A Magyar Művelődési Intézet

2002-től

m e s t e r i s k o l á t

szervez

pályakezdő, szakmai munkakörben maximum 3 éve dolgozó, vagy friss diplomás, de munkaviszonnyal nem rendelkező népművelők részére. A gyakorlati szakismereteket el-mélyíteni és bővíteni hivatott, szakmai utóképzést nyújtó mesteriskola célja az, hogy a közösségi művelődés intézményi, igazgatási és civil területein évtizedes tapasztalatokkal rendelkező és kiváló teljesítményt nyújtó, nagy tudású “mesterek” mellé rendelje a 612 hónapos ösztöndíjat elnyert friss diplomás szakembereket. A fiatalok az egy-egy mester mellett eltöltött 13 hónap alatt elsajátíthatják, közvetlenül tanulmányozhatják a szakma gyakorlati művelésének sajátos mesterfogásait, és azt az emberi magatartásformát is, ami nélkül csak részlegesen képesek megfelelni a velük szemben támasztott polgári és közösségi elvárásoknak.

A jövő év elején meghirdetésre kerülő mesteriskola megvalósításához a program előkészítésébe már bekapcsolódott néhány kollégánkon túl – mindenek előtt meg kell találnunk azokat a képző mestereket, akikhez majd – mintegy vándoriskolásként – érkezhetnek a képzésük idejére ösztöndíjat elnyert fiatal népművelők. Ezúton

keressük

népművelő szakmánk azon mestereit,

akik legalább tíz éve a pályán vannak, s akiktől 2001. december 10-ig kérjük és várjuk a mesteriskolai programba való jelentkezést, egy részletes, az általuk átadandó gyakorlati ismereteket, szakmai tapasztalatokat is fölvázoló bemutatkozás kíséretében. A beérkező ajánlatok (az intézeti kollégák-kal történő) elbírálása után a mesternek jelentkezőkkel kö-zösen dolgozzuk ki e kezdeményezés további részleteit és szak-mai követelményeit. Pl. elképzelésünk az, hogy az ösztöndíjasok 1–3 hónapos hazai helyszínváltással, közötte egyszer 1–3 hónapos külföldi, hasonló irányú és tartalmú

tanulmányúttal teljesíthessék vállalt feladatukat. A helyszín-, vagyis a mestercserék között az ösztöndíjasok és mestereik részvételével 3–5 napos közös, az éppen elvégzett és a várható munkákat elemző és értelmező tanácskozásokat tervezünk. A mesternek konkrét feladattal is meg kell bíznia “segédjét”. Szándékaink szerint valamennyi mestert is díjazni kell a fiatal szakemberekkel való egyéni foglalkozásért.

A maguk tapasztalatával és tudományával képző mesternek jelentkezők “részletes és elemző bemutatkozása” alatt saját életútjuk, szakmai fejlődésük ismertetését várjuk, s annak a helyzetnek és állapotnak alapos ismertetését, amit a fiatal szakemberek számára megtanulhatóként vagy megoldandóként ajánlanak. Ezen ismertetések és ajánlatok terjedelmét nem korlátozzuk, de kérjük, legyenek tekintettel arra, hogy jelentkezésük szövegét nyilvánosságra hozzuk; a beküldést a közreadáshoz való hozzájárulásként értelmezzük. Gondoljanak arra is, hogy szándékunkban a szakma technikáinak, az emberekkel való bánásmódnak, együttműködésnek, a polgárok művelődéssel, közélettel kapcsolatos igényei megismerésének és fejlesztésének, bátorításuk módjának, önszervezésük támogatásának megismertetése áll, leginkább tehát az ezekben való jártasságok alapján dönthetünk a gyakorlatvezető “mesterként” történő alkalmazásáról. Szeretnénk, ha a mesterként je-lentkezőkkel közösen vallhatnánk: a polgárok szolgálatában álló, az érettük való, közösségi művelődésüket segítő szakma felvirágoztatása a célunk. Erre hivatkozva várjuk és köszönjük a jelentkezéseket.

Budapest, 2001. október 25-én.

Magyar Művelődési Intézet          
(Budapest I., Corvin tér 8.)