Vissza a tartalomjegyzékhez


A bulvármédia és az öngyilkossági hullám

Ha a média szenzációként fölkapja valamely híres, népszerű személy öngyilkosságát, az megnövelheti azok számát, akik hasonlóképpen önkezükkel vetnek véget életüknek - ezt mutatták ki kínai és angol kutatók.

Egy nemzetközi tudományos szaklap legújabb számában megjelent tanulmányukban áttekintették egy igen közismert tajvani televíziós személyiség öngyilkossága utáni eseményeket. A nemzetközi munkacsoport Andrew Cheng vezetésével összegyűjtötte a szigeten 2003-2005 között elkövetett, tízezernél is több öngyilkosság történetét. Megnézték, hogy az év különböző szakaiban egy hónapra hány ilyen tragikus esemény jutott, és megvizsgálták a népszerű színész halála utáni hónap öngyilkossági statisztikáját. A szaklap szerint a szenzációhajhász médialeírások utáni hónapban jelentősen nőtt az öngyilkosságok száma főleg a férfiak között, és elsősorban ugyanolyan módon, ahogy a színész végzett önmagával. A kutatók fölhívták a figyelmet arra, hogy az ilyen események ismertetőinek nagy a felelőssége, és ezt a téma tálalásakor nem mindegyikük érzi át. Ez nem valami ázsiai sajátosság: Párizsban már sok évtizede leírták, ha megjelent a lapokban, hogy egy híres ember leugrott az Eiffel-toronyból, akkor a következő napokban többen is követték példáját.