- Hosszabb szünet után újra komponál Dobos Kálmán. A gordonka-zongora-szonáta
Bernadette lányod vonója alá készül.
- Tőle független az inspiráció. Vanami Takejosi, a születésnapi szerzői
estemen fellépett japán barátom biztatott új darab írására, de még csak nem is
ez a kompozíció gyökere, hanem hogy líraisága, az emberi hanghoz való hasonlósága
folytán kedvenc hangszerem a cselló. Még zeneakadémiai növendék koromban hallottam
egyszer Banda Ede koncertjét: tónusa azóta is bennem él. Korai gordonkaszonátámat
neki ajánlottam, és ő sokáig repertoárján tartotta.
- A szonáta elnevezés formai kötöttségeket is takar.
- Igen. Nem tudom még, hogy a darab fő- vagy alcímeként, de ott áll majd a kompozíció
élén: Hommage à Bartók. A művet szükségtelen lesz a "bartókosság"
vádjával illetni: tudatosan írom a kompozíciót Bartók szellemében. Fiatalon hamarabb
kedveltem meg Bartókot, mint a klasszikusokat. Az '50-es évek végén aztán eltávolodtam
tőle: a Gaudeamus Alapítvány modern zenei hete a kor avantgarde irányzatainak
követéséhez adott ösztönzést, Előbb a szeriális technika, majd az ellenőrzött
aleatória vont bűvkörébe.
- Amikor ismét Bartókhoz fordulsz, a fiatalsághoz, a pályakezdéshez térsz vissza?
- Bartók mindig jelen volt zenei világomban, még az aleatória korszakában is -
persze nem külsőségekben is felismerhetőn.
- Amikor zenéd Bartókra reflektál, a hangrendszer hasonlósága munkál benne,
vagy a ritmus- és hangszínvilág közelsége meghatározó?
- A hangrendszer a lényeges. Az '50-es években Lendvai Ernő adta kezünkbe
a Bartók-zene kulcsát: akkor sokat támadott könyveiből rengeteget tanultam.
- A nyitótétel szabályos szonátaforma?
- Nagy foltokban megvannak benne a kötelező alkotóelemek: expozíció (főtéma, melléktéma),
kidolgozás, visszatérés, kóda. A második tételt az egyszerűség kedvéért összetett
dalformának nevezném. A harmadik pedig rondó.
- Kisrondó vagy a szonátaelvvel keveredő nagy?
- Ezt még most írom, nem dőlt el, pontosan mivé alakul az anyag, amely egyelőre
az A-B-A-ig van csak készen. A rondótémát variálom is.
- Vannak-e távolabbi terveid, a szonáta utánra?
- Igen, de azokról nem szólnék, mert tapasztalatom szerint ha "kibeszélődik" egy
darab, akkor megfagy.
- Kérdezhetlek-e arról, hogyan születnek műveid? Hiszen nálad nem adottak a
komponálás szokványos feltételei.
- Nyugodtan kérdezhetsz, de rögtön belekapaszkodnék a jelzőbe. Igenis szokványos
módon komponálok, csak a rögzítés módja nem olyan. Ugyanúgy végigélem, átgondolom
a darabot, zakatol bennem a zene, mint másban. A zeneszerzés technikája azonos
a bárki más által alkalmazottal. Írtam zenekari darabot is, sőt aleatorikus anyagút
is. Követni tudom magamban a folyamatot, de a szólamok kidolgozása persze nehezebb,
mint egy látó számára, aki visszanézhet egyes részletekre, máshová helyezhet át
leírt elemeket. Máté János orgonaművész volt segítségemre haláláig - ő
már annyira ismerte a fordulataimat, technikai elgondolásaimat, hogy szinte kitalálta,
mit kell leírnia. Egy éve az Ungvárról ideszármazott Boniszlavszki Tiborral
dolgozom, aki hegedűs lévén nem rendelkezik olyan harmóniai áttekintéssel, amilyen
Jancsinak volt. De nagy odaadással segít, és sokat fejlődik. A gordonka-zongora-szonáta
lejegyzés szempontjából kevésbé bonyolult feladat. Mindig fontos számomra a zene
áttörtsége, ami viszont nehezíti a leírást. Bennem egészében van jelen a zene:
egységes folyamatként, akkor is, ha mondjuk két hang épp átkerül az egyik hangszerről
a másikra. Azzal könnyíthetem például Tibor munkáját, hogy zongorán lejátszom
a csellószólamot.
- Teljesen elkészül benned a darab, mielőtt a leírás munkája elkezdődnék?
-A folyamat van készen, de persze nem minden hang elejétől a végéig. Ha túl korán
kezdem diktálni a darabot, általában elúszik, elveszti a vonzerejét, üressé válik.
Bennem kell fölépülnie a formával együtt, s akkor el tudom mondani.
- Élnek benned vázlatszerű gondolatok esetleg évekig, amelyek azután vagy kibontakoznak,
vagy nem?
- Nem. Olyan anyaggal tudok dolgozni, amely gyorsan megragadható. Hiszen nem tudok
visszamenni a papíron, hogy lássam, hogyan is volt. Amint egy tételt megírok,
már szinte el is felejtem.
- Szokott-e változtatásra ösztönözni - miként ez sokakkal előfordul - a megszólalás,
például egy próba?
- Nem emlékszem ilyenre. Nem azért, mert tökéletesnek érzem, amit létrehoztam,
hanem mert szinte minden elhangzáskor felvetődhet az emberben a változtatás igénye.
A végletekig csiszolásnak nincs értelme. Az egyikből levonható tapasztalatnak
a másik mű létrehozásakor kell szerepet játszania. Olyasmi fordult csak elő, mint
a csellóra és ütőhangszerekre írt Concertinómnál, hogy a szólista, Banda
Ede valamit a gordonkaszerűség kedvéért javasolt igazítani. A művész gyakorlati
tanácsait mindig szívesen fogadom.
|