Vissza a tartalomjegyzékhez

SZOBOTA ISTVÁN
Az ifjúságvédelem elmarad

A Samsung vadonatúj klímaberendezését népszerűsítő villamosreklámon a magát nagyítóüveggel mustráló ádámkosztümös fiatalember, a Rádió 1 kizárólag felnőtteknek szóló reklámján egymásba kapaszkodó - intimitásukat „messzemenőkig” védelmező fekete csíkkal itt-ott eltakart - teljesen meztelen pár, a közel nyolc négyzetméteres, a hölgyet térdtől hasig (fürdőruhában) ábrázoló ingatlanreklám, vagy a Pepsi Cola új, pedofil beütésű reklámfilmje mind arról árulkodnak, hogy Magyarországon a reklámozás kultúrája még igencsak gyerekcipőben jár. A reklámok kiagyalói még csak nem is akarnak erkölcsösnek tűnni, a magyar reklámtörvényben rögzített ifjúságvédelmi passzus pedig láthatóan abszolút hidegen hagyja őket.

Dr. Kathy Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Reklámfelügyeleti Osztályának vezetője a Hetek kérdésére elmondta, hogy a reklámtörvény 5. paragrafus 2. bekezdésének értelmében a „gyermekek és fiatalkorúak egészséges erkölcsi fejlődését károsító” reklámok közterületi megjelenítése és közzététele törvénybe ütköző cselekedet, amelyet a hatóságok pénzbírsággal szankcionálhatnak. Mint mondta, elegendő a fogyasztóvédelem számára egy felháborodott bejelentő, azonnal kivizsgálást kezdeményeznek, hogy jogos-e a panasz. Ennek részeként kikérik a Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságának szakértői véleményét is, majd ezt a határozat meghozatala és a pénzbírság megállapítása követi. A néhány éve létező magyar reklámtörvény azonban nem tér ki a kiszabható pénzbírság összegére - tudtuk meg a szakembertől.
A Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságának tagja, Takácsné dr. Kása Jolán úgy nyilatkozott lapunknak, hogy a szövetség éppen a közelmúltban véleményezte a Rádió 1 vitatható erkölcsiségű plakátját, és azt közízlést sértőnek találta. Mivel azonban - tudtuk meg a jogásznőtől - a Magyar Reklámszövetségnek nincs hatósági jogköre, hiszen érdekvédelmi szervezet, ezért a hatósági eljárás lefolytatása már a fogyasztóvédelemre hárul.
Akarva-akaratlan a Teleizé ifjúságvédelmi, felvilágosító és szórakoztató telefonvonal reklámjának kiötlői megtalálták az egyik joghézagot a hatályos reklámtörvények „rengetegében”. Dr. Kathy Attila tájékoztatása szerint ugyanis a társadalmi célzatú reklámok szabályozására nincs egyelőre jogszabály. A leginkább metrószerelvényekben látható hirdetési felületen két, egyenként hároméves gyermek látható, akik közül a kisfiú (az ő haja négy színben pompázva tör az ég felé) egy WC-csészén ül, a háttérben pedig élénkpiros hajú kislány áll. A felirat önmagáért beszél: „Ne a mamád hívd!”
A Pierot Ifjúságvédelmi Alapítvány képviselője, Deli Gábor a Hetek kérdésére elmondta, hogy nem volt céljuk a gyerekek szüleik ellen való hangolása, csak „poénnak” szánták a figyelemfelkeltést. A hívás díjával az alapítványt támogató érdeklődő telefonáló egyébként csupa hasonlóan „poénos” ötlettel találkozik a reklámozott szám feltárcsázásakor. Mindjárt az elején kiderül, hogy már „alig várták hívásunkat”, és ezután már semmi más dolgunk nem lesz „csak nyomni, nyomni, és nyomni”, hogy jól érezhessük magunkat. A választható menüpontokról a képviselő úgy nyilatkozott: azok célja az unaloműzés, szórakoztatás, miközben akiket érdekel, szexuális felvilágosításban vesznek részt.
Ilyen lehetőségek például a 2-es gomb lenyomásával választható jós-horoszkóp blokk, ahol a képviselő bevallása szerint semmi csalás nem folyik. Mint mondta: „Megtanultuk, hogyan kell jósolni, és minden hívónak kiterítjük a kártyát, sőt szakkönyvet használunk segítségképpen.” A következő nyári unaloműző szabadon választható menüpont a szerepjáték kezdeti formáját képviselő „kalandjáték, kockázat”, ahol mindenki tetszése szerint alakítja sorsát. Van még Play Station börze, party-ajánló, MSat blokk, és végül, de nem utolsó sorban a létező valamennyi fogamzásgátló módszerről szóló előre felmondott tájékoztató. Ha tinilányként megfordulnánk a nőgyógyásznál fogamzásgátló tabletta receptjének ügyében, a Pierot Alapítvány ott található segítségkérő lapját kitöltve és visszaküldve az ifjúságvédelmi szervezet megtéríti ártatlanságunk zálogát is.
Deli Gábor tájékoztatása szerint május hónapban - ekkor indultak - 1500, júniusban 3500, július közepéig pedig 4300 telefon érkezett, s köztük most már törzstelefonálók is akadtak.