stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   


Kisebbségkutatás - 2009. 3. szám

A vallások és hitrendszerek közintézményi oktatásának toledói irányelvei

Durham Jr., W. Cole; Ferrari, Silvio; Santoro, Simona: The Toledo Guiding Principles on Teaching about Religion and Beliefs in Pulic Schools = Security and Human Rights, 2008, 3. szám, 229-239. p.

Bevezető

A korábbi, toleranciáról és egyenlő bánásmódról szóló döntésekkel összhangban az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) tagországainak külügyminiszterei 2006 decemberében határozatot fogadtak el, ez elismeri a vallások és hitrendszerek ismeretének jelentőségét a kölcsönös tisztelet és egyetértés kiépítésében. Magához ragadva a kezdeményezést a határozathoz kapcsolódó feladatok elvégzésében, az EBESZ soros, spanyol elnökségének bátorítására az Emberi Jogok Irodája irányelveket dolgozott ki a vallások és a hitrendszerek közoktatási intézményekben történő tanításához. A szakértők 2007. márciusi, első találkozójának helyszínéül a spanyolországi Toledót választották, ahol az eltérő kultúrák és vallások hosszú ideje együtt élnek.

Az EBESZ Emberi Jogok Irodája 2007 novemberében jelentette meg A vallások és hitrendszerek közintézményi oktatásának toledói irányelveit (Toledo Guiding Principles on Teaching about Religion and Beliefs in Public Schools, TGPs; a továbbiakban Irányelvek). Az Irányelvek mértékadó dokumentum, amely a vallás és hitrendszerek tanításának olyan gyakorlati szempontjait foglalja magában, mint például a tanterv-készítés vagy a tanárok továbbképzése, a megfelelő, nemzetközi jogi keretek között. Az Irányelvek élen jár a vallások és hitrendszerek tanítását érzékelhetően elősegítő módszerek felkutatására tett törekvésekben, és egyedülálló a téma emberjogi szempontokból történő megközelítésében.

A dokumentumot ez idáig négy nyelvre fordították le, és Európa- és Észak-Amerika-szerte terjesztették kormányzati hivatalnokok, polgári szervezetek képviselői, nemzetközi szervezetek, akadémikusok és vallási közösségek körében.

A vallások és hitrendszerek oktatása

A vallások és hitrendszerek tanítását egyértelműen el kell különíteni a vallás- és hitoktatástól. Az amerikai székhelyű First Amendment Center (Első Alkotmánymódosítás Központja - a ford.) az alábbiakban fogalmazta meg a különbségeket a közoktatási intézményben történő, vallások és hitrendszerek tanítása, illetve a vallás- és hitoktatás között:

1. A közoktatási intézmény a vallást akadémiai és nem hittani szempontból közelíti meg.

2. A közoktatási intézmény törekedhet a tanulók figyelmének felkeltésére a vallások iránt, de nem erőltetheti egy vallás elfogadását sem.

3. A közoktatási intézmény a vallások és hitrendszerek tanulmányozását támogathatja anyagilag, gyakorlásukat azonban nem.

4. A közoktatási intézmény számos különböző vallási nézettel ismertetheti meg a tanulókat, de egyik nézetet sem helyezheti előtérbe.

5. A közoktatási intézmény oktathat minden vallásról, de egy vallást sem tűntethet fel kedvezőbb vagy rosszabb színben.

6. A közoktatási intézmény tájékoztatást nyújthat a különböző hitekről, de egyikről sem kívánhatja meggyőzni tanulóit.

Az EBESZ országaiban eltérő módokon közelítik meg a vallások és hitrendszerek oktatását. Bizonyos államokban ez a fajta tanítás külön tantárgy anyagát képezi, máshol a különböző vallások és hitrendszerek ismertetését egyéb tantárgyakba, például a történelembe, a művészetbe vagy a filozófiába integrálják. Egyes tagországok vallás- és hitoktatást tesznek lehetővé, ezért iskoláikban csak egy bizonyos vagy csak néhány vallás oktatása folyik. Némely esetekben a tanterv elkészítése, valamint a tanárok képzése és elhelyezése az állam feladata, máshol ezekben a feladatokban szerepet kapnak vallási és hitközösségek is, és vannak országok, ahol mindez az akadémiai és tanárképző intézményekre hárul.

Az Irányelvek megfogalmazásakor az Emberi Jogok Irodája folyamatosan szem előtt tartotta ezeket, az országok között mutatkozó különbségeket. A dokumentumban foglalt módszertan nem helyezi előtérbe egyik megközelítést sem. A vallások és hitrendszerek oktatására kialakult különböző rendszerek rangsorolására tett minden kezdeményezés kívül esik az Irányelvek hatáskörén.

Az alapok

Az Irányelvek egy alapgondolat kettős megközelítésén alapul: az egyik megközelítés szerint pozitív értéket képvisel, ha úgy tanítunk, hogy közben hangsúlyozzuk, minden embernek joga van szabadon választani vallást és hitet; a másik megközelítés azt mondja ki, hogy egy-egy vallás vagy hit megismertetése által csökkenthetjük a félreértések és sztereotípiák számát, melyek ellenségeskedéshez és konfliktusokhoz vezethetnek.

Az előkészítés

Az Irányelveket az EBESZ országaiból származó, válogatott szakértők 35 fős csoportja dolgozta ki, 2007 márciusa és augusztusa között, négy ülés során. A szakértők kiválasztásakor, szakértelmük mellett fontos szempont volt bizonyos egyensúly fenntartása a jog és az oktatás képviselői, illetve az akadémikusok és a vallási közösségek között.

Néhány, a dokumentumban szereplő alapvető irányelv

- A vallások és hitrendszerek oktatásának igazságos, pontos és szilárdan tudományos alapokon kell működnie.

- Az oktatóknak elkötelezetteknek kell lenniük a vallásszabadság iránt, hogy ezzel a mások jogainak védelmét támogató légkört biztosíthassanak az oktatási intézményekben.

- A vallások és hitrendszerek oktatása elsősorban az oktatási intézmények felelőssége, amelyek azonban nem áshatják alá és nem hagyhatják figyelmen kívül a család, valamint a vallási és hitgyülekezetek szerepét.

- Az oktatóknak rendelkezniük kell a tudással, hozzáállással és képességekkel, amelyek a vallások és hitrendszerek igazságos és kiegyensúlyozott oktatását teszik lehetővé, és a tárgyi tudáson kívül pedagógiai érzékkel is bírniuk kell, ennek köszönhetően a diákokkal érzékeny és tiszteletteljes együttműködés valósulhat meg.

- A vallások és hitrendszerek oktatását tartalmazó tanterveknek szem előtt kell tartaniuk a témához kapcsolódó fontosabb történelmi és kortárs eseményeket, valamint mind a globális, mind a helyi szintű vonatkozásokat.

Összegzés

Az Irányelvek egyrészről átfogó jogi és fogalmi keretbe helyezi a vallások és hitrendszerek oktatását, másfelől gyakorlati segítséget nyújt az érintetteknek: jogalkotóknak, az oktatási irányelvek kidolgozóinak, ügyintézőknek, oktatóknak és tanároknak egyaránt. A dokumentum iránymutató ezen szereplőknek a vallások és hitrendszerek oktatási folyamatában: a jogi háttér alapjául szolgáló alapértékek meghatározásától kezdve, a tanterv megtervezésén és bevezetésén keresztül egészen a gyakorlati oktatás során felmerülő problémák kezeléséig, valamint a tanárképzésig.

Dézsi Tímea


stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   


Figyelem! Nem nyomdahű változat. Tudományos célú felhasználáshoz ajánlatos összevetni a nyomtatott kiadással.