Vissza a tartalomjegyzékhez


A hét eseményei

Emelnék a benzin adóját
Elgondolás szintjén már létezik a benzin jövedéki adójának emelési javaslata.
A lépés célja az EU felé vállalt energiahatékonyság növelése lenne. Az ötlet realitását növeli, hogy ennek az adónemnek három éve nem emelkedett a mértéke. A benzin literenkénti átlagára jelenleg 283-284 forint, ami az előző év azonos időszakához képest nagyjából az inflációval megegyező mértékben, körülbelül 8 százalékkal magasabb, miközben az olaj ára csaknem 40 százalékkal emelkedett a világpiacon.

Deviza és „szabfel”
A kedvezőbb kamatok és a kisebb havi törlesztőrészletek miatt egyre többen választanak devizaalapú, szabad felhasználású jelzáloghitelt. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adatai szerint ez év szeptemberében közel 1045 milliárd forint volt a bankok által kihelyezett szabad felhasználású jelzáloghitelek állománya, miközben két éve januárban még csak 189 milliárd. Az előretörés nem véletlen: a bankok kínálata gyorsan bővül, és a hitelnyújtási feltételek is enyhülnek. A hazai ügyfelek ugyanakkor kevésbé mérlegelik a hosszú futamidőből és a devizaalapú konstrukciókból eredő kockázatokat: ez pedig hoszszabb távon a problémás tételek arányának emelkedéséhez vezethet.

Elkelt a Plus
A német Tengelmann-csoport eladta a Plus németországi diszkonthálózatának többségét. A mostani ügyletben csak a Plus németországi boltjai érintettek, az osztrák, a magyar, a cseh és a bolgár Plus sorsáról még nem döntött a Tengelmann: elképzelhető, hogy eladják ezeket is, de a továbbfejlesztésük sem kizárt. Az Aldi és a Lidl a diszkontok mezőnyében jelent erős kihívást a Plusnak, és így van ez Magyarországon is: nálunk például a Lidl bővíti a legdinamikusabban jelenleg kemény diszkonthálózatát, és a még Lidlnél is agreszszívabb Aldi jövőre lép be a magyar piacra.

Lejtőn az USA autóipara
Tizenöt éves negatív rekordot dönthet meg a személygépkocsik eladása az Egyesült Államokban 2008-ban az iparág három vezető befektetője szerint. A legpeszszimistább előrejelzés szerint jövőre közel 10 százalékkal is csökkenhet a forgalom. Szakértők szerint a személyautók amerikai eladása 15,5 milliárd dollárt vagy még kevesebbet fog elérni jövőre. A Chrysler volt elnöke szerint az Egyesült Államok autóipara 14,5 és 15 milliárd dollár között teljesít majd, de egy kicsit inkább az előbbi felé hajlik. Ez 1993 óta a legalacsonyabb szint lenne.