Vissza a tartalomjegyzékhez

Major Nóra
Pénzügyi ismeretek Magyarországon
Napirenden az analfabéták átnevelése?

„Tízből hatan még mindig a párnacihába dugják a pénzüket” - hallhatta tavaly az ország Kóka János gazdasági miniszter lesújtó felismerését. Kóka szerint a magyar lakosság nagy része pénzügyi analfabéta. Ennek leküzdésére 2006-ban hatvan középiskolában kísérleti jelleggel elkezdődött a pénzügyi ismeretek oktatása, idén pedig a Nemzeti Alaptanterv felülvizsgálata során nagyobb hangsúlyt kapott a pénzügyi kultúra. Az iskoláknak 2007. december 31-ig kell felülvizsgálniuk helyi tanterveiket.

Az oktatási minisztérium ugyan számos témakörön belül megerősítette a gazdasági-pénzügyi téma előfordulását a NAT-ban, önálló tantárgyként azonban nem jelenik meg. Brassói Sándor, az oktatási minisztérium főosztályvezető-helyettese a Heteknek elmondta: „Nem várható el minden felső tagozatos iskolától, hogy külön tanárt szerződtessen a pénzügyi ismeretek mint önálló tantárgy oktatására. A munkaerőpiacon ugyanis gyakorlatilag ilyen tanár nem található - jelenleg. Habár folyamatosan zajlanak a továbbképzések, jelen helyzetben hatékonyabbnak találtuk az ismeretanyag felosztását. Így a hitel és tőzsde témaköre a gazdaságföldrajz, a kölcsönök és adósságok a háztartási ismeretek, míg a különböző kamatszámítások a matematika tantárgyakon belül kerülnek majd a diákok elé.”
Egy felmérés szerint a diákok 63 százaléka szerint a pénzügyi ismeretek oktatásának a legfontosabb öt iskolai tantárgy közé kellene tartoznia, elsajátítása érdekében pedig szívesen járnának akár különórákra vagy szakkörökre is. A magyar pénzügyi intézmények mentségére legyen mondva: pár éve született meg a Beni és Ani a pénz világában című oktatási anyag a Budapesti Értéktőzsde által létrehozott Öngondoskodás Alapítvány jóvoltából. Beni és Ani két tinédzser, aki mindennapos problémáin keresztül ismerkedik meg nyolc fontosnak ítélt pénzügyi témával. Mondhatni, kicsit bugyuta és tőzsdereklám ízű az anyag, de legalább online elérhető. Annyit azért érdemes lett volna a részvények propagálása mellett megjegyezni, amit a nagy spekulánsok mind tudnak: aki a tőzsdéhez nyúl, annak jó néhány évre és pár millió forint tanulópénzre is szüksége lesz.
Az idén érettségizett diákok viszont már egy újabb kezdeményezés eredményét foghatták a kezükbe a ballagó csokor mellé: a Nemzeti Bank, a Pénzügyminisztérium és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének jóvoltából (amely szervezetek kezdeményezték szintén a NAT említett módosításait) készült el „A pénz beszél… Te is érted?” elnevezésű nyomtatott kis brosúra, amely a bankszámlák, megtakarítások, hitelek és nyugdíjpénztárak témakörein keresztül okítja a fiatalságot. A füzetet a független pénzügyi szakma már nagyobb elismeréssel fogadta, egyesek szerint a hőn áhított tantárgyat is erre a gondolatmenetre kellene felfűzni.
Mindent összevetve: idén sem indult új NAT-tantárgyként a pénzügyi ismeretek, a jövő tanévben azonban már találkozhatunk a csíráival. Kóka úr nagy álma viszont még biztosan várat magára, hiszen ő szíve szerint 2010-re már érettségi tantárggyá avanzsálná a témát.