Egy másik magyar zenetörténet Hanglemez a holokauszt magyar zeneszerző-áldozatainak műveiből
A holokauszt magyar zeneszerző- áldozatainak műveit bemutató, In Memoriam című CD kísérőfüzete nem kevesebbet állít, mint azt, hogy a lemezen hallható, Kodálynál és Bartóknál húsz-harminc évvel fiatalabb komponisták „egyszerű tisztelőként vagy tanítványként, de mindannyian valamilyen mértékben a két nagy mester hatása alatt álltak". A lemezt hallgatva azonban valójában éppen az lep meg, mennyire nincs ez így. Mintha egy teljesen másik magyar zenetörténettel szembesülnénk, s e zenetörténet -ha színvonalában nem is feltétlenül, stiláris tájékozódásában mindenképpen -sokkal közvetleneb- bül, úgy is mondhatnánk: naivabban reflektálva kapcsolódna az európai zenei irányzatokhoz. A lemez komponistái között csupán egy kivétel akad, a huszonnyolc évesen elpusztult Kodály-tanítvány, Weiner László. Hegedűre és brácsára komponált Duója egyfelől Bartók Hegedűduóit, és sajátos módon a vékonyabb felrakású gyermek- és női karokat visszhangozza, másfelől azonban Kodály kamarazenéjének -nemcsak a hegedűre és csellóra fogalmazott Duónak, de, különösképpen a legnagyobb igénnyel fellépő táncfináléban (4. tétel), a vonósnégyeseknek -hangvételeit adja vissza. Weiner zenéjének két alapgesztusa a népzenei ihletésű melodika és a barokk ellenpont. Előbbivel tudatosan csatlakozik a Kodály és Bartók nevével fémjelzett magyar zenei progresszióhoz, utóbbi pedig iskolázottságának szimbóluma. Ennek ellenére, vagy talán éppen ezért problematikus ez a mű. Weiner kompozícióját hallgatva ugyanis elsősorban a „mi lett volna, ha" kérdése motoszkál a fejünkben: van a darabnak - a 3. tétel magyarosan romantikus, őszinte szenvedélytől feszülő gesztusai és a mindenhol látványosan megmutatkozó kontrapunktikus készség ellenére is - valamiféle iskolás jellege. A Duó egy nagyon tehetséges, fiatal muzsikus szárnybontogatásának dokumentuma, nem pedig műalkotás, csupa nagybetűvel. A szakma tanulásának abból a fázisából való, amikor egy zeneszerző még nem fogott hozzá saját, individuális hangjának kereséséhez; amikor még megelégszik azzal, hogy más komponista nyelvén szólaljon meg. Ez persze igaz a lemez szerzőinek többségére is. Éppen ezért olyan feltűnő, hogy a többiek stiláris-kulturális szempontból nem csatlakoznak a két nagy magyarhoz, Bartókhoz és Kodályhoz. Budai Pál négykezese például (Apró táncok a Baba-doktor című balettből) jellegzetes és jól ismert zenei toposzokra épít, műve -mint az a balett műfajából adódik is -miniatűr táncok sorozata, s e toposzok, habár a 19. századra, sőt időnként még régebbre vezethetők vissza (Keringő, Pásztordal), a neoklasszicizmus stiláris magatartásformáit idézik fel. Tulajdonképpen Justus György zongorára komponált Jazz-szvitje is e neoklasszikus irányzat jellegzetes terméke: domesztikált, komolyzenésített jazz-tételek egymásutánja, amely érzékletesen vonultatja fel a stílus öt alaptípusát (rhapsody, waltz, tango, blues, foxtrott). Vándor Sándor csellóra és zongorára komponált Air című darabja ugyanakkor a 19. század, illetve Debussy líraiságára reflektál: a mű középpontjában a két hangszer között egyenrangúan eloszló dallam áll, s a felcsendülő pentaton fordulatok sem adnak magyar ízt a tételnek, inkább Debussy módján egzotikussá teszik. A lemezen felhangzó másik Air, a fronton katonaként meghalt, s így a CD kontextusában inkább kakukktojásnak tekinthető Gyulai Elemér zongoradarabja viszont Schumann líraiságából indul ki, mint ahogy schumanni indíttatását dokumentálja énekhangra és zongorára komponált Altatódala is (Aleksis Kivi versére, Képes Géza fordításában). Különös módon ez az altató csupán annyiban idézi fel a műfaji hagyományt, hogy a kíséret monoton ritmikával ismételgeti az altató formulát. Maga a formula azonban túlságosan is gyors-mozgékony, így nem képes az elaltatás illúzióját kelteni, mint ahogy az énekszólam is meglepően hevesen, agitatívan adja vissza a szöveg haláltematikáját. A lemez legérettebb, s minden bizonnyal legeredetibb alkotója Kuti Sándor, akinek két műve is hallható a felvételen. A szólóhegedűre komponált Szonáta
Bach szólószonátáinak hangvételét igyekszik megidézni. Az egyszólamú
hangszer többszólamúságot imitáló letétje, a technikai virtuozitás
igénye és a barokkizáló ellenpont alkalmazása mind-mind a neoklasszikus
irányhoz kapcsolná Kuti művészetét, ám mégis lényegesen eltér attól.
Kuti Sándor nem távolságtartóan, idézőjelben, iróniával közelít
Bachhoz, hanem teljes mértékben komolyan veszi a modell stílusát, sőt
mintha a 19. század nagy barokk Bach-interpretációjából teremtené meg
saját zenei nyelvét. Kétségtelen, hogy ez a nyelv ily módon hallatlanul
eredetinek is hat. A lemezen hallható zenei interpretációk igen magas színvonalúak. Gulyás Márta feszes ritmikával, érzékeny deklamációval szólaltatja meg Justus György Jazz-szvitjét, de Gyulai Elemér Air-jében lágy és érzékeny is tud lenni. Budai Pál darabjában Mali Emese csatlakozik hozzá: előadásuk érzékletesen mutatja fel a táncsorozat karakterdarab jellegét. Gyulai Elemér Altatódalában Wiedemann Bernadettet kíséri Gulyás Márta: interpretációjuk hitelesen adja vissza a dal nyugtalanságát. Vándor Sándor cselló-zongora-darabjában Rohmann Ditta sötétbarna hangszínnel énekelteti hangszerét. Weiner László Duóját játékosan és élvezetesen játssza Szabadi Vilmos és Bársony Péter. Szabadi érzékenyen mutat rá Kuti egyéni hangjára a Szonátában, s ugyanezt figyelhetjük meg a Szerenádban is, ahol Szabadi Vilmos partnere Bársony Péter és Rohmann Ditta. DALOS ANNA In Memoriam Holokauszt-áldozat Weiner László: Duó Budai Pál: Apró táncok Kuti Sándor: Szonáta, Szerenád Justus György: Jazz-szvit Gyulai Elemér: Altatódal, Air Vándor Sándor: Air Szabadi Vilmos -hegedű Bársony Péter -brácsa Rohmann Ditta -gordonka Gulyás Márta, Mali Emese -zongora Wiedemann Bernadett -ének Hungaroton HCD 32597
|