|
|
BETŰK A JUPITEREN - Robert Kern
A huszadik században a természet irodalmi ábrázolása általában nem a
szó szerinti, tényleges valóság leírásaként, mint önmagában érdekes és
értékes mozzanat értelmeződik, hanem strukturális, szimbolikus vagy
ideológiai jelentéssel társul. Tehát a természet nem fizikai léte
(hagyjuk a kérdést, vajon a természet ábrázolható-e pontosan, vagy csak
elfogadhatóan egy irodalmi szövegben), hanem a természeti képben
kifejeződő gondolat miatt érdekes, amivel mi ruházzuk fel a képet.
Ezért az irodalomtudomány professzorai, "bárhogy viszonyulnak
hétköznapi életükben a témához - jegyzi meg kissé provokatívan Lawrence
Buell - tudományuk gyakorlása közben gyakran válnak
környezetellenessé". Nem elég, hogy az olvasás során lényegtelennek
tekintik a szövegekben megjelenő helyszínek, a környezet valóságát -
hiszen, mint mondják, nem valóságról, csupán textuális konstrukcióról
van szó,
s ezért nem az úgynevezett "valósággal" kell foglalkozni, hanem amit a
kép (a szövegkonstrukció) közvetve jelent. Nem, ennél is tovább mennek:
tanítványaikat arra buzdítják, hogy hasonló szempontok szerint
olvassanak, és szimbolikus olvasatukat, a természetábrázolás
"jelentésének" megfejtését tekintsék az irodalomértés esszenciájának, sine qua non-jának.
Az ilyen olvasás-megértés azonban nemcsak azzal a káros következménnyel
jár, hogy az irodalom elszigetelődik a világtól, ami élettelivé tenné:
ha így olvasnak, maguk az olvasók is elidegenednek az olvasásuk
kontextusát adó környezettől.
Az elmúlt években számos író és kritikus
igyekezett megfordítani a folyamatot, hogy a környezet értékeit
felismerő hozzáállás alakuljon ki szöveg és olvasója között. Ezt a
tendenciát mutatja a "ökokritika" eljövetele és növekvő
intézményesülése is. (Hogy ez utóbbi jó-e vagy rossz, ki-ki döntse el
maga.) Az új irányzat kialakulásával együtt igény mutatkozik arra is,
hogy az irodalmi kánonba egyre több, a természetről szóló vagy a
környezet történeti és aktuális aspektusait vizsgáló szöveg kerüljön
be. Az ökokritikai megközelítés alapjául az a felismerés szolgál, hogy
- David Abram szavaival élve - "emberen túli" világban élünk (szemben a
természet megszelídítését vagy leigázását szorgalmazó felfogással, ahol
a "természetes" és az "emberi" szükségképpen a képzeletbeli skála két
végpontján helyezkedik el). Az ökokritika feltételezi, hogy az irodalom
képes sikeresen tükrözni a tényleges világot, még a pontos
reprezentáció nehézségei ellenére is. A posztstrukturalista ortodoxia
korában, amely szerint semmi nem létezik a szövegen kívül, újult
figyelmet kell fordítanunk az irodalom referenciális képességére, a
szövegek valóságára, akkor is, ha tudjuk, csak "fikcionális valósággal"
van dolgunk - mondja Buell, amikor rámutat: a környezettel foglalkozó
szövegek felmutatják és eredeti státuszába emelik a természet objektív
valóságát. Ez a felfogás a nyelv és az érzékelés szerepét is új,
tágasabb perspektívába helyezi, amikor természetes, a környezet által
meghatározott folyamatként tekint rájuk. David Abram osztja ezt a
felfogást, és Az érzéki bűvölete (The Spell of the Sensuous)
című művében életre kelti Ralph Waldo Emerson mitikus "természeti
nyelvét". Azt állítja, hogy a szavak (vagy a szavakat alkotó betűk)
eredetileg kapcsolatban álltak a természeti világgal. A csak
szájhagyománnyal rendelkező kultúrákban, ahol hiányzik a beszéd
grafikus megfelelője, a természeti környezet szövegszerű: az emberek
szó szerint olvassák a természet könyvét. Ezekben a kultúrákban a táj
"az elhangzó beszéd elsődleges vizuális megfelelője, minden szóbeli
kijelentés látható párja"; s maga a táj, a környezet "az értelmi
háttér, ahol a jelentés megmutatkozik és tovább burjánzik". Ezek a
kultúrák szöges ellentétben állnak az írást ismerő kultúrákkal, ahol
(az ábécé megjelenésével) absztrakt diszkurzív rendszer alakult ki, ez
kisajátította a természet szerepét, s megszakította a kapcsolatot a
természettel. Ezért történhet meg az írástudó kultúrákban, hogy a
természet úgy jár, mint a hegy, amiről Wallace Stevens egy késői
versében ír: "Ott volt, szóról szóra / A vers, a hegy helyén."
Bizonyos szövegek készségesebben válaszolnak az
ökokritikai olvasatra, mint mások - ahogy Buell fogalmaz, a környezet
megjelenítése "nyomokban fellelhető a legtöbb szövegben, de igazán csak
néhány írásban kap központi szerepet". Ennek ellenére számomra úgy
tűnik, az ökokritikai megközelítés akkor válik a legizgalmasabbá és
leghasznosabbá, amikor olyan művek környezethez fűződő viszonyát,
természet-orientációját vizsgálja, melyek elsődleges vagy
legnyilvánvalóbb problémafelvetése nem a természettel kapcsolatos. Úgy
tűnik, az ökokritika egyik célja, hogy kiemelje az adott szövegben a
környezeti valóságot, még akkor is, ha így szembehelyezkedik a
környezetet díszletként használó szöveggel és olvasási szokásainkkal,
amelyek hajlamosak a lényeget nem a környezet, hanem a díszletek között
kibomló cselekményben látni, a környezetet elsődlegesen szimbolikusnak
tekintik, azaz a tájat valami mássá változtatják.
Az ökokritika, amit egyszerűen irodalom és
környezet kapcsolatának vizsgálataként szokás meghatározni, könnyen
válhat tendenciózus, önellentmondásokkal terhelt vállalkozássá. Igaz,
rengeteg veszély fenyegeti a földet, a vizeket és a levegőt, az
élőhelyeket és a különféle fajokat, s ez igazolni látszik, hogy az
efféle agresszív megközelítés érthető, esetleg régóta esedékes. Mégis
úgy gondolom, hogy az ökokritika több kell legyen, mint a politizálás
legújabb, irodalmi vagy textuális eszköze. Az ökokritikusoknak nem
szabad megelégedniük az amúgy is megkérdőjelezett irodalmi kánon
határainak folyamatos feszegetésével, vagy hogy a különféle szövegekben
sóváran kutatják a természetes egyensúly és a bioszféra egészségének
megsértésére utaló jeleket. Hiszen nem nehéz ilyenekre bukkanni: még a
kortárs természet-irodalom legfőbb forrásainak tartott szövegekben,
például Emerson Természetében vagy Thoreau Waldenében is előfordulnak.
Az ökokritika a környezetvédelmet támogató
irányzat, ám elsődlegesen kritikai és irodalmi eszköz; olyan olvasási
stratégia, mely a szövegek új szempontú elemzését teszi lehetővé. Azt
vizsgálja, hogy a szövegen belüli és a szövegen kívüli, a keletkezés
kontextusát adó világ milyen viszonyban áll magával a szöveggel, és mik
a döntően befolyásoló körülmények. Ha elfogadjuk ezt az álláspontot,
minden szöveg a környezettel foglalkozik, de nem feltétlenül
környezetvédő. Az ökokritika szükségképpen egysíkúvá válik, ha csak a
környezetvédelem szempontjából káros mozzanatokra összpontosít, vagy
úgy mond értékítéletet egy-egy szövegről, hogy annak eszmeisége
mennyire felel meg egy ökológiailag szentesített viselkedésmódnak,
mintha kritikai szempontként fogadnánk el az irodalomtól távol álló
elveket, például Aldo Leopold "föld-etikáját" és az irodalomra
alkalmaznánk. "Valami - írja Leopold (Cseréljük ki ezt a ?valamit?
gondolatban ?egy szöveg?-re!) - akkor helyes, ha fenntartja a
természetes közösség integritását, stabilitását és szépségét. Ha erre
nem képes, létezése káros." Egy irodalmi szöveg értéke azonban nemcsak
etikai vagy ökológiai eszméinek függvénye - ha a szövegeket így
olvassuk, már nem irodalomként, hanem irányelvként vagy doktrínaként
tekintünk rájuk, és vagy azonnal elfogadjuk, vagy visszakézből
elutasítjuk. Sőt, ha az irodalmiság, illetve maga a nyelv
ellentmondásosan befolyásolja ember és természet viszonyát (ahogy azt
Abram felvetette), végső soron a szöveg sem lehet "helyes" - ha a
helyesség attól függ: a szöveg fenntartja-e az emberen túli világ
rendjét, egészségét. Mert bármilyen kis mértékben is, de az olvasásnak
és az írásnak szükségszerűen el kell szakadnia a természettől.
OROSZ KATA és SZABÓ MÁTÉ fordítása
|