Vörösné Rövid Zita
Minőségbiztosítás az osztályfőnöki munkában
A Kozéki-féle személyiségvizsgálat és gyakorlati vonatkozásai
Az osztályfőnöki munka minőségének biztosítása nehezebb feladat, mint
a tantárgyi oktatásé. A gyerekek nevelésének eredményeiről nem születnek
osztályzatok, fejlődésük nyomon követése nem bevett szokás. A kérdés
tehát az, hogyan biztosíthatjuk munkánk minőségét, hogyan vizsgálhatjuk
a gyermek fejlődését, miként ellenőrizhetjük nevelői munkánk eredményességét,
illetve hogyan válhat ez a munka céltudatossá, tervezhetővé. A Kozéki-féle
személyiségvizsgálati módszer segítséget nyújt e probléma megoldásában.
Az egyre gyakoribb rendezetlen családi háttér, a szülők elfoglaltsága,
terhei miatt mind több nevelési feladat hárul a pedagógusokra. Elsősorban
az osztályfőnök feladata az, hogy nyomon kövesse, koordinálja a gyermekek
nevelését. Helyes szokások kialakításával, meggyőződésük formálásával,
példa állításával alakíthatjuk is személyiségüket.
A nevelés nem más, mint a személyiség fejlesztése, tehát a pedagógusnak
tevőlegesen is hozzá kell járulnia a gyerek egészségesen fejlett személyiségének
kialakításához. Az egészséges személyiség képes a konstruktív életvezetésre,
reális önismerettel rendelkezik, ismeri értékeit, és kamatoztatni
is tudja azokat. Az egészséges személyiség tükrözi egyediségét, ugyanakkor
hasznos tagja a társadalomnak. A személyiség tudatos fejlesztéséhez
nyújt segítséget az a módszer, amelynek segítségével megismerhetjük
a gyermek tíz személyiségjegyét, s az osztályok egészére számított
átlagokból felmérhetjük nevelői munkánk eredményeit, hiányosságait,
illetve körvonalazódik a tennivalók sora, akár iskolai szinten is.
Tehát a módszer hasznos mind az egyén, mind a szűkebb-tágabb közösségek
szempontjából is. A teszt kimutathat devianciákat is, jelezve, hogy
szakember bevonására van szükség.
A Kozéki-féle személyiségvizsgálati módszer bemutatása
Munkánk során Kozéki Béla1 személyiségvizsgáló tesztjét alkalmazzuk, mely
alkalmas a gyermekek alapvető személyiségvonásainak mérésére. Ezt
a vizsgálati módszert szerzője a londoni egyetemmel és más brit intézményekkel
közösen dolgozta ki. Munkájukban egyesítették a két jelentősebb személyiségmegközelítés
előnyeit: az egyik a Catell-féle felfogás, melynek lényege,
hogy sok dimenzióban ragadja meg a személyiséget, de igen bonyolult,
valójában csak tudományos vizsgálatokban használatos eszközökkel alkalmazható.
A másik ez Eysenck-féle elképzelés, amely igen kevés s nagyon
egyszerű eszközökkel a személyiségnek csak néhány vetületét ragadja
meg. Kozéki Béláék vonásonként kevés s csak igen-nem megjelölést
kívánó tétellel, ugyanakkor komplex módon tíz alapvető személyiségtulajdonság
mérésére tették alkalmassá az eszközt. A kérdőívnek két változata
van: egy junior és egy senior. Mi a junior változatot használjuk,
amely 716 évesek számára készült. A kérdőív 100 tételből áll, de
csak két választást igényel (igen-nem), a legkisebbeknél is
elvégezhető egy 45 perces tanítási órán belül. Könnyen értékelhető.
A 100 válasz tíz oszlopba van rendezve, és minden oszlop egy-egy személyiségvonást
mér (1. táblázat). Oszloponként számoljuk az igen válaszok
számát, ez mutat ki az egyes személyiségvonásokra jellemző értéket.
Ezek tartalmának megfejtéséhez adottak a normál értékek, az országos
iskolai átlagok. A teszt szerzői pontos leírást adtak a teszt által
mért személyiségvonások hátteréről, s útmutatót készítettek arra nézve,
hogy a különböző eredmények alapján milyen módszerek alkalmazása segíti
a gyermek fejlődését.
 |
A mért személyiségvonások rövid bemutatása
|
 |
1. P-skála. A keménység- vagy durvaságskálán
minden 1-re végződő tétel. Az a személy, aki P-ben magas értéket
ad, kemény, szereti az izgalmakat, vakmerő, mások érzelmeivel nem
törődik, lelkiismeret-furdalás nélkül teszi, amit jónak lát. Szereti,
ha félnek tőle, irtózik a monotóniától, így a tanulás vagy a munka
természetes rutinját sem képes elviselni. Ellentéte: a P-ben alacsony,
szelíd, szerény, konfliktushelyzetekben visszahúzódó, tapintatos,
mások érdekeire nagyon érzékeny.
|
 |
2. E-skála. Minden 2-re végződő tétel,
az extroverzió-introverzió skálája. Aki az extrovertált csoportba
tartozik, az kifelé forduló, nagyon igényli a társaságot, mindent
másokkal akar megélni, szeret a középpontban lenni, kapcsolatokat
kezdeményezni. Szereti a nyüzsgést, az izgalmat, szeret gyorsan cselekedni
(néha meggondolatlanul). Kívánja a változatosságot, a monotóniát nehezen
viseli, az érzelmein nem tud uralkodni, s a megbízhatóság nem erős
oldala. Ellentéte az introvertált, aki elmélyült, jól kontrollált,
viszont a nyüzsgést, a sok embert, általában a társaságot nem kedveli,
magában tud a legjobban dolgozni. Iskolában, munkahelyen az a jó,
ha az extrovertált rövidebb ideig foglalkozik egy dologgal, s minél
több csoportos aktivitásban vesz részt, az introvertált pedig (mivel
lassan melegszik bele, de kitartó) kevesebb váltással, magában tevékenykedhet.
|
 |
3. N-skála. Minden 3-ra végződő tétel.
Aki ezen a neurocitásnak vagy inkább emocionalitásnak
nevezett skálán magas pontszámot ér el, az kiegyensúlyozatlan, érzékeny,
hangulata ingadozó, sok minden idegesíti, könnyen válik lehangolttá,
kiábrándulttá, különösen a változások és az erős érzelmi benyomások
kavarják fel nagyon, ezért többnyire mereven ragaszkodik szokásaihoz.
Gyakran kínozza a magányosság érzése. Ennek ellentéte a kiegyensúlyozott,
rugalmasan alkalmazkodó, optimista, ugyanakkor sokszor érzelmileg
fogékony ember.
|
 |
4. L-skála. Minden 4-re végződő tétel.
Ennek az elnevezése bonyolultabb, talán a szociális konformitás
fejezi ki legjobban a lényegét. Kezdetben ezt a skálát csak arra akarták
használni, hogy megmutassa, ki mennyire igyekszik jobbnak mutatkozni
a kérdőív kitöltése során. Kiderült azonban, hogy a legtöbb esetben
a gyermekeknél különösen egyszerűen azt mutatja, hogy az illető
mennyire igyekszik megfelelni az elvárásoknak. Az L-ben magas gyermek
alkalmazkodó, igyekszik, hogy viselkedése megfeleljen az elvártnak,
valóban törekszik arra, hogy magatartásában magasabb fokra léphessen.
Akarja, hogy viselkedése megfeleljen a társadalmi ideálnak, ami mintegy
előfoka az értékesebb magatartásnak. Az L-ben alacsony gyermek viszont
egyáltalán nem vágyik szociális elfogadottságra, meg sem kísérli saját
motívumainak egyeztetését a közösség érdekeivel.
|
 |
5. i-skála. Minden 5-re végződő tétel.
Az impulzivitást jelző skála. Impulzív abben az értelemben,
hogy általában anélkül cselekszik, hogy meggondolná, mit is tesz.
Van bizonyos rokonsága az extroverzióval is, ezt az összetevőt is
jellemzi az izgalomra való éhség, az élénkség, de itt fokozottabb
a meggondolatlanság, a tervezésre való képtelenség. Elsősorban azonban
az úgynevezett szorosabb értelemben vett impulzivitás jellemzi az
ilyen embert: rendkívüli türelmetlenség, nyugtalanság (ebben rokon
az N-összetevőivel), képtelen várni, reflexszerűen cselekszik olyankor
is, amikor a józan meggondolás vagy az erkölcsi érzék könnyen megmutathatná
a helyes cselekvés útját; tulajdonképpen az önkontroll teljes hiánya
jellemzi. Az impulzivitás feltétlenül csökkentésre szorul, illetve
gyors, de helyes döntésre való képességgé kell formálni. Ellentétét,
a túlzottan megfontoltat pedig gyorsabb döntésre, gondolatai bátrabb
kinyilvánítására kell ösztönözni.
|
 |
6. v-skála. Minden 6-ra végződő tétel.
Rokona az extroverziónak, rokona, de egyben ellentéte is az impulzivitásnak.
A vállalkozó típusú ember is szereti a kockázatot, de míg az
impulzív a pillanat hatása alatt cselekszik, nincs fogalma arról,
mit kockáztat, a vállalkozó tisztában van azzal, mit vállalt. Ismeri
a veszély nagyságát, tudatosan felkészülve vár rá. Kedveli az új,
erős, mély benyomásokat, a győzelmet, a kihívást, nem szereti a rutint,
s nem jellemzi a szorongás. Az impulzivitás így közelebb áll a vakmerősködő
P és a labilis N jellemzőkhöz, míg a vállalkozás inkább az izgalomkedvelő
E-hez. A kockázatvállalóknak, mint az extrovertáltaknak, izgalmas,
mozgalmas, újszerű feladatokat kell adni, az óvatosaknak inkább ismerős,
kevés feszültséggel járó tevékenységformákat.
|
 |
7. e-skála. Minden 7-re végződő tétel.
Az empátia-skála magában foglalja az empátia alapvető felfogását,
a kognitív szerepátvételt, a másik állapotának megértését, azt, hogy
valaki felismeri a másik ember érzelmeit, várható reakcióit, s ugyanakkor
képes az együttérzésre, a másik érzelmeire adott mintegy ösztönös
érzelmi válaszra, beleélésre. Vagyis az empátiában magas értékű személy
megérti más emberek érzelmi állapotát, érdeklődik érzelmeik iránt,
képes érzelmi együttmozgásra másokkal, tapintatos, óvatos főleg
új helyzetben , így szorongásra is érzékeny. Már gyermekkorban erősíteni
kell más örömének, bánatának átérzését, azt, hogy tudjon örülni annak,
ha tehet másokért valamit, s szégyenkezni, ha bajt okozott másnak.
De a túlzása is rossz, meg kell tanítani a gyermeket arra, hogy ne
akarja mindenki baját hordozni.
|
 |
8. f-skála. Minden 8-ra végződő
tétel. A feszültségre, a szorongásra, veszélyre
figyelmeztető, a baj elkerülésére, visszahúzódásra késztető
érzés. A rossz elkerülése érdekében energiánk mozgósítására késztető
érzelmi állapot. Állandóan magas foka hátrányos az egyénre nézve
stresszállapotként kínos érzelmi helyzethez, depresszióhoz, egészségbomláshoz
vezet, s káros a teljesítményre nézve is, mert akadályozza a problémákban
való elmélyülést, a koncentrálást, az ötletek szabad áramlását, vagy
a feladathelyzetből való menekülésre késztet (a gyerek ellógja a dolgozatot,
a felnőtt betegségbe menekül).
|
 |
9. s-skála. Minden 9-re végződő tétel.
A magabiztosság, a pozitív önértékelés szoros kapcsolatban
van azzal, hogy a gyermek vagy a felnőtt munkájában inkább sikert
remél, vagy kudarcra számít. Akinek alacsony az önértékelése, kevés
az önbizalma, az inkább passzív, nem számít jó kapcsolatokra másokkal,
nem vár sikereket az életben, kiszámíthatatlannak, megbízhatatlannak
tartja sorsát is, önmagát is. Ez elkeseríti, de úgy érzi, nem is segíthet
rajta. Akinek magas az önértékelése (nem értékeli túl magát), a realitásoknak
megfelelően értékeli magát, magabiztos, aktív, szívesen vállalja a
felelősséget, mert megbízhatónak tartja magát, így többnyire derűs,
elégedett. Míg a skála elején szereplő tényezők nagyrészt veleszületett
sajátosságoknak tekinthetők, ahogy haladunk előre, egyre inkább az
egyéni tapasztalatszerzés, a nevelés határozza meg a tulajdonságok
mértékét. Az önértékelés már csak annyiban tekinthető veleszületettnek,
hogy hatnak az előzőekben említett tényezők, ezt azonban alapvetően
már a nevelés határozza meg.
|
 |
10. skála. Minden 10-re végződő tétel.
Az úgynevezett kontroll helyének megállapítására szolgáló
külső kontroll mérője. Az önértékeléssel kapcsolatos az embernek
az a tulajdonsága, hogy az őt ért jutalmakat és büntetéseket, tágabb
értelemben az őt ért jót vagy rosszat önmagának, saját tevékenységének,
erőfeszítésének, tulajdonságainak vagy külső erőknek, véletlennek,
mások jó- vagy rosszindulatának, sorsnak, egyéb hatalomnak tulajdonítja-e.
Az úgynevezett belső kontrollos úgy éli meg, hogy maga kontrollálja
sorsát, viselkedésével maga határozza meg, hogy jó vagy rossz éri
inkább. A külső kontrollos egyén az őt ért hatásokat, megerősítéseket
tetteitől függetlennek, rajta kívül álló hatalmaktól függőnek érzi.
A belső kontrollos úgy érzi, érdemes erőfeszítéseket tennie azért,
hogy ő irányítsa sorsát, míg a külső kontrollos úgy látja, teljesen
kiszolgáltatott, legfeljebb a hatalmak jóindulatának megszerzése lehet
célja, például a normáknak maximálisan megfelelő viselkedéssel, szorgalmas
munkával.
|
A mérés iskolai tapasztalatai
A vizsgálati eredményeket osztályátlagokban, iskolai átlagokban értékeltük,
illetve elkészítettük a személyiségvonások eloszlásának diagramját
osztályonként, ez segít az osztályfőnököknek osztályuk értékelésében,
megmutatja, hogy egy közösségre, egy adott személyiségvonásra nézve
milyen a kép (1. ábra).
*Értékelés
A felmérés során három személyiségvonás: a szociális konformitás,
az impulzivitás, az empátia terén tapasztaltunk olyan
tendenciákat, melyek az iskola egészére nézve figyelmeztetőek, pedagógiánk
felülvizsgálatára késztetnek.
A szociális konformitás értékei a felmérések alapján
több éve csökkenő tendenciát mutatnak. Az alacsony L-érték
(szociális konformitás) a kamaszkor természetes velejárója, de az
eredmények szerint az életkortól függetlenül is csökken az értéke,
ami szoros összefüggésben van a tanulmányi eredményekkel is. A nevelők,
a tanárok és tanulók kapcsolatának javításával változtathatnánk ezen,
hisz a megfelelni vágyás alapja a tanár szeretete. A közös élmények,
tanórán kívüli együttlétek erősíthetnék a jó kapcsolatokat. E személyiségvonás
értékének átlaga osztályonként is változó, jellemző. Tapasztalataim
szerint azokkal az osztályokkal nehéz együtt dolgozni, ahol a hangadók
az alacsony L-értékű tanulók között vannak. Ezekben a közösségekben
nincs értéke a tanulásnak, elítélik azokat a tanulókat, akik igyekeznek
megfelelni az elvárásoknak.
Iskolánkban sok tanulónak túl magas az impulzivitásértéke.
A vizsgálatból kiderült, hogy a fegyelmezett személyiség kialakítása
nem vált tudatos folyamattá a nevelői gyakorlatban. (A fegyelemmel
kapcsolatosan könnyen össze lehet téveszteni a meggyőződésből fakadó
elkötelezettséget, illetve az elvhűséget a szófogadással. A fegyelmezett
személyiségen a gyerek bensőjéből fakadóan fegyelmezett viselkedésre
való képességet értjük.
Természetesen a fegyelmezett személyiség kialakítása a külső,
a tanár által igényelt fegyelem eljuttatása belső önfegyelemmé hosszú
nevelési folyamat, több lépésben történik. A személyiségteszt impulzivitásdimenziója
jelzi, hol tart a diák ezen az úton. Először megerősítendő a gyermekben
az engedelmesség készsége és öröme. Csak szoktatással érhetjük el
ezt kisgyermekkorban, ehhez elengedhetetlen az, hogy a gyerek kész
legyen engedelmeskedni, és örömét is lelje benne. A gyermek szívesen
teszi, ha cserébe a felnőtt szeretetét kapja, tapasztalta Klein
Sándor. Helyes szokások kialakítása lehetővé teszi a gyermek tudatos
fegyelmezett viselkedését. A nevelői munka során e külső fegyelemnek
belsővé kell válnia. Rendszeres, következetes neveléssel a gyermek
látja fegyelmezettségének pozitív eredményeit, kialakul erre a belső
igénye. Megismeri a fegyelemnek a csoportban betöltött szerepét.
A demokratikus viselkedéskultúra elsajátítása társadalmi igény.
A magatartási hibák okát azonban sokan az iskolai demokrácia kiteljesedésében
látják. Ez abból a tévedésből is fakad, amely a demokráciát
engedékenységnek fogja fel. A demokrácia az iskolában nem azt jelenti,
hogy elnéző nevelők szabadjára engedik a tanulókat, hanem azt, hogy
a nevelői, oktatói munka során figyelembe vesszük a gyerekek véleményét,
érdekeit, szót kapnak az őket érintő kérdésekben, azaz kockázat nélkül
elmondhatják a véleményüket. A demokratikus kultúra alapja a fegyelmezett
személyiség. Meghallgatjuk egymás véleményét, ez lehetővé teszi a
kulturált vitát.
Az empatikus képességeket mérő értékek iskolai átlaga
egyre csökken (2. ábra), pedig ezek fejleszthetőek. Az emberek
nemcsak külsejükben, hanem szinte mindenben: vágyaikban, érdeklődésükben,
értékeikben különböznek egymástól. Szükséges, hogy ezt a különbözőséget
megismertessük a gyerekekkel, elfogadtassuk velük a másságot, és képessé
tegyük őket arra, hogy egymás érzelmeit felismerjék, elfogadják. A
gyermek döntéseiben legyen tekintettel mások érdekeire, megértően
fogadja társai magatartásának megnyilatkozásait, tartsa tiszteletben
szokásaikat. Az összehasonlító vizsgálatokban azt tapasztaltuk, hogy
iskolánk tanulóinak empatikus képessége átlagon aluli, s fokozatosan
romlik. Az emberi kapcsolatok javítása, az önismeret, ezen keresztül
a társak megismerésének fejlesztése hozhat változást. Ennek pedig
elengedhetetlen feltétele az osztályfőnöki órák minőségének javítása.
Sajnos az osztályfőnöki órák leggyakoribb témája a magatartás-
és szorgalomjegyek értékelése, az iskolai aktualitások, ezek mellett
legfeljebb az egészséges életmódról szóló témakör megbeszélésére jut
idő. Szükség lenne olyan osztályfőnöki órákra, melyek jól kidolgozott
gyakorlatokkal, azt követő megbeszélésekkel fejlesztik a gyerekek
önismeretét, egymás közötti kapcsolatukat, egyben az empatikus képességüket
is. Minél gazdagabb az emberismeretük, annál könnyebben fogadják el
egymás másságát. (Jó eredmény, hogy ez év végére kilenc pedagógus
vesz részt iskolánkból olyan továbbképzésen, amelyen megismerkedik
személyiségfejlesztő gyakorlatokkal.)
Felhasznált irodalom
KLEIN SÁNDOR FARKAS
KATALIN: A fegyelemről. Neveléselmélet és iskolakutatás,
1987. VI. évfolyam 2. sz. 2373. p.
KOZÉKI BÉLA: Moralitás, jellemfejlesztés.
Budapest, 1987, Tankönyvkiadó.
KOZÉKI BÉLA: Hogy hű lehessen
önmagához... Budapest, 1989, Tankönyvkiadó.
KOZÉKI BÉLA: Eszköz az alapvető
személyiségvonások mérésére. Pedagógiai Szemle, 1988. 5. sz.
387398. p.
KOZÉKI BÉLA: Személyiségfejlesztés
az iskolában. Békéscsaba, 1985, BPI, 162312. p.
A gyerekek által kézhez kapott értékelő lap
1. táblázat
| 1. | I | N | 2. | I | N | 3. | I | N | 4. | I | N | 5. | I | N | 6. | I | N | 7. | I | N | 8. | I | N | 9. | I | N | 10. | I | N |
| 11. | I | N | 12. | I | N | 13. | I | N | 14. | I | N | 15. | I | N | 16. | I | N | 17. | I | N | 18. | I | N | 19. | I | N | 20. | I | N |
| 21. | I | N | 22. | I | N | 23. | I | N | 24. | I | N | 25. | I | N | 26. | I | N | 27. | I | N | 28. | I | N | 29. | I | N | 30. | I | N |
| 31. | I | N | 32. | I | N | 33. | I | N | 34. | I | N | 35. | I | N | 36. | I | N | 37. | I | N | 38. | I | N | 39. | I | N | 40. | I | N |
| 41. | I | N | 42. | I | N | 43. | I | N | 44. | I | N | 45. | I | N | 46. | I | N | 47. | I | N | 48. | I | N | 49. | I | N | 50. | I | N |
| 51. | I | N | 52. | I | N | 53. | I | N | 54. | I | N | 55. | I | N | 56. | I | N | 57. | I | N | 58. | I | N | 59. | I | N | 60. | I | N |
| 61. | I | N | 62. | I | N | 63. | I | N | 64. | I | N | 65. | I | N | 66. | I | N | 67. | I | N | 68. | I | N | 69. | I | N | 70. | I | N |
| 71. | I | N | 72. | I | N | 73. | I | N | 74. | I | N | 75. | I | N | 76. | I | N | 77. | I | N | 78. | I | N | 79. | I | N | 80. | I | N |
| 81. | I | N | 82. | I | N | 83. | I | N | 84. | I | N | 85. | I | N | 86. | I | N | 87. | I | N | 88. | I | N | 89. | I | N | 90. | I | N |
| 91. | I | N | 92. | I | N | 93. | I | N | 94. | I | N | 95. | I | N | 96. | I | N | 97. | I | N | 98. | I | N | 99. | I | N | 100. | I | N |
Egy személyiségvonás értékeinek eloszlása egy adott osztályban
Extroverzió-introverzió skála, 5. a. osztály
1. ábra

Az e-skála értékének alakulása 1993-tól 1999-ig
2. ábra
