Van egy hely, ahol a brezsnyevi Szovjetuniót csak a kerítés választja el az
Európai Uniótól: hazánk legújabb nemzetközi repülőterét egy volt szovjet
légibázis területén építették fel, minek következtében a FlyBalatonon landoló
idegen néhány méter megtétele után harminc évet ugrik vissza az időben. A
grátisz időutazás szerencsére csak néhány percig tart.
Fotók: Somorjai László
Azt hittük, eltévedtünk - mondja egy osztálykirándulást vezető pedagógus a
vadonatúj terminál előtt, amikor az idáig vezető útról kérdezzük. Pedig nem
tévedtek el, ez a magyar valóság. A Zala megyei Sármellék határában megépült
FlyBalaton repülőteret a volt szovjet katonai repülőtéren keresztül lehet
megközelíteni: a falu közepesen leharcolt útjáról egy hatalmas vaskapun
keresztül lépünk be... hova is? Az első benyomások az egykori építőtáborokat
idézik, és lám, mintha valaki direkt így szervezné, szembejön egy zöld Robur.
Néhány melós egy amúgy is omlásnak indult épületet bont, társuk egy szál motoros
kaszával száll harcba a derékmagasságig érő gaz ellen.
A falu közepesen leharcolt útja autópályának tűnik ahhoz képest, amin most
haladunk. Az ajánlott legnagyobb sebesség 20 kilométer/óra.
Mintha savas eső áztatta volna, fekete, Rákosi-barokk stílusú épületek mellett
haladunk. Ami mozdítható volt, mindent elloptak. De vajon miért kellett
felgyújtani a mozdíthatatlant?
A burjánzó növényzetből időnként kikandikál egy-egy embert formázó
deszkatákolmány: anno céllövészetre használták az elvtársak.
Balra katonai bunker - egykor hangárként szolgált -, jobbra szintén katonai
bunker, majd a változatosság kedvéért következik a Bunker Büfé. Sör, bor, rövid,
valamint "satöbbi" a kínálat, legalábbis a felirat szerint, mert élő lélek a
közelben nincs sehol.
A nyolcadik bunker után verbális megerősítésre szorulunk. Mondjuk hangosan:
igen, ez a sármelléki nemzetközi repülőtér!
Pedig nem, ez csak az a fele a 400 hektáros területnek, amely továbbra is a
helyi önkormányzat kezelésében áll, és amelyen keresztül vezet a másfél
kilométeres út a FlyBalaton repülőtérhez.
Zóka István üzemeltetési igazgató. Felszállóágban a regionális repterek
* * *
A Cape Clear Aviation ír-magyar tulajdonú kft. (CCA) 2004 decemberétől bérli
a területet és az üzemeltetési jogot Sármellék és Zalavár önkormányzataitól 99
évre. Az európai színvonalú terminálépület építkezése mindössze fél évet vett
igénybe, 2006. május 4-én tartották a próbaüzemet. A vizsga sikerült.
"Az idei évre 60-80 ezer utast várunk, jövőre már átléphetjük a 100 ezres
forgalmat" - mondja Zóka István, a repülőtér üzemeltetési igazgatója. Nyereség
100 és 200 ezer közötti utaslétszámnál kezd el képződni, az igazgató szerint ezt
"néhány" éven belül elérik. A FlyBalaton egyébként évi 300 ezer utas
kiszolgálására képes. Jelenleg tíz légitársaság jár Sármellékre, köztük a
Lufthansa, a Malév vagy a fapados Ryanair. A repülőtér forgalma jelentős
növekedést mutat, a tavalyi időarányos adatok szerint az utasszám több mint 150
százalékkal emelkedett. A nagygépes charter- és menetrendszerű járatok száma
erre az évre megháromszorozódott.
A szemünk elé táruló beruházás mintegy kétmilliárd forintba került. Az építkezés
teljes költségét a tulajdonosi kör biztosította, amelyhez pluszként jött 300
millió forint állami támogatás a tűzoltóautók beszerzésére, valamint 65 millió
forint a Balaton Fejlesztési Tanácstól tervezésre, beléptetőrendszerre,
biztonsági berendezésekre.
"A teljes összeg nem több, mint amennyiért egy kilométer autópálya épül. Azonban
egy kilométer autópálya nem visz sehová, egy ilyen repülőtér viszont az egész
világgal kapcsolatot biztosít a régió számára" - érzékelteti a befektetés
jelentőségét Zóka István.
Az igazgató szerint másfél év alatt pótoltak évtizedes mulasztást: a szovjet
csapatok távozása után ugyanis tizenöt éven keresztül csak romlott a jó
állapotban hátrahagyott repülőtér állaga. A "jó gazda" tíz éven keresztül a
magyar állam volt, az önkormányzatok három évvel ezelőtt kapták meg a területet.
Zóka szerint a szovjetek távozását követően néhány száz millió forint
ráfordítással ki lehetett volna alakítani egy megfelelő színvonalú repteret, az
évtizedes késlekedés - és a fosztogatássorozat - azonban milliárdos kárt
okozott.
Magyarországon összesen nyolc egykori szovjet légibázis jutott ebek
harmincadjára, az összes veszteség akár 100 milliárdos is lehet.