Vissza a tartalomjegyzékhez

Kiss Tünde
Nyughatatlan vadnyugat

Marcona hősök, akiknek hűséges járgánya éppen egy lóerős, kezük, mint a villám, bőrük cserzett, tekintetük átható, modoruk reszelős: ők a vadnyugat fiai, akik szezonálisan időről időre divatba jönnek, ahogyan a westerncsizma. Most a vadi új vadnyugati filmek kapcsán is az az érzésünk: mintha csak ránk öntötték volna - idén ősszel több film is a mozivásznakra került, jóllehet egyelőre a tengerentúlon. Neves művészek verődtek össze, hogy rácáfoljanak azokra, akik temetnék már a műfajt.

Ahogyan számos orgánum, a Time magazin is több hasábon foglalkozott nemrég a napjainkban újraéledő vadnyugattémával, számos rendezőt és színészt is megszólaltatva. „Senki nem szereti a westerneket, de akkor mégis mitől olyan jók?” - teszi fel a kérdést a patinás magazin. Nos, az biztos, hogy a Time például tényleg nem szereti őket túlzottan: emlékezetes, hogy miközben 1968-ban Európa a Volt egyszer egy vadnyugat Sergio Leone-eposz sikerétől volt hangos, az első vetítést követően a Time a főcímében így fanyalgott: „Unalom az ugaron”.

Vadnyugat újratöltve

A Time tanulmánya rámutat arra, hogy a most felbukkanó westernek születésüket jórészt annak köszönhetik, hogy néhány tehetős színész - mint például Brad Pitt (kerek képünkön) - saját vagyonával is beszáll egy eposzi magaslatokba törő mozifilm költségvetésébe. Ennek fejében Pitt Jesse James, a hírhedt bandita személyét alakíthatja a Jesse James orgyilkosa című, az 1880-as évekbe visszaszálló produkcióban, amikor a vadnyugat virágkorát, a bandavezér pedig utolsó éveit élte. Másik lehetőség, ha olyan jelentős stúdiók támogatják egy új vadnyugati bosszúdráma elkészítését, mint a Paramount és a Miramax, amelyek a No Country for Old Men (kb.: Hazátlan öregfiúk) című, ígéretes film érdekében fogtak össze, főszerepben pedig a színészveterán Tommy Lee Jones látható. Előfordul az is, hogy egy ütős film ötletével rendelkező rendező személyes pályaművével képes elbűvölni stúdión kívüli pénzembereket és megnyerni őket szponzornak. Ez sikerült James Mangoldnak, aki nemrég A nyughatatlan (Walk the Line) című, Johnny Cash countryzenész életét feldolgozó filmjével szerzett elismerést, most pedig az 1957-es 3:10 to Yuma című westernt porolta le és dolgozta fel olyan sztárokkal, mint az exgladiátor Russel Crowe és az exbatman Christian Bale.