Vissza a tartalomjegyzékhez

Bakó Zoltán
A Trabant élt és élni fog
Újragyártják az egykori papírjaguárt

Igen, a Trabant. Merész ötletnek tűnik az újragyártás megkezdése, de a retrohullám és több sikeres előzmény - Mini, VW Bogár újraélesztése -, úgy látszik, a Trabant nevét is eljuttatta oda, hogy valaki ismét bele merjen vágni a gyártásába.

A „recept” nem teljesen új, az azóta is sikeres Mini és Bogár mintáját követi. Vagyis ez a Trabant valóban Trabant lesz, de mégsem. Nem lesz immár sem „kicsi”, sem „savanyú” - és cserébe sajnos nem is biztos, hogy a „miénk”. Mert az ára immár 50 ezer euró (13 millió forint) körül jár majd, s egy-egy évben csak ötezer darabot gyárt a Herpa modellcég. Márpedig ennyiért a prémiummárkák legnagyobb autóit (Audi A8, BMW 7, Mercedes S osztály) adják - újonnan! Mit kap akkor egy új Trabant-vevő cserébe?

4 hengeres BMW motort, immár 5 ajtót a 3 helyett, s az első fotók alapján egy valóban szép formatervezést. Persze ez önmagában kevés, és nem ösztönzi kellően a vásárlókat arra, hogy a harmadannyiba kerülő, szintén „retrós” új Mini és Bogár helyett mégis új Trabantot vegyenek.
Azonban a gyártók jelen esetben nem egy, az egész nyugati világon „bevett” márkát terveznek újból gyártani, hanem egy igazi különlegességet, amiről sokan csak hallottak a Rajnán, vagy épp a Lajtán túl. Akár az egész világ számára lehet valóban igazi különlegesség ez az autó, amiről egykoron „lemaradtak”. Járhat ezzel kínai újgazdag és texasi milliomos is, mert a Trabant híre egykoron valóban eljutott az egész földkerekségre - persze nem feltétlenül csak pozitív összefüggésekben. Ezenkívül a volt kelet-német területen élő lakosság már közel azonos vásárlóerővel rendelkezik, mint az egykori „nyugat-német” részen élők, azaz a nosztalgia mellé immár eurótízezreket is könnyebben tudnak párosítani napjainkban.
Egyre általánosabb trend az autók gyártásakor, hogy valamilyen retro- vagy komolyabb dizájnelem becsempészése szinte „kötelező” egy-egy újabb, akár tömeggyártású modellbe is. „A stílus maga az ember” elve mind jobban ösztökéli a gyárakat valóban stílusos autók gyártására. Most került gyártásba a szintén újraélesztett Fiat 500-as, ugyanúgy a Mini és a Bogár receptjét koppintva. Jóval nagyobb méret, teljes műszaki paletta, de mindez egészen egyedi és összetéveszthetetlen köntösben, a gyártó részéről is bevallottan a vásárlók érzelmeire kívánva hatni.
Az biztos, hogy a most kezdődő frankfurti autókiállítás egyik legnagyobb szenzációja lesz a Herpa cég Trabant modellje. Mert valóban szép, valóban feltűnő, s a gyártói valóban meg kívánják tölteni értékes műszaki tartalommal. Mert ezek nélkül ma már autót eladni nehéz, hiszen a hiánygazdálkodás korszakának immár vége van. Csak azt az 50 ezer eurós árat faragnák a töredékére, úgy már valóban „be szép lenne”!
Addig is várjuk, hogy gyártásba kerüljön, s feledtesse a valóban feledhető egykorit. n