Kókai Magdolna
A
vőfély szerepe az árokszállási lakodalmakban
A lakodalom és a házasságkötés kutatásának óriási a
néprajzi irodalma. Mivelhogy a leglátványosabb szokások egyike, ezért már a
néprajzi érdeklődés kibontakozásának kezdetén a legkedveltebb,
legnépszerűbb témája a gyűjtőknek, kutatóknak.
E ma is élő, legszínpompásabb szokás egyik
legfőbb irányítója a vőfély. Maga a kifejezés 1395-ben fordul
elő először “a vő segítőtársa” értelemben, s ez utal a
lakodalomban betöltött szerepére is. Tehát – ahogy Szabó László írja – “ő valóban
csak segítője és nem irányítója volt a vőlegénynek”.
Thúri József az Ethnographia II. évfolyamában írt
tanulmányában a vőfélyeket a régi regősök, énekmondók utódival
azonosítja, akik lakomák alkalmával vidám énekeket énekeltek, mulattató
verseket mondtak. S csak később azonosíttattak azzal a személlyel, akinek
a hívogatás, az ételhordás volt a tiszte.
A Jászságban, így Árokszálláson is régi szokás
specialista, hivatásos vőfély alkalmazása, aki a lakodalom
szokásrendszerének fő irányítója-, szervezője, szertartásmestere.
Munkámban a 91 éves Antal Alajos elmondása alapján
próbálom bemutatni a vőfély szerepét az árokszállási lakodalmakban. (1.
kép) Adatközlőm, mesterségét édesapjától leste el, mellette kezdetben –18
éves korától – koszorúslegényként vett részt a lakodalmakban. A strófákat
hallomás alapján sajátította el, melyeket később lejegyzett és
repertoárját régi vőfélykönyvek alapján egészítette ki. Egészen a 90-es
évek közepéig folytatta tevékenységét, több környező településre is hívták
(Jászdózsára, Jászjákóhalmára, Jászszentandrásra, Jászapátira). Az alábbiakban
a lakodalom azon elemeit emelem ki, melyek jól érzékeltetik a vőfély
sokrétű feladatát.
A vőfély – akit a vőlegény fogadott fel –
első, fontos feladata egy megadott címlista alapján két héttel a lakodalom
előtt a fő tisztségviselők családjainak és a többi vendégnek a
hívogatása volt. A koszorús párokat, a nyoszolyóasszonyokat és a násznagyokat
az örömszülők, illetve a fiatal pár kérte fel e megtisztelő feladatokra.
Adatközlőmnek két lakodalmas jelvénye volt. Az édesapjától megöröklött –
később átalakított - szarvasagancs nyelű vőfélybot, melyet a
koszorús párok és a nyoszolyóasszonyok szalagokkal díszítettek fel, és egy
“faggyú” mellvirág. (2-3.kép) A hívogatáskor nem mondott külön beköszöntőt,
csak egy pár szóval invitálta a vendégeket a nagy eseményre: “Azt a tisztelő megbízatást kaptam,
hogy xy-t szólítsam fel, hogy hivatalos személyként jelenjen meg itt és
ott.” /Antal Alajos/ Az 1950-es évektől a szóbeli hívogatást a meghívók
szétküldése váltotta fel, s ezáltal megszűnt a vőfély egyik fontos
szervező tevékenysége.
Az esküvő előtti napon került sor a
lakodalmi szokásrendszer egyik leglátványosabb eseményére, az ágyvitelre, mely
egészen az 1950-es évek közepéig élt. A vőfély a koszorús legényekkel
két-három lovas kocsin elment a menyasszonyos házhoz. Elmondta, hogy kinek a
megbízatásából teszik tiszteletüket, és engedélyt kért a házigazdától a
menyasszony bútorainak, ágyneműinek elszállítására. A II. világháborút
követő infláció idején szokás volt a holmik tréfás kifizetése. Zsebeiket
teletömték az elértéktelenedett papír pengőkkel, és hosszas alkudozás után
kifizették a háziasszonyt. A menyasszonynak pedig átadtak egy fiúbabát, vagy
egy vöröshagymát, a vőlegény ajándékaként. Ezután felrakták a lovas
kocsira az ágykeretet – ágydeszkáról a vőlegénynek kellett gondoskodnia –
a plédbe, vagy lepedőbe csomagolt ágyneműket, a konyhai
felszereléseket, és a bútorokat. A vőlegényes háznál a koszorúslegények
összeállították az ágyat, a koszorúslányok felvetették, elrendezték az
edényeket.
Az esküvő napján a vőfély egyedül érkezett a
vőlegényes házhoz. Megtudakolta, hogy kik mennek az ebédre, és mikorra
kell odaérni. Mielőtt elindultak elbúcsúztatta szüleitől a
vőlegényt a következő strófával:
“Kedves
szüleim nagy útra indulok. Nemsokára a házhoz magam mellé szép asszonyt hozok.
Szeressétek majd űt is, mint engem, ezzel is boldogabbá teszitek éltemet.
Áldjon meg az Isten, ezerszer megáldjon, legyen minden léptetek illatos
virágból. Messze megyek, vagy itt maradok, mindig az én áldott szüleim
maradtok. Most elmegyünk a templomba, hogy egyek legyünk szent fogadalomba.
Hűen egymást el nem hagyjuk koporsózártáig, együtt élünk, boldogulunk az
igaz boldogságig.”
Ezután a következő sorrendben ültette be az
autókba, illetve a lovas kocsikra a vendégeket. Az elsőbe a násznagyot, a
másodikba a vőfélyt a vőlegénnyel, a harmadikba a szülőket, a
negyedikbe a nyoszolyóasszonyokat, az ötödikbe a koszorúslegényeket. A
menyasszonyos házhoz érve a következő szavakkal köszöntötte be a
vőlegény hozzátartozóit:
“Szerencsés jó napot, kedves szülők! Ma hajnalba
alig, hogy virradt a reggel sietve öltözött mindenki ünneplőbe. Jöttünk
aztán tisztes házhoz végre, kedves menyasszonyunk nagy tiszteletére. A
házigazdához is volna egy szerény kérésünk, itt várakozik a sok szép vendégünk.
Legyenek szívesek őket befogadni, hát estére majd meg fogjuk szolgálni.
Fogadják űket szeretettel!”
Ezt követte a lakodalom jelvényeinek átadása. A
vőfély felszólította a koszorúslányokat, hogy válasszanak maguknak
koszorúslegényt, és tűzzék fel a virágokat. A menyasszony is feltűzte
a vőlegény mellére a virágot, az első koszorúlány pedig a
vőfélynek. Ezután minden koszorús pár és a nyoszolyóasszonyok egy-egy
névvel ellátott színes szalagot kötöttek a vőfély botjára. Ebéd előtt a koszorúslányok feladata
volt a lagzis kocsik feldíszítése. Ilyenkor a vőfély finoman figyelmeztette a kocsik
vezetőit a következő szavakkal:” vigyázzatok az alkohollal, utána
ihattok amennyi belétek fér, de amíg az esküvő meg nem lesz, addig csínján
az alkohollal!” Mindezt az ebédhez való
beültetés követte. Az “U” alakban elrendezett asztal végébe - a fő helyre
- a menyasszony, vőlegény, örömszülők, a két násznagy és feleségeik,
a két nyoszolyóasszony ültek. Velük szemben a koszorús párok, két oldalt pedig
a vendégek. A vőfély kiválasztotta segítőit és megbeszélte velük,
hogy ahová színes poharakat tesz, oda helyezzék el a tálakat. Az ebéd menüsora
nagyrészt megegyezett a vacsorán feltálaltakkal: tyúkhúsleves, főtt hús,
birkapörkölt, túrós lepény, apró sütemények. Általában csak az első fogást
a levest köszöntötte be a vőfély a
következő szavakkal:
“Kedves vendégek íme megérkeztem, de azt hiszem, hogy
rosszat nem cselekedtem. Finom levest hoztam tojásos csigával, majd mindenki
kibékűhet a gyomrával.”
Ezután ő
is segített kiszolgálni a vendégeket. Az ebéd után következett a menyasszony
búcsúztató:
“Kedves vendégek végül még egy pár szót kérek. Szóval
úgy segítek, szóni bátran merek. Komoly óra ami most elközelgett, két szív igaz
szerelméből mámorából termett. Most elmegyünk a templomba, hogy férj és
feleség egyek legyenek szent fogadalomba. Hűen egymást el nem hagyni
koporsó zártáig, együtt élni és dolgozni az igaz boldogságí.”
Búcsú az apától:
“Most pedig jó apám elbúcsúzok tőled. Zokogó
szemedbűl kitörlöm a könnyet. Megköszönöm szépen minden jóságodat,
szerető apai gondoskodásodat. Lehet, hogy sokat vétettem ellened, de
szeresd továbbra is kedves gyermekedet. Messze vet a sors, vagy itt maraszt,
mindig az én áldott édesapám maradsz.”
Búcsú az anyától:
“Drága jó
édesanyám a szívem majd meg hasad, a lelkem egyik fele örökre itt marad. Te
adtál életet, Téged áld és dícsér minden földi javam. Tiéd legnehezebb,
leghűbb búcsúszavam. Áldjon meg az Isten, ezerszer megáldjon, legyen minden
lépted illatos virágból.”
Búcsú a lánypajtásoktól:
“Kedves lánypajtásim akik itten álltok, búcsúzásom
közben hozzátok is szólok. Szép vót a leányélet könnyű játszi pille, még
az élet terhit a szüleink vitte. Most tudom, gond és bánat lesz az osztályrészem,
de nem félek tőle, mert mellettem lesz férjem. A lány asszonnyá lesz, így
lesz ez rendjin. Válasszatok tík is megfelelő vőlegényt.”
A búcsúztatás után a vőfély a következő
szavakkal invitálta a vendégsereget a polgári esküvőre:
“Kedves vendégek induljunk el csendes békességben,
utánam jöjjenek mindnyájukat, kérem!”
Az 1950-es évekig csak az ifjú pár és a násznagyok
vettek részt a polgári esküvőn. A kapunál a vőfély irányításával
szálltak fel a kocsikra, a lakodalom fő tisztségviselői, az ifjú pár
és a vendégek. Az első kocsira a násznagyok, a másodikra a menyasszony az
első koszorúslegénnyel és a vőféllyel, a harmadikra a vőlegény
az első koszorúslánnyal, őket követték az örömszülők, a
nyoszolyóasszonyok, a koszorús párok és a többi vendég.
A vőfély feladata volt az esküvő előtti
napon megbeszélni a szertartás menetét az anyakönyvvezetővel, valamint
átadni a menyasszony részéről küldött kóstolókat, aprósüteményeket. A
szülők által bevitt pezsgő mellé még ő is vitt egy üveggel, mert
“10-12 pohárral kellett szétönteni”. A házasságkötő terembe érve felkérte
a fő tisztségviselőket és az ifjú párt, hogy fáradjanak fel a
dobogóra. A pár és mellettük a násznagyok a dobogó közepén, a szülők
oldalt ültek. A koszorús párok és a nyoszolyóasszonyok lent az első sorban,
a mögöttük lévő széksorban pedig a többi vendég. A
gyűrűátadásnál, valamint az aláírásnál a vőfély feladata volt
elvenni, majd visszaadni a menyasszony csokrát. /4 kép./ A polgári esküvő
végeztével a templomi menet a következőképpen állt fel. Elől mentek a
násznagyok, őket követte a vőfély kezében borral és a rácsos,
szalagos lagziskaláccsal, a menyasszony az első koszorúslegénnyel, a
vőlegény az első koszorúslánnyal, az örömszülők, a többi
koszorús pár, a nyoszolyóasszonyok, végül a vendégek. Így vonultak az oltárig.
Ott a vőfély elvitte az első koszorúslegénytől a menyasszonyt,
az első koszorúslánytól a vőlegényt és odavezette a
“térgyeplőhöz”. A koszorús párok az oltár elé álltak fel “karikába”. A
szülőket a sekrestye ajtajánál elhelyezett padokhoz irányította. A
nyoszolyóasszonyok és a többi vendég a padsorokban foglalt helyet. Az egyházi
szertartás végeztével a vőfély kilépett a sekrestyéből, és
felállította a templomból kifelé induló menetet, melynek élén a vőfély
haladt. Őt követték a pap az ifjú párral, a koszorús párok, a
nyoszolyóasszonyok, a násznagyok, a szülők, és a sort a vendégek zárták. A
kórus alatti gratuláció után a násznép kocsikra szállt. A menyasszony már a
vőlegénnyel együtt utazott, ebben különbözött a templomba induló menet a
vőlegényes házhoz indulótól. Az üveg bor a tisztelendőé, a
lagziskalács – később az aprósütemények – a harangozóé lett.
Az 1950-es évekig a menyasszony vendégei és szülei – a
hérészesek – a templomi esküvőről visszamentek a menyasszonyos
házhoz. A vőfély csak a vacsora előtt ment értük.
A vőlegény vendégeit a lakodalmas házhoz érve
beküldte, a párt a kapuhoz állította, s e szavakkal köszöntötte be:
“Kedves szülők, tisztelt vendégek, mi is
megérkeztünk végre. Szerencsésen vittük nagy dolgunkat végbe. Nem hiába esett a
fáradozásunk, vőlegényünk mellé szép menyasszonyt hoztunk, kik most lettek
egymáséi. Kívánjunk az ifjú párnak örök boldogságot, tűzzünk a mellükre
nefelejcs virágot. Fogadják űköt szeretettel.”
Ezt követően leültek a vendégek, és a vacsora
kezdetéig táncoltak, beszélgettek. A vőfély pedig kiválasztotta és
felkérte segítőtársait, akik felszolgálták az ételeket. Elmondta, hogy
“lesz egy kis mókás bemutatás, nem sértő, de lesz benne egy kis
kétértelmű humor, ne vegyék zokon”. A gazdasszonnyal megbeszélték, hogy
mikor fog elkészülni a vacsora.
Az 1950-es évek közepéig a vőfély közvetlen a
vacsora előtt hozta át a hérészeseket - a menyasszony szüleit és vendégeit
– a vőlegényes házhoz. Nem volt beköszöntő rigmus, csak annyit
mondott, hogy fogadják szeretettel a menyasszony vendégeit. Ezután beültette a
vendégeket, ahogyan az ebédnél. A fő helyre – az asztal végébe – kísérte a
menyasszonyt, a vőlegényt, násznagyokat, örömszülőket, koszorús
párokat és a nyoszolyóasszonyokat. Ezt követte a menü tréfás rigmusokkal való
beköszöntése:
“Jó estét kívánok szeretettel és tisztelettel
köszöntök minden kedves vendéget! Szeretném, ha ma este mindenkinek a kedve
tetézne. Úgy gondolom, hogy dicsérettel lesz tele máma ez a hajlék, ám néha
csendbe legyenek, hogy beszídemet is
meghalljék. Szomorúság vagy bánat az most mitűlünk távozzon. Aki nem tunna
valamit az most éntűlem tanuljon, mer én se tudok semmit. Bocsánatot kérek
kettőt igen: inni meg hazunni. Kedveseim, látjátok az asztal meg van
terírtve. Tányér, kanál, kés, villa minden el van készítve. Jönnek majd az
étkek is sorjába, el is sorolnám, hogy mit is eszünk máma. Az első fogás
nyakleves répával meg hárfával, ki hogy érdemli. A második gólyakelepelés
bíbicsikoltással. A harmadik varjúkárogás , halászlé, akinek ez nem ízlik van
ott kint jó hideg, kihűtt málé. A többi fogás is készűne, ha tudna,
ámde még a disznó kint van az ólba. Borbú se lesz hiány kedveseim, lesz
bőven, mer úgy hallom, hogy a gyöngyösi hegyekben permetezik má a szőlőket.
Hát kedveseim addig is ne búsuljanak, legyenek vígan. Majd néha húzzák meg a
nadrágszíját. Igaz a nőkné ez nem megy, ott ez probléma! Hát ők meg
majd húzzák meg a gumit a bugyiba.”
Ezt követte a vőfély segítőinek bemutatása:
“Tisztelt jó vendégek! Nekem van seregem, kik a
felszolgálásban segítenek nekem. Kemény kötésűek mind életre való, nehezen
megy rajtuk keresztül a golyó.
I. Na tessék megnézni, ez milyen képet vágott. Pedig
ő ette meg a konyhán a mákot.
II. Ennek meg az apja Kinizsi lehetett, a falon
fogdossa mindég a legyeket.
III. Ez mán sokkal másabb vinné el a kánya. Ha
cigányzenét hall reszket a lába.
IV. Hát te meg hogy állsz itt te részeges disznó, hogy
az orrod hegyét egye ki a pondró. Még te akarsz tőlem szabadságot kérni!
Megállj, mert a pendelt egy hétig nem fogod megnézni!”
E tréfás előzetes után következett az étkek
feladása. Minden fogást a felszolgáló sereg élén jövő vőfély
köszöntött be.
A leves beköszöntése:
”Kedves vendégek! Az első tál ételt meghoztam,
hogy el ne ejtsem egész úton imádkoztam. Finom húslevest hoztam tojásos
csigával, majd mingyá kibékűhet mindenki a gyomrával. Most szépen sorjába
lerakjuk a tálat, kívánunk mindenkinek pompás jó étvágyat.”
A főtt hús feladása:
“Kedves vendégek! Ez a csirke még tegnap kapirgált a
szénaboglya tövibe. A szomszéd kakasa meglátta, elkezdett szaladni utána. A
jérce szaladt előtte lihegve ám, most itt van főtt húsnak elkészítve.
Násznagyurunk legyen most mán a hergelője.”
A birkapörkölt feltálalása:
”Kedves vendégeim! Megérkeztem sokára, de merem
állítani, hogy nem vártak hiába. Finom étket hoztam valójában, első ez az
étkek sorába. Igaz ezé nagy próbát is tettem, mer egy szilaj bikával két nap
verekedtem. Mire legyőztem, nyakát elmetszettem, ezt a finom pörköltet
most abbú készítettem. Egyenek hát kedveseim, hogy ne vesszen kárba. Aztán majd
az üvegbű bort is tőccsenek rája.”
Ezt követte a sült hús felszolgálása, de télen a
disznóvágások időszakában több helyen hurkát és kolbászt adtak fel a
birkapörkölt után.
A sült hús beköszöntése:
“Kedves vendégek! Finom sűtt húst hoztam ezen a
tálcán. Fel van darabolva élő porciókra, de a gazdasszony azt is rám
bízta, hogy ebbű a násznagyuramé a fara, a püspökfalatja. A
vőlegényünké a két combja, mert mán rég azt kívánja. Menyasszonyunké a
nyaka. A porcogós, ez lesz majd a lányoknak a kapós. Menyecskének, a
legényeknek az eleje, a nősembereké meg a háta közepe. Tartsa be hát
mindenki a gazdasszony szavát, a vőlegényünket meg majd megkérjük, hogy
keresse meg a combját.”
A vacsora közben került sor a bor beköszöntésére:
“Kedves vendégek! Amikor Noé apánk az Isten parancsára
menekűt a vízözön elől a bárkával minden növénybű vitt magával
egyet, de legjobban tette, hogy a szőlővesszőt ki nem
felejtette. Neki köszönhetjük, hogy a bort megösmertük, amivel ma a kedvünket
szerezzük. Tőccse tehát mindenki a pohárba, igyunk a menyasszony,
vőlegény örömére máma.”
Az étkek sorát a túrós lepény beköszöntése zárta:
“Túrós lepényt hoztam finomat, édeset. Ez ám a
magyaroknak ősi eledele. Finom az illata, zamatos az íze, aki eszik
belőle meg is fiatalodik tőle. Okos asszony volt aki kitalálta, aki
először a túrós lepényt csináta. Irígy is ránk az osztrák, cseh, német,
mert az elkészítését egyik se tanulta meg. Fogyasszák hát kedveseim jó
étvággyal, mert még odabent meg van rakva vagy 50 tállal!”
A vőfély a vacsora alatt ügyelt, hogy
megfelelő mennyiségű étel kerüljön az asztalra, ha fogyóban volt,
gondoskodott az utánpótlásról. Figyelmeztette a gazdasszonyt, amennyiben valami
késik, rögvest szóljon, mert addig nótázással szórakoztatja a vendégsereget. A
vacsora befejeztével e szavakkal szólt a meghívottakhoz:
“Végre mán énrám is kivirút, de a menyasszony,
vőlegény se legyen szomorú, mert még nem lepte be a háza tetejit a hó.
Töltse meg az Isten csűrit, kamráját hét mázsás disznó járja a portáját.
Adjon neki lencsét, babot, borsót, kocsit ringót, bele babát sírót. A
násznagyunknak meg életlen baltával faragott diófa koporsót.”
Ezt követte a tánc. Éjfél körül a vőfély fogott
egy kályhacsövet és elindította a “megy a gőzös, Kanizsára” kezdetű
nótát. Az 1950-es évek közepéig éjfélkor a menyasszonytánccal folytatódott a
vigadalom. A vőfély felvett egy rostát, s egy fakanállal ütve az oldalát a
következő szavakkal kezdte meg a menyasszonytáncot: “eladó a menyasszony
ennyiért meg annyiért”. Ha megadták még feljebb emelték az árát, amennyiben nem
lejjebb szállították.
Az 1950-es évek közepétől már nem volt
menyasszonytánc, helyébe – ugyancsak pénzgyűjtő funkcióval – a
menyecsketánc lépett.
A
menyasszonytánc után került sor a fátyollevételre. A vőfély a
következő szavakkal köszöntötte az ifjú párt:
“Az én beszédemet e képen kezdem, a zenekar pedig halk
zenével kísérjen. Ifjú pár virradt ez évnek hajnalára, éltetek legyen soha el
nem múló pára. Hogyha majd eljuttok a végső órára, fejetekre tegyék
szentek koronája. Szíves kívánságomat ti most hallgattátok, attól vagy magától
szálljon áldás rátok. Mennyben legyen néktek örökös hazátok. Én mostan tinéktek
hozzá hosszú, boldog életet kívánok!”
Ezt követően a menyasszony elvonult a koszorúslányokkal,
akik átöltöztették a menyecskeruhába. Az újasszonyt is a vőfély
köszöntötte:
“Nagy újságot tudok, amit most közhírré adok. Leányok
serege eggyel megapadott, asszonyok serege eggyel szaporodott. Ifjú pár virradt
ez évnek napjára, életetek ne legyen soha múló pára, fejetekre tegyék a
hűség koronája. Ékes menyasszonyunk bokrostúl szálljon áldás fejedre,
gyászba borult homály ne menjen egedre. Kedves férjed gondot viseljen becses
személyedre. Kívánjunk az új párnak öröm, boldogságot, tűzzünk a mellükre
nefelejcs virágot. Szíves kívánságomat ti most hallgatjátok, a családi otthon
legyen örökös hozzátok. Éljen az ifjú pár!”
Ezzel a vőfély feladata befejeződött, a
vendégsereg pedig virradatig táncolt.
Összefoglalva megállapítható, hogy a
vőfély szervező szerepe a hívogatással kezdődött az ifjú pár,
illetve a szülők által összeállított lista alapján, majd a városházán meg
kellett beszélni az anyakönyvvezetővel a szertartás menetét.
Irányító szerepét kísérhettük nyomon a lakodalmas
menet felállítása – a városházára, templomba, illetve a templomból induláskor
– során. Ebédnél és vacsoránál a vendégsereg beültetésekor, a tálalásnál a
segítők munkájának összehangolásakor. Vacsora előtt – az 50-es
években – a vőfély feladata volt a hérészesek elvezetése a vőlegényes
házhoz. Rigmusai azon túl, hogy szorakoztatták a résztvevőket
figyelemfelkeltésre, az események irányítására is szolgáltak. Adatközlőm
elmondásából fény derült arra is, hogy az árokszállási lakodalmak mely –
korábban fontos – elemei szorultak ki a gyakorlatból. Az 50-es évektől
megszűnik a szóbeli hívogatás, az ágyvitel, – mely az egyik
leglátványosabb eleme volt a szokáskörnek – a menyasszonytánc, a hérészesek
vacsora előtti megérkezése a vőlegényes házhoz.
Befejezésül érdemes megemlíteni egy 1850-es
évekből származó csecsemőgyilkosságról szóló periratot, melyben
nyomon követhetjük egy 19. század közepi árokszállási lakodalom főbb
mozzanatait. Így például a menyasszonytáncot követő elhálás szokását,
amikor is a vőfély felkísérte az ifjú párt a padlásra, és elvette a
menyasszony pántlikáját. Másnap reggel a kamarában a nyoszolyóasszony és a
menyasszony sógornője felkészítették az újasszonyt a templomban
történő avatásra. A vendégek pedig
a szertartás után az ifjú
feleséggel együtt átmentek a menyasszonyos házhoz, ahol megvendégelték
őket. Erről olvashatunk a gazdasszony önvallomásából: “Javasoltam
neki ne menjen templomba, hanem feküdjön le, de maga a menyasszony és
nyoszolyóasszony azt válaszolták: miszerint az igen csúnya lenne, és úgy hogy
jönnének által menyasszony nélkül a lányos házhoz a vendégek. Melly
nyilatkozatuk után a nevezetteknek én azonnal haza mentem, készülnöm kelletvén
avatás után leendő elfogadására a
vendégeknek, mint gazdasszonynak.”
Felhasznált irodalom
Apor Péter
1978. Metamorphosis
Transylvaniae. Bukarest.
Jász-Kun-kerületi büntetőperek, 1851.37.5.42.
Lakodalom
1983. szerk. Novák László -
Ujváry Zoltán. Folklór és Etnográfia 9. Debrecen.
Szabó László-Szabó István
1976. Házasodjunk, hajajaj. Lakodalmi szokások régen
és ma Szolnok megyében. Szolnok.
Thúri József
1890. Kis-Kun-Halas néprajza. In. Ethnographia II.
409.
Adatközlő:
Antal Alajos, szül.: Jászárokszállás, 1909. Lakhely:
Jászárokszállás, Kisfaludy u.2.