Vissza a tartalomjegyzékhez


Dolce vita a harmadik évezredben

A hatvanas évek olasz utcaképének meghatározó tényezője volt a Fiat 500-as modellje, a közel 4 millió példányszámban eladott autót 1957-től 1975-ig gyártották. Az első szériát 473 köbcentis, 23 lóerős léghűtéses farmotor hajtotta, a "kis gömböc" meg sem állt, mígnem elérte a 85km/ órás végsebességet. Természetesen akkor még ismeretlenek voltak az olyan fogalmak, mint a gyűrődő zóna, az oldalvédelem vagy a biztonsági légzsák. Viszont volt benne pótcsomagtartóvá lebillenthető hátsó üléstámla, napellenző, oldalt állítható panorámaablakok és teljes szőnyegkárpit, melyre a Zaporozseceken és Trabantokon szocializálódott magyar vásárlóközönség elismerően csettintett. 

A Merkur 1970-ben 61 ezer forintért forgalmazta a kis Fiatot, amely hatezerrel került többe, mint a baráti országból importált Trabant. Nos ennyit a múltról, a hír pedig a következő: a Fiat Csoport vezérkara tavaly év végén úgy döntött, újra piacra dobja az 500-as modell modernizált változatát. Tulajdonképpen ugyanazt teszik, mint a VW a "bogárhátúval", és a Mini a Cooperrel: az emóción keresztül próbálják megközelíteni a vastagabb pénztárcájú embereket. Oda tehát az olcsó népautó mítosza? Nem biztos, a kisautók gyártásában nagy tapasztalatokkal rendelkező olasz autógyár más árpolitikát kíván alkalmazni, mint a Volkswagen. Kiszivárogtatott hírek szerint a 2007-ben a kereskedésekbe kerülő új 500-as ára várhatóan 2 millió forint alatt marad majd. Sergio Marchionne, a Fiat Autó vezérigazgatója szerint a Fiat 500-as tovább erősíti a márkaidentitást, mivel az autó mind a cég, mind az iparág történetének egyik ikonja. (K. S.)