A közélet különböző fórumain és a hétköznapokban
egyaránt sok szó esik az ország Európai Unióhoz való csatlakozásáról. Ennek
egyik fontos feltétele az új, biztonságos EU-konform okmányok bevezetése és
ellenőrzése, polgárbarát környezet kialakítása, valamint az igazgatási
folyamatot támogató, korszerű informatikai megoldás megvalósítása.
A 143/1999 (IX.15.) Korm. Rendelet alapján 2000.
január 1.-jétől 152 település polgármesteri hivatalában – Jászberény
városban is - a jegyzők által irányított okmányirodák jöttek létre, melyek
kistérségi illetékességgel látják el az igazgatási feladatokat.
Az irodák létrehozásával az volt az államigazgatás
célja, hogy a rendőrség feladatkörébe tartozó polgári igazgatási feladatok
folyamatosan kerüljenek át az okmányirodák feladatkörébe. Ez a törekvés azonban
már nem új, hiszen a Belügyminisztérium által előállított útlevél
adatfelvételezése már korábban is a polgármesteri hivatalokban történt.
Ügyfeleink a Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási idejében kereshetik fel
irodánkat, ahol az új okmánycsalád közül jelenleg a személyazonosító igazolvány
- hétköznapi nyelven személyi igazolvány - adatfelvételezése, illetve az
ideiglenes személyazonosító igazolvány és a személyazonosítót és lakcímet
igazoló hatósági igazolvány előállítása történik.
Napi ügyfélforgalmunk átlagosan 30 fő.
Személyazonosító igazolvány ügyben a polgárok az ország bármely részéről
felkereshetik irodánkat, hiszen országos illetékességi területtel rendelkezünk.
Ezzel szemben személyazonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány
kiadásához a területileg illetékes okmányirodát kell felkeresni.
Az illetékességi terület tekintetében Jászberény
vonzáskörzetéhez 17 jászsági település tartozik (Alattyán, Jánoshida,
Jászalsószentgyörgy, Jászapáti, Jászárokszállás, Jászboldogháza, Jászdózsa,
Jászfelsőszentgyörgy, Jászfényszaru, Jászivány, Jászjákóhalma, Jászkisér,
Jászladány, Jászszentandrás, Jásztelek, Jászágó, Pusztamonostor), ami
lélekszámban 90707 főt jelent.
Okmányirodánk működése óta – 2000. augusztus 20.-ig
- összesen 2820 darab állandó személyazonosító igazolvány iránti kérelem került
adatfelvételezésre. Magát az igazolványt a BM Központi Hivatalában állítják
elő, s azt egyhetes átfutási idővel, postai úton juttatják el az
igénylőkhöz. A helyileg előállított
ideiglenes személyazonosító igazolványok száma 130 db volt, amelynek kiadására
az állandó személyazonosító igazolvány
elvesztése illetve eltulajdonítása miatt került sor. Az okmányiroda hatáskörébe
tartozik a személyi azonosító igazolványhoz kapcsolódó hatósági igazolvány
előállítása is, ami az eddigiekben 2800 db lakcímkártya kiállítását
jelentette. Ezen kívül itt kerülnek feldolgozásra a helyileg illetékes
polgármesteri hivatalok jegyzői által beküldött lakcímjelentő lapok,
amelyek szintén lakcímkártya kiállítását vonják maguk után. Január 1.-e óta közel 3200 db
lakcímjelentő lap került rögzítésre. Ilyen lakcímkártyát kapnak az
újszülöttek is, ezek száma 514 db volt, melyet a szülők személyesen vehetnek
át az anyakönyvi hivatalban.
A későbbiek folyamán biztosítani kell a további
okmányok okmánycsaládba és nyilvántartási rendszerbe való integrálhatóságát.
2000. november 1.-jétől bővülni fog irodánk tevékenysége. Ekkor kerül
át a Kereskedelmi és Iparkamaráktól a vállalkozói igazolványok kiadása. A továbbiakban
pedig a polgárok döntési jogkörébe tartozik majd, hogy az útlevél ügyintézéssel
kapcsolatban a Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatát, vagy az okmányirodát
keresik-e fel.
Az illetékességi terület tekintetében is változások
várhatók, hiszen a városi ranggal rendelkező jászsági településeken, így
Jászapátin, Jászárokszálláson és Jászfényszarun is megkezdik munkájukat az
okmányirodák,. Ez azt jelenti, hogy a jászberényiek mellett a jászjákóhalmiak,
jásztelkiek, alattyányiak, jászalsószentgyörgyiek, jánoshidaiak és a
jászboldogháziak tartoznak majd a jászberényi okmányirodához. Az okmányiroda
végleges helyét a városi Polgármesteri Hivatal 2. számú székházában (Lehel
vezér tér 31.) fogjuk kialakítani.
További feladatbővülés 2001. január 1-jétől
várható, amikor a járművezetői engedély, a forgalmi engedély, a
törzskönyv és a rendszámtábla kiadása is az okmányiroda feladatkörébe tartozik
majd.
Az EU csatlakozás feltételeként későbbiekben is
várható az okmánycsalád bővítése, így az okmányiroda feladatkörébe
kerülnek majd az adókártyával, a TB kártyával, a diákigazolvánnyal stb.
kapcsolatos ügyintézési tevékenységek is.