http://internetto.hu - Friss hirek percről-percre!

............INTERNETTO HIRLEVÉL.............1999 25.hét.............


:::::::::::::TARTALOM::::::::::::::::

1999. július 5. hétfő
Svájci szuperháló
Yahoo: szerzői jogvesztett homepage-tulajok?
Cybersitter: az MP3-t is kiszűri
Milliárdos veszteségek a hosszadalmas letöltések miatt

1999. július 6. kedd
Az Intel az AMD alá kínált
Online koncertjegy - otthon nyomtatva
Sokmilliárdos kampányba kezd a C|Net
Jövedelmüknél sokkal értékesebbek az internet-cégek

1999. július 7. szerda
Szingapur felkészül a jövő kihívásaira
Internet-telefon a Compaq Presarióban
Virágzó kínai netpiac
Komputerhulladék a völgyben

1999. július 8. csütörtök
Amerika diktál Angliának?
Szabványosított digitális zene
A Digitálisok
Hálózaton sütik
Új identitás a neten

1999. július 9. péntek
Francia domainnév akció
Leszakadó lengyelek?
A jövő: Európa 2004-ben
Az idő pénz

- iNteRNeTTo.most
- Internet-ajanlat
- Olvasnivalok a MEK-bol
- Het vicce


======================================================

*** 1999. július 5. hétfő


Svájci szuperháló

Megszellőztették Európa első petabit-hálózatának titkait. A vegy-
és gyógyszeriparban óriásvállalat, a Sandoz családi alapítványa,
a francia Alcatel rendszerszállítóval és az amerikai IXC
internetszolgáltatóval közösen megépíti Európa legkorszerűbb és
legnagyobb teljesítményű, a földrész 70 városát érintő-összekötő
adatpályát. A 20 900 kilométer hosszú, ultra-nagysebességű, egy
petabit átviteli kapacitású szuperhálózatra kétmilliárd eurót
költenek.


Yahoo: szerzői jogvesztett homepage-tulajok?

Mindazok, akik a Yahoo-oldalakon helyeznek el tartalmakat,
automatikusan lemondanak szellemi termékeik tulajdonjogáról a
Yahoo http://www.yahoo.com javára. Június óta ez olvasható ki a
cég szolgáltatási feltételeinek (Terms of Service
http://docs.yahoo.com/info/terms) 8. pontjából, amely szerint az
online-szolgálat korlátlan használati jogot élvez a "gondjaira
bízott" mindennemű adattal kapcsolatosan. Ekként ingyen és
bérmentve másolhatók, átvehetők, terjeszthetők, fordíthatók - ha
a Yahoo beleegyezik. Különösen fontos tudnivaló ez a Yahoo
amerikai homepage-szervízét, a Geocities-t
http://www.geocities.com használók számára. Az ott közzé tett
magán honlapokat képekkel, szövegekkel stb. együtt a Yahoo
tetszés szerinti formában hasznosíthatja. Mindezek tudatában
eddigi Yahoo-hívek egy csoportja máris bojkottálni kívánja a
szerzői jogokat kisajátító vállalkozást. (PC-Welt, 99.07.05.)


Cybersitter: az MP3-t is kiszűri

Az amerikai Solid Oak Software cég Cybersitter
http://www.cybersitter.com/ szűrőprogramjának új változata számos
lehetőséget kínál szülőknek abból a célból, hogy megvédjék
neveletlen és serdületlen csemetéik lelki és erkölcsi
romlatlanságát. Nem csupán a szexuális témájú kínálatot zárhatják
ki az otthoni PC-re az internetről áramló szennyből és nem
kívánatos információkból, hanem például a részvénykereskedelmet,
az árveréseket, sőt az MP3 formátumú zenei anyagok letöltését is.
Gyakorta előfordul ugyanis, hogy a gyerek képtelen ellenállni a
kísértésnek, és szülei hitelkártya-adatainak ismeretében
licitálni kezd, vagy éppen szerencsejátékot űz, amelynek vége:
elúszik a családi vagyon egy része. - Az amerikai
hanglemezgyártók egyesületének http://www.riaa.com statisztikája
szerint tavaly először fordult elő, hogy 14-24 éves vásárlóik
jóval kevesebb hagyományos hanghordozót vettek, mint évekkel
előtte. A szervezet megállapította: a forgalom visszaesésének oka
az internetes zenei letöltés hatalmas kínálata. A nemrég San
Diegóban megrendezett "MP3-csúcstalálkozón" 15 olyan készüléket
mutattak be, amellyel az internetről leszippantott digitális zene
játszható le. A "csúcstalálkozón" részt vevő művészek és
cégvezetők síkraszálltak a hanghordozópiac védelméért, és
mielőbbi intézkedéseket sürgettek. - John Perry Barlow, a
Grateful Dead http://www.dead.net együttes volt szövegírója
ugyanakkor arra hívta föl a "banda" tagjait, hogy tegyék lehetővé
rajongóik számára koncertfelvételeik letöltését az internetről.
Barlow keményen bírálta a nagy lemezgyártókat, amiért
ellenőrzésük alá akarják vonni a zeneterjesztő csatornákat. (pte,
99.07.05.)


Milliárdos veszteségek a hosszadalmas letöltések miatt

Évente 4,35 milliárd dollár veszteség keletkezik amiatt, hogy az
online-vevőknek nincs türelmük, idejük kivárni a hosszadalmas
letöltéseket, és inkább megszakítják a vásárlási folyamatot. A
Zona Research
http://www2.zonaresearch.com/promotions/needforspeed/ piackutatói
megállapították: a reménybeli vevők harmada már akkor lemond a
vásárlásról, amikor várni kell a fölkeresett virtuális bolt,
áruház internetes oldalának a betöltődésére; az illetőt
egyáltalán nem érdekli, hogy milyen okból lassú a hálózat. Az
eBay online aukciósház weboldalának nemrégi összeomlása is
bizonyította, milyen sokba kerülhet egy ilyen balsiker, kudarc az
eladónak. Azáltal, hogy az eBay hompédzse csaknem 24 órán át
elérhetetlen volt, a cégnek 3-5 millió dollár forgalomkiesése
keletkezett. A Zona szerint a legnagyobb veszteség a 8
másodpercnél hosszabb ideig tartó letöltések esetében
tapasztalható - igaz, ilyenkor leginkább a vásárló túl lassú
(14,4 kb/mp) modemje hibáztatható elsősorban. (PC-Welt,
99.07.05.)



*** 1999. július 6. kedd


Működik a piaci verseny:
az Intel az AMD alá kínált

Első alkalommal fordult elő a világ két legnagyobb
processzorgyártójának versenyében, hogy az Intel az AMD-énél
olcsóbban kínálja a saját lapkáját. Mindeddig az volt a
gyakorlat, hogy az AMD azonos teljesítményű procijai
negyedével-ötödével kevesebbe kerültek az Intel termékeinél. Az
árverseny legújabb fordulójának tárgya: az azonos használati
értékű Pentium-III és a K7-es, amelyet immár Athlon néven illik
tisztelnünk. A CPU-k teljesítménye egyaránt 600 MHz. És ami
ugyancsak szerfölött érdekes, mi több, izgalmas hír a kánikulai
uborkaidényben: az Intel az AMD-nél két héttel előbb dobja piacra
a saját mikroprocesszorát. Az AMD eredetileg 699 dollárban
állapította meg a K7-es árát, az Intel viszont 823 dollárt akart
kérni a saját 600 megahertzes P-III-sáért; az árak persze 1000-es
tételekben értendők. Miközben az Intel gyakorlatilag elismerte
vetélytársa termékének teljesítményét, azt is közzé tette, hogy
az övénél olcsóbban fogja adni a sajátját. Ezek után az AMD öröme
aligha tekinthető felhőtlennek, mivel éppen az Athlont szánta
"dobogós atlétának". Arra alapozott, hogy időt és piacot nyer,
aztán kiderült: az Intel fürgébb. Ráadásul azzal is számolni
kell, hogy az AMD-nél nagyobb gyártási kapacitása révén az Intel
el fogja árasztani a PC-gyártókat a 600 MHz-es P-III-mal. És ez
még nem minden: az Intel már e hónap végén megjelenik az
eredetileg szeptemberre beharangozott 500 MHz-es Celeronjával is,
ekként július végén egyszerre két Intel lapkaújdonság is lesz a
piacon. Velük egyidejűleg persze a régebbi és lassúbb CPU-k újabb
árcsökkenése is várható. - A nagy kérdés: képes lesz-e az AMD
további árcsökkentésre a minőség megtartásával egyidejűleg?
(pte, 99.07.06.)

http://www.intel.com/
http://www.amd.com/


Online koncertjegy - otthon nyomtatva

A nemzetközi tekintélyű német Fraunhofer technológiai intézet
grafikus adatfeldolgozó részlege (IGD) olyan számítógépes
alkalmazást dolgozott ki, amellyel fölöslegessé válik a sorban
állás rendezvények kelendő belépőjegyeiért. Internethasználók az
online ticket-et az otthoni nyomtatójukon is elkészíthetik. A
hamisításoknak digitális vízjeggyel és kriptografikus
(rejtjelezett) adatátvitellel, továbbá elektronikus fizetéssel
veszik elejét. A digi-szignatúrával ellátott jegy másolással sem
hamisítható. Minden jegyet ellátnak ugyanis hagyományos módon
olvasható kétdimenziós vonalkóddal, amely egyúttal tartalmazza a
digitális aláírást is. A jegyet a rendezvény bejáratánál
elhelyezett készülék olvassa be a központi komputer programjába.
Stephan Hüttinger, a Fraunhofer IGD projektvezetője hangoztatja:
a vásárló számára több előnnyel is jár az új módszer. Egyrészt
részletesen tájékozódhat a rendezvényről, a szereplőkről az
interneten, és ha a jegyvásárlás mellett dönt, nyomban meg is
keresheti a pénztárcájának is legmegfelelőbb helyet. Szükség
szerint még arra is tanácsot, eligazítást kap, hogy miként
közelítheti meg a hangverseny helyszínét, vagy a színházat,
mozit. A jegyet ugyancsak online kifizetheti, ám előtte
választhat: számlája megterhelésével, hitelkártyával vagy
eCash-sel egyenlíti-e ki a vételárat. (pte, 99.07.06.)
http://www.igd.fhg.de/

Sokmilliárdos kampányba kezd
a C|Net

A high-tech-információkra szakosodott amerikai C|Net vállalat
önnön példáján mutatja meg, hogy merre tart az információs világ.
A saját honlapjának hagyományos módon való népszerűsítésére a
C|Net 100 millió dollárt költ. A másfél évig tartó kampány
kivitelezője a Citron Haligman Bedecarré Euro RSCG ügynökség;
összesen húsz neves cég pályázott azért, hogy elnyerje a C|Net
kiírását. Az USA-ban a C|Net online-szolgálat az egyik
legfontosabb és legtekintélyesebb információtechnológiai portál,
amely website-ján a tájékoztatószolgálaton túl egész sor
árverésnek, szoftver- és hardverüzletnek, álláshirdetésnek,
játéknak, árhasonlításnak, letöltésnek stb. ad helyet. A
vállalatot, amely az internetre lépése óta megsokszorozta
forgalmát és tőkéjét,  példaképnek tekintik más nemzetközi
hírszolgálatok. (pte, 99.07.06.)

http://www.news.com
http://www.cnet.com


Jövedelmüknél sokkal értékesebbek az internet-cégek

Egyenesen fantasztikus összegek cserélnek gazdát egy-egy amerikai
internet-vállalat eladásakor. Mindannyiszor fölvetődik a kérdés:
milyen összefüggés van az ár és a kalkulálható forgalom között,
például egy internet-portál eladásakor? Ezzel a témakörrel
foglalkozik az Industry Standard, miközben konkrét adatokat is
közzétesz az AltaVista keresőgép eladása kapcsán. Az AltaVista az
internet leggyakrabban látogatott tíz keresőgépének egyike: a
MediaMetrix számításai szerint havonta jó 10,6 millió látogatója
van. A Standard ennek megfelelően a keresőgép és a hozzá
csatlakozó site-ok bevételét évi 165 millió dollárra teszi. A fő
bevételi forrás az AltaVista-n megjelenő hirdetés. Új gazdája, a
CMGI ennek ellenére 2,3 milliárd dollárt adott az AltaVista 83
százalékáért. (Ekként a teljes érték 2,7 milliárd dollár.)
Egyszerűen kiszámítható: a keresőgép piaci értéke az éves
bevételének éppen a 16-szorosa! Ez az arány egyúttal a
vállalkozás várható nyereségét, továbbá a tőzsde bizalmát is
tükrözi, elvégre szerfölött magasra teszi a cég értékét. Az
Industry Standard más példákat is említ, amelyek tükrében az
AltaVista értéke akár alacsonynak is tekinthető. A Lycos
keresőgépé meghaladja az éves bevétel 29-szeresét, az Infoseek-é
a 40-szeresét, a Goto.com-é pedig (most tessék megfogódzkodni!) a
129-szeresét! Miközben első negyedévi nettó vesztesége 7,4 millió
dollár volt... (pte, 99.07.06.)

http://www.thestandard.com/articles/display/0,1449,5376,00.html?h
ome.of
http://www.lycos.com http://www.infoseek.com
http://www.goto.com



*** 1999. július 7. szerda

Szingapur felkészül a jövő kihívásaira

Egy közelmúltban elkészült tanulmány eredményeire támaszkodva
Szingapurban új elektronikus kereskedelmi intézet felállítását
határozták el. A tervek szerint a jövő év első negyedévében már
megindulhat a képzés az intézetben azzal a céllal, hogy a helyi
munkaerőt felkészítsék annak a követelményrendszernek a
teljesítésére, amit a jövő iparága elvár tőlük. Az intézet
technikai szakismereteket éppúgy fog nyújtani, mint menedzsment
jellegűeket - hangzott el Tok See Kiat parlamenti képviselő
sajtótájékoztatóján, amikor a nagyszabású tervet bejelentette. E
lépés megtételét egy tanulmány ösztönözte, amely azzal a céllal
elemezte az elektronikus kereskedelem szingapúri helyzetét, hogy
segítsen megtalálni az előremozdításához szükséges
kulcsfontosságú pontokat. A felméréseket és az elemző munkát a
Nanyang Műszaki Egyetem (Nanyang Technological University, NTU) a
CommerceNet Singapore Ltd. elnevezésű non-profit szervezettel
együttműködve végezte el, s várhatón ez utóbbi fogja az intézet
tevékenységét is irányítani. A felmérés eredményeit Roger
Debreceny, az NTU professzora mutatta be a nyilvánosságnak, s
kifejezte azt a meggyőződését, hogy Szingapúr az elektronikus
kereskedelem központja lehet, s az előremozdulást az ehhez vezető
úton a magánszektornak kell vezetnie. (Internetnews, Infinit)


Internet-telefon a Compaq Presarióban

Megállapodott a világ legnagyobb személyiszámítógép-gyártója, a
Compaq és az internetes beszédátvitel specialistája, a MediaRing:
bővíti a PC-használók rendelkezésére bocsátandó kommunikációs
eszközök választékát. Július 15-e óta előre telepítik a MediaRing
TalkT beszédkommunikációs programot a Compaq Presario
fantázianevű asztali gépeire. Ekként a készülék használója,
tulajdonosa az interneten át is telefonálhat. A Compaq az első,
amelyik internetes élőbeszéd-továbbításra alkalmas PC-t
forgalmaz. A Compaq Easy-Access Internet tasztatúráján külön
billentyű lesz a Compaq és a MediaRing közös weboldalának
elérésére. A MediaRing TalkT 99 olyan internet-telefonos
szoftver, amely távbeszélő-összeköttetést teremt a hálózatok
hálózatán át az ugyanezt a szoftvert használó személyi
számítógépekkel; a hívások ugyanolyan egyszerűen lebonyolíthatók,
mint az általában használt telefonokról. A háttérben futó
MediaRing Talk program fölismeri a hívó fél által telefonon (!)
kibocsátott jelzést, majd a hívott felet önműködően az internetre
kapcsolja. Nincs szükség tehát előzetes, internetes
időegyeztetésre. Ezen túlmenően a MediaRing Talk 99 nagyon jó
hangminőséget szavatol, továbbá azt, hogy a program gazdája akkor
is elérhetővé válik, ha éppen nincs az internetre kapcsolódva,
vagy nem ül a gépe előtt. Semmi egyébre nincs szükség, csak a
bekapcsolt PC-re és a telefonvezetékre csatlakoztatott modemre.
Egy idő óta az AOL-előfizetők és a kábelmodemmel rendelkezők is
tudnak telefonálni a MediaRing révén. Anyagilag sem lebecsülendő
az új technológia: a PC-PC-hívások ugyanis ingyenesek, csupán a
szokásos internet-díjba kerülnek; a PC-ről a hagyományos
vezetékes hálózati vagy rádiótelefon-számok tárcsázása ugyancsak
érezhetően kevesebbe kerül, mint a távbeszélő-szolgáltatók
hálózatán lebonyolított beszélgetés. "A MediaRing TalkT által a
Compaq-gépek tulajdonosai az első perctől kezdve kedvük szerint
telefonként, üzenetrögzítőként használhatják PC-jüket" -
jelentette ki Toon Bouten, a Compaq Computer európai,
közép-keleti, ázsiai alelnöke. Lars Andersson, a MediaRing Inc.
európai kereskedelmi és marketingügyekért felelős elnökhelyettese
bejelentette: nincs messze a nap, amikor az internet-telefóniát
szolgáló szoftver minden gépen olyan természetes lesz, mint a
Windows. (PC-Welt)


Virágzó kínai netpiac

Bolygónk legnépesebb országa már 2003-ra a világ második
legnagyobb Internetpiacává fejlődhet - állítja a BDA China és a
Strategies Group által közösen kiadott, "Az Internet Kínában"
című beszámoló. Kína már most Ázsia legdinamikusabb Netes
piacának számít, ahol az év végére az on-line felhasználók száma
várhatóan eléri a 6,7 milliót, ami 319 százalékos növekedést
jelent erre az évre. A hálózatra kapcsolódó kínai PC-használók
száma csaknem ugyanilyen ütemben növekedett a múlt évben is. Az
Internet növekedése továbbra is gyors marad, átlagosan évi 60
százalékos lesz az elkövetkezendő öt esztendőben - jósolja a
beszámoló. Ezzel az ütemmel Kína Internethasználói bázisa 2003-ra
eléri a 33 milliót, ami körülbelül kétszerese a mai japán
bázisnak. A hálózati hozzáférés viszonylag magas ára korábban
valószínűleg lehűtötte az Internet iránti lelkesedést, a
beszámoló szerint azonban az ISP-k változatos technológiákkal
(pl. kábeles terjesztés) kísérleteznek annak érdekében, hogy nagy
sávszélességet tudjanak kínálni megrendelőiknek az eddiginél
alacsonyabb áron. Mára a külföldi vállalatok is kutatják annak
lehetőségét, miként is juthatnának be a jelenleg a China Telecom
uralta piacra. Igyekezetük nem meglepő, ha azt nézzük, hogy - a
beszámoló előrejelzése szerint - 2003-ra a kínai ISP-piac 4
milliárd dollár értékű lesz. A közelmúltban az America Online
vásárolt meg 10 százalékot a China.com-ból, amely egy Kínában és
Ázsia más országaiban is üzemelő portál és Net-szolgáltató
vállalat. (IS,Infinit)


Komputerhulladék a völgyben

Az Egyesült Államok elektronikai ipara, a Szilikon-völgy
környezetvédői követelik, hogy a törvény erejével kötelezzék a
gyártókat az elavult, kiselejtezett komputerekből és
tartozékaikból napról napra növekvő hulladékhegyek eltüntetésére.
A "Campaign for Responsible Technology" csoport síkraszáll azért,
hogy a PC-gyártók vegyék vissza a felhasználók által
kiselejtezett saját termékeiket újrahasznosítás céljából. Ezen
túlmenően a környezetvédők el akarják érni, hogy mielőbb vonják
ki a mérgezőket a személyiszámítógép-gyártáshoz felhasznált
anyagok közül. Ted Smith, a csoport vezetője hangoztatja: a múlt
években érezhetően csökkent az újrahasznosított komputerek
mennyisége - éppen a törvényi szabályozás hiánya miatt. Jelenleg
a kiselejtezett készülékeket professzionális komputerbontók
részegységek szerint újra értékesítik, vagy tovább küldik Ázsiába
meg Kelet-Európába. A környezetvédők állítják: mind gyakrabban
úgy szabadulnak meg az elektronikai ipar szemetétől, hogy elássák
vagy elégetik; csakhogy eközben végzetes károk keletkeznek a
természeti környezetben. Ted Shimth és társai szerint a
folyamatosan tökéletesített új termékek bevezetése révén tovább
romlik a helyzet, mert még gyakrabban kerül sor a régiek
kiselejtezésére. Az amerikai környezetvédők által fölvetett
probléma megoldása Európában is mind sürgetőbbé válik. Az Európai
Unióban máris indulatos vita dúl az autóroncshegyekről, és arról,
hogy a gépkocsigyártóknak kellene gondoskodniuk termékeik
ingyenes visszavételéről, környezetbarát újrahasznosításáról,
megsemmisítéséről. Az EU környezetvédelmi tanácsában legutóbb
lezajlott szavazáskor Németország és Nagy-Britannia vétója
megakadályozta az ajánlások életbe lépését. (PC-Welt)




*** 1999. július 8. csütörtök

Amerika diktál Angliának?

Lehet, hogy az amerikaiak szép csendben megregulázzák az angol
elektronikus kereskedelmet? A Cyber-Rights & Cyber-Liberties,
angol internetes polgári szabadságjogi csoport legalábbis ezt
állítja. A honlapjukon olvasható anyagokban megtalálható az
amerikai nagykövetnek, David Aaronak szóló instrukciók is,
amikben arra utasították a diplomatát még 1996-ban, hogy győzze
meg az angol kormányt a Clinton kormány titkosításra vonatkozó
kezdeményezésének átvételéről. Az ellentmondásos angol
tervezetben köteleznék azokat a polgárokat, akik titkosítási
szoftvert kívánnak használni, hogy adják le titkosító kulcsaikat
az állam által kijelölt intézményeknek, s így az állami
hírszerzési és rendőri szervek számára lehetővé válna a
felhasználók titkos kommunikációjának ellenőrzése. A tervezet
majdnem botrányba fulladt, mert nemcsak a polgári szabadságjogi
csoportok tiltakoztak, hanem az elektronikus kereskedelemi iparág
szereplői is. Véleményük szerint, ezzel a lépéssel veszélybe
kerülhet Anglia az internet bizniszben kivívott központi szerepe.
A közel négy éve tartó "állítólagos" titkos tárgyalások
eredményeként, az angol parlament elkezdte tárgyalni a
tervezetet, miközben hevesen cáfolja a polgári aktivisták
vádjait. (CNet)


Szabványosított digitális zene

A Secure Digital Music Initiative (SDMI - biztonságos digitális
zenei kezdeményezés) végre megegyezett az internetről származó
zene lejátszókészülékének egységes, közös szabványában. Az
SDMI-hez tartozik a Microsoft és a Diamond Multimedia mellett a
többi között a zenei szakma öt nagyja: a Sony Music, az EMI, az
Universal Music Group, a BMG és a Warner is. Az elfogadott
szabványt két szakaszban vezetik be: az első a nagy karácsonyi
vásárlások időszakára jut, akkor jelennek meg a boltokban azok a
lejátszók, amelyek a digitális zene minden formáját képesek
visszaadni. Az ipar ezzel egyidejűleg megkezdi a
másolásvédelemmel ellátott CD-k kibocsátását. A második fázis
éppen esztendő múlva, 2000 közepén lesz, amikor is a digitális
zenei alkotások minden formáját ellátják másolásvédelemmel. A
régebbi lejátszók számára ugyanakkor másolásvédelmi frissítést
bocsátanak ki. Az egyelőre nyitott kérdés, hogy az SDMI-nek
sikerül-e majd törvényi szabályozást kiharcolnia a "nyílt"
MP3-lejátszókra, és egyáltalán: miként képzeli el a "szent
szövetség" az upgrade kötelezővé tételét. Az ügynek persze nem
csupán helyeslői vannak. Az internetes "zeneműbolt", a
Riffage.com főnöke, Ken Wirt ekként kommentálta a megállapodást:
"Végfelhasználóként nagyon megkeserednék a szám, ha egy éppen
most vásárolt készülékkel pár hét múltán már csak fele annyi
számot tudok lejátszani, mint a vásárláskor". Egyelőre még nem
tudja, hogy cége egyáltalán támogatni fogja-e az SDMI-szabványt.
Az SDMI mindazonáltal biztos benne, hogy a szabvány sikert arat.
Abban bízik, hogy a technika győzedelmeskedik, és a legtöbb
zeneszám lejátszható lesz az újdonsággal. Más szóval: ha a nagy
sztárok csak SDMI-ben dalolnak, az emberek kénytelenek lesznek
elfogadni a szabványt. Hát nem egyszerű? (pte)


A Digitálisok

Információs társadalmunk már régen belépett a digitális
korszakba. A legfőbb ideje tehát, hogy eltávolodjunk a "régi
krisztusi tanítások évezredétől, amelyet egyébként is túlhaladott
már az iparosodás meg az időközben szürkévé vált párducok
szivárvány-fundamentalizmusa". Ekként látja a helyzetet az új kor
egyik elsőként alakult német pártja, a Die Digitalen (A
Digitálisok) Mindenféle jobb- és baloldali dogmatikus vitától
mentes, programadó, a kornak megfelelő politikát hirdetnek,
olyat, amilyennek szerintük mindig kellett volna lennie a
politikának. A Digitálisok szeretnék rávenni a politikusokat
arra, hogy a jövőben struktúrált, jól átgondolt javaslataikat
bemutatókkal egészítsék ki, és ezek alapján nyissák meg a vitát.
Természetesen nem csupán az új média és a korszerű infrastruktúra
tartozik A Digitálisok programjába. A gazdaság- és
társadalompolitika, a kultúra, a tudomány és a képzés, valamint a
környezetvédelem, a bel-, kül-, a béke- és biztonságpolitika
korhoz igazítását is sürgetik. Ezekben a vonatkozásokban
egyébként nem sok a különbség a "digik" és más pártok
programcéljai között. A média- és infrastruktúrapolitika, továbbá
a digitális hálózatok építésében viszont nagyon is egyedi és
szakszerű követelményeket fogalmaznak meg. Ahhoz, hogy A
Digitálisok fölléphessenek a berlini képviselőházi választásokon,
előbb még össze kell gyűjteniük 2200 aláírást - választásra
jogosult berliniektől. Digitális kézjegyeket a törvény nem ismer,
ekként nem is engedélyez, az erre vonatkozó kiegészítésről
esetleg majd akkor fog vitát nyitni a képviselőház, ha netán a
"digik" bejutnak, és javaslatukat napirendre tűzik. (pte) >> A



Hálózaton sütik

Beszáll a Domino is, az USA legnagyobb pizza vállalkozása, a
fogyasztók megnyeréséért folytatott kommunikációs versenybe. A
házhozszállítás gyorsaságát és megbízhatóságát sikeresen
megreformáló cég menedzsmentje kijelentette: az ízek mellett
egyre inkább az Internet technikai lehetőségeire is
koncentrálniuk kell, ha meg akarják őrizni vezető helyüket a
gyorsétteremek között. Matthew J. Maguire informatika igazgató
szerint a megrendelők csak a végsőkig gyors és maximálisan
kényelmes szolgáltatásért fizetnek a jövőben. Ennek az igénynek
kizárólag az innováció magasabb szintjén gondolkodó vállalkozások
tudnak megfelelni, olyan cégek, amelyek szükség esetén képesek
vállalni elavult számítástechnikai rendszerük lecserélését. A
Domino's Pizzánál például az volt a helyzet, hogy a régi, évek
alatt egymásra hordott rendszer alapvetően csak a divíziók
szintjén kezelte az adatokat: integráció, központi menedzsment és
skálázhatóság nélkül. Valójában pedig egy dinamikus,
robusztusságában is megbízható, end-to-end informatikai
struktúrára lett volna szükség. Megszületett a döntés az új - a
mában és a közeljövőben is aktuális - hálózat megrendelésére. A
Nortel Networks kapta a megbízást. Az elkészült, és intenzív
adatkezelésre strukturált kommunikációs rendszer lehetővé teszi,
hogy a hatezeregyszáz pizza üzlet naponta beküldje forgalmi
jellemzőit a központi szerverre. Ott folyamatosan elemzik és
kiértékelik a számokat és még aznap visszajuttatják az üzletekhez
az arra az időegységre vonatkozó összesítéseket és trendeket. Az
online kapcsolat percnyi pontos képet ad az eladott pizzák
számáról, például nagyság és fajta szerinti bontásban, vagy
régiók szerinti megoszlásban. A marketing és promóció reflexideje
ezzel jelentősen lerövidül. A 3,3 milliárd dollár forgalmat
bonyolító Pizza-óriás anyaggazdálkodását is az új hálózaton
keresztül menedzselik. A szükségleteknek és a fogyásnak
megfelelően rendelik és szállítják a tésztát, a sajtot, és a
többi élelmiszert, így a felszolgált étel sokkal frissebben kerül
az asztalokra, mint korábban. Természetesen a hatvannégy
országban éttermet üzemeltető vállalkozás személyzeti adatai, a
könyvelés, és minden adminisztratív és igazgatási funkció is a
számítógép vezérelte digitális organizációban történik. A Nortel
Unified Networks koncepciójának megfelelően a hálózat egyesíti és
azonos platformon kezeli a telefon- a video- és
adatkommunikációt, lehetővé téve új rendelési formák - pl.
internet - széles körű elterjedését. A Dominonál egy ideig váltig
állíthatják, náluk nem csak a pizza, de a hálózat is újsütetű.
(PR Newswire)


Új identitás a neten

Az egy éve alapított new yorki székhelyű Orientation internetes
cég megnyitotta magyarországi oldalát. Terveik szerint minden
egyes - internetes tartalomszolgáltatással kevésbé jól ellátott -
országban azonos jellemzők alapján felépített, angol és helyi
nyelven egyaránt elérhető kezdőoldalakat, azaz portálokat
nyitnak, majd ezeket világméretű hálózatba kapcsolják. Szemben az
egyetlen központi helyről működő böngészőkkel, az Orientationt
valamennyi országban licenc-birtokos partnercége képviseli,
amelynek feladata az országoldal működtetése; naponta friss,
helyi információval való bővítése, az országos háló
fejlesztéseinek figyelemmel kísérése, a weboldal könyvtárának
fenntartása és kiszélesítése, valamint a helyi cégekkel és
partnerekkel való kapcsolatok fejlesztése. A Monolith-ra esett az
Orientation választása, hogy magyarországi képviselőjeként
merőben új megközelítést honosítson meg a magyar neten.


*** 1999. július 9. péntek

Francia domainnév akció

Franciaország sajátos útra lépett a domainkiosztó politikájában,
ugyanis arra akarja rábírni mindenekelőtt a magánfelhasználókat,
hogy saját domainnevet jegyeztessenek be. A francia domainkiosztó
politika eddig meglehetősen korlátozó gyakorlatot követett:
kizárólag francia cégek regisztráltathattak egy-egy saját
domaint, ráadásul meglehetősen borsos árért, 2400 frankért. Azok
a külföldi cégek, amelyek márkabejegyzéssel rendelkeznek
Franciaországban, csak ilyen típusú domaint jegyeztethetnek be:
név.tm.fr. Az Association Française pour le Nommage Internet en
Cooperation (AFNIC) nonprofit szervezet most elhatározta, hogy
enyhít eddigi szigorán, és két új domainterületet létesít nom.fr
és com.fr néven. A nom.fr-t kizárólag magánszemélyek számára úgy,
hogy például családnevüket használják az interneten. A com.fr
domaintartomány ezzel szemben a külföldi cégek számára is
rendelkezésre áll, ráadásul nem követelmény az egyértelmű
azonosíthatóság sem. Egyetlen kikötés mindazonáltal létezik:
azokat a neveket, amelyek eddig a .fr domainnév alatt
bejegyeztek, tilos újra bejegyezni.com.fr, illetve nom.fr alatt -
a jogsértések elkerülése céljából. Az új domainneveket
előreláthatólag július 26-tól kezdik kiosztani. (PC-Welt)


Leszakadó lengyelek?

Míg a német és az amerikai menedzserek 20, illetve 40 százaléka
használja az internetet naponta, lengyel kollégáiknak csak 7
százaléka cselekszik hasonlóképpen. Az Andersen Consulting
felmérése szerint a lengyel menedzserek 70 százaléka soha nem
használja az internetet és a legnagyobb lengyel vállalatok 64
százaléka nem rendelkezik internet-hozzáféréssel. Ennek oka
részben a menedzserek számára releváns információk hiánya, amely
jelentősen megváltozhat a lengyel bankok és a tőzsde online
jelenlétével. Kutatásuk szerint a business-to-business online
kereskedelem világszerte tapasztalható növekedésével párhuzamosan
Lengyelországban is növekedésnek indulhat ez a szektor, míg a
business-to-consumer online kereskedelem viszont nem fejlődik a
várt ütemben. (CEEBIZ, Carnation)


A jövő: Európa 2004-ben

2004-re az európai vállalkozások kétharmada, mintegy 5,4 millió
előfizető rendelkezik majd internet hozzáféréssel. A növekvő
fogyasztó oldali internet-használat, kormányzati törekvések és a
lemaradástól való félelem jelenti majd a gyors növekedés fő
hajtóerejét. Jelenleg a viszonylag magas költségek jelentik a
legnagyobb akadályt, azonban a piaci liberalizációt követő
versenyhelyzet és az új technológiák erre is megoldást hozhatnak.
Az árcsökkentések viszont arra kényszeríthetik a távközlési,
illetve internetszolgáltató vállalkozásokat, hogy fokozottabb
figyelmet fordítsanak az értéknövelt megoldások nyújtására.
(Datamonitor, Carnation)


Az idő pénz

Évente mintegy 4,35 milliárd dollár veszteséget eredményez az
elektronikus kereskedelmi vállalkozások számára weboldalaik
hosszú letöltési ideje. A Zona Research kutatásai szerint az
internet használók több mint harmada az oldalak letöltésének
lassúsága miatt szakítja meg online vásárlását. A felmérés
tanulsága, hogy pusztán a lassú modemekkel rendelkező
felhasználók havonta 73 millió dollárral kevesebbet költenek a
fennakadások miatt. A lassú modemmel rendelkezők nagyjából 8
másodperc után adják fel a várakozást egy oldal letöltésekor.
Fontos továbbá az elektronikus kereskedelmi oldalak folyamatos és
kellő sávszélességű hozzáféréséssel ellátott szerveren történő
üzemeltetése. Egy eBay-hez hasonló site akár havonta 58 millió
dollárt is veszíthet az esetenkénti leállások miatt. (CNET/Zona,
Carnation)




======================================================

Ne törődjön az inflációval, lépjen velünk együtt a következő
évezredbe!

Ha most fizet elő a CW-Számítástechnika, PC World és PC-X
lapjainkra 2000. december 31-ig vagy meglévő előfizetését
kiegészíti 2000. december 31-ig, a jelenlegi áron teheti meg.
Kérjen felvilágosítást előfizetési árainkról ill. rendelje meg
lapjainkat a 06-80-200-263 zöldszámon vagy a terjesztes@idg.hu-n.

Akciónk 1999. augusztus 31-ig tart és más kedvezménnyel nem
vonható össze. Tartson velünk 2000. december 31-ig!


======================================================

iNteRNeTTo.MOST

Az on-line újságírás díjazottjai
http://internetto.hu/cikk4/0214/

Július elsején ünnepélyes keretek között osztották ki az On-line
Újságírás Díjait a Londons's City Universityn-n. A NetMedia öt
évvel ezelott azzal a céllal hozta létre a díjat, hogy bátorítsa
az on-line újságírást az Egyesült Királyságban és Európában. A
témával kapcsolatban a NetMedia évente szervez egy konferenciát,
ahol a digitális korban átalakuló újságírással és egyéb
médiumokkal foglalkoznak.


Mégis privatizálják az MVM-et
http://internetto.hu/cikk4/0195/

A Fidesz választási programjában ígértek ellenére várhatóan mégis
eladásra kerül a Magyar Villamos Művek. Az első körben részleges,
később akár teljes magánosításról legkorábban 2001-ben lehet szó.
Az ügylettől a költségvetés mai áron mintegy 100 milliárd forint
bevételt remélhet.


A múmia
http://internetto.hu/cikk4/0203/

A Múmia után egyszerre tör kis öröméljenzésben én-em kispolgári
fele és egyszerre köp a maga (maga) szemébe én-em magas
kultúrához szokott fele. Különös vonzalmat érzek a misztikum
iránt; szeretem, amikor a lehető legnagyobb korhűséggel próbálnak
rég letűnt korokat megjeleníteni. Ilyenkor igen éles, digitális
effektekre kihegyezett szemem enged a bűnbeesésnek és hagyja
magát átverni. Elhiszem, hogy vannak olyan látószögek, amikor a
kép több ezer rabszolgát, három piramist, néhány száz pálmafát
egyszerre tud megmutatni.


A HETEDIK SZIGET
http://internetto.hu/cikk4/0200/

A Sziget léte úgy tűnik, az elkövetkezendő néhány esztendőre
megszilárdult. A szervezők és a III. kerület polgármesteri
hivatala elszívták a békepipát: mivel a sátras hangszigetelés jól
vizsgázott, a rendezvény jövőjét garantáló kétéves szerződésre
rákerültek szignók. A főszponzor-keresztapa szerepét ismét a
Pepsi vállalta fel, megmenekítvén minket az esetleges
"Libresse-sziget" vagy "Flóraszept-sziget" feliratú pólóktól.


======================================================

UJ SZERZEMÉNYEK A MAGYAR ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRBOL

99/07/09 Talpmasszázs, befektetési alapok meg a Bánk bán
99/07/09 Számítógép az oktatásban - a harmadik évezred küszöbén
99/07/06 Sántha Attila versei
99/07/06 Páskándi Géza versei
99/07/06 Kacsó Sándor versei
99/07/06 Csiki László versei
99/07/05 Zalán Tibor: Papírváros
99/07/05 Zalán Tibor: Fénykorlátozás
99/07/05 Zalán Tibor versei
99/07/05 Tasnádi István: Közellenség (javított változat)
99/07/05 Limbă maternă, naţionalitate, confesiune
99/07/05 Justinianus császár institutiói négy könyvben


======================================================

A HÉT VICCE

- Miért nincs a rendőrnek zsebszámológépe?
- Azért, mert már fejből tudja, hogy két zsebe van!


======================================================

>>>>>  iNteRNeTTo - az informaciotenger vilagitotornya

KINEK IRJAK?

SÜRGŐS JAVÍTANDÓ A CÍMLAPON:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

HIRDETNI SZERETNEK, ELKESZITTETNEM A HOMEPAGE-EMET:
Gazdag György (gazdag@idg.hu)

INFORMATIKAVAL KAPCSOLATOS HIREM VAN, LAPOMAT AJANLANAM:
Porkoláb Péter(yar@internetto.hu)

CIKKET, KULTURALIS AJANLATOT KULDENEK:
Hanga László Csaba (hanga@internetto.hu)

UJ MUTACIOT SZERETNEK INDITANI:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

A HIRLEVELLEL, TORZSASZTALLAL, FENYUJSAGGAL KAPCSOLATOS TECHNIKAI
PROBLEMAM VAN:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

MINDEN EGYEB:
Ügyeletes szerkesztők (ugyelet@internetto.hu)

A szerkesztoseg es a kiado adatai:
http://www.internetto.hu/impresszum.html

Az iNteRNeTTo hirlevel valtozatlan formaban szabadon terjesztheto.
Ezen a heten a hirlevelet 31260 cimre kuldtuk szet.

HU ISSN 1219-4263

======================================================
Feliratkozas az ekezet nelkuli hirlevelre:
Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-fel@internetto.hu

Feliratkozas az ekezetes hirlevelre (ha On mar kapja az ekezet
nelkuli hirlevelet, akkor automatikusan levesszuk errol a listarol,
es csak az ekezetest fogja kapni):
Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-ek-fel@internetto.hu

Leiratkozas a hirlevelrol (ekezetesrol, ekezet nelkulirol)
Irjon egy levelet erre a cimre: hirlevel-le@internetto.hu
======================================================