BEKE PÁL

OROSHÁZA KÖZÖSSÉGI FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI1

(részlet)

A budapesti PESTTERV Kft altervezőjeként megbízást kaptam Orosháza településfejlesztési koncepciója egyik elemének, a humán (az emberi, a közösségi) téren kívánatos helyzetek elérését szolgáló állapotok, s az ehhez szükséges tennivalók megfogalmazására. Feltárómunkám eredményeként a város távlatosan kívánatos társadalmi-közösségi fejlesztéseit, illetőleg a városban a belátható 10-15 esztendő alatt megszervezendő társadalompolitikai tennivalókat, az ehhez szükséges személyi, szervezeti feltételeket, a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket összegeztem, ami az egész városra vonatkoztatott komplex településfejlesztési koncepció részeként kerül a képviselőtestület elé szakmai javaslat formájában. Megvalósítandó hosszú távú programmá a testület egyetértésével válhat, ám megvalósítani csak akkor lehet, ha testületileg jóváhagyott szándékai a helyi közmegegyezéssel is találkoznak.

Komplex településfejlesztési koncepció részeként készített települési humán stratégiára Magyarországon gyakorlatilag nincs minta. Természetesen készült hasonló szándékkal fogalmazott anyag több településre, illetőleg több hazai, és a hazaival határos külhoni kistájra is, ám ezek nem komplex (települési-, vagy térségfejlesztési) koncepció részének, hanem önálló munkaként értelmezhetők, és a hosszabb távú közösségi fejlesztőmunka megalapozására fogalmazódtak. Tucatnyi azon települések ill. kistérségek száma, amelyek esetében ugyancsak humán, nem egy esetben a helyben lakók aktivizálásával készült távlatos, 5-10-15 évet előre elgondoló, humánpolitikai orientáltságú települési vagy térségi fejlesztési program, de ezek ugyancsak önálló, más témájú fejlesztési elképzelésektől független szövegek.

Még 1994-ben készült a Közösségszolgálat Alapítvány szakmai műhelyében az a tanulmány, amelyet aztán a Belügyminisztérium Településfejlesztési és Lakásügyi Főosztálya “Településfejlesztési Füzetek” elnevezésű sorozatában Ajánlások a községi és kisvárosi településfejlesztési koncepciók készítéséhez címen jelentetett meg, és amelyben annak megírására tettünk kísérletet, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni egy település harmonikus társadalmának kiépítéséhez; hogy mi módon kell készíteni a helybéli polgárok bevonásával a saját jövőjüket meg-határozó településfejlesztési terveket. Figyelmet fordítottam arra is, hogy a társadalompolitikai jövőképben ne a várostól idegen szakmai paneleket szerepeltessek, hanem abban a helybéli polgárok helyi jövőre vonatkozó óhajai és vágyai fogalmazódjanak meg.

4. Fogalomértelmezések

A településfejlesztési koncepció részét képező, a polgárok társadalmi aktivizálásával, életlehetőségeik bővítésével, életminőségük javításával foglalkozó humán fejezet azonos értelmezését elősegítendő, az alábbiakban néhány, a települések humán fejlesztésében, a közösségfejlesztő szakmai tevékenységben gyakran használt fogalmat részletesebben körülírok. Erre nemcsak azért van szükség, hogy azonosan értsük egymást, hanem azért is, mert a fejlesztési koncepcióknak még nem szerves, megszokott része a humán jövőképpel való foglalkozás.

Közösségi fejlesztés

a helyi társadalom, a helyi polgárok együttműködésére figyelmes, azt könnyítő, a mindenkori képviselő-testület által erre való bátorítással, tanácsokkal, különféle kedvezményekkel és anyagi erőkkel folyamatosan vezérelt és segített társadalomfejlesztő folyamat, amelynek révén a település lakói az általuk kívánt szerveződések (közéleti, kulturális, művelődési, szabadidőt-szervező folyamatok) részeseiként nemcsak saját érdeklődésüket elégíthetik ki, nemcsak saját művelődésükről és szórakozásukról gondoskodhatnak, hanem sajátos érdekeiket is megjeleníthetik és érvényesíthetik, ezt körükben másoknak is biztosítják, s egyidejűleg a település legkülönfélébb gondjainak megoldását is elősegítik.

Társadalompolitika

a helyi polgárok életminőségére és annak fejlesztésére folyamatosan figyelmes, a mindenkori képviselő-testület által vezérelt árnyalt, sokoldalú társadalomfejlesztő tevékenykedés, amelynek révén a képzés, az át- és a továbbképzés, a szellemi javakhoz, az országban elérhető információkhoz való teljeskörű hozzáférés, a polgárok érdeklődése vagy érdekei szerinti együttműködés segített, gondozott és támogatott. A társadalompolitika szerves részének tartom az élet minőségét helyben meghatározó, ám nagyon fontos részterületek (szociális lakás, közmunka, intézményalapítás, közlekedésfejlesztés stb.) közmegegyezés révén megfogalmazott rövid- és hosszútávú megoldási koncepcióját, az egyes markáns rétegek (fiatalok, nők, nyugdíjasok, munkanélküliek, agráriumból élők, közalkalmazottak, s közöttük például külön a tanárok stb.) érdekeinek megjeleníthetőségét és érvényesülését.

Jövőkép

a belátható távolságú 5-8, de maximum 12-15 évre kiterjedő helyi állapotok körülírása, amelynek helyben közismertnek, s mint említettem, folyamatosan továbbgondoltnak kell lennie, hiszen az állandóan változó körülmények között kell elérendő célt mutasson.

Közmegegyezés

az az állapot, amikor valamilyen kérdésben, témában, tennivalóban vagy szándékban a polgárok többsége nyílt, őszinte vitákat követően jobbára egyetért, s amelynek esetében teljesen nyilvánvaló, hogy azzal szemben melyek a markáns (ugyancsak megfogalmazott, elhangzó, és így közismert, esetleg leírt és rögzített) ellen- és különvélemények.

Helyi társadalom aktív közreműködése

az a természetesnek tartandó állapot, amely szerint minden, a település egészére, jelenére, közeli vagy távoli jövőjére vonatkozó elképzelést, szándékot, tervet, alternatívát a társadalom szervezett vagy alkalmi önszerveződő csoportjaival az éppen általuk választott képviselőtestület nemcsak megbeszél mindaddig, amíg az e fórumokon érzékelhető többségi vélemény saját elképzeléseivel összhangba kerül, hanem az egyes (részlet)kérdésekkel egyet-értőkből cselekvő csoportokat (egyesületeket) szervezve a szándék megvalósításában is szerepet ad.

Folyamatos (közösségi, társadalmi) aktualizálás

a jelenre, a közeli vagy távoli jövőre vonatkoztatott különböző léptékű önkormányzati szándékoknak, elképzeléseknek, terveknek, akaratoknak vagy elhatározásoknak a cselekvést megelőző megbeszélése az abban érintettekkel annak érdekében, hogy a tervezett intézkedés, az elhatározott szándék minél inkább a lehető legtöbb helybéli szakember vagy polgár óhajával egyezzen. Gondoskodni kell arról, hogy az Orosházán is változó helyzetek (mint amilyen például a megélhetés lehetőségének bármi okból be-következő bővülése vagy szűkülése; a bármi okból bekövetkező jelentős népességnövekedés, fogyás vagy éppen elvándorlás; az éghajlati-vízjárási tényezők változása miatt bekövetkező és szükségszerű helyzetmódosulás; Magyarország és Románia eltérő időben bekövetkező EU-csatlakozása, vagyis ez utóbbi hosszú távú kimaradásából, vagy éppen piacának teljes kinyitásából fakadó átrendeződés, ma még nem érzékelhető, a későbbiekben kialakuló és hosszan tartó európai vagy hazai gazdasági recesszió, avagy éppen ugrásszerű előrehaladás vagy bármi más, az önkormányzat lehetőségein túlmutató változásnak) bekövetkezte esetén a korábbi szándékok, elképzelések, tervek, akaratok, elhatározások, és azok bevezetésének időpontjai a város új helyzetéhez igazodjanak, hogy ez közismert legyen, hogy azt a polgárok értsék s azzal egyetértsenek. Az ebből (is) fakadó párbeszéd formája változatos lehet, ám léte és működése a helybéli ügyek, a város jövője iránt érdeklődővé, nyitottá tett helyi társadalmat feltételez.

5. Álláspont a helyi társadalom ideális működéséről

A településfejlesztési koncepció időtávlatában (vélhetően 10-15 év alatt) el kell érni, hogy a városban kiépüljenek azok az önkormányzati struktúrák, amelyek

5.1 szakértő fejlesztéssel segítik, és különböző eszközökkel szorgalmazzák a helybéliek közéleti, kulturális, művelődési vagy szabadidőt szervező együttműködéseit (egyesületeit); biztosítják mindezek működési helyét és folyamatos működésük (legalább minimális) infrastrukturális feltételeit;

5.2 az önmaguk érdekképviseletét ellátni nem tudó, hallgatag, de éppen ezért segítendő társadalmi rétegek (a fiatalok, a nők, a nyugdíjasok, a mezőgazdaságból élők, a továbbtanulni képtelenek, a pályakezdők, a munkanélküliek vagy mások, a mindenkori képviselő-testület döntése által kiemelten kezelendők) érdekérvényesítő-képességét biztosítani képesek;

5.3 a képviselő-testület hatáskörének önkorlátozásával az eleddig kizárólag általa gondozott funkciók egy részét a fentiek, de különösen a kiemelten közhasznúnak minősített, illetőleg a testület szerint helyben fontosnak tartott szervezetek számára átadják, bár az ellenőrzés és a jóváhagyás jogát (a majd akkor érvényes önkormányzati törvény szerint is) bizonyára magának kell megtartania;

5.4 a kulturális hiánypótlás, a szabadidő-szervezés, a rekreáció jól működő (nem szükségképpen csak önkormányzati működtetésű) intézményét vagy létesítményeit, az orosházi ipari és egyéb munkahelyek által igényelt szak-mai továbbképzések, tréningek, eszmecserék, tájékoztatók stb. helyszínét, az áru-és termékbemutatók színhelyét kialakítják, azok tevékenységét segítik ill. vezérlik;

5.5 biztosítják a minden orosházi polgár számára nyitott információs hálózatot, megteremtik a (lehetőleg közösségi működtetésű) helyi sugárzási lehetőség esetén a térségi rádiót, televíziót; egyidejűleg gondozzák a helyi emlékekkel, eseményekkel, tervekkel, alternatívákkal foglalkozó, a helybéli diákságnak és értelmiségnek teret adó helyi periodika megjelentetését;

5.6 a szülők, a diákok, a munkavállalók és a munkaadók igényei szerint alakítják a (közép-és felsőfokon a térségi igényekre is figyelmes) iskolarendszert, megteremtve (vélhetően önkormányzati áldozatvállalással) a felsőfokú képzés bázisait;

5.7 kialakítják a szociális ellátás teljes vertikumát, beleértve a szociálisan rászorultak lakhatását megoldó, illetőleg közülük a munkaképeseket városi szinten, szociális megfontolásból foglalkoztató struktúrákat.

Az alábbiakban minderre figyelmesen külön-külön részletezzük az ideálisnak mondott állapotokat, illetőleg az annak eléréséig megoldandó tennivalókat.

6. Az egyesületekben működő helyi társadalom

6.1 A kívánatos állapot, a fejlesztési cél

Az egyesületi, vagy az ahhoz hasonló, bár jogilag nem formalizált keretekben (tehát például a még meglévő iskolai klubokban, vagy a művelődési központ klubjaiban, szakköreiben, a gyermek- és ifjúsági önkormányzatban, az orosházi műkedvelő művészeti csoportokban, az alkotókörökben, a szociális igazgatás által gondozott idősklubokban stb.) zajló társas tevékenység nagyon fontos eleme, egyidejűleg egyik garanciája a helyi társadalom demokratikus működésének, amely a munkavállaló (vagy a szerencsétlenségére éppen munkanélküli), ám egyidejűleg általában valamilyen családban élő helyi polgár számára a társadalomban való részvétel szabad lehetőségét, a társadalmi párbeszéd megvalósulását jelenti. E helyütt nincs mód, s talán felesleges is az ember, mint társas lény egyesületi formák között megélt, szociálisan pozitív hozadékairól: az így kialakuló toleranciáról, az emberek közötti együttműködés fejlődéséről, a másik ember megértésének e keretek közötti természetességéről stb., végeredményében a település rendezett, harmonikus emberi viszonyainak kialakulásáról írnom, pusztán csak rögzítem: e kívánatos képességek és készségek helyi kiteljesedéséért természetesen a város mindenkori képviselő-testülete a felelős. Fakad ez nemcsak abból a hatályos önkormányzati törvényben általánosan körül-írott feladatából, hogy ez a szervezet a közjó helyi gazdája és fejlesztője, hanem abból a különleges és egyedülálló helyzetből is, hogy rajta kívül nincs más városnyi érvényességet hordozó felelős köztestület, amely polgáraiért, jóérzésükért, együttműködésükért, fejlődésükért az adott ciklusban számon kérhető.

A ma létező orosházi egyesületek (különösen az ÁLLÁS-PONT Egyesület, a Darvas József Társaság, a Dili-Dal Egyesület, az Együtt-egymásért Alkoholellenes Klub, a Kulturális Kapcsolatok Egyesülete, a Libertas Egyesület, a Nagycsaládosok Egyesülete, az Orosházi Fúvószenekar Egyesület, az Orosházi Madrigálkórus Egyesület, az Orosházi Nyugdíjasok Érdekvédelmi Egyesülete, az Orosháza Önkormányzat Bűnmegelőzési Egyesület, a Természet Ébredése Társulat, a Természetvédelmi Járőrszolgálat, a valamilyen okból sérültek, a valamilyen hobbit űzők és a humanitárius egyesületek, a valamilyen cél megvalósítása érdekében létrejött alapítványok és az egyesületszerűen működő csoportok, amelyek felsorolásától azért tekintünk el, mert e sorok olvasói azokat valamennyien ismerik) elvileg ugyancsak alkalmasak mindezen társadalmi pozitívum megjelenítésére, bár megjegyezem: számukat a város létszámához képest csekélynek érzékelem, anyagi támogatottságukat (jobbára egyetlen szervezet, az Orosházi Nyugdíjasok Érdekvédelmi Egyesülete kivételével) alacsonynak tapasztaltam, és úgy látom, hogy erre irányuló szak-értő fejlesztőmunka és segítő struktúrák híján egyelőre csak a legtudatosabban, mondhatnám: az elszántan együttműködve cselekedni akarók számára nyílik ilyetén lehetőség.

Természetesen nincs mérce annak eldöntésére, hogy a jelenlegi szerveződések elegendőek-e a város létszámához, hagyományaihoz és szellemi potenciáljához képest avagy sem, mint ahogyan nincs értelme összehasonlítani az egyesületek orosházi darabszámát sem más megyei, akár más alföldi, esetleg dunántúli vagy éppen nyugat-európai városok egyesületeinek számával, különösen hogy az itteniek és ottaniak darabszámából még nem következtethetünk tevékenységük minőségére, településeiken betöltött szerepükre, az odavalósi helyi társadalom viszonyainak fejlesztésében játszott funkcióikra. Ehelyett inkább azokat a technikákat ajánlom e fejlesztési koncepció időtartamán belül megvalósítani, amelyeket (akár Magyarország más településein, akár külföldön) a fentiekben jellemzett helyi társadalomfejlesztési célok érdekében sikerrel alkalmaztak:

6.1.1 az egyesületek működését helyben segítő pénzalap. Összegét a város költségvetésében évről-évre növelni kell egészen addig, amíg érzékelhető, hogy a folyamatos bővítés hiánya nem szűkíti a közösen tevékenykedni akarók lehetőségeit. Nyilvánosan, pályázati úton vehessen részt ezen valamennyi, működési területeként a várost megjelölt, bírósági nyilvántartásba vett szervezet. (A képviselő-testület által külön eldöntendő kérdés, hogy a nem formalizáltan működő csoportok miképpen részesedjenek ebből. Az önkormányzat dönthet úgy, hogy kizárja ezeket e lehetőségből, ám dönthet úgy is – hiszen ismeri működésüket! – hogy “meghívja” őket pályázóként, ám számukra feltételként szabja a mielőbbi bírósági nyilvántartásba vételt).

Az évenként megismételendő pályázat célja: a szervezetek működési feltételeinek (helyiségbérének, közüzemi díjainak, személyi és működési kiadásainak, a szükséges utazásoknak, felvállalt tevékenységük minimuma feltételeinek) biztosítása, vagy éppen megyei, regionális vagy országos (esetleg európai) pályázat esetén az önrész garantálása. Az önkormányzat meghatározhat helyben különlegesen fontosnak ítélt, kiemelten preferálandó tevékenységet is folyamatosan azonos értéket díjazva, avagy évenként akár más, helyben általa kívánatosnak tartott teljesítményt, bár ajánlom, hogy ettől még az e körbe nem tartozók számára változatlanul biztosítsa működésük alapvető kiadásait.

Azt tartanám szerencsésnek, ha az orosházi egyesületek működését helyben segítő pénzalapot a képviselőtestület által felkért külön kuratórium gondozná, s nem, mint ma, egy testületi bizottság sokadik feladata lenne. Tagjai köztiszteletben álló személyek legyenek. A kuratórium pályázati kiírásait, támogatásait és elutasításait, a támogatottak év végi elszámolásait érdemes részletesen közzétenni (például az önkormányzat, vagy a lebonyolítással megbízott kuratórium internetes honlapján, a városi újság alkalmi mellékletében stb.) annak érdekében, hogy mindenki előtt nyilvánvaló legyen nemcsak a támogatáshoz való hozzáférés szabad lehetősége, hanem a támogatások célja-értelme, elköltése is.

Tudom, hogy jelenleg is működik a város mai teherbíróképessége-szerintinek mondott, hasonló célú pénzügyi alap, de az nagyon csekély mértékű, jobbára egy-egy szervezet egy-egy akcióját képes csak finanszírozni. Nem lebecsülve ezt az állapotot, ennek növelését, és a szisztéma továbbfejlesztését javasolom tehát, hiszen támogatás és pénz híján előbb-utóbb kifullad az a lelkes öntevékenység, ami az egyesületben való tevékenykedés motorja. (Valahogy így fogy el éppen napjainkban a Darvas József Társaság tevékenykedése; a jobbára Orosházán túli, általában budapesti előadóknak útiköltség térítést, szállást kell fizetni, számukra tiszteletdíjat illik adni, de nincs miből. Ha nem hívnak senkit, vagy nem azt, akit szeretnének, egyre érdektelenebbé válik az általuk szervezett tevékenység, s mindez persze nem véletlen, hanem előre látható. Kinek jó ez így? Nyilatkozatuk szerint jelenleg évi 400.000 forintos támogatásból minden céljukat megvalósítanák, s szinte bizonyos, hogy ez a pénz arra is lehetőséget teremtene, hogy újabb érdeklődők legyenek, vélhetően több fiatal, és a jelenleginél több polgár, akiknek a számára különös értéket jelentene; talán éppen azt, hogy fontos számára a város, hogy egy szállal több, ami ide köti.)

Megjegyezem, hogy a hazai (és európai) pályáztatási rendszerben egyre hangsúlyosabb kérdés az adott tevékenykedés helyi támogatottsága, amelynek arányában, illetve amelyhez képest igényelhető mástól (kívülről) többlet-pénz. A jelenleginél nagyobb, többszörösen magasabb összegű helyi-önkormányzati áldozatvállalás nélkül szinte bizonyos, hogy az orosházi egyesületek kiszorulnak az egyéb, a külső lehetőségekből.

6.1.2 Személyes fejlesztőmunka, amely alatt az önkormányzat által alkalmazott (új) közösségi munkás szükségesnek látszó munkája mellett folyamatosan végzett, a helyi egyesületi élet gondozását-elősegítését jelentő tevékenységet értem. Ennek révén nemcsak az lesz nyilvánvaló, hogy a jelenlegi egyesületi tevékenység milyen súlyt és értéket képvisel, hanem gondjaik megoldása és tevékenységük-fejlesztésük is professzionális segítséget kap. Az egyelőre bizonyára egyetlen (a koncepció távlatában azonban vélhetően több, de legalább több önkéntes segítővel megnövelt teljesítményű) közösségfejlesztő szakember által a létrehozandó kuratórium is főállású önkormányzati segéderőhöz, esetleg e szervezet titkárához jutna, s személyével egyidejűleg az is garantált lenne, hogy folyamatos feltáró-és szervezőmunkája eredményeképp semmilyen ebbéli szándék nem vész el.

Erre irányuló fejlesztőmunka, illetőleg a városi civil élet szakértő gondozása híján az ahogy esik, úgy puffan állapot állandósul. Jól jellemzi ezt az állapotot az a vita, ami egyik megbeszélésem során alakult ki: a jelenlévő egyesületi vezetők és aktivisták egy része állította, hogy Orosházán létezik egy Civil Szervezetek Szövetsége (esetleg Fóruma? – bizonytalankodtak el) nevű civil érdekegyeztető szerveződés, míg mások egyáltalán nem hallottak erről, és vagy tagadták létét, vagy azt tételezték fel, hogy lehet, hogy van, csak éppen ők kimaradtak (helyesebben őket direkt kihagyták) belőle. A feltételezés bizalomvesztett állapotot, illetőleg jelentős bizalomhiányt jelez; bizonyos, hogy a mai, leépítő véleményeket fogalmazó állapot egyszerű intézkedésekkel megváltoztatható lenne.

6.1.3 A kiemelten közhasznúnak minősített helyi egyesületeket magas fokú tudatosságuk és társadalmilag különösen hasznos céljaik miatt a tárgyukkal rokon önkormányzati feladatok megvalósítására fel lehet (fel kéne, és fel kell) használni. Éppen tagjaik elhivatottsága, a bennük felhalmozott szakértelem ad alapot arra, hogy e szervezeteket az önkormányzat a város előtt álló mindenkori feladatok megoldásába bevonja, hogy a hivatalosan kapott megbízás birtokában ezek bizonyos szakterületek gazdái, az adódó helyzetek megoldói legyenek. Közreműködésükkel nemcsak a jelenlegi hiányok oldhatók, hanem a jelenleg meglévő, csekély számú szakembergárda teljesítőképessége is kiegészül, miközben közreműködésükkel éppen az az önkormányzó helyi társadalom valósul meg, amelyre még kitérünk a későbbiekben.

Az egyesületekkel foglalkozó tanácsnoktól kapott információm szerint (anyagi erő esetén) a fúvószenekari, a kulturális kapcsolatokat fejlesztő, a nyugdíjasok érdekvédelmével foglalkozó, a nagycsaládosok és a Reflektor Kulturális Alapítvánnyal kéne-lehetne önkormányzati feladatátvállalást jelentő közhasznú szerződést kötni. Nem mai téma ez, mert hallhattam: van olyan szervezet (a fenti névsorban is szereplő fúvószenekari), amellyel kapcsolatban már két éve folyik az ezzel kapcsolatos tárgyalás. A kiemelt támogatással kapcsolatban koncepcionálisan azt javasolom, hogy az előbb elsoroltak, illetőleg az eddig vagy a későbbiekben bejegyzettek közül azokkal kerüljön erre sor, akik maguk kérték a Bíróságtól közhasznú minősítésüket, s amely szervezetet ebbéli kérelme alapján a Bíróság kiemelten közhasznúnak minősített. Ez ugyanis objektív, bármikor alkalmazható mércét jelent.

Megjegyezem, hogy érdemes figyelni az ország más pontjain kialakuló hivatali-civil együttműködéseket: az Ifjúsági és Sport-minisztérium például úgy döntött, hogy országos és regionális kiemelt partnereit a történelmi egyházak, a nagycsaládosok, és a hallgatói önkormányzatok egyesületei keretében határozza meg, ami azt jelenti, hogy valamennyi országos és regionális döntésüket ezek delegáltjai hozzák. Hasonló partnerség az orosházi képviselő-testület (és bizottságai) mellé ugyancsak elképzelhető, bár erre hitelesen csak a kiemelten közhasznúnak minősített társaságokat javasolhatjuk.

6.1.4 Az egyesületek működési helyének biztosításával el kell érni, hogy valamennyi, ezt igénylő orosházi egyesület megfelelő fizikai körülmények között dolgozzon, és elsősorban az önkormányzat által biztosított működési helyet kapjon. A legcélszerűbbnek az látszik, ha egy másutt is honos “civil ház” keretében biztosítják ezt azoknak, amelyek nem igényelnek speciális felszereltségű vagy méretű önálló alapterületet, illetőleg amelyek működésük során mások terhére nincsenek.

Bizonyosan nem szolgálja az egyesületi, az azon belüli közösségi élet harmonikus fejlesztését például az az állapot, hogy a jelenleg 10 éves, mintegy 200 családot rendszeresen elérő, és így hozzávetőleg 1.200 főt rendszeresen aktivizáló Nagycsaládos Egyesület immár 7. helyén (!) működik, s hogy a művelődési központ kht-sítésével kapcsolatban az ott működő szervezetek ill. klubok folyamatos bizonytalanságban érzik magukat. Persze nem szükséges ez a közös működési hely valamennyi orosházi egyesület számára. Nemcsak azért, mert egyikük (az Orosházi Nyugdíjasok Érdekvédelmi Egyesülete) esetében ez máris megoldott, hanem azért is, mert vannak olyan szerveződések, amelyek számára ez felesleges; bizonyos társaságok a meglévő vagy a majd kialakuló nyilvános helyeken (a létesíteni tervezett internet-kávéházban, a kávézóval működtetni ajánlott folyóirat-olvasóban, esetleg a budapesti Centrál Kávéház mintájára Orosházán is megnyitandó találkozó- és beszélgetőhelyen) bízvást élhetik társasági, míg alkalmilag bérelt szintéren rendezvényszerű összejöveteleiket. Másokat (például a gyermek- és ifjúsági önkormányzatot) célszerűbb egy végre kialakításra kerülő "diáktanyán", gyakorlatilag egy szeszmentes ifjúsági művelődési otthonban elhelyezni, ahol elérhetőségük minden fiatal számára kézenfekvő. Ám az bizonyos, hogy a képviselő-testület e téren már érzékelt szívós munkájának folytatásával valamennyi társaságnak biztosítania kell a megfelelő működési helyet. Pusztán azért, mert azok öntevékenységükkel a mindenkori képviselő-testület által bizonyára felvállalt célt, az együttműködő helyi társadalmat valósítják meg. Nem kétséges, hogy mindehhez (és mindezek finanszírozásához, a költségek átvállalásához stb.) szabad fedezet szükséges, de feltételezem, hogy e koncepció időtávlatában ez megteremthető.

6.2 Tennivalók az elérendő cél, a kiteljesített állapot érdekében

Az alábbiakban az előbb felsorolt szándékok és célok megvalósítására adok javaslatot, egyidejűleg figyelve a tennivalók, a megvalósítás sorrendjére is:

6.2.1 A helyi egyesületeket segítő pénzalappal kapcsolatban megjegyezem, hogy először az említett kuratóriumot kell létrehozni úgy, hogy tagjaira a működő egyesületek tegyenek javaslatot, s az így gyűjtött nevekből ők maguk javasolják azt az 5-7 jeles polgárt, akiket 4 esztendeig szívesen látnának e poszton, s akiket aztán a képviselő-testületnek kell megerősítenie ebbéli megbízatásukban. Szerencsésnek tartanám, ha mandátumuk keresztezné az önkormányzati ciklust. Ez a testület dolgozza ki saját (és a pályáztatásra, az elszámolásokra, a preferálandó témákra, a nem egyesületként működő csoportok támogatásának módjára, a városon kívüli pályáztatók önrész-igényére stb. vonatkozó) szabályzatát, amelyet természetesen a képviselőtestület hagyjon jóvá.

Ezt követően a még mindig csekély összegű támogatás lehetőségével nem törődve immár ez a testület írjon ki próba-pályázatot, hogy felmérjék: mekkora az az összeg, ami a jelenleg működő társadalmi öntevékenység támogatásához szükséges. Bár vélhetően erre csak külső (a Nemzeti Kulturális Alapprogramtól, a Gyermek és Ifjúsági Alap-programtól, az ISM-BM közös) pályázatból tudnak pénzeket szerezni, egész éves feltárómunkájuk kellő alapot adhat a város következő évi költségvetése ebbéli kiadásainak tervezéséhez.

199294 között Püspökladányban nemcsak a helyi egyesületek működését, hanem valamennyi városi kulturális–közművelődési–szabadidőt-szervező tevékenységet is pályáztatási alapra állított az akkori önkormányzat, aminek eredményeképp megsokszorozódott a város rendezvényeinek, eseményeinek és művelődési alkalmainak száma, és többszörösére nőtt az azt szervezők, az abban közreműködők száma is, egyidejűleg (szponzori áldozatvállalással, hiszen a támogatók tudták, hogy mire adják) megháromszorozódott az erre kiadott összeg. Bizonyos tehát, hogy a szisztéma bölcs és megfontolt megváltoztatása helyi energiákat, látens cselekvőkészséget szabadít fel, s ha ezt Orosházán csak az egyesületi keretben szervezett tevékenységekre vonatkoztatják, akkor az e téren realizálódik majd.

A város által e célra elkülönített pénzalapját külön számlán, alapítványszerű működtetésben kell elképzelni, amely összeget a helyi támogatók adományaikkal növelhetnek, s például (megfelelő konstrukció esetén) a személyi jövedelemadó 1 százalékos felajánlásaival is gazdagíthatnak az egy konkrét tevékenységhez nem kötődő helybeliek. A korábban említett testület ezen alapítvány kuratóriumaként működhetne.

6.2.2 A személyes fejlesztőmunkával kapcsolatos tennivalók közül a legfontosabb: azonnal keresni, majd alkalmazni kell (jelenleg legalább egy) olyan személyt, aki közösségi munkásként közösségfejlesztői szaktudás birtokában, a mintegy fél éves helyszíni tájékozódást követően saját maga válik a további szerveződések animátorává. A Kulturális Osztály struktúrájába épített (de a polgármester referenseként is elképzelhető, a hierarchiából te-hát akár kiemelt) szakember pályázatfigyelést, pályázat-írásbéli segítést is elláthat; megyei, regionális és országos kapcsolatokat építhet, az európai pályázati-együttműködési lehetőségekre is figyelhet.

A társadalmaik harmonikus fejlesztésében nálunk előbbre járó, mert szerencsésebb sorsú nyugat-európai államok egy részében ezt a helyi társadalmat fejlesztő-erősítő munkát gyakran teljesítménybérben fizetett szakemberek végzik. Az említett “teljesítménybér” alatt azt kell érteni, hogy például három hónap alatt köteles mindegyikük egy olyan egyesületet létrehozni, amely nemcsak bejegyzésre került a miénkhez hasonló (bár a nálunk 10 főben minimálthoz képest ott csak 2-3 ember együttműködését igénylő) szabályok szerint, hanem felvállalt tevékenységükre már támogatást is kaptak. Erre figyelmesen ajánljuk, hogy a városban alkalmazandó közösségi munkást is mérhető teljesítményhez kössék, és feladata ne pusztán a regisztráció, vagy a munkájával kapcsolatos előterjesztések gyártása, végül tehát ne puszta önigazolás legyen. A kívánatos közösségi munkás tevékenykedéséhez némiképp hasonló feladatot jelenleg a Kulturális Osztály egyik munkatársa lát el, és bár igyekszik megfelelni az egyesületek ebbéli kívánalmainak, más feladatai miatt erre korlátozottan jut ideje, lehetősége. Megjegyezzük, hogy a társadalom öntevékenységét serkentő közösségfejlesztő munka speciális szaktudást és jártasságot igényel, mindenképpen erre kiképzett személyben kell gondolkodni tehát.

Feltételezhető, hogy egy idő (néhány esztendő) eltelte után nem lesz elegendő e feladatra a most feltételezett egyetlen szakember. Már most gondolkodni lehet azon, hogy a főhivatású, vagy akár az önkéntesek létszámának növelésével, vagy egy erre a feladatra szervezett közhasznú szervezet alakításával kívánják-e továbbfejleszteni ezt a társadalomépítő funkciót. Magam ez utóbbi konstrukciót javasolom, hiszen esetükben építhetők be teljesítménybéli garanciák.

6.2.3 A kiemelten közhasznú szervezetekkel kapcsolatban más magatartást javasolok az önkormányzatnak. Ezekkel a szervezetekkel a város előtt álló szociális, kulturális, művelődési, sport, információs, életmódbéli, képző- és átképző stb. feladatokat szervezetszerűen, tehát szerződéses alapon javaslom megoldani. Ez azt jelenti, hogy velük közhasznú együttműködési szerződést kell kötni, amelyben pontosan rögzített az, hogy az adott szervezet közreműködésével mely feladatokat mikor, hogyan és miképpen látnak el költségeik megtérítéséért, működési feltételeik biztosítása mellett. E szerződések időtartama természetesen a város költségvetésének időkorlátaihoz igazodik, ám annak megerősítését vagy felmondását úgy kell szabályozni, hogy az önkormányzat és a szervezet kényszerhelyzetbe ne kerülhessen. A szerződések előkészítése a már említett közösségi munkás (illetőleg a téma szerint érintkező osztály vezetőjének) feladatává tehető, míg az abban foglaltak megvalósulásának ellenőrzésére a téma szerint érintett képviselő-testületi bizottság és a korábban ugyan-csak említett kuratórium együttesen lehet hivatott.

6.2.4 A működési hely biztosítása, tehát a “civil ház” alatt alapvetően irodákat (postacímet, telefonvonalat, internet csatlakozási lehetőséget, egyesületenként egy íróasztalnak és egy szekrénynek való alapterületet) és néhány, a használók igényei és ütemezése alapján igénybe vehető klubhelyiséget, előadótermet értek, beleértve az épülettel kapcsolatos közműkiadások fedezését, ám kivéve a telefonhasználat díját. Bizonyára szükséges egy gondnok, aki az épület gondozását, felügyeletét, takarítását is elvégzi. Ebben az épületben lehetne kialakítani a már említett közösségi munkás munkahelyét is.

Elképzelhető, hogy az egyesületek együttélése konfliktusokkal jár, aminek oldására, a közösen használt termek üzemeltetésének beosztására, mindegyikük közös képviseletére valamennyiük egy-egy aktivistájából alakított, közösen megbeszélt módon kijelölt (például névsor szerint évente cserélendő) idő-leges vezetővel rendelkező ügy-vezető testületet ajánlok alakítani. Elképzelhető az is, hogy az épületet használó egyesületek közül némelyik önálló helyre költözik, mások nyilvános helyekre (kávéház, kultúrház) települnek, megint mások, megalakulva, beköltöznek, természetesnek kell tartani tehát a használók állandó mozgását. Az épület kialakítása után, illetőleg az abban az egyesületeknek biztosított alapterület igénybevételét (az ez irányú kérelem gyakorlatilag automatikus jóváhagyását) követően az önkormányzatnak mindezzel nincs, de nem is kell legyen tennivalója.

Javasolom, hogy a “civil ház” létesítése előtt, annak nagyságáról, az igénybevétel rendjéről, gondnokolásáról, az ezzel kapcsolatos költségek mértékéről és a költségek viselésének módjáról stb. az orosházi képviselő-testület tájékozódjon más, ilyen létesítményeket már létrehozó és kezelő hazai önkormányzatoknál, egyidejűleg kezdeményezzen erről szóló beszélgetést az érintettekkel is.