Budapesti szoborművek
Szubjektív művészeti naplójegyzetek, 1997-1999
________________
WEHNER TIBOR
1997. november 15., szerda
A XII. kerületi Apor Vilmos téren megnézem az új, nemrégiben felavatott Apor
Vilmos-emlékművet, Marton László szobrászművész alkotását. Konvencionális,
teátrális, avítt mű. Direkt és szájbarágó: hadonászó, reverendás férfiú mögé
két, köpenybe burkolózó, guggoló nőalak bújik. Ez nem művészet: érthetetlen
- vagy inkább nagyon is érthető - hogyan lehetett pályázatnyertes ez a múlt
századi elvek szellemében készült, üres rutinmunka. Valóban, most már rendeleti
úton érvényesíteni kellene Malocco Miklós javaslatát: kiírni a megrendelő
nevét, a zsűri névsorát, hogy mindenki tudhassa, kinek a lelkén szárad az
adott produktum. (Az Apor-szobor térbeállításának anomáliáival külön fejezetben
foglalkozhatnánk: egy tág, minden irányból megközelíthető közegbe frontális,
egynézetű kompozíciót állított a művész).
1997. december 5., péntek
Szakértőnk kértek fel a Daewoo Bank új, Bajcsy-Zsilinszky úti székházára kiírt
meghívásos szoborpályázat bíráló bizottságába. A részvételi névsor impozáns:
Jovánovics György, Heritesz Gábor, Swierkiewicz Róbert, Bodóczky István,
Trombitás Tamás, Chesslay György, Gaál Tamás. A feladat kettős: az aulába
és az épület elé kerülő mű megtervezése. A határidő kissé szoros: a jövő
áprilisra tervezett székház-átadás miatt december 22-re le kell adni a terveket.
Az épület maga a szokásos high-tech; semmi különös, legalábbis így tűnik
a makett, a tervek és a jelenlegi építészeti fázis alapján; szokványos márványburkolat
tagozat- és üvegfal-megoldások. A dolgok tehát két hét múlva dőlnek el, ha
eldőlnek.
1997. december 23., kedd
A Daewoo Bank szobrászati pályázatára érkezett pályaműveket nézegetem: a hét
meghívott közül hatan jelentkeztek, és egy művész értékelhetetlenül gyenge
terveket adott be. Vagyis öt pályázó küzd a belső, hatszintes átriumtér-szobrászati
"berendezésének", és az épület előtti, frekventált térség emblémaszerű díszítésének
lehetőségéért. A belső tér függesztett konstrukciói nem meggyőzők, míg a
járószintre helyezettek a nagy térségben való elveszés veszélyével hadakoznak.
Viszont az egyik terv, a mérhetetlenül gondosan kidolgozott, Gaál Tamás által
tervezett gránit, bronz és acél-elemekből épített kút kitűnően illeszkedik
az aula-térbe. Az épület elé tervezett emblematikus művek közül három mérlegelhető
eséllyel: Gaál Tamásé, Heritesz Gáboré és Chesslay Györgyé. Végül Chesslay
szép, tömör, jelszerű plasztikája mellett döntök. A belső Gaál Tamás, a külső
Chesslay György-terv megvalósítási javaslatát részletesen indokolva írom
meg a szakvéleményt.
1998. január 15., csütörtök
Az Időkerék tervét szakvéleményezzük a Budapest Galériában. A leírást már korábban
megkaptuk, és most egy rövid videofelvételen láthatjuk a modellt is, illetve
a Janáky István építész által megfogalmazottak révén körvonalazódik a konkrét
terv: egy olyan, acélszerkezetből és márványlapokból konstruált, hatalmas
kerék, amely homokórát foglal magába, s amelyben a homok pontosan egy év
alatt pereg le. A kerék átfordítására mindig szilveszter éjszakáján kerülne
sor, és a fordítás iránya azonos lenne, így a szerkezet ötven év alatt mintegy
hétszáz méterre gurulna felállítása helyétől. E jellemzővel, e sajátossággal
függ össze a tervezett helyszín: a Dózse György út egykori Felvonulás tér-szakasza
a Műcsarnok és az Ajtósi Dürer sor között. Itt áll-e 1999. szilveszterén
a nyolc méter átmérőjű Időkerék vagy nem? - ezen vitatkozunk építészek, szobrászok,
művészettörténészek. Én a kétkedőkkel szemben egyedül maradva - mi ez egyáltalán,
szobor vagy látványosság?, miért van erre szükség?, nem lesz-e súlyos terheket
okozó a fenntartása?, miért a Dózsa György út a helyszín? - következetesen
és hajthatatlanul a megvalósításra szavazok. Végre egy filozofikus tartalmú,
szellemes, látványos köztéri mű, amellyel történik is valami, amely tartalmilag
és formailag is izgalmas. A vita ezen túlmenően az emlékmű (látványosság)
műszaki jellegű alkotás engedélyezési procedúrája közüli kérdésekről, és
a pénzről zajlott: a szakértők túlzottnak minősítették a terv valóban súlyos
költségvetését. Egyértelmű döntés nem született: többen mereven elutasították
a tervet, többen tartózkodtak, támogató javaslatot csak én fogalmaztam meg.
1998. január 22., csütörtök
Tragikusan korai halálának ötödik évfordulóján Török Richárd szobrászművész
emlékkiállítása a Vigadó Galériában: kissé visszafogott a fogadtatás, a hivatalos
fórumok egyáltalán nem képviseltetik magukat. Gyönyörű lett a katalógus,
amelynek bevezetőjében természetesen a budapesti, megbízásra készült, monumentális
Török Richárd-művekről is írok: az Orvostovábbképző Intézetben 1985-ben elhelyezett
Hippokratészról, a zeneszerzőről elnevezett iskola ugyancsak 1985-ös Liszt
Ferenc-portréjáról, az Állatorvostudományi Egyetem 1991-es Kotlán
Sándor-arcmásáról,
a Rubin Hotel 1991-ben felállított Kútfigurájáról, és a Farkasréti temetőben
fellelhető, 1991-ben megformált Ihász Gábor-síremlékről. "Hippokratész agóniába
fúló nyitott szája, dr. Kotlán oldalra vetett, hátborzongató pillantása,
a Szokratész megkísértő, buja érzékiséggel megmintázott kútfigura-női akt
visszafordított feje pontos személyiségképleteket, s egyben koranalízist
szintetizál egy passzivitásba süllyedő, reménytelenségekbe sodró korszak
kilátástalan léthelyzetét visszhangozva."
1998. január 31., szombat
Haraszty István szobrászművész kispesti, fantasztikus műterem-szoborházában
vendégeskedek, megtekintendő a Győrben, a Városi Múzeumban bemutatásra tervezett
műveket. A műhelyek sorát, a műalkotásokkal zsúfolt szobákat végigjárván
egy tegnap éjjel befejezett munkát is megmutat, a Kugli kollégát. A pumpálásra
kialakuló lejtős sínen meginduló nagy tárcsa programozottan gurul ide-oda
miközben tetején egy ugyancsak forgó acélgolyó egyensúlyoz. A szerkezet néha
sípol is egyet-egyet. Lenyűgöző, ahogy a művész alkatrészekről, csövekről,
anyagokról és technikákról magyaráz. Közben azon gondolkozom, hogy Haraszty
Istvánnak van- szobra, műve Budapesten, de emlékezetem szerint (Győrben áll
a Kocka és az Inga, Székesfehérváron a Deák Dénes-kút) nincsen.
1998. március 6., péntek
A Petőfi Irodalmi Múzeumban Fekete Tamás és Paulovics Iván szobrász-művészekkel
szakvéleményezzük a Török Richárd-alkotta Petőfi-síremlék - egy földdombra
helyezett hatalmas Petőfi-maszk - elhelyezési, maradandó anyagban való kivitelezésének
tervét. Lelkesen javasoljuk a múzeum tulajdonában lévő gipsz-példány bronzban
való kiöntését és a kert hátsó részében való felállításának tervét. Kérdés,
hogy sikerül-e összeszedni az öntéshez szükséges 1 millió forintot. (Véletlen
egybeesés: a reggel megvásárolt Kortárs című folyóiratban Szakolczay Lajos
által írt tanulmányt olvasok Török Richárdról, a művek reprodukciójával kísérten.)
1998. május 19., kedd
Megírom a Hitel című folyóiratnak a Boros Géza-könyv, az Emlékművek
56-nak
című kitűnő összefoglaló munka recenzióját, sok-sok elismerést, dícséretett
hangoztatva. Csupán Kossuth Lajos téri új 56-os emlékmű elhelyezésével, illetve
jóváhagyó véleményezésével, megítélésével polemizálok. Lugossy Mária emléklángot
hordozó márványoszlopával végérvényesen megbontották a tér hangsúlyainak
rendszerét, szétzilálták tengelyeit, durván beavatkoztak a történetileg kialakult
összképbe. Idézem Vigh Tamás szobrászművész szellemes megoldás-tervét, amelyet
a Lugossy-mű helyett indítványozott. A Kossuth Lajos téren úgy valósulhatott
volna meg az 1956 forradalmát, hőseinek emlékét őrző, a forradalom eszmeiségét
hirdető monumentum, ha reggelente az Országházból kijönne két ember, és minden
nap rakna egy tüzet, és késő éjszakáig táplálná, élesztené a lángot. Az emlékezők
meg körülállhatnák. Addig, ameddig a két ember kijönne tüzet rakni, addig
lenne a forradalomnak méltó, eleven emlékműve a Kossuth Lajos téren, ott,
ahol 1996 óta a furcsán beékelődő márványobeliszkbe vezetett gázvezeték fölött
pislákol a láng.
1998. június 6., szombat
Melocco-laudációt írok a Magyar Örökség-díj átadási ünnepségére. A budai Várban,
az Országház utca sarkán álló barokk lakóház homlokzatán, az épületsarok
két falának találkozásánál 1976 óta látható az a Melocco Miklós-alkotta festett
kőfaragvány, amely a Falon átrepülő apáca címet viseli. A szobrász e művét
az úgynevezett alkalmi munkák körébe sorolta, amelyekkel "... az ember eltarthatja
rögeszméit. ... Levegőben úszó szoknyája, illendően bokáig takart lábaival,
a sarok egyik oldalán látszik, felső teste, igen áhítatos arccal, csukott
szemmel, imára kulcsolt kezekkel a sarok másik oldalából nő ki. Átrepül a
falon." (És zárójelben azt is jegyezzük meg, hogy bár az utcaszintről alig-alig
észlelhető, a köpenyt összefogó övön latin felirat betűi olvashatók.) Ez
a kis mű nem szerepel a budapesti útikönyvekben - mint mondjuk a Duna-parti
Petőfi-szobor -, és ezt a munkát nem elemzik a művészettörténeti feldolgozások
sem: pedig a köztérinek, monumentálisnak nevezett szobrászatunk sarkalatos
jelentőségű, különösen értékes alkotása a Falon átrepülő apáca. Mert nem
az, ami, nem az, aminek a konvenciók szerint lennie kellene. Nem illusztráció,
nem szabványelem, nem szobrásziparosi minta-, vagy mesterdarab, hanem hallatlan
érzékenységgel, különleges leleménnyel, művészi bravúrral az évszázadokat
átölelő városszövetbe illesztett, varázslatos kis ezredvég-emlék. A megrendelő
- mint a szobrászat egyik aktív alkotóeleme, rejtett résztvevője - ebben
az esetben egy utcanévtáblát rendelt, amelynek az lett volna a funkciója,
hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a budai Vár Országház utcájában, egykori
Országházában a XVIII. század második felében telepedtek meg a klarissza
apácák. Melocco Miklós azonban mindig mást csinál, mint ami a megrendelő
konvenciója, amely ebben az esetben valamifajta domborművel ékesített szöveges
emléktábla lehetett. Ám itt nincs szöveg, itt csak, illetve itt egy olyan
plasztikai kifejezés van, amely minden fogalmi közlésnél többet sűrít és
közvetít. Az apácák olyanok, olyanok voltak, hogy átrepültek a falon, kisé
lerövidítve útjukat. Fontos mozzanat a mű helyének megválasztása, megteremtése
is: a környezettel tökéletes összhangot teremtő - egyszersmind jelentéshordozó
- furcsa pozíció. Tökéletes és furcsa: olyan ambivalencia, amely valamiképpen
mégis harmonikus egységet teremt. A szobrász természetesen nemcsak a budai
Várban járt el szuverén szabályrendszere szerint: mást csinált már pályakezdő
periódusában, az 1961-et, a főiskolai tanulmányainak lezárási évét követő
időszakban - mint kortársai: erről már az első jelentősebb munkák, az 1965-ös
gellérthegyi Pelikán és az 1966-os győri Bartók-portré is ékesen tanúskodik.
És aztán harminc-harmincöt év konvenció-tagadás, és a figurativítás jegyében
épülő, autonóm, öntörvényű szobrászat következett. Áttekintésünket-számbavételünket
kissé megnehezíti, hogy Kernács Gabriella 1985-ös, a Corvina Kiadó gond9ozásában
megjelent műhely-tanulmányán kívül nincs Melocco Miklós művészetéről összefoglaló
elemzés - nemcsak könyv, hanem precíz, átfogó tanulmány szintjén sem - és
nincs oeuvre-katalógus sem. Jóllehet itt a század utolsó harmadának egyik,
ha nem a legjelentősebb művészi teljesítménye teremtődött meg és szóródott
szét: köztereinken, épületbelsőkben, köz- és magángyűjteményekben. Körplasztika
és dombormű; emlékmű, emlék, portré, díszítőszobor, kútplasztika, síremlék,
kisplasztika, rajz - ez a futó, a Melocco-műveket körvonalazó műfaji-technikai
áttekintés is tanúsítja a művészi sokoldalúságot - de figyelmeztetnünk kell
újra meg újra arra, hogy ne a hagyományos, ne a pontosan kategóriákba illeszthető
alkotásokban műnemeken, műtípusokban gondolkozzunk. Lángoló, forradalmi hevületű
Ady Endre helyett Melocco panteonjában a fáradt, megtört, kétségek között
gyötrődő, a halálba készülő költő jelenik meg, vagy látomásos apoteózis vezérlő
szellemeként úszik elénk - mint Tatabányán, Debrecenben, Pécsett és a budapesti
Petőfi Irodalmi Múzeumban -, a korszak ideologikummá szintetizált poétája,
József Att8la sem irányt jelölő vátesz, hanem megintcsak meglepőn az architektúrához
kapcsolt dombormű-kép fájdalmakkal gyötört oltárfigurája Melocco felfogásában
- mint Komlón -, és Székesfehérváron sem tradicionális királyszobor fogadja
a belváros főutcájának szemlélőjét, hanem egy történelmi korszak - szándékos
a képzavar - szobrászati freskója ölt testet a Mátyás-emlékműben. A nagyívű,
maradandó, leginkább mészkőbe, márványba faragot Melocco-műsorozat - amelynek
pillanatnyi lezárásaként olyan munkákat regisztrálhatunk, mint a szimbólumteremtő
szegedi 1956-os emlék, a váci, fájdalmas II. világháborús emlékmű és a budapesti,
Kerepesi temetőben felavatott méltóságteljes szárnyalású Antall József-síremlék
- ne ragadtasson senkit elhamarkodott ítéletre - márminthogy e szobrász minden
elképzelését megvalósíthatta, megvalósíthatja. Ez a művész az elmúlt rendszer
sajátságos specifikumaiból eredőn évtizedekig defenzívában dolgozott, s ezzel
összefüggésben és ettől függetlenül megbízásainak megalkuvásoktól mentes
teljesítéséért mindenkor szívós szabadságharcot kellett megvívnia. Csak a
jelzés szintjén említjük, hogy a Budapesten megvalósítani szándékozott, 1956-os
emlékművének modelljével évek óta hiába próbálkozik különböző, közösségi
és privát színtereken és közegekben, s közben olyan atrocitások érik, mint
a Műegyetemről történt durva kiutasítás. A nagy, a kritikai hullámveréseket,
esetenként sajtóhisztériát keltett munkák mellett a reflektorfénybe nem került,
kisebb munkák együttesét is tüzetesen szemrevételezve eltűnődve a maszkok,
a maszkszerű megjelenések jelentőségén, a drapériák szerepeltetésén, a fájdalmasan
gyűrődő, vagy a dekadens gyönyörűségekbe fulladón lobogó leplek szobrászati,
jelentésbeli szerepén, a szobor-hősök lemondó vagy tehetetlenül villámló
pillantásán, vagy a lecsukott szempillákon -, meditálva tehát a paradoxonokon,
az abszurditásokon, a lehetetleneken és a mégiseken a Melocco-szobrászatban
újra meg újra a halál reménytelenségébe, a reménytelenségen való felülemelkedés
hiábavaló, de szenvedélyesen újraéledő szándékába ütközünk.
1998. augusztus 7., péntek
Nagy Sándor szobrászművész "műtermében" vagyok, a hetvenöt éves művész Vigadó
Galéria-beli kiállítását előkészítendő. Segítséget kérek a művésztől az eddig
megjelent irodalomra, cikkekre, tanulmányokra célozva, de egy réges-régi,
a Művészet című folyóiratban közreadott dolgozaton kívül nincs semmi. Különös:
a mester mögött mintegy négy és fél évtizedes folyamatos, aktív szobrászi
működés áll, és mégsincs érdemi visszajelzés, regisztráció. A honi művészetkritika,
a kortárs művészetet kísérő dokumentáció, a művészeti feldolgozás metódusainak
tarthatatlanságát illusztrálja ez a jelenség. A "műterem" egyébiránt a legkülönösebb,
amelyben eddi jártam. Zuglóban, a Gvadányi úton egy kertben bolyongok, amelynek
őserdőszerű bozótrengetegében, az ösvények mentén, egy-egy kis tisztáson
vagy düledező bódéban fantasztikus mennyiségű, kőből faragott szobor áll:
idolszerű, kykladikus faragványok, piramis-állványokra helyezett faragvány-együttesek.
A kert és a szobrok így együttesen is egy fantasztikus művet alkotnak, mintegy
Nagy Sándor művészetének eszenciáját - e megbontatlan természeti-szobrászati
kompozíciót kellene valamiképpen dokumentálni.
1998. augusztus 18., kedd
Esztergomból hazafelé megállunk Óbudán, az Ürömi utcában Pázmándi Antal keremikusművésszel
és Lóska Lajos művészettörténésszel: Egy épülő, kétszintes, tetőtérbeépítéses
irodaházon készen áll már a nagyszabású, az utcai és az udvari bejáratot
díszítő kerámiaplasztika-együttes, amelyet Pázmándi Kovács Gyula keremikusművésszel
közösen készített. Burjánzó, gazdag motívumáradásból épül a két, egymástól
térben elváló együttes: építészeti tagozatok, pillérek, oszlopfők, mellvédek,
boltívek váltakoznak, egyesülnek a figuratív, realisztikus és a fantasztikus,
domborművekként és körplasztikaként kivitelezett elemekkel: álló aktokkal,
puttófejekkel, szirénekkel, oroszlánokkal és geometrikus, konstruktív motívumokkal.
A gazdag plasztika élénk színvilággal párosul. A Benczúr utcai irodaház-homlokzat
építészeti elemekkel hangsúlyozott kerámia-kompozíciójának megalkotása után
Pázmándi és Kovács újra meg újra érintkező munkássága ismét egy különleges,
szép munkával gyarapodott. Kérdés, hogy a budapesti szoborregiszterekben
kap-e nyilvántartási számot ez a mű, vagy egészen egyszerűen elfeledkezünk
róla, mint annyi más épületdíszítő alkotásról?
1998. november 17., kedd
Csíkszentmihály Róbert - mértéktartó, szépen a környezetbe illesztett - Duna
gyöngye-szobrának avatóünnepségén, az Erzsébet-híd pesti hídfőjénél hallgatom
az avatóbeszéd közhelyeit: a Dunáról, a fővárosról. Fel sem merül, hogy itt
eredetileg a Klebelsberg-emlékmű állt. Szerencsére a helyreállítására szövögetett
tervek is készen állnak már: a Fővámház térre, az egykori Dimitrov-szobor helyére kerül az elképzelések szerint a rekonstruált-újraformált mű, amelynek
két mellékalakja Adyligeten, sértetlenül, díszítőszoborként vészelte át a
szocializmus évtizedeit. A vita most már szakmai természetű: az elpusztult
főalakot a fennmaradt fotók alapján újraalkotva illesszék-e vissza a két
mellékalak közé, vagy új egészalakos portrét mintázzanak? Én az új portréra
szavaznék.
1998. november 24., kedd
Megnézem a Daewoo Bank Bajcsy-Zsilinszky úti székháza előtt elhelyezett, Farkas
Ádám szobrászművész által tervezett kútplasztikát. A megrendelő a pályázatra
készült terveket egytől-egyig elvetette, és Farkas Ádámnak adott a Nagysándor
József utcai oldalon lemetszett épületsarok, a lemetszés által létrejött
teresedés díszítésére megbízást. A hátsó részén ívelt, vályúszerű záródású,
és a három fekvő, felső részén hullámos kőhasábból szerkesztett, sima felületű
mészkő alapzaton virtuális spirális mozgásokat indukáló, csavart, rusztikus
megdolgozású kőtest emelkedik, amelynek felső, lezáró síkjának mélyedésében
nagy, fekete márványgömb ül. A mintegy kétméteres magasságba emelt gömböt
az alóla feltörő víz ereje lassan, egyenletes ritmusban forgatja. A kőtest
pereméről a szabálytalan pályákon aláhulló, és a hasáb felületén lecsorgó
víz az alsó medenceépítménybe és a medence mellé érkezik: az utcasarkon merő
locspocs minden. Feltehető, hogy eme szépséghiba korrigálható, a víz esése
beszabályozható, de a mű jelentés- és jelenségvilága viszont nem, és természetesen
ez a nagyobb, a helyrehozhatatlan baj. A közelmúlt éveinek budapesti bankszobrászati
történéseire visszapillantva megállapítható, hogy ez már a harmadik Farkas
Ádám műhelyéhez köthető alkotás. Az első a Vigadó téri Kereskedelmi és Hitelbank-székház
földszinti előcsarnokának fali- és oszlopdomborművére kiírt pályázat győztes
kompozíciója volt, amelynek tervén még egyáltalán nem szerepelt, az átadott
munkán viszont - akkortájt, amikor a virágboltokban is megjelent a kis szobai
szökőkutak ékeként ez a trouvaille - főszerepet kapott a víz által hajtott,
forgó gömb. A második Farkas Ádám-alkotta, új bankarchitektúrához kapcsolódó
együttesként a Szabadság téri Bank Center-kompozíció kapott közteret: utólagos,
a Finta József által tervezett épület mellérendelt objektumaként. A megrendelő
a művész műterméből, illetve a Palme-házban bemutatott kiállítási kollekcióból
emelt ki és szervezett eggyé, egyesített három kőszobrot, állított a székház
főbejárata elé: az esetleges, a környezet adottságait, az épületek léptékét
nem mérlegelő produkció kertitörpe-szerű szituációt teremtett. És most ez
a harmadik, Bajcsy-Zsilinszky úti munka is kétségeinket erősíti: egyre akadálytalanabbul
kapnak teret a zavaros, állandóságokká merevülő, masszív díszletszerűségek.
1998. december 27., vasárnap
Összesítem a Jelenetek a pesti utcán címmel a közeli napokban megjelent, egyébiránt
kitűnő Ráday Mihály-könyv hibajegyzékét: a kiadvány adattárában sok-sok tévedést,
és még inkább hiányosságot fedeztem fel a fotókon felvonultatott épületdíszítő
alkotásokkal kapcsolatban. És persze továbbra is sok ismeretlen mű marad,
amelynek szerzője, elhelyezésének körülményei, pontos időpontja jelen pillanatban
meghatározatlan.
1999. március 6., szombat
A Valódi művészet című kiállítást nyitom meg a Trafóban, amelyen tíz művész
tíz budapesti városrészletet jelölt mg műalkotás gyanánt. A kiállítóterembe
a dokumentáció, illetve a városban található "művekkel" kapcsolatban megalkotott
alkotások kerültek. E különös összefüggésekbe helyezett műalkotásokról szólván
arról meditálok, hogy a valóság és a művészet tűnékenységekben játszó fogalmaival,
fogalommagyarázataival kell vesződnünk: azt kényszerülünk regisztrálni, hogy
a valóság a művészet, a művészet pedig a valóság álruhájában jelenik meg.
esetleg közelebb jutunk problémakörünk tisztázásához, ha azt próbáljuk meg
konkretizálni, hogy ki az alany: az ismert vagy az ismeretlen, a tudatos
vagy az önhibáján kívül művésszé vált művész, az öntudatlan és ösztönös művészközösség
- amely megintcsak lehet ismert és ismeretlen egyszerre -, és azt, hogy mi
minek a lenyomata, képzete, tárgyiasulása, szellem, és hogy ebben milyen
nagy szerepet vállalhat egy lényeges mellékszereplő, a terep. Ebben az esetben
a terep nem más, mint a civilizációs önhisztériájába keveredett-bonyolódott
Budapest, amely bár minden erejét összpontosítani próbálja, mégsem képes
felszámolni önmagát (világvárost építünk). Trafó-Budapest-kiállítás története
maga leírható, a külső körülmények, a feltételek összegezhetők: a kortárs
művészeti intézet néhány szellemdús, kreatív munkatársa - a főrendező Eike
koncepcióját követve - felkért tíz művészt, hogy a főváros közigazgatási
határain belül találjon, jelöljön meg, emeljen ki olyan részleteket, amelyek
művészeti jelenségként, művészetként jöttek, jönnek létre, egzisztálnak.
Amelyek önkéntelen, romlatlan, a szerzői jog által védtelen műalkotások:
amelyeknek elég egy rámutatás. A szándékosságok és a véletlenek sokszoros
inspirációjának és kioltásának révén formálódott ez a városi mű-sorozat:
Budapest életéből, sorsából emelkedett ki néhány objektivizáció-részlet.
Valamiért ezek fontosaknak találtattak és találtatnak: lényegiségük, jelentésük
és látványjelenségük, illetve ezen összetevők metsződésének, koncentrációjának
létrejötte miatt. Így került reflektorfénybe Varga György padlóburkolata
a Fehérvári úti Rendelőintézetből, Szabó Dezső átfestett reklámtáblája, amely
a Hollán Ernő utcában tündököl, s így irányítódott figyelmünk Schneemeier
Andrea Veress Pálné utcai épület-lövésnyomaira, vagy Konronczi Endre garázsfalba
vésődő autósurlódásnyomaira. Baldanders a Volga Szálló lépcsőházának esti
fényjátékát emelte ki a város-szövetből, Chiff Mária Rottenbiller utcai vizeletfoltokat
jelölt meg, Erdei Gábor a Bank Center Tűzcsap-plasztikájára hivatkozott,
mint műalkotásra. A Parlament-állványzat fastruktúráját Ilauszky Tamás, egy
Bécsi út épület bedeszkázott ablakait Julius Gyula ajánlotta befogadói figyelmünkbe,
míg Kámán Gyöngyi egy Damjanich utcai kesztyűboltra és az elveszett kesztyűkre
emlékeztetett, mint a városi lét egyik különös jelenségére. A valóság-művek,
a mű-valóságok felsorakoztatása ürügyén teljes biztonsággal csak annyit fogalmazhatunk
meg, hogy a mesterségesség, az emberi cselekvés által létrehozott-létrejött
formációkról van itt szó: elenyésző szerepet kap a XX. századi, századvégi
városban a természet, a természetesség. A természet a legjobb esetben is
csak elfed, elmos, elkoptat, esetleg megőriz - mintegy járulékos elemként.
A többi a városi létből eredő célirányosság meghiúsulás, agresszió, ideiglenesség,
véletlenszerű folyamat egymásba kapcsolódása, történeti rétegződés; a pillanatnyiság
és a kitágított pillanat, az átmenetiség esélye és esélytelensége az állandóságra,
az esetleges nyilvánosság, a keretnélküliség ellenére a nagy egészből való
kiemelkedés, vagy a nagy egészbe való beilleszkedés törvényszerűsége és lehetetlensége.
1999. szeptember 4., szombat
Gyermelyen, a Széchenyi Művészeti Akadémia konferenciáján előadást tartok Hátesztétika,
esztétika, hát? címmel: arról beszélek - számos budapesti szobor-példát említve
- hogy az ember alakú, az emberhez hasonlatos tárgyakat általában terüktől
elszakítottan kényszerülünk szemlélni, még ha oly tágas közegekben állnak
is, mint településeink közterei. Gondoljunk a budapesti Kossuth-, vagy Petőfi-szobor
hátára: a térbe állított, egyedülálló figura háta bizony csak rendkívül kevés
plasztikai izgalommal felruházható, passzivitásba süllyedő rész. Az emberalak
hátsó nézetének tömény unalmassága, másod- vagy sokadrangúsága, nézet-zsákutcájának
elkerülése komoly rejtvény a monumentális szobrászatban: a környezetbe helyezés,
a járulékos elemkapcsolás, illetve a csoportalakítás lehet a megoldás. A
probléma természetesen nemcsak szobrászi, szobrászati. Köztéri szobrot a
megrendelő és a közreműködők népes csapata állít: építészek, környezetesztéták,
parktervezők, művészeti menedzserek, különböző szakterületek képviselői.
Vagyis általában nem csupán a művész, hanem egy humán közösség téved. Tanulságokkal
kamatozó, melegen ajánlott a séta a budapesti szoborművek hátsó nézetének
megtekintésére - pazar élmények várnak ránk.