![]() 41. évfolyam, 1995. 3. szám |
Archívum |
A Tankönyv és Felsőoktatási Könyvtárak (TFK) Program Könyvtári Alprogramjának összefoglaló jelentése
James Neal
Bevezetés
Magyarország felsőoktatási rendszerének nagyléptékű átalakítása
és bővítése mellett kötelezte el magát. Ez intézményi integrációval és együttműködéssel,
a hallgatói létszám növekedésével, az oktatás és a kutatás közötti szorosabb
kapcsolatokkal, a tantervfejlesztés megújításával, illetve új pénzügyi és irányítási
modellekkel jár. Az elsődleges célkitűzés a magas szintű oktatás és a tudományos
munka életerős magyar hagyományainak továbbépítése, illetve a legjobb európai
felsőoktatási rendszerekkel való egyenértékűség megteremtése.
Széles körben elfogadottnak tekinthető, hogy a magyar felsőoktatás ezen változásai
széles körű finanszírozást és az egyetemi és főiskolai könyvtárak jelentős mértékű
továbbfejlesztését teszik szükségessé. A felsőoktatási könyvtárak a gyorsan
változó információs és technológiai környezetben a kutatók, az oktatók és a
hallgatók eredményes felkészülése tekintetében a felsőoktatás fejlesztésének
szerves részét képezik. Az országnak megfelelően fejlett és szolgáltatás-orientált
információs infrastruktúrára van szüksége, és a könyvtárak ennek biztosításában
központi szerepet játszanak. Amint azt a Felsőoktatási Törvény is hangsúlyozza:
"egyetemeinknek és főiskoláinknak azon működési modellhez kell közelíteniük,
melyben mind az oktatószemélyzet, mind a hallgatók a lehető leghatékonyabban
hasznosíthatják a könyvtári információs infrastruktúrát. "
A Világbank e fejlesztési folyamat finanszírozásában betöltött szerepének
megfelelően a Tankönyv és Felsőoktatási Könyvtárak (TFK) program számára meghatározta
a jelentős anyagi támogatást feltételező elsődleges szükségletek sorát.
A felsőoktatási könyvtárak TFK Programja négy területre koncentrálódik: állománygyarapítás
és gyűjteményfejlesztés, mely magában foglalja a kibővített könyvtárközi kölcsönzési
szolgáltatásokat; az adatbázis-fejlesztést is felölelő könyvtári szolgáltatások
és az üzemeltetés gépesítése; a berendezések bővítését és fejlesztését is magában
foglaló könyvtárigazgatás átalakítása; illetve a könyvtári személyzet továbbképzése.
A program háttere
A Magyarországot minden területen érintő gazdasági és politikai
változások vitathatatlanul hatást gyakorolnak a felsőoktatásra is. A társadalmi,
kulturális és tudományos törekvéseket is befolyásoló, a napi létezés koordinátarendszerében
bekövetkező alapvető változások az egyetemeket, és az országos kutatási közösséget
is számtalan módon érintik. Ezek bővítik a felsőoktatásban folyó képzésre nehezedő
terheket, szükségessé téve az egyének felkészülését, mely alkalmassá tesz őket,
hogy egy információkon alapuló gazdaságban és társadalomban hatékonyan működjenek.
A felsőoktatás feladata, hogy segítséget nyújtson az embereknek az új tudásanyag
s az új ismeretek elsajátításában. A tanterv mind természetét, mind tartalmát
tekintve szigorú bírálatok kereszttüzébe került. Az új területeken folytatott
kutatás és a diszciplínák közötti fokozottabb együttműködési igény új követelményeket
támaszt az egyetemi és tudományos közösséggel szemben. A felsőoktatás korlátozott
anyagi és fizikai erőforrások birtokában keresi a hatékony működés új stratégiáit,
miközben a minőség és felelősség iránti igények is egyre jelentősebb szerepet
kapnak.
A könyvtárak és gyűjteményeik - ezek nyomtatott vagy elektronikus jellegétől
függetlenül -, az oktatás és kutatás alapvető fontosságú támaszai maradnak,
az információk és ismeretek szervezett egységeinek elsődleges csatornájaként.
Magyarországon a könyvtárak a felsőoktatás szerves részét képezik, és anyaintézményeik
számos anyagi és fejlesztési problémájával kell szembenézniük. Ennek eredményeképpen
a hazai és külföldi szakirodalmi gyűjtemények nem tudtak lépést tartani a kiadással,
illetve a hallgatói és kutatói igényekkel. A technológia, pl. bővülés, a nemzetközi
hálózatok elérhetősége stb. terén már megjelent a helyi könyvtárak szintjén
is. A modern könyvtári munka feltételei és infrastruktúrája - elsősorban a könyvtárközi
bibliográfiai együttműködés és a közös erőforrások felhasználása területén -
még nem alakult ki. A jelenlegi, sok helyen rendezetlen könyvtárigazgatási struktúra
erodálja a gyűjtemények és szolgáltatások hatékony szervezhetőségét. A könyvtári
szolgáltatások méreteiket, szolgáltatási környezetüket .és az új technológia
széles körű alkalmazhatóságát tekintve, általában nem elégségesek. A könyvtári
személyzet felkészítése és folyamatos továbbképzése a képzés területén új és
szélesebb körben értelmezhető megközelítéseket feltételez.
A fenti általános igények és fejlemények felismerése vezetett el a magyar felsőoktatási
könyvtárak jövőjére orientált program Világbankkal történő egyeztetéséig. A
kormányzati szervek az információkhoz való egyetemes és nyitott hozzáférés iránt
elkötelezett és szilárd szolgáltatási tradíciókkal rendelkező könyvtárakat a
magyar felsőoktatás életképessége, illetve a nemzet gazdasági és politikai fejlődése
szempontjából központi értéknek tekintik. A felsőoktatási könyvtárak továbbfejlesztése
a strukturális megoldások, feladatkörök és stratégiák átértelmezését, alapvető
egyszeri, illetve folyamatos beruházást tesznek szükségessé. Amennyiben a megfelelő
lépések elmaradnak, a felsőoktatási könyvtárak nem rendelkeznek majd a megfelelő
berendezésekkel ahhoz, hagy a jövőbeni felsőoktatási és információs környezet
által támasztott minőségi és mennyiségi követelményeknek megfeleljenek, így
az egyetemek és főiskolák sem lesznek megfelelően felkészülve a nemzet bővülő
oktatási és kutatási elképzeléseinek támogatására.
Javasolt teljes költségvetés
|
|
Állománygyarapítás: |
80 millió dollár |
Könyvtárgépesítés: |
35 millió dollár |
Könyvtárépületek fejlesztése: |
30 millió dollár |
Személyzeti továbbképzés: |
2,5 millió dollár |
Szakértői testületek támogatása: |
2,5 millió dollár |
Összesen | 105 millió dollár* |
*(A Világbank és a magyar kormány közötti, kormányzati befektetési finanszírozási alapok-konstrukcióval történő megosztást feltételezve.) |
Ajánlások
Irányítási struktúra
Gyűjteményfejlesztés
Könyvtárgépesítés
Átszervezés és átalakítás
Személyzeti továbbképzés
A program célkitűzései
A TFK Program lehetőséget nyújt a felsőoktatási és országos
funkciókat ellátó könyvtárak jövőbeni szerepére vonatkozó törekvések megújítására.
A felsőoktatási könyvtárak feladata Magyarországon az egyetemi és az országos
kutató közösségek hosszú távú elképzeléseinek támogatása a tudományos kommunikáció
és a felsőfokú oktatás elősegítésével. E könyvtárak gyűjteményeket fejlesztenek
és a fejlett technológiákat egyre nagyobb mértékben integráló szolgáltatásaik
révén, az információkat hozzáférhetővé teszik.
A Program célkitűzése, hogy a magyar könyvtárak a legkülönbözőbb formátumokban
- egyre inkább az integrált elektronikus információkra helyezve a hangsúlyt
- korszerű gyűjteményeket alakítsanak ki. A szolgáltatási struktúra a különféle
könyvtári erőforrások és a szakértelem közötti kapcsolat kialakításával felhasználó-orientálttá
válik. A könyvtárosok hatást gyakorolnak a felsőoktatásra, és kiterjesztik az
országos információs stratégia kifejlesztésében betöltött szerepüket. A tanszékekkel
és kutatókkal, a kormányzati és kereskedelmi szektor informatikai ügynökségeivel,
illetve az országos és nemzetközi könyvtári szakmai érdekközösségekkel folytatott
hatékony, az együttműködésre épülő munkavégzés egyre nagyobb lehetőséggel bír
a könyvtárak sikeres működésében. Ez a tény az információtárolási szerepet betöltő
könyvtár-szemléletről a közvetítői (mediátori), a lokális, vagy külső erőforrásokkal
operáló, hálózaton keresztül elérhető információs szolgáltatásokat kínáló könyvtári
szerepre való áttérést feltételezi. A magyar felsőoktatási könyvtárak olyan
rendkívüli és precedens nélküli társadalmi, gazdasági, politikai és technológiai
fejlesztés küszöbén állnak, melyek alapvetően befolyásolják a könyvtárak és
a könyvtárosi szakma jövőjét az elkövetkező évtizedben. Az intézményi és szakmai
vitalitást a felsőoktatás életképességének szolgálatában álló könyvtári gyűjtemények
és szolgáltatások központi szerepe fogja meghatározni.
A könyvtárak az információtermelés és -elosztás, a technológiai fejlesztés és
az adatátvitel forradalmának kiindulási fázisában vannak. Egyre több információ
jelenik meg elektronikus formában. A magyar könyvtárak továbbra is fennmaradnak
mint jelentős könyvgyűjteményeket, hagyományos szolgáltatásokat és a hallgatók,
oktatók és kutatók munkája iránt elkötelezett könyvtári személyzetet magában
foglaló könyvtári egységek. Az állandóan változó informatikai környezet kihívásainak
való megfelelés képessége kreatív igazgatást és határozott vezetői szerepet
fog követelni a könyvtárak közösségétől.
Az együttműködés révén a magyar felsőoktatási könyvtárak az információs szükségleteknek
való megfelelés új lehetőségeit fogják létrehozni, bővítik és továbbfejlesztik
az információs erőforrásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférést - ezzel
kiteljesítve az egyes könyvtárak lehetőségeit és teljesítményét. Ez szükségszerűen
tartalmazza egy, a minőségi könyvtári programokat támogató hatékony fizikai,
adminisztratív, pénzügyi és személyzeti infrastruktúra kialakítását.
1. stratégiai pont: Állománygyarapítás
A gyűjtemények változatlanul központi szerepet fognak játszani
az oktatást és kutatást támogató felsőoktatási könyvtárakban. Amint világviszonylatban
tekintve az előállított dokumentumok mennyisége továbbra is növekvő tendenciát
mutat, illetve a könyvek és szakfolyóiratok ára korábban nem tapasztalt mértékben
növekszik, a magyar könyvtárak állománybeszerzési költségvetései nem tartottak
lépést az infláció ütemével. A könyvtári gyűjtemények egyre csökkenő százalékban
képesek beszerezni a dokumentumokat. Ennek eredménye lett a monográfia- és folyóirat-.
beszerzések csökkenése, valamint az újabb elektronikus forrásokra fordítható
költségek korlátozottsága.
Figyelembe kell vennünk, hogy a gyűjteményfejlesztés egy, a szelekció és a beszerzés
kezdeti lépéseinél jóval több feladatot magában foglaló komplex folyamat.
Ha a magyar felsőoktatási könyvtárak érdemben akarnak reagálni a változásokra,
szükség van a gyűjteményfejlesztési eljárások és az anyagi támogatás újragondolására.
A hallgatói létszámban várható jelentős növekedés, a különböző felsőoktatási
kezdeményezések, az egyetemeken egyre nagyobb jelentőséggel bíró kutatási és
posztgraduális tanulmányok, és a külföldi szakirodalom iránti megújult érdeklődés
új könyvtári állománygyarapítási stratégiákat tesz szükségessé. (A gyűjteményfejlesztés
jelenlegi helyzetének és a várható igényeknek részletes elemzését Czigány
Magda és Hannelore Rader készttette. E két jelentés a magyar felsőoktatás
beszerzési programjait, illetve az állománygyarapítási tevékenységek kiterjesztésére
és továbbfejlesztésére vonatkozó ajánlásokat tartalmazza.) A jövőbeni lépésekre
vonatkozó legfontosabb pontok a következők:
1.A magyar felsőoktatási könyvtárak gyűjteményeinek jelentős mértékű
bővítése alapvető fontosságú. A javaslat szerint ötéves időtartamban 80 millió
dollárt kellene biztosítani a világbanki és az új kormányzati finanszírozás
csatornáin keresztül. Ez azt feltételezi, hogy az állománygyarapítás jelenlegi
finanszírozása az éves inflációhoz igazítva, változatlanul rendelkezésre áll,
illetve a magyar kormány által biztosított további finanszírozás az egyes könyvtári
költségvetésekhez rendelt alap- vagy strukturális jövedelemként jelentkezik.
Amennyiben a költségek megoszlanak a világbanki és a kormányzati források között,
az alábbi ütemezési megoszlás javasolt [millió dollárban]:
Világbank |
Magyar kormány |
|
Első év |
16% (6,4) |
10% (4,0) |
Második év |
28% (11,2) |
16% (6,4 / 10,4 alap) |
Harmadik év |
28% (11,2) |
20% (8,0 / 18,4 alap) |
Negyedik év |
20% (8,0) |
24% (9,6/28,0 alap) |
Ötödik év |
8% (3,2) |
30% (12,0 / 40,0 alap) |
Összesen |
40 |
40 |
Emellett javasolt, hogy a gyűjteményi alapok ötven százalékának
felosztása a kifejlesztendő formulának megfelelően, az egyetemi és főiskolai
könyvtárak között történjen meg. A további ötven százalékot egy megtervezendő
pályázati eljárás segítségével kellene az egyetemek, főiskolák és a felsőoktatást
szolgáló szakkönyvtárak rendel kezésére bocsátani, mely lehetőséget teremthetne
az elsődlegességet élvező új felsőoktatási programok és kurzusok, visszamenőleges
beszerzések, könyvtárközi kölcsönzések és a dokumentumtovábbítás, illetve az
elektronikus információk támogatására. A kedvezmények lehető legnagyobb mértékű
kihasználása érdekében az összehangolt állományépítés kérdései figyelmet érdemelnek.
2. Az új gyűjteményi pénzalapok hasznosításában az érdekelt könyvtáraknak
a tanszékekkel és a kutatókkal egyeztetett gyűjteményfejlesztési stratégiai
nyilatkozatot kellene tenniük. Ez biztosítja, hogy az erőforrások a felsőoktatási
prioritásoknak megfelelően koncentrálódnak, illetve megfelelő szelekciós, beszerzési
és gyűjteményigazgatási irányelvek jelennek meg.
3. Szükséges egy alapos információkon nyugvó gyűjteményfejlesztést eredményező,
országos gyűjtemény-átvilágítási tanulmány elkészítése. Egy ilyen folyamat során
azonosítani lehetne a gyűjtemények erősségeit, illetve a kijelölt területek
országos feladatokkal rendelkező kutatási szintű gyűjteményeinek kijelölésére
is lehetőség nyílna.
4. Országos szintű terv készítendő a könyvtári gyűjtemények megőrzésére,
mely magában foglalja a szükségletek felmérését és az összehangolt stratégiákra
és eljárásokra vonatkozó ajánlásokat, illetve az elektronikus megőrzési stratégiákat
is. Magyarország könyvtári gyűjteményi beruházása alapvető fontosságú, és ezen
erőforrásokat - különösképpen a Magyarországon publikált tételek, illetve az
egyedülálló kéziratok és archív jellegű gyűjtemények tekintetében, a jövőbeni
hozzáférhetőség érdekében pedig a védelmét biztosítani kell.
5. Részletes megvalósíthatósági tanulmány készítendő egy központi, illetve
a regionális tárolási egységek iránti szükséglet és az elhelyezés kérdéséről.
A világbanki és kormányzati pénzalapok nyomán megjelenő gyors gyűjteményi növekedés,
illetve a már jelenleg is korlátozott elhelyezési lehetőségek és a régebbi anyagok
megőrzése iránti igény kombinációja indokolja e vizsgálat elvégzését.
A könyvtárközi kölcsönzés a modern könyvtári szolgáltatások és a könyvtárközi
együttműködés egyik alapelve. Az erőforrások közös felhasználására irányuló
programok már figyelembe veszik, hogy egy-egy könyvtárnak nem áll módjában az
olvasók által igényelt összes erőforrás beszerzése, illetve a gyűjtemények kölcsönös
hasznosítása érdekében az adott régión belüli kutatási anyagok mélységi és gyűjtőkörön
belüli kiszélesítésének költséghatékony stratégiája. A hatékony dokumentumtovábbítási
rendszerek .szükségessé teszik az adott dokumentum elérhetőségének és elhelyezésének
meghatározásához szükséges eszközöket, a dokumentum iránti igény közvetítését,
illetve a továbbítás hatékony lebonyolíthatóságát. George Lupon szaktanácsadó
elemezte a magyarországi könyvtárközi kölcsönzés helyzetét, melyben megállapítja,
hogy az erőforrások kölcsönös hasznosításán alapuló tevékenységek az utóbbi
években a visszafejlődés jeleit mutatják. Ez jelentős mértékben az alapvető
infrastrukturális követelmények, és a jelenlegi, erősen centralizált rendszerben
való részvétel ösztönzésének hiányában ragadható meg. A legfontosabb jövőbeni
lépésekre vonatkozó pontok a következők:
2. stratégiai pont: Gépesítés
A magyar felsőoktatási intézményekben a technológiai megvalósítás
elsősorban a helyi rendszerekre és a CD-ROM adatbázisokhoz való lokális hozzáférésre
koncentrálódott. A könyvtárgépesítés korlátozottan koordinált tevékenység volt,
bár a nemrégiben készült Számítógépek, adatátviteli hálózatok és integrált
kőnyvtári rendszerek 1994 - 2000 c. jelentés és a világbanki programmal
összefüggésben készült tanulmányok már az országot nagyobb mértékben felölelő
és hosszabb távú információtechnológiai megközelítésen alapulnak. Emellett e
vizsgálatok a könyvtári automatizációt összekapcsolják a hálózatfejlesztéssel,
illetve figyelembe veszik a könyvtárak és az információs szolgáltatások szerepét
az ország gazdasági fejlődésében.
A helyi rendszerek olyan könyvtári műveletekkel, mint a katalogizálás, a beszerzés
és a sorozatok nyomonkövetése, illetve olyan szolgáltatásokkal, mint a bibliográfiai
hozzáférés biztosítása, az online katalógusok és a köröztetés teszik lehetővé
a könyvtárgépesítést. A magyar felsőoktatási könyvtárak automatizált rendszerei
a megoldási típusokat tekintve igen széles skálán mozognak, és a jelenleg is
manuális rendszerekkel működő könyvtárak száma figyelemreméltóan magas. Például
a szabványok, bibliográfiai, technikai és adatátviteli részlétekre is kiterjedő
egyeztetések tárgyát képezik, de a technológiai sokféleség és a helyi, egyedi
gyakorlati megoldások nem tették lehetővé az adaptációt és az alkalmazkodást.
Alacsony az online katalógusokban a gyűjtemények százalékos aránya, illetve
a számítógépes formában olvasható formátumra való konverziót igénylő bibliográfiai
rekordok száma.
Amint a létrehozott és terített elektronikus információk mennyisége növekedett
és túllépett a citációs adatbázisokon a teljes szövegek és a multimédia felé,
a magyar könyvtárak megkezdték ezen források bevonását szolgáltatásfejlesztési
programjaikba. A CD-ROM adatbázisokhoz hozzáféréssel rendelkező egy-használós
munkaállomás marad az általános megoldás, bár számos könyvtár már rendelkezik
helyi hálózattal. Ehhez hasonlóan, a gopher és a World Wide Web fejlesztés is
korlátozott, bár számos könyvtár már kísérletezik a hálózati forrásokhoz való
hozzáféréssel, illetve az egyedi fejlesztésű adatbázis-kapacitások kiépítésével.
Christine Borgman, Bajza János és szerzőtársai, Geert van Marlen és Johan
van de Walle készítették el a könyvtárgépesítés jelenlegi állapotát és
jövőbeni igényeit részleteiben is vizsgáló tanulmányokat. Jelentéseik egy országos
osztott katalogizálási rendszer megtervezése, egy országos központi adatbázis
kialakítása, a helyi rendszerek kiépítése és bekapcsolása, illetve számos ajánlás
köré szerveződnek. A jövőbeni lépések fontosabb pontjai a következők:
1. Megvalósítandó egy osztott katalogizálási rendszer a szélesebb körben elfogadott
szabványok és a könyvtári állományok központi adatbázisának biztosítása alapján.
Egy ilyen rendszer egyben a könyvtárközi kölcsönzési program kiterjesztéséhez
és a központilag adminisztrált, magas kihasználtságú elektronikus adatbázisokhoz
való korszerűbb hozzáférési lehetőségekhez is alapot nyújt. Létrehozandó egy
szakértői testület, mely koordinálja és megvalósítja a teljes együttműködési
programot és igazgatja az Osztott Katalogizálási Rendszer ügynökségét.
2. A felsőoktatási könyvtárak számára dolgozzanak ki helyi beszerzési rendszer-,
megvalósítási és fejlesztési terveket, illetve világbanki és kormányzati forrásokból
részesüljenek hardver és szoftverfejlesztésben, valamint könyvtáron belüli hálózati
támogatásban. E rendszereknek meg kell felelniük a széles körben elfogadott
szabványoknak az adatátviteli kapcsolatok vonatkozásában is.
3. A felsőoktatási könyvtárak fejezzék be állományaik online olvasói katalógus-adatbázis
formátumra történő konverzióját, illetve ezen rekordokkal járuljanak hozzá az
országos központi adatbázis kiépítéséhez. Az első fázisban a szakértői testület
a magyar anyagokra vonatkozóan az Országos Széchényi Könyvtárral, a külföldi
anyagok vonatkozásában 3-5 nagyobb könyvtárral együttműködésben menedzselje
a retrospektív konverziós programot.
4. A demonstrációs programok a magyar nemzeti adatbázisra, illetve az elektronikus
és a hálózaton elérhető információs szolgáltatásokra vonatkozóan az egyes könyvtárakban
és könyvtárcsoportokban megvalósítandók.
5. A könyvtárgépesítés központi szereppel bír a hatékony üzemeltetés és a minőségi
szolgáltatások megteremtése érdekében. Ezért javasolt, hogy öt éven át világbanki
és kormányzati forrásokból 35 millió dollár álljon rendelkezésre a finanszírozásra.
Feltételezzük, hogy a jelenlegi technológiai finanszírozás az éves inflációhoz
igazítva, változatlanul rendelkezésre áll, illetve a magyar kormányzat által
biztosított további finanszírozás a rendszerbővítéshez és a berendezés megújításához
az osztott katalogizálási rendszer ügynökségeknél, vagy az egyes könyvtári költségvetéseknél
alap- vagy strukturális jövedelemként jelentkezik. A könyvtárgépesítésre szánt
35 millió dollár javasolt megoszlása a következő: 20 millió dollár helyi rendszerekre,
7 millió dollár a retrospektív konverzióra, 4 millió dollár az osztott katalogizálási
rendszerre és további 4 millió dollár az elektronikus és hálózaton keresztül
elérhető informatikai és adatbázis programokra.
3. stratégiai pont: A vezetés strukturális átalakítása
A magyar felsőoktatási könyvtárak szervezetét és vezetését
az alábbiak jellemzik: széttagoltság, az új tervezési kultúra, szolgáltatás-orientált
struktúrák és költségvetési modellek iránti igény; az együttműködés és a konszenzus
megteremtéséhez szükséges keretek hiánya; és a vezetői szint fejlesztése iránti
korlátozott mértékű elkötelezettség. Az ezzel kapcsolatosan felmerülő fenntartások
között - elsősorban az oktatási reform nyomán bővülő gyűjtemények és a szolgáltatási
igények következtében - említendő az egyes felsőoktatási intézmények területén
a központi könyvtár és a független tanszéki könyvtárak közötti kapcsolat, illetve
a könyvtár fizikai területének bővítése és felújítása iránti elemi igény.
Az Egyetemi könyvtárak fejlesztési térigényei c. általános áttekintés
előrejelzései szerint 50 millió dollárra lesz szükség az elkövetkező tíz év
folyamán a könyvtári egységek megépítésére, illetve bővítésére - mindössze tizennyolc
intézmény igényeit figyelembevéve. Amennyiben ez általános igényként jelentkezik
a teljes felsőoktatási könyvtári közösség szintjén, a költségek rendkívül magasra
szöknének fel. Megemlítendő, hogy a magyar felsőoktatási könyvtárak területe
mindössze huszonöt százaléka a nemzetkőzi szabványok szerint szükségesnek.
Christopher Pinder és Virágos Márta készítette az átszervezés
és a strukturális átalakítás jelenlegi helyzetét és a jövőbeni igényeit elemző
részletes tanulmányokat. E két jelentés tárgyalja a magyar felsőoktatási könyvtárak
vezetési és strukturális kérdéseit, és a prioritási fenntartások kezelésére
számos ajánlást tartalmaznak. A jövőbeni lépések fontosabb pontjai a következők:
1. Világbanki és magyar kormányzati forrásokból létrehozandó egy 30 millió dolláros
alap a megkezdendő könyvtárépítési programhoz. E programnak a jelenlegi létesítmények
bővítése, felújítása és továbbfejlesztése köré kell szerveződnie, és nem új
épületek építésére szolgál. Lényeges, hogy a könyvtárépítés az új felsőoktatási
fejlesztési törvénykezésben prioritást élvezzen.
2. Az egyetemeket fel kell kérni a központi és tanszéki könyvtárak fizikai és
adminisztratív integrációs terveinek kidolgozására. A jelenlegi struktúra általánosságban
tekintve nem hatékony és nem hatásos, illetve nem biztosít megfelelően koordinált
gyűjteményi és szolgáltatási programot.
3. A felsőoktatási könyvtárakat fel kell kérni a rendszeres önálló tanulást
és külső áttekintést szolgáló programra és a jövőbeni fejlesztésre vonatkozó
stratégiai tervek kidolgozására.
4. A térbeli, gyűjteményi, személyzeti, költségvetési és szolgáltatási követelményeket
is magában foglaló nemzeti szabványokat kell kidolgozni a felsőoktatási könyvtárakra.
5. A magyar felsőoktatási könyvtári közösség fejlesszen ki a vezetők számára
egy továbbképzési programot, az ígéretes szakembereknek lehetőséget nyújtva
vezetési adottságaik; illetve innovációt és változást ösztönző képességeik kiteljesítésére.
4. stratégiai pont: Személyzeti továbbképzés
Szükséges a felsőoktatási könyvtárosok és a támogatást nyújtó
személyzet országos szintű és széles körű továbbképzése. A könyvtári gyűjtemények
sokfélesége, az oktatási reformok által ösztönzött új szolgáltatási modellek,
az új vezetői és tervezési stílusok, az információs és hálózati technológiák
korszerű alkalmazása, az egyetemi stratégia-fejlesztésben megjelenő új feladatkörök,
kivétel nélkül a felsőoktatási könyvtári személyzet folyamatos képzését és szakismeretük
fejlesztését teszik szükségessé.
Blaise Cronin készítette el a jelenlegi környezet részletes elemzését,
és felvázolt egy országos továbbképzési programot. Emellett a szakmai könyvtárosképzési
programok strukturális átalakításának és reformjának szükségességére is felhívta
a figyelmet. A jövőbeni lépések fontosabb pontjai a következők:
1. Szakértői testület által igazgatott szervezetként ötéves időtartamra létrehozandó
egy Könyvtárosképzési Ügynökség. A programban a technológiára és az irányításra
hangsúlyt helyezve, központi szerepet kapjon a felsőoktatási könyvtárosok folyamatos
képzése. Javasolt, hogy ehhez világbanki és új kormányzati forrásokból 2,5 millió
dollár álljon rendelkezésre. Feltételezzük, hogy a magyar kormány támogatása
az ötödik évben esedékes értékelés után a továbbképzési program folytatását
lehetővé téve, alap- és strukturális jövedelmek formájában jelenik meg .
2. A továbbképzési prioritások és a program megvalósításához alkalmazandó módszerek
meghatározásához országos szintű felmérést kell végezni.
3. Kifejlesztendő a továbbképzési program üzleti terve, stratégiákat kell kidolgozni
a regionális képzési központokra és a távoktatási kapacitásokra vonatkozóan,
a tankönyvek és egyéb tanfolyami segédletek elkészítésére, illetve egy jól felkészült
oktatókból álló munkacsoport kialakítására.
A részvétel irányelvei
Lényeges, hogy minden felsőoktatást szolgáló magyar könyvtárnak lehetősége nyíljon a részvételre. Az Országos Széchényi Könyvtárnak a magyar könyvtáros társadalomban betöltött szerepét figyelembe kell venni, mely speciális megállapodásokat tehet szükségessé. Fontos, hogy az érdekelt könyvtárak megegyezésre jussanak az alábbiakban vázolt főbb irányelvek vonatkozásában:
Irányítási struktúra
A program folyamatos irányítása és koordinálása egy irányítási struktúra létrehozását teszi szükségessé. Javasolt, hogy egy 6-8 fős szakértői testület kapjon - a Művelődési és Közoktatási Minisztérium általános megfigyelői szerepe mellett - független szervezeti jogosultságokat. A szakértői testület tevékenységét egy szakmai iroda és titkárság támogatná. Tevékenységének ötéves időtartamra vonatkozó finanszírozása világbanki és kormányzati forrásokból 2,5 millió dollárt igényelne. A kormányzati támogatás alap- vagy strukturális erőforrások formájában jelenjen meg, hogy a program lezáródása után is folyamatosan biztosítani tudják a működésüket. A szakértői testület az olyan programoknak, mint amilyen az Osztott Katalogizálási Iroda, és a Könyvtárosképzési Ügynökség elsődleges fontosságot tulajdonítana, illetve koordinálná pl. a gyűjteményi, automatizálási és építési programok pénzeszközeinek pályáztatását, felülvizsgálatát és felhasználását. A szakértői testület lenne felelős a rendszeres világbanki, kormányzati és minisztériumi előmeneteli jelentésekért, illetve a felsőoktatási könyvtárak ezekről történő tájékoztatásáért.
A megvalósítás ütemezése
A TFK Program a javaslat szerint öt év alatt valósul meg és az alábbiakban felsorolt tevékenységeket tartalmazza. A "nulladik év" jeleníti meg a programmodulok tervezését. Mivel ekkor még nincs finanszírozás, bizonyos erőforrások korlátozott mértékű bevonása szükségessé válhat ebben a szakaszban.
Nulladik év
Első év
Második év
Harmadik év
Negyedik év
Ötödik év
Összefoglaló költségvetési terv
A felsőoktatási könyvtárak TFK Programja a Világbank és
a magyar kormányzat között megosztott finanszírozást tesz szükségessé. Feltételezzük,
hogy a kormányzati erőforrások alap- és strukturális erőforrások formájában
jelennek meg, lehetővé téve a Program alapvető elemeinek ötéves időtartamot
követő folytatását. Az összesen 150 millió dolláros optimális finanszírozási
terv a következő: Állománygyarapítás - 80 millió dollár; Könyvtári automatizáció
- 35 millió dollár; Könyvtári épületek - 30 millió dollár; Személyzeti továbbképzés
- 2,5 millió dollár; Szakértői testületi támogatás - 2,5 millió dollár; Összesen
-150 millió dollár.
Amennyiben a fenti finanszírozási szint nem valósítható még, javasolt, hogy
a könyvtárépítési program maradjon ki - így a teljes TFK Program költségvetése
120 millió dollár.
Következtetések
A felsőoktatási könyvtárak Magyarországon egyrészt rendkívüli
kihívásokkal, másrészt korábban nem látott lehetőségekkel állnak szemben az
oktatás és kutatás támogatásának kiterjesztését és továbbfejlesztési lehetőségeit
tekintve. A megfelelő gyűjtemények kialakításának és karbantartásának lehetőségét
a tudományos információk költségeit, volumenét és formátumát tekintve, megfigyelhető
drámai mértékű növekedés, illetve az együttműködés és erőforrás megosztás megszilárdult
hagyományainak hiánya veszélyezteti. Az új információtechnológiai lehetőségek
és a hálózatfejlesztési eredmények lehetővé teszik a működtetés és a szolgáltatások
gyors és látványos automatizálását, de ezek megvalósítása és támogatása új,
jelentős erőforrások bevonását is szükségessé teszi. Az oktatásügyi reformok
újabb nyomást gyakorolnak a korlátozott térre és felosztott, szétszabdalt struktúrára,
illetve új, kreatív megoldásokra lesz szükség a bővülő igények kielégítéséhez.
A könyvtári személyzet új kapacitások és friss energiák bevonásával történő
képzése, folyamatos fejlesztése és hatékony alkalmazása jelentős továbbképzési
invesztícióval és a felsőoktatási könyvtári szakma reorientációjával jár.
A Világbank és a magyar kormány által a felsőoktatási könyvtárak fejlesztésére
szánt befektetés a minőségi oktatás, tudományosság és a minőségi életvitel megteremtésébe
történő befektetés is egyúttal. Magyarország új típusú, az infor mációra és
a szolgáltatásokra orientált gazdasággá alakításában meghatározó szerepe van
a modern könyvtári rendszeren alapuló, szilárd, élet képes információs infrastruktúrának.
A Könyvtári Alprogram számára szaktanácsadóként közreműködtek: Bujdosó Ernő, Darányi Sándor, Huszár Hedvig, Máder Béla, Papp István és Szentirmai László. Köszönet illeti Csaba Gabriellát (MKM), Tim Horslert és Julian Reát segítségükért, tanácsaikért. (J.N.)
![]() |
Országos Széchényi Könyvtár Észrevételek (2000/04/12) |
![]() |