PC-használók száma csaknem ugyanilyen ütemben növekedett a múlt évben is. Az Internet növekedése továbbra is gyors marad, átlagosan évi 60 százalékos lesz az elkövetkezendő öt esztendőben - jósolja a beszámoló. Ezzel az ütemmel Kína Internethasználói bázisa 2003-ra eléri a 33 milliót, ami körülbelül kétszerese a mai japán bázisnak. A hálózati hozzáférés viszonylag magas ára korábban valószínűleg lehűtötte az Internet iránti lelkesedést, a beszámoló szerint azonban az ISP-k változatos technológiákkal (pl. kábeles terjesztés) kísérleteznek annak érdekében, hogy nagy sávszélességet tudjanak kínálni megrendelőiknek az eddiginél alacsonyabb áron. Mára a külföldi vállalatok is kutatják annak lehetőségét, miként is juthatnának be a jelenleg a China Telecom uralta piacra. Igyekezetük nem meglepő, ha azt nézzük, hogy - a beszámoló előrejelzése szerint - 2003-ra a kínai ISP-piac 4 milliárd dollár értékű lesz. A közelmúltban az America Online vásárolt meg 10 százalékot a China.com-ból, amely egy Kínában és Ázsia más országaiban is üzemelő portál és Net-szolgáltató vállalat. (IS,Infinit) Komputerhulladék a völgyben Az Egyesült Államok elektronikai ipara, a Szilikon-völgy környezetvédői követelik, hogy a törvény erejével kötelezzék a gyártókat az elavult, kiselejtezett komputerekből és tartozékaikból napról napra növekvő hulladékhegyek eltüntetésére. A "Campaign for Responsible Technology" csoport síkraszáll azért, hogy a PC-gyártók vegyék vissza a felhasználók által kiselejtezett saját termékeiket újrahasznosítás céljából. Ezen túlmenően a környezetvédők el akarják érni, hogy mielőbb vonják ki a mérgezőket a személyiszámítógép-gyártáshoz felhasznált anyagok közül. Ted Smith, a csoport vezetője hangoztatja: a múlt években érezhetően csökkent az újrahasznosított komputerek mennyisége - éppen a törvényi szabályozás hiánya miatt. Jelenleg a kiselejtezett készülékeket professzionális komputerbontók részegységek szerint újra értékesítik, vagy tovább küldik Ázsiába meg Kelet-Európába. A környezetvédők állítják: mind gyakrabban úgy szabadulnak meg az elektronikai ipar szemetétől, hogy elássák vagy elégetik; csakhogy eközben végzetes károk keletkeznek a természeti környezetben. Ted Shimth és társai szerint a folyamatosan tökéletesített új termékek bevezetése révén tovább romlik a helyzet, mert még gyakrabban kerül sor a régiek kiselejtezésére. Az amerikai környezetvédők által fölvetett probléma megoldása Európában is mind sürgetőbbé válik. Az Európai Unióban máris indulatos vita dúl az autóroncshegyekről, és arról, hogy a gépkocsigyártóknak kellene gondoskodniuk termékeik ingyenes visszavételéről, környezetbarát újrahasznosításáról, megsemmisítéséről. Az EU környezetvédelmi tanácsában legutóbb lezajlott szavazáskor Németország és Nagy-Britannia vétója megakadályozta az ajánlások életbe lépését. (PC-Welt) *** 1999. július 8. csütörtök Amerika diktál Angliának? Lehet, hogy az amerikaiak szép csendben megregulázzák az angol elektronikus kereskedelmet? A Cyber-Rights & Cyber-Liberties, angol internetes polgári szabadságjogi csoport legalábbis ezt állítja. A honlapjukon olvasható anyagokban megtalálható az amerikai nagykövetnek, David Aaronak szóló instrukciók is, amikben arra utasították a diplomatát még 1996-ban, hogy győzze meg az angol kormányt a Clinton kormány titkosításra vonatkozó kezdeményezésének átvételéről. Az ellentmondásos angol tervezetben köteleznék azokat a polgárokat, akik titkosítási szoftvert kívánnak használni, hogy adják le titkosító kulcsaikat az állam által kijelölt intézményeknek, s így az állami hírszerzési és rendőri szervek számára lehetővé válna a felhasználók titkos kommunikációjának ellenőrzése. A tervezet majdnem botrányba fulladt, mert nemcsak a polgári szabadságjogi csoportok tiltakoztak, hanem az elektronikus kereskedelemi iparág szereplői is. Véleményük szerint, ezzel a lépéssel veszélybe kerülhet Anglia az internet bizniszben kivívott központi szerepe. A közel négy éve tartó "állítólagos" titkos tárgyalások eredményeként, az angol parlament elkezdte tárgyalni a tervezetet, miközben hevesen cáfolja a polgári aktivisták vádjait. (CNet) Szabványosított digitális zene A Secure Digital Music Initiative (SDMI - biztonságos digitális zenei kezdeményezés) végre megegyezett az internetről származó zene lejátszókészülékének egységes, közös szabványában. Az SDMI-hez tartozik a Microsoft és a Diamond Multimedia mellett a többi között a zenei szakma öt nagyja: a Sony Music, az EMI, az Universal Music Group, a BMG és a Warner is. Az elfogadott szabványt két szakaszban vezetik be: az első a nagy karácsonyi vásárlások időszakára jut, akkor jelennek meg a boltokban azok a lejátszók, amelyek a digitális zene minden formáját képesek visszaadni. Az ipar ezzel egyidejűleg megkezdi a másolásvédelemmel ellátott CD-k kibocsátását. A második fázis éppen esztendő múlva, 2000 közepén lesz, amikor is a digitális zenei alkotások minden formáját ellátják másolásvédelemmel. A régebbi lejátszók számára ugyanakkor másolásvédelmi frissítést bocsátanak ki. Az egyelőre nyitott kérdés, hogy az SDMI-nek sikerül-e majd törvényi szabályozást kiharcolnia a "nyílt" MP3-lejátszókra, és egyáltalán: miként képzeli el a "szent szövetség" az upgrade kötelezővé tételét. Az ügynek persze nem csupán helyeslői vannak. Az internetes "zeneműbolt", a Riffage.com főnöke, Ken Wirt ekként kommentálta a megállapodást: "Végfelhasználóként nagyon megkeserednék a szám, ha egy éppen most vásárolt készülékkel pár hét múltán már csak fele annyi számot tudok lejátszani, mint a vásárláskor". Egyelőre még nem tudja, hogy cége egyáltalán támogatni fogja-e az SDMI-szabványt. Az SDMI mindazonáltal biztos benne, hogy a szabvány sikert arat. Abban bízik, hogy a technika győzedelmeskedik, és a legtöbb zeneszám lejátszható lesz az újdonsággal. Más szóval: ha a nagy sztárok csak SDMI-ben dalolnak, az emberek kénytelenek lesznek elfogadni a szabványt. Hát nem egyszerű? (pte) A Digitálisok Információs társadalmunk már régen belépett a digitális korszakba. A legfőbb ideje tehát, hogy eltávolodjunk a "régi krisztusi tanítások évezredétől, amelyet egyébként is túlhaladott már az iparosodás meg az időközben szürkévé vált párducok szivárvány-fundamentalizmusa". Ekként látja a helyzetet az új kor egyik elsőként alakult német pártja, a Die Digitalen (A Digitálisok) Mindenféle jobb- és baloldali dogmatikus vitától mentes, programadó, a kornak megfelelő politikát hirdetnek, olyat, amilyennek szerintük mindig kellett volna lennie a politikának. A Digitálisok szeretnék rávenni a politikusokat arra, hogy a jövőben struktúrált, jól átgondolt javaslataikat bemutatókkal egészítsék ki, és ezek alapján nyissák meg a vitát. Természetesen nem csupán az új média és a korszerű infrastruktúra tartozik A Digitálisok programjába. A gazdaság- és társadalompolitika, a kultúra, a tudomány és a képzés, valamint a környezetvédelem, a bel-, kül-, a béke- és biztonságpolitika korhoz igazítását is sürgetik. Ezekben a vonatkozásokban egyébként nem sok a különbség a "digik" és más pártok programcéljai között. A média- és infrastruktúrapolitika, továbbá a digitális hálózatok építésében viszont nagyon is egyedi és szakszerű követelményeket fogalmaznak meg. Ahhoz, hogy A Digitálisok fölléphessenek a berlini képviselőházi választásokon, előbb még össze kell gyűjteniük 2200 aláírást - választásra jogosult berliniektől. Digitális kézjegyeket a törvény nem ismer, ekként nem is engedélyez, az erre vonatkozó kiegészítésről esetleg majd akkor fog vitát nyitni a képviselőház, ha netán a "digik" bejutnak, és javaslatukat napirendre tűzik. (pte) >> A Hálózaton sütik Beszáll a Domino is, az USA legnagyobb pizza vállalkozása, a fogyasztók megnyeréséért folytatott kommunikációs versenybe. A házhozszállítás gyorsaságát és megbízhatóságát sikeresen megreformáló cég menedzsmentje kijelentette: az ízek mellett egyre inkább az Internet technikai lehetőségeire is koncentrálniuk kell, ha meg akarják őrizni vezető helyüket a gyorsétteremek között. Matthew J. Maguire informatika igazgató szerint a megrendelők csak a végsőkig gyors és maximálisan kényelmes szolgáltatásért fizetnek a jövőben. Ennek az igénynek kizárólag az innováció magasabb szintjén gondolkodó vállalkozások tudnak megfelelni, olyan cégek, amelyek szükség esetén képesek vállalni elavult számítástechnikai rendszerük lecserélését. A Domino's Pizzánál például az volt a helyzet, hogy a régi, évek alatt egymásra hordott rendszer alapvetően csak a divíziók szintjén kezelte az adatokat: integráció, központi menedzsment és skálázhatóság nélkül. Valójában pedig egy dinamikus, robusztusságában is megbízható, end-to-end informatikai struktúrára lett volna szükség. Megszületett a döntés az új - a mában és a közeljövőben is aktuális - hálózat megrendelésére. A Nortel Networks kapta a megbízást. Az elkészült, és intenzív adatkezelésre strukturált kommunikációs rendszer lehetővé teszi, hogy a hatezeregyszáz pizza üzlet naponta beküldje forgalmi jellemzőit a központi szerverre. Ott folyamatosan elemzik és kiértékelik a számokat és még aznap visszajuttatják az üzletekhez az arra az időegységre vonatkozó összesítéseket és trendeket. Az online kapcsolat percnyi pontos képet ad az eladott pizzák számáról, például nagyság és fajta szerinti bontásban, vagy régiók szerinti megoszlásban. A marketing és promóció reflexideje ezzel jelentősen lerövidül. A 3,3 milliárd dollár forgalmat bonyolító Pizza-óriás anyaggazdálkodását is az új hálózaton keresztül menedzselik. A szükségleteknek és a fogyásnak megfelelően rendelik és szállítják a tésztát, a sajtot, és a többi élelmiszert, így a felszolgált étel sokkal frissebben kerül az asztalokra, mint korábban. Természetesen a hatvannégy országban éttermet üzemeltető vállalkozás személyzeti adatai, a könyvelés, és minden adminisztratív és igazgatási funkció is a számítógép vezérelte digitális organizációban történik. A Nortel Unified Networks koncepciójának megfelelően a hálózat egyesíti és azonos platformon kezeli a telefon- a video- és adatkommunikációt, lehetővé téve új rendelési formák - pl. internet - széles körű elterjedését. A Dominonál egy ideig váltig állíthatják, náluk nem csak a pizza, de a hálózat is újsütetű. (PR Newswire) Új identitás a neten Az egy éve alapított new yorki székhelyű Orientation internetes cég megnyitotta magyarországi oldalát. Terveik szerint minden egyes - internetes tartalomszolgáltatással kevésbé jól ellátott - országban azonos jellemzők alapján felépített, angol és helyi nyelven egyaránt elérhető kezdőoldalakat, azaz portálokat nyitnak, majd ezeket világméretű hálózatba kapcsolják. Szemben az egyetlen központi helyről működő böngészőkkel, az Orientationt valamennyi országban licenc-birtokos partnercége képviseli, amelynek feladata az országoldal működtetése; naponta friss, helyi információval való bővítése, az országos háló fejlesztéseinek figyelemmel kísérése, a weboldal könyvtárának fenntartása és kiszélesítése, valamint a helyi cégekkel és partnerekkel való kapcsolatok fejlesztése. A Monolith-ra esett az Orientation választása, hogy magyarországi képviselőjeként merőben új megközelítést honosítson meg a magyar neten. *** 1999. július 9. péntek Francia domainnév akció Franciaország sajátos útra lépett a domainkiosztó politikájában, ugyanis arra akarja rábírni mindenekelőtt a magánfelhasználókat, hogy saját domainnevet jegyeztessenek be. A francia domainkiosztó politika eddig meglehetősen korlátozó gyakorlatot követett: kizárólag francia cégek regisztráltathattak egy-egy saját domaint, ráadásul meglehetősen borsos árért, 2400 frankért. Azok a külföldi cégek, amelyek márkabejegyzéssel rendelkeznek Franciaországban, csak ilyen típusú domaint jegyeztethetnek be: név.tm.fr. Az Association Française pour le Nommage Internet en Cooperation (AFNIC) nonprofit szervezet most elhatározta, hogy enyhít eddigi szigorán, és két új domainterületet létesít nom.fr és com.fr néven. A nom.fr-t kizárólag magánszemélyek számára úgy, hogy például családnevüket használják az interneten. A com.fr domaintartomány ezzel szemben a külföldi cégek számára is rendelkezésre áll, ráadásul nem követelmény az egyértelmű azonosíthatóság sem. Egyetlen kikötés mindazonáltal létezik: azokat a neveket, amelyek eddig a .fr domainnév alatt bejegyeztek, tilos újra bejegyezni.com.fr, illetve nom.fr alatt - a jogsértések elkerülése céljából. Az új domainneveket előreláthatólag július 26-tól kezdik kiosztani. (PC-Welt) Leszakadó lengyelek? Míg a német és az amerikai menedzserek 20, illetve 40 százaléka használja az internetet naponta, lengyel kollégáiknak csak 7 százaléka cselekszik hasonlóképpen. Az Andersen Consulting felmérése szerint a lengyel menedzserek 70 százaléka soha nem használja az internetet és a legnagyobb lengyel vállalatok 64 százaléka nem rendelkezik internet-hozzáféréssel. Ennek oka részben a menedzserek számára releváns információk hiánya, amely jelentősen megváltozhat a lengyel bankok és a tőzsde online jelenlétével. Kutatásuk szerint a business-to-business online kereskedelem világszerte tapasztalható növekedésével párhuzamosan Lengyelországban is növekedésnek indulhat ez a szektor, míg a business-to-consumer online kereskedelem viszont nem fejlődik a várt ütemben. (CEEBIZ, Carnation) A jövő: Európa 2004-ben 2004-re az európai vállalkozások kétharmada, mintegy 5,4 millió előfizető rendelkezik majd internet hozzáféréssel. A növekvő fogyasztó oldali internet-használat, kormányzati törekvések és a lemaradástól való félelem jelenti majd a gyors növekedés fő hajtóerejét. Jelenleg a viszonylag magas költségek jelentik a legnagyobb akadályt, azonban a piaci liberalizációt követő versenyhelyzet és az új technológiák erre is megoldást hozhatnak. Az árcsökkentések viszont arra kényszeríthetik a távközlési, illetve internetszolgáltató vállalkozásokat, hogy fokozottabb figyelmet fordítsanak az értéknövelt megoldások nyújtására. (Datamonitor, Carnation) Az idő pénz Évente mintegy 4,35 milliárd dollár veszteséget eredményez az elektronikus kereskedelmi vállalkozások számára weboldalaik hosszú letöltési ideje. A Zona Research kutatásai szerint az internet használók több mint harmada az oldalak letöltésének lassúsága miatt szakítja meg online vásárlását. A felmérés tanulsága, hogy pusztán a lassú modemekkel rendelkező felhasználók havonta 73 millió dollárral kevesebbet költenek a fennakadások miatt. A lassú modemmel rendelkezők nagyjából 8 másodperc után adják fel a várakozást egy oldal letöltésekor. Fontos továbbá az elektronikus kereskedelmi oldalak folyamatos és kellő sávszélességű hozzáféréséssel ellátott szerveren történő üzemeltetése. Egy eBay-hez hasonló site akár havonta 58 millió dollárt is veszíthet az esetenkénti leállások miatt. (CNET/Zona, Carnation) ====================================================== Ne törődjön az inflációval, lépjen velünk együtt a következő évezredbe! Ha most fizet elő a CW-Számítástechnika, PC World és PC-X lapjainkra 2000. december 31-ig vagy meglévő előfizetését kiegészíti 2000. december 31-ig, a jelenlegi áron teheti meg. Kérjen felvilágosítást előfizetési árainkról ill. rendelje meg lapjainkat a 06-80-200-263 zöldszámon vagy a terjesztes@idg.hu-n. Akciónk 1999. augusztus 31-ig tart és más kedvezménnyel nem vonható össze. Tartson velünk 2000. december 31-ig! ====================================================== iNteRNeTTo.MOST Az on-line újságírás díjazottjai http://internetto.hu/cikk4/0214/ Július elsején ünnepélyes keretek között osztották ki az On-line Újságírás Díjait a Londons's City Universityn-n. A NetMedia öt évvel ezelott azzal a céllal hozta létre a díjat, hogy bátorítsa az on-line újságírást az Egyesült Királyságban és Európában. A témával kapcsolatban a NetMedia évente szervez egy konferenciát, ahol a digitális korban átalakuló újságírással és egyéb médiumokkal foglalkoznak. Mégis privatizálják az MVM-et http://internetto.hu/cikk4/0195/ A Fidesz választási programjában ígértek ellenére várhatóan mégis eladásra kerül a Magyar Villamos Művek. Az első körben részleges, később akár teljes magánosításról legkorábban 2001-ben lehet szó. Az ügylettől a költségvetés mai áron mintegy 100 milliárd forint bevételt remélhet. A múmia http://internetto.hu/cikk4/0203/ A Múmia után egyszerre tör kis öröméljenzésben én-em kispolgári fele és egyszerre köp a maga (maga) szemébe én-em magas kultúrához szokott fele. Különös vonzalmat érzek a misztikum iránt; szeretem, amikor a lehető legnagyobb korhűséggel próbálnak rég letűnt korokat megjeleníteni. Ilyenkor igen éles, digitális effektekre kihegyezett szemem enged a bűnbeesésnek és hagyja magát átverni. Elhiszem, hogy vannak olyan látószögek, amikor a kép több ezer rabszolgát, három piramist, néhány száz pálmafát egyszerre tud megmutatni. A HETEDIK SZIGET http://internetto.hu/cikk4/0200/ A Sziget léte úgy tűnik, az elkövetkezendő néhány esztendőre megszilárdult. A szervezők és a III. kerület polgármesteri hivatala elszívták a békepipát: mivel a sátras hangszigetelés jól vizsgázott, a rendezvény jövőjét garantáló kétéves szerződésre rákerültek szignók. A főszponzor-keresztapa szerepét ismét a Pepsi vállalta fel, megmenekítvén minket az esetleges "Libresse-sziget" vagy "Flóraszept-sziget" feliratú pólóktól. ====================================================== UJ SZERZEMÉNYEK A MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRBOL 99/07/09 Talpmasszázs, befektetési alapok meg a Bánk bán 99/07/09 Számítógép az oktatásban - a harmadik évezred küszöbén 99/07/06 Sántha Attila versei 99/07/06 Páskándi Géza versei 99/07/06 Kacsó Sándor versei 99/07/06 Csiki László versei 99/07/05 Zalán Tibor: Papírváros 99/07/05 Zalán Tibor: Fénykorlátozás 99/07/05 Zalán Tibor versei 99/07/05 Tasnádi István: Közellenség (javított változat) 99/07/05 Limbă maternă, naţionalitate, confesiune 99/07/05 Justinianus császár institutiói négy könyvben ====================================================== A HÉT VICCE - Miért nincs a rendőrnek zsebszámológépe? - Azért, mert már fejből tudja, hogy két zsebe van! ====================================================== >>>>> iNteRNeTTo - az informaciotenger vilagitotornya KINEK IRJAK? SÜRGŐS JAVÍTANDÓ A CÍMLAPON: Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu) HIRDETNI SZERETNEK, ELKESZITTETNEM A HOMEPAGE-EMET: Gazdag György (gazdag@idg.hu) INFORMATIKAVAL KAPCSOLATOS HIREM VAN, LAPOMAT AJANLANAM: Porkoláb Péter(yar@internetto.hu) CIKKET, KULTURALIS AJANLATOT KULDENEK: Hanga László Csaba (hanga@internetto.hu) UJ MUTACIOT SZERETNEK INDITANI: Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu) A HIRLEVELLEL, TORZSASZTALLAL, FENYUJSAGGAL KAPCSOLATOS TECHNIKAI PROBLEMAM VAN: Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu) MINDEN EGYEB: Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu) A szerkesztoseg es a kiado adatai: http://www.internetto.hu/impresszum.html Az iNteRNeTTo hirlevel valtozatlan formaban szabadon terjesztheto. Ezen a heten a hirlevelet 31260 cimre kuldtuk szet. HU ISSN 1219-4263 ====================================================== Feliratkozas az ekezet nelkuli hirlevelre: Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-fel@internetto.hu Feliratkozas az ekezetes hirlevelre (ha On mar kapja az ekezet nelkuli hirlevelet, akkor automatikusan levesszuk errol a listarol, es csak az ekezetest fogja kapni): Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-ek-fel@internetto.hu Leiratkozas a hirlevelrol (ekezetesrol, ekezet nelkulirol) Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-le@internetto.hu ======================================================