Nyugat · / · 1930 · / · 1930. 1. szám · / · IRODALMI FIGYELŐ · / · Vers
Reményik Sándor csaknem minden verse alkalmi költemény. Nemcsak arra gondolok, hogy például egy Petőfi-ünnepély, vagy Károli Gáspár-jubileum, vagy Bethlen Gábor halálának évfordulója, vagy egy régi templomépítő pap centennáriuma adják az alkalmat a belső megzendülésre, hanem inkább arra, hagy csaknem mindig szüksége van valami apró-cseprő eseményre, jelentéktelen kis incidensre; melynek valóság-gombjához varrja a költészet különös, szárnyas köpönyegét. Nem szimbólikus, kitalált valóság-indítékok ezek - érezhetően, leplezetlenül valóságosak, becsületes pontossággal megjelölt hitelűek: egy őrült papot vezet a klinikai ápoló, Reményik két hete nem kap levelet hazulról, valaki rózsákat küld a lakására, valahol halála hírét költik, a lift megáll két emelet közt, a költő a pécsi dóm parkjában szemlél egy sírkövet, vagy szobájában nézdegéli az érettségi csoportképet, egy erdélyi lányt az Alföldre vittek férjhez, egy másik meg visszajött Erdélybe, Áprily Lajos elköltözik Pestre, - s mindezeket a tényeket meglehetősen száraz diskurzív modorban közli, mint például Tóth Árpád posthumus kötetével kapcsolatban: «E percben tettem le a könyvedet, - ismertetni, méltatni kellene...»
De a kemény, hideg pitykéhez varrt köntös aztán nehéz selyemből van, amelyet valami titokzatos, keserű szél kezd lengetni-lebegtetni, s észre se vesszük, egyszerre csak elrepíti s cafattá tépi, vagy feketére borítja vele a fél eget. Ebben a földtől ellendülő attitűdben villan föl Reményik Sándor igazi arca, ahogy szeme
Meg kell azonban mondani, hogy Reményik magasságaiban nem mindig vibrál az érzés kifejezésbeli sikerének villamos feszültsége. Néhol ködös általánosságok, megkopott asszociációk, olcsó csattanók zavarják a nemes sorokat, néhol nem következik be az a fellendülés, amit, beleolvasván magunkat e meglehetősen egyforma érzésmenettel konstruált s kiérlelt versekbe, szinte követelőzve várunk. Ilyenkor elkedvetlenedve állunk meg egy percre: hogyan van az, hogy Reményik, akit az új erdélyi irodalom egyik legjobb tehetségének ismerünk, kizökkenhet magaépítette síneinek biztonságából? Költőnek lenni is olyan nemesség, ami kötelez; kötelez az olcsó frázisról és az olcsó ötletről való lemondásra.
Reményik álnéven írt irredenta-versei révén keltett első ízben országos feltűnést. Ezek a versek, - amelyekben az elvesztett haza egyéni élmény lett, a letiportság érzése egyéni fájdalom,