Nyugat · / · 1927 · / · 1927. 20. szám · / · KÉPZŐMŰVÉSZETI FIGYELŐ
Az Ernst-múzeum fakó karmazsin-brokátos kis termében Rippl-Rónai József művei függnek. A mester nincsen közelükben, mint ahogyan szokta. A mester távol van tőlük, lenn Somogyban, és elmúlt betegségét piheni ki. Maga helyett elküldte két önarcképét, újabb művei között bizonyára a legújabbakat. Régebben, dúshajú és dacos arcú korában, ritkábban festette meg magát Rippl-Rónai, talán összevissza sem annyiszor, mint az utóbbi években. Talán színesebb és festőibb modelnek látja magát emígy, megderesedett fővel, meglágyult arcformákkal, piros, vagy fekete művészsapkát viselő fejével. Ez a színeken derülő festő, aki egész lelkével-a színek világában él és egész életét, benne minden percét a világ színességének föltakarására szentelte, ez a színek közt lepke módjára játszva cikázó művész, lelkének eredendő derűjét sohasem is tudta az arcára kivetíteni. Jól emlékszünk, s amíg az emlékezésünk meg nem merevedik, mindig jól is fogunk emlékezni lassú és súlyos mozgású alakjára és mozdulatlan arcára, amelyen ritka vendég a nevetés. Mogorva kifejezésű volt ez az érdekes arc fiatalabb korában. Azóta megenyhült a kifejezése: érzelmesebb lett és szenvedőbb. Ekkor kezdte érdekelni önmagát, önmagában nem az embert, ki talán hiúbb önelégültséggel nézhetett a tükörben előbbi fejére, hanem a művészt, kinek számára csupán az létezik, ami festői, ami foltban terül szét és színt játszik.
Azóta festi szeretettel önmagát. Vagy nyolc esztendő óta el nem múlt év úgy, hogy egyszer, vagy többször is meg ne festette volna magát. Sohasem úgy, hogy megismételje a már kész képet. Rippl-Rónai képtelen az ismétlésre. Azok közé tartozik, kiknek számára a másolás a lehetetlenséggel határos feladat. Mindenki másénál érzékenyebb szeme ugyanannak a motívumnak a pillanat hatása szerint váltakozó olyan sokféleségét látja meg, hogy ugyanaz a motívum még ugyanabban a beállításban is más-más lesz ecsetje alatt. Két új önarcképén az 1927-es évszám a friss eredetet jelzi. Mindenik más-más Rippl-Rónai: a művész életérzésének más-más pillanata. Borongó arc a piros művészsapka alatt, meglágyult, elpetyhüdött formák, melyeket kéjes érzéssel ömleszt szét foltokká a színes kréta. S tragikus kifejezésű arc a fekete sapka alatt. Ez a kép nyilván a művész betegsége után készült: még rajta a visszapillantó ember megdöbbenése és az elmúlt küzdelem fáradtsága. A szemek beesettek, az egykor kihívóan sötét haj, a harcias bajusz fehér lett és bányatag. S mintha az elérzékenyülés reszketeggé tette volna a kezet, mely a krétával olyan játékosan tud emberi arabeszkeket papirosra futtatni és illanó pillanatokat, szépséget illatozó pillanatokat örökre megállítani. Szép és megható kép: az emlékezetbe belenyomódó. Emlékezni fogunk reá, amíg az emlékezés meg nem merevedik bennünk.
Rippl-Rónai Józsefé, az ő kicsiny gyüjteményéé ezen a kiállításon a díszhely. Körötte egy csoport fiatalabb művész igyekszik figyelmet kelteni. A legérdekesebb jelenség közöttük ezuttal
Lehel Mária paszteljeinek minden impresszionista voltuk mellett is mozdulatkompoziciójuk finomsága az értékes tulajdonsága. Fiatal női alakok a képek szereplői, felöltöztetett és ruhátlan modelok. Álló, vagy ülő félalakjukat nagy kifejező tehetséggel komponálta a kép szűk terébe a művésznő. Semmit sem bízott az arcra: mindent a mozdulattal mond el. Milyen finom a «Várakozás» női félaktjának mozdulatkompoziciója: a két tenyérbe fogott áll, az összecsukott hegyes két kar. Alakjait Lehel Mária csaknem ideális szerkesztő művészettel hajlítja, zsugorítja a kép igényei szerint: erőltetés mégsem érzik rajtuk. Így komponálni csak az tud, akinek keze biztosan rajzol. S Lehel Máriának éppen ez a képessége fejlődött nagyot Páris óta. Nagy könnyedséggel rajzolja alakjait, szinte egy húzásra sikerül neki minden. Rajzbeli érettségét még nem érte utól színérzéke. A szín ma még inkább csak ízesítője fekete rajzának. A pasztel azonban inkább a finom árnyalatok eszköze. Lehel Mária sokszor úgy bánik vele, mint a meszelővel. Színei általában rákent színek, nem a motívum színes mivoltából fejlettek, mint például Rippl-Rónai paszteljein.
A többi kiállító közül két nagytehetségű fiatal grafikusunk,