Napjaink középkorú nemzedékének emlékezetében még elevenen él a Zeneműkiadó mintegy
három évtizeddel ezelőtt indított füzetsorozata, a Mai magyar zeneszerzők,
amely a hazai zenetudományi irodalomban először tett kísérletet a kortárs zeneszerzés
népszerűsítésének sorozatszerű szolgálatára. E tudománytörténeti jelentőségű sorozat
születése a hatvanas évek közepén vált időszerűvé és megvalósíthatóvá. Éppen akkor,
amikor a háborút követő, fordulatoktól terhes két évtized elmúltával, a zenei
alkotómunka fokozatosan felszabaduló légkörében a magyar zenetudomány már kellő
figyelmet szentelhetett a kortárs művészetek és az alkotó egyéniségek jelentőségének.
Az igény szerencsésen találkozott a szükséges szakmai felkészültség adottságaival:
az akkoriban már másfél évtizede megindult magyar zenetudományi képzés eredményeként
új zenetörténész nemzedék állt készen a magyar zeneszerzés jelenkorának feldolgozására.
A sorozat kizárólag a kortárs magyar zene jeles személyiségeinek életmű-ismertetését
vállalta, amint e célt címe is tudatosította. Amikor manapság, különféle tudományos
és tájékoztató feladatainknak eleget téve a három évtizede megjelent sorozat zeneszerzőportréit
forgatjuk, az időben elvégzett, forrásértékű kezdeményezés történeti értékeivel
szembesülünk. Azonban a harminc esztendeje felvázolt portrék az idő távlatában,
befejezetlenségük okán is töredékessé, torzókká váltak. Az a nemzedék, amely három
évtizede alkotóerejének teljében életművét gyarapította-építette, mára történeti
örökségünk részévé vált.
A hatvanas évekbeli életmű-ismertető sorozat harminc esztendőn át folytatás nélküli
kezdeményezés maradt. Ez idő alatt a kortárs zeneszerzést feldolgozó pillérmunkák
főként a magyar zeneszerzői műjegyzékeket tartalmazó, kiadói szempontok alapján
készült katalógusok voltak (legfontosabbként a naprakész tájékoztatással szolgáló,
Varga Bálint András szerkesztésében több kiadást megért Contemporary
Hungarian Composerst említem), továbbá azok az átfogó igényű történeti összefoglalások,
amelyek a magyar zeneszerzés háború utáni időszakának kortársi értékelését
és bemutatását vállalták (mindenekelőtt Kroó György, BreuerJános és
Földes Imre munkái). A zeneszerzői életművek önálló, monografikus vagy
tanulmánykötetszerű feldolgozásai az elmúlt másfél évtizedben többnyire kivételes
történeti alkalmak, évfordulók ösztönzésére, ritkább esetben egy-egy zenetörténész
személyes érdeklődésére, belső elkötelezettségére vezethetők vissza (mint például
a centenárium alkalmával közzétett Lajtha-életműfeldolgozások, több Veress-kötet
és Weiner-kiadvány - és így tovább).
A küszöbön álló ezredfordulóra a 20. századi magyar zeneszerzés történetének
három, sőt négy nemzedéket felölelő életmű feldolgozása vált időszerűvé. Bár
éppen a közelmúltból kínálkozik kitűnő példa az új zeneszerző-generáció interjúszerű
bemutatására (Hollós Máté Az életmű fele című kötetében), a zenetudomány
kortárs irodalmi adósságainak ténye és annak fokozatos felszámolása napjainkig
aktuális maradt. Az immár társadalmi fórumon is jelentkező igény nemrég több pályázati
ösztönzésben is megfogalmazódott, a jelenkori magyar zenetudomány irodalmi megújulását
sürgetve. Ezek egyike volt az 1997 tavaszán, a Nemzeti Kulturális Alap Zenei Szakkollégiuma
által közzétett pályázati felhívás, amely évente hat füzetben, sorozatszerű keretek
közt szorgalmazta a magyar zeneszerzői életmű-ismertetések megvalósulását.
A 20. századi magyar zeneszerzői életmű-feldolgozások kutatói programja a kilencvenes
évek közepe táján - több éves intézmény és zeneélet-történeti kitérő után -
a Magyarország Zenetörténete 5. kötete előmunkálatainak összefüggésében ismételten
előtérbe került. E tudományos tervekkel és folyamatos munkálatokkal összhangban,
kétoldalú nehézségeket áthidaló, külső támogatásként volt értelmezhető a Zenei
Szakkollégium által kiírt pályázat. Egyrészt szabályozta a zeneszerzői hagyatéki
gyűjtemények kutatásának határidejét, másrészt a viszonylag kis létszámú 20. századi
zenetörténészi kutatógárda munkájához nyújtott anyagi támogatást. E jelentős ösztönzéseken
túl a jelenlegi zenetudományi kiadás mostoha gyakorlatában viszonylag gyorsnak
számító publikálási lehetőséget is kínált.
A Magyar Zeneszerzők-sorozat koncepciójának kialakításakor - ismervén
a kortársi életmű-feldolgozások terén mutatkozó több évtizedes mulasztásokat -
arra törekedtem, hogy az évi hat kötet arányában a füzetek mintegy kétharmadát
a 20. század feldolgozatlan vagy csupán töredékesen feldolgozott életműveinek
szenteljem. Terveim szerint évente legalább négy 20. századi zeneszerzői életmű
napjainkban elvégzett alapkutatásának eredményét közlő füzet megjelenése
várható. Az egyharmadot képviselő további két füzetben pedig múlt századi, vagy
korábbi történeti korszakok zeneszerzői életműveinek feldolgozását terveztem.
Az alkotók kiválasztásában szempontként érvényesítettem a magyar zenetudományi
irodalomban való feldolgozatlanságot: a sorozat elsősorban olyan alkotók munkásságát
kívánja bemutatni, akiknek életművéről önálló - a zenetudomány legújabb értékelését
képviselő - magyar kiadvány a közelmúltban nem jelent meg, de akiknek munkássága
iránt a nyilvánosság és a muzsikustársadalom érdeklődik. Törekvésemet az első
hat kötet példájával illusztrálom: a tervezett négy 20. századi alkotót ezúttal
a századelő (vagy a századforduló) reprezentánsaként Hubay Jenő és Kósa
György (Gombos László, illetve Dalos Anna munkája), míg a jelenkorból Kurtág
György és Szőllősy András munkásságának feldolgozása képviselte (Halász
Péter, illetve Kárpáti János tollából - az első három füzet már napvilágot látott,
a negyedik kissé késve jelenik meg). A zenetörténet korábbi korszakainak alkotói
közül egyrészt az újabb zenetörténeti kutatások felfedezettjére, Istvánffy
Benedekre, másrészt Lavotta Jánosra fordítottunk figyelmet - utóbbi
életműve iránt szintén többfelőli az előadói gyakorlat és a zenetörténet irányából
mutatkozott érdeklődés.
Hangsúlyoznom kell, hogy a zeneszerzői életművek feldolgozási sorrendjében
nem volt irányadó sem a történeti, sem a jelenkori értékrend, hiszen ha ennek
motívumait engednénk érvényesülni, egy mechanikus elv kiszolgáltatottjaivá válnánk
(eszerint az első évben megjelent kiadványok szerzői elsőrangú alkotókat, míg
a következőkben készülő kötetek másod- illetve harmadrangúakat tárgyalnának).
Más szempontokat azonban tekintetbe kellett vennünk a sorrend kialakításakor:
egyetlen példaként Kósa György centenáriumát említhetem, de rámutathatok egy-egy
zeneszerzői életmű kutatásának a zenetudomány oldaláról megmutatkozó időszerűségére
(Hubay Jenő). A fenti elvek szerint az eddigi tervek átmenetileg háttérbe szorították
azoknak az életműveknek a sorozaton belüli feldolgozását, amelyekről a mai magyar
zenetudományi irodalom hozzáférhető, időtálló forrással rendelkezik.
A sorozat rendkívüli adottsága, hogy egyidejűleg vállalja a magyar és a nemzetközi
tájékoztatás feladatát. A párhuzamosan megjelenő magyar és angol változat már
önmagában is képviseli és érzékelteti a füzetek célkitűzéseit és rendeltetését.
Az ismeretterjesztő funkcióval együtt meghatározó, hogy kiadványaink terjedelme
egységesen két ív, amely egy összefoglaló célú életmű feldolgozás és egy
tudományos igénnyel készült, részletes műjegyzék közlésére nyújt lehetőséget
(megközelítőleg egy-egy ív arányban). A szerkesztői koncepció kialakításakor a
megbízás feltételének tekintettem a zeneszerzői életmű alapkutatásának feladatvállalását.
Ez a feltétel kétségtelenül megnehezíti és lelassítja a kutatási-feldolgozási
folyamatot, azonban kizárólag a frissen elvégzett kutatások szavatolhatják a kiadvány
ismeretanyagának érvényességét. (Sorozatunk e kutatási kötelezettség terén különbözik
a már fent említett kortárs magyar zenei sorozattól - érthető módon, hiszen annak
idején a gyors ütemben készülő füzetek munkálatai során nem minden esetben volt
lehetőség az alapkutatás elvégzésére.)
Füzeteinkben kétirányú tájékoztatás teljesítésére törekedtünk: egyrészt egy közérthető
pályaképben az életmű legfőbb történeti és zenei sajátosságainak bemutatását
céloztuk, másrészt a műjegyzékekben a legújabb kutatáson alapuló ismeretek
"állványzatát" teremettük meg egy zeneműjegyzék, esetenként írásműjegyzék
és válogatott bibliográfia formájában. A füzetek kettős feladat teljesítésé
törekedtek: a tudományos érdeklődést elsősorban a függelék szolgálja az életmű
jegyzékeinek közreadásával, a népszerűsítő tájékoztatás igényének pedig az első
részbe közzétett pályakép felel meg, az egyénisség vonásainak és művészi szemléletmódjának
bemutatásával. Magától értődő azonban, hogy az írásmű a maga egységében, részeinek
egymást kiegészítő szempontjaival az alkotói életmű egyéni és történeti sajátosságainak
értékelő összefoglalását adja.
A kiadvány kitűnő papírminősége lehetővé tette, hogy a füzeteket néhány szerzői
portré és fotó közzétételével is gazdagítsuk. A fotókkal, fakszimile oldalakkal
illusztrált kiadványsorozat figyelmet keltő eleganciával képviseli tárgyát, emlékeinkbe
idézve azokat a - főként francia ízléssel kivitelezett - füzeteket, amelyekre
jogos bámulattal tekintettünk az elmúlt évtizedek során (ilyen eszményi kiadvány
volt számomra a Georges Migot-ról készült, szintén 2 ív terjedelmű füzet, melyet
a strasbourg-i zenetudományi intézet adott ki).
A sorozat kiadványainak szerzőjéül a 20 századi zene kutatóinak több tudósnemzedékét
szeretnénk megnyerni - függetlenül attól, hogy a Zenetudományi Intézet munkatársi
gárdáján belül, vagy azon kívül fejtik ki tevékenységüket. A már elkészült vagy
készülő munkák szerzőinek már most, a sorozat korai szakaszában is szeretnék köszönetet
mondani: mindnyájukat elismerés illeti áldozatos, szűk időkorlátok közé szorított
munkájukért, amely egyet jelentett e kettős funkciójú, jelentős igényt kielégítő
sorozat kezdeti lépéseivel és távlati sorsával. A sorozat kivitelezésének és igényes
megvalósításának nehéz munkájáért elismeréssel tartozom a Mágus kiadónak
és vezetőjének, Tóth Emőkének, aki a folyamatos konzultációk és együttműködés
napi feladatait odaadóan teljesítette, és a kiadást sikerre vitte. Befejezésül
szeretném kifejezni távlati reményemet, hogy a jelenlegi Magyar zeneszerzők-sorozatot
elődeinél hosszabb életerővel ajándékozza meg alkotóinak és befogadóinak közös
jóakarata. Kívánom, hogy szellemi újszülöttünk a jelenkori alkotónemzedékek szolgálatában
a magyar zeneszerzés történetének magyar és külföldi fórumává váljék.
|