stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret   



Korompay H. János

SZERKEZET ÉS JELENTÉS A JÁNOS VITÉZBEN

Petőfi János vitézének szövege 27 római számmal jelölt részre tagolódik: ezek egymásutánisága, elrendeződése és egymáshoz való viszonya határozza meg a szerkezet fő arányait. A legegyszerűbb, legtermészetesebb sorban követik egymást: az események időrendjében. De már itt szembetűnik egy kivétel, a tizennegyedik, amely csak látszólag illeszkedik a cselekmény kronológiájába, valójában azonban időbeli visszaugrást jelent: Jancsi itt mondja el életét a francia király udvarában. A szerkezet szempontjából pedig még egy jelentőséggel bír az elbeszélés folytonosságának ez a megszakítása, hiszen a XIV. fejezet - a fejezetek számát tekintve - éppen a János vitéz középpontjában található, tehát kiemelt helyét és funkcióját tekintve egyaránt centrálisnak mondható. S centrális és bizonyos értelemben szimmetrikus az egész szerkezet is, amelyet a megzavart és a megvalósult idill kezdő- és zárófejezete fog keretbe.

János vitéz 370 négysoros versszaka nem egyenletesen oszlik meg a 27 fejezet között, s az egymást követő rövidebb és hosszabb egységek pusztán változó terjedelmük következtében is bizonyos szabályszerűségek, ritmikusan váltakozó periódusok előidézői lesznek, megteremtve ezáltal az elbeszélés belső ritmusát is.

A fejezetek hosszúságát versszakokban mérve így alakulnak a mű arányai:

Szembetűnő mindenekelőtt a rövidebb és a hosszabb fejezetek közötti átmenetek megléte. Nem szeszélyesen ugrál, hanem többnyire egyenletesen nyúlik és rövidül meg az egymást követő egységek terjedelme; szinte érezni, ahogy a mesélő belemelegszik az elbeszélésbe, majd a kevésbé fontos mozzanatoknál keveset időzve, ismét szívesebben részletezi az érdeklődésre inkább számot tartó eseményeket. Jellemző továbbá, hogy az egyenletesebb ritmusú kezdőfejezetek után nő meg leginkább a különbség az egyes szakaszok terjedelme között, míg a mű utolsó részében ismét csökken a kilengés, s mintegy megnyugszik a narrátor hangja, hősét immár biztos kézzel vezetve a közeli végcél felé.

A végleteket szemlélve - a legrövidebb és a leghosszabb fejezeteket összehasonlítva - újabb összefüggések tűnnek elő. Mit olvashatunk a legrövidebb szakaszban, a kilencedikben? “Itt semmi különös nem történt népünkkel" - írja Petőfi. Mit jelent ez? Feltehetőleg azt, hogy az elbeszélő itt szünetet tart, mert az ihlet elapadt, kihagy; már előbb jár a gondolat, mint a mese; már alig várja, hogy további szószaporítás helyett ugorjék egyet, s utolérje ismét önmagát. Más magyarázatot aligha lehet adni arra, hogy egy elbeszélő, epikus (azaz inkább: epikus igényű) műben külön kis fejezet keretében hangozzék el az “Itt semmi különös nem történt" sor.

A rövidebb szakaszok általában a közjáték szerepét töltik be, átmenetet teremtve a cselekmény jelentősebb állomásai között. Leginkább a vándorlások, a magányos meditációk és a líraibb részek fejezetei ezek, s ami meglepő: számukat tekintve meghaladják az eseményesebb, mozgalmasabb, hosszabb szakaszokat.

Mert - s ez következő tanulságunk - a leghosszabb fejezetek egyben a legmozgalmasabbak is: Jancsi hőstetteit szinte kivétel nélkül ezekben viszi véghez (kivétel csak a Tündérország kapuit őrző fenevadak legyőzése, de itt már oly közel járunk a célhoz, hogy Jancsi is, a mesélő is gyorsabban verekszi át magát az utolsó akadályon).

De ismét meg kell lepődnünk: az egész mű 27 fejezetéhez viszonyítva Jancsi nagy tetteinek száma tulajdonképpen aránytalanul csekély. Mert mit is cselekszik voltaképpen? Az első tizenhárom szakaszban, tehát a János vitéz név kiérdemléséig végeredményben nem mást, mint hogy megfenyegeti a mostohát, hogy felgyújtja a házát; majd fel is gyújt egy házat, a zsiványokét; s a nagy csatajelenetben is a török basa kettéhasítása jelenti az egyetlen tulajdonképpeni vitézi mozzanatot, a királylány megmentése ennek már egyenes következménye. De a mű második felében sem sokkal több a valódi hőstett: a két óriás furfangos legyőzése után a boszorkányok döngetését már az óriások végzik el helyette, s kardját legközelebb és utoljára már csak Tündérország kapujában kell elővennie.

Az, hogy ennek ellenére az olvasó a cselekményességnek, a mozgalmasságnak és a nagy tettek sokaságának összbenyomását őrzi a János vitézről, a költő szerkesztési művészetének, a szerkezet arányainak köszönhető. Ábránkat jobban szemügyre véve kiderül ugyanis, hogy az eseményes jelenetek egyre gyorsuló ritmusban követik egymást, s a cselekmény szövetében való ilyen elhelyezésük, egyre sűrűbb megjelenésük sugallja az egész műről kialakított mozgalmasságélményt. Másrészt pedig az utolsó diadalt közvetlenül követi a beteljesedés, a jutalom, s így a főhős boldogságának elérkezésével együtt a befogadó tudatában is hasonló gyorsasággal jön létre a régóta várt s a végső benyomást is meghatározó nyugalmi állapot.

Ezek után vizsgáljuk meg a fejezetek belső felépítését, a szerkezeti sajátosságaikat jellemző közös mozzanatokat. Közös mindenekelőtt a fejezetkezdés motívuma. “Tüzesen süt le a nyári nap sugára / Az ég tetejéről"; “A patak habjain piroslott az este"; “A nap akkor már a földet érintette"; “Mikorra a patak vize tükörré lett, / Melybe ezer csillag ragyogása nézett"; “Mikor a nap fölkelt, s a holdat elküldte"; “Az idő járása éjfél lehetett már"; “Hát sugarát a nap fegyverekre lőtte"; “Másnap reggel a nap szokás szerint fölkelt"; “A leáldozó nap utósó sugára / Vörös szemmel nézett a siralmas tájra"; “Már sokszor telt s fogyott a változékony hold, / S váltott a téli föld szép tavaszi ruhát"; “Hogy a kelő hajnal rásütött arcára": az időnek, a napszaknak, az évszaknak ez a következetesen végigvitt pontos számontartása és jelzése szinte valamennyi fejezet indításának sajátja. S az időmegjelölésnek közös, már-már vezérmotívumszerű eszköze a nap, a hold, a csillagok állása. Ezek azonban nemcsak az időbeliség viszonyítási pontjai, hanem állandó kísérői, szinte társai is Jancsinak, az eseményeknek pedig szemtanúi, a mesélő tekintetének vezetői: “A föltámadó nap legelső sugára" tekint be a zsiványtanya romjai közé, a nap véteti észre Jancsival a huszárok fegyvereit, a nap követi végig a csata kimenetelét, az süt rá a hazatéréskor faluja tornyára; s a motívum olyannyira fontos kelléke lesz a fejezetkezdések folyvást megújuló lendületének, hogy még az utolsó előtti szakaszban is megjelenik, itt azonban már hiányként, “negatív festés"-ként jellemezve Tündérország idilljét:

Tündérországban csak híre sincs a télnek,
Ott örökös tavasz pompájában élnek;
S nincsen ott nap kelte, nap lenyugovása,
Örökös hajnalnak játszik pirossága.

Ha már most e fejezetkezdő időmegjelölésekből a mű időperspektívájának meghatározására teszünk kísérletet, vagyis az időbeliség síkján érvényesülő fő tendenciákat keressük, legelső és legfontosabb következtetésünk az lesz, hogy a konkrét idő kezdeti ábrázolásától az időtlenség állapotáig halad a János vitéz. Az időbeliség és az időtlenség e két pólusa között azonban nincsen szakadék, még csak ellentmondás sem: az első fokozatosan megy át a másodikba.

Melyek ez átmenet szakaszai?

Az első fejezetek életképszerű realitása reális elemek reális kapcsolataiból, azaz valóságosként elfogadható jelenségeknek a valóság logikáját követő összefüggéseiből épül fel. Ezt az első nagyobb egységet, egészen a huszárokkal való útra kelésig, a konkrét időjelzések jellemzik; s az addig eltelt idő pontosan mérhető is: Jancsi a kezdőfejezettől számított harmadik napon áll be katonának.

Ekkor, a vándorlás során, a meseföldrajz országainak összekeverésével a valóságjelenségek reális kapcsolatai kezdenek megbomlani, s helyükbe olyan összefüggések is lépnek, amelyeket már nem a valóság, hanem az afölötti, obsitos-jellegű tréfálkozás logikája határoz meg. A hazatérés-fejezetben pedig az első mesei motívum, a griffmadár is megjelenik, s Óriásországot már teljes egészében fantasztikus (méretű) lények népesítik be; innentől kezdve tehát a tiszta mese birodalmában vagyunk. Az irreális elemek közötti kapcsolatok viszont még reálisnak mondhatók: az óriások például éppúgy élnek és meghalnak, beszélnek, örülnek és sírnak, mint a közönséges emberek.

Ezt az átmeneti egységet, amelynek első részét tehát a reális elemek irreális kapcsolatai, második felét pedig inkább az irreális elemek reális kapcsolatai jellemzik, s amely voltaképpen az egész mű legnagyobb, középső részét teszi ki, már nem a kezdeti, konkrét időmegjelölések kísérik. “Nos hát ment a sereg, csak ment, csak mendegélt"; “Már sokszor telt s fogyott a változékony hold, / S váltott a téli föld szép tavaszi ruhát"; “Nem bizonyos, mennyi ideig haladott"; “Vándorolgatott az én János vitézem"; “Igy ballagott egyszer": itt már nem tudjuk követni az eltelt időt; múlásának érzékelésére csak ritkán van lehetőségünk (ilyen támpont pl. a hazatérés-jelenetben a “Jancsi bácsi" megszólítás).

Az időbeliségnek ez a bizonytalanná, követhetetlenné válása készíti elő Tündérország örökös hajnalát. A mesei motívumokat itt már csodás kapcsolatok kötik össze: ilyen a tündérek halhatatlansága (az óriások is, a boszorkányok is halandók voltak!), s ilyen az élet vizéből Iluska feltámadása. Idill ez is, éppúgy, mint az első fejezetben, de időtlen, örökkévaló idill, amelyet többé semmi sem veszélyeztethet.

Következő tanulságunk, az egész mű hosszmetszetében érvényesülő másik fő tendencia az elbeszélés tempójával kapcsolatos. Nem egyenletes ez a tempó, s maga a cselekmény sem folyamatos valójában, hiszen a fejezetek legtöbbjét időbeli ugrások, vágások választják el egymástól: dél van az első szakaszban, este a másodikban, késő éjjel a negyedikben, reggel az ötödikben. De olykor egy fejezeten belül is megszalad, felgyorsul az idő múlása. Ilyen vágás van a második fejezet nyolcadik sora után: “»Megnézem, mit csinál? ha henyél: jaj neki!« / Jaj neked, Iluska, szegény árva kis lyány! / Hátad mögött van már a dühös boszorkány"; ilyen megszakítása az elbeszélés folyamatosságának a hetedik fejezet végén beiktatott kitekintés (“Bámulói lettek katonapajtási" stb.); ilyen időbeli ugrás a csatajelenetben az alábbi versszak:

Erre a magyarság lóra kerekedett,
S keresni indult a rabló törököket;
Nem soká kereste, mingyárt rájok akadt,
És egy követ által izent nekik hadat.

Ugyanott hasonlóképpen rántja össze, tömöríti az elbeszélést a “Hegygyé emelkedett már a török holttest" sor; s ilyen felgyorsulás látható pl. a XXIV. fejezetben is: az óriás Jancsit - az időtlenség világában való konkrét időmegjelöléssel élve - “Három hétig vitte szörnyü sebességgel".

A tempónak e helyenkénti megugrásainál azonban az elbeszélés ritmusának a mű hosszmetszetében érvényesülő még jellegzetesebb tendenciája az állandó gyorsulás, amely tulajdonképpen az egyre nagyobb időbeli vágásokból következik. Az első hét fejezetben három nap történetét kapjuk; innen már éveket ugrunk a tizenhetedikig, a hazatérésig. A mű elején Jancsi “nem érte meg még huszszor a telet", s meglett férfiként, “Jancsi bácsi"-ként ér haza falujába, a mese végéig pedig ismét esztendők telnek el. Az elbeszélésnek ez a kezdetben egyenletes, nyugodt, majd felgyorsuló, s végül az időtlenségben megállapodó ritmusa jellemzi legérzékletesebben, legmegfoghatóbban Petőfi tempókezelését a János vitézben.

A fejezetkezdő időmegjelölésekkel együtt jár a térbe helyezés mozzanata, a táj, a helyszín rövid leírása, a faluvég, Iluskáék kertje, a puszta, az erdő és így tovább: “Jancsi már hetedhét országon túl jára"; a sereg “Tatárországnak már elérte közepét"; “jól bent vala már nagy Taljánországban"; “a magyarság beért az országba"; “Csatahelyre értek"; “Ment János vitézzel a megindult gálya"; “János az erdőben mindig beljebb haladt"; “ez volt a sötétség országa"; “János vitéz egy nagy hegy tetején jára"; “belépett János vitéz ez országba" stb. Az egyes fejezetek színhelye folytonosan változik; a hazatérési jelenettől eltekintve nincs olyan mozzanata a cselekménynek, amely során a hős visszatérne egy már ismert vidékre. E folytonos színtérváltozást azonban nem költői szeszély, hanem szerkesztési gond igazgatja: a térelemek sora nem heterogén halmazt, hanem leírható és értelmezhető rendszert alkot.

Tekintsük át e rendszer jellemző jegyeit.

Faluvégi patakpart, falusi ház, kert, puszta, erdő; távoli országok, hegyek, tengerek s azokon túl a franciák földje; Óriásország, a sötétség birodalma; végül pedig Tündérország, ahol “a világnak vége" van: a tér nem csupán változik, hanem fokozatosan növekszik és kitárul; egyre nagyobb, egyre tágasabb az a világ, amelyet Jancsi vándorlásai során bejár.

Ennek a pontból a végtelenig, a faluvégtől a világ végéig táguló térnek van egy földi és egy mesei végpontja. Az első Franciaország, amely az otthontól legtávolabb fekszik, s amelynek távolításához a mesés földrajz fejezetei is hozzájárulnak; a másik Tündérország. S van egy középpontja is ennek a világnak: a falu, ahonnan Jancsi elbujdosni kényszerül, s ahol társát és otthonát reméli megtalálni. Ez a pont mintegy centripetális erővel húzza őt vissza pályájának mindegyik állomásáról: már a pusztából hazatér álmában (“Az álom őt oda vítte a honnan jött, / Iluskája pihent hű karjai között"); a zsiványoktól is hazakészül, amint teheti:

Most a kincses kádhoz! megtöltöm tarisznyám,
Haza viszem neked, szerelmes Iluskám!
Cudar mostohádnak nem lészsz többé rabja,
Feleségül veszlek... isten is akarja.

Házat építtetek a falu közepén,
Ékes menyecskének oda vezetlek én;
Ottan éldegélünk mi ketten boldogan,
Mint Ádám és Éva a paradicsomban...

A huszárok között is folyvást hazagondol, s “noha sok földet bejára, / Sehol sem akadt ő Iluska párjára"; “szép Iluskájára" emlékszik vissza, amikor a francia király ígéretét hallják a huszárok a csata előtt, s őrá akkor is, amikor a királylány láttán “szíve nagy tusáját" kell legyőznie, és nemet mondania a királynak is.

Egyre távolabb kerül az otthontól, de lélekben szüntelenül otthon van; vándorlásának értelme és célja a hazatérés, a megállapodás, az otthonteremtés, amelynek vonzereje csak fokozódik a távolság megnövekedésével, olyannyira, hogy a legmesszebb pontról is szinte pillanatok alatt röpülhet haza. Ez magyarázza az elbeszélés logikájának azt az ellentmondását, hogy míg Jancsi távolodása a falutól fejezetek sokaságán keresztül, időben pedig évekig tartott, most egy versszak is elég arra, hogy hazajusson. Amit eddig távolított a térelemek megszerkesztett rendszere, most egyszerre közelíteni kell, s itt már csodás eseményre, a mese logikájára van szükség. Ez a lélektani háttér és szerkezeti szükségszerűség magyarázza a griffmadár-motívum megjelenését, s így már valóban elég egy strófa ahhoz, hogy Jancsi otthon teremjen:

Ment, tudj’ az isten, hány országon keresztül;
Egyszer, hogy épen a nap az égre kerül:
Hát a viradatnak legelső sugára
Rásütött egyenest faluja tornyára.

Sok vita folyt már arról, hogy vajon a valószerű és a mesés, a reális és az irreális motívumok aránya szerint nem tagolódik-e a János vitéz két, egymáshoz tulajdonképpen csak szervetlenül illeszkedő részre, s hogy vajon a hazatérés után következő második nagy egység ugyanazon ihlet teremtménye-e, mint az első, nem csak utólagos kiegészítése-e egy már lekerekített, lezárt egésznek. Úgy gondoljuk, hogy a korábban, az időperspektívával kapcsolatban már említett fokozatos átmenetek megléte mellett különösen a griffmadár-motívum belépésének mozzanata azt látszik igazolni, hogy az egész mű szerkezeti koncepciója s ezen belül is a tér- és időbeliség fő tendenciái, tehát az elbeszélés tulajdonképpeni koordinátarendszere és logikája már kezdettől fogva magában hordozza a mesébe való átmenetnek nemcsak lehetőségét, hanem szükségszerűségét is. Mert nyilvánvaló, hogy egyetlen mesei motívum is elegendő ahhoz, hogy az elbeszélő fantáziájában s a befogadó tudatában megnyíljék az út az egész cselekmény meseivé való átformálódása s ilyenként való elfogadása felé.

A folytatásban mesét vár tehát a hallgatóság, de még nem azt kapja. Egyelőre elég a meséből annyi, hogy Jancsi már otthon van, hogy sikerült megoldást találni hazajuttatására, hogy akadálytalanul érvényesülhetett a térbeli centrum vonzásának ereje. Otthon ugyanaz a falusi életkép várja, amelyet annak idején otthagyott - de Iluska nélkül. S ekkor gyökeresen megváltozik a helyzet: a vonzás taszítássá válik, s ugyanaz az erő, amely eddig ellenállhatatlanul hazafelé húzta, most éppoly ellenállhatatlanul röpíti kifelé; de most már nem ugyanazon az úton, amelyet már végigjárt egyszer, hanem - s itt töri át az elbeszélés végleg a realitások logikáját - a tiszta mese világában.

Ezen a szinten már szabadon szárnyalhat a fantázia; nem kell tartanunk sem az elbeszélés során létrejöhető ellentmondásoktól, sem a hős útjában fölmerülő akadályoktól. De a mesének is van logikája. Óriásország lesz az első állomás, de csak azért, hogy a sötétség országában segítői legyenek, hogy a mostoha is megbűnhődjék, mielőtt Jancsi Tündérországba érkezik az óriás jóvoltából. Csak a végpontban derül ki az, hogy éppúgy, mint korábban, János vitéz most is állandóan Iluska felé mozgott, őhozzá közeledett. De - s itt a paradoxon - amikor kereste őt, akkor veszítette el; amikor lemondani akart róla és életéről, akkor találta meg:

“Te egyetlen kincsem! hamva kedvesemnek!
Mutasd meg az utat, én is majd követlek."
S beveté a rózsát a tónak habjába;
Nem sok híja volt, hogy ő is ment utána...

De csodák csodája! mit látott, mit látott!
Látta Iluskává válni a virágot.

Mint mondottuk, az egyes szakaszok indításának közös motívuma az időmegjelölések mellett a helyszín leírása vagy legalábbis jelzésszerű bemutatása. Ami ezt a hallgatóság szempontjából szüntelenül aktuálissá teszi, az a megpillantás, a közeledés, a megérkezés, a megállás újra meg újra ismétlődő eseménye. Mert a János vitéz egyes fejezetei nem csupán idő-, hanem térbeli ugrásokkal is követik egymást, általában nem mozgóképek egymásba folyó huzamosságával, hanem sokkal inkább a teljes folyamatból kiragadott állóképek egymásutániságával. A mozgás szinte festményszerű képbe merevedik a fejezetek elején, amely csak a jelenet végén mozdul el újra: a megérkezés, a megállás fejezetkezdő mozzanatának így a távozás, a búcsú, az elindulás záró motívuma felel meg. A képnek ilyen megállására majdnem mindegyik szakaszból idézhető példa: “a nyájjal elérte a kaput"; “Megállt, elővette kedves furulyáját"; “Azért is közéjök nagy bátran belépe"; “a katonák közelébe értek"; “Tatárországnak már elérte közepét"; “a magyarság beért az országba"; “Csatahelyre értek"; “Meg is állt, hogy körülnézze a világot"; “belépett János vitéz ez országba" - és a másik végletre, az elmozdulásra is: “sebes lépésekkel ment keresni nyáját"; “Kukorica Jancsi elfutott előle"; “Indult; nem nézte egy szemmel sem, hol az ut?"; “utnak eredt"; “a házból kilépett"; “lassacskán ballagott"; “gályára ült"; “János eltántorgott kedvese hantjáról"; “Elindult"; “Az óriásoktól aztán elköltözött"; “János vitéz jobbra és ők balra mentek"; “utra kerekedett"; “És már meg is indult"; “utját vissza felé vette" stb.

Kivételt ez alól csak a leghosszabb, eseményes fejezetek jelentenek, amelyek tehát leírások, állóképek közül emelkednek ki, s így, bár az egész műnek mintegy csak egynegyedét teszik ki, mégis a mozgalmasság összbenyomását keltik. Pedig a nagyobb rész megérkezések és elindulások keretezte állóképek, leírások sorozata.

“Petőfinek nem volt epikus fantáziája!" Martinkó Andrásnak e megállapítását látszanak a mi észrevételeink is igazolni. Mert ha az epikum egyik legfontosabb kritériumának az eseményességet tekintjük, a János vitéz legnagyobb részében ennek kétségkívül csak illúzióját adja, amely alatt egy végső soron nem epikus költői diszpozíció ihletének rétegeit lehet fölfejtenünk.

A tér- és időbeli mozgásokkal összekötött állóképeket mondottuk a fejezetek centrális szerkezeti alapegységének. A János vitézben az epikai illúzió nem az egyes szakaszokból külön-külön, hanem azok egymásutánjából, együttes szemléletéből következik. Az ihlet epikus felszíni rétege csak a cselekmény statikus tömbjeinek kötőanyagát képes szolgáltatni, nem elegendő viszont arra, hogy minden ízében, a legkisebb részletekig is átjárja, átformálja az elbeszélés folyamatát. Olyan erőteret azonban meg tud teremteni, amelyben az állóképek sorozatai a mozgás, a leírások rendje pedig az eseményesség benyomását keltik.

Ha azonban a fejezeteket nem összességükben, hanem önálló egységekként vizsgáljuk, az epikai felszín alól más, lényegibb jegyek tűnnek elő. Mi az, ami mégis megeleveníti a megállított képeket? Mert nyilvánvaló, hogy a puszta leírás elmerevítené, s így széttöredezné az elbeszélés menetét; a látványelemek sora önmagában kevés. A szemlélet fikcióját csak a szemlélő fikciója teheti hitelessé: kell valaki, aki tekintetével összefogja, elrendezi, értelmezi a látványt, s akinek nézőpontjával a hallgatóság is azonosulni képes.

Ezért kulcskérdése a János vitéznek a mesélő, a narrátor. Ő garantálja az elbeszélés elevenségét, folytonosságát, logikáját; az őiránti feltétlen bizalom a mű befogadásának és élvezésének legelső feltétele. Ő tölti meg élettel a megállított képeket, s teszi ezt mindenekelőtt a látvány kommentálásával. Ha a narrátornak az elbeszéléshez, a leíráshoz fűzött kommentárjait végigtekintjük, a mű alaphangjának rétegeit tudjuk jellemezni. A narrátor már az első versszakban alkalmat ad erre: “Fölösleges dolog, sütnie olly nagyon"; majd régi ismerősként üdvözli és mutatja be a főszereplőket, mintegy Jancsi első szavait előlegezve:

Mert a pázsit fölött heverésző juhász
Kukorica Jancsi, ki is lehetne más?
Ki pedig a vízben a ruhát tisztázza,
Iluska az, Jancsi szivének gyöngyháza.

“Szivemnek gyöngyháza, lelkem Iluskája!"
Kukorica Jancsi igy szólott hozzája [...]

A mostoha megjelenésével ő ijed meg elsőnek (“Jaj neked, Iluska, szegény árva kis lyány!"); Jancsi elmenekülését is ő menti-magyarázza, vigyázva arra, hogy hallgatósága nehogy félreértse a történteket. A búcsú után is ő kel útra vele, látva és hallva mindazt, ami elkerüli védence figyelmét:

Fütyörésztek pásztorgyermekek mellette,
Kolompolt a gulya... ő észre sem vette.

Ez a kettős, külső és belső nézőpont ad alkalmat olyan költői remeklésekre is, mint a negyedik fejezet két utolsó versszaka:

Ha ekkor mellette lett volna valaki,
Hallotta volna őt nagyot sóhajtani;
A levegőeget daruk hasították,
Magasan röpültek, azok sem hallották.

Ballagott, ballagott a halk éjszakában,
Csak nehéz subája suhogott nyakában;
Ő ugyan subáját gondolta nehéznek,
Pedig a szive volt olly nehéz szegénynek.

A narrátor Jancsi lelkiállapotát ismerve teszi hozzá az ő gondolataihoz a maga igazságát. Egyszerre két pontból, tehát összetettebben, plasztikusabban, nem síkban, hanem térben látjuk így a képet, amelynek rétegei olykor még az elbeszélés igeidő-használata szerint is elkülönülnek, mint pl. az első fejezetben:

Tenger virág nyílik tarkán körülötte,
De ő a virágra szemét nem vetette;
Egy kőhajtásnyira foly tőle a patak,
Bámuló szemei oda tapadtanak.

A mindentudó narrátor tudja azt is, amit hőse nem is sejt: “Csalatkozott Jancsi, mert az nem volt csárda, / Hanem volt tizenkét zsiványnak tanyája." - “Ha jól megfontoljuk, ez nem tréfadolog" - halljuk a kommentárt, majd rögtön a megnyugtatást is: “De az én Jancsimnak helyén állt a szíve". János “tettetett jó kedvvel" véghezvitt cseléről előre tudósít; igazi boldogságának érzékeltetésére azonban már nem talál szavakat: “Cifra beszéd kéne azt elősorolni, / A vörös nadrágban mit érezett Jancsi".

A huszárok vándorlásának csodálatos történetét is ő adja elő; a csata előtti seregszemle leírása is az ő humorától elevenedik meg (lásd a török basa csúfondáros bemutatását); a küzdelmet elismerő felkiáltásokkal követi (“Hejh csinálom-adta! meleg egy nap volt ez"). A mű középső fejezetében viszont a háttérbe húzódik, s teljes egészében Jancsinak adja át a szót, aki itt narrátorrá lép elő, első személyben beszélve el élete történetét, amelynek kezdetét egy újabb narrátorra hivatkozva foglalja össze:

Egy gazdaember jó lelkü felesége
- A mint ő nekem ezt sokszor elmesélte -
Egyszer kinézett a kukoricaföldre,
S ott egy barázdában lelt engem heverve.

S míg a János vitéz egészére jellemző, hogy “elbeszélő modora általános alapja az a föltevés, hogy népi hallgatóságnak beszél", tehát nemcsak a mese, hanem a mesélő és a közönség közötti viszony is fikció, most a narrátor megteremti e viszonynak magában az elbeszélésben konkretizálódó tényezőit: a mesélő Jancsi, a közönség pedig katonatársai és a francia udvar - s mintegy hozzájuk tartozik az olvasó is, velük együtt hallgatva a történetet.

Ezek után pedig visszaáll az eredeti alapviszony, annak minden eddigi jellemzőjével. Folytatódik a kettős nézőpont leíró technikája, már mindjárt a hazaindulás után:

A kormányos ekkép szólt legényeihez:
“Piros az ég alja; aligha szél nem lesz."

Hanem János vitéz nem figyelt e szóra,
Feje fölött repült egy nagy sereg gólya;
Őszre járt az idő, ezek a madarak
Bizonyosan szülő-földéről szálltanak.

Szelid epedéssel tekintett utánok,
Mintha azok neki jó hirt mondanának,
Jó hirt Iluskáról, szép Iluskájáról,
S olly régen nem látott kedves hazájáról.

A hazatérés-jelenetben derül ki, hogy a narrátor mindentudása is véges: Iluska haláláról mi is csak Jancsival együtt értesülünk (volt erre már egy korábbi példa: a nyáj elvesztésének mozzanata). Eddigi megállapításainkat tehát olyanformán kell módosítanunk, hogy a mesélő tájékozottsága csak azokra a körülményekre terjed ki, amelyek a főhős közvetlen közelében észlelhetők; távolabbi, az elbeszélés pillanatnyi stádiumában még nem aktuális fejlemények egyelőre az ő figyelmét is elkerülik, hogy aztán ezekre is teljes odaadással reagáljon, Jancsival egyidejűleg, mintegy fölerősítve és megfogalmazva az ő érzelmeit is. A kettős nézőpont ilyenkor eggyé válik; a narrátor szinte azonosul hősével.

Óriásország csőszének legyőzése után a mesélő egy pillanatra a közönséget képviseli: “Hát Jánost mi érte, szerencse vagy inség?", majd visszavedlik a türelmetlen közbeszólót megnyugtató mesemondóvá, önnön kérdésére válaszolva: “Majd meghalljuk azt is, várjunk csak kicsinnyég." - A narrátor tehát változtatja helyzetét, funkcióját: hol hősével, hol hallgatóságával azonosul, hol pedig ismét ő mozgatja és értelmezi-kommentálja a történetet. Mindez az előadás fordulatosságát, elevenségét fokozza.

A következő pillanatban már újra Jancsival együtt álmélkodik: “Hát még meg a varjúk!... hú, azok voltak ám!"; s nagy körülményeskedéssel bizonygatja az elmondottak igazságát:

Nem hazudok, de volt akkora kapuja,
Hogy, hogy... biz én nem is tudom, hogy mekkora,
Csak hogy nagy volt biz az, képzelni is lehet;
Az óriás király kicsit nem építtet.

Egyre több a csodálkozó felkiáltás és a közönséghez forduló megszólítás:

No hanem hisz ugyan volt is mit látnia!
Ebédelt a király s tudj’ isten hány fia.
Hanem mit ebédelt, ki nem találjátok;
Gondolnátok-e, mit, csupa kősziklákat.

A boszorkányoknál már ismét a mindentudó szerepében kalauzol:

“Éj van-e vagy szemem világa veszett ki?"
János vitéz ekkép kezdett gondolkodni.
Nem volt éj, nem veszett ki szeme világa,
Hanem hogy ez volt a sötétség országa.

Majd nézőpontváltás következik: az ajtó kulcslyukán már Jancsival együtt, az ő szemével tekint be:

A sok vén szipirtyó benn csak ugy hemzsegett.
Hánytak a nagy üstbe békát, patkány-fejet,
Akasztófa tövén nőtt füvet, virágot,
Macskafarkat, kigyót, emberkoponyákat.

Tündérország kapujában újra álmélkodó, elszörnyedő felkiáltását halljuk:

Uram ne hagyj el! itt volt ám szörnyű strázsa;
Vért jéggé fagyasztó volt rémes látása.
Egy nagy sárkánykígyó áll itt a kapuban;
Elnyelne hat ökröt, akkora szája van.

De nemsokára már védencei egymásra találásában gyönyörködik (“Be szép volt Iluska!"), s megelégedéssel konstatálja - mintegy hallgatóságát is képviselve - “János vitéz ő kegyelme" boldogságát.

Horváth János szerint a János vitéz “szerepjáték elbeszélésben"; “a költő folyamatos önszemlélete, önmaga élvezése a fölvett szerepben" tulajdonképpen a narrátor folyvást változó, dinamikus szerepkörét jelenti. “A műköltő, és pedig a lyrikus, más tekintetben is elárulja magát: hősével való lelki szolidaritásában." Ha a narrátornak az elmondottakhoz való viszonyát, tehát a modalitás kérdéseit vizsgáljuk, mindenképpen e “lelki szolidaritás" mozzanatán lesz a hangsúly: azon az egyetemes együttérzésen, amelyet Martinkó András is hangsúlyoz: Petőfi e művével “csak az azonosulás pólusáról elindulva készülhet el. Magához ölelve embereit, tájait, tárgyi világát érzésben, viselkedésben, vágyban, - és nyelvben, kifejezésben azonosulva, helyesebben az azonosulást fenntartva." A János vitézben szüntelenül a modalitás e fő jellemző jegyével találkozunk, s nem is csupán a főhőssel kapcsolatban: hiszen természetes, hogy Iluska megszólítása is “szegény árva kis lyány". Az viszont már meglepőbb, ahogy a mesélő a “Szegény török basát" is megsajnálja, mikor Jancsi kardjától jobbra-balra hullik “őkelme", hiszen “a rabló törökök" vezéréről van mégiscsak szó; s az óriásokkal együtt mintha ő is elszomorodna “Keserves halálán a szegény királynak", aki pedig nem sokkal előbb még Jancsival akarta fűszerezni kőszikla-ebédjét.

Nemigen lehet ezt másként magyarázni, mint a narrátor fölvett szerepének természetével, aki az elbeszélés szükségletei szerint veszi elő és teszi félre a szereplőket. Legyőzésük, eltávolításuk olyanforma, mint a sakkfigurák kiütése: szerepük véget ért, már útban vannak, tehát el kell tűnniük, s mintegy a hálátlan feladat kárpótlásaképpen jár még nekik egy-egy búcsúszó, amely egyúttal jelzi, hogy tulajdonképpen csak a játék eszközei voltak. Kivételek azonban akadnak itt is: a zsiványok, az óriások csősze, a boszorkányok és a fenevadak, tehát a kísértés, a nyers erő, a gonoszság és a hármas próbatétel képviselői.

Jancsival viszont más a helyzet. Az ő sorsa már valóban szívügye a mesélőnek, hiszen végeredményben minden őérte történik, őkörüle forog. Az az állandó rokonszenv, amely iránta a narrátor minden gesztusában megnyilvánul, már valóban nem epikusi attitűdre, hanem sokkal inkább lírai diszpozícióra vall - s hasonlóképpen lírai természetű a mesemondó szerepalakítása is.

János vitéz epikai illúziója mögött tehát elsősorban a mű lírai alaptermészetét kell hangsúlyoznunk, jól tudva azt, hogy Petőfi verses epikájának e lényegi sajátossága a szakirodalom egyik legkorábbi s egyben legmaradandóbb megállapítása. E líraiság fő funkcióját pedig mindenekelőtt abban kell látnunk, hogy az epikai ihlet felszíne alatt végeredményben ez a mű szerves egységének biztosítéka, rendező elve, amely meghatározza az elbeszélés alaphangját, megteremti a lendület folytonosságát, átlényegíti a mesét és megeleveníti a szemléletet. Általa már nem csupán tanúi, hanem beavatott résztvevői is leszünk a történésnek, s bennünket is megnyer magának a narrátor szuggesztív egyénisége, amely szüntelenül megtalálja a lehetőséget arra, hogy erőlködés nélkül, könnyed fesztelenséggel érvényesítse rajtunk akaratát.

Az epikus szálra felfűzött és líraian átlényegített, analóg felépítésű állóképek központi eleme általában a párbeszéd. Epikum és líraiság e fentebb részletezett, hangnemet és szerkezetet meghatározó kettősségét tehát olyan mozzanatok egészítik ki, amelyek végső elvüket tekintve olykor már a drámai modell felé való eltolódást is jelenthetik.

Petőfi elbeszélő költeményeit az Arany Jánoséival összevetve statisztikailag kimutatható, hogy Petőfi átlagosan csaknem kétszer annyit beszélteti hőseit, mint Arany. A János vitéz szövegének egyharmad részét (32,3 százalékát) a szereplők beszéde tölti ki: a narrátor tehát igen gyakran adja át a szót, s a beszélő alanynak e sűrűn ismétlődő változása ismét az elbeszélőmodort élénkítő, az állóképeket megelevenítő tényező. Egyben pedig arra is enged következtetni, hogy ilyenkor ismét az epikai ihlet, az epikus fantázia szorul háttérbe, s helyét másnemű alkotói hajlamok és módszerek foglalják el.

Petőfiben nemcsak a lírai ihlet erősebb az epikainál, hanem olykor a drámai invenciók is. E komplex folyamat egymásra rétegződő s egymást átható szemléleti és kommunikációs síkjainak vizsgálatában viszont árnyaltabb következtetésekhez segíthetnek bennünket a mérések adatai is. Jancsira például az összes beszéd kétharmada jut, ennek pedig egynegyede monológ. A főhős tehát többet beszél, mint a mű összes többi szereplője. (S ha ilyen szempontból szemügyre vesszük Az apostolt vagy a Bolond Istókot, hasonló megállapításra jutunk. Ez tehát Petőfi verses epikájára általában is jellemző adat.) A narrátor elsősorban a címszereplő bemutatására törekszik, az ő sorsára koncentrál, s annak rendeli alá a mű valamennyi többi alakját. Egyszer sem fordul elő a János vitézben, hogy nem Jancsi, hanem egy másik szereplő nézőpontjával azonosulna a mesélő.

Egyetlen személy ilyen fokú kiemelése környezetéből logikusan vonja maga után a háttér elmosódását, elsősorban a jellemábrázolás szempontjából. Jancsit csupa egy jelzővel minősíthető mellékszereplő veszi körül, akiknek önértéke úgyszólván nincs is a cselekményben; egyetlen funkciójuk az, hogy a főhős jellemének egy-egy újabb lényeges oldalára világítsanak rá, vagy már korábban megismert pozitív tulajdonságait fokozzák tovább. Jelzésszerű, statikus bemutatásukat viszont tömegük tarkasága, valamint megjelenésük és eltűnésük gyorsan pergő ritmusa ellensúlyozza. Mint az állóképek esetében, itt is a változások gyakoriságából következik a mozgás érzete. A dialógus tehát szerkezetileg is fontos eleme a János vitéznek, kétszeresen is: hiszen a fejezetek középpontját kitöltő párbeszédek funkciójuk szerint a mű szereplői közötti kapcsolatok rendszerét világítják meg.

Ha viszont a Jancsi összes beszédének mintegy egynegyedét kitevő monológok vizsgálatába bocsátkozunk, szintén elhelyezésük és funkciójuk fog leginkább érdekelni bennünket.

“Szomorún kullogva gondolta ezeket"; “ekkép okoskodék"; “ekkép elmélkedett"; “János gondolatja illyen forma vala"; “magában így szóla"; “ez járt gondolatában": a narrátor ilyen megjegyzései kísérik Jancsi szavait. A monológok egy része a magányos vándorlás, az emlékezés, a tervezgetés közben hangzik el, másik része pedig általában spontán reakcióként, illetve kommentárként valamilyen fontos cselekedet előtt vagy után.

Az első esetben gyakori a megszólítással kezdés, s van példa önmegszólításra is:

“Majd lesz neked, Jancsi... no hiszen lesz neked!" (III.)

Az alvó zsiványokat így szólítja meg Jancsi:

“Jó éjszakát!... nem kelt föl titeket sem más,
Majd csak az itéletnapi trombitálás!"

Majd fiktív megszólítással halad tovább a gondolatmenet:

“...megtöltöm tarisznyám,
Haza viszem neked, szerelmes Iluskám!"

Végül pedig, a “lelkiisméret" győzelmével, újabb megszólítás zárja a monológot:

“Édes szép Iluskám, csak viseld terhedet,
Bízd a jó istenre árva életedet!" (VI.)

A csillagok között (X.) a mostoha megszólítása ad új irányt Jancsi elmélkedésének: “Ezer a szerencséd, te gonosz mostoha" - a tengeren (XVI.) Iluska említésével indul a monológ: “Hejh Iluskám, lelkem szépséges angyala!"; a hazatérés-jelenetben pedig azzal zárul (XVII.):

“És ez elég neked, drága szép Iluskám!
Tudom, hogy nehezen vársz te is már reám."

A sírnál (XVIII.) a rózsát aposztrofálja:

“Ki porábol nőttél, árva kis virágszál,
Légy hűséges társam vándorlásaimnál;"

A következő fejezetben viszont, mesterkéltebb fogással, “szíve bánatát" szólítja meg:

“Mikor unod már meg örökös munkádat,
Te a kínozásban telhetetlen bánat!"

Végül, a csodás feltámadás előtt, ismét a rózsához beszél (XXVII.):

“Te egyetlen kincsem! hamva kedvesemnek!
Mutasd meg az utat, én is majd követlek."

Önmegszólítás, alvó vagy távollevő szereplőkhöz fordulás, allegorikus aposztrofálás jellemzi tehát leggyakrabban a monológok felütését. S mindebből az is kiderül, hogy tulajdonképpen nem monológokról van ilyenkor szó, hanem látszatdialógusokról: képzelt dialógusok egyik feléről, amelyek a magányban a valódi párbeszédek helyére lépnek. Úgy látszik tehát, hogy a dialógus olyannyira fontos eleme a fejezetek szerkezetének, hogy még azokban az esetekben is megjelenik - ha kell, rafináltabb fikció segítségével -, amikor erre a cselekmény alakulása és a főhős helyzete nem adna reális lehetőséget.

A monológok minden esetben a lélektani cselekmény előrehaladásának útjelzői. Ez áll a tetteket megelőző vagy követő fontolgatás, mérlegelés szavaira is. Visszatérő mozzanat pl. a megpillantást, a megérkezést kísérő “okoskodás", “elmélkedés", amely az elhatározás megszületésével zárul. Ilyen pl. a zsiványtanya előtti monológ (VI.):

Jancsi e látványra ekkép okoskodék:
“Ez a világ alig ha csárdában nem ég;
Bizonyára ugy lesz - hál’ a jó istennek!
Bemegyek az éjre, benne megpihenek."

A huszárok megpillantásakor (VII.):

Mikor őket Jancsi közeledni látta,
Alig fért meg szive a baloldalába’,
Mert így gondolkodott: “Ha befogadnának,
Be örömest mennék én is katonának!"

Az óriások várának kapujában (XX.):

Hát oda ért János s ekkép elmélkedék:
“A külsejét látom, megnézem belsejét;"
S nem törődve azon, hogy majd megugratják,
Megnyitotta a nagy palota kapuját.

A fenevadakkal való hadakozás közben (XXV.):

“Ez elég lesz mára," János ezt gondolta,
Nagy munkája után egy padon nyugodva.
“Ma ezen a helyen kissé megpihenek,
Holnap egy kapuval ismét beljebb megyek."

E monológok szerepét legjobban újabb idézettel jellemezhetjük: “És a mint gondolta, akkép cselekedett". Az eseményes jelenetekben tehát megpillantás, megérkezés, elhatározás, cselekvés közvetlen, nyílegyenes egymásutánja határozza meg az elbeszélés menetét: a lélektani cselekmény folyamata szervesen illeszkedik a fejezetek szerkezeti rendjébe, s a választások, a döntések motivációja mindenkor hitelesen egészíti ki az események leírását és kommentálását.

Az egyes szereplők megszólalása, tehát a beszélő alany változása azonban sohasem okoz törést az elbeszélésben, hanem természetes könnyedséggel, a folytonosság érzetének állandó fenntartásával illeszkedik bele. Itt mutatkozik meg a János vitéz egyik, alkotáslélektani és nyelvi szempontból egyaránt legizgalmasabb problémája.

Kérdésünk: hogyan táplálkozik magából a nyelv anyagából is a folytonos előrehaladáshoz szükséges, állandóan megújuló lendület?

Válasszunk ki egy fejezetet, mondjuk a legelsőt, s vegyük szemügyre a szövegben előforduló ismétlődéseket.

1. (1.) Tüzesen süt le a nyári nap sugára
(2.) Az ég tetejéről a juhászbojtárra.
(3.) Fölösleges dolog, sütnie olly nagyon,
(4.) A juhásznak úgy is nagy melege vagyon.

2. (5.) Szerelem tüze ég fiatal szivében,
(6.) Ugy legelteti a nyájt a faluvégen.
(7.) Faluvégen nyája mig szerte legelész,
(8.) Ő addig subáján a fűben heverész.

A két első sor már magában hordozza a folytatás elemeit. A harmadik az első részleges transzformálása: “Fölösleges dolog, sütnie olly nagyon". Az első sor felét megtartja, szinonimával variálja; új elemet csak a sor első fele tartalmaz. A következő pedig (4.) egyrészt a juhászbojtár szót viszi tovább, másrészt pedig (“nagy melege vagyon") folytatja a tüzesen süt le - sütnie olly nagyon sorozatot, amelyet az ötödik sor metaforája zár le: “Szerelem tüze ég"; a fiatal pedig a juhászbojtár szóra utal vissza. A hatodik sornak viszont egyenesen tükörképe a következő, mely megteremti az átmenetet a strófazáró verssorhoz.

Transzformáció, variáció, tükrözés: a lépegetve, sasszézva haladó versépítés eddig tapasztalt eszközei. De lássuk tovább a szöveget.

3. 0(9.) Tenger virág nyílik tarkán körülötte,
(10.) De ő a virágra szemét nem vetette;
(11.) Egy kőhajtásnyira foly tőle a patak,
(12.) Bámuló szemei odatapadtanak.

4. (13.) De nem ám a patak csillámló habjára,
(14.) Hanem a patakban egy szőke kis lyányra,
(15.) A szőke kis lyánynak karcsu termetére,
(16.) Szép hosszú hajára, gömbölyű keblére.

Virág (9.) - virágra (10.); szemét (10.) - szemei (12.); patak (11.) - patak (13.) - patakban (14.); szőke kis lyányra (14.) - szőke kis lyánynak (15.): nyolc sorban kilenc ismétlődő szó vagy szókapcsolat. Hogyan értelmezzük az ismétlésnek e pusztán gyakorisága alapján is szembetűnően fontos jelenségét?

Ezt a rendszert a kommentált látványnak elemeire való lebontása s egy-egy mozaik-darabkának a versépítés során való újbóli felhasználása, gyakori visszatérése jellemzi. Minden egyes újabb elem tovább bővíti a látványt, mégpedig úgy kapcsolódva a már elmondottakhoz, hogy azoknak lényegi mozzanatait ismét láttatja, s azokhoz köti a továbbiakat. Ez kétségkívül tempós, kényelmes előrehaladást jelent, hiszen nem léphetünk addig tovább, míg minden oldaláról körbe nem jártuk, föl nem fogtuk, meg nem jegyeztük azt, amiről már szó esett. S nem első pillanatra, hanem csak fokozatosan tárul elénk az egész látvány: a kép az ötödik versszak végén válik teljessé, amely aztán a bemutató strófába megy át.

5. (17.) Kis leány szoknyája térdig föl van hajtva,
(18.) Mivelhogy ruhákat mos a fris patakba’;
(19.) Kilátszik a vizből két szép térdecskéje
(20.) Kukorica Jancsi gyönyörűségére.

6. (21.) Mert a pázsit fölött heverésző juhász
(22.) Kukorica Jancsi, ki is lehetne más?
(23.) Ki pedig a vízben a ruhát tisztázza,
(24.) Iluska az, Jancsi szivének gyöngyháza.

kis leány az imént kétszer is hallott szőke kis lyány folytatója; a patakba’ és a vizből (23.: vízben) a korábbi sort viszi tovább. Térdig - térdecskéje: ismétlés a versszakon belül. A ruhákat mos és a ruhát tisztázza szinonimák viszont már ismét átvezetnek a következő strófába, Kukorica Jancsi nevének háromszori említéséhez hasonlóan. A 21. a 8. sorra csatol vissza (“fűben heverész"); a juhász szót már az első versszakban hallottuk. A következő strófa pedig a 24. sor variációjával kezdődik:

7. (25.) “Szivemnek gyöngyháza, lelkem Iluskája!"
(26.) Kukorica Jancsi igy szólott hozzája,
(27.) “Pillants ide, hiszen ezen a világon
(28.) Csak te vagy én nekem minden mulatságom.

8. (29.) Vesd reám sugarát kökényszemeidnek,
(30.) Gyere ki a vizből, hadd öleljelek meg;
(31.) Gyere ki a partra csak egy pillanatra,
(32.) Rá csókolom lelkem piros ajakadra!"

A folytonosság érzete itt annak az átmenetnek köszönhető, amellyel a beszélő alany váltása végbemegy - s ez elsősorban az ismétlésből következik. A 25. sorban csak a lelkem szó új az előzőhöz képest: ez majd, Jancsi szavait mintegy keretezvén, a 32. sorban tér vissza. Iluska nevének ismétlődése egyenesen vonja maga után a Jancsiét. A Pillants ide szüli az egész 29. sort: “Vesd reám sugarát kökényszemeidnek"; a sugarát szó egyben a mű legelső sorát is idézi. Az ismétlődő felszólítás pedig (“Gyere ki") itt már valóban nyomatékosító.

09. (33.) “Tudod, Jancsi szivem, örömest kimennék,
(34.) Ha a mosással olly igen nem sietnék;
(35.) Sietek, mert máskép velem roszul bánnak,
(36.) Mostoha gyermeke vagyok én anyámnak."

10. (37.) Ezeket mondotta szőke szép Iluska,
(38.) S a ruhákat egyre nagy serényen mosta.

Jancsi szivem megszólítás (33.) a Szivemnek gyöngyháza (25.) ellenpontja. Kimennék a válasz a 31-32. sor ismétlődő felszólítására. A ruhákat mos (18.) és a ruhát tisztázza (23.) sorozat a 34. sorban folytatódik: mosással. Tagmondat és verssor utolsó szavát ismétli meg a következőt kezdő Sietek (35.).

A versszakhatár (9-10.) egyben mondathatár, s az alanyváltás is itt megy végbe. A narrátor pedig úgy veszi vissza a szót, hogy egyrészt korábbi kifejezéseit (szőke kis lyány: 14., 15.; szép hosszú hajára: 16.; Iluska az: 24.) foglalja össze a 37. sorban: szőke szép Iluska; másrészt pedig szinonimával alakítja át Iluska szavait: a 34. sor (“Ha a mosással olly igen nem sietnék") így alakul át a 38. sorban: nagy serényen mosta. A folytonosság tehát kétszeresen is fennáll az ismétlések segítségével.

(39.) De a juhászbojtár fölkel subájáról,
(40.) Közelebb megy hozzá, s csalogatva így szól:

11. (41.) “Gyere ki, galambom! gyere ki, gerlicém!
(42.) A csókot, ölelést mingyárt elvégzem én;
(43.) Aztán a mostohád sincs itt a közelben,
(44.) Ne hagyd, hogy szeretőd halálra epedjen."

12. (45.) Kicsalta a leányt édes beszédével,
(46.) Átfogta derekát mind a két kezével,
(47.) Megcsókolta száját nem egyszer sem százszor,
(48.) Ki mindeneket tud: az tudja csak, hányszor.

A 39. sor a 8. sor (“Ő addig subáján a fűben heverész") elmozdítása. Az alanyváltást itt is az ismétlések rendszere töri át s köti egyben össze. Csalogatva (40.) - kicsalta (45.): ismétlés a narrátor szavaiban, amelyek a hősét megszólaltató versszakot fogják közre. Gyere ki: ismétlés Jancsi esetében ugyanazon sorban (41.) s egyben a 30-31. sor folytatása. A mostohád (43.) Iluskának felel, az ő szavát (36.) ismétli. S Jancsi mondatait fűzi tovább a narrátor a fejezet utolsó versszakában: a 46. (Átfogta derekát) és a 47. sor (Megcsókolta száját) a 42. sorra megy vissza (A csókot, ölelést...). S még egy ismétlés található a záró sorban is: tud - tudja.

Az ismétlések a beszélő alanyok szavait egységes folyamattá szervezve alkotnak rendszert a szövegben. E rendszer legegyszerűbb pontjainak a sorvégi szót a következő sor elején ismét hangoztató, tehát az új sort, ezzel együtt pedig olykor új mondatot vagy akár egész versszakot is indító ismétléseket tekinthetjük (ilyen a 4-5.; 6-7.; 14-15.; 24-25.; 34-35.). Ilyenkor az egyik egységet záró elem nyitja meg a következőt; így a megismételt végszó összes helyzeti energiája átárad az újabb periódus felütésébe és - mintegy dobbantva egyet - megadja annak kezdő lendületét.

Az ilyen dobbantva továbblendítő ismétlésre számos példa idézhető a János vitéz többi fejezetéből is. Gyakran alanyváltást hidal át, olykor nemcsak egyes versszakokat, hanem egész fejezeteket is összeköt, néha pedig hosszabb szövegrészeket átszövő ismétléssorozatokat teremt.

Az ismétlődő elemek terjedelmét tekintve nem ritka a félsoros, tehát a sormetszettel záruló vagy kezdődő egység. Ilyenkor a versmondat és a gondolatritmus tagolása egybeesik a felező tizenkettes metrikai rendszerével, s azt erősíti: a szintaktikai és az akusztikai elemek harmóniája is a folytonosság érzetének fenntartója lesz.

János vitéz szerkezetében az ismétlésnek még egy - az előzőtől különböző - jelenségére kell felfigyelnünk. Ez a motívumismétlésnek nevezhető mozzanat, amelynek jelentősége elsősorban a szerkezeti ellenpontok egymásra épülő rendszerében lesz.

Már rámutattunk olyan motívumok szerepére, mint pl. a nap folyvást visszatérő képe volt a fejezetkezdő időmegjelölésekben vagy a hazakészülés Jancsit pályája minden állomásán foglalkoztató gondolata, s tárgyaltuk a megérkezés és a távozás szakaszkezdő és -záró mozzanatát is. Nem szólunk az Iluskával történő találkozásokról sem, hiszen a kezdő- és a zárófejezet idilljének keretszerű szerkezeti jelentőségét is említettük már. Ez utóbbival kapcsolatban csak annyit jegyzünk meg, hogy az első találkozás a földi, a második pedig a mesei környezetben játszódik. A motívumismétlések rendszerére általában is jellemző, hogy a János vitéz második részében ismét megjelennek egyes, a mű első feléből átemelt, már korábban is előforduló elemek.

Ilyen pl. az erdő (VI., XIX-XX.), a tenger (XVI-XVII., XXIII-XXIV.), a tó (V., XXVII.), a hegy (X., XXIII.), a patak (I., XIX.) visszatérő motívuma: e tájelemek előbb a realitás, majd az irrealitás világában jelennek meg. Az erdő óriásira növekedik, a tengerből Óperenciás, a tóból pedig az élet vize lesz.

Vihar a pusztában (V.) és a tengeren (XVII.); felhőből facsart víz ivása (X.) és felhőbe kapaszkodás (XVII.); temető a faluban (XVIII.) és a vándorúton (XXII.); tört virág említése a búcsújelenetben (IV.) és az Iluska sírjáról szakított rózsa (XVIII.); lakoma a zsiványoknál (VI.), a franciáknál (XIII.) és az óriásoknál (XX.); az elutasított (VI.) és elfogadott kincs (XV.); útbaigazítás a fazekassal (XIX.) és a halásszal való találkozáskor (XXIII.); a franciák királyánál (XIII.) és az óriásokénál (XX.): idézett példáink többsége újabb és újabb kapocs a földi és a mesei környezet között. A már tárgyalt átmeneteken kívül így a motívumok rendszere is a szerkezet egységét erősíti.

A II. fejezetben színre lépő mostoha a sötétség országában (XXI.) nyeri el büntetését, s “Igy találták meg az utolsó boszorkányt / Halva, János vitéz faluja határán"; az otthon eltemetett Iluska Tündérországban támad fel örökre. Nemcsak a motívumismétlések, hanem a mű egyes szereplőinek metamorfózisai is összekötik tehát a földi és a mesei világot, amelyek így nem különülnek el egymástól - sőt az egyikben végbement esemény kihat a másikra is.

Jancsinak háromszor kínálnak föl királyságot: a franciák (XIII.), az óriások (XX.) és a tündérek (XXVII.). Az első kettő előkészíti és lélektani háttérként fokozza a harmadik elfogadásának jelentőségét. Az elutasított és az elfogadott kincs és a királyság motívuma azonban már nem csupán szerkezeti kérdés. Jancsi választásainak, döntéseinek vizsgálata az értékek rendszerének, a mű erkölcsi világrendjének problémáját veti fel.

A műben mindig egyes szereplők testesítenek meg bizonyos értékeket, illetve azok ellentétét. Ezek rendszerét mindenekelőtt az erős polarizáció jellemzi. Egyértelműen pozitív és végletesen negatív táborra oszlanak a mű személyei az egyre táguló világnak mind a három szintjén: a faluban, a földi világban és a mesében is.

Otthon a két főhőssel két ellenfél áll szemben: Iluskával mostohaanyja, Jancsival nevelőapja. Általuk szűnik meg a kezdeti idilli életforma lehetősége. A vándorlások során Jancsi előbb a földi világ negatív végletével találkozik a zsiványtanyán. Itt adódik az első megállapodás lehetősége is, amelyből nemcsak a negatív életforma, hanem az igazságszolgáltatás után még a kincs elutasítása is következik. Ezután mindjárt az ellenkező póluson látjuk: huszárnak beállva a pozitív életformát választja, s mindvégig meg is tartja annak jelképeit, a kardot és az egyenruhát. A franciáknál az újabb igazságszolgáltatás (a törökök legyőzése) ismét egy életforma (királyság és házasság) lehetőségét idézi elő; a válasz erre megint az elutasítás, de a kincs elfogadásával, amelyről útjának korábbi állomásán lemondott. Jancsi döntéseit mindenkor eszményei nevében hozza meg: célja a hazatérés, az otthonteremtés Iluskával - de úgy, hogy lelkiismerete tiszta maradjon. Ez számára az eszményi életforma, s ez foszlik szét Iluska halálával.

A mese birodalmában az óriásokat ellenfelekből segítőtársakká teszi. Itt a királyság elutasításának nyilvánvaló oka: neki most már csak eszközökre van szüksége, melyek erejét fokozzák majd e természetfölötti lényekkel szemben. Így megerősödve győzi le a mesevilág negatív pólusán a boszorkányokat (újabb igazságszolgáltatás); s innen vezet útja végső állomására, a szerelem országába, a pozitív értékek kizárólagos honába, ahol Iluskával együtt a megvalósult életforma (Iluska és a királyság) boldogságát élvezheti.

A polarizált világkép szereplői tehát így oszlanak meg:

 

negatív pólus:

 

pozitív pólus:

otthon:

mostoha, gazda

|

Jancsi, Iluska

földi világ:

zsiványok

|

huszárok

 

törökök

|

franciák

mesevilág:

óriások

>

óriások

 

boszorkányok

|

tündérek

A rendszer szimmetrikus s egyben - az óriások pozitív táborba való kerülésétől eltekintve - statikus is. Ki-ki a kezdeti póluson marad, sőt egyre inkább közeledik a véglethez: a mostohának a boszorkányok között lesz a helye, Iluska Tündérországban támad föl, Jancsi pedig végiglátogatja a földi és a mesei világ mindegyik végletét, s az, hogy ezeket bejárta, azt jelenti, hogy mindent megtapasztalt, minden rosszon úrrá lett, minden jóhoz hű maradt. Egyedül ő mozog ebben a statikus közegben, mégpedig úgy, hogy a végtelenné táguló világban az ő erkölcsi személyisége is végtelenre nő; ez az értéknövekedés viszont csak a világ végén, az időtlenségben nyeri el jutalmát. A külső - tér- és időbeli - dimenziókkal együtt tágul tehát az ember lehetősége is: az etikai dimenzió.

Az értéknövekedés viszont nem egy csapásra, hanem a mű egészében érvényesülő többi fő tendenciával együtt, fokozatokon keresztül megy végbe. A falu árvája előbb Iluskát védelmezi a mostohától, majd szűkebb hazáját a zsiványoktól; a törökök ellen már egy egész országot ment meg, az óriások között pedig emberfeletti ellenfeleket győz le. Végül, a sötétség országában az egész világból kiirtja a gonoszt.

A főhős szempontjából a negatív és a pozitív erők között teljes az egyensúly: amint nehéz helyzetbe kerül Jancsi, rögtön ott a megoldást hozó segítség. Így történik ez pl. a kutyafejű tatárok között is, amikor a jószívű szerecsen király kel a magyarok védelmére; így kerül útjába a griffmadár a hajótörés után; a mesebeli akadályok előtt pedig már csak sípjába kell fújnia. Egyensúlyállapot bomlik meg a mű elején a kényszerű elválással, s ez áll helyre a végén, a csodálatos találkozással.

Ennek a pozitív és negatív erők közötti egyensúlynak s az egyensúlyállapot végső helyreállásának garanciája, a mű erkölcsi világrendjének fő mozgatója a narrátor. Mert hiszen ő már előre tudja, hogy a szerelmesek egymásra fognak találni, hogy a gonosz bűnhődik majd, és hogy győz a jó. Végeredményben minden evégett történik; az eseményeket a narrátor cél-tudata irányítja. A cselekmény tehát - a búcsújelenet után - már nem ok-okozati összefüggésekre épül, hanem a finalitás jegyében halad előre; alakulását nem annyira az előzmények, hanem sokkal inkább az elérendő következmények határozzák meg. S ehhez a költő ihletében eleve adva van az emberi dimenziókat térben és időben áttörő, abszolút értéket megvalósító, mindent felfokozó lendület, amely a végtelenné táguló világot is kitöltő emberi személyiséget, ember és világ harmóniáját alkotja meg a János vitézben.

Polarizációról, szimmetriáról, fokozásról szólván kétségkívül Petőfi poétikájának is lényegi jegyeit említjük, a végtelenbe oldódó emberi személyiség és a finalitás pedig központi kérdése az egész romantikának. A János vitéz szerkezete tehát kulcsfontosságú pontjaiban érintkezik egyrészt a költő, másrészt a kor poétikai és gondolkodástörténeti problémáival. Jancsi azonban elsősorban abban különbözik a romantikus hőstől, hogy nem akar hőssé válni. “Felemelkedni" sem akar. Vagy ha igen, csak annyira, hogy házat építhessen “a falu közepén", s Iluskával együtt, zavartalan függetlenségben élhessen ott:

“Haza tartok én, hogy végre valahára
Sok küzködés után legyünk egymás párja,
Egymás párja leszünk, boldogok, gazdagok;
Senki fiára is többé nem szorulok."

Ez Jancsi életeszménye. Az pedig, hogy mégsem ez valósul meg, hanem tündérkirályként fejezi be pályafutását, nem más, mint a körülményeken rendkívüli hősként diadalmaskodó János vitéznek kijáró jutalom, amelyet neki a narrátor “lelki szolidaritása" juttat.


stílus 1 (fehér)
stílus 2 (fekete)

+ betűméret | - betűméret