A színpadon egy nevenincs ország idióta királya és egy rezonőr. Fittyet hánynak
arra, hogy az ország már réges-rég csődbe ment, és madrigálokat énekelnek. Mindazoknak,
akik figyelemmel kísérik a magyar operatörténet közelmúltbéli eseményeit, ismerős
lehet ez a kép, de - ellentétben Vajda János Leonce és Léna című operájával
- itt meg sem jelenik a női főszereplő, csak beszélnek róla.
Zoran Juranič operája, melyet Luko Paljetak komédiájára írt, már
címében is jelzi ezt a tényt (Beszélj nekem Augusztáról!). Beszélnek is
róla, részletezik bájait az opera mindhárom jelenetében és az epilógusban is,
nem törődve a rendszeresen megjelenő végrehajtóval és a forrongó néppel. Üde és
friss előadást láttunk, melynek lepusztult világa, korszerű, mégis emészthető
zenéje szellemében eltér attól a zenei környezettől, amelyben a fesztivál annak
idején fogant.
Az 1961-ben alapított és idén huszadik alkalommal megrendezett Zágrábi Biennálé
ugyanabból az eszméből született meg, mint az egykor volt szocialista országok
hasonló zenei fesztiváljai: ha társadalmilag és politikailag nem léphetünk is
ki a táborból, a művészetek - így a zeneművészet is - túlléphetnek a szigorúan
lezárt határokon. 1961-ben ez a "határátlépés" Darmstadtot és az új lengyel iskolát
jelentette, és a Zágrábi Biennálét bizonyos fokig még ma is ez a kettős köldökzsinór
élteti.
A fesztivál igazgatója, Ivo Josipovič mégis arról beszélt, miként nyit
a Biennálé a legújabb tendenciák felé, és hogyan készül a jövő századra. A programigazgató,
Berislav ©ipuą pedig arról, hogy legközelebb, 2001-ben az Európán kívüli zenei
világ széles körképét kívánják adni, míg idén a 20. századi zene legnagyobb mesterei
előtt kívántak hódolni - ahogyan valamirevaló rendezvénynek illik elbúcsúzni a
századtól -, beleértve Bartókot, Messiaent, sőt még Debussyt és az új bécsi iskola
zeneszerzőit is. (Az utóbbi tendenciát erősítette a nagyszabású Schönberg-kiállítás,
amely a Vatroslav Lisinski-koncertpalota előcsarnokában volt látható.)
Mi, magyarok kifejezetten jól jártunk a retrospektív műsorral. Bartók zongoradarabjai,
vonósnégyesei és a Kontrasztok sorra elhangzottak a fesztivál programjában,
amelynek tíznapos eseménysorozatát A kékszakállú herceg vára nyitotta meg.
Az előadást - amelyre a Horvát Nemzeti Színházban került sor - Petar Selem
rendezte, Saąa Britvič vezényelte, a férfi főszerepet Neven Belamarič
énekelte, az opera szövegének kivetített horvát fordítását Xenia Detoni
készítette. A Bartók-mű először hangzott el Horvátországban (illetve a korábbi
Jugoszláviában) színpadon. Az előadás összes résztvevőjének első próbálkozásából
sugárzóan emelkedett ki a Juditot éneklő Lukin Márta tökéletes szereptudása
és érett színpadi játéka. (Az utóbbi mondat a summája is lehetne az előadásról
megjelent igen sok kritikának.) A nyitóest másik részében balettot láthattunk.
Szüzséje García Lorca Bernarda Alba háza című színművén alapul, zenéjét
Milko Kelemen komponálta. A darab Bartók műve után nem fokozta tovább az
élvezetet, bár szerzője hírnevének megfelelt.
Visszatérve az idei Zágrábi Biennálé magyar nyereségeire: igazi szenzációt jelentett,
tomboló sikert aratott és negatív jelzőket nem ismerő kritikai visszhangot kapott
a záróesten a Magyar Állami Operaház előadásában Ligeti György Le Grand Macabre
című operája. A mű a budapesti bemutatóéval azonos szereposztásban, Vajda Gergely
vezényletével hangzott el. (Számunkra ugyanakkor veszteséget okoz és szinte érthetetlen
a tény, hogy ha már a produkció a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának
nem csekély összegű támogatásából ismét összeállt, miért nem futotta egy újabb
magyarországi előadásra is?)
A fesztivál támogatóinak listája egy teljes oldalt betölt a műsorfüzetben. A horvát
intézményeken és vállalatokon kívül osztrák, brit, lengyel, német, francia, norvég,
svéd, olasz minisztériumok és kulturális intézetek adakoztak a Biennálé javára,
többnyire úgy, hogy egy-egy nagyobb létszámú együttes zágrábi fellépését segítették.
Így kerülhetett sor a Penderecki vezényelte Lengyel Kamarazenekar,
az Urali Filharmonikusok, a James Wood vezette Új Londoni Kamarakórus,
az Arditti Vonósnégyes és még számos kisebb-nagyobb holland, olasz, francia,
német kamaraegyüttes és szólista vendégszereplésére a fesztivál harminchét rendezvényén
- nem beszélve a horvát közreműködőkről. Irigylésre méltó, hogy egy olyan ország,
amelyet sehol sem tartanak számon "zenei nagyhatalomként", zenei fesztiváljához
sokkal nagyobb szellemi és pénzügyi forrásokat képes mozgósítani, mint északkeleti
szomszédja, a nála sokkal nagyobbként elismert zenei hatalom. A titok nyitját
abban látom, hogy ha a kulturális kormányzat létre akar hozni valamit, fontosnak
tartja az eseményt, és anyagilag, erkölcsileg egyaránt teljes mellszélességgel
támogatja (lehetőségeihez mérten), akkor csoda történik, és olyan források is
buzogni kezdenek, amelyeknek létezését egyébként nem is sejthetjük.
Történt pedig mindez a nemrég még háború sújtotta Horvátország fővárosában, ahol
az első melegebb tavaszi estéken a kávézók már kitették asztalkáikat a patyolattiszta
utcákra. Az asztalok mellett késő éjszakáig üldögéltek, vagy az autóforgalom elől
teljesen elzárt belváros utcáin sétálgattak a város lakói és vendégei, szinte
mediterrán hangulatot keltve - mégis riadtan hallgatva a bombázások híreit, amelyeknek
akár a másik országba szakadt családtagjuk, barátjuk is áldozatul eshet. Ezzel
összefügg, hogy - hozzánk hasonlóan - mások fejében sem tisztázódott még teljesen
a tény: Horvátország nem Jugoszlávia. A lisszaboni Gulbenkian Balett és a Lipcsei
Rádiózenekar egyaránt a bombázások hírére mondta le zágrábi vendégszereplését.
A Biennálén körülbelül fele-fele arányban szerepeltek horvát és külföldi szerzők.
Eltekintve századunk klasszikusaitól, az összkép ugyanazt nyújtotta, mint a kortárs
zene hasonló fesztiváljain: a leginkább divatjamúlt zene a közelmúlt zenéje. A
hatvanas évek doktriner szerfalistái és vad kísérletezői, az elektronika bűvöletében
élő szerzői közül mégis kitűnnek az igazi egyéniségek, mint az egykor az új zene
egyik fenegyerekeként számon tartott Dubravko Detoni (Detoniana című szerzői
estjével), vagy az elektronikus zene egyik legnagyobbra tartott mestere, Ivo
Malec (elektronikus zenei önéletrajzának fejezeteivel) és például az Új
Londoni Kamarakórus nagyszerű énekes teljesítményt nyújtó - de mára igazán
nem korszerű - zenei eszköztárával.
A fiatalok Zágrábban is, mint mindenhol, élvezik a neo-stílusok jótékony harmóniáit,
a Biennálé látogatója pedig nem lett okosabb a tekintetben, mit hoz a jövő évezred
zenéje.
|