Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok
![]() |
|
KIT hírlevél: 2010/30., aug. 18.E lapszám szerkesztője: W. Kovács Ágnes TartalomjegyzékHírek• BOBCATSSS szimpózium 2011 -- Szombathely• A helyfüggő szolgáltatások és a könyvtárak -- mikor lesz a forradalom? • Számítástechnikai üzlet is a könyvtárt ajánlja -- IFLA-poszterek és a lepukkadt hazai könyvtári K+F • A tudásgazdaság infrastruktúráját menedzselő egyetemi könyvtár (webinárium) • Szakmai összefogás: hogy a könyvtári kutatásoknak nagyobb haszna legyen • Kibővült könyvtári alaptevékenységek a válságban -- mitől lehet nyereség a könyvtár? • Két magyar könyvtár -- holland szemmel • Kávézó és könyvtár: a shop-koncepció jellemzői Schalkhaarban • Mi van az automatikus kölcsönzéskor kapott ellenőrző nyomtatványon? • Önkiszolgáló könyvtári kioszk a vasútállomáson • Harsányi: 'imádom az írókat, a könyvkiadókat nem annyira...' • RFID-használat: nagyobb nyitva tartási idő is • Adatvédelmi szabályozásra van szükség az RFID-piacon • Kitzinger Dávid távozik a Neumann-háztól -- utódja dr. Kollarik Tamás • Nézze meg a pécsi Kaptárat! • Svájci könyvekből multikulturális központ -- Eger • Hogyan keresnek a kutatók az online folyóiratokban? • Digitális dokumentumok megőrzése -- sokkal sérülékenyebbek • Automatikus olvasmányajánló az interneten -- egyelőre angolul • Hatezer könyv ázott el a dombegyházi viharban • Megnyílnak egymásnak a dél-koreai, kínai és japán digitális könyvtárak • Tartja magát az Amazon, hódít az e-olvasás • A magyarok negyede képtelen a problémamegoldásra Analógiák• Minősítik az éves beszámolót -- professzionális információ-prezentálás• Súlyos hibák a szervezeti információkezelésben -- és tanácsok • Gulyás Róbert -- a szervezeti kultúráról Kisszínes• Egy jövőbeni sajtóközlemény: Pitch Engine Social Media Release - videó• Tíz hasznos unaloműző a munkahelyen • 10+1 érdekes és kevésbé ismert tény a Wikipédiáról • Vízmérték és zenefelismerés -- az okostelefon rejtett értékei • Régi internetes keresők -- hol vannak most? Információforrások• Régi végrendeletek milliói az interneten• Mit csinál a könyvtáros a könyvtárban egész nap? • Golden hírblogok: Történelem mindenkinek, Fideszfigyelő, BKV Figyelő...
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha ezt a szolgáltató megváltoztatja, a forrás nem válik elérhetővé. HírekBOBCATSSS szimpózium 2011 -- SzombathelyFEL
Címkék: (könyvtár)szakmai rendezvény | felsőoktatási könyvtár | együttműködés nem könyvtárakkal | együttműködés más könyvtárakkal | szakmai szervezet | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) | közösségépítés |
A BOBCATSSS szimpózium a könyvtáros és
információs szakemberek és hallgatók évente megrendezett nemzetközi
szimpóziuma, amely 300-400 embert vonz a világ minden tájáról. 2011
január 31. és február 2. között kerül megrendezésre Szombathelyen, a
Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ, az eisenstadt-i
Fachhochschule Burgenland és az Oslo University College könyvtár- és
információtudomány szakos hallgatóinak együttműködésében.
A BOBCATSSS 2011 Szombathely szimpózium átfogó címe: 'Finding new ways' (Új utak keresése). Ennek szellemében a résztémái: -- innovatív módszerek, technológiák alkalmazása, -- a tudásreprezentáló és közvetítő intézmények (könyvtárak, információs- és tudásközpontok) változó szerepei, -- új felhasználói csoportok igényeinek feltárása, -- új, mobil technológián alapuló információs szolgáltatások bemutatása, -- infokommunikációs cégekkel való együttműködés bemutatása. Bővebb információk a BOBCATSSS 2011 weboldalán: link A helyfüggő szolgáltatások és a könyvtárak -- mikor lesz a forradalom?FEL
Címkék: trend (külső környezet változása) | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | arculat (kép, amit mutatni kívánunk) | információ szolgáltatása a weben | tájékoztatás (virtuális) | közösségi szoftverek (szolgáltatók) | közösségépítés |
Az idei év trendjei között előkelő helyre
küzdötték fel magukat a helyfüggő szolgáltatásokat lehetővé tévő
szoftverek és alkalmazások. Alighanem az olvasók között sokan vannak,
akik számára újdonság a helyfüggő szolgáltatás kifejezés. Az efféle
szoftverek lehetővé teszik, hogy mobilkészülékünk segítségével
bejelentkezzünk, 'becsekkoljunk' az általunk meglátogatott helyekre,
legyen szó étteremről, kávézóról, bevásárlóközpontról, vagy éppen a
postahivatalról. A bejelentkezéskor láthatjuk, ha valamelyik -- a
szolgáltatást szintén használó -- ismerősünk ott tartózkodik-e, illetve
láthatjuk, hogy barátaink hol vannak éppen. Jelenleg közel egy tucat cég
kínál hasonló szolgáltatásokat, közülük a két legjelentősebb a
Foursquare [ link ] és a Gowalla [ link
]. A felhasználók különböző virtuális díjat, vagy kitüntetést
gyűjthetnek az aktivitásukért. 'A kitüntetések alkalmazásával a
fogyasztókból játékosok lesznek, a különleges alkalmakra kreált
kitüntetésekkel pedig a különböző márkákat be lehet emelni ebbe a
játékba, 'brandesíteni' lehet a virtuális díjakat' -- mondta el Szabó
Gergely, a Webisztán blog szerzője. A Starbucks kávézólánc például
egyike azoknak a vállalatoknak, amelyik korán felismerte a helyfüggő
szolgáltatásokban rejlő potenciált, és az üzleteikben a 'polgármesteri'
címet megszerző felhasználóknak ingyenes ajándékokkal (egy-egy csésze
kávé, sütemény) kedveskednek. (hvg)
-- Adjuk hozzá könyvtárunkat a Foursquare-hez, adjuk meg címét (megjelenik Google Maps-en), telefonszámát, twitter profilját. Megadhatjuk akár az aktuális nyitva tartást is, hiszen az adatokat a későbbiekben is módosíthatjuk. Címkéket is hozzárendelhetünk, mint például wifi, könyvtár, zene, film, stb. Ha valaki épp a közelben jár, s szeretne olyan helyet találni, ahol van wifi, akkor a könyvtárunk is megjelenik a találatok között. Adjunk tippeket, lássuk el a látogatókat teendőkkel. A könyvtárak számára mindkettő hasznos -- kiváló módja annak, hogy a szolgáltatásainkról beszámoljunk, vagy rávegyük az olvasókat arra, hogy különféle dolgokat megtegyenek könyvtárunkban -- például pontot kaphatnak, ha beiratkoznak. Adjunk hírt rendezvényeinkről. Ha megtettük, erre is be tudnak jelentkezni a játékosok, akár apró nyereménnyel is díjazhatjuk az első becsekkolót. A Foursquare nem túl közismert még, és inkább a Twitter és Facebook felhasználók körében népszerű, de pont ezért nagyszerű módja annak, hogy kapcsolatba lépjünk egy nagyon aktív online mobil közösséggel. (davidleeking.com) (ref.: WKÁ) Számítástechnikai üzlet is a könyvtárt ajánlja -- IFLA-poszterek és a lepukkadt hazai könyvtári K+FFEL
Címkék: (könyvtár)szakmai rendezvény | kutatás + fejlesztés | szakmai szervezet | cselekvésképtelenség |
A poszterek egyébként amelyeknek ma volt a
bemutatója, számtalan példát szolgáltatnak erre a folyamatosan megújuló
társadalmi párbeszédre, az újabb és újabb szolgáltatások kialakításara.
Lehetett hallani például strandkönyvtárról (Koppenhága mellett az
amageri strandon, ez nálunk is megy a Balatonnál), többfelé közös
európai szinten formálódó képzési programokról, melyekben 5-6 tagállam
is egyszerre partner, vagy a helsinki laptopszerviz könyvtári
szolgáltatásról. Ez utóbbi sikerességében odáig jutott, hogy már jópár
számítástechnikai szaküzlet és nagyáruház eladói is a könyvtárat
ajánlják a segítségre szoruló ügyfelek figyelmébe. Lehetett találkozni
lengyel és román fejlesztési lehetőségekkel, fiumei romaintegrációs
programmal is. Hazánkat egy poszter képviselte a KI és a Publika
Könyvtári Kor révén. Sajnos elég feltűnő, hogy az itthoni könyvtári
világ innovativitása egyre inkább már a közvetlen szomszédainkkal (pl.
Románia) sem látszik kiállni a versenyt...
A tudásgazdaság infrastruktúráját menedzselő egyetemi könyvtár (webinárium)FEL
Címkék: legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | informatikai fejlesztés, automatizálás | felsőoktatási könyvtár | digitális dokumentumok | digitális (elektronikus) könyvtár | CRM (ügyfél- ás állományadatok döntéshozatalhoz) | adatgazdálkodás (inf. és kvt. szakmai) | adatbázis készítése | Nagy-Britannia, Írország | tájékoztatás (virtuális) | oktatás (folyamat, intézmény stb.) |
Hazai felsőoktatási intézmények oktatói
számára ez egyik legutálatosabb elfoglaltság, amikor publikációs
jegyzéküket kell átírniuk -- a múlt hónapban leadotthoz képest más
struktúra szerint. Pedig van megoldás -- mondjuk egy intelligens
könyvtár(os) segítségével.
A dublini Trinity College (TCD) információs irányelveinek fontos pontja: információt csak egyszer szerezzünk be, és az tartassék naprakészen, felelősei által. Niamh Brennam könyvtáros, az Elsevier-szervezte webinárium második előadójaként beszámol az egyetemi kutatástámogató rendszer működtetéséről. A kutatásfejlesztés belső katalizátoraiként fő törekvésük, hogy időt és utánajárást takarítsanak meg a kutatók számára. A használók (egyetemi polgárok) kérései alapján(!) fejlesztett rendszer azon túl, hogy tartalmazza a kutatási profilt, segít a projektek menedzselésében, dokumentálásában, az eredmények elérhetővé tételében, együttműködik az egyetem webes felületeivel, adminisztrációs rendszerével, külső tudományos folyóirat-adatbázisokkal és open access repozitóriumokkal is. Az így összegyűjtött adatok üzleti intelligenciaként szolgálnak külső felhasználók számára is. A rendszer alapja az egyetemi tudás prezentálásának, értékelésének és menedzselésének. A rendszer dokumentumtárának készítői olyan részletekre is figyelnek, hogy 'keresőoptimalizálják' a rekordokat, ugyanis a be nem guglizható dokumentum lényegében nem is létezik -- mondja a könyvtáros. (ref.: MG) Szakmai összefogás: hogy a könyvtári kutatásoknak nagyobb haszna legyenFEL
Címkék: tervezés, stratégia | szakmai szintű irányítás | szakmai szervezet | Nagy-Britannia, Írország | legjobb gyakorlat (szakmai egyesület) | (könyvtár)szakmai rendezvény | együttműködés más könyvtárakkal | adatgazdálkodás (inf. és kvt. szakmai) | adatbázis készítése | továbbképzés, emberierőforrás-fejlesztés | adomány(ozó) | közösségépítés |
2009. márciusában alakult a LIS Research
Council (információs és könyvtári kutatási bizottság), melynek célja,
hogy a meglévő kutatások jobb koordinálásával és menedzselésével nagyobb
nyereségre tegyen szert a brit könyvtárügy. A kutatási információ
eddigi szórványossága, a jó gyakorlatok szigetszerűsége miatti
párhuzamosságok, a korlátozott információ-megosztás miatt a szakmában
meglévő tudás kevéssé válik széles körben hozzáférhető tőkévé. A
bizottság honlapján összegzi és Twitteren és RSS segítségével sugározza
szét szakmén kívülre és belülre szánt információit pl. a kutatási
pályázatokról, ösztöndíjakról, új kutatások eredményeiről,
konferencia-meghívásról, kutatási lehetőségekről, vagy éppen kutatóknak
szóló konzultációs lehetőségekről. A bizottság első konferenciáját
júniusban tartotta. (ref.: MG)
Kibővült könyvtári alaptevékenységek a válságban -- mitől lehet nyereség a könyvtár?FEL
Címkék: USA | tervezés, stratégia | rendezvény használók számára | marketing | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | leépítés, restrikció | közösségi--rekreációs szolgáltatás | közkönyvtár | innováció, szolgáltatásfejlesztés | használó, speciális igényű | üzleti modell | oktatás (folyamat, intézmény stb.) | közösségépítés |
Bár az ALA (amerikai könyvtáros
egyesület) 2009-es felmérése szerint a városi könyvtárak negyedénél volt
15%-os költségvetés-csökkentés az USA-ban, a könyvtárak igyekeznek
nélkülözhetetlenné tenni magukat a válság és a versenytársak közepette
is. Sőt: akkor igazán. Eszközeik:
- közösségi szolgáltatások (programok és biztonságos környezet) - hely biztosítása tanuláshoz - egészségügyi asszisztencia - álláskeresési információ, tanácsadás - képzés (felkészítés munkavállalásra) - e-közigazgatási központ - wifi-övezet (a könyvtárak 82%-ában, 67%-ukban ingyenesen is) Ezek hatására a könyvtárak a városok biztonságos és ingyenes szigeteivé váltak. Ráadásul -- ahogyan Susan Benton, az Urban Libraries Council ügyvezetője mondja: a könyvtár a gazdasági fejlődés mágnese. (ref.: MG) Két magyar könyvtár -- holland szemmelFELA Corvinus Egyetem Központi Könyvtáráról
és az Országos Idegen Nyelvű Könyvtárról jelent meg bejegyzés a holland
könyvtári szakértő Mark Deckers blogjában. A szakember mindkét esetben
hangsúlyozta az általa tapasztalt könyvtárosi lelkesedést, mely segít a
gyengébb anyagi helyzetből eredő hátrányok kompenzálásában. A képekkel
illusztrált bejegyzéseket követően a hozzászólók a magyar könyvtárak
számára is lehetőségnek tartják a shop-koncepció alkalmazását. (MG)
Kávézó és könyvtár: a shop-koncepció jellemzői SchalkhaarbanFEL
Címkék: trend (külső környezet változása) | tervezés, stratégia | szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szintű irányítás | ráfordítás (összeg) | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | közösségi--rekreációs szolgáltatás | közkönyvtár | könyvtárközi kölcsönzés | könyvtári enteriőr | könyvtárbelső, berendezés | kölcsönzés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hozzáférés, nyitva tartás | gép, berendezés, eszköz | épület (könyvtár) | egyszemélyes- v. minikönyvtár, szolgáltatóhely | Benelux | átszervezés, racionalizálás | arculat (kép, amit mutatni kívánunk) | ügyfélszolgálat | nyomtatott dokumentum (könyv) | fenntartó |
Korábbi anyagunkban említettük a
hollandiai Schalkhaar (Deventer város falusias körzete, 4600 lakossal)
fiókkönyvtárat, melyben a shop-koncepció is tanulmányozható. Nézzük
részleteiben:
A májusban újranyitott könyvtár jellegzetességei: - a korábbi költségvetés -- 130 e euró/év -- nem változott - a heti 15-20 órás nyitva tartás 55 órára bővült - hagyományos értelemben vett iroda és tájékoztatópult nincs, a tér a használók számára felszabadítva, a könyvtárosi feladatok végzésére van asztal - raktár sincs -- szintén olvasók számára átadva, a szabad tér így kb. 200 m2 - a kiskönyvtárban könyvtáros a nyitva tartási idő töredékében tartózkodik (Schalkhaarban a 10 órás nyitva tartási időből napi 2-5 órát) -- az esetlegesen eltűnő dokumentumok számát később vizsgálják - önkiszolgálás: kikölcsönzés és vissza hozatal célberendezéseken, díjak fizetése, információkérés terminálokon ( videó: link ) - a biztonságot kamera nem vigyázza, a szomszéd helyiségben lévő kávézó munkatársai néznek rá a könyvtárra a könyvtárosmentes időszakokban - erősen csökkent a helyben tartott szakkönyvek száma, viszont ingyenesen lehet bármit rendelni a tartományi ellátórendszertől (az azon kívüli rendelés díjköteles) - a berendezés nagy tételben vásárolt olcsó anyagokból készült (pl. egyszerű műbeton padló, fémrács jellegű polcok, számítógépek) - a használati-, késedelmi és távoli előjegyzési díjat a falon elhelyezett automata segítségével lehet befizetni - az olvasó 'vezetése' a térben (a gyerekkönyvek mellett a romantikus, ill. női irodalom -- mert ez kedvez a gyerekes anyukáknak, a legkeresettebb könyvek a könyvtár végében -- hogy a kínálat többi részén is át kelljen haladni) - a polcok 'olvasót bevonzó', enyhén rézsútos elhelyezése a középső 'kifutóra' nyitva - a használói figyelmet a könyvekre, kínált portékára irányítják (pl. könyvekre irányított világítás, ) - természetszerűen megtalálhatók a DVD-k, játékprogramok, helyben is használgató például a Wii is. - a könyvtári térben megtalálható a helyi részönkormányzat információs pontja, mely online, és meghatározott órákban alkalmazott által is igénybe vehető. A fenntartási költség 60-70%-a bérjellegű kiadás, 10-15%-ot tesz ki a dokumentum-beszerzés, 20% körüli a rezsi. A költségvetés kb. 15%-a származik közvetlenül a használóktól, a többi a várostól és a tartománytól. (MG) Mi van az automatikus kölcsönzéskor kapott ellenőrző nyomtatványon?FEL
Címkék: informatikai fejlesztés, automatizálás | gép, berendezés, eszköz | Benelux | pr (bizalomkeltés) | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | közkönyvtár | kölcsönzés |
Előző lapszámunkban mutattuk a link
videót. A könyvet visszahozó és újakat kikölcsönző hölgy a gomb
megnyomását követő pillanatban tekintélyes hosszúságú ellenőrzőszemvényt
kap. De nézzük sorjára, mi is van a hőpapíron:
- Üdvözlöm a Schalkhaaari könyvtárban! - Ügyfélnév, kód és a mai dátum - Ön az alábbi dokumentumokat kölcsönözte. (és itt felsorolás 72 db(!) könyvről, címmel és lejárati dátummal) - Előjegyzései: ... (szintén felsorolás) - Köszönjük látogatását, viszontlátásra! Talán érdemes megjegyezni, hogy a tartományi könyvtári rendszer bármely könyvtári egységéből kivett könyv bármely, a hálózathoz tartozó könyvtárba visszavihető. (MG) Önkiszolgáló könyvtári kioszk a vasútállomásonFEL
Címkék: kölcsönzés | Kanada | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hozzáférés, nyitva tartás | hatékonyság | használó, speciális igényű | gép, berendezés, eszköz | trend (külső környezet változása) | ráfordítás (összeg) | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | közkönyvtár |
A torontói közkönyvtár automata kölcsönző
kioszkot tervez felállítani a város főpályaudvarán. Könyvtári
azonosítókártyával a nap 24 órájában lehetne benne könyvet kölcsönözni. A
koncepciónak már számos példája van Európában és az USA-ban. Az
automatára emlékeztető gép kemény és puhakötésű könyveket, CD-het és
DVD-ket kínál. A gépet olyan helyre telepítik, ahol lenne kereslet, de
nincs mód könyvtári fiók telepítésére. Így költséghatékonyan
szolgálhatják az igényeket. A dokumentumokkal teli berendezés ára teljes
200,000 dollár, fenntartási költsége évi 15.000 dollár. A fiókkönyvtár
ugyanakkor milliókba kerül. (ref.: MG)
Harsányi: 'imádom az írókat, a könyvkiadókat nem annyira...'FELA Márai-sagával kapcsolatban nyilatkozik
Harsányi László, az NKA volt elnöke. Jam - Kormányzati befolyás az
NKA-nál? A Márai-programról az 5'20''-től.
RFID-használat: nagyobb nyitva tartási idő isFEL
Címkék: legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | közkönyvtár | könyvtári enteriőr | kölcsönzés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hozzáférés, nyitva tartás | hatékonyság | gép, berendezés, eszköz | biztonság, védelem | átszervezés, racionalizálás | állománygazdálkodás | Nagy-Britannia, Írország | legjobb gyakorlat (szakkönyvtár) | munkaügy |
Önkiszolgálást, magasabb szintű
állománygazdálkodást, hosszabb nyitva tartási időt és felszabaduló
munkáskezeket jelent a RFID. Ez a tapasztalata a Londoni Könyvtárak
Konzorciumnak. A nagyváros lakosainak harmadát kiszolgáló könyvtári
hálózat az utóbbi néhány év során folyamatosan vezeti be könyvtáraiba a
rádiófrekvenciás azonosítást. Az elegendő kisebb felügyelet okán
látványos munkaerő-megtakarítást érnek el pl. a sok teremre szabdalt
könyvtárépületben. A fiókkönyvtárakban eltüntetik a könyvtárpultot, vagy
csak egy marad belőle. A könyvtárosok figyelme pedig a
referenszkérdések megválaszolására, vagy olvasóknak szánt rendezvényekre
vagy éppen a nyitva tartási időben való ügyeletre összpontosul. (MG)
Adatvédelmi szabályozásra van szükség az RFID-piaconFELAz Európai Bizottság mindenképpen
szabályozni akarja a rádiótechnikás azonosítók használatát. A testület a
gyártókra bízta az adatvédelmi intézkedések kidolgozását, de azok eddig
nem tudtak megállapodni.
Az adatvédelmi szakemberek szerint, ha valaki magával viszi a saját azonosítóját tartalmazó RFID-kártyáját, úgy az azon található számsor éppúgy személyes adatnak minősül, mint a címe, a neve vagy a telefonszáma. Az RFID-chipek csupán szenzorok, de a központi rendszerek e számsorok alapján azonosítják és különböztetik meg egymástól az egyes személyeket. Kitzinger Dávid távozik a Neumann-háztól -- utódja dr. Kollarik TamásFEL
Címkék: innováció, szolgáltatásfejlesztés | szakmai szervezet | film- és videószolgáltatás | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | jog, személyiségi |
Öt év után távozik posztjáról Kitzinger
Dávid, aki 2005 szeptemberétől irányította a nonprofit Neumann János
Digitális Könyvtár és Multimédia Központot. Ügyvezetése alatt jelentősen
bővült a cég feladatköre és mérete is: elindult a Nemzeti Audiovizuális
Archívum, a Nemzeti Digitális Adattár és a Közadatkereső. Majd
elindították a 77 Filmajándék akciót és 89-es tévéhíradókat publikáltak,
valamint olyan nyílt szolgáltatások indultak el, mint a szabad elérésű
magyar filmhíradók gyűjteménye, a Filmhíradók Online, a többezer hazai
felvételt tartalmazó Gramofon Online, illetve a többszáz kormányzati
gyűjtésű statisztikát kereshetővé tevő Közadat Portál.
'Mindemellett a társaság elméleti és jogszabályelőkészítő munkájával komoly lépéseket tett egy online közszolgálati információszolgáltatási modell kialakítása felé. Ennek gyakorlati megvalósításaként a decemberi indulásra előkészítette a hazai gyártású televíziós és rádiós műsorokat archiváló NAVA félmilliós online archívumának megnyitását a nagyközönség felé' -- fogalmaz a Kitzinger Dávid leköszönéséről szóló közlemény. Az MNV Zrt. -- mint tulajdonos -- 2010. augusztus 9-i hatállyal dr. Kollarik Tamást nevezte ki a Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának. Nézze meg a pécsi Kaptárat!FELFilmriport a 17. perctől.
Svájci könyvekből multikulturális központ -- EgerFEL
Címkék: könyvtárépítés | szakkönyvtár | vállalati (szervezeti) könyvtár | nyomtatott dokumentum (könyv) |
Harmincnégy láda könyvet, a volt Svájci
Intézet könyvtárát adományozta Ódor László professzor az Agria
Universitas Egyesületnek. A svájci nagykövet, aki meglátogatta a
könyvtárat azt mondta: örömmel hallotta, hogy Egerben sokan forgatják
majd ezeket a könyveket. Megígérte azt is: igyekeznek fejleszteni az
állományt. Jelenleg az állomány kiegészítése és feldolgozása folyik, a
kutatók előtt szeptembertől áll nyitva a könyvtár. Az a cél, hogy
Egerben a svájci gyűjteményre alapozva egy multikulturális központot
hozzanak létre.
Hogyan keresnek a kutatók az online folyóiratokban?FEL
Címkék: adatbázis, elektronikus adatok elérése | kutatás + fejlesztés | használó, igény | felmérés | digitális (elektronikus) könyvtár |
A Research Information Network kutatása a térítéses elektronikus folyóiratok használati szokásait vizsgálta. Megállapítások:
- A használók egyharmada munkaidőn kívül használja őket. - A keresések 40%-a a Google-ből érkezik - A legtöbb használó kevés időt tölt a folyóiratok weboldalán, de többször visszatér - A találatok átlagéletkora az élettudományoknál 48 hónap, a gazdaságtudományban 73 és a történelemben 90 hónap - Az élettudományok keresői ritkán olvassák az absztraktokat a kiadó felületén. S hogy ez milyen következtetésekre juttathat szolgáltatót és könyvtárakat? -- Részletek a blogban. (ref.: MG) Digitális dokumentumok megőrzése -- sokkal sérülékenyebbekFEL
Címkék: biztonság, védelem | archiválás, megőrzés | digitális dokumentumok | digitális (elektronikus) könyvtár | információ (elmélet, politika) |
Sokan azt hiszik, hogy az információ már
védett csupán amiatt, hogy digitális formában tárolják; ez azonban
komoly félreértés, mivel éppen ellenkezőleg, a digitális médium sokkal
sérülékenyebb. Mivel nagy mennyiségű digitális információ lát
napvilágot, és megőrzésük nagyon költséges, melyhez jelentős pénzügyi
forrásokra van szükség. Paradox módon, míg a digitális megőrzés még
szigorúbb etikai alapokat igényel, bonyolultabbá is teszi az analóg
anyagok számára kidolgozott etikai kereteket.
Automatikus olvasmányajánló az interneten -- egyelőre angolulFEL
Címkék: dokumentumfeldolgozás | használó, igény | könyvtári tevékenység alternatívája | közösségi szoftverek (szolgáltatók) |
Nem probléma, ha nincs könyvtáros a családban, a 'Könyvlátó' [ link
] webes alkalmazás egy pillanat alatt segít megtalálni az ízlésünknek
megfelelő olvasmányt. Elég megadnunk a legutóbb olvasott könyv címét és
szerzőjét, és online könyváruházak, könyvklubok, könyves közösségi
oldalak ajánlásai és eladási adatai alapján tippeket kaphatunk a
következő olvasnivalóhoz. Sajnos, magyar könyvekkel nem szolgál, viszont
díjazzuk a szép dizájnt, az egyszerű, felhasználóbarát funkciót és a
készítők humorát.
Hatezer könyv ázott el a dombegyházi viharbanFELA könyvtárnak mintegy 12 ezer kötetes az
állománya, melynek most a fele elázott: a felnőtteknek ajánlott
szakirodalom, enciklopédiák, lexikonok, szépirodalom, bestellerek és a
gyermekirodalom egy része.
-- Azóta mást sem csinálunk, csak mentjük a könyveket. Kiteregettük, kinyitottuk és folyamatosan lapozgatjuk a köteteket, hogy száradjanak a lapok. Sajnos, a könyvek ázott szagúak, dohosak, a zöld penész is megjelent rajtuk. Pedig folyamatosan nyitva vannak az ablakok, sőt, huzatot is tartunk a gyorsabb száradás elősegítése érdekében. A penészes levegő állandóan kaparja a torkunkat. Pallag Sándorné arra is emlékeztetett, a június 18-ai jégvihar után három hétig szárították a könyveket. Akkor is lebontotta a szélvihar az intézmény tetőszerkezetének egy részét. Júniusban 2620 könyv ázott át, ezekből több tucat használhatatlanná vált. A könyvtárvezető elmondta, az újabb elázás miatt előfordul, hogy 20?30 lap is összeragad, és amikor megpróbálják szétfejteni az oldalakat, szétszakadnak a borsos árú könyvek. Megnyílnak egymásnak a dél-koreai, kínai és japán digitális könyvtárakFEL
Címkék: együttműködés nem könyvtárakkal | használati szám, arány | Kína | (könyvtár)szakmai rendezvény | nemzeti könyvtár | szakmai szervezet | szervezés, szervezeti kérdések | Japán | digitalizálás | dokumentumfeldolgozás | együttműködés más könyvtárakkal |
A dél-koreai, kínai és a japán nemzeti
könyvtár képviselői a Nemzetközi Könyvtárszövetség (IFLA) svédországi
konferenciáján írtak alá megállapodást arról, hogy hozzáférhetővé teszik
egymás számára digitális könyvtáraikat.
Az északkelet-ázsiai országok információ- és tudástárának megnyitása teremti meg az alapját annak, hogy a három ország végre felülemelkedhessen az eltérő szempontok szerint értékelt történelmen és hozzájáruljon egymás kulturális és történelmi gazdagságához -- hangoztatta a dél-koreai nemzeti könyvtár igazgatója. A dél-koreai könyvtár eddig mintegy 390 ezer könyvet és 540 ezer egyéb jelentős dokumentumot digitalizált. A kínai könyvtár tavaly szeptembertől elérhető elektronikus részlegében már 720 ezer könyv, köztük számos régi, a különböző ásatások során előkerült írásos emlék található. Japán viszonylag későn kezdett hozzá könyvei digitalizálásához, az elektronikus formátumban is elérhető művek száma jelenleg 210 ezerre tehető. Tartja magát az Amazon, hódít az e-olvasásFEL
Címkék: olvasás | használati szám, arány | használó, igény | hatékonyság | hordozható berendezések olvasáshoz |
Utánajárt az RR Bowker az Amazon
kijelentésének, miszerint az amerikai e-könyv-piac 70-80%-át uralnák --
10-20%-ot rontottak ugyan a számaikon, viszont a vezető szerepüket így
is megerősítették. Az elemzések szerint az Amazon részesedése leginkább
61%-ra tehető; a fennmaradó részből mintegy 20%-ot mondhat magáénak a
Barnes & Noble boltja, 5%-ot a Sony. Érdekesség, hogy mintegy 7%-ban
könyvtári letöltések is képviseltetik magukat.
A legtöbben még mindig Kindle-lel olvasnak e-könyveket (40%), de csak alig valamivel kevesebben (39%) olvasnak PC-n vagy laptopon. Az e-olvasók közel felét (49%) másoktól kapják ajándékba az emberek -- ami nem is meglepő, mivel még mindig az ár a legfőbb oka annak, ha valaki még nem használ e-olvasót. Azok, akik már rákaptak az e-olvasás ízére, szinte mind drasztikusan hanyagolni kezdték a hagyományos, nyomtatott könyveket. Mintegy 50% teljes egészében elhagyta a papíralapú olvasást, 49% pedig nagyrészt. A magyarok negyede képtelen a problémamegoldásraFEL
Címkék: olvasás | felmérés | információs írástudás | kutatás + fejlesztés | egyéb, nem könyvtári információszolg. szerv. | munkaügy | emberi erőforrás minősége |
A magyarországi munkaerőpiac, illetve
társadalom a vizsgált készségek és kompetenciák terén szélsőségesen
kettészakadt képet mutat -- derül ki az Adult Literacy and Life Skills
Survey (ALL Survey) nevű felmérésből. A nemzetközi kompetenciavizsgálat
keretében elvégzett kutatás során hatezer, a 16-65 éves korosztályhoz
tartozó magyart kérdeztek meg. Négy készséget vizsgáltak: a
prózaolvasás, a dokumentumolvasás, a számolás és problémamegoldás
készségét. A vizsgálat során kiderült, hogy a magyar felnőtt népesség 28
százaléka mind a négy kompetencia hiányával küzd, és körülbelül a
lakosság ugyanekkora hányadánál minden kompetencia magas szinten
megtalálható. A felmérésben szereplő országok közül egyedül
Magyarországon figyelhető meg ennyire "szimmetrikusan kettészakadt"
társadalom.
Arra a következtetésre jutottak, hogy a magyarországi munkaerőpiac a vizsgált alapkészségekkel rendelkező munkavállalók tekintetében mindenképpen toleráló munkaerőpiacnak tekinthető. Azoknak a munkavállalóknak ugyanis, akik a vizsgált készségek közül akár csak egy esetében 'jó' szinttel rendelkeznek, szignifikánsan jobb lehetőségük van az elhelyezkedésre, mint azoknak, aki mind a négy készség területen nehézségekkel küzdenek. Más kérdés, hogy a magyar munkaerőpiac is -- hasonlóan a fejlett országokéhoz -- várhatóan egyre több készséget fog követelni a munkavállalóktól. Az eredmények ismeretében tehát megéri akár költségvetési ráfordítások árán is növelni a négy vizsgált kompetencia közül legalább egyben -- de ott széles körben -- azoknak a leendő munkavállalóknak a készségszintjét, akik mind a négy kompetenciaterületen nehézségekkel küzdenek, és tartósan távol vannak a munkaerőpiactól. AnalógiákMinősítik az éves beszámolót -- professzionális információ-prezentálásFEL
Címkék: pr (bizalomkeltés) | arculat (kép, amit mutatni kívánunk) | analógia | tájékoztatás (személyes, fizikai) | fenntartó | egyéb, nem könyvtári információszolg. szerv. |
A League of American Communications
Professionals (LACP) 100 legjobb vállalati jelentését felsoroló listája
szerint, a Henkel vállalati jelentése -- mely az éves pénzügyi
jelentésből és a fenntarthatósági jelentésből áll -- a világ legjobbjai
közé tartozik. A vállalat immár megszakítás nélkül, az ötödik alkalommal
kapta meg az első helyért járó Platina díjat a fogyasztói
cikkek-háztartás/személyes kategóriában, a pénzügyi kategóriában pedig
második, Arany helyezést ért el.
Súlyos hibák a szervezeti információkezelésben -- és tanácsokFEL
Címkék: analógia | állománygazdálkodás | adatgazdálkodás (inf. és kvt. szakmai) | informatikai fejlesztés, automatizálás | biztonság, védelem | archiválás, megőrzés |
A Symantec a következő tanácsokkal szolgál az információtárolás terén:
- A vállalatoknak kezükbe kell venniük az információtárolás feletti irányítást. A proaktivitás sokkal kifizetődőbb, mint várni a megfelelő terv megszületésére. - A mentés nem azonos az archiválással. Egy pár hét elteltével a mentett adatokat automatikusan törölni vagy a hosszútávú tárolás érdekében archiválni kell. - A deduplikáció alkalmazása minden lehetséges területen. Az egyre növekvő adattárolási igény, virtualizációs megoldások használata során nem ritka, hogy ugyanazt az adatot több példányban is eltároljuk ugyanazon az adathordozón. A deduplikáció segítségével megszüntethetők a többszörösen tárolt adatok által feleslegesen foglalt kapacitások, így nő a tárolókapacitás hatékonysága. A kisebb tárhely felhasználással kevesebb energiát fogyasztunk, és a kisebb méretű adathalmaz mentése is kevesebb időt igényel. - A vállalatoknak jól kialakított irányelvekre van szükségük információtárolás terén, arra vonatkozóan, hogy mikor, milyen vállalati információt törölhetnek véglegesen. Az automatizált, irányelvek alapján működő törlési folyamat sokkal kevésbé kockázatos, mint az eseti, manuális megoldás. Azon válaszadók 46 százaléka, akik rendelkeznek akciótervvel, tegyenek meg mindent, hogy a papíron létező vállalati irányelveket betartassák alkalmazottaikkal. Az írott formában létező, de meg nem valósuló szabályok további peres ügyekhez vezethetnek. Gulyás Róbert -- a szervezeti kultúrárólFEL
Címkék: analógia | identitás | szervezés, szervezeti kérdések | továbbképzés, emberierőforrás-fejlesztés | elismerés | cselekvésképtelenség | emberi erőforrás minősége | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
Húsz éves profi pályafutás után a
térdsérülései miatt felhagyott az aktív kosárlabda-játékkal Gulyás
Róbert. A center őszintén beszél a magyar játékosokról, szurkolókról és a
sportágat körülvevő közegről.
-- A Magyarországra igazoló külföldieknek ugródeszka vagy játékostemető az NB I? GR: Ha ugródeszka lenne, akkor könnyebben igazolnának erősebb bajnokságba. Ötszáz játékosból csak néhányat tudnék mondani, aki megállta a helyét, Chris Monroe vagy Marcellus Sommerville ilyen. A hazai piac nem nagy és túl belterjes. A sportág hű tükörképe az országban uralkodó viszonyoknak. Sokan hiszik, hogy értenek valamihez, aki valóban konyít a szakmához, azt elnyomják. Nagy karrierről álmodó külföldi nem jön ide. ... A játékosok, vezetők, szurkolók is rá fogják valakire a vereséget. Jó kibúvó a csapatoknak. Először mást szidunk, csak utána nézünk tükörbe. KisszínesEgy jövőbeni sajtóközlemény: Pitch Engine Social Media Release - videóFEL
Címkék: pr (bizalomkeltés) | könyvtár által a weben szolgáltatott adatok | közösségi szoftverek (szolgáltatók) |
A papíralapú sajtóközlemények ideje rég
lejárt. De milyen legyen a mű a közösségi média korában -- egyszerre
célozva a nyomtatott és elektronikus média képviselőit -- a bloggerek
mellett? -- Videó angol nyelven.
Tíz hasznos unaloműző a munkahelyenFELA főnök szabadságon, az ügyfelek nem
pörögnek, a napi feladatok megoldásához pedig nem kell nyolc órás munka.
Gyakori helyzetkép ez az irodai világból a nyári szabadságolási
időszakban. A munkaidőt azonban valahogyan ki kell tölteni. Miként lehet
hasznot húzni az üresjáratokból?
1. Iratok rendszerezés 2. Fájlok rendezgetése 3. Adatbázisok frissítése 4. Névjegykártyák adatainak bevitele 5. Szakmai tudás frissítése 6. Szakmai konferenciák áttekintése 7. Online nyelvtanulás 8. Önéletrajz frissítése 9. Online networking 10. Agytorna 10+1 érdekes és kevésbé ismert tény a WikipédiárólFELAz OnlineMBA és a Wikipédia közösen adott
közre pár érdekes tényt és kulisszatitkot; ezek között van pár, ami
egyesek számára talán nyilvánvaló, de a legtöbb elég érdekes, sőt néha
meghökkentő.
Azon országok netezői, ahol zordabb az időjárás, több wiki-bejegyzést készítenek. Ezért van sokkal több holland szócikk, mint pl. spanyol (utóbbiból 'csak' hatszázezer van). Az aktív, sok bejegyzést készítő és ellenőrző Wiki-rajongókat 'Wikipedians'-nak nevezik. Természetesen bárki írhat/javíthat bejegyzést, ez a besorolás inkább csak azt mutatja, ki mennyire aktív. A wikinek pillanatnyilag több mint tizenkétmillió 'szerzője' van. A Wikipédiában nincsen cenzúra, írhatunk szócikket nácikról, fétisekről, társadalmilag nem elfogadott dolgokról vagy akár perverziókról is. Van azonban pár feltétel, aminek meg kell felelni egy-egy szócikk publikálásakor. Ez konkrétan három szempont: pártatlan (szubjektív dolgoknak nincs helye a wikiben), enciklopédikus és ellenőrizhető. Ha mindezen szempontoknak megfelelünk, akkor bejegyzésünk publikálásra kerül. A szócikkeket legtöbbször javítás céljából editálják (hiába... mindenki kritikus, ahogy a mondás tartja): a szerkesztők 69%-a nem szócikket ír, ellenben létező bejegyzéseket javít. Az önkéntes szerkesztők 19%-a felsőfokú végzettségű, ebből 4,4% doktorátussal is rendelkezik. 13%-uk nő, amit a wiki nagyon kevésnek talál, próbálják is javítani az arányt. ... Vízmérték és zenefelismerés -- az okostelefon rejtett értékeiFELAz okosmobilok a telefonáláson és
menedzserfunkciókon túl már nemcsak e-mailezésre és webböngészésre
alkalmasak. Dugig tömhetők olyan programokkal, amelyekkel
megkönnyíthetők a mindennapok vagy egyszerűen jól jönnek egy váratlan
nehéz helyzetben. Összegyűjtöttük, mire jó még egy okosmobil -- azon
kívül.
-- Telefonálás ingyen -- Nagyon sok okosmobil támogatja a wifit, melyen keresztül már Skype-olni -- azaz a neten keresztül ingyen telefonálni -- is lehet. -- Irodalom és képregény a zsebből -- Bár az iPhone sem biztosít olyan kényelmes olvasási élményt, mint a valódi kötetek vagy az e-tintás olvasóeszközök, de ha váratlanul támad egy kis szabad időnk, egy novelláskötet például a Magyar Elektronikus Könyvtárból remek időtöltést nyújthat. Aki mégsem olvasna a képernyőről, választhatja a hangoskönyveket is, hiszen ezek többsége mp3 formátumú, amit a legtöbb telefon le tud játszani. -- Kézikönyv, szó szerint -- A legtöbb lexikon, szótár és egyéb tudásgyűjtemény elérhető a weben, azaz a telefon böngészőjében is, de egy mobilképernyőn kissé más felhasználói felületre, s esetenként más funkciókra is van szükség, mint a számítógép képernyőjéhez tervezett weboldalakon. Éppen ezért a Wikipedia, IMDb és hasonló adattárak önálló programot kapnak, amikre könnyű rászokni -- a telefon inkább kéznél van, mint egy számítógép. ... Régi internetes keresők -- hol vannak most?FELHotbot, Webcrawler, Magellan és Excite...
A fiatalabb generáció már nem is ismeri az előbbi neveket. Az idősebbek
persze még emlékeznek rájuk, de vajon mi lett ezekkel a keresőkkel?
Hová tűntek és miért? Hogyan jutottunk el addig, hogy már csak
három-négy keresőt használunk (sőt a világ legnagyobb része csak egyet).
Lássuk, mi lett a régi nagyokkal, és persze lássuk, milyen keresők is
voltak a 'hőskorban'!
Open Text (1995-1997): A Yahoo partnerkeresője a kilencvenes évek közepén ugyanolyan népszerű volt, mint maga a Yahoo. Igaz, akkor még nem volt olyan kiélezett a verseny, mint manapság, így az OpenText és a Yahoo nem harcoltak, sőt szorosan együttműködtek. 1997-ben megszűnt. Magellan (1995-2001): Nagy reményekkel indult, villámgyors kereső volt. Eleinte rohamosan növekedett a népszerűsége, majd utolérte a kapitalizmus végzete: 1996 végén felvásárolta őket az Excite. Az Excite innentől kezdve mindent elrontott a Magellánon, amit csak lehetett, a kereső népszerűsége rohamosan csökkent, végül 2001 áprilisában az Excite feladta, és bezárta a Magellán kapuit. (folytatás a hír oldalán) InformációforrásokRégi végrendeletek milliói az internetenFEL
Címkék: dokumentumfeldolgozás | Nagy-Britannia, Írország | adatbázis, elektronikus adatok elérése | digitális (elektronikus) könyvtár | digitalizálás | könyv- és könyvtártörténet |
A brit Ancestry.co.uk [ link
] honlap 1861 és 1941 között készült végrendeletek millióit töltötte
fel a világhálóra, miután gondos munkával digitalizálta a hagyaték
sorsáról rendelkező dokumentumokat. A hatmillió végrendelet között a
viktoriánus kor és az azt követő évtizedek nagy alakjainak rendelkezései
is szerepelnek. Dickens és Darwin például mai árfolyamon számolva
milliókat hagyott hátra, Marx ezzel szemben -- eszméinek megfelelően --
szinte nincstelenül halt meg.
Mit csinál a könyvtáros a könyvtárban egész nap?FEL
Címkék: pr (bizalomkeltés) | arculat (kép, amit mutatni kívánunk) | használó, igény | imázs (kép, amit rólunk mások alkotnak) | közösségépítés |
Most őszintén, ki az, aki még sohasem
tette fel magában (bátrabbak egyenesen a könyvtárosnak) e kézenfekvő
kérdést. Többek között erre próbálunk mi is nap mint nap választ adni
blogunkkal és az egyéb web2-es alkalmazásainkkal (lásd Kontakt
menüpont), de most nem magunkat szeretnénk ajánlani.
Elképesztően izgalmas kezdeményezés [link ] tanúi lehetünk ugyanis a Twitteren [ link ], a Facebookon [ link ], a Flickr-en [ link ], illetve az egyes könyvtárosok saját blogjain: öt napon keresztül figyelhetjük a világ minden tájáról önkéntesen bekapcsolódó könyvtárosok bejegyzéseit arról, hogy épp mit csinálnak. Jelen pillanatban a Twitter tűnik a legnépszerűbbnek a könyvtárosok körében, csak úgy ömlenek a friss bejegyzések [ link ]. Keresések, másolások, tűzriadó és evakuálás... és most csak az utolsó tíz perc bejegyzéseiből szemezgettem. Egy nap a könyvtárban -- öt napon keresztül... Golden hírblogok: Történelem mindenkinek, Fideszfigyelő, BKV Figyelő... FEL
Címkék: használó mint információforrás (2.0) | információforrás (tájékoztatáshoz) | egyéb, nem könyvtári információszolg. szerv. |
Hatszáznál is több nevezés érkezett idén a
Hírblogok kategóriába: közülük íme az általunk legjobbnak ítélt 50
blog. Egyúttal megtudhatjátok azt is, mik a kategória nyereményei...
|