Médiakutató

Lábjegyzetek

Császi Lajos: A valóságtelevíziózás társadalmi szerepe a késő modernitásban

1 A valóságtelevíziózásról lásd még a lapunk 2002. téli számában közölt összeállítást, valamint a Médiakutató és a Metropolis 2001-ben kiadott közös különszámát – a szerk.
2 Nálunk is látható volt például a „Big Brother”, a „Survivor”, a „Nagy Ő”, „A nagy házátalakítás”, „A nagy lehetőség”, „A nagy fogyás”, a „Tiszta a lakásod?”, „A nagy étterem-átalakítás” és a „Segítség, gyermekeim vannak!” című műsor. Az itthon is bemutatott műsorok azonban csak piciny töredékei a nagyvilág kereskedelmi televízióiban ma látható hasonló jellegű műsoroknak.
3 A politika és a szórakoztató műsorok közötti kapcsolat másutt is szembetűnő. Laura Bush, az amerikai elnök felesége a Katrina hurrikán után maga is személyesen részt vett az egyik jótékonysági műsorban, „A nagy házalakításban” („Extreme Makeover: Home Edition”), és azt a kedvenc tévé-show-jának nevezte. 2007-ben pedig az elnökjelölt Obama a talk show-királynő Oprah műsorába ment el a családjáról beszélgetni.
4 A világhálón bármelyik keresővel ma is számtalan olyan találatot lehet kapni a Todd TV-re, amely alapján könnyűszerrel rekonstruálható a show, lásd például http://www.entertainyourbrain.com/toddtvrev.htm; http://www.realitytvworld.com/news/fx-network-todd-tv-tanks-in-debut-draws-only-803000-viewers-2201.php.
5 Jellemző módon a dolgozatban tárgyalt műsorok nagy részét nálunk szinte kizárólag a kereskedelmi csatornák vették át, még véletlenül sem szerepeltek a közszolgálati adókon.
6 Lásd http://abc.go.com/primetime/xtremehome/index?pn=index.
7 Felicia R. Lee: Raising Reality TV Stakes. New York Times, 2006. január 17.