A Magyarországi Reklámügynökségek Szövetsége és a Szuperinfó szervezésében
nemrégiben vetítették le a 2000. évi Clio Awards reklámverseny győztes filmjeit. A
BM Duna Palotájának erre a célra kibérelt termét teljesen megtöltötték a szakma képviselői.
A filmeket látva el lehet mondani, hogy azok teljesen különböznek az itthon
megszokottaktól. Természetesen a reklámszakma a kreativitás, az eredetiség állandó
lázában ég, így a történetírás múzsájáról elnevezett díjat is azok kapják,
akik szakítanak az unalmas megoldásokkal. A nyertes filmek között nincs intimbetét-
vagy mosóporreklám. A díjazott alkotásokra jellemző, hogy groteszkek, humorosak és
meghökkentő történeteket mondanak el. Már többéves tendencia a dél-amerikaiak előretörése,
tavaly például a Sao Pauló-i DM9 DDB ügynökséget választották meg az év reklámügynökségének.
A Grand Cliót a DDB Chicago érdemelte ki, a Whassup True címre hallgató sorozatával.
E reklámok főszereplője néhány fiatal fekete férfi, akiket három dolog köt össze:
a telefon, a Budweiser sör és a jellegzetes „whassup” felkiáltás, amely körülbelül
ennyit jelent: „namiazábra”. A négy főszereplő éli mindennapjait, az egyikük például
tévét néz, a másik számítógépezik, de amikor telefonon felhívják egymást, harsány
„whassup”-okban törnek ki. Az egész film során nem látunk sört vagy ivást, mégis,
a film felszabadult, harsány, vidám hangulatú - ennyiben kapcsolódik a termékhez.
(A közönség nem is fogta vissza magát, amikor a Whassup-sorozatot megnézte.)
A hirdetők között most is megtalálhatók voltak a nagy nevek, a Nike, a Pepsi, de
megfigyelhető az internetes (.com) szolgáltatások reklámozásának növekedése.
Magyarországról - noha többen is neveztek - idén sem vehetett át díjat senki.
(K.A.)