stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   



Olosz Katalin

Szabó Sámuel, a nagyenyedi Bethlen Kollégium egykori diákkönyvtárosa

A nagyenyedi Bethlen Kollégiumban – nemkülönben Erdély többi protestáns iskolájában – nemzedékről nemzedékre hagyományozódó, iskolatörvényekkel szabályozott gyakorlat volt a könyvtár felügyelő tanára mellé diákkönyvtárost, bibliothecariust rendelni. Ezek a diákkönyv­táro­sok állították össze a könyvtár katalógusát, ők rendezték a beérkezett könyveket, intézték a kölcsönzéseket, vigyáztak a kiadott könyvek visszaszerzésére, vagyis a felügyelő tanár irányításával ők végezték a mindennapi könyvtári munkát. Rendszerint a felső éves kiváló tanítványok sorából választották ki őket, akik többnyire más tisztségeket is viseltek a kollégiumban. Vita Zsigmond egyik írásából tudjuk, hogy a gyulafehérvári-nagyenyedi kollégiumban a könyvtárosok kinevezéséről, kötelességeiről első ízben II. Rákóczi György rendelkezett 1656-ban kiadott iskolatörvényében, s attól fogva az iskolai tisztségviselők kötelességét és munkakörét megszabó kollégiumi törvények a könyvtárosok feladataira nézve is rendelkeztek. A könyvtárfelügyelő tanárok rendszerint ingyen végezték a felügyelet munkáját, fizetést csak a bibliothecarius kapott, akire nemcsak a munka dandárja hárult, de anyagi felelősség is.

A diákkönyvtáros legfőbb nyeresége azonban nem az anyagi juttatás volt, hanem az a szellemi többletbevétel, amelyet a könyvek világa jelentett mindenkoron az érdeklődő diáknak. „A könyvekkel való foglalkozás [...] – mutat rá Vita Zsigmond előbb említett cikkében – mindenképpen gazdagította a bibliothecarius tudását, fokozta könyvszeretetét és munkássága hatással volt kortársaira, sőt magára a korabeli tudományos életre is”, hisz a diákkönyvtáro­sokban „a korabeli értelmiségnek azt a részét ismerhetjük fel [...] melynek a legtöbb közvetlen kapcsolata volt a tudományos élettel, amely leginkább ismerte és becsülte korának könyveit”.[1] A Vita Zsigmond által összeállított enyedi bibliothecariusok névsorában, mely az 1676 és 1848 közötti időből 46 diákkönyvtárost nevez meg, az utolsónak említett Szabó Sámuel pályája, tevékenysége által próbáljuk meg a következőkben iskola és könyvtár meghatározó szerepét felvázolni, a könyvtári munka tapasztalataiból sarjadó értelmiségi habitus formálódását és kiteljesedését megragadni.

Szabó Sámuel a jogtani osztály diákjaként 1848-ban vette át a diákkönyvtáros szerepkörét az őt megelőző Demeter Samutól, a későbbi zágoni lelkésztől. Akárcsak Vita Zsigmond névsorában, Szabó utolsó volt azok között a bibliothecariusok között is, kik a Bethlen-főiskola régi könyvtárát még teljes épségében, nagyszerűségében ismerhették az 1849 januárjában bekövetkezett szörnyű pusztítás előtt.

A forradalom és szabadságharc eseményei azonban nemcsak a könyvtár történetében húztak éles határvonalat, Szabó Sámuel pályaívét is alaposan módosították: a kitűnő diák a kollégium padjaiból – rövid tüzérségi kiképzés után – egyenesen a szabadságharc forgatagába került. A szabadságharc bukása után egy ideig bujkált, majd nevelősködött, és közben tanult a pesti egyetemen. Külföldi egyetemi tanulmányok következtek Heidelbergben, Göttingenben és Párizsban, aztán 38 évi tanárkodás: tíz éven át (1858–1868) a marosvásárhelyi református kollégiumban természettudományi tárgyakat és magyar irodalomtörténetet tanított, majd ugyanezeket a tantárgyakat a kolozsvári református kollégiumban (1868–1896). Innen vonult nyugalomba 1896-ban. Hetvenhat éves korában, 1905. január 1-jén Kolozsváron érte a halál.[2]

Szabó Sámuel életének eseményei – a szabadságharc, a nevelősködés és külföldi tanulmányainak évtizednyi idejét leszámítva – Erdély három református kollégiumához kapcsolódnak. A látszatra eseménytelen életutat, a közel negyven éven át folyó oktató-nevelő munka mindennapjait azonban mozgalmassá tette Szabó Sámuel sokirányú, eleven érdeklődése, szerteágazó tevékenysége: tankönyvírástól a gyümölcstermesztésig, természettudományos kutatómunkától a múlt búvárlásáig, iskolatörténet- és tantervkészítéstől népköltészeti gyűjtőmozgalom szervezéséig, egyházi és iskolai ügyekben folytatott hírlapi csatározásoktól diákönképzőkörök irányításáig, a szabadságharc történetének kutatásától lapszerkesztésig, tudományos, gazdasági és kulturális egyesületekben való tevékeny részvételtől a borászatig, bibliofíliáig a legkülönbözőbb szakterületeken bukkan fel neve – jelezve viselőjének enciklopédikus műveltségét csakúgy, mint a 19. század egymásra torlódó eszmei áramlatainak, társadalmi-gazdasági-kulturális törekvéseinek kihívásait. E sokirányú érdeklődés miatt tevékenysége el is aprózódott, olyannyira, hogy egyik szaktudomány terén sem alkotott kimagaslót. Ahogy egyik életrajzírója fogalmaz: „Irodalmi munkássága sokoldalú volt, mint műveltsége, de erejét széttöredeztette azokban az iskolai, egyházi, politikai, társadalmi és városi küzdelmekben, melyek annyi jóravaló erőt morzsolnak szét.”[3] Következésképpen nevét jószerével egyik szaktudományi ág sem tartja számon, noha szerteágazó munkálkodásában három-négy kristályosodási góc is felfedezhető.

Életművének folyamatban lévő feltárása során úgy tűnik, legjelentősebb népköltészeti gyűjtőtevékenysége, tanítványai folklórgyűjtő munkájának megszervezése és irányítása, melynek eredményeként Kriza János Vadrózsákjához mérhető gyűjtemény keletkezett s maradt – sajnos csak részben – az utókorra.

Számottevő Szabó Sámuel munkássága a természettudományok művelése terén is, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az önkényuralmi korszak idején, az elmaradott magyar gazdasági élet tudományos aládúcolásának érdekében mozgósítja Nyugat-Európában szerzett modern kémiai ismereteit és felkészültségét.

A következő pólus, ami köré begyűrűznek Szabó Sámuel kisebb-nagyobb írásai: az iskola- és nevelésügy problémái, amelyek védelmében nem kímélt sem időt, sem energiát, jóllehet ezek a küzdelmek sok csendes, alkotómunkára alkalmas órától fosztották meg.

Végül, de nem utolsósorban e szerteágazó tevékenység útvesztőiben kirajzolódik még egy terület, melyen Szabó Sámuel munkásságára érdemes felfigyelni: ez a bibliofília s vele kapcsolatban az iskolai könyvtárak támogatása, az olvasó ifjúság nevelése érdekében kifejtett ténykedése.

Ez utóbbival kapcsolatban arról szeretnék a következőkben számot adni, hogy az egykori bibliothecarius Szabó Sámuel könyvtárosi tapasztalatainak és kötődéseinek voltak-e s ha igen, milyen hozadékai Szabó Sámuel tanári tevékenységében s egyáltalán, az értelmiségi Szabó Sámuel életében.

Mindkét esetben határozott igennel válaszolhatunk.

Szabó Sámuel marosvásárhelyi katedrája elfoglalása, pályakezdése után egy évvel, 1859-ben a kollégiumi nagykönyvtár felügyelő tanára lett, s ezt a feladatot vásárhelyi léte alatt mindvégig ő látta le. Kolozsvárra átkerülve, a Gyulai Pál örökébe lépő Fekete Mihály halála (1871) után Szabó ugyancsak vállalta a könyvtárőr tisztét, melyet 25 éven át, nyugalomba vonulásáig becsülettel ellátott.

Könyvtárőri teendőiben mind Marosvásárhelyen, mind Kolozsváron alkönyvtáros (a régi bibliothecarius utóda) segítette: Marosvásárhelyen Deák József, aki diákkönyvtárosként kezdte, majd osztálytanítóként, illetve segédtanárként is folytatta könyvtárosi munkáját.

Marosvásárhelyen Szabó Sámuel úgy vette át elhalt elődjétől a kollégiumi nagykönyvtárat, hogy az éppen átrendezés alatt állt. Az átrendezés Szabó könyvtárfelügyelősége alatt 1861 nyarán fejeződött be, a betűrendes katalógus újraíratásával.

Megkezdett katalogizálás közben vette át Szabó Sámuel a kolozsvári kollégiumi könyvtárat is. Elődje idején (1862–1871) kezdték el a könyvek címeit lapokra jegyezni s a címmásolatokat betűrendben, dobozokban elhelyezni. A könyvtárfelügyeletet 1871-től 1896-ig ellátó Szabó Sámuelnek – amint a kollégium történetírója feljegyzi – legtöbbet Szilágyi Gyula alkönyvtáros segített „a címek leírásában, a könyvek elhelyezésében”.[4] Az évek hosszú sora alatt összegyűlt könyveket azonban nem tudta mind elrendezni: amikor 1896-ban Török István tanárt választotta az elöljáróság könyvtárőrré, mintegy 3000 darab könyv várt elrendezésre.[5] Az időközben súlyos családi tragédiák sorát átélő, amúgy is öregedő Szabó Sámuel, úgy látszik, már nem tudott eleget tenni a századvég nagy mennyiségű könyv- és folyóiratterméséből következő, megszaporodott könyvtárnoki teendőknek. De hogy mindvégig szívügye volt a könyvtár, jelzi az a gesztusa is, hogy az 1882-ben fiatalon elhunyt felesége emlékére nem alapítványt tett, hanem a kollégiumi könyvtár egyik szobáját bútorozta be, tekintélyes összeget áldozva erre a célra.[6]

A felügyeletére bízott könyvtárak gyarapodására, rendbentartására gondosan vigyázó Szabó Sámuel igen hamar felismerte annak a fontosságát is, hogy a tanári könyvtár gazdagítása, régi könyvek gyűjtése és az újabb ismereteket közvetítő modern tudományos szakkönyvek beszerzése mellett kulcsfontosságú szerepe van az olvasó ifjúság nevelésének és megfelelő könyvekkel való ellátásának. E felismerés gyökerei – minden valószínűség szerint – az enyedi évek talajába kapaszkodnak, hiszen az ősi scholában kedves tanáraiktól, Zeyk Miklóstól, idős Szász Károlytól minduntalan olyan ösztönzéseket kaptak a diákok, melyek az önálló gondolkodás, a tudományok berkeiben való tájékozódni tudás fontosságát hangsúlyozták, s horribile dictu, Zeyk Miklós szájából olyan kijelentés is elhangzott, hogy „jó móddal tanolva” „iskola nélkül is temérdekre lehet vinni”.[7] Ehhez természetesen az szükséges, hogy megfelelő szakirodalom, könyvtár álljon a tanulni vágyó fiatal rendelkezésére, aki a könyvtárat használni is tudja, „jó móddal” tudjon tanulni a könyvekben felhalmozott ismeretanyagból.

Ennek a felismerésnek a jegyében szervezte és irányította Szabó Sámuel  mind Marosvásárhelyen, mind pedig később Kolozsváron a kollégium ifjúsági könyvtárát és olvasótársulatát. Egyik vásárhelyi tanítványa, Lakatos Sámuel emlékiratában feljegyzi, hogy „nagy gonddal rendezte az ifjúsági könyvtárt is Szabó, s annak mostani [1887] szép állása az általa megkezdett alapon nyugszik, mely némileg a külső kezelésben változott ugyan, de a főbb irányelvek még az ő idejéből származnak”.[8] Ifjúsági könyvtár Szabó Marosvásárhelyre érkezése előtt is működött a kollégiumban, de öntevékeny szerveződése irányt és lendületet azután kapott, miután Szabó elfoglalta marosvásárhelyi katedráját, s kezébe vette az olvasótársulat és ifjúsági könyvtár irányítását.

Az ifjúsági olvasóegylet a kollégium felsőbb osztályos növendékeiből alakult, s részvényesség alapján működött. Alapszabályai értelmében részvényesek lehettek a rendes tanulóifjak a hatodik osztálytól fölfelé, a rendkívüli joghallgatók és a tanárok. A megszabott féléves vagy éves részvénydíjból rendszeresen vásároltak könyvet, s az így és az adományokból gyarapodó könyvtár olvasószobát tartott nyitva reggel héttől este kilencig. A könyvtárat természetesen a részvényesek használhatták, s az egylet az „alkotmányos önkezelés, nélkülözhetetlen rend és ellenőrzés” feltételei között működött.[9] 1865-ben Szabó Sámuel arról számolt be, hogy az ifjúsági olvasóegylet évenként átlag 120 kötetet szerez, s a fő figyelmet a tudományos munkákra fordítja. 1858 szeptemberében az egyletnek 230 kötete volt, 1865 novemberében ezeren felül. Hírlapjai nagyobb részét ajándékba kapja „szíves pártfogóktól”.[10] De előfizetés útján is kerültek folyóiratok az egylet birtokába. Szabó Sámuel ügyszeretetére vall, hogy két rendben is ír Arany Jánosnak a Koszorú elveszett számaiért, melyek hiánya miatt az ifjúsági könyvtár az előfizetett első évfolyamot nem tudja beköttetni.

Szabó úgy látta, hogy az olvasóvá nevelést nem lehet elég korán kezdeni. Fontosnak tartotta a kisiskolásokban is felkelteni az olvasás iránti igényt s megteremteni a lehetőséget arra, hogy életkoruknak megfelelő, hasznos és jó olvasmányokhoz jussanak. E felismerés jegyében született meg a marosvásárhelyi református kollégiumban 1862 márciusában a gyermekolvasókör, mely az ifjúsági olvasótársulat alapszabályait véve mintául, célul tűzte ki „a gyermek- és növendék-irodalom terén megjelenő jobb művek közerővel való megszerzését”, hogy a gyermekek „szabad idejökben hasznos könyveket olvashassanak”.[11] A gyermekolvasókör ugyanúgy működött, mint az ifjúsági társulat, csak ennek tagjai a hatodik osztálytól lefelé verbuválódtak, s új könyveket az olvasókör számára az iskola tanítókara választott, az olvasókör ügyeit pedig az ifjúsági egylet kezelte. Az olvasókör működéséről Szabó Sámuel részletes beszámolót írt 1865-ben a Növendékek Lapjában – a népszerűsítés nyíltan bevallott szándékával. Mint kifejti, a gyermek „önszorgalommal, helyesen választott könyvek olvasása által kell hogy ismereteit gyarapítsa, minden oldalról kiegészítse”, mert ha csak „a kiszabott föladatokat készíti el – bármily pontosan is végezze ezeket – korántsem teljesítette még egészen kötelességét”.[12] De akkor sem, ha összevissza, válogatás nélkül olvas. Szükséges jól megválogatni a gyermek olvasmányait, s meg kell tanítani gondolkodva olvasni. Apáczai Csere János a Magyar Logikátskához csatolt tanácsát idézi Szabó, s azt továbbgondolva javasolja: „olvass fennszóval, amit olvastál, beszéld el másoknak; ne olvass sokfélét, hanem a jót ismételve olvasd át; amit olvasás közben nem értesz, kérdezd meg mástól; készíts olvasmányaidból naplót, jegyzeteket”.[13] Tanácsait Szabó megtoldja a gyermekolvasókör alapszabályainak ismertetésével, valamint könyveinek jegyzékével. A 142 címet felölelő állományban 1865-ben ott szerepeltek Andersen és a Grimm testvérek meséi, Gáspár János Csemegékjének második és harmadik kiadása, Szabó Richárd két folyóirata (Gyermekbarát, Ifjúság Lapja) csakúgy, mint a Réthi Lajos, az iskola egykori diákja által szerkesztett Növendékek Lapja.

A marosvásárhelyi gyermekolvasókör tapasztalatait Szabó sikeresen hasznosította Kolozsváron is, ahol ugyancsak az ifjúsági olvasóegylet szárnyai alatt kelt életre a gyermekolvasókör. Szabó Sámuel 1869 őszétől vette át az ifjúsági olvasóegylet irányítását, s első ténykedése az volt, hogy különválasztotta az olvasóegylet és az önképzőkör ügyeinek intézését. Eleinte mindkettő Szabó Sámuel elnöklete alatt működött, az 1877–78-as tanévtől aztán az önképzőkör új tanár-elnököt kapott, Szabó pedig nyugalomba vonulásáig állandó elnöke maradt az ifjúsági olvasóegyletnek.

Szabó Sámuel más úton-módon is igyekezett felébreszteni diákjaiban az érdeklődést a könyvek iránt. Már idézett tanítványa, Lakatos Sámuel emlékiratában számol be arról, hogy „Nem lévén még akkor kész Toldy Ferenc olvasókönyve, az irodalomtörténethez a példákat természetben kellett bemutatni. Evégre Szabó nem röstellte a fáradságot, fölkutatott és előkerített minden, a városon föltalálható példányt és előmutatta. Kosarakkal jött minden órára a régi és ritka könyvek gyűjteménye, és mi kézről kézre kapva megláthattuk, megtekinthettük azokat. Nekem – vallja Lakatos – legalább ezek voltak a legérdekesebb óráim. [...] Mondhatom, hogy az irodalomtörténet megkedvelésére Szabónak ez a methodusa nálam nagy befolyással volt.”[14] Annyira jó hatással – tegyük hozzá –, hogy Lakatos Sámuel magyar szakos tanárként tért vissza egykori iskolájába, Marosvásárhelyre.

A marosvásárhelyi tanítvány szavaira rábólint a fiatalabb kolozsvári Török István, ki hasonló emlékeket idéz fel néhai tanáráról, kollégájáról: „Nagy kedve telt a régi magyar könyvek gyűjtésében; a könyvtárban külön csoportot alakított ezekből, mindeniket megvizsgálta, kiegészítette, beköttette, saját nevét is ráírta; a könyvek épségben tartására különösen vigyázott; tanításai alatt bevitte az órákra, mutogatta, magyarázta, hogy érdeklődést gerjesszen ily munkák megszerzése, megértése iránt.”[15] Török István arról is megemlékezik, hogy amikor I. Ferenc József 1887 szeptemberében meglátogatta a református kollégiumot, a „nagykönyvtárban Szabó Sámuel könyvtárnok mutatta meg Őfelségének a könyvtár érdekes hungaricumait, az Apáczai Albumot, Apaffi Mihályné Bornemissza Anna kéziratban levő szakácskönyvét. [...] A könyvek számát, tartalmát illető kérdésekre részben a könyvtárnok, részben a jelen volt Szász Domokos püspök úr adott felvilágosítást.”[16]

Szabó Sámuel régi magyar könyvek, kéziratok iránt táplált érdeklődésének más nyomai is fennmaradtak a magyar művelődéstörténetben. Ő ismertette első ízben Apáczai Csere János Magyar Logikátskájának tartalmát, szerkezetét, a marosvásárhelyi könyvtárban fennmaradt egyetlen példányának egykori tulajdonosait, ő korrigálta a kötet kiadásának korábban tévesen írt esztendejét, s ő jelölte meg e mű helyét és jelentőségét az Apáczai-életműben.[17] Furcsa fintora a véletlennek, hogy a művet nem ő találta meg, noha Erdélyi János és Szilágyi Sándor kérésére kereste a marosvásárhelyi kollégiumi nagykönyvtárban. Amint maga Szabó tájékoztat: „Főiskolánk könyvtára 1857–1860 novemberéig lévén új rendezés alatt, az öszves névsorok éppen akkor tisztázásra voltak kiadva s különösen a betűrendes névsor csak 1861. július végén készült el.”[18] Szabó Sámuel éppen az átrendezés miatt nem találta meg Apáczai munkáját, mert csak a hiányos, régi katalógust tudta áttekinteni. Így történhetett meg aztán, hogy Szabó Károly, az Erdélyi Múzeum-Egyesület könyvtárosa „1862. június 18-án a betűrendes névsornak magyar könyveinkről készített új jegyzékét forgatva” rátalált a Logikátskára,[19] hírt is adva nyomban felfedezéséről.[20] A mű ismertetésével azonban adós maradt, ezt végezte el a következő évben Szabó Sámuel.[21]

Nem hozott maradéktalan sikert Szabó Sámuel igazi nagy felfedezése, a ma Székelyudvar­helyi kódex néven ismert, a 16. század első feléből ránk maradt kéziratos nyelvemlékünk megtalálása sem. Szabó 1876-ban egy Székelyudvarhelyen rendezett tanári értekezlet alkalmával bukkant rá a kéziratra az ottani Római Katolikus Főgimnázium könyvtárában, s felismerve szövegének nyelvemlék-jellegét, Gyulai Pál és Budenz József közvetítésével felajánlotta kiadásra a Magyar Tudományos Akadémiának. A nyelvtudományi bizottság őt bízta meg a kódex szövegkiadásának gondozásával s a bevezető tanulmány megírásával. Szabó nagy buzgalommal és ügyszeretettel látott a feladathoz, lemásolta a kéziratot, korrigálta a kiszedett íveket, csupán a bevezetővel és jegyzetapparátussal késlekedett. Az előmunkálatok végül is annyira elhúzódtak, hogy a már részben kinyomtatott, részben pedig csak kiszedett ívek megjelenését nem érhette meg. 1905. január elsején úgy hunyt el, hogy sem a bevezetőt, sem a jegyzeteket nem készítette el. A kódex szövege végül 1907-ben, a Nyelvemléktár különnyomataként látott napvilágot Szabó Sámuel szöveggondozásában, Simonyi Zsigmond és Lukinich Imre tanulmányával,[22] majd 1908-ban ugyancsak az ő olvasata szerint a Nyelvemléktár XV. kötetében, több más magyar nyelvemlékszöveg társaságában, Katona Lajos szerkesztésében. A közelmúltban elkészült magyar nyelvű kódexirodalmunk e ritka termékének hasonmás kiadása, melynek gondozója, N. Abaffy Csilla vázolja a kiadás hosszadalmas, bonyodalmat bonyodalomra halmozó történetét is,[23] Köllő Károly pedig újabb adalékokkal toldja meg az amúgy is kacskaringós kiadástörténetet, melyből az derül ki, hogy Szabó Sámuel éveken át tartó zaklatásnak volt kitéve e kódex miatt, egy vígjátékba illő tévedés következtében.[24] Meglehet, hogy Szabó Sámuel éppen e sok huzavona miatt nem készítette el a bevezető tanulmányt és a jegyzeteket: megkeseredve felhagyott a munka befejezésével.

Megkeseredésre annál is inkább volt oka, mivel Szabót azzal gyanúsították, hogy nem juttatta vissza a kéziratot tulajdonosához. A bibliofil hírében álló Szabó ezt nyilván igen zokon vehette, hiszen becsületbe vágó gyanúsítások kereszttüzébe került. Az ügy végül tisztázódott, de az idős, amúgy is zárkózott ember minden bizonnyal megszenvedte a megújuló felszólítások méltatlan zaklatásait, s ezek nyomán ürömmé keseredhetett a szenvedélyes könyvgyűjtő Szabó Sámuel öröme, melyet egykor a ritka kézirat felfedezése szerzett.

Végezetül szólnunk kell néhány szót a bibliofil Szabó Sámuelről. A kortársak gyakran utaltak egy-egy félmondattal arra, hogy Szabó kedvtelve gyűjtötte a régi magyar nyomtatványokat és kéziratokat, de hogy e kedvtelés milyen eredménnyel járt, arról nemigen szólnak a korabeli megemlékezések. A tanári fizetésből népes családot eltartó Szabó Sámuel nyilván nem áldozhatott úgy szenvedélyének, mint egy Teleki Sámuel, Mikó Imre vagy Kuun Géza. De amint halála után kiderült, gazdag könyvtárat, számottevő kéziratos anyagot gyűjtött össze élete folyamán. Könyvtára egy részének sorsáról maga Szabó Sámuel gondoskodott: 2309 kötet könyvet végrendeletileg a kolozsvári Református Kollégium könyvtárának hagyott.[25] Könyv- és kéziratgyűjteménye további részéről két fia, Szabó Péter és Imre úgy határozott, hogy az Erdélyi Múzeum-Egyesületnek adományozzák anyai nagyapjuk, a református püspök Nagy Péter könyveivel együtt. E határozat értelmében 1905-ben az Erdélyi Múzeum-Egyesület könyvtárosa a Szabó testvérektől 210 művet vehetett át 206 kötetben, 446 vegyes nyomtatványt, 100 színlapot, 14 proklamációt, 1049 gyászjelentést, 4 folyóirat 162 kötetét, 3 hírlap 9 kötetét és 14 darab térképet. A nyomtatványok mellett Szabó Sámuel hagyatékából az EME kézirattára 31 művel gyarapodott (31 kötetben), levéltára pedig 140 oklevéllel és 26 oklevélmásolattal.[26] A következő évben Szabó Sámuel örökösei újabb adományokkal gyarapították az Erdélyi Múzeum-Egyesület könyv- és kézirattárát: ezúttal 1566 mű 2511 kötete, egy régi magyar könyv, 90 mű 158 kötete a vegyes nyomtatványok kategóriájában, 24 egyleveles nyomtatvány, 32 folyóirat 396 kötete, 7 hírlap 70 kötete, 9 térkép, 4 gyászjelentés került az egyesület állományába, valamint 2 kéziratos mű 3 kötetben a kézirattárba.[27]

Az Erdélyi Múzeum-Egyesület könyvtára korabeli leltárkönyveinek ismerete nélkül nem lehet pontosan megállapítani, hogy milyen jellegű könyvállomány származott át Szabó hagyatékából az Egyesület könyvtárába. Még kevesebbet tudhatunk arról a 33 kéziratos műről, melyet Szabó Sámuel gyűjtött össze. Közöttük mindenképpen volt 17–18. századi kéziratos énekeskönyv, mert a kolozsvári Egyetemi Könyvtár kézirattárában (ahová az Erdélyi Múzeum-Egyesület állománya került) szerepel egy Szabó Samu-énekeskönyv a 18. század első feléből, s az ugyanott fellelhető Tarcsafalvi Pálffy-énekeskönyv is minden bizonnyal Szabó Sámuel hagyatékából származik.

Sok-e, kevés-e, amit Szabó Sámuel, a bibliofil, a könyvtárszervező, az olvasókat nevelő tanár tett – döntse el ki-ki magában. Szabó Sámuel példája arra mindenképpen elegendő, hogy megmutassa: mit tehet egy jó iskola, egy-két kiváló tanár a felelősen cselekvő értelmiség generációinak szárnyrabocsátásában. A Szabó Sámuel vezette olvasóegyletekből, önképzőkörökből a dualizmus kori erdélyi értelmiség színe-java indult, olyan írástudók hosszú sora, kik helytállásukkal bizonyították egykori iskolájuk szellemi útravalójának értékét és hitelét.



[1] Vita Zsigmond: A Bethlen kollégium diákkönyvtárosai a XVII–XIX. században. = Vita Zsigmond: Művelődés és népszolgálat. Buk. 1983. 26.

[2] Szinnyei József: Magyar írók élete és munkái. XIII. Bp. 1909. 264–266; Török István: Szabó Sámuel. Országos Középiskolai Tanáregyesületi Közlöny XXVIII(1904–1905). 16. sz. 396–399.

[3] Török István: i. m. 399.

[4] Török István: A kolozsvári ev. ref. collegium története. III. Kolozsvár 1905. 326.

[5] Uo. 327.

[6] Hegedűs István: Zárbeszéd. A kolozsvári evang. reform. kollégium Értesítője az 1884–1885. iskolai évről. Kolozsvár 1884–1885. 21.

[7] Szász Károly: Egy régi nagyenyedi diák naplójegyzetei. (Szász Károly [püspök] ifjúkori naplójából). = Nagyenyedi Album. Szerk. Lukinich Imre. Bp. 1926. 118. (A naplóíró Szász Károlynak Szabó Sámuel osztálytársa volt.)

  [8] Lakatos Sámuel: Jegyzetek életem, tanulmányaim és tapasztalásaimról. 1887–1889. 102. Kézirat Románia Országos Levéltára Maros megyei Igazgatóságán. Marosvásárhely. Fond Colecţia de manuscrise şi documente din Biblioteca Teleki. Seria manuscrise nr. 98.

  [9] Szabó Sámuel: Gyermekolvasókör a marosvásárhelyi főtanodában. Növendékek Lapja I(1865). 31. sz. 496.

[10] Uo. 34. sz. 541.

[11] Uo. 31. sz. 495.

[12] Uo.

[13] Uo. 34. sz. 542.

[14] Lakatos Sámuel: i. m. 100–101.

[15] Török István: Szabó Sámuel. i.h. 397.

[16] Török István: Iskolai évet bezáró beszéd. A kolozsvári evang. reform. kollégium Értesítője az 1887–1888. iskolai évről. Kolozsvár 1887–1888. 6.

[17] F. Szabó Sámuel: Apáczai Csere János logikája 1656-ból. Budapesti Szemle XVII(1863). 490–501.

[18] Uo. 501.

[19] Uo.

[20] Szabó Károly: Apáczai Csere János magyar logicajáról. Korunk [Kolozsvár] II(1862). 98. sz. (jún. 25.).

[21] F. Szabó Sámuel: i. m.

[22] A Székelyudvarhelyi codex. Az MTA Nyelvtudományi Bizottsága megbízásából sajtó alá rendezte Szabó Sámuel. Különnyomat a Nyelvemléktár XV. kötetéből. Bp. 1907.

[23] Székelyudvarhelyi kódex. Közzéteszi, a bevezetést és a jegyzeteket írta N. Abaffy Csilla. Bp. 1993.

[24] Köllő Károly: Újabb adalék a Székelyudvarhelyi Kódex viszontagságos sorsához. Nyelv- és Irodalomtudományi Közlemények XXXVIII(1994). 2. sz. 179–181.

[25] Uo. 180.

[26] Erdélyi Pál: Jelentés a könyvtárnak 1905-iki állapotáról. Erdélyi Múzeum XXIII (Új folyam VII). (1906). 83–84.

[27] Erdélyi Pál: Jelentés az Erdélyi Nemzeti Múzeum Könyvtára 1906. évi állapotáról. Kolozsvár 1907. 17, 19. (Különnyomat az Erdélyi Múzeum-Egyesület 1906-ról szóló évkönyvéből.)


stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret