Vissza a tartalomjegyzékhez

Uzoni Simon Péter
Folyékony fű
Új üdítő a kábítószeres nemzedéknek

Néhány hete Magyarországon is forgalomba került a C-Ice elnevezésű svájci üdítőital. Első hallásra semmi különös.
A csomagoláson azonban a termék neve alatt hat kisebb-nagyobb cannabislevél látható.
A narancssárga dobozos innivalót egyelőre benzinkutakon és kisebb üzletekben, büfékben lehet kapni. A jelenség automatikusan váltja ki a kérdést a vásárlóból: drogos innivalót fogyaszthatunk büntetlenül? A termék reklámanyagának első kérdése szintén ez, amelyre azonnal választ is ad: Tévedés!

Az unión belül forgalmazott termékeket semmilyen szervezet sem vizsgálja meg piacra kerülésük előtt hazánkban - mondta el lapunknak Selmeci Zsuzsanna a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség élelmiszerosztályának vezető főtanácsosa. Régebben három különböző szervezet is megtette ezt - például a KERMI -, ám később ez a szám egyre apadt, a csatlakozás után pedig eljutottunk oda, hogy gyakorlatilag bármilyen uniós portékát szabadon lehet forgalmazni Magyarországon. Ha bárkinek baja támad valamelyiktől, netalán a termék kifejezetten veszélyes, meg kell várni a jogi procedúra végét, mely után esetleg visszaveszik a készítményt a polcokról.
Mivel a C-Ice pszichotrop anyagot nem tartalmaz, hivatalosan az összetevőkben sincs semmi törvényellenes. Az üdítőitalban található kenderszirup (5 százalék) és kenderkivonat (0,0015 százalék) a termékismertető szerint ártalmatlan, és függőséget sem okoz. A tudatmódosító hatású delta-9-tetrahidro-kannabinol nevezetű, nálunk is tiltott és már drognak számító anyag a leírás tanúsága szerint a folyadékban nem található meg.
A termék a célcsoport szempontjából vizsgálva mindenképpen rejt magában veszélyeket. „Az illegálisan terjesztett kábítószereken keresztül felmérték az erre irányuló tömegigényt, és most legális termékeken keresztül próbálják mesterséges módon generálni azt a folyamatot, amelyben az embléma vizuális láttatása szép lassan elmossa a határokat a legalitás és az illegalitás között. A trükk lényege, hogy kvázi alulról jövő kezdeményezésként hozza létre a törvényalkotást nagymértékben befolyásoló tömegigényt” - fejtette ki Pajor Tamás, az S.O.S. Egyesület a Szenvedélybetegekért elnevezésű szervezet elnöke. Az egykor hírhedt drogfüggő zeneszerző szerint ez a termék is azon megtervezett cél érdekében született, hogy természetessé és elfogadottá váljon a drogfogyasztás.
A promóciós anyagon található reklámszöveg egyértelműen a fiatalok India és a távol-keleti világ egzotikumai felé irányuló vonzalmát használja ki. „A cannabis egy egyedülálló gyógynövény, amelyet a távol-keleti kultúrákban már évezredek óta használnak különböző betegségek szinte mellékhatás nélküli kezelésére. Sokrétű felhasználhatóságát napjainkban mind több gyógyszergyártó cég ismeri fel” - áll a szórólapon.
Egy exkábítószeres szerint a cannabislevél-emblémát ugyanúgy kellene tiltani, mint az önkényuralmi jelképeket. „Míg a horogkereszthez Hitlert és őrült nézeteit társítjuk, addig a cannabislevél egyértelmű üzenete az, hogy kábítószerezzünk. Ha egy cég vállaltan a halálos függőség útjában álló korlátokat igyekszik áttörni célközönségében, akkor legalább valamilyen, a cigarettásdobozokon használatos elrettentő figyelmeztetést is tegyen termékére” - javasolja a volt drogfüggő.
A termék internetes oldalán azt is megtudhatjuk, hogy a C-Ice mely rendezvényeken képviselteti magát. Bevezető kérdésük: „Elmúltál már 16?” Mert ha igen, akkor elmehetsz velük Psychotech Hard Nightra vagy Erotika kiállításra, ahol Maya Gold pornószínésznő fotózásával kötötték egybe a C-Ice ital promócióját.
„Jellemzően a termékhez kapcsolódó prezentációs közeg magán viseli azt a morális tartalmat, amely, ha nyitott szemmel járunk, nap mint nap láthatjuk, milyen mértékben járul hozzá a fiatalság iparszerű elzüllesztéséhez. Nem véletlen, hogy nem futballbajnokságokon vagy horgászversenyeken reklámoztatja magát az ital” - értékelte a termék menedzselését Pajor.