Vissza a tartalomjegyzékhez

Király Sándor
Ázsia lábnyoma

A kapitalizmusban az egyik ember kizsákmányolja a másikat, a szocializmusban ez pont fordítva van. De nem csupán ebben különböznek egymástól az 1953-as koreai háború után kettészakadt országrészek. Azt, hogy Dél-Korea minden tekintetben lekörözte északi szomszédját, annak köszönheti, hogy nem vetett gátat a modernizációnak, a tőke és az információk szabad áramlásának.


Carnival, a térkirály 

Dél-Korea három számottevő autógyára a Daewoo, a Hyundai és a Kia, mely utóbbi kettő saját márkaarculatát megőrizve 1998-ban egyesítette erőit. Ők hárman tulajdonképpen elárasztották a világot olcsó, de nem igénytelen járművekkel. Egyik távol-keleti gyártó sem hagyatkozhatott a tradícióira, mint a nagy amerikai vagy európai autógyárak, jövőjüknek licencvásárlásokkal vetettek alapot. A Kiánál a Mazda kifutott típusai jelentették a kínálatot, mindaddig, amíg rá nem jöttek arra, hogy aki mások nyomában jár, az nem hagy lábnyomot. Az általunk kipróbált Carnival típus is saját fejlesztés. Kia emblémával nem csak személyautók futnak, gyártmánypalettájukon megtalálhatóak buszok, kis- és nagy teherautók és - apró figyelmességképpen a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság felé - különféle katonai gépjárművek is. A Carnival karosszériájának hosszúsága 4,9 méter, ennek köszönhetően a beltér helykínálata még hét személynek is fejedelmi. Minden üléssor térbeli elhelyezkedése tág határok között variálható, így a csomagtérrész befogadóképessége is 344-1160 literig terjedhet. Mindkét oldalon tolóajtókon juthatunk be a hátsó utastérbe, amelyek oldalüvegei fixek. A hátsók is csak kibillenthetőek, igaz, elektromosan, ezért nagy melegben szükség is lehet a széria légkondicionáló berendezésre. A sebességváltó kar a legjobb helyre, a középső konzolra került, és a kézifék helyett is lábbal mozgatható rögzítő fék került beépítésre, így a hátsó ülésekhez egy viszonylag széles középső folyosón lehet eljutni. Nemcsak üdítő színfolt, hanem igen hasznos szolgáltatás, hogy a középső két ülőfotel egyenként is elforgatható a menetiránynak háttal, az itt helyet foglalók ilyenkor az ülésbe integrált kétpontos biztonsági övvel rögzíthetik magukat. A hátsó öt utasnak egymással szemben való kommunikációja szinte zavartalanná válik, ha nem vesszük figyelembe a 2,9 literes közvetlen befecskendezéses turbó motor magas zaját. Viszont a 8,9 literes vegyesátlagfogyasztás igen jó érték egy ilyen öblös erőforrástól. A Carnival kilogramm/lóerő teljesítménye 14,9 - ennyi kilogrammot kell egyetlen lóerőnek mozgatnia. E szám tükrében érthető, hogy inkább tér, mint sebesség-király ez az 1880 kilogramm önsúlyú egyterű, amely 17,3 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet. Minél kisebb a kilogramm/lóerő érték, annál sportosabban haladhat az autó - összehasonlításképpen a Chrysler Viper GTS kilogramm/lóerő értéke 4,1. A Carnival elérhető még egy 165 lóerős, 2,5 literes V6-os benzinmotorral is, melyet jó szívvel csak emíreknek merek ajánlani. Sok olyan apró, de figyelmes részlet teszi lakályossá az utasteret, mint a megvilágított gyújtáskapcsoló vagy a vezetőülés légkompresszorral működő gerinctámasza. Az elektromosan behajtható visszapillantó tükrök pedig a szűk helyen való parkolást könnyítik meg. Az LS változat felszereltségéhez tartozik a két darab első légzsák, ABS, szervokormány, légkondi, elektromosan működtethető vezető-ülés, külső tükrök és ablakok, központi zár és az állítható tetőcsomagtartó. A kocsi rugózása megfelelően van hangolva, a 16 colos kerekek kisebb úthibákat gondtalanul elnyelnek. Néhány negatívum: nagy sebességű kanyarvételkor a Carnival alulkormányozottá válik, ilyenkor próbálja kitolni az orrát a kanyar külső íve felé. Nem minden buszlimuzinban kínálnak széria oldallégzsákokat, de a Carnivalnál ez a ma már szinte elengedhetetlen biztonsági felszerelés az extralistán sem található. A statisztikák szerint minden hetedik koreainak az átlagosnál erősebb nyakizma van, talán ezért nem tettek fejtámlát a hátsó sor középső ülésére és az itt utazót csak kétpontos csípőöv rögzíti. Az általunk tesztelt LS változat pontosan annyiba kerül, mint a 38. számunkban tesztelt Mazda MPV hétszemélyese, azaz 8,5 millió forintba. A 15 ezer kilométerenként esedékes szervizlátogatás ma már csak átlagosnak mondható, nagyvonalú viszont a hároméves, vagy 100 ezer kilométerig tartó garancia.