Nyomtatóbarát változat: Országos Közoktatási Intézet > Új Pedagógiai Szemle 1997 április > Jelenismeret és történelemtanítás Kerekasztal-beszélgetés
Jelenismeret és történelemtanítás1
Kerekasztal-beszélgetés
|
Résztvevők: Jakab György tanár, Miklósi László
a Történelemtanárok Egylete elnöke, Szabó Ildikó szociológus,
Száray Miklós tanár, iskolaigazgató, Závodszky Géza
főiskolai tanár, az ELTE Tanárképző Főiskolai Kar főigazgatója,
az Új Pedagógiai Szemle részéről Győri Anna szerkesztő és Schüttler
Tamás főszerkesztő.
|
Nemzetközi összehasonlítások során gyakran megfogalmazódik, hogy
a magyar iskola által közvetített egyébként sok tekintetben világszínvonalú
műveltséganyagban nem kapnak kellő hangsúlyt a jelenhez, a társadalom
mindennapi történéseihez kapcsolódó ismeretek. A polgári demokráciát
megteremteni és elmélyíteni szándékozó társadalomban a közoktatás,
az iskola fontos szerepet játszik abban, hogy a felnövő nemzedékek
elsajátítsák azt az állampolgári kultúrát, amely a demokrácia gyakorlásának
nélkülözhetetlen feltétele. A jelentős hagyományokkal rendelkező modern
polgári demokráciák gyakorlata arra utal, hogy ez a kultúra nem szűkíthető
le a demokráciatechnikákra, a demokratikus társadalmi intézményrendszerben
szükséges különböző érdekkifejezési és érdekérvényesítési képességek
birtoklására. Az állampolgári kultúra fontos elemei közé tartoznak
azok a történelmi, közgazdasági, szociológiai, és nem utolsósorban
pszichológiai, kultúrantropológiai ismeretek, amelyek a jelen történéseinek
értelmezését, a társadalmi jelenségek mélyebb okainak megértését segítik.
Ezek nélkül az ismeretek nélkül ugyanis aligha nevelődhet fel a felelősen
cselekvő, autonóm polgár.
A szakmai közvélemény nagy része felismerte, hogy a társadalom
működésére, a társadalomban kialakuló emberi viszonyok sajátosságaira
vonatkozó ismeretek beépülése az iskolai műveltséganyagba jelentős
lépés az iskolai tudás erősen akadémikus jellegének oldása, lebontása
irányában. A NAT-tal kapcsolatos vitákban ezeknek az ismereteknek
a szükségessége szinte egyáltalán nem kérdőjeleződik meg. Abban azonban
nincs egyetértés, hogy az Ember és társadalom műveltségterületen belül
teljesen önálló részterületet alkossanak-e ezek az ismeretek, vagy
egy részük beépüljön a történelem műveltséganyagába.
Olyan kérdések ezek, amelyekre mint manapság oly sok kérdésre
nincs autentikus megoldást kínáló egyetlen válasz. Csak lehetséges
válaszok vannak. Ezek keresésének igénye vezette a szerkesztőséget
az alábbiakban közreadott kerekasztal-vita életre hívásában.
Győri Anna: A kérdés az, nyitnia kell-e a történelemtanításnak
a jelenismeret felé. A jelenre vonatkozó ismeretek amelyek részei
a NAT-követelményeknek is tantárgyi formában, egy vagy több tantárgyban,
esetleg magában a történelem tantárgyban jelenjenek-e meg az iskolában.
Másképp fogalmazva: mit tehet a történelemtanítás azért, hogy a társadalomban
éléshez nélkülözhetetlen jártasságokhoz, állampolgári tudáshoz juttassa
a fiatal nemzedéket?
Jakab György: Az egyik kérdés, amiről beszélhetnénk,
az, hogy a történelem tantárgy keretébe illeszthető-e a társadalomismeret,
a gazdaságismeret és még sok más, a jelenben szükséges tudnivaló.
De lehet a beszélgetésünknek egy másik iránya is azzal a kiindulóponttal,
hogy a jelenlegi történelemoktatás sok tekintetben elavult, és emiatt
szorul átalakításra sokunk szerint úgy, hogy jó lenne, ha integrálni
tudná a társadalomtörténetet és számos jelenre vonatkozó más területet.
Ha ezt a történelem a tantárgyon belül megtenné, talán korszerűbbé,
élőbbé válna.
Győri Anna: A probléma alátámasztására hadd idézzek
egy nemrég megjelent tanulmányból, Sallai Józsefnek Közelmúltunk története
mint iskolai tananyag címmel közreadott felméréséből.2 Gyakori, hogy a főiskolára jelentkezők ... nem
tudták a történelmi jelenségeket értelmezni csak megtanulták azokat
, nem váltak az ismeretek a tanulók tudatának szerves részévé ...
a történetiség iránti érzékük alacsony ... az összefüggések lényegének
a megértéséig nem jutottak el, és így nem is voltak képesek jelen
problémák értelmezésére, múltbeli összefüggéseinek a feltárására sem.
Závodszky Géza: Ha a fölmérések a közelmúlt történetére
vonatkoznak, az eredmények félrevezetőek. 1989 és 1994 között ugyanis
a legtöbb iskolában nem tanították az utóbbi 70 év magyar történelmét.
Én ugyan harcoltam érte, már 90-ben azt mondtam, hogy a magyar történelmet
az iskolában 1990-ig kell tanítani. Ha elbátortalanítják a tanárokat,
azt sugalmazva, hogy 1956 még nem érett meg az objektív értékelésre,
1956 még nem történelem, s ezért egyesek nem tanítják, az nagyon
szomorú, de a tájékozatlanságért nem a gyermekeket kell elmarasztalnunk,
hanem a háttérben megbúvó sandaságot. Ha a rendszerváltás történelmét
nem tanítják meg, akkor a XIX. századi klasszikus magyar történelem
és a rendszerváltozás története nem kapcsolódik össze a tanuló gondolkodásában.
S hat éve nem esik erről szó az iskolában! Szakmailag ez az igazán
izgalmas kérdés: hogyan válik a megélt élet, a mi jelenidőnk mások
számára történelemmé.
Szabó Ildikó: Néhány ifjúságszociológiai vizsgálat
alapján szeretnék egy-két gondolatot megfogalmazni. 1995 májusában
3600 fős országos reprezentatív mintán kérdőíves vizsgálatot végeztünk
a 8. osztályból éppen kilépő tanulók körében állampolgári kultúrájuk
különböző elemeiről. A tanulmány teljes szöveg olvasható a Többség,
kisebbség című kötetben3, de egy része
az Iskolakultúra 1996. novemberi számában is megjelent. A vizsgálódás
egyik iránya az volt, hogy feltárjuk, milyen alakzatokat alkot a gyerekek
tudatában a nemzeti és az állampolgári hovatartozás, azaz, mit gondolnak
az olyan emberekről, akik magyarok, ugyanakkor nem Magyarország állampolgárai.
Például tudják-e, hogy Tőkés László milyen nemzetiségű, mit gondolnak,
hogy egyik kedvenc sztárjuk, Sztevanovity Zorán milyen nemzetiségű,
egyáltalán, mennyire vannak tisztában azzal, hogy az ember egyúttal
tartozhat állampolgárként valamely közösséghez, miközben egy másik
nemzeti közösségnek is a tagja. Az adatok egyértelműen bizonyították,
hogy a 8. osztályból kikerülő gyerekek 28 százaléka úgy gondolja,
hogy Tőkés László román. Egyértelműen kiderült, hogy a gyerekeknek
hamis képük van az állampolgárság és a nemzeti hovatartozás viszonyáról.
Nem tudom megmondani, hogy ez történelmi vagy jelenismereti kérdés-e,
magánemberként és kutatóként azonban azon az állásponton vagyok, hogy
a jelent meghatározó történelem folyamatosan kínál lehetőséget arra,
hogy tisztázzuk például a kettős kötődésnek a történeti meghatározottságát,
és hogy akár történelmi példákon, akár a jelenhez kötődő példákon
keresztül valamiféle logikai struktúrába rendezzük el ezt.
Másik példám a Kecskeméti Tanítóképző Főiskola hallgatói teljes
körét, és kontrollmintaként a Kecskeméti Gépipari és Automatizációs
Főiskola hallgatóit reprezentáló vizsgálaton alapul. Mint tudjuk,
a tanítóképzősök kimondottan történelemből felvételiztek, de elmondhatjuk,
hogy a GAMF-ra járók zömében fiúk sem túl régen tanultak a középiskolában
történelmet, tehát relevánsnak tekinthetjük az idevonatkozó adatokat.
A mostani beszélgetésben csak egy adatsort szeretnék idézni. Arra
voltunk kíváncsiak, hogy a jelen nagy politikai viszonyait meghatározó
múltbeli eseményekkel mennyire vannak tisztában a főiskolások, és
ezért azt kérdeztük tőlük, hogy tudomásuk szerint a második világháború
folyamán a felsorolt országok a Szovjetunióval együtt harcoltak, avagy
a Szovjetunió ellenfelei voltak-e. Tehát az Egyesült Államok a Szovjetunió
szövetségese volt-e vagy az ellenfele, ugyanígy Anglia, Franciaország,
Magyarország, Németország, Japán, Olaszország. A tanítóképző főiskolásoknak
26 százaléka abban a hiszemben volt, hogy Magyarország a Szovjetunió
szövetségese volt, ugyanakkor 27, 16, illetve 15 százalékuk úgy tudta,
hogy a második világháború során az Egyesült Államok, Anglia és Franciaország
a Szovjetunió ellenfelei voltak, és az a paradox helyzet állt elő,
hogy az ismeretek színvonalát tekintve a műszaki főiskolára járók
valamivel jobban tudták a valóságnak megfelelő viszonyokat.
Ha valamennyien elfogadjuk, hogy a jelenlegi viszonyainkat a
történelem határozza meg, és máig futnak azok a kontinuitások, amelyekkel
a történelem foglalkozik, tehát a jelen nem értelmezhető történelem
nélkül, akkor ezek a reprezentatív vizsgálatok, amelyek ennél természetesen
bőségesebb anyaggal szolgálnak, arra is elgondolkoztató adalékokat
tudnak hozni, hogy bizony a jelent értelmező történelmi ismeretek
legalábbis kétségesek. Mert nem kérdéses, hogy nem öncélú történelmi
ismeretekről volt szó egyik esetben sem.
Az az egyik álláspont, hogy válasszuk szét a
diszciplínákat, és nyilván vannak olyan álláspontok is, amelyek azt
mondják, hogy a történelem számtalan olyan, a máig futó szálat kínál,
amelyet felfejtve történelmi formában, történelmi keretek között ugyan,
de mégiscsak a jelen interpretálásához nyújtunk valamiféle segítséget.
Závodszky Géza: Természetesen lehangoló egy történelemtanár
számára, amikor bizonyos fölmérések ilyen tudatlanságot árulnak el.
De amikor egy-egy szociológiai fölmérést elvégzünk, számos további
kérdést kell föltenni. Föl lehet tenni például azt a kérdést, hogy
ha ezt a fölmérést matematikából végeztük volna, vagy az olvasási
készséget vizsgáltuk volna, akkor hány százaléknyi negatív eredményt
kaptunk volna. Sajnos a magyarországi oktatás, amely eredményességét
tekintve a 60-as évek végén, a 70-es évek elején az élbolyban, a legelsők
között volt, mára lecsúszott a tízenvalahanyadik helyre, tehát valóban
van egy általános, noha nem drámai színvonalcsökkenés. Mindamellett
az idézett tévesztések, például a Szovjetuniót és az Egyesült Államokat
illetően szerintem a pártállami idők jelenismerete által sulykolt
ellenségkép érdekes lenyomatai.
Miklósi László: Két különböző kérdésre kell válaszolni,
és ezekből más és más következtetést vonhatunk le. Az eddigi történelemtanítás
eredményességét illető kérdés mindenképpen tanulságos lehet. Az erről
szóló beszélgetésnek igen jó kiindulópontja lehet a felmérésnek az
a kérdése, hogy a második világháborúban melyik állam hova tartozott.
Nem vitás, hogy ezt 1960-ban, '70-ben, '80-ban, '90-ben vagy '96-ban
is tudniuk kell, kellene már az általános iskolát végzett embereknek.
Ugyanakkor nem vonatkoztathatunk el attól, hogy ezekben a válaszokban
a társadalom tudata is tükröződik. Ettől különbözik az elsőként fölvetett,
a nemzetiségekre, kisebbségekre vonatkozó kérdés. Erről a témáról
a korábbi történelemtanításban nem volt szó, illetve nagyon kevés
szó esett, ezért ez nem a történelemtanítás eredményességének a kérdése,
hanem a történelemtanítás megújításáé. Ezek a problémák persze összefüggnek,
de érdemes őket szétválasztani a vitában. Jómagam úgy gondolom, hogy
a történelemtanítás korszerűbbé tételét nem csupán a főként politikatörténeti
dominanciájú hagyományos történelemtanítás megújítására kellene
korlátozni. Nemcsak annak az eredményességét, hatékonyságát kellene
növelni, hanem egy olyan történelemtanítást látnék szívesen és ezzel,
gondolom, nem vagyok egyedül a mai beszélgetésben , amelyben az
életmódtörténet, gazdaságtörténet, mentalitástörténet stb. jóval nagyobb
súlyt kapna, mint a korábbiakban. Természetesen a politikatörténet
nem száműzhető a történelemtanításból, inkább új arányok kialakítására,
a tananyagbeosztásra és a tanítandók súlypontjaira gondolok. Úgy vélem,
hogy a NAT ebbe az irányba igyekszik elmozdulni, és ez jó elmozdulás
a korábbiakhoz képest.
Száray Miklós: A jelenismeret és a történelemtanítás
szembeállítását bizonyos értelemben én sem értem. Azért nem értem,
mert vannak olyan tantárgyak, például a földrajz, amely egyértelműen
a jelen történéseit tisztázza gazdasági alapokon. Természetesen a
kettőt a jelent és a múltat egybe lehet olvasztani, és ezen a
módon föl lehet építeni egy tantervet. Voltak erre kísérletek korábban
is. De ennek nincs sok értelme, hiszen véleményem szerint a rendszeres
történelemoktatás, még ha konzervatív felfogásban is, előkészíti a
jelenismeretet. Történelem nélkül nem hiszem, hogy lehetne a jelent
tanítani. Nem hiszem, hogy ellentétbe lehetne állítani a jelenkor
oktatását és a hagyományos történelemtanítást. Éppen a második világháború
példája mutatja, hogy pontosan azok az adatok hiányoznak a gyerekek
fejéből, amelyek a hagyományos, kronologikus és politikatörténet központú
oktatás keretében sajátíttathatók el. Természetesen kell bővíteni
a történelemtanítás kereteit, de nem úgy, hogy a kronologikus tanítást
háttérbe szorítjuk, hiszen még az ott elsajátítható legfontosabb ismeretek
sincsenek meg a gyerekek fejében. Amikor én egyetemre jelentkeztem
73-ban, akkor olvastam, hogy a bölcsészkarra felvettek 10%-a a székelyekre
azt mondta, hogy a Kárpátokban élő románok. Fenntartásokkal kell kezelnünk
az ilyen felméréseket.
Szabó Ildikó: Most a nyolcadikosok 38 százaléka
azt mondja, hogy Erdélyben a többség székely anyanyelvű.
Száray Miklós: Mindez annak a következménye,
hogy a rendszeres történelemtanítást csorbítják. A NAT-tal kapcsolatban
ennek újabb veszélyét látom. Tudniillik valóban sok-sok hiányosságot
lehet tapasztalni a valamikori keményebb történelemtanítás ellenére.
Én is mindig azt hallottam, hogy a mi nemzedékünk eggyel rosszabb,
mint a megelőző, és hozzá kell tennem, most én is ezt látom. A NAT
ha szabadon értelmezem megadja a lehetőséget a kronologikus történettanításra,
és az tökéletes alapokat adhat a jelen megértéséhez, ha időt adnak
neki. Mondok egy példát. A gyerekekkel harmadik osztályban tanulunk
a madéfalvi veszedelemről. Ha van idő és nem négy évbe kell a kronologikus
ismereteket bezsúfolni, akkor én a madéfalvi veszedelemről egy budafoki
iskolában el tudom mondani, hogy azok a székely csángók, akik ott
laknak Érdtől egészen Tolnáig, hogy kerültek oda, hogy kerültek Bukovinába,
onnan hogy kerültek Bácskába, majd hogy kerültek ide. De ha erre nincs
idő, mert azt mondjuk, hogy megújítjuk a történelemtanítást és először
két évig ezt tanítjuk, aztán négy évig mást tanítunk, majd újabb két
évig megint mást tanítunk, természetesen akkor is fogom tanítani a
madéfalvi veszedelmet, ami eddig is szerepelt a történelemtankönyvben,
de akkor megint nem lesz időm arra, hogy részletesen, máig hatóan
végigtanítsam ezt a témát. A megoldás az lenne, ha megfelelő teret
biztosítanának a történelemtanításra. Semmiképpen nem tartom lehetségesnek,
hogy megrövidítsék a politikatörténetet és a társadalomtörténetet,
mert akkor nem lehet majd mihez kötni a többi ismeretet. Mert ha keményebben
értelmezzük azokat a folyamatokat, amelyeket máris látunk, akkor csak
az történhet, hogy háromszor egymás után fogják tanítani a történelmet,
ugyanakkor nem lesz idő a rendszeres, folyamatos tanításra, sem mélyebb
és szélesebb értelmezésére. Hiszen szerintem akkor lehet például forráselemzést
végezni, ha arra van idő, és a történelmet nem kényszerítjük bele
négy évbe. Nem azt mondom, hogy csak egyféleképpen, hagyományosan
lehessen tanítani, de legalább a lehetőségét meg kell hagyni a kronologikus
történelemtanításnak az iskolázás teljes idejére. Ha abba az irányba
lökjük a történelemtanítást, hogy tanítson sok minden mást, ugyanakkor
egy rövidebb időszakaszba szorítjuk, akkor szerintem öt év múlva 32%
lesz, aki nem tudja, hogy kik a székelyek.
Závodszky Géza: A jelenismeret és a történelemtanítás
viszonyához hadd mondjak mindenekelőtt néhány olyan dolgot, amit evidenciának
tartok. Nyilvánvaló, hogy a történelemtudomány számára a kérdéseket
mindig a jelenből tesszük föl. Ha ez nem így történne, akkor egyszer
és mindenkorra meg lenne írva a történelem. Miért van az, hogy jól
megkutatott korszakok történetét minden nemzedék újraírja, minden
nemzedék megírja a maga történelmét, a nemzetit és az egyetemest egyaránt?
Azért, mert mindig újabb és újabb kérdéseket fogalmaz meg, vagy más
és más szempontból teszi föl a kérdéseket. De létezik egy másfajta
viszony is. Rendkívül szomorú tapasztalataim vannak arról és föltételezem,
hogy a jelenlevők egyetértenek ezzel , amikor a történelmet arra
használják föl, hogy napi politikát igazoljanak vele. Természetesen
nagyon szeretném mint pedagógus és mint szívesen politizáló ember,
ha az emberek tisztában lennének a törvényekkel, az alkotmányos
alapelvekkel, és a társadalmi ismeretek minél szélesebb körét birtokolnák,
de az riasztó volna, ha a történelemtudománynak és a történelemtanításnak
az lenne a funkciója, hogy az éppen aktuális pártprogramokat valamilyen
módon igazolja. A múlt és a jelen összekapcsolásakor nyilván nem erről
van szó, hanem arról, amit ma közhelyként nagyon gyakran mondanak:
ahhoz, hogy tudjuk, merre tartunk és kik vagyunk, tudni kell, honnan
jövünk. A történelem folyamat, ezt semmilyen módon megszakítani nem
szabad, noha az utópisztikus gondolkodás ezt gyakran megteszi. A felvilágosodás
kora óta pusztít az a rögeszme, hogy a múlt nem érdekes, a jövő a
fontos, és az mérnökileg megtervezhető. Ha nem vagyunk utópisták,
akkor el kell ismerni, hogy az emberiség történetében a fejlődés csupán
nagyon korlátozott időszakaszokban, a jelenségeknek csak egy korlátozott
csoportjára értelmezhető.
Jakab György: A történelemtanárok közül nagyon
sokan azt az álláspontot képviselik, hogy a történelmet mint diszciplínát
nem hagyják szétverni. Számomra, tanárként, nem ilyen egyszerű ez
a kérdés. A tudományos felelősség valóban lényeges, de engem a tanári
felelősségem arra kényszerít, hogy végiggondoljam, milyen típusú ismeretekre
van szükségük a diákoknak ahhoz, hogy eligazodjanak a világban. Azt
gondolom, hogy történelemtudásra szükség van, de emellett ez a tárgy
nagyon jó integrációs lehetőséget biztosít. Mert rengeteg olyasfajta
szükséglet van, ha úgy tetszik, humánszükséglet, amit az iskolában
a történelem-, illetve a magyartananyag közvetít(hetne), de amely
sajnos, egyre kevésbé tud a gyerekekhez közel kerülni. Ennek talán
az is oka, hogy mindkét tárgy irdatlan nagy tananyagot mozgat, ebből
következően az ismeretek csupán végeredmények lesznek. Ha például
történelemből elmondom, hogy mi volt az adott történelmi folyamat
végeredménye és nem tudom személyessé, élményszerűvé tenni, akkor
ez végül is holt tananyaggá válik, különösen azok számára, akik nem
érdeklődnek. De ha tudom, hogy melyek azok a szükségletek, amelyeket
a felnövekvő nemzedékek számára biztosítani kell humán területen,
akkor mindenképpen kibővíteném ezek irányába a hagyományos diszciplináris
ismereteket. Fontosnak tartom, hogy társadalomismeretet tanítsanak
az iskolában. Nyilván kérdéses, hogy ezt a történelem tantárgyban,
vagy önálló tantárgy keretén belül kell-e megvalósítani.
A kérdés másik oldala, hogy bizony sok tekintetben a történelemoktatás
és bizonyos mértékben maga a diszciplína is elavult vagy legalábbis
újra kellene gondolni. Leginkább azért, mert a hagyományos értelemben
vett történelemoktatás a múlt század vége táján alakult ki, amikor
az állampolgári lojalitás és a nemzeti identitás volt a legfontosabb
szempont. Napjainkban azonban két olyan változás is történt, ami miatt
újítani, korszerűsíteni kell. Az egyik ilyen a rendszerváltás. Ez
nagyon fura helyzeteket hozott, hiszen itt a gyerekek életében, a
szemük láttára történt az, hogy amit általános iskolában megtanultak
egy adott szituációról, mire középiskolások lettek, már átalakult.
Tanárként bizony félek egyfajta hitelvesztéstől, amelyről részben
maga a történettudomány tehet. A másik nagy változás, ami talán már
egy kicsit közhelyesen hangzik, hogy jön a harmadik évezred, az Európai
Unió, az Internet, kinyíltak a határok stb. A nemzeti keretekben való
gondolkodás megnehezíti a hazai kisebbségekkel, a határokon kívüli
magyarsággal való kapcsolattartást vagy a környező országokhoz és
a külföldhöz való viszonyunkat. Ma sokan imádják Új-Zélandot, Angliát,
de utálják a románokat vagy a szomszédos országokat. Ez bizonyos mértékig
visszavezethető arra a történelemszemléletre, amely csak nemzeti keretekben
gondolkodik, illetve ez a referenciája. Ezért ezt a nemzeti identitás
és állampolgári lojalitás központú történelemszemléletet, azt gondolom,
mindenképpen felül kell vizsgálni.
Még egy személyes élményemet szeretném elmondani. Nekem most
kellett átélnem, hogy egyszerűen elavultam, mert amit magammal hoztam,
az most már nem biztos, hogy érvényes. Két érettségiző osztályom is
volt, akik reklamáltak, kérték, hogy mondjak már valami jót is történelem
ürügyén. Rá kellett jönnöm, hogy az én rejtett történelemtantervem,
amit a valamikori Kádár-rendszerből hoztam magammal, arról szól, hogy
van egy hazug rendszer körülöttünk, és egy kritikai értelmiséginek
az a feladata, hogy a történelem és mindenféle más források alapján
próbáljon tisztán látni, autonóm lenni, ne hagyja magát becsapni.
Én ezt próbáltam közvetíteni a gyerekeknek, és ezért volt fontos a
számomra a történelem. Ilyen értelemben volt egy jelen mondandója
is. De a mostani generációnak ez már nem fontos, igazából ők már egy
másféle világban élnek. Érdemes tehát a rejtett tantervekről is gondolkodnunk,
vagyis arról, hogy a múltra vonatkozó ismereteken és integrációs kereteken
kívül mi az az útravaló, mi az a háttér, amit nyújtanunk kell az utánunk
jövőknek. Még egy gondolatot az elhangzottakhoz. Valóban kiváló eredményeket
produkáltak a magyar iskolások diákolimpiákon vagy nemzetközi felmérések
eredményei szerint. Ebben csak az a probléma, hogy ezt a tudást, tudományos
logikát és szintet csak egy szűk elit tudja elérni. Ugyanakkor az
emberek többsége nem tudja az adóját kiszámítani, nincs tisztában
az alkotmányos jogaival, és híjával van sok olyan társadalomismereti
tudásnak, egyszerűen a hétköznapi élethez szükséges tudásnak például
az újságolvasási gyakorlatnak , ami nélkülözhetetlen az életben.
Tehát: legyen társadalomismeret, épüljön be a történelemoktatásba,
és vizsgáljuk meg, hogy mi a mondandója annak a történelemszemléletnek,
amit képviselünk.
Závodszky Géza: Íme, megint egy evidencia. Annak
tekintem ugyanis, hogy a történelem én magam is így tanítom millió
módon kapcsolódik olyan jelenségekhez, amelyeket a gyermekek látnak,
átélnek. Például ilyen a madéfalvi veszedelem. A sikeres alkalmazás
azonban tanárfüggő dolog. A tanárképzés sokat tehet azért, hogy a
történelemtanárok képesek legyenek összekapcsolni a történelem anyagát
a gyermekek közvetlen tapasztalataival. E feladat teljesítésével azonban
nem oldódik meg az a probléma, tudják-e a tanulók például, hogy mi
az a GDP, milyen csatornákon keresztül és milyen lehetséges elvek
szerint megy végbe a nemzeti jövedelem újraelosztása stb. Meggyőződésem,
hogy ezeknek az ismereteknek más tantárgyi keretek között más tevékenységekben
van a helyük, és nem szabad velük a különben folyamatosan megújításra
váró történelmet terhelni. Hajlamosak vagyunk arra, hogy újra meg
újra fölfedezzük a meleg vizet. Gondoljunk csak arra, hogy Schlözer
Göttingenben már az 1770-es években megszervezte a maga újságolvasó
kollégiumait. Magyar tanítványai hazajöttek, és megteremtették a magyar
nyelvű újságírást, s tanították az újságolvasást. Sőt, még a magyar
nyelvű sajtó megszületése előtt szerkesztettek latin nyelvű újságot,
hogy a gyerekek az iskolában a latin nyelvet gyakorolva statisztikát,
államtudományt, ha tetszik jelenismeret-et tanuljanak. Ha nekem
bármi részem lett volna a NAT-ban, akkor valószínűleg javasoltam volna:
valahol történjék utalás arra, hogy az iskolák kíséreljenek meg olyan
foglalkozást szándékosan nem mondok tantárgyat beépíteni a programjukba,
amelynek keretei között a gyerekeket újságolvasásra, napilapok, hetilapok
olvasására, vitatására tanítják, szoktatják. Eligazítást a tanulók
a jelen problémáiban csak egy ilyen típusú foglalkozás vagy tantárgy
és nem a történelem keretében kaphatnak.
Jakab György: Magam is médiaismeret-órákat próbálok
szervezni az iskolában. Sajnos azonban praktikus problémává kezd válni,
hogy az új ismeretek nem férnek be az iskola rendszerébe. Miklós az
előbb azt mondta, a történelmi ismeretek nélkülözhetetlenek ahhoz,
hogy eljussunk a jelenhez, s igaza van. Csakhogy az iskola óraszáma
végül is éppen a hagyományos tantárgyak időigénye miatt nem fogja
beengedni a jelenről szóló ismereteket. Hiába szeretnék társadalomismeretet
tanítani, amikor szabályozva van az oktatással tölthető idő az iskolában,
s a hagyományos tantárgyi struktúra azt kívánja, hogy ezalatt matematikát,
történelmet, magyart és más tárgyakat kell tanítani, s ezek az adott
óraszámot kitöltik.
Nekem nem a történelemoktatással van problémám noha abban
egyetértettünk, hogy érdemes azt is újra végiggondolni, mit kellene
benne modernizálni , hanem attól tartok, egészen egyszerűen praktikusan
nem férnek be az új területek. Vagyis nemcsak az a kérdés, hogy mit
tanítsunk, hanem az is, hogy mikor. Mi történik akkor, ha a tudományos
logikából kiindulva azt mondjuk, hogy a történelemtudomány által fölhalmozott
korszerű ismereteket meg akarjuk tanítani a kőbaltától kezdve mondjuk
1990-ig, és ugyanezt mondják a magyarosok is? Be akartam vezetni a
kommunikációelméletet, szerettem volna megértetni ennek fontosságát
velük is. El is fogadták, de azt kérdezték, hogy akkor kimaradjon-e
a tananyagból Vörösmarty. Nyilván ez így nem működik. Hiába szeretnék
médiaismeretet vagy társadalomismeretet tanítani, meg kell harcolnom
érte, és majdnem biztos, hogy visszautasítanak. A hagyományos tantárgyi
struktúra miatt nagyon nehéz egy iskolán belül az új területekért
megküzdeni.
Az alapkérdésem tehát továbbra is az, hogy lehet-e a történelmen
belül olyan abszolút jelenre szóló tartalmakat közvetíteni, amelyek
hangsúlyozottan a diákok szükségleteit elégítik ki. Mondok egy példát
egy lehetséges megoldásra. Ha a Thuküdidész által leírt tárgyalást
odateszem Hitler tárgyalásai mellé, illusztrálván, miként játszanak
a nagyhatalmak kis államokkal, akkor ennek van egy jelennek szóló
üzenete. Tehát ha nem önmagában csak a görög történelmet tanítjuk,
hanem tulajdonképpen valamilyen formában tematikus típusú kiemeléseket
végzünk, akkor a történelem is hordozhat nagyon sokféle jelenismereti
vonatkozást. Nekem ezért nagyon lényeges a történelem megújítása.
Szabó Ildikó: Azért vagyunk itt, hogy a
történelem és a jelenhez szükséges ismeretek viszonyáról beszéljünk.
Azok a vizsgálatok, amelyeket végeztem a kollégáimmal, a történelmi
ismereteket nem mint valamiféle an sich értékeket vizsgálták, hanem
ha szabad játszanom a szavakkal mint für sich ismereteket. Tehát
nem azt kérdeztük, tudják-e, ki Tőkés László, mert az bizonyos értelemben
an sich, hanem azt kérdeztük, hogy milyen nemzetiségű, mert ez viszont
már für sich. Természetesen nem valami öncélú ismeretként van annak
jelentősége, hogy tudják-e a tanítóképzősök, hogy a második világháborúban
milyenek voltak a harcvonalak, frontviszonyok, hanem abból a szempontból,
hogy ezek a háború alatti viszonyok határozták meg a második világháború
utáni Magyarország történelmét, egészen napjainkig. Ugyanígy említhetnék
egy nagyon érdekes részletet mindhárom vizsgálatból, például az 1996-ban
a középiskolát éppen befejezők körében folytatott vizsgálatunkból,
amelyben hasonlóan a főiskolások és a középiskolások felméréséhez
megkérdeztük az érettségi előtt két héttel, hogy tudomásuk szerint
melyik országban találhatóak a következő kis régiók: Őrség, Mezőség,
Burgenland, Csallóköz, Kárpátalja, Vajdaság. Természetesen ők ugyanúgy
nem tudták jelentős részben ezeket, ahogy a főiskolások sem tudták.
Az a bájos, hogy az Ormánságról sem tudták, hogy Magyarországon van.
Azt gondolom azonban, hogy ez egy mutató, egy jéghegy csúcsa, aminek
a révén lehet tesztelni azt, hogy immár átlépve az akadémiai diszciplínák
határait , ezek a kis régiók a maguk komplexitásában jelentenek-e
a számukra valamit, nyelvet, kultúrát, néprajzot, tradíciót, földrajzi
hovatartozást, dimbet, dombot, hegyet, völgyet, vízierőművet, ami
veszélyezteti a Csallóközt, vagy betelepülő szerbeket, akik felborítják
az etnikai egyensúlyt, turisztikai élményeket, képeslapot, végvárakat,
Balassit, egyebet. Nagyon szeretném hangsúlyozni, hogy a történelemnek
természetesen van egy önmagáért való értéke, de a tömegoktatásban,
a közoktatásban azért legalább ilyen fontos a társadalmi magatartásunkban,
gondolkodásunkban, társadalmi praxisunkban való használhatósága. Az
tehát a mondanivalóm egyik része, hogy az ismereteknek a társadalmi
praxisban való használhatóságáról érdemes gondolkozni.
A másik pedig a tulajdonképpeni eredeti, ha szabad így mondanom,
formális kérdésünkre vonatkozik, arra, hogy a jelen számára szükséges
ismereteket külön tantárgy keretében tanítsák-e avagy a hagyományos
diszciplínákon belül is. Én nem érzem, hogy ez valamiféle antagonisztikus
ellentmondásban lenne. Kidolgoztam egy tízévfolyamos civizmus tantervet,
aminek a tanítását külön tantárgyként képzeltem el, ha tanítják az
állampolgári kultúrát, miközben markáns képviselője vagyok annak,
hogy aspektusként, a tudományos tényeket értelmező tanári logikaként
jelen kell lennie minden hagyományos diszciplínában egy, a mával kapcsolatos
értelmező magatartásnak. Tehát a demokrácia alapkérdései, az identitás
alapkérdései keresztülívelnek történelmi korszakokon, ragyogó alkalmakat
kínálnak arra, hogy a legkülönbözőbb korokból összekapcsoljunk és
értelmezzünk jelenségeket. A nagy francia forradalomban először eltörölték
a monsieur és madame megszólításokat, és megpróbálták a polgártárs,
polgártársnőt bevezetni. Majd nacionalizálták a korábban csak a nemesség
számára kijáró megszólításokat, és a világon először minden ember
uram és asszonyom lett, és ennek máig ható következményei vannak az
emberek közötti kapcsolatrendszerben. Miközben nálunk a sarki közértes
még mindig nem tudja, hogy mit mondjon nekem aranyoskám, nagysasszony
vagy szívem.Tehát látszólag történelmi kérdés, amikor a nagy francia
forradalom egy mozzanatáról beszélünk, a valóságban a demokrácia leghétköznapibb
és legbanálisabb, ugyanakkor legaktuálisabb kérdéseiről is szó van.
Összefoglalóan azt szeretném mondani, hogy nincs abban semmi rossz,
hogy a matematikában, a történelemben, a biológiában sajátos aspektusként
az eseményeket, a tényeket, a jelenségeket értelmező értelmiségi magatartásként
tudatosan jelen vannak a ma szempontjából releváns mozzanatok is.
Száray Miklós: Több dologra szeretnék reagálni.
Továbbra sem látom az ellentmondást a kronologikus történelemtanítás
és a jelenismeret között, csak bizonyos értelemben másképp gondolom.
Azok a példák, amiket hallottunk, továbbra is a hagyományos történelemoktatás
mellett szóló érvek a számomra. Hogyha az normálisan működik, akkor
ilyen mélységig el kell jutnia, ha ennek megvan az időkerete. Azzal
egyetértek, hogy a társadalmi ismeretek bevezetése és a történelem
további tanítása hagyományos tantárgyként óriási probléma az óraszám
vonatkozásában. Mi megoldottuk, mert bizonyos értelemben a természettudományok
órakeretét az eddigiekhez képest csökkentettük, és ez óraszám-növekedésre
adott lehetőséget a történelem számára. Én a veszélyt a másik oldalról
látom, amennyiben a hagyományos történelemoktatást rövidítem meg.
Akkor a jelenre vonatkozó ismeretek is a levegőben lógnának. Nem azt
mondom, hogy nem lehet felépíteni egy olyan rendszert, amely a jelenismeretekre
vagy egyéb ismeretekre alapoz, de én ott látom a nagyon nagy veszélyt,
hogyha az alapvető ismereteket rövidítjük meg, akkor az egész sokkal
silányabb lesz. Ki látja előre azt, milyen lesz az a nemzedék, amelyik
ezt a hagyományos (kronologikus) utat nem járta végig, hanem csak
azt a másik utat. Ott látom a problémát, hogyha mondjuk a történelemben
párhuzamosan társadalmi ismeretet tanítanak, akkor olyan fogalmakat,
kifejezéseket, fogalomrendszereket kell használniuk a diákoknak, amelyek
sokkal bonyolultabbak, mint a történelmiek, amelyeket most használunk.
A másik nagy probléma, hogy a társadalmi ismerettel, amely sokkal
elvontabb, esetleg száműzik ennek révén a hagyományos történelemtanítást.
Ugyanakkor a gyereknek az agyában szerintem akkor állnak össze a dolgok,
ha abban a korszakban, amikor történelemből mondjuk a dualizmust,
a polgárosodást tanulja, akkor ismerkedhet meg fejlődésében azzal
az intézményrendszerrel, azokkal a társadalomismereti fogalmakkal,
amelyek ehhez tartoznak, hiszen akkor ezek a háttérismeretek együtt
mozoghatnak az agyában. Vesztese lehet az úgynevezett korszerűsítésnek
a magyar történelemtanítás, és visszaszorulhat az általános történelmi
ismeretanyag.
Jakab György: Viszont én nagyon fontosnak tartom,
hogyha például olvasok egy cigány vérbosszútörténetet mondjuk Szabolcsból,
és e mellé odateszem a Rómeo és Júliát, akkor ez a kettő valamelyest
összekapcsolódik, és van egy jelen vonatkozása.
Száray Miklós: Amikor a történelemtanításról
és a történelemhez kapcsolható tudásról beszélünk, semmiképpen nem
lehet kihagyni, hogy iszonyú mértékben csökken a tanulásra és főképpen
az olvasásra szánt idejük a gyerekeknek. Nekem most úgy kell tanítanom
1848-at vagy a kiegyezést, hogy tanítványaim nem tudnak semmit Az
új földesúr című regényről. Hiába adom föl kötelező olvasmánynak,
engem ezért legfeljebb elátkoznak. De A kőszívű ember fiai nélkül
is hogyan tanítsak? Mit lehet ott tenni, ahol nincs kötődés és érzelem?
Utalok az idézett felmérések eredményeire: az eddigi történelemtanítás
pozitívumaként foghatnánk fel, hogy mindezek ellenére még itt tart
a dolog, és nem épült le még jobban. Hiszen, ha számításba vesszük
a gyerekek olvasásra szánható idejét, még az is megtörténhetne. Komoly
küzdelmet folytatunk a különböző, a gyerekek figyelmét lekötő ismerethordozókkal
szemben.
Ahhoz a gondolathoz kapcsolódva, hogy milyen
követelményeket támaszt az Európa felé vezető út, szerintem éppen
hogy fölerősítik ezek a változások azt a feladatot, hogy a történelemtanításban
hangsúlyosabbá tegyük a nemzeti identitást és a nemzeti történelem
ismeretét. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a többi nemzethez
való kapcsolódással szemben történjen, de határozottan azt, hogy mindenkinek,
aki egy nagyobb egységbe tagolódik be, annak ezt a saját nemzeti hagyományainak,
történelmének, önazonosságának ismeretében kell tennie. Ezért szerintem
természetes, hogy a történelemtanítás a nemzet kategóriájában gondolkozik.
Závodszky Géza: Ha szabad, két részre osztom
a mondandómat. Először reagálnék az imént elhangzottakra. Jakab
György példái nem győznek meg, sőt az ellenkezőjéről győznek meg.
Én óvakodnék attól például, hogy a cigány vérbosszút Rómeo és Júliával
hasonlítsuk össze. Pontosan a kultúrák különbözősége tűnne el így,
az idősíkok összecsúsznának stb. A történelem irreverzibilis. Nem
az előrehaladás, a fejlődés a tartalma, de a folyamat megfordíthatatlan.
Ami előbb történt, az befolyásolhatja a későbbieket, de ami később
történt, az nem befolyásolhatja többé a múltat. És a különböző kultúrákból
nagyon veszélyes egymásba átlépni. Ez nagyon érdekes lehet mint irodalmi
vállalkozás, de csakis a történelmen, a tudományon kívül. Száray
Miklós példája viszont a madéfalvi veszedelemről és asszociációs
erőteréről rendkívül meggyőző. Azzal is egyetértek, hogy ha egyszer
létrejön Európa valamilyen fajta egysége, azon senki sem kulturális
egységet ért. Létezik egy közös európai kultúra, de Európának az európaiságát
éppen a sokszínűsége jelenti. Ha tehát egységes Európáról beszélünk,
gazdasági, pénzügyi egységről és a tőkejavak szabad áramlásáról van
szó mindenekelőtt, és a gazdasági érdekeket politikai, katonai, hatalmi
eszközökkel érvényesítő mechanizmusok esetleges leépítéséről. Úgy
van, ahogy Miklós mondta, s amint a francia és újabban már a holland
kultúrpolitika is mutatja, hogy meg kell erősíteni a nemzeti kulturális
sajátságokat. Noha utóbbiak éllovasai voltak a nemzeti önazonosság
föladásának. Úgy készülünk az európai egységre, hogy az önazonosságunkat
közben megerősítjük. Folytatnám az evidenciákkal.
A történelem mint tantárgy egy a többi közül, még azt sem mondom,
hogy primus inter pares, ezt a matematikusok, magyarosok, nyelvészek
szeretik mondani. Nem. Egy az iskolai tantárgyak közül, de mint diszciplína,
mint rendező elv, nem is annyira mint tudomány, hanem mint elv: generális.
Mindaz a tapasztalat, mindaz az érték, amit az emberiség fölhalmozott,
és mindaz a nem gazdasági természetű, ha úgy tetszik morális meghatározottság,
amelyet magáénak vall az emberiség, csak a történetiség elve alapján
áll össze rendszerré. Ebből persze nem következik az, hogy a történelem
óraszámát kétszeresére kell emelni, de következik ami egyébként
kívül esik a mi hatáskörünkön , hogy a történetiséget a többi tantárgyon
belül is talán a jelenleginél erősebben kellene érvényesíteni. Vannak
ilyen törekvések, például tudom, hogy érvényesül ez a szemlélet a
kémia és a fizika tanításában, létezik kémiatörténet, ismertetik a
klasszikus kísérleteket. Tehát a történetiség elvét valamilyen módon
érvényesíteni kell a legkülönbözőbb tantárgyakban, könnyebben is elsajátítható,
és elvezet a jelenhez.
A gyermek, a serdülő és az ifjú gyorsított módon, szükségszerűen
végigjárja azt az utat, amelyet az emberiség végigjárt, és ebben a
pedagógus vezeti őt. Természetes, hogy a gyermek először a családjában,
a családi viszonyokban, majd az udvaron, aztán az utcán tájékozódik,
ismerkedik a lakóhelyi közösséggel, a nemzeti közösséggel, és aztán
megtanulja, hogy van emberiség. De miközben mint humánus lény, az
egész emberiség sorsát a szívemen viselem, tudatában kell lennem annak,
hogy csak itt, a hazámban tudok tenni valamit az egész emberiségért.
Tehát az emberiséghez való tartozásomnak a legszélesebb kerete, amelyet
még tartalommal kitölthetek és átélhetek, az a nemzet. Nem igaz, hogy
a nemzet mint közösség meg fog szűnni. Lehet, hogy átalakul, de hogy
egy adott tér és egy adott kultúra kereteit kitöltő nemzet tagjaként
kapcsolódhat minden egyes ember az emberiséghez mint egészhez, az
nem fog megváltozni. A nemzeti kohéziót kell erősíteni a rendelkezésünkre
álló pedagógiai eszközökkel. Az ennek ellentmondó tendenciák, a homogenizálódás,
a globalizáció egy jól kitapintható jelenségkörnek, egy általános
válságnak az elemei.
És még egyről szólnék: az iskolának természetesen feladata az,
hogy egy csomó hasznos, azonnal hasznosítható ismeretet, tudást adjon,
ami a téjkozódást, a megélhetést, a materiális létet segíti, de nem
csak azt. Úgy gondolom, nem szabad, hogy az iskola, vagy bármilyen
médium azt közvetítse, hogy az emberi élet minősége attól függ, hogy
az ember gazdasági pozíciója milyen, hogy milyen a fogyasztási képessége.
Fontos persze, hogy meg tudj élni. Az emberi méltóság elvész, ha nyomorogsz,
megalázó, ha fázol, mert nem tudsz fűteni, vagy ha rossz a cipőd,
de az emberi élet minősége nem csak az anyagi javakon múlik. A történelem
egyike azoknak a tantárgyaknak, amelyik egyszerre adhat olyan ismereteket,
amelyek jó állampolgárrá, akár jó érdekérvényesítővé is tehetnek,
de ugyanakkor olyan luxusismereteket is kell adnia, amelyek az élet
minőségéhez szükségesek. Vörösmartyt tehát nem lehet kihagyni. Az
iskolának az a feladata, hogy a társadalom rajta keresztül szervezetten
segítse az egyént abban, hogy ne magának kelljen mindent fölfedeznie.
A történelem tehát igenis szólhat a jelenhez bizonyos kérdésekben
bár véleményem szerint eléggé korlátozottan , másfelől pedig az
élet minőségét javítja, az önmagam létének minél tudatosabb átélését
segíti.
Miklósi László: Sok mindenben egyetértünk. Magam
is úgy gondolom, hogy múltról és jelenről együtt kell szólnia a történelemtanításnak.
Ami igazán kérdéses lehet: az arányok és ettől elválaszthatatlanul
az óraszámok kérdése. A társadalmi ismereteket minden bizonnyal,
nem feltétlenül, de valószínűsíthetően, ezután is leginkább a történelemtanárok
fogják tanítani. Fontos, hogy a történelemtanítás ne sérüljön az egyébként
lényeges, nélkülözhetetlen társadalmi és állampolgári ismeretek tanítása
miatt. Abban is megegyezhetünk az integrációs törekvések és a nemzeti
tudat viszonya kapcsán, hogy identitászavarral nehezen fogunk beilleszkedni
az egységes Európába, de nehezen állhatunk szóba a szomszédainkkal
is. Ezért sem kérdőjelezhető meg a nemzet és a nemzettudat szerepe
történelmi tudatunkban, így történelemtanításunkban sem. Úgy gondolom,
a legtöbb történelemtanár úgy tanít, hogy a lehetséges kapcsolódási
pontokon eddig is mai utalásokat tett és tesz ezután is. Ebből a szempontból
csak az arányok eltérőek. Vita lehet viszont, amit többen kerülgettünk
is, a kronologikus és tematikus történelemtanítás kérdése. Hagyományosan
kronologikusan tanítottuk a történelmet. Föl kell tenni azonban azt
a kérdést, elképzelhető-e, lehet-e, illetve legyen-e az iskolázásban
a történelemtanításnak olyan időszaka is, amikor tematikusan tanítunk
bizonyos kérdéseket. Egyébként erre a NAT is ösztönöz minket. Fontosnak
tartom azt, hogy legyen ilyen szakasza. Ugyanakkor szeretném leszögezni:
meggyőződésem szerint elhagyhatatlan és megkerülhetetlen a rendszeres
kronologikus történelemtanítás. Annak kell a váznak, a biztos alapnak
lennie, amire a tanítványaink építkezhetnek. Úgy gondolom azonban,
hogy a rendszeres történelemtanítás előtt vagy után ezt meg lehet
vitatni nagyon jó, hogyha van tematikus tárgyalásra is lehetőség.
Jakab György: Három olyan dolog is fölvetődött,
ami részben érint engem. Az egyik a nemzettudat, a nemzeti identitás.
Azt gondolom, abban egyetértünk, hogy a nemzeti identitás kialakítása
alapvető feladat, ilyen értelemben természetesen igaz, hogy erősíteni
is kellene a történelemtanítás révén azt. A hagyományos történettudomány,
illetve a történelemoktatás mint említettem ezt a két funkciót
tekintette a legfontosabbnak: az állampolgári lojalitást és a nemzeti
identitást. Elhanyagolta viszont a társadalomtörténet tanítását. Ezért
miközben erősíteni kell a nemzeti történetet az eddiginél több
társadalomtörténetet is kellene tanítani. És ami ebben a régióban,
a mostani nemzetközpontú új közép-kelet-európai világrendben még lényeges
lenne, egyfajta közép-kelet-európai, illetve regionális gondolkodást
kellene erősíteni. A másik dolog a történetiség. Azzal teljesen egyetértek,
hogy kronologikusan kell tanítani a történelmet, de azt gondolom,
hogy érdemes felülvizsgálni, mit értünk ezalatt. A hagyományos keresztény
vagy a hegelimarxi történelemszemlélet az egész történelmet valamiféle
egy láncra fölfűzött históriának gondolta. Abban az esetben, hogyha
én a jelen történeti meghatározottságát akarom megvizsgálni, nem biztos,
hogy a hozzá vezető egész szálat végig kell vonultatni. Például egy
mai családtörténet kapcsán nem kell visszamennem a honfoglalás előttig,
elegendő körülbelül az ükapámig visszamenni, vagy ha egy adott falunak,
városnak a történetét kutatom a gyerekekkel, ott sem biztos, hogy
évezredekig. Tehát a szóban forgó történetiség mást jelent, mert nem
ötezer éves történetet kell feltétlenül minden jelen problémához megtárgyalni.
Elvileg persze a kronologikus alapokat érdemes megőrizni, de lehet,
hogy a történetiség a történelemtanításben nem azt a hagyományos öt-
vagy tízezer éves történetet jelenti, hanem egy másféle logika szerint
is végig lehetne gondolni a históriát. A történetiség mellett a problémacentrikusság
vagy az analógiák alkalmazása is segíti a tárgyalt problémák megértését.
A kettőnek valamilyen ötvözetét kellene megvalósítani. A tanításban
én magam egyfajta strukturalizmust fontosnak tartok. Például azt a
léthelyzetet, hogy a nagyhatalmak között a kisállamoknak milyen lehetőségük
van, azt az én számomra a thuküdidészi történet legalábbis leírja
egy egyszerre kétkomponensű, egy analogikus és egy kronologikus logikában.
Az eddig elhangzottakból engem érint az is, ami a praktikus
társadalmi, állampolgári ismeretekről elhangzott. Závodszky Géza
is kifejtette, hogy a praktikus ismereteket ő sem tartja feleslegesnek.
Én pedig azt mondom, hogy én sem tartom feleslegesnek az elvi hátteret,
de a tanári alapállásom más. Tudom, hogy a beidegződések miatt itt
én vagyok kisebbségben, hiszen általában a történelemtanári beidegződés
ezeket a praktikus elemeket kevésbé tartja fontosnak. Jó lenne megfogalmazni
akár a kettőnek az arányát, akár a módszereit, mert elvi szinten azt
mondjuk, hogy mind a kettőnek érvényesülnie kell, de a gyakorlatban
azt látjuk, hogy a tanításunkban a történelem nagyon kevéssé tanítómestere
a gyerekeknek, mert jelenbeli, aktuális problémáikra nagyon kevéssé
ad választ.
Závodszky Géza: Miklósi Laci a kérdésével szeretné
kiprovokálni, hogy választ adjunk arra a kérdésre, tematikus vagy
kronologikus legyen-e a történelemtanítás. A kérdésben benne van a
válasz: is-is. Amióta történelmet tanítanak, nyilvánvalóan tematikusan
tanítják, mert bizonyos dolgokat hangsúlyozni kell, miközben más dolgokat
mellőzünk egyszerűen gyakorlatias okokból. De ugyanakkor a kronologikus
elv nélkül nincs történelem, mert ha nincs folyamat, akkor nincs történelem.
Miklósi László: Mást értünk tematikus történelemtanításon.
A kérdés, amit fölvetettem, az, hogy elképzelhető-e a rendszeres,
kronologikus történelemtanítás előtt, illetve után, hogy olyan jellegű
témákat tanítsunk, mint például a lakásviszonyok a történelem különböző
időszakaiban, az őskorban, a honfoglaló magyaroknál stb., az adott
tematikán belül természetesen időrendben haladva. Ilyen témák lehetnek
például az életviszonyok, a lakásviszonyok, a világítás, a közlekedés
stb., bármi. És itt még csak az életmódot említettem. Elképzelhető-e
a történelmi tények, események olyanfajta csoportosítása, amikor a
téma adott, és megnézzük ugyanazt a dolgot a történelem különböző
időszakaiban. Az én kérdésem erre vonatkozott, mert a NAT erre lehetőséget
kínál.
Závodszky Géza: Nagyon jó, hogy ezt tisztáztuk,
mert én nem így értettem a témát. Arról beszélünk tehát, hogy a történelmet
modellezhetjük, mondjuk egy nagyon bonyolult fonadékként, és abból
a fonadékból egy szálat kiemelek és azt végigkísérem. Én erre azt
mondom, hogy ez természetesen lehetséges, sőt érdekes is, csak kérdés,
hogy gazdaságos-e a szó durva, csúnya értelmében, azaz van-e rá idő,
pénz vagy energia. Az biztos, hogy sokkal időigényesebb. A kronológia
tanítása kemény feladat, azt el kell végezni, ha egyetlen témával
kapcsolatban kell elvégeznem, az nem igazán tűnik gyakorlatiasnak.
Egyébként elvileg elképzelhető, és ha valaki meg tudja oldani, akkor
oldja meg.
Győri Anna: Amikor Závodszky Géza a kronologikus
történelemtanítás mellett érvel, a történelemtudomány szempontjából
igaza van, de gondolja végig ezt a gyerekek életkora szempontjából
is. Nem célszerűbb-e a kicsi gyerekeknek a történelmet tematikusan,
érdekes olvasmányok formájában tanítani, metszetekben, ami az életkoruknál
fogva közelebb áll hozzájuk? Ez lenne az első két év tartalma a NAT
szerint, és megelőzné a valódi történelemtanítást.
Závodszky Géza: Eddig, ha helyesen értelmezem,
azt vitattuk, hogy a történelmet komplex módon tanítsuk-e, vagy a
történelmi folyamat fonadékából kiemelt valamely szálat kísérjünk-e
végig, legalábbis bizonyos életkorban. Például a lakásviszonyokat,
öltözködést stb. Amit Anikó mond, más tantervi elképzelést idéz. Van
ilyen program. Évszázados javaslat, hogy a 10-12 éves gyermekek még
ne tanuljanak rendszeres, kronologikusan rendezett és fogalmakból
építkező történelmet. Persze nem annyira a kronológiával van baj,
mert a kronológia tanítását elemi fokon el lehet, el kell kezdeni
10 éves korban, hanem a fogalmakkal. Elvont fogalmakat, olyanokat
mint állam, politika stb. kell 10 éves korban használni, s később
ezeket újra meg újra elő kell venni, mert gyermekkorban nem lehet
őket tartalommal megtölteni. Ezért lenne ideális nyolc tanéven át
tanítani a történelmet. A problémát azzal lehetne föloldani, ha a
kötelező iskoláztatás időtartamát kiterjesztenék 18 éves korig, s
akkor a 10-12 éves gyermekeknek taníthatunk magyar eredetmondát, történeteket
Szent Lászlóról, Mátyás királyról, 48-ról, 56-ról, miközben a gyerekeknek
egyre világosabb, hogy mennyi 100 év, mennyi 1000 év, s 56-ra még
emlékeznek a szülei, nagyszülei, de 48-ról már csak könyvekből lehet
olvasni. De ma a hatályos törvény szerint az általános iskola 8 osztályos,
és az iskolafönntartó nem köteles iskolát csinálni a 9-10. évre. Hányan
lesznek, akiknek ott marad a gyerekük iskola nélkül, a folytatás lehetősége
nélkül? Ma, akár tovább tanul a gyermek 8. osztály után, akár nem,
a tisztességes tanár elkezdi a rendszeres történelemtanítást 5. osztályban,
és eljut 1990-ig a 8. osztály végére, mert ez a gyermek érdeke.
Miklósi László: A tematikus történelemtanításhoz
szeretnék hozzászólni. Adott most egy olyan lehetőség a NAT szerint,
hogy 5., 6. évfolyamon lehet tematikusan, hiteles történetek, mondák,
mítoszok alapján történelmet tanítani. Úgy tűnik, a gyerekek 7. osztályban
kezdik a rendszeres, az őskortól induló történelemtanulást. Roppant
érdekes történeteket ismerhetnek meg a mozaiknak, a puzzle-nak egy-egy
téma szerint meglesznek bizonyos darabkái. Kérdés azonban: a későbbiekben
képesek lesznek-e átrendezni a korábban hallottakat a gyerekek. Amikor
majd kronologikusan tanulják ugyanazt az időszakot, az egy vagy két
évvel korábban, egészen más rendszerben tanult történeteket a kronologikus
sorba tudják-e illeszteni. Ha például egy tanterv vagy tankönyv a
honfoglaló magyarság lakásviszonyait, életviszonyait, öltözködését
stb. öt külön fejezetben tanítja egy vagy két éven keresztül, mert
az adott logika ezt kívánja, akkor, később a kronologikus tanulás
során behívhatók-e ezek a korábbi képek. Hiszen arra nem számíthatunk,
hogy lesz idő még egyszer a régebben hallott történeteket elmondani.
Szakmailag, a dolog lényegét tekintve nekem ez a legfőbb kérdésem,
de úgy gondolom, hogy ezt csak a gyakorlat alapján válaszolhatjuk
majd meg.
Száray Miklós: Három dolgot szeretnék mondani.
Az első: a tematikus történelemtanítással kapcsolatban én kétféle
megközelítést tartok lehetségesnek. Nézzük megint a családtörténet
példáját. Meggyőződésem, hogy egy mai családtörténet legalább a dualizmus
koráig visszanyúlik. De ha a gyerek a dualizmusról még semmit nem
hallott, ha nem ismeri az alapvető társadalmi fogalmakat, nem tudja,
hogy vannak társadalmi rétegek, hogy milyen differenciáltságú egy
társadalom, akkor szerintem az egész családtörténet egy levegőben
lógó, semmihez sem köthető dolog lesz. A másik lehetséges út, hogy
a családtörténeten keresztül társadalomtörténetet tanítunk. Ezzel
meg lehet próbálkozni. A második kérdésem a beidegződésekkel kapcsolatos.
Magyarországon az egy tanári magatartás, hogy ha valamilyen központ
azt mondja, hogy így kell csinálni, akkor úgy fogják csinálni. Mostanáig
azt mondták, hogy lehet vagy-vagy, lehet így is meg úgy is. De ha
most a központi szervek megmondják, hogy így kell csinálni, akkor
ez a beidegződés működni kezd. Azok azonban nem fogadják el az új
direktívákat, akik eleddig úgy tartották, hogy lehet így is, úgy is
csinálni, hiszen ez egy szabad ország. Szerintem a NAT megengedi a
sokféleséget, és én is azt mondom, ha egy tanár arról van meggyőződve,
hogy jobban tanít, ha tematikus részeket épít be a tananyagába, akkor
tegye azt, valóban jobb lesz, mint ha rákényszerítik olyan eljárásra,
amit nem szeretne vagy nem tud elfogadni. Sajnos én most egyre gyakrabban
a kell szót hallom. Az elmúlt negyven év beidegződései miatt a tanári
társadalomban még mindig megvan az a nyomás, hogy ha a civil szervezetek,
az állami szervezetek vagy a kutatóintézetek azt mondják, hogy ezt
így kell csinálni és be kell tartani, akkor annak úgy kell lennie.
Ez azonban pont azzal ellentétes, ami jó a NAT-ban. Én ugyanis a NAT-ban
éppen a tanári szabadság lehetőségét tartom jónak.
A mondanivalóm harmadik részét egy nyolcosztályos iskola igazgatójaként
mondom. Megkérdezem, hol van itt most újításra lehetőség? A tanári
óraszámokat fölemelték, az iskola költségeinek racionalizációja érdekében
a fejkvóták miatt emelni kell egy nyolcosztályos gimnáziumban minimum
32 főre az osztálylétszámot, hogy ne kelljen tanárt elbocsátani, a
csoportbontásokat meg kell szüntetni. Ki ad a megújulásra pénzt? Hogyan
fog a tanári társadalom ehhez felzárkózni? Úgy érzem, hogy óriási
a felelősségük azoknak, akik erőltetik a változtatást, miközben tisztában
vannak azzal, hogy a kormányzat például az önkormányzatnak 13% automatizmust
ad az 1997-es költségvetési évre. Hol lesz ahhoz tanár, aki ezt lelkesen
megcsinálja? Ha viszont kényszerből csinálja meg, akkor nem hogy javulni
nem fog a történelemoktatás, hanem rosszabb lesz, hiszen ki lesz az
a tanár, aki nem is tudja, nem is ért egyet vele, mégis elkezd valami
mást csinálni. Egy olyan országban, ahol úgy döntenek, hogy nem adnak
pénzt a kultúrára, legalább az eddigi eredményeket kellene megtartani,
s nem fölborítani, mert a színvonalas változtatáshoz pénz kell, ahhoz
meg kellene élniük az embereknek, meg kellene fizetni őket. Persze
nem csak azt a 200 embert, aki megírja, lektorálja a tanterveket.
Én is írtam egy társadalomismereti tantervet, s ezért pénzt adtak,
de a tanárok ebből nem fognak semmit kapni, ezért nem fognak mellé
állni, legföljebb kényszerből megcsinálják. Viszont, ha a tanári szabadságot
érintetlenül hagyják, akkor ott, ahol van lehetőség rá, ahol akarja
is a tanár és adnak is rá pénzt, ott megcsinálják. De nehogy a kell
szó legyen a domináns.
Miklósi László: Ez a bizonyos kell szó a következőképpen
íródott le és hangzott el: 1996 decemberében a Történelemtanárok Egylete
kezdeményezésére és szervezésében a minisztériumban volt egy megbeszélés,
amelyen valamennyi, a történelemtanításban érintett szervezet képviselője
jelen volt, és a jelenlévők nagyon különböző gondolkodású szakemberek
egyetértettek abban, hogy a NAT életbe lépését a 7. évfolyam helyett
az 5.-ben javasolnák, és az adott feltételek között nem vitás, hogy
a NAT szerint 98-tól őskort, ókort kell tanítani a 7. osztályban.
Ez a realitás a pillanatnyi jogi helyzet alapján.
Závodszky Géza: Hadd szögezzem le, hogy én jogászi
szemmel nagyon alaposan végignéztem mind a törvényt, mind a NAT-ot
és konzultáltam is jogászokkal, Sem az egyik, sem a másik nem azt
mondja ki, hogy milyen ütemben kell haladni, és azt sem, hogy mikor
kell elkezdeni az egyes témaköröket, hanem azt a legkésőbbi időpontot
jelöli meg, amikorra a valamennyi iskola számára közös minimumot teljesíteni
kell. Tehát nem sért jogszabályt az, aki az 5.-ben elkezdi tanítani
az ókort. Akkor sért törvényt, ha ezt még 12 éves korúaknál sem teszi
meg. Függetlenül attól, hogy erről mi a véleményünk, a NAT szakít
a tantervi szabályozás azon formájával, amely részletesen meghatározza
az iskolai pedagógiai tevékenység szoros kapcsolódását az iskolaszerkezethez,
a különböző iskolatípusokhoz, osztályokhoz. Jogilag teljesen egyértelmű,
hogy a NAT nem szabályoz évfolyamokat, még kevésbé szabályoz iskolaszerkezetet.
Ez benne van a preambulumban. Tehát nem igaz az, hogy a 7.-ben újra
el kell kezdeni az őskort. Befejezheti a tanár a történelmet a 8.
évfolyam végére 1990-ig, ha meg tudja tanítani a 14 éves gyerekeknek
azt, ami a NAT-ban minimumkövetelményként van megjelölve. Az, hogy
mi a minimum, elég nehezen értelmezhető. Nincs kötelező alapvizsga.
Egyetlen egy probléma adódhat ezt el lehet ismerni , mégpedig az,
hogy valaki a nyolcosztályos gimnáziumban a 6. évfolyam után kimarad,
és öt év múlva eszébe jut, hogy alapvizsgát akar tenni. A gimnázium
némi korrepetálással, egyéni foglalkozással át fgja segíteni az alapvizsgán.
Miklósi László: Az igazi kérdés, hogy amit a
NAT a 7. évfolyamon 7., 8.-os kimeneti anyagként tüntet föl, teljesíthető-e
előbb. Ez szakjogászi kérdés, viszont a történelemtanítást alapjaiban
érinti. Az említett megbeszélésen a jelenlévők, köztük mind a két
tanáregyesület képviselői, az OKSZI, az OKI, a Fővárosi Pedagógiai
Intézet munkatársai és mások is ebben a jogértelmezésben egyetértettek.
Száray Miklós: Az imént abból a bizonyos beidegződésből
indultunk ki, és újra csak azt mondom, hogy ha a NAT-ot ilyen vagy
olyan szervek így értelmezik, az mindenképpen nyomásgyakorlás az iskolák,
a tanárok felé. Azt gondolom, hogy például a Történelemtanárok Egyesülete
vagy a Történelmi Társulat nem szakjogászokból áll, azt kell képviselniük,
amit a szakma jelentős része képvisel. Tehát hogyha ezek a tanárszervezetek
azt képviselik, amit a szakjogásznak kell képviselnie, az nagyon nagy
baj.
Jakab György: A NAT arról szól, legalábbis én
azt szeretném benne látni, hogy alapvetően az iskolák döntsék el,
hogy mit szeretnének csinálni, s azt foglalják bele a programjukba,
a helyi tantervekbe. Miniszteri szinten is elhangzott, hogy ha egy
iskola kijelenti, hogy nem akar NAT-szerű lenni, ezért legfeljebb
a munka piacán nem fogja megállni a helyét, nem lesz kelendő, eladható
az általa nyújtott bizonyítvány. Semmi egyéb nem sújtja őt. Mégis,
valóban úgy látszik, az oktatásügyi beidegződések elkezdtek abba az
irányba mozdulni, hogy az eredetileg szelíd óhaj mégiscsak valamiféle
kötelező érvényként működik. De a beidegződések mindig is kétoldalúak.
Egyfelől valóban a vélt felső utasítások irányítanak, másfelől azonban
ki is lehet azokat játszani. Egy tankönyv révén én is benne voltam
az előző társadalomismereti tantervben, szükségesnek is tartottam,
mégis, a saját gyakorlatomban is megtörtént, hogy amikor éppen nem
tudtam befejezni a történelem-tananyagot, akkor a társadalomismeret-órákat
arra használtam föl, hogy a történelem-tananyagban előrejuthassak.
Magánjellegű közvélemény-kutatásaim is arról győztek meg, hogy a tanárok
többsége végül is ezt a kistestvért arra használta föl, hogy történelmet
tanítson társadalomismeret helyett. Ez a fajta beidegződés félelemkeltő.
Attól tartok, hogy ha valóban a történelemtanárok tanítják majd a
társadalomismeretet, több ok miatt elháríthatják, kibújhatnak alóla.
Például a már említett óraszámproblémák miatt. Ez akkor is így lenne,
ha a minisztérium törvénybe iktatná, hogy a történelem óraszámát negyedére
csökkentve kell társadalomismeretet tanítani. Még ebben az esetben
is működésbe lépne az a bizonyos beidegződés, hogy engem a mohácsi
vész tanítására képeztek ki és nem a családtörténeti ügyekre, tehát
nyilván azt fogom tanítani. Azt gondolom, hogy mind a kettőre van
példa. Elfogadva az elhangzott érveket a kronologikus, diszciplináris
történelemtanítás mellett, szeretnék kompromisszumot kötni. Ha én
társadalomismeretet akarok az iskolába bevinni, akkor ez az én számomra
egy fordított logikájú kronologikusság lesz. Azaz: van egy jelenkori
probléma, például a család. Ebből indulok visszafelé, és azt kutatom,
hogy ez hogyan jött létre. Ebben az esetben a tematikusságot én fordított
kronológiai logikában tudom elképzelni, és rögtön megvan a jelenismeret
oktatásának a helye. Azt kérdezem tehát, hogyan lehetne kibővíteni
ezzel az új típusú szemlélettel a történelemoktatást.
Száray Miklós: Teljesen egyetértek veled. Akkor
jó, ha egy tanár úgy taníthat, ahogyan jónak gondolja. Ez a szabadság.
De ha ezt behatárolják, főképpen azzal, hogy meghatározott időkeretbe
szorítják, akkor azt megfojtják. Szerintem az újítások lehetőségét
is ugyanúgy behatárolják ezzel.
Schüttler Tamás: Úgy gondolod, hogy a NAT-követelmények
teljesítésének szoros időhatára, időkorlátja nem teszi lehetővé, hogy
a tanári szabadság érvényesüljön?
Száray Miklós: Igen. Még az sem lehetséges, hogy
a kronologikus rendben mélyebben és szélesebb ívben lehessen tanítani,
nem hogy más újításoknak teret lehetne engedni. Nem is maga a NAT,
hanem annak egy sajátos felfogása az, ami kényszerítő erejű olyan
dolgokban, amelyekben szerintem nem kellene, illetve amelyek nincsenek
is benne a NAT-ban. Ugyanúgy sújtja ez a NAT-felfogás a társadalomismeretet,
mint az újítás lehetőségét, de a hagyományos történelemtanítást is
nagymértékben korlátozza.
Győri Anna: Úgy gondolom, eddigi beszélgetésünk
jórészt arról szólt, hogy a tematikus részek, elemek, egységek, illetve
a jelenismeretek miképpen illeszthetők be a kronologikus történelemtanításba
a NAT követelményeinek is eleget téve, de nem felrúgva a tantárgy
jó hagyományait.
Závodszky Géza: Hadd hangsúlyozzam még egyszer,
hogy a jelenismeretnek nevezett heterogén ismeretanyag nem illeszthető
be a történelem tanításába, mert a történelem más minőség. A tantárgyi
rendszer különböző pontjain természetesen integrálható, integrálandó,
ezt már leszögeztük.
Jakab György: Viszont a diák gyerekfejjel a jelenben
van. Az én számomra nemcsak az ötödik, hatodik osztály a lényeges,
hanem az, hogy integrálható-e a hetediktől kezdve a társadalomtörténet
és a társadalomismeret általában. Konkrét példát is mondok. Mi most
kidolgoztunk egy anyagot az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban a
görög demokráciáról és az önkormányzatiságról, mellette, egy kicsit
kiemelve, a mai önkormányzatiságról is. Ez az analógia: kronologikusan
tanítunk, de időnként megállunk és valamiféle jelen problémát is beépítünk.
De nem hiszem, hogy megtaláltuk a megoldást arra az egész problémára,
hogyan integrálható a jelen, miképpen épülhet a kronologikus történetbe
egyfajta jelenismereti vagy problémacentrikus kitekintés.
Závodszky Géza: Nem tudom, hogy ugyanabban az
értelemben használjuk-e a társadalomtörténet fogalmat, mert ha a szó
eredeti jelentésében használjuk, akkor megállapíthatjuk, hogy történelemtanításunk
jelenleg túl van terhelve gazdaság- és társadalomtörténettel, a tudományos
szocializmus, a marxizmus, a politikai gazdaságtani ismeretek miatt,
amelyeket korábban integrálni kellett. Ezek most kopnak ki. Az életmód-,
család-, mentalitástörténet nekem is a szívügyem, jó volna, ha inkább
ezek nyernének teret a tisztán gazdaságtörténeti vonatkozások helyett,
bár utóbbiakra is szükség van. Én a társadalmi ismereteken hangsúlyozottan
alkotmányjogi, politikatudományi, szociológiai stb. ismereteket értek,
amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a fiatal felnőtt eligazodjék
az életben, érdekeit érvényesítse stb. Ha az ötödikes gyerekeknek
nem igazán célszerű, nem optimális a kronologikus és diszciplináris
történelemtanítást elkezdeni, úgy elmondhatjuk, hogy az alkotmányjogi,
szociológiai stb. ismereteknek az igazi időszaka az iskolatípustól
függetlenül a 16. életév utáni időszak, amikor a serdülő már tanult
antik történelmet, középkort, és már a XIX. századi polgári forradalmakat
is tanulta. Akkor jöhet a szociológia és a többi társadalmi ismeret.
Jakab György: Ez nem mond ellent az én elgondolásomnak.
Egyetértünk abban, hogy diszciplináris értelemben a közgazdaságtant,
alkotmányos és jogi ismereteket a 11., 12. évfolyamban kell tanítani.
Egy különbség van az álláspontjaink között. Amit én javasolok, próbálok
bevezetni, az valamiképpen előkészíti ezt úgy, hogy a 13-14-15 éveseknek
nem a tudományos logika, hanem problémacentrikus logika szerint
elrendezve tanítjuk azt, hogyan működik a jelenlegi társadalom.
Még egyszer mondom, nem szociológiát akarok tanítani, vagy a görög
demokráciával kapcsolatban nem akarom megtanítani az állampolgári
ismeretek alkotmányjogi részét, hanem készségfejlesztés értelemben,
a saját életével próbálom összekapcsolni a tanultakat. Ennek két hozadéka
van, egyrészt a történelemoktatás is életszerűvé, személyessé válik,
például ha egy iskolai önkormányzat életével összekapcsolva, bizonyos
alapfogalmakat megtanulnak a görög demokrácia kapcsán, másrészt bizonyos
fogalmi alapozást kap az a fajta társadalomismeret, amit majd valóban
a 11., 12. évfolyamon fogunk tanítani. Nagyon nem szeretném, ha a
történelemoktatásba a szociológia, a filozófia szaktudomány benyomulna,
de azt nagyon szeretném, ha a diákok szükségleteiből kiindulva, a
saját élményeiket, a magukkal hozott rengeteg információt össze tudnák
kapcsolni azzal a történelem-tananyaggal vagy társadalomtörténeti
tananyaggal, amit az iskolában tanulnak.
Schüttler Tamás: Végül is a vita nagy nekibuzdulások
és nekiveselkedések után eljutott oda, hogy nem lehet vagylagosan
föltenni a kérdést. Nem lehet úgy kezelni a történelemtanítást, mintha
annak alapvetően két egymással gyökeresen szemben álló koncepciója
volna, az egyik hagyományos, konzervatív, kronologikus, a másik a
tematikus, amely megengedi a társadalomtörténet és a társadalomismeret,
a mindennapi élethez szükséges ismeretek oktatását is a történelem
keretei között. Ez hamis leegyszerűsítése lenne a dolgoknak. A történelemnek
igenis az a legfőbb értelme, hogy megmutassa, milyen volt a múlt a
maga kontinuitásában. Ezt védeni kell minden eszközzel, mert ha ezt
nem védjük, akkor a történelemtanítás eredeti értelme, a történetiség
mint általános emberi nézőpont, szempontrendszer, gondolkodásmód kerül
veszélybe, és ezzel torz szellemiségek jönnek létre. De a történelmet
a jelenkorban való történések okainak, mibenlétének a magyarázataként
is fel lehet és fel kell fogni, és a történelemtanítás megújításában
ezt a szempontot is célszerű lenne érvényesíteni. Természetesen nem
oldottunk meg semmit e tekintetben, de talán ez a vita arra jó volt,
hogy a NAT-tal kapcsolatban bizonyos félreértéseket tisztázzunk. Annak
megoldása még hátra van, hogyan lehet a két szempontot úgy érvényesíteni,
hogy egyrészt reálisabb legyen a gyerekek történelemszemlélete, történelmi
tudata, egzaktabbak, konkrétabbak és hatékonyabbak legyenek történelmi
ismereteik, és állampolgárrá válásukat is segítse a történelemtanítás.
A beszélgetést Győri Anna szerkesztette.