Az olvasói kaland
Az Olvasó bármennyire is szorgalmas előbb-utóbb belátja: az évek múlásával egyre jobban meg kell válogatnia, mely könyveket olvassa még el vagy melyeket olvassa újra. A szövegek száma napról napra növekszik, a gimnáziumi vagy egyetemi évek alatt olvasott szépprózai és tudományos művek lassan emlékképpé válnak, noha az Olvasó egykor arra számított, hogy irodalmi, társadalmi, filozófiai és kultúrtörténeti ismereteit képes lesz bármikor feleleveníteni, élettapasztalataival kiegészítve szinte észrevétlenül rendszerezni.
Amikor az Olvasó átlátja helyzete reménytelenségét, nem akar úgy járni, mint a mesebeli király, akinek tudósai könyvtárnyi, majd könyvnyi szövegben gyűjtötték össze a legfontosabb tudnivalókat, de a király gyorsabban öregedett, mint ahogyan a tudósok dolgozni tudtak, és végül, halála előtt egy mondattal kellett beérnie: Felség, az élet bonyolult.
Az Olvasó tehát megpróbál olyan könyveket találni és olvasni,
amelyekben legalább egy könyvtárnyi tudás van, korszerű, friss információkat
tartalmaz, és régebbi ismereteit is mozgósítja. Mindezt pedig jól
szerkesztett, igényes, de olvasmányos szövegben szeretné viszontlátni
szombati szabadnapjain, mikor végre kedvére olvashat. Felteszem, nemcsak
én látom úgy, hogy
Az
A könyv tizenkét fejezetének címe közül azonban egyik sem idézi
meg egy kultúrtörténeti vagy egy hagyományos értelemben vett eszmetörténeti,
esetleg egy népirtások sorozataként értelmezett történelemkönyv kronológiai
vagy tematikai felosztását. A fejezetek többsége az emberi élet szimbolikus
tereinek világába kalauzol: az Édenkertbe vagy a bűntudat, a játék,
a tréfák és a szépség világába. A nagyobb fejezeteken belül a szerző
a görög és judeo-keresztény mítoszokból, az irodalomból és a pszichológiából
vett példákon mutatja be a jelen fizikai, társadalmi, lélektani és
metafizikai dzsungelében is felfedezhető szimbólumrendszerek működésének
történetét. (A szerző az
A szerző
Ezért volt mindig és van továbbra is szüksége az embernek
a másik, az
A könyv legizgalmasabb részletei a hagyományos védekezési
technikák mellett korunkban, a posztmodernnek nevezett időszakban
kialakult új vagy újraértelmezett módszerek vizsgálata. Az
Talán lesznek, akik kiábrándultnak és cinikusnak tartják majd Hankiss Elemér könyvét, mert példák hosszú sorával bizonyítva szembesít a világgal való kompatibilitásunk részlegességére, noha példáinak és szövegeinek egy része inkább idealizmussal volna vádolható. Ha a vizsgált jelenség saját szimbólumrendszerén kívül kerül, vagy egy másik, profán térbe lép ahol más jellegű, például durva személyiségvédő mechanizmusként működik tovább , akkor már nem tartozik a könyv értelmezési területeihez. (Gondolok itt a futballról mint játékról írt csodálatos részletekre: a játékosok kizárólag a rájuk osztott szerepnek megfelelően cselekedhetnek, és kizárólag az a cél vezetheti őket, hogy csapatuk megnyerje a mérkőzést. Ennek a célnak alá kell rendelniük mindent; egyetlen ügyet szolgálnak, ahogy az angyalok szolgálják Istent. Viszont Hankiss már nem értelmezi a szent játék megtekintése utáni szurkolói magatartások játékformáit. Nem foglalkozik a szöveg a játékok sporttá válásával és az ebből adódó számos következménnyel sem.)
Ezeket a hiányosságokat is inkább a könyv érdemei közé sorolom, hiszen ezen kitérők nélkül lesz a könyv szövege olyan példaszerűen egységes és a szó legnemesebb értelmében szórakoztató.
Végső ajánlásként idézem Hankiss Elemér sokféle definíciójának egyikét könyve összefoglalására tett kísérletei közül:
A könyv az emberi bátorságról szól; emberekről, akik egy félelmetes, üres vagy legalábbis közömbös univerzumon belül megteremtették a maguk világát. Az értelem, a biztonság és a szabadság világát.
Hankiss Elemér: Az emberi kaland, Egy civilizáció-elmélet vázlata. Universitas sorozat. Bp., 1999, Helikon Kiadó, 3. kiadás, 264 p.