|
|
Bíró Béla
MADÁCH ÉS DANTE
(részlet)
Az ember tragédiájáról töprengve sokan megállapították már, hogy
Madách világképe jellegzetesen dualista, azaz a drámában Lucifer és az
Úr igazsága csaknem egyenlő súllyal jelenik meg. Csakhogy a dualizmus
minden valóban mély istenképzet hátterében ott dereng. Még a hivatalos
egyházi doktrínához Madáchnál jóval hűségesebb Dante sem képes
elrejteni. (A szintén mélyen vallásos Eckhart mester vagy Böhme
miszticizmusáról nem is beszélve, melyek a dualizmus bizonyos
aspektusait szinte már explicite is vállalják.)
A Commedia és a Tragédia
közt azonban egyéb vonatkozásokban is különös párhuzamokra
bukkanhatunk. Az, hogy az Úr világa vizualizálhatatlan és ezáltal
racionalizálhatatlan is, hogy a létnek azok a dimenziói, melyeket az Úr
képvisel, nem a hagyományos értelemben vett (azaz "fizikai") térben és
időben találhatók, Dante számára is evidencia. Madách, amint azt
korábban is megkíséreltem bizonyítani,1 Éva álmát éppen e
vizualizálhatatlanság és racionalizálhatatlanság miatt nem jelenítheti
meg, de - feltevéseim helyessége esetén - közvetve (a tudatosan
megkonstruált hiány révén) ugyanúgy beépíti a műbe, mint ahogyan
(paradox megfogalmazások révén) Dante is megkísérli "megjeleníteni". A Paradicsom
XXVII. énekében, a Kristály-égbe érve, Dante meglepetten állapítja meg:
"Egyforma annak fényes, magas üdve / minden részén, hogy még csak azt
se sejtem, / hogy Beatrice mely tájába vitt be."
Beatrice pedig így fejti meg a rejtélyt: "S ez az ég nincs már semmiféle térben, / csak az Úr lelkében...", illetve időbeli aspektusban: "ez [mármint a Kristály-ég - B. B.] a cserép, amelybe gyökérrel / nyúl az Idő, míg más egekbe lombbal..."
Az az idő, illetve öröklét azonban, melyet a
szublunáris világ, illetve az egyenletes mozgású égi szférák
képviselnek, az állócsillagok szféráján túli Kristály-égben gyökerezik
ugyan, de az alacsonyabb szférákban szökken szárba, illetve lombba -
mintegy fejjel lefelé. Mert a Kristály-ég határán az irányok
átfordulnak, egyfajta geometriai inverzió következik be.
Dante univerzumának térbeli felépítése különben
is rengeteg fejtörést okozott az értelmezőknek. A költő (erre Dantéról
és Miltonról írott esszéiben már T. S. Eliot fölfigyelt) alapvetően
vizuális alkat (szemben Miltonnal, aki alapvetően auditív és
Shakespeare-rel, aki Eliot szerint egyszerre vizuális és auditív).
Ezért az Isteni Színjátékban leírt univerzumot az értelmezőknek geometriailag is a lehető legkomolyabban kellett venniük. (Patapievici 2004. 84.)
És éppen ez okozta a problémát. Dante leírásai
olyan - első látásra paradox - Mindenséget sugalltak, melynek egyszerre két középpontja van: egy belső és egy "külső". Az érzékelhető
szférák a Földet övezik, középpontjában a Sátánnal, akit a középkori
világkép az érzékelhető világ térbeli centrumában lokalizál. (Madách az
időben helyezi Lucifert középpontba úgy, hogy a Londoni színt, a drámai
világ jelenét, ábrázolja Lucifer voltaképpeni "világaként".)
A Pokol legbelső körén túllépve azonban az
irányok is átfordulnak, Dante és Vergilius útja a Sátán csípője mellett
elhaladva többé már nem lefele (és mint látni fogjuk "befele"), hanem
felfele (illetve mint látni fogjuk, "kifele") vezet (Pokol, XXXIV,
88-93). Az ugyancsak kilenc - de ezúttal érzékelhetetlen - szférából álló Empyreum középpontjában viszont az isteni Fény és Szeretet áll.
Ráadásul a Kristály-eget meghaladva a "kint" és
a "bent" fogalmai is megcserélődnek. Mégpedig úgy, hogy a Kristály-ég
után következő deocentrikus égi szférák (az angyal-seregek) és "mennyei
rózsa" szirmai (melyek a Pokol köreinek felelnek meg), bár a Föld köré
domboruló belső szférákhoz (az érzékelhető világ égi szféráihoz)
viszonyítva egy külső középpont (az isteni "Pont") köré domborulnak,
egyben a diabolocentrikus égi szférákat (az érzékelhető világ égi
szféráit) is "körülölelik". Az átfordulás a Föld középpontjában történt
átfordulás tükörképe, csakhogy az inverzió ezúttal az érzéki világ "perifériáján" következik be. E külső fordulópont mégis a belsőt tükrözi. Dante eddig kifele haladt, mostantól befele fog haladni. (Tehát éppen fordítva, mint pokolbeli útja során.)
Az irányváltásnak a szféráknál is komoly
következményekkel jár. Azoknak a szféráknak, melyek korábban (belülről
nézve) homorúak voltak, kívülről nézve domborúakká kell lenniük, és
amelyek a Kristály-égből nézve még homorúnak látszhattak volna, az új bentről szemlélve (mely az érzéki világ nézőpontjából kintnek
minősülne) domborúakká kell alakulniuk. Ez csak akkor következhet be,
ha a gömbök középpontja is bentről kívülre kerül, azaz magukat a
koncentrikusan egymásba épülő gömböket, mint egy kesztyűt kifordítjuk
(Patapievici 2004. 67.) Így ami korábban belül volt, valóban kívülre
kerül, ami meg kívül volt, az belülre. Ezért az egyes szférák
méreteiket is megváltoztatják, a belső szférák átmérője megnyúlik, a
külsőké megrövidül, a kifordítást követően csakis így férhetnek el
egymásban. Emiatt azonban a haladási irány a kifordítást követően sem
változik: Dante és Beatrice befele haladva is "felfele" közelítik meg
az "isteni Pontot".
|