Ormos
Mária
Körkép
világválság idején
A
gazdasági világválság általános és magyar adatait meglehetősen jól ismerjük, és
többé-kevésbé nyugvópontra jutottak az 1929–1936 között lezajlott nagy politikai viták is. Ezért
amikor belekezdtem a világválsággal kapcsolatos hazai irodalom olvasásába, mindenekelőtt az a kérdés
foglalkoztatott, hogy a magyar közélet miként válaszolt a nagy kihívásra.
A közélet körébe bevontam a szigorúan szakmai állásfoglalások és az érdekelt
gazdasági csoportok képviselőinek megnyilatkozásai mellett publicisztikai jellegű
szövegeket, sőt még olyan írást is, amelynek ügybuzgó, ám dilettáns
szerzője saját
pénztárcáját sem kímélte, csak hogy hallathassa szavát a nagy nemzeti
nyomor felszámolása vagy enyhítése érdekében. A kiadványok nagy mennyisége miatt azonban
teljességre e cikk kereteiben távolról sem törekedhetek. Meg kell elégednem az irányzatok néhány
képviselőjének rövid bemutatásával.
Két tételt szeretnék
előrebocsátani. Az első, hogy a két háború közötti gazdasági folyamatok szokásos korszakolása nem felel meg teljesen a
valóságnak. Az igaz, hogy a gazdaságban megfigyelhető bizonyos hullámzás, de az már
nem, hogy a háborút
követő hosszabb-rövidebb válságperiódust 1924-től általános fellendülés
követte volna, továbbá az sem, hogy a válság 1932-ben véget ért, és
újabb felvirágzás
kezdődött. A válság nem ért véget, hanem beletorkollott a háborús
felkészülésbe,
illetve magába a háborúba. A válság a két világháború közötti 21 évet (ilyen vagy olyan
formában) végigkísérte,
és ennek az európai szereplők zöme tudatában is volt. A zavartalan felvirágzás
néhány évéről világviszonylatban kizárólag az Amerikai Egyesült Államok esetében lehet beszélni, de
még itt is megszorításokat
kell tenni, Európában pedig egyedül a német gazdaság fejlődött látványosan, de egyáltalán
nem felhőtlenül.
A második tétel, hogy a szakemberek és az érdekeltek egy csoportja éppen a
gazdasági világválság évei alatt mondta ki a változtatás szükségességét, és jelölt meg
olyan irányt, amely a kapitalizmust új utakra terelheti, és megkímélheti
a világválsághoz hasonló megrázkódtatásoktól. Az ekkoriban megfogalmazott elvek és javaslatok
előzményei már a húszas években megfogalmazódtak, de a javaslatok a
világválság éveiben
kristályosodtak ki. Bár a viták hevében mindenütt több áramlat került felszínre, és
számos élharcosa akadt olyan eszméknek is, amelyek utóbb téveseknek bizonyultak, mégis állítható, hogy szellemileg
voltaképpen minden készen állt a nagy váltáshoz, amelynek érvényesülését Európában a politika ekkor
még megakadályozta.
A válság előérzete
A magyar gazdaság folyamatos válságállapotával
kapcsolatban nem lehet tisztem, hogy felsorakoztassam az ismert
adatokat. Ehhez elegendő felütni Eckhart
Ferenc összefoglaló művét,1 illetve a közelmúlt feldolgozásait.2 Idézek
azonban néhány kortársat, igazolandó, hogy az emberek valóban válságtudattal éltek, és rossz előérzetük
volt a jövőt illetően. A Budapesti
Kereskedelmi és Iparkamara 1928-ban már oly tragikusnak vélte a
kereskedelmi mérleg 3 éve tartó passzivitását, hogy e kérdésről több mint
200 oldalas emlékiratot készített.3 Ebben
bemutatják, hogy a növekvő kereskedelmi deficit már passzívvá tette a fizetési mérleget is, amit a kormány csak újabb és újabb hitelekkel tud
eltüntetni. Erről pedig a
Kamara így vélekedik: “A fizetési mérleg passzivitásának
hitelműveletek útján
való fedezése állandóan növeli nemzetgazdaságunk kamatterhét, fokozza gazdasági és politikai
függőségünket.” Az orvoslás
érdekében a testület már ekkor, 1928-ban “előre megszabott tervet”
követel.4
Ugyancsak
1928-ban jelent meg Alföldi Antal
feldolgozása a budapesti bankok történetéről.5 E
könyvben a Bethlen
által végrehajtott szanálásról a következők olvashatók: “Amíg a korábbi
években megnyilvánuló állam-eladósodás
és pénzinfláció nyomán igen gyorsan jelentkezett
a magángazdaság csődje, addig most
az előzők szanálását nem követte rögtön a magángazdaság
gyógyulása, hanem az
még nehéz hónapok, évek előtt
áll.” Ugyanakkor a mintegy 40 százalékos
áresés miatt a mezőgazdasági birtok nyakig eladósodott. “Az iparra a koronaromlásból eredő gyártási és eladási
ösztönzés a stabilizáció után megszűnt, a belföldi fogyasztás
lényegesen a tényleges szükséglet alá
csökkent.” Csak néhány iparágban mutatkozott
“valamelyes javulás”, egy sor ágazat helyzete továbbra is sivár.6
A pénz túl drága, a kamat
túl magas, a tőzsdén teljes a depresszió
– sorolja Alföldi. Az 1926-os évet a szerző így jellemzi: “A csonka országban
elhelyezkedést nem találva egész társadalmi rétegek mennek tönkre, és a megmaradók is nyögnek a
súlyos közszolgáltatások terhe
alatt.”7 A szerző szerint jelentékeny javulásról csupán 1927–28-ra
vonatkozóan lehet beszélni. Alföldinek eszébe sem jut, hogy akár csak e két évre nézve is “fellendülést” emlegessen. Annál is kevésbé, mert a
kereskedelmi mérleg passzívuma az 1925. évi
46 millió
pengőről előbb 82-re, azután 1927ben 350 millióra nőtt. Következtetése pedig így hangzik:
“Sajnos, mint előbb láttuk, a
belföldi tőkeképződésnek még anynyi kerékkötője van, hogy hosszú, hosszú éveken át gazdasági
életünk forgótőkehiányban fog
szenvedni.”8 A sokáig sorolható további részletek nélkül is
érthető, ha Éber Antal, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke 1932-ből
visszanézve ezekre az évekre “álkonjunktúráról” beszélt.9
A húszas évek hozama nagyjából úgy fogalmazható
meg, hogy sikerült kikeveredni a teljes gazdasági csőd gödréből, és
keserves küzdelmek árán elkezdődött a gazdaság egy ágának, az iparnak az
átszerkesztése.10 Ez
nemzeti teljesítményként nemcsak nem kevés,
de nagyon is méltánylandó, azt azonban mindenképpen kizárja, hogy fellendülésről vagy felvirágzásról
lehessen beszélni.
A válságtudat és a még nagyobb bajok előérzete nemcsak a magyar közéletet jellemezte. Már ennek
volt a jele az 1922-ben
ülésező, botrányos kudarccal záruló genovai konferencia.11
Ugyanennek a lelki állapotnak köszönhető, hogy az állítólagos virágzás
kellős közepén, 1927-ben a Népszövetség ernyője alatt összehívtak egy újabb világgazdasági (valójában zömmel
európai) konferenciát, amelynek
a feladata a gazdasági bajok
orvoslási
javallatainak kimunkálása volt.12
A háttérben ott állt több
olyan közgazdász, akik már jó ideje a
tőkés gazdaság működési problémáiról gondolkoztak. Legismertebbé vált közülük
John M. Keynes,
aki már 1920-ban megjelent munkájában szörnyű jövőt jósolt
Európának, ha fenntartják a szerinte (és sok más szerint) tökéletesen hibás békeszerződési előírásokat a
jóvátételi kötelezettségekre nézve,13 és aki
a húszas években nem győzte sürgetni, hogy
hagyjanak fel az “aranyalap
mindenekelőtt” steril és veszélyes elvével, valamint hogy biztassák a tőkét
befektetésekre és munkahelyteremtésre. A gazdaság automatikus működésének
ricardói elméletét már előzőleg is közgazdászok tucatjai bírálták. Volt, aki a gazdaság történetiségére,
volt, aki nemzeti meghatározottságaira, volt,
aki társadalmi összefüggéseire mutatott rá. Nagy-Britanniában
közgazdasági iskolák szerveződtek a klasszikusnak nevezett liberális
tételek bírálata körül
Cambridge-ben és Oxfordban. Gustav Cassel megteremtette a modernizáló
svéd iskolát, az USA-ban javában tevékenykedtek
a “Plan”, a tervezés hívei, és
Werner Sombart is új elveket kezdett fejtegetni.14 Hasonló
húrokat pengettek liberális és egyes
munkáspárti, valamint szocialista
pártkörökben is. Az ajánlatok valamilyen formában mind tartalmazták az állam nagyobb részvételét a gazdasági
kérdések intézésében, és a különbségek
leginkább a mértékben és a mikéntben mutatkoztak. A szakemberek jelentős része abban is
egyetértett, hogy az elzárkózás és a már kegyetlen eszközökkel zajló piaci csata
helyett nemzetközi megegyezésekre volna szükség. Nem volt, nem
lehetett tehát titok, hogy ha a dolgok a háború utáni állapotukban maradnak, akkor előbb-utóbb nagy megpróbáltatás
következik be.
Liberalizmus –
neoliberalizmus?
Mint lenni szokott, a világválság
mégis váratlanul csapott le.
Egyetlen kormánynak
sem volt nemhogy forgatókönyve, programja, de halvány fogalma sem arról,
hogy mit is kellene tenni. A kormányok kapkodtak, tűzoltással foglalkoztak, és a nagyhatalmak
a legváratlanabb lépésekkel lepték meg és zavarták össze még jobban a világot.15 Nem véletlen,
hogy világszerte – így Magyarországon is – hozzáértők és laikusok egész tömege szólalt meg. A vélemények
mindenütt alaposan megoszlottak. Az egyik alaptípust azok képviselték, akik a klasszikus liberalizmus elkötelezett
híveként a mások által javasolt állami beavatkozással, “tervezéssel”
szemben épp a fordítottját követelték. Azt, hogy az állam vonuljon ki minden
általa elfoglalt gazdasági pozícióból, merthogy a bajokat éppen az illetéktelen állami jelenlét váltotta ki. E nézetnek voltak színvonalas
és ékesen szóló képviselői, de az idő eljárt a fejük felett.16
Velük keveredtek heves
vitába azok a gondolkodók, akik megmaradtak ugyan a politikai liberalizmus talaján, és
mind a
magánkezdeményezést, mind a demokratikus kereteket meg akarták őrizni, de
úgy vélekedtek, hogy a kapitalizmus működési zavarainak kiküszöbölése
érdekében szükség van a klasszikus liberális gazdasági elvek felülvizsgálatára,
új elvek és új gyakorlat kialakítására. Szerintük a gazdaság automatizmusa jól szolgálta
a kapitalizmus kezdeti korszakát, de teljességgel használhatatlanná vált a tömegtermelés
idején. Mondandójuk lényegét abban lehet összefoglalni, hogy az államnak többé
nem az a feladata,
hogy árgus szemekkel óvja a pénz aranyhoz mért állandóságát, hanem az, hogy befektetésekkel, a
befektetések inspirálásával
(adó és kamatpolitika) elősegítse új munkahelyek teremtését, szélesítse a fogyasztói bázist,
a piacot, a pénzt pedig minél okosabban és minél gyorsabban mozgassa, de anélkül, hogy a
szó hagyományos
értelmében vett inflációt idézne elő. Ez nyilvánvalóan a korábbiaknál jóval nagyobb állami
beavatkozást és
egyúttal felelősséget vont maga után.
Végül felléptek a vitában olyanok, akik a diktatúra hívei vagy már
“élvezői” voltak, és azt hirdették, hogy a bajokon kizárólag az
állam teljhatalmú gazdasági intézkedési rendszere keretében lehet segíteni. Ez eleve feltételezte, hogy az állam
korlátlan hatalommal rendelkezik. A klasszikus liberalizmus hívei vissza akartak térni a szabadkereskedelem rendszeréhez, a
neoliberálisok nemzetközi megegyezéseket szerettek volna elérni, a
dirigisták viszont nemzeti autarkiát követeltek az általuk elképzelt “nagy
térben”.
Magyarországon a klasszikus liberalizmus képviselői még 1921-ben felállították
egyesületüket, amelyet nem véletlenül a
szabadkereskedelem bajnokáról, Richard
Cobdenről neveztek el.17 Egyik képviselőjüket, Hegedűs Lórántot még az a megtiszteltetés is érte,
hogy a háborút követő
amerikai válság idején Keynes és Cassel társaságában meghívták a helyzet elemzésére, aminek azonban pénzügyminiszteri
kálváriája miatt nem tudott
eleget tenni. A cobdenisták eleinte a fent vázolt “klasszikus liberális” szellemben nyilatkoztak, de mondandójuk hamarosan eklektikussá vált, és néhány év
alatt szinte valamennyien a mérsékelt
állami beavatkozás és a modernizálás
gondolata mellé álltak.
Abban a vitában, amelyet gróf Károlyi Imre könyvecskéje váltott ki,18
Éber Antal 1931-ben a “tiszta” liberális elveket képviselte.19 Denaturált
kapitalizmus című cikkében azt fejtegeti,
hogy a problémák nem a kapitalizmus természetéből, hanem az állami beavatkozásból
erednek. Az állami beavatkozás “antikapitalista politika”, amely megzavarja az üzleti életet és a piaci viszonyokat. “A
klasszikus kapitalista rendszer a szabadkereskedelem,
a nemzetközi munkamegosztás és a nemzetközi munkavándorlás szabadsága.”20 Ezt az
állam megzavarta a munkanélküli-segélyekkel, az árakba való belenyúlással és más
erőszakos lépéseivel.
A dogmatikus liberálisok eszmei elbizonytalanodását némileg már jelezte a Budapesti Kereskedelmi és
Iparkamara 1932-ben publikált emlékirata, amelyet ugyancsak Éber Antal, a
Kamara elnöke készített.21 Az
emlékirat támadja a hazai gazdaságpolitikát a
közterhek megnövelése és az elhibázott kereskedelempolitika miatt. A vámtarifát rossznak
tartja, és
hozzáteszi: “Egyáltalán, kis és mezőgazdasági
országra nézve egyedül a szabadkereskedelem, vagyis az az állapot lehet
előnyös, amikor az egyenlőség elve automatikusan jut érvényre.” Nyilvánvaló, hogy a jó öreg Cobden szólalt meg itt, csak éppen nem a fergeteges gyorsasággal iparosodó és birodalmat
építő Angliában, hanem a “kis és mezőgazdasági” Magyarországon.
Röviddel ez után a
szerző azzal lepi meg
az olvasót, hogy aktív gazdasági programot követel a kormánytól, mégpedig
olyant, amely az állami beavatkozás (egyáltalán tevékenység) lebontására irányul. Megvetéssel említi, hogy a kormány a világ
gazdasági állapotának bizonytalanságára hivatkozva elhárítja magától a
gazdasági tervezést.
Ugyancsak ellentmondásos a hazai gazdasági
liberalizmus egy másik jelentős képviselőjének, Balla Antalnak korabeli nézetrendszere. Gazdaságtörténeti feldolgozásában a
hadigazdálkodást azonosítja az állam gazdasági szerepvállalásával.22
A fő problémát láthatóan az jelenti számára, hogy a “kollektivista”,
állami szerepvállalására irányuló elveket a leghatározottabban olyan rendszerek
képviselték és ültették át a gyakorlatba, mint a bolsevizmus, a nemzetiszocializmus és a fasizmus.
Balla nem szimpatizált egyikkel
sem, a nagy amerikai kísérlettel,
Roosevelt elnök New Dealprogramjával pedig
egyelőre nem tudott mit
kezdeni. Mindenesetre nem hitte, hogy az emberiség “visszakívánkoznék a rendiség bilincseibe”, vagyis hogy vágya a totális állami formációkra irányulna.23
Azt gondolta, hogy a világ két részre oszlott, az
individualizmus és a kollektivizmus
híveire,
és nem vette észre, hogy
az individuális szabadságot védeni kell egy nagyobb állami gazdasági
szerepvállalás mellett is.
Ezzel szemben a totális
diktatúrák vállalkozásáról
Balla helytállóan vélekedett. “Azt tapasztaljuk – állapítja meg –, hogy az új európai
kollektivista forradalom azokban az országokban tört elő, ahol a társadalmi és
gazdasági viszonyok nem voltak egészségesek… Ennek megállapítása igen fontos,
mert lehetetlenség biztos és nagy jövőt jósolni hiedelmeknek, új tanoknak, új
intézményeknek, melyek
nem hosszú fejlődés eredményei, hanem egy beteges társadalmi közületből
robbanásszerűen törnek elő mint az új európai forradalom három formája.”24
Így ennek a “neokapitalizmusnak” nem is jósol nagy jövőt.
Mindezek után egy váratlan fordulattal a szerző
mégis kerek perec kijelenti, hogy végre kell hajtani a kapitalizmus megreformálását. “Ezért a kapitalizmus –
írja –, ha meg akar maradni, nem mulaszthatja el a termelés és a fogyasztás
közötti egyensúlytalanság kiküszöbölését. Ha meg tudta szüntetni a fejetlen, nyakló
nélküli termelést a kartellekbe és trösztökbe való tömörüléssel, akkor ez sem lesz
lehetetlenség….” Az egész gazdaságot át kell szervezni annak érdekében, hogy
biztosítékot lehessen találni a szegénység és az újabb válságok ellen. Gyakorlati javaslatai – szövetkezeti szervezés,
részesedési elv megvalósítása, kisüzemek
támogatása, földreform – elképzelhetetlenek voltak messzemenő állami
részvétel nélkül.
Végső következtetése így hangzik: “Minden reform, újítás csak a meglévőből indulhat ki, és csak annak a gazdasági elrendezésnek
van jövője, amely biztosítja
valamilyen formában az egyén felelősségét, helytállását, szabad kezdeményezését és jogait.”25 Ezzel
nyilvánvalóan az állami
beavatkozás neoliberális hívei is egyetérthettek.26
Kifejezetten neoliberális pénzpolitikai elveket fogalmazott
meg Koós Zoltán, a Magyar Földhitel
Intézet vezérigazgatója egy Hegedűs Lóránt által szerkesztett kötetben.27 A
szövegekből megállapíthatóan a magyar
szakértők ismerték a korabeli közgazdaságtan külföldi szerzőinek véleményét, Koós
viszont nemcsak ismerte, de
alkalmazta is elveiket. Abból indul ki, hogy a haladás lényege a “legszélesebb tömegek
életszínvonalának emelkedése”. Ezt kizárólag a termelőmunka tömegének
fokozása révén lehet elérni,
a munkaeredmény jelentékeny részének újabb termelési célokra való befektetése útján. Ennek
elérése érdekében – véli – az aranyvaluta-rendszert rugalmassá lehet tenni, és a
zökkenőmentes fejlődést kiigazítások és nemzetközi megegyezések
segítségével biztosítani lehet. Keyneshez és társaihoz hasonlóan dogmatikusnak és elavultnak tekinti azt az
álláspontot, amely szerint a fő feladat a papírpénz és az ércalap közötti arány állandóságának megóvása. Szerinte nem e viszonyt, hanem az értékszintet kell relatíve
állandósítani. A dolog lényege abban áll, hogy megőrizzék a pénz “józan
állandóságát”, ami által kapcsolódni lehet
a nemzetközi aranyvaluta rendszerhez is, tudniillik abban az esetben, ha az
egyáltalán létezik. (Mindenesetre a harmincas
évek második felében ez a rendszer nem működött. Ezt is figyelembe véve) Koós azt
gondolta, hogy a kérdés világméretű rendezése nem lesz lehetséges nemzetközi
megegyezések nélkül. A pénzügyes
közgazdász fejtegetését az élet –
jóval később – minden lényeges elemében igazolta.
Ugyanebben a kötetben a szerkesztő, Hegedűs Lóránt is közölt egy tanulmányt.28
Noha ő eredetileg a klasszikus liberalizmus hívének vallotta magát, egy téren, és éppen a pénzügyek
kérdésében úgyszólván
ki volt rendelve arra, hogy modernizáló legyen. Pénzügyminisztersége
idején ugyanis azzal kísérletezett, hogy minden elképzelhető fedezet
nélkül csináljon nemzeti valutát. Ezt pedig kemény állami beavatkozás és a pénz
merőben új megítélése nélkül képtelenség volt elképzelni is. Hegedűs joggal gondolta, hogy kísérletét
utóbb Keynes és Cassel elméletileg igazolta. Hegedűs különválasztotta az arany
és a valuta kérdését.
Szerinte saját értékmérőjét minden államnak magának kell megteremtenie, és az ő
dolga, hogy gondoskodjék az állandóságáról, míg a világ aranyvaluta rendszerét és annak
működési módját
a világ államai közös megegyezésekkel alakíthatják ki. Fellner Frigyessel ellentétben nem hitt
abban, hogy a pénz problémáját az arany kitermelésének csökkenése
okozná.29 Szerinte a világháború után keletkezett pénzprobléma nem
az arany, hanem a gazdaságpolitika problémája. Ebből következik az is, hogy a pénz- és
hitelpolitika célja nem lehet a nemzetközi árfolyam mindenáron való fenntartása, hanem a
belföldi árszínvonal viszonylagos tartóssága. A “józan állandóság” – mint Koós
is hangsúlyozta. Ez
annyit jelent, – vonja le a végkövetkeztetést Hegedűs –, hogy át kell térni “a manipulált,
vagyis igazgatott pénzrendszerre”.
Az állami beavatkozással kapcsolatban a kolozsvári
Diamant Izsó a következő
kérdésekre kereste a választ: alkalmas-e a “tervgazdaság” a válságok elkerülésére, vajon csak a
kommunizmusban lehetséges-e, vagy pedig összeegyeztethető a
magántulajdon és az egyéni kezdeményezés
elvével, és vajon ki lehet-e építeni fokozatosan vagy csak radikális módon.30 Magukból
a kérdésekből kitűnik, hogy a szerző
“tervgazdaság” fogalma nem esik egybe a szovjet tervgazdasággal, amelyet azután részletesen bírál
is. Álláspontját Diamant így foglalja össze:
“A szabad gazdasági rendszer ricardói tiszta elgondolásban sohasem létezett, mert a
rendszer csírájában is benne voltak a tervgazdasági elemek, mert a kibontakozás és fejlődés folyamata alatt újabb tervgazdasági elemek
kerültek bele, mert minden válság
gazdagította a rendszert eladdig
összeférhetetlennek hitt
tervgazdasági elemeivel, és most, kétségtelenül az orosz tervgazdaság hatása alatt is, minden
utópista közgazdász és reálpolitikus egyaránt csak olyan expedienst tud
ajánlani és a valóságba átültetni, amely a tervgazdaság ideológiájából származik.”31 Ennek
szerinte egy olyan elegy lesz az eredménye, amelyben a gazdasági
automatizmus és az individualizmus összetalálkozik bizonyos tervezett
irányítással és állami beavatkozással.
A szovjet tervgazdaságról a szerző viszont azt állapítja meg, hogy tele van kapitalista
elemekkel, méghozzá a kapitalizmusnak nem a jó, hanem a rossz elemeivel. A
sztálinizmus nyugati tőkével, nyugati mintára és nyugati szakértőkkel valósítja meg a
tervgazdaságot. Diamant szerint a rendszer be fog szorulni ellentmondásos, egymással összeegyeztethetetlen
alkotórészei közé. Végül arra a következtetésre jut, hogy “csakis egy
szervezett és irányított kapitalizmus, egy szabad akaratból önmagát organizáló
gazdasági rendszer
felelhet meg ama rendeltetésének, hogy a gazdaságot mai válságos helyzetéből kivezesse, a jövőben
is elkerülhetetlen válságok kihatásait enyhítse, és a gazdaságnak minél kisebb kilengések által zavart
fejlődését biztosítsa”.32
Ugyancsak a “vegyes” gazdálkodás mellett szólalt meg
Dános Árpád egyetemi magántanár.33 Számára
nem volt kétséges, hogy szükség
van állami beavatkozásra, de az állami
jelenlétet bizonyos területeken csökkenteni, másokon növelni szerette volna. A
leépítések terén nagyjából
ugyanazt mondta, mint Éber Antal, ezzel szemben azt szerette volna, ha az állam fellép a több termelés és a minőség érdekében, és ha minél több közmunkát
finanszíroz.
Az állam által irányított
kapitalizmus egy további
híve, Halász Elemér, ny. székesfővárosi tanácsnok egyenesen “jóléti”
államelméletről
szól, amely szerinte már megszületett.34 Ennek követelményeit is megfogalmazza. “Az állam köteles gondoskodni
arról, hogy minden polgára, a legszegényebb is emberi módon meg tudjon élni munkájából, és el tudja tartani
családját. Az állam köteles gondoskodni a munkaalkalmakról, köteles megvédeni a
dolgozót a kizsákmányolástól, köteles
földet adni a földművesnek és munkaeszközöket a munkásnak. Nivellálni
kell az egyes országok lakosai között a vagyont. Ez a mai kor eszméje.” Látható, hogy Halász nem gazdasági, hanem államjogi területen mozgott, és olyan követelményeket
fogalmazott meg, amelyek túlmentek a korszak közgazdasági fejtegetésein.35 Az
általa megfogalmazott koreszmét –
véli – csak kiegyenlítődés révén lehet megvalósítani. Mindez szerinte világméretű változások következménye,
és nem lehet kizárólag a világháborúval
és a békerendszerrel megmagyarázni.
Következésképpen eltávolítani sem
lehet a problémákat valamilyen új békekötéssel. E felfogás nyilvánvaló
ellentétben állt a sokat hangoztatott szlogennel, miszerint Magyarország minden keserve Trianonból ered,
és csupán a békeszerződést kell revideálni hozzá, hogy minden visszakerüljön a régi kerékvágásba.
Halász szerint másról van szó. “Megváltoztak
a megélhetési lehetőségek, megváltozott
az életmód és a gondolkodás az emberi jogokról, megváltoztak az életszükségletek, meg
kell ennél fogva változni az önálló társadalmi rendnek és fönnforgó vagyoni
elosztásnak is.”36
Nagyobb állami
szerepvállalást és “bizonyos mértékű tervgazdálkodást” reklamált Kelemen
Móric gépészmérnök, a Magyar
Racionalizálási Bizottság ügyvezető igazgatója is azon az ankéton, amelyet
1933 tavaszán két mérnöki szervezet rendezett az úgynevezett “országrendezésről”.37
Álláspontját igazolandó Kelemen hivatkozik a szovjet ötéves tervre, az amerikai Planning
mozgalomra, valamint
az amerikai racionalizálási eredményekre.38 Az orosz
rendszert “erőszakos
terror mellett kifejlődő államkapitalizmusnak” nevezi, de
szerinte azt is érdemes lenne közelebbről megvizsgálni a világnézeti kérdéseket
kikapcsolva. Meg van győződve róla, hogy Hitler orosz hatásra vezeti be a négyéves
tervet. Kelemen azonban nem e típusok követését ajánlja, hanem az amerikai kezdeményezésekről beszél igen
melegen. A legfontosabbnak a gazdasági ágazatok koordinálását és a
racionalizálást tartja, s ezt nevezi “bizonyos fokú” beavatkozásnak.
A korabeli modern tanok
követői és megfogalmazói között megemlítem még Magyar Miklóst, aki a világválságot egyértelműen
rendszerválságként kezelte.39 Legfontosabb állami feladatként a munkahelyteremtést
jelöli meg, hangsúlyozva,
hogy a beavatkozás fő eszköze a pénz, legfontosabb célja pedig a minél több munkahely. Hosszan vitázik
azokkal, akik
szerint a problémákat a gépesítés és a gépeknek köszönhető túltermelés okozza.
Szerinte ugyanis a fogyasztás növelésének beláthatatlan és sokkal nagyobb lehetőségei vannak,
mint amennyire a gépek termelékenységét fokozni tudjuk. A fogyasztás pedig akkor
nő, ha van munka, és ha emelkedik a közműveltség, tehát az igény. Az aranyalap
kérdésében Koóshoz és Hegedűshöz hasonló nézeteket vall.
A világválságot Magyar arra
vezeti
vissza, hogy a gazdaság világgazdasággá vált, e tényt azonban többnyire nem ismerték fel időben.
Felismerte azonban Keynes és még néhányan, és ők meg is tették a javaslataikat.
Mivel a gazdaság világgazdasággá
vált, az elzárkózás, az autarkiára törekvés, a gazdasági nacionalizmus
nem vezethet eredményre. Elkeseredetten támadja Oswald Spengler
civilizációelméletét, mert szerinte “képtelenség az a gondolat, hogy a kultúrát a legnagyobb politikai
felfordulás is képes volna megsemmisíteni”. “Nem a kultúra, hanem mindössze a
kultúrjavak birtokosai
forognak veszélyben” – írja. “Míg olyan emberek között mozgunk, akiknek sem mindennapi kenyerük,
sem ruhájuk, sem lakásuk nincsen, akiket a társadalom sorsuk intézésébe
be nem von, akik az
anyagi és szellemi javak birtokától szinte örökre el vannak vágva, míg a tudomány és a társadalmi
élet nagyjai meg nem
oldják azt a csodát, hogy ne a nyomor, a munkanélküliség, az erkölcsi züllés legyen a polgári élet
kerete, addig gúnyként hat a kultúra túléléséről még csak beszélni
is.”40
Az amerikai Cole-ra41 hivatkozva
Magyar megállapítja, hogy
kizárólag a forgalom feltételeinek a
javítása lehet a helyes megoldás, amihez az út
a fogyasztás növelésén,
ehhez pedig a munkaalkalom teremtésén
keresztül vezet. Ezt szerinte sem világméretekben, sem Magyarországon nem
lehet a mezőgazdaság kereteiben megoldani, mert még a fogyasztás jelentős növekedése
esetén is feleslegessé válik a
mezőgazdasági termelők jó része. Könyvét Keynes egy
átfogalmazott gondolatával
zárja: “A nyomor és a kétségbeesés rossz tanácsadó, és hihetetlenül megtermékenyíti, hihetetlenül fogékonnyá teszi az embereket a szélsőséges gondolatok befogadására, amelyeket figyelemre
sem méltat a rövidlátó, lekicsinyel az, akiben nyoma sincs az emberismeretnek, s ámulattal fogadja, amikor a szenvedélyek
elemi erővel kirobbannak.”42
Végül szólnom kell a neoliberálisok sorában Malcomes Béláról, több közgazdasági és gazdaságtörténeti
mű szerzőjéről.43 Malcomes
“szabadgondolkodó”, a
gazdaságról világméretekben gondolkodik, és a
világválságot rendszerbeli problémának
tekinti. Az érvényes és még mindig működő gazdasági
elveket elöregedetteknek
tartja, új tézisek kidolgozását sürgeti, de fél
attól, hogy “a szakértők egy túlságosan ortodox szellemben kapitalisták, hogysem a
rendszerváltás szükségességét, amely a modern
gazdaságfejlődésből adódik, belássák…”44 Márpedig
– véli – be kell vezetni a szabályozás bizonyos elemeit. Egy másik írásában még világosabban kimondja, hogy a termelést irányítani kell, és
ebben a vállalkozó érdekei
mellett figyelembe kell venni a munkás és a fogyasztó szempontjait is.45
Érdekképviseleti,
rendi, korporatív állam?
Az állami beavatkozás gondolatának Magyarországon is
megjelent az a változata,
amely szétágazó,
vegyes szellemi forrásokra támaszkodva, merőben új társadalmi formációt, a rendi,
érdekvédelmi, vagy
korporatív szervezetet szerette volna
megtenni gazdasági irányító erővé. Ez az áramlat az egyik oldalon az olasz korporatív szervezkedésre
utalt, amelynek az eredete a szindikalizmusban volt kereshető,46 a másikon viszont két pápai enciklika, a
“Rerum novarum” (1891) és a “Quadragesimo anno” (1931) volt az ihletője. Az elsőt
Gömbös Gyula miniszterelnök környezetének egy része, a másodikat
többnyire keresztény politikusok és gondolkodók képviselték. A két vonalnak voltak közös vonásai,
továbbá érintkezési pontjai, mégsem voltak azonosak, még ha vulgáris szinten
maradó írások esetében
az elkülönítés úgyszólván lehetetlen vagy legalábbis nagyon nehéz.
A Gömbös által meghatározott vonal kifejezetten
politikai volt, és szellemisége megmaradt egy meglehetősen
szűk politikai
körben. Az érdekképviseleti rendszerről kidolgozott kormányzati irányelveket nem terjesztették
az Országgyűlés
elé, tehát parlamenti politikai vita nem zajlott le róla, ám a híre is elegendő
volt ahhoz, hogy
egész kórus támadjon fel ellene. Ennek oka lehetett részben a tervezet határozott
kijelentése az érdekképviseletek állami ellenőrzéséről, ami nemcsak a szakszervezetek,
de a munkáltatók
érdekfelfogásával sem volt öszszeegyeztethető.47
Mindkét fél azt értette belőle, hogy az állam a nyakukra akar ülni. De másfelől az
is oka volt, hogy a nagy
pártszervezési hullám idején, amely viszont az egypárti rendszert
célozta meg, a Gömbös
terveit körülvevő gyanakvás messze túlhaladta a baloldali köröket. Kiterjedt nemcsak a
Bethlen István vezette
konzervatív csoportra, de a nagy Eckhardt–Gömbös összeveszés után a Kisgazdapártra is, mi
több, eljutott a keresztény és a legitimista csoportokig. Előállhatott az a
paradox helyzet, hogy olyan
keresztény és legitimista politikusok, akik az aktuális vatikáni útmutatás
alapján szívesen
képviseltek (volna) egy keresztény szellemben fogant érdekképviseleti irányt, attól
mégis vonakodtak, hogy
a Gömbös által kidolgoztatott konstrukció mögé álljanak. Megvolt viszont
ennek a fordítottja is. Keresztény vezetők,
akik hivatva lettek volna a pápai útmutatás
követésére, buzgó kormánypártiságuk miatt nem siettek, hogy ezt
tegyék.
A katolikus egyház egy-két színvonalas képviselője egyébként jóval
Gömbös Gyula miniszterelnöki kinevezése előtt, és azelőtt, hogysem XI. Pius pápa kibocsátotta volna
enciklikáját, néhány alkalommal már értekezett a kapitalizmus megreformálásának szükségességéről.
Ebben több tényező játszott szerepet. A katolicizmusnak az egyházi vezetők által gyakran elhanyagolt, de
mégis hagyományos
humanizmusán és az emberi minőség azonosságáról vallott eszméjén kívül
megjelent benne az
egyház eredendő kapitalizmusellenessége és különösképpen a pénzuzsora mindenkori
mély megvetése
és elítélése. Eleinte az utóbbi globálisan érintett minden kamatot, később azonban már csak az
uzsorakamatra terjedt
ki, azt azonban nem volt könnyű megmondani, hogy az hol kezdődik. A
tőkeellenesség megnyitotta az utat azelőtt, hogy a magántulajdon
szentsége is megroppanjon, miután pedig ez megtörtént, már az egyházi kézben
lévő birtokokat sem lehetett a korábbi hévvel védelmezni.
Prohászka Ottokár az 1926-os katolikus nagygyűlésen elmondott beszédében érvényesítette e
szempontokat. A püspök a társadalmi és gazdasági kérdések megítélésében e beszédében ment legmesszebb. Szólt a munkásosztály
nyomoráról, valamint a kapitalizmus “anarchizmusáról”. “Emiatt – mondta – a
kapitalizmust más termelési módnak kell
felváltania, mely a munka és a tőke új
kapcsolatán, a munkásnak s a tőkésnek közösségén épül.”
Kijelentette, hogy a munkásnak joga van az emberhez méltó életre, s ezt nem lehet biztosítani “a mai
rendszer gyökeres megváltoztatása nélkül”. Prohászka a magántulajdont is relativizálta némileg,
legalábbis a banktőke vonatkozásában. Elvetette a “plutokrácia” uzsorajogát, ami
veszélyezteti milliók egzisztenciáját és az emberi életet. Leszögezte, hogy a
katolikus “konstrukció” nemcsak nem működik együtt a kapitalizmussal, de határozottan természetjogi és “tulajdonreformi” alapra áll.48 E szöveg 1926-ban egyházi körökben szokatlan,
mi több, veszélyes volt, annak ellenére,
hogy antikapitalizmusa és beavatkozási javaslata
egyoldalú maradt.
A színvonalas keresztény reformerek között voltak olyanok is, akik megértőbbnek
mutatkoztak a kapitalizmussal szemben,
miközben Prohászkánál szélesebb körű
reformokat képviseltek. Czettler Jenő egyetemi tanár, a
képviselőház alelnöke a Károlyi Imrével folytatott vitában kifejezetten hivatkozik Prohászka
és Giesswein Sándor pápai prelátus nézeteire. Ezzel kapcsolatban azonban tudni kell, hogy a
két személy nézetrendszere távolról sem volt azonos. Giesswein jóval túllépett Prohászka és
más egyházi vezetők szociális
szempontjain. Prohászkától eltérően Czettler sem nyitott tüzet a kapitalizmus, de még csak a banktőke
ellen sem. Ezzel
szemben odáig ment, hogy egyetértett Károlyival a “megértőbb” szociáldemokrata vezetők bevonásában a
kormányba. Sőt. Még az egyházi birtokok egy részének felhasználását sem kifogásolta egy
leendő földreform céljára.
Indoklása így hangzott: “gondoskodni kellene
a kapitalista termelési
rend átmeneti
intézményeinek megalkotásáról, amelyeknek segítségével azután a munkanélküliség és egyéb
szociális bajok orvosolhatók lennének”.49
Kizártnak tartja viszont, hogy – mint Károlyi hiszi – az oroszországi
bolsevizmus a nyugat-urópai
munkásságra jelentős hatást
gyakoroljon.
Ezzel érzékelteti, hogy reformokat
nem e veszélytől való féltében kíván,
hanem azért, mert a “tőkemegosztás rendje” meg van zavarva, és az egyensúlyt
helyre kell állítani. “Mindenesetre figyelembe veendő, hogy a termelés öncélúsága
helyébe ma, mint a gazdasági élet sarkpontja, a fogyasztás lép, s ez magával
hoz bizonyos racionalizálást, tervszerűséget az eddigi termelési anarchia helyébe.” Ezért – fejezi be
cikkét – gondoskodni kell munkalehetőségről, valamint új
rendszerű adózás segítségével az öregekről, betegekről és rokkantakról.
Egyszóval, alapvető reformra és caritasra
van szükség.
Az érdekképviselet
gondolata 1931-től kezdve
merült fel magyar keresztény körökben is. A körülötte kibontakozó, olykor vehemens vitákat nincs
terünk itt ismertetni.
Választóvonalnak látszik mindenesetre, hogy egyesek az érdekképviseletet
csak állami diktatúra keretében látták megvalósíthatónak, míg a másik oldalon
azok álltak, akik éppen a diktatúra elkerülésének eszközét vélték benne
felfedezni.
E gondolatok, javaslatok a
tőkeellenesség jegyében el is fajulhattak. Egyetlen példa álljon itt e veszély jelzésére is. Nagy Sándor katolikus káplán a kapitalizmust támadva rövid úton az antiszemitizmusnál lyukadt ki.50
Szociális buzgalmában megtámadja
az erkölcstelen uzsorát és a banktőkét. Kategorikusan követeli az
ipari árak letörését, a kamatláb leszállítását, a külföldre menekült tőke erőszakos hazakényszerítését (ezt
sokan hangoztatták), de mindenkinél – a szociáldemokratáknál is –
radikálisabb a földreform kérdésében. Az összes földbirtok megváltása és szétosztása eredményeként
számításai szerint minden falusinak
lenne kb. 7 hold földje, amin a tagosítás elvégzése után azt termelne,
amit el is lehet adni.51 Egy
agrár szakember e
koncepciót minden bizonnyal ízekre szedte volna, ha
egyáltalán lett volna hajlama vele foglalkozni.
Nagy káplán végül felmutatja a “valódi” bűnbakot is, s ezzel
megszemélyesíti a
névtelen uzsorát. Abból indul ki, hogy
a zsidó kultúra ugyanolyan pogány kultúra, mint volt az ógörög, az ősmagyar,
vagy amilyen a korabeli arab kultúra. A
kereszténység által már megszelídített európaiakat a zsidók vették rá a
“mérsékelt rabszolgaság” visszaállítására. “Azért a
smithianizmus-manchesterizmus, és ezekre visszahatásként keletkezett marxizmus mind
ezekben a zsidó
és félpogány európai ideológiákban mozognak.”52
Márpedig – vonja le a végső következtetést a szerző – a zsidó
és a keresztény kultúra nem fér össze,
“mert felekezetek
között lehet béke, de a kultúrák nem ismernek békét”. Nem a zsidó vértől kell félni, mint egyesek hiszik, hanem a zsidók pogány kultúrájától. “A zsidó
kultúra alacsonyabb rendű, mert pogány kultúra.”53
Íme egy vulgáris
keresztényszocialista antiszemita,
aki ki merte mondani, amit sokan gondoltak, amikor a “harácsoló” banktőkét
szidalmazták. Ez Magyarországon ekkor még nem volt divat, de kisvártatva azzá vált.
További változatot jelentett a keresztény
irányzatok körében Huberth István gépészmérnök
javaslata a rendi társadalom megszervezésére. Ideáját a mérnökök konferenciáján adta elő,54 ám az ő
előterjesztése volt az egyedüli,
amelyet a jelenlévők nem tettek a magukévá, hanem deklarálták, hogy azt
magánvéleménynek kell tekinteni.
Huberth a katolikus álláspontra is támaszkodó Othmar Spann teóriáját
követte, mivel úgy gondolta, hogy a
liberalizmus ideje végleg lejárt, és a
fatálisan beköszöntő tervgazdálkodási rendszer vezetésére a Spann
által kidolgozott rendi állami
konstrukció a legalkalmasabb.55
“A mai kapitalizmus helyébe a rendi gazdaság lép.” Huberth
hangsúlyozza, hogy a rendi állam a diktatúra elkerülését jelentené, mert az állam átengedné a rendeknek a
központi feladatok nagy részét.
Kisvártatva azonban az ajtón kitessékelt diktatúra visszatér az ablakon át. “Tulajdonképpen –
olvashatjuk – az állam maga is külön rend, melynek az a feladata, hogy a többi rendet egységbe foglalva, azok
felett vezetőként álljon.”56 A
“diktatúramentes rendi
állam”, amelyben mellesleg “szervezeti kényszer” uralkodna, mindenképpen egy
csaknem teljhatalommal rendelkező államot
jelentene. Korporatív típusú ajánlatokból tehát Magyarországon több volt
a kelleténél, “vevő” azonban meglehetősen kevés akadt rá.
Totális állam?
A
kendőzetlen diktatúrát sugalmazó vagy megjelenítő írások száma egyelőre nem
volt nagy. A
szakgárdán és a számottevő érdekelt körön belül erre egyáltalán nem mutatkozott hajlam. Az
aktuális politikai divat az “öncélúság” körül szerveződött, és a szélsőjobboldali
publicisztika is csak viszonylag lassan araszolt a kemény vonal felé. Magyarországon egyébként is Mussolini volt a
szélsőjobboldal idolja, miközben a hitlerizmus mibenlétéről még csak
kevés és bizonytalan információ állt rendelkezésre. Az olasz diktatúra elemeinek a becsempészését
viszont el lehetett
érni viszonylag finomabb módszerekkel is.
Mégis voltak azért
kivételek, és ízelítőnek
bemutatok néhányat a prenáci szellemi iskolából is. Ilyen szerző volt – többek között – Elek István,
aki 1931-ben megjelentetett füzetében57 hivatkozik a magyar ébredő
mozgalomra, az olasz fasizmusra és a német nacionalizmusra, mint megváltó eszmére. Ostorozza a kufárokat, az “idegen,
parazita életközösséget”, felszólít az “aranyborjú” ledöntésére, valamint a Sátán által
felépített rend felmorzsolására. Kijelenti, hogy erőskezű “Vezérre” van
szükség, majd kimondja, hogy a sátáni népség nem más, mint az izraelita
közösség, valamint a hozzájuk szegődött élősködők hada. E szövegből arra lehet
következtetni, hogy a szerző elég jól ismerte Hitler antiszemita szókészletét, a
részleteket viszont, amelyeket a gazdasági problémák megoldására előad,
hihetően részben Gottfried Federtől, részben az úgynevezett baloldali
nemzetiszocialistáktól tanulta el.
Egy másik, Elek Istvánnál
kiműveltebb szerző volt Bell Miklós, aki ugyancsak a harmincas évek elején kezdte terjeszteni ama
meggyőződését, hogy a politikai hatalom mindaddig pusztán elméleti jellegű, amíg
nem párosul “tényleges gazdasági hatalommal”.58 Amikor Bell támadást indít az
aranyvaluta rendszere ellen, a kellően nem tájékozott olvasó azt hiheti, hogy
ugyanazt vallja, mint Keynes vagy
Hegedűs. Gyorsan kiderül azonban, hogy ő az arany helyett a
földvagyont akarja megtenni a pénz értékalapjává, és kész csoda, hogy e tervhez számos támogatót is talál. Bell az új magyar pénz, a “Hungária” tervezetét
Ortutay Gyula fiatal
néprajzos segítségével dolgozta ki. Néhány pénzügyekben jártas szakember azonnal
rámutatott e gondolat kivihetetlen
voltára, és miután ugyanebben az értelemben Imrédy Béla is megszólalt, a
“Hungária” eltűnt az illúziók közül.59
Bell másik vesszőparipája a teljes autarkia
megteremtése volt.
Az ekkoriban neokapitalizmusnak
is
nevezett diktatórikus gazdaságvezérlés eszméjének akadt hazánkban egy másik igencsak
sajátos formája. Péchy Henrik doktor – mint hangsúlyozza, a diktatúra elkerülése érdekében –
egy olyan alkotmányos
királyság létesítését szorgalmazza (nádorral, királyi tanáccsal stb.), amely
“ügyesen kiagyalt vétójoggal” biztosítja a mindaddig nélkülözött
“tervszerű, átgondolt, adatokra támaszkodó egységes irányítást”.60 Ennek
eszköze az állami gazdasági rendőrség, amely ellenőrizné a “kerületi ipari céheket”,
amin az egész ipar
értendő, valamint az 1000 hold felett szétparcellázott
mezőgazdaságot. Péchy egyébként csatlakozott a földpénz és a teljes autarkia híveihez.
A járadékpénz érdekében
lépett fel – többek között –
vitéz Bernátskay Kornél ny. tábornok
is, a Nemzeti Hadsereg egykori parancsnoka, aki e hadsereg zömét
elvezette annak idején Szegedről a DélDunántúlra.61
Imrédy megszólalása után azonban
belátta, hogy a földvagyonra alapozott pénz
beválthatatlan és ezért használhatatlan
volna, így ő az állam vagyonát akarta
megtenni pénzalapnak. A MÁV, a Posta
vagy az állami vagongyárak vagyona azonban éppoly kevéssé volt
alkalmas a pénzforgalom biztosítására, mint a földvagyon.
A gazdaságra irányuló
javaslatokat tekintve vegyes, sőt zavaros az a javaslatsor, amelyet Dőry Andor báró tár a világ elé, a
megvalósításra hivatott állam azonban egyértelműen egy mindenható diktatúra.62 Dőry
a klasszikus liberálisokhoz áll közel, midîn
korlátozni akarja az állam gazdasági tevékenységét, és az agrárkörök óhaját fogalmazza meg, amikor az ország rendeltetésszerű és örökös
agrárjellegét hangsúlyozza, az általa vizionált állam viszont ijesztő
monstrum. Mindössze
két új állami központ felállítását javasolja ugyan, de ez éppen elég a rémülethez. Az adósságközpont hajtaná be ugyanis a
vagyondézsmát, továbbá a
“könnyelmű bankokra” kirótt büntetéspénzt, a teljes nyugdíjalapot
és minden tartozást. Ezen az alapon ellenőrzése alá kerülne úgyszólván az
egész gazdaság, különösen azért, mert ugyanitt
történne a pénzek újraosztása is. A másik felállítandó új szervezet az
“állami koncentrációs
táborok központja”. Ehhez a szerzőnek egyelőre aligha volt
mintája, mivel a szovjet táborokat nemigen ismerhette, német táborok pedig még nem voltak.
Nem beszélve arról, hogy ő nem is büntetőtáborokra, hanem jutalmazókra gondolt. Ilyen
táborokban akarta
ugyanis elhelyezni az újonnan földhöz juttatott gazdákat és más
munkanélkülieket. Logikája a következő: “nagyobb embertömegek ellátása egységes vezetés,
beszerzési és értékesítési lehetőségek mellett sokkal
könnyebben eszközölhető,
mint az egyének szétválasztása révén. Sokkal könnyebb nagyobb tömegek
fűtési, ruházkodási, táplálkozási szükségleteit egységesen ellátni, mint mindenkiről
egyénileg gondoskodni. Koncepcióm szerint a munkanélküliek egész tömegét állami koncentrációs
táborokban vonnám össze,
amelyekben élelmezésről, lakásról, ellátásról és fűtésről
gondoskodunk, ellenszolgáltatásként pedig azt a munkát
követeljük meg a munkanélküliektől, amelynek teljesítésére képesek,
és amelynél a pénzben
való fizetés teljesen kikapcsolódik.”63 Dőry 450
ezer ember és családja, tehát 1 milliónál mindenképpen
több személy koncentrálására gondol.
Mit lehet ehhez szólni? Egy biztos. Ha már megjelent a kényszermunkatelep intézménye
mint jótétemény, elég könnyű
eljutni oda, hogy az
üzlet annál kifizetődőbb, minél kisebb helyen férnek el a
segélyezendők, minél kevesebb élelmiszert és ruhát fogyasztanak, és
minél egyneműbb
a munka, amelynek végzésére kötelezik őket. Nem lennénk
igazságosak, ha azt állítanánk, hogy
Dőry ezt akarta. Lehet, hogy nem tudta igazán, miről beszél.
A nagybeteg: a mezőgazdaság
A vitának volt egy olyan témája, amelyben az
álláspontok nem határolódtak el az alapáramlatoknak megfelelően, hanem előfordulhatott és elő is fordult, hogy a
jobb- és a baloldal ugyanazt mondta, illetve hogy a felfogások összekeveredtek. E kérdéskör a
mezőgazdaságra vonatkozott.
A világválság pörölye alatt
a mezőgazdaság régóta tapasztalt
gyengélkedése katasztrofálissá vált, és a betegség nem hátrált meg a szavak előtt. El lehetett ugyan mondani, hogy a baj
világméretű, de szinte senki előtt sem volt titok, hogy a mezőgazdaság
haldoklásához a hazai mulasztások és elégtelenségek messzemenően hozzájárultak. A
magyar mezőgazdaság
modernizálása nem történt meg a dualizmus idején, mert nem volt szükséges, és nem
történt meg a világháború után, mert nem volt lehetséges. A korábbi adósságokat az inflációs időkben a
földbirtokosok
könnyen kifizették ugyan, ám alig vették fel az újabb hiteleket – zömmel nyilván befektetésre, és nem, mint a rossz nyelvek
állították és állítják, paloták építésére64 –, amikor is
bekövetkezett a mezőgazdasági árak mélyrepülése, és a
tulajdonosok tömegei máris a törleszthetetlenség rémével találták szembe
magukat.
Közhelynek számított e korban, hogy a mezőgazdasági válság az olcsó és nagy tömegben megjelenő
amerikai – argentin, kanadai, USA-beli – mezőgazdasági áru versenyének a
következménye, mivel az európai a gépesítés és a technológia terén messze lemaradt az
amerikai mögött. Ez igaz volt ugyan, de nem akadályozta meg, hogy ugyanakkor az
amerikai
mezőgazdasági termelők is válságról panaszkodjanak, mert ők is kénytelenek
voltak lemenni az
árakkal, hogy a piacot továbbra is biztosítsák. A nagy amerikai túlsúlynak tehát az amerikaiakra nézve is
ára volt. Mindenki tudta azt is, hogy a versenyképtelenség csak fokozódott a szovjet áru megjelenése
miatt, mivel Sztálin a lehető legolcsóbban megszerzett gabonát és
nyersanyagot még az amerikainál is alacsonyabb áron dobhatta a piacra. És mivel ipari berendezésekre, technológiákra és
szakértelemre volt szüksége, ezt meg is tette.
A mezőgazdasági
problematikának Magyarországon
két arca volt. Az egyik a versenyképesség biztosítása, a másik a rejtett falusi munkanélküliség kezelése.65
Mindkét kérdés
hátterében ott állt a kemény tény, hogy forgótőke nem áll rendelkezésre a gyógyításhoz,
hanem éppen ellenkezőleg, a súlyos adósságok kezeléséről kell az
első helyen gondolkozni. Nézzük mindenesetre a kérdés bennünket legközelebbről
érdeklő elméleti oldalát.
Magától értetődik, hogy
Magyarországon előtérbe került a földbirtok megoszlásának problémája, hiszen
Európában alig volt
olyan nagybirtok típusú birtokrendszer, mint ebben az országban. Ez önmagában véve
semmitmondó adat ugyan,
de tragikussá tette az a tény, hogy
kísérőjelensége több százezer olyan ember volt, aki a mezőgazdaságból akart volna megélni, de legjobb
esetben is csak nyomorgott.
A kérdésnek nekigyürkőzött egyszer már Darányi Ignác, azután a népköztársasági
Berinkey-kormány, ezt követve a tanácsköztársaság, és végül tett valamit a Bethlen-kormány, de a föld ügye nem jutott
nyugvópontra. A kortársak csaknem hiánytalanul egyetértettek abban, hogy
a Nagyatádi Szabó
Istvánról elnevezett reform többet ártott, mint használt, mert csak azoknak a
parcelláknak a
számát szaporította, amelyeken garantáltan nem lehetett ésszerűen termelni,
következésképpen megélni sem.
A világválság éveiben alig akadt olyan szakember és hozzászóló,
aki ne kívánt volna
valamiféle földrendezést. Ráadásul az utókor vélekedésével ellentétben a földbirtok
érinthetetlenségének tételét alig védte valaki. Még leginkább az egyházi érdekeknek akadt
szószólójuk, de ezt
is csillapította az egyház már érintett új állásfoglalása, miszerint a közösség érdekében
bizonyos határok között hozzá lehet nyúlni a magántulajdonhoz. A birtokosokat minden bizonnyal
az gondolkoztatta el elsősorban, hogy földterületük egy részének átengedése árán hozzájuthatnak
ahhoz az összeghez, amelynek segítségével kikeveredhetnek az adósságcsapdából,
sőt esetleg még a jövedelmezőség fokozása érdekében is tehetnek lépéseket. Az
intervallum, amelyben valamilyen ésszerű és mérsékelt földtörvénynek az elfogadására reális
esély volt, addig tartott, amíg a mezőgazdasági felesleg
értékesítése ismét lehetségessé nem vált. Mint tudjuk, ez az 1934-es magyar–német megállapodás
keretében hamarosan
megtörtént, és ettől kezdve a birtokos társadalmat a kérdés többé
nem érdekelte. A
föld ügye visszaszállt a kisgazdákra, a baloldalra és a népi mozgalomra.
1930 és 1935 között viszont
valósággal hemzsegtek a földosztó javaslatok. Sokan igénybe akarták venni a hitbizományokat, az állam és a
városok kezében lévő
földeket, illetve a katolikus egyházi és világi nagybirtokok kisebb vagy nagyobb részét. Volt, aki
ezer, más pedig ötszáz hold felett javasolta a megváltást és a parcellázást vagy a
telepítést. Alább csak a szociáldemokrata párt kongresszusa ment, amely Mónus Illés ötszáz holdas
limitre beterjesztett javaslatát kétszáz holdra szállította le. Szinte mindenki egyetértett abban, hogy a
rendelkezésre álló
földet, bármekkora legyen is az, semmiképpen sem szabad apró birtokokra darabolni. A rentábilis
nagyságot többnyire
15–30 hold között jelölték meg, ami kb. 8,5–17 hektárnak felel meg.
Az igazán tartalmas
előterjesztések azonban
ezt a témát meghaladták. Egyszerű utánaszámolással tudható volt: egyik javaslat alapján
sem lehet annyi földhöz
jutni, hogy megélhetésre alkalmas kisbirtokok jöjjenek létre, és egyúttal eltűnjön a
kielégítetlenek óriási tábora. A problémát korrekt módon jelezte Varga István, a Magyar
Gazdaságkutató
Intézet igazgatója, aki arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy lényeges javulást a mezőgazdaság
számára csak az egész
gazdaság rugalmas átalakulása, az ipari termelés növekedése és a mezőgazdasági
termékszerkezet átalakítása biztosíthat.66
Hasonló következtetésekre
jut Lipták László.67
Szembeszáll a kor (és az utókor) valamennyi földlegendájával.
Mindenekelőtt azzal, hogy a mezőgazdaság problémája a mezőgazdaságon belül egyáltalán megoldható. A
magyar paradoxont abban látja, hogy a megcsonkított országnak a réginél jóval
sűrűbb lakossága többségében változatlanul agrár jellegű, a mezőgazdasági terület az
összlakossághoz
és a mezőgazdaságból élő vagy megélni próbáló lakossághoz
képest kevés, ezen
az elégtelen területen továbbra is jórészt extenzív művelés folyik, és az ország ennek az extenzív
termelésnek az eredményét
igyekszik exportálni. Lipták felháborodva kiált fel: “Túlzott iparosodásról beszélnek akkor,
amikor elégtelen iparosodási folyamattal állunk szemben. Másrészt az extenzív mezőgazdasági termelés
előnyeit kezdték hangoztatni akkor, amikor nagyszámú mezőgazdasági népességünk munkaerejét
csak intenzív termelés értékesítheti.”68
További fejtegetésében a szerző némileg “csúsztat”, és érvelése egyoldalúvá válik.
Mindenképpen igazolni akarja, hogy az
ötszáz hold felett megszerezhető földek szétosztása esetén sincs esély minden igény kielégítésére,69 ezt
azonban oldalakon át nem egészíti ki azzal, amire pedig – mint utóbb kiderül – maga is gondol, hogy
mégiscsak ki kellene szélesíteni a “tehetős”, szerinte kb.
harmincholdas gazdák csoportját. Ezáltal csökkenne a város felé menekülő, illetve a rejtett
falusi szegénység,
és ennek az “elégtelen iparosodástól” szenvedő országban nagy jelentősége
lehet.
Nem ért egyet Lipták a
telepítéshez fűzött
elvárásokkal sem, mert biztos benne, hogy változatlan általános
feltételek között az
is csak a “nyomor nivellálását” jelentheti. Szembeszáll a szélsőjobboldali
szerzőkkel, akik az “igaz” magyarokat mindenképpen a földhöz akarják kötni, és akik tiltakoznak a népi
érték “elveszejtése”
ellen, ami abban áll, hogy a falusiak elvárosiasodnak. Lipták e jelenséget –
éppen ellenkezőleg – megnyugtatónak véli. “Ez a folyamat helyes és természetes
– írja –, hiszen a föld csak élelmiszert és nyersanyagot szolgáltat, a magasabb
életszínvonalat azonban az ipari termelés fejlődése nyújtja.”70
E jelenséget
szerinte támogatni kell, azzal, hogy minél több, egyébként nyomorra született
parasztgyerek számára megteremtjük a tanulás, a szakmunkássá válás feltételeit, hogy ne legyen
se földhözkötött rabszolga,
se a városi munkapiac kiszolgáltatottja. Ezzel kapcsolatban a
szerző nekiront a földromantikának. Meg kell szűnnie annak az
ideológiának – mondja
–, “amely a saját föld munkájának külön jelentőséget tulajdonít.”71
Szembeszáll Lipták azokkal
is, akik a kertgazdálkodást általánosítani szeretnék. Bizonyos fokú termékváltást ő is helyesel,
elismeri azt is, hogy a kertművelés
és a baromfitenyésztés a legértékesebb mezőgazdasági tevékenység,
de az ő
véleménye szerint a “kis termékek” kiterjesztésének ugyanúgy határt szab a piac, mint teszi a szemestermények esetében. “Mai
népességünk és mai külkereskedelmi lehetőségeink mellett még százezer katasztrális hold új
kerti terület terményeinek elhelyezése is gondot jelentene” – jegyzi meg72 –,
nem beszélve arról, hogy a baromfi
számára szükséges takarmány
megtermeléséhez megint csak kell 25–30
hold körüli birtok. És arról sem beszélve, hogy alapfeltétel lenne az Alföld vízellátása. Az öntözési rendszer
azonban – véli Lipták – többe kerülne,
mint amennyi a
haszna lenne, mert piac híján semmiképpen sem lehetne az Alföldet gyümölcsöskertekké
és zöldségesudvarokká átvarázsolni.
Miután a szerző a maga részéről eltemette a korszak valamennyi mezőgazdasági
legendáját, végül tesz néhány ésszerű javaslatot. Javasolja a monopolárak csökkentését (cukor, tej,
hús), ami egészségesebb
táplálkozást, magasabb fogyasztást és több termelést
vonna maga után. Ajánlja
a tagosítás végrehajtását, valamint a kistermelők szövetkezeti tömörülésének a támogatását.
Meglepően sok más agrárszakemberrel együtt azt vallja ugyanis, hogy “a
kisbirtokos és a törpebirtokos
termelése csak szövetkezeti termeléssel javítható”. Egészében véve védeni kell a
mezőgazdasági árakat, ösztönözni a modern termelést, elő kell
mozdítani az ipari építkezéseket és emelni a munkabéreket.
A szövetkezeti mozgalom
bátorítói között lépett fel Dános Árpád
egyetemi magántanár is. Ő kifejezetten ellenzi a
törpebirtokok további szaporítását, és
úgy véli, hogy a kisgazda társadalom megmentésének egyedüli eszköze
a szövetkezet. Hivatkozik
rá, hogy a dán gazdáknak mintegy 85 százaléka szövetkezeti tag, és rámutat,
hogy nálunk a szövetkezet nevet viselő “városi fogyasztó szervezetek a mezőgazdaság
érdekeitől is, a szövetkezeti eszmétől is meglehetősen távol állnak”.73
További egészen aprólékos
részleteket hozott felszínre egy ankét, amelyet
két mérnöki szervezet rendezett meg.74 Szigorúan termeléstechnikai kérdésektől
kezdve75 a
feldolgozóiparon,76 az erdő-77 és a vízgazdálkodáson78 át a
telepítésekig és a
tagosításig minden fontos mezőgazdasági kérdés napirendre került. Emellett az iparral, a közlekedéssel stb. foglalkozó
előadók szintén érintették a mezőgazdaság és a falu kérdését, amikor sorra rámutattak, milyen fontos lenne az ország egészének a bekapcsolása a vasút- és
úthálózatba, a
modern eszközök használatába, az idegenforgalomba és így tovább.
A telepítés kérdését Trájber István egyetemi magántanár
járta körül. Telepítésen új telepesfalvak létesítését érti, és úgy véli, hogy bőven van igénybe vehető
terület. Nem tisztázza ugyan, hogy a nagybirtokokat milyen mértékben kellene véleménye szerint
számításba venni, de érvelése nem
hagy kétséget aziránt, hogy gondol erre. “Magyarország birtokmegoszlásában még mindig a
szélső birtoktípusok
a dominálók – mondja –, vagyis az 1000
kat. holdon felüli nagybirtok és az önálló megélhetést alig, vagy egyáltalán nem biztosító 1–5
holdas törpebirtok. A törpebirtokosok
száma mintegy félmillió,
ugyanannyi a birtok nélküli mezőgazdasági
munkások száma, akikhez jön még a majd
negyedmilliónyi mezőgazdasági cseléd, vagyis egy és negyedmillió
önálló kereső sóvárogva várja álmai
legfőbb vágyát, a földet.”79 Trájber úgy véli, hogy ezt az igényt
legalább részben ki lehet elégíteni, és
annál is inkább ezt kell tenni,
mivel csak az ésszerű méretű kisbirtokon lehetséges végrehajtani
a szükséges terménycserét is.80
A tagosítás sürgős
szükségességéről Vince Lajos mérnök drámai hangvétellel beszélt. Mindenekelőtt kijelentette, hogy
véleménye szerint a probléma nagyobb részét alkotja a hazai termelés silánysága, mint az
általános értékesítési válság. A termelés elmaradottságának egyik fontos tényezője a
tagosítás hiánya az ország legtöbb területén. Intenzív földkultúra
ugyanis csak ott lehetséges, ahol a föld egy tagban van, és lehetőleg közel
fekszik a lakóhelyhez. Tétele igazolására számos példát hoz fel, többek között Stollmár János akai
gazdálkodó esetét, akinek a 36 holdas birtoka 76 darabban szerteszét van szórva a
határban. Úgy gondolja,
hogy ez a rendszer önmagában véve mérhetetlenül megdrágítja a termelést. “Szétszórt, sok apró
parasztbirtokainkon
semmiféle kormányhatalom sem fog tudni mást, mint gabonát termeltetni, s a termelés
átszervezéséről beszélni, tagosítás nélkül, csak a magyar barázdáktól csillagászati
távolságra fekvő laikus felfogással lehet.”81
A mezőgazdaságot
illetően a vita abban
összegződött, hogy minél több kistermelőnek biztosítani kell a piaci
termeléshez elegendő földet a
művelés feltételét jelentő eszközökkel együtt, mindenütt el kell végezni a
tagosítást, végre kell hajtani a termékcserét a szemes termény mérséklése és az
úgynevezett kistermények
növelése szellemében, bővíteni kell az erdőterületet, javítani
az úthálózatot és megteremteni az öntözés feltételeit.
Van-e nemzeti megoldás?
Európa
jövőjével kapcsolatban Keynes már 1920-ban arról írt, hogy Amerikának a békekonferencián
nagylelkűséget kellett volna tanúsítania a világgazdaság valamennyi
szereplőjének érdekében. A győzelem feletti örömnek csakúgy
vége lett, mint
annak a boldogságnak, amelyet számos kis ország számára az önálló
államiság elnyerése nyújtott. A kormányok alkalmazkodtak ugyan a kialakult helyzethez, ami
számukra minél önállóbb
és minél védettebb piac kialakítását jelentette, de mind többen voltak, akik kezdték belátni, hogy
menedéket csak az összefogás biztosíthat.
Nincs helyünk és módunk e folyamat európai szakaszainak bemutatására. Visszautalok mégis az
1927-es, már említett gazdasági konferenciára, emlékeztetek a Pán-Európa
mozgalomra és a Briand-tervre,
valamint arra, hogy a húszas években már mind német, mind francia oldalon akadtak politikusok
is, akik a megoldást
e két ország gazdasági együttműködésében látták.
Magyarországon többen
voltak az öszszefogás és
együttműködés hívei, mint hinni
véljük. A paletta nagyon gazdag volt aszerint, hogy ki mely államokkal gondolta lehetségesnek és
érdemesnek az összefogást.
Ajtay József közigazgatási bíró és közgazdasági szakember meglehetősen egyedül állt
azzal az ideájával, miszerint a Duna-medence problémáinak megoldását legjobban a magyar–osztrák
újraegyesülés szolgálná.82 Azt gondolta, hogy mivel Ausztria nem csatlakozhat Németországhoz az
anschluss-tilalom miatt, feltétlenül partnert kell találnia saját térségében, erre
pedig egyedül Magyarország
alkalmas, miközben Magyarország egyáltalán nem talál másutt lehetőséget. Ugyanakkor a
két ország gazdasága
jól kiegészítené egymást, és a többiek se járnának rosszul, mivel elfoglalhatnák a magyarok és az
osztrákok által elhagyott piacokat. Ajtay szerint az egész kérdés egyszerűen
megoldható, mivel csupán arról van szó, hogy az áru vámmentesen léphesse át a
határt.
Nem kétséges, hogy ez az
érvelés
amennyire racionális volt formális értelemben, ugyanolyan naiv a fennálló politikai viszonyok
szempontjából. Nehéz megmondani, hogy egy ilyen kísérlet ellen vajon a kisantant,
Németország vagy Olaszország
lépett volna-e fel hevesebben. Magyarországon azonban nemcsak emiatt
óvakodtak e kérdés feszegetésétől. A legtöbb gondolkodót visszatartotta ettől az is, hogy az
anschlusst elkerülhetetlennek tartották, és nem akarták a magyar
szálakat összegabalyítani egy olyan Ausztriával, amely előbb vagy utóbb elsüllyed a német
tengerben.
Több híve volt a szélesebb körű dunai szerződés-rendszernek. A segítség egyetlen tartós megoldását a
regionális preferenciális szerződésben látta például Surányi-Unger Tivadar közgazdász professzor,83
és évek óta rendszeresen cikkezett róla Hantos Elemér.84 Hantos
a “mesterséges” irányokkal szemben a dunai államok szövetségét “természetes és
történelmi közösségen alapuló” célnak tekinti.
Egyetértett e felfogással Gratz Gusztáv volt külügyminiszter, legitimista politikus is, aki 1931 elején
többek között azt írta,85 hogy a
nagyobb gazdasági egységek kialakításának szükségessége eleve fennállt, és a
gazdasági válság e szükségességet csupán felszínre hozta. Rövidlátó politikának
bélyegzi, ha valaki e történelmi követelménnyel
szemben az állami védelembe akar kapaszkodni. “Aki messzebbre lát – írja – az
arra megismerésre
fog jutni, hogy a legjobb védekezés
az említett veszéllyel szemben abban áll, hogy… az önálló, de boldogulni alig tudó és egyik válságból a
másikba jutó kis ország pedig csatlakozzék valamely nagyobb területhez,
ahol – cserében önálló elhatározó képességének korlátozásáért – minden polgára
számára jobb megélhetési lehetőséget találna.”
Voltak azonban olyanok is, akik a felmerült
nehézségeket nem látták megoldhatónak Európa egyik vagy másik szegletében. Ők vagy
európai, vagy egyenesen világméretekben gondolkoztak. A szociáldemokrata Garami
Ernő 1926 folyamán cikksorozatot küldött a Népszavának az európai egység megteremtésének elodázhatatlan szükségességéről.86 Ígéretesnek találta a
francia–német szén- és acélkartell
megalakulását, fellépett a közép-európai egység kialakítása mellett, de
ezt lehetetlennek vélte egész Európa gazdasági egységének létrejötte nélkül.
Az európai egység gondolatának támogatása
késztette Teleki Pál ex-miniszterelnököt, hogy cikket írjon a “globalizálódásról”.87 Megállapítja,
hogy Európa elvesztette hegemóniáját, aminek elkerülhetetlen következménye, hogy tömörüljön és egységessé
váljon. Ennek a “revíziónak”
feltétlenül be kell következnie, mert élettani követelmény, amelyet nem a háború teremtett meg, az csak felerősítette, ami már amúgy is benne
rejlett a világban. Kijelenti, hogy
emiatt nincs
szükség mentegetőzésre sem a kisállamok, sem a kívül állók, sem a Népszövetség
előtt. “A kicsinyekkel, Európa kis államaival szemben azért nincs –
írja –, mert minden ilyen tömörülés a dolgok természetes rendjén a
részegyéniségek, az államok szuverenitásának bizonyos fokú korlátozásával, elvesztésével jár. Ez elkerülhetetlen.”88 Hozzáteszi
még, hogy a nagyobb hatalmak sorsa is ez lesz, sőt valójában ez történt már a
múltban is.
Említett és nagy port felkavart írásában Károlyi Imre gróf is foglalkozott
az európai problémával.89 Könyve
utolsó fejezetének ezt a címet adta: “Létre kell hozni
az Európai Népszövetséget”. A pamflet
megjelenése idején, 1931-ben az Aristide Briand által meghirdetett tervezet már elvesztette aktualitását, Károlyi
mégis visszatért rá. Kijelentette, hogy az egységesítést a gazdaságban
kellene elkezdeni, mert a gazdaságilag
már egységes kontinens “gyorsan alakulhatna
át az európai államok
valóságos politikai szövetségévé is, egy igazi Pán-Európává. A formális és teljes politikai
szövetségben tömörült európai államok együtt és közös költségen tarthatnának fenn egy minden tekintetben kitűnően
felszerelt, elsősorban erős katonai repülőrajokkal bőségesen ellátott zsoldos hadsereget
mint európai nemzetközi
államrendőrséget. Egyébként pedig minden állam teljesen leszerelhetné jelenlegi hadseregét,
melyre többé semmi szüksége sem lenne,
és fenntartása csak fölösleges
improduktív költséget okozna.”90 Károlyi gróf még hozzátette, hogy létre kell hozni az európai, amerikai és ázsiai
szervezeteket összefogó világszervezetet is. Ennek az lenne a feladata,
hogy “kidolgozzon egy tervszerű termelési alapot, amelyen az államok termelésüket nyugodtabb és
biztonságosabb alapon folytathatnák, anélkül, hogy ki legyenek téve a
termelés és fogyasztás
közötti aránylagosság olyan végzetes megzavartatásának, mint a mostani
világválság alatt megtörtént és történik.”91 Károlyi gróf a neoliberális beavatkozási politika
híveként azt is felfogta, hogy e kérdés a valóságban már csak világméretekben oldható meg.
Károlyi
Imre nem volt képzett
közgazdász, de mint gyakorló bankvezér kiváló jósnak bizonyult.92
Sajnos csak hosszú távra.
Egy további magyar szerző, aki felismerte a világgazdaság kialakulását, Malcomes Béla volt.93 Részletesen
kifejti, hogy az egykor
önálló gazdasági egységek összefonódása
régóta tartó folyamat, mivel a
világkereskedelem széttéphetetlen kapcsolatokat alakított ki. E téren
azonban – véli teljes
joggal – a nagy ugrás még hátra van, és bekövetkeztét a technika rohamos fejlődése és terjedése garantálja. Biztos benne, hogy a
spontán nemzetközi
munkamegosztás elért a végső határához, ahol már leküzdhetetlen
akadályokba ütközik. Mind az új keretek megteremtése, mind a szociális kérdés
megoldása kizárólag nemzetközi keretekben oldható meg. Szerinte már a világháború is a világkereskedelmi problémák
megoldatlanságának volt a következménye, a világválság pedig – többek között –
a háború következménye.
Malcomes 1933-ban még nem tehette hozzá, hogy a válság viszont új háborúhoz vezet, ahogy Navratil Ákos a történtek ismeretében már megtehette 1942ben.94 Navratil egy
német nemzetiszocialista vezetéssel megvalósuló európai egységgel állt szemben, egy
olyan “Új Európával”,
amilyenről tíz éve még senkinek sem volt sejtelme. E politikát, amelyet neo-szocialistának nevez, a gyarmatosításhoz hasonlítja. “Ha egy hatalom
– írja – célul tűzi ki, hogy gazdasági politikája egy összefüggő, nagy területen feltétlenül érvényesüljön, úgy a nagy terület egyes részeinek gazdasági erejét
csak annyira és csak olyan irányban engedheti fejlődni, hogy ez a fejlődés a
központi hatalom politikai erejét sohase
gyengítse.”95 Mindenesetre
a kísérletnek nem jósol nagy
jövőt. “Ezeknek az európai
országoknak a tervgazdálkodása háborúba
torkollott, márpedig a háborút, legalábbis gazdasági szempontból,
semmi esetre sem
tekinthetjük a válságból való kimenekülésnek.”96 Éppen
ellenkezőleg, szerinte a válságos állapot állandósult, és ezt csak a
kényszerintézkedések leplezik. A háború
után azonban a lepel lehull. Összegezve erre a megállapításra jut: “Az
első világháború eredménye hozta létre a neo-szocializmust, és ennek a tervgazdaságos konjunktúrapolitikája tette lehetővé a második világháború
megindulását.” A náci tervgazdaság és a háborús tervgazdaság tehát közeli
rokonok. Cikkét Navratil azzal zárja, hogy a jövő nem hozhatja
vissza a liberalizmus régi formáját,
állami beavatkozás és szociálpolitika mindenképpen lesz, és ez nem függ
majd az államformától.
Az előrebocsátott és
remélhetőleg igazolt két
tételhez most hozzátehetünk egy harmadikat.
A magyar szellemi élet a világ, Európa és Magyarország gazdasági jelenségeire sokkal
színvonalasabban válaszolt, mint azt a politikai szféra ismerete alapján hinni
lehetne. Jóllehet megjelentek már a harmincas évek első felében is
részben hozzá nem értésről, részben elvakult gyűlöletről tanúskodó írások, a közéletet távolról
sem uralták. Ezzel szemben meghatározó volt a szakmai mérlegelés, és nem mondható
jelentéktelennek az olyan művek száma sem, amelyekben a korszak
legújabb, legmodernebb
nézetei tükröződtek. Akadt olyan gondolkodó is, aki már
ekkor megértette, hogy a világgazdaság – akár tetszik, akár nem – globalizálódott,
és emiatt a megoldásokat csak nemzetközi keretekben lehet keresni és
megtalálni.
A magyar közélet
tragédiájának tekinthetjük, hogy ez a
szellemi erő felmorzsolódott a
harmincas évek végi háborús
készülődés közepette, és hogy a gazdaság
élénkítésére hivatott egyetlen számottevő
állami beruházás a hadiipart szolgálta. A modern és európai eszmék képviselőinek szava
elhalkult, miközben mind hangosabbá vált a másik tábor. A modernizálók – legalábbis nyíltan – évtizedekig
nem jelenhettek meg újra, mivel 1945 után ilyesfajta eszmékre a szovjet
nagytér gazdaságában éppúgy nem volt szükség, ahogy bűnös dolognak számítottak
a Grossraumwirtschaft szellemében is.
Jegyzetek
1 Eckhart
Ferenc: A magyar közgazdaság száz éve. 1841–
1941. Budapest, 1941, Posner
Grafikai Műintézet RT.
2 Berend
T. Iván–Ránki György: A magyar gazdaság száz éve. Budapest, 1972, Kossuth–KJK;
Kövér György: Iparosodás agrárországban. Budapest, 1982, Gondolat; Honvári
János (szerk.): Magyarország gazdaságtörténete a honfoglalástól a 20. század
közepéig. Budapest, 1997, Aula.
3 Emlékirat
a kereskedelmi mérleg passzivitásáról. Budapest, 1928, Budapesti Kereskedelmi
és Iparkamara–
Pesti Könyvnyomda Rt. Aláírók
Belatiny Artur elnök, Szávay Gyula főtitkár stb.
4 Uo.
179. o.
5 Alföldi
Antal: A budapesti pénzintézetek története napjainkig. Budapest, 1928, TÉBE.
6 Uo.
153–154. o.
7 Uo.
181. o.
8 Uo.
201. o.
9 Emlékirat
közgazdasági politikánk irányelveiről. Budapest, 1932, Athenaeum.
10 A
régi szerkezet több iparága elvesztette ugyanis vagy a
nyersanyagbázisát, vagy a piacát, esetleg mindkettőt.
11 A
győztes tőkés hatalmak képviselői nem tudtak egymás között
megegyezni, ezzel szemben a német és a szovjet delegáció egyezményre
jutott egymással.
12 Kelemen
Sándor: A genfi világgazdasági konferencia és annak jelentősége. Budapest, 1927, Pécsi M.
Királyi Erzsébet TE. Nemzetközi Jogi Tanszéke, Grill Károly Könyvkiadó.
13 John
Maynard Keynes: A háború gazdasági következményei. Budapest, 1991, Európa.
Többek között ezt írja Európa jövőjéről: “A fizikai
teljesítőképesség és a betegséggel szembeni ellenálló képesség lassan csökken,
de az élet folytatódik, amíg végül el nem érik az emberi tűrőképesség
határát, és a kétségbeesés és őrület válik a tömegek tanácsadójává,
fölrázza őket a válságot megelőző tompultságukból. Az ember
megrázza magát, és lehullnak a szokás béklyói.” 271–272. o.
14 E
történetről az olvasó részletes képet kaphat Heller Farkas kiváló
feldolgozásából. Heller Farkas: A közgazdasági elmélet története. Budapest,
1943, Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó.
15 Ilyen
volt először az angol font leértékelése és az aranyalap
megszüntetése, azután Hoover elnök moratóriuma, végül a dollár aranyalapjának megszüntetése. Mindhárom
lépésre előzetes egyeztetés nélkül került sor.
16 Egyikük
Adolf Weber volt: Weltwirtschaft. Was jeder davon wissen muss. München, 1932, Bruckmann. Weber
azt gondolja, hogy a rendszeresen alkalmazott kényszer már régen
világgazdasági katasztrófához vezetett volna, ha nem marad fenn a szabadság
minimuma, amely e kényszert ellensúlyozta. 248. o.
17 Cobden
a szabad kereskedelemért folytatott harc mellett a magyar liberálisok
szemében azzal is kiérdemelte névválasztásukat,
hogy kapcsolatot tartott az 1848 utáni magyar emigránsokkal, és
támogatta is őket.
18 Gróf
Károlyi Imre: A kapitalista világrend válsága. Budapest, 1931, Pantheon.
19 Válasz
Károlyi Imrének “A kapitalista világrend válsága” című könyvére. Írták
Czettler Jenő, Éber Antal, Friedrich István, Györki Imre, Mónus Illés.
Budapest, 1931, Gutenberg.
20 Uo.
29. o.
21 Emlékirat
közgazdasági politikánk irányelveiről. Budapest, 1932, Athenaeum.
22 Balla
Antal: A legújabb kor gazdaságtörténete. Budapest, 1935, M. Kir. Egyetemi
Nyomda. A könyv harmadik részében foglalkozik a világválsággal.
23 Uo.
295. o.
24 Uo.
296. o.
25 Uo.
303. o.
26 Valamivel
később Balla már elismerte, hogy a szociális eszméknek nem lehet
ellenállni, s ekkor a klasszikus liberalizmus múltbeli érdemeit védelmezte,
fenntartva álláspontját az egyéni kezdeményezés és a magántulajdon megóvásáról,
de elismerve, hogy bizonyos korlátozásnak van létjogosultsága. Balla Antal: A világháború
hatása a gazdasági eszmékre. In: Hegedűs Lóránt (szerk.): A mai világ képe. III. kötet.
Gazdasági élet. Budapest, 1937, M. Kir. Egyetemi Nyomda, 23–75. o.
27 A
világ kereskedelme és hitelélete. Uo. 363–419. o.
28 A
pénz sorsa és misztériuma. Uo. 423–472. o.
29 Fellner
Frigyes: A világgazdasági válság. Különnyomat a Budapesti Szemle 1932. évi
szeptemberi füzetéből. Budapest, 1932, Franklin.
30 Diamant
Izsó: Szabad gazdasági rendszer vagy tervgazdaság? (Az ötéves terv kritikája.)
Budapest, 1933, Pantheon.
31 Uo.
38–39. o.
32 Uo.
80–81. o.
33 Dános
Árpád: Magyarország 1930. Mit kell tennünk? Szeged, 1930, Városi Nyomda és
Könyvkiadó Rt.; Uő.: La Hongrie dans la crise mondiale. Budapest, 1932,
Éd. Économie Nationale Hongroise.
34 Halász
Elemér: A kor eszméje és a nemzeti egység Kossuth Lajos idejében és most.
Budapest, 1934, Springer Gusztáv Könyvnyomda.
35 Uo.
9. o.
36 Uo.
15. o.
37 Az
országrendezés mérnöki megvilágításban a Nemzeti Munkaterv alapján. Kiadja a Magyar Mérnök és Építész
Egylet és a Magyar Mérnökök és Építészek Nemzeti Szövetsége. Budapest, 1933,
Királyi Magyar Egyetemi Nyomda. 179–184. o.
38 “Plan”
– terv – szóból kiindulva még a húszas években nevezték el a tervezés
híveinek mozgalmát Planningnak, és használták a “planisták” kifejezést is
annak híveire.
39 Magyar
Miklós: Az ember és a gép harca. Budapest, 1932, Királyi Magyar Egyetemi
Nyomda. Személyéről minden igyekezetem ellenére sem tudtam meg semmi
közelebbit.
40 Uo,
40. o.
41 G.
D. H. Cole a meglehetősen radikális állami beavatkozás híve volt. Lásd
többek között: Planning International Trade. In: Foreign Affairs. Vol. 12.
No. 2. Jan. 1934.
42 Magyar:
i. m., 195. o.
43 Baron
Béla Malcomes: Zur Weltkonferenz. Budapest, 1933, Verlag Georg Vajna & Co.
44 Uo.
23. o.
45 Béla
Malcomes: Hallo Europaer! Leipzig, 1932, Verlag Rainer Wunderlich.
46 Mind
Mussolini, mind a szindikalista-korporatív állam kialakítása körül bábáskodó
fasiszta vezetők eredetileg szindikalista elvekből indultak ki.
47 A
nagytőkével egyébként Mussolini is csak úgy tudta elfogadtatni, hogy jelentős
bércsökkentéssel fizette meg a hozzájárulásukat. Ez azonban
Magyarországon nem jöhetett szóba.
48 Gergely
Jenő: Prohászka Ottokár. “A napbaöltözött
ember”. Budapest, 1994,
Gondolat, 220–221. o.
49 Válasz
Károlyi Imrének i. m., 10. o.
50 Dr.
Nagy Sándor: A jövő társadalma univerzális demokrácia. (Válasz Gr. Károlyi
Imre könyvére.) Kunszentmárton, 1931, Wolf Dezső Könyvnyomda.
51 Uo.
43. o.
52 Uo.
114. o.
53 Uo.
119. o.
54 Az
Országrendezés mérnöki megvilágításban i. m.
55 Spannt
a szerző német társadalombölcselőnek nevezi. Valójában osztrák volt,
de ebben az időben sokat tartózkodott Németországban, ahol “baloldali” nemzetiszocialista körökben szívesen
látott vendég volt. A hatalomátvétel után kitiltották, az anschlusst
követően pedig letartóztatták.
56 Uo.
187. o.
57 Elek
István: Arany és kenyér. Nemzetgazdasági tanulmány. Eger, 1931.
58 Bell Miklós: Mi a mostani nyomorúság oka? Az aranyfedezetű
pénzrendszer haldoklása. Debrecen, 1931, Nagy Károly és Társai.
59 A
föld- vagy járadékpénz eszméje az 1923-ban bevezetett német Rentanmarkot
másolta. Az új márkát az ország összes termelőerejére terhelték, és ez ott
sem volt több szimbólumnál. Csakhogy a fiktív márka funkciója az infláció
megfékezése volt (ezer az egyhez viszonyították), és ezt el lehetett vele érni.
Magyarország azonban ekkor pénz- és tőkehiányban szenvedett, amin sem a föld, sem az
egyébként veszteséges állami vagyon nem segíthetett.
60 Dr.
Péchy Henrik: A neokapitalista világrend képe. A “neokapitalizmus” gyakorlati alkalmazása. H. n.
(Budapest?), 1932, Ábrahám és Sugár, Bagó M. és fia utóda.
(Megelőzően a szerző megjelentette “Neokapitalizmus” c. írását.)
61 Vitéz
Bernátskay Kornél dr.: Külföldi kölcsön? Gazdasági szanálásunk útja. Budapest,
1931, Csuvara L. Nyomdaüzem.
62 Báró Dőry Andor: A gyógyulás felé… Budapest, 1932, Patria.
63 Uo.
66. o.
64 Azt
hiszem, hogy a palotaépítésről legalább annyit jogosan ki lehet jelenteni,
hogy a háború után nem volt tipikus. Építészettörténészekkel konzultálva sem
találtam ilyenekre. Bérpaloták épültek, de ezekben – tipikusan – nem a
nagybirtokosok voltak érdekelve.
65 A
magyar munkanélküliekről a szakszervezetek által kimutatott adatok csak
félrevezetésre alkalmasak. Az ipari munkásság zöme ugyanis nem volt
szakszervezeti tag. Ugyanakkor a mezőgazdasági munkanélküliséget még
részlegesen sem regisztrálta senki. Korabeli számítások szerint a tényleges
munkanélküliség a kimutatott néhány tízezer helyett legalább százezer főre
volt tehető.
66 Dr. Varga István: A mezőgazdasági világválságról. Budapest, 1938,
Patria. Eredetileg: Mezőgazdasági Közlöny, 1934. 12. sz.
67 Lipták
László dr.: A magyar agrárpolitika az új idők tükrében. Nemzetgazdasági
reformprogram. Budapest, 1935, Athenaeum.
68 Uo.
23. o.
69 Elsősorban
Matolcsy Mátyással vitatkozik, aki a fenti koncepciót képviselte. Matolcsy
Mátyás: Agrárpolitikai
feladatok Magyarországon. 1934, Soli Deo Gloria Szövetség. Matolcsy –
ellentétben Lipták minősítéseivel – rendelkezett szakismerettel, politikai
téren azonban szélkakas volt. Volt kormánypárti, kisgazda, 1938–39-ben
“szalonnyilas”, majd ismét a kormánypárthoz csatlakozott.
70 Uo.
41. o.
71 Uo.
51. o.
72 Uo.
60. o.
73 Dános
Árpád: Magyarország 1930 i. m.
74 Az
Országrendezés mérnöki megvilágításban i. m.
75 Uo.
Kund Ede egyetemi előadó cikke a kévekötő aratógéptől, az acatolástól, a sáncolástól az
árpolitikáig terjedő kérdésekről. Kimutatja, hogy a cukorrépa
és a dohány termesztése 40, illetve 260 munkanapot igényel holdanként, szemben
a kalászosokra fordítandó 8, ill. 5 nappal. Ezért nem lenne szabad megdrágítani
a cukrot, sem pedig előmozdítani a dohánybehozatalt.
76 Vajda
Ödön műegyetemi magántanár előadása. A cukor, a szeszgyártás, az aszaló és szárító,
valamint a konzervipar problémáiról szól. Különösen aggasztónak tartja a cukorba beépített 40
százalék adót, ami ludas abban, hogy a hazai cukorfogyasztás mindössze
13 kiló évente, miközben Dániában, Angliában és az USA-ban ennek kb. a
négyszeresét fogyasztják. A cukorár káros a konzervipar számára is.
77 Bíró
Zoltán ny. földművelésügyi miniszteri tanácsos, az Országos Erdészeti
Egyesület ügyvezető igazgatójának előadása. Abból indul ki, hogy évi
átlagban 83 millió pengőt tesz ki a fabehozatal, miközben a búzakivitel értéke alig haladja meg a
60 milliót. Ezen csak erdősítéssel lehet – legalább részben – segíteni. 5-600 ezer
homokos és
kopár területet lehetne beültetni. Sürgeti emellett az importált
műfa megadóztatását és vám alá vonását.
78 Zauner
István cikke. Ebben elsősorban az Alföld öntözésének megoldását és
halastavak létesítését sürgeti.
79 Uo.
80 Trájber
tanulmányához csatlakozott Padányi Gulyás Jenő előadása arról, hogy
mennyibe kerülne egy telepes hely, illetve község kialakítása, ha az igénybe
vett földért nem kell készpénzben fizetni.
81 Uo.
133. o.
82 Dr. Ajtay József: A kibontakozás útja. Gazdasági összeműködés a
Duna medencében. A szerző kiadása. 1931. Második kiadás: 1934. Az utóbbi
bővített szöveg.
83 Surányi-Unger Tivadar: Adalékok a nemzetközi munkamegosztás elméletéhez.
Szeged, 1936, Városi Nyomda, Magyar Királyi Ferenc József Tudományegyetem Barátainak
Egyesülete.
84 Hantos Elemér: Magyarország gazdaságpolitikai helyzete a római
egyezmények után. Budapest, 1936, Athenaeum. Egy másik fontos cikke:
Magyarország gazdasági integritása. A nemzeti megújhodás útja. Budapest, 1932,
Athenaeum. A két írás alapgondolata azonos, de 1932-ben még egy tágabb blokkról
gondolkodott. Mindkét tanulmányban foglalkozik a postahálózat, a hírszolgálat, a díjtételek, a hajózás egységesítésével,
és hozzáteszi, hogy egyszer majd létre kell
hozni a közös valutát is.
85 Gratz
Gusztáv: Az agrárállamok gazdasági együttműködése. In: Külügyi Szemle,
VIII. évf. 1. sz. 1931. január 21–30. Közli Ring Éva (szerk.): Helyünk
Európában. Budapest, 1986, Magvető. 204–213. o.
86 Lásd erről: Varga Lajos: Garami Ernő. Budapest, 1996, Napvilág.
302–306. o.
87 Teleki
Pál: Az európai probléma. In: Magyar Szemle, 1931. március. I. kötet, 3 (43).
209–220. o. Közli: Ring Éva (szerk.): i. m., 214–226. o.
88 Uo.
225. o.
89 Gróf
Károlyi Imre: A kapitalista világrend válsága. Budapest, 1931, Pantheon.
Károlyi vihart váltott ki többek között azzal, hogy koalíciós kormány
alakítását javasolta a szociáldemokraták bevonásával, és a földreform céljára
ajánlotta az egyházi birtokok igénybevételét. Egyébként keserűen támadta a
Bethlen-kormány “tékozló” politikáját, és a részleges revízió mellett tette le
a garast. Feltételezte mindazonáltal, hogy népszavazás esetén Szlovákia és
Kárpátalja Magyarország mellett voksolna. Kiérdemelte tehát mind a kormánypártiak, mind a
szélsőjobboldaliak haragját és támadásait.
90 Uo.
76. o.
91 Uo.
77–78. o.
92 Az Olasz–Magyar Bank elnöke volt.
93 Baron Béla Malcomes: Zur Weltkonferenz i. m.
94 Navratil Ákos: A neo-szocializmus
konjunktúrapolitikája. Budapest, 1942, MTA.
95 Uo.
6. o.
96 Uo. 48. o.
VERSENYBEN MARADNI V.
Tíz évre volt szükség, hogy a rendszerváltó magyar gazdaság jövedelmi
mutatói elérjék az 1989–90-es mértéket. A tíz év alatt több mint hatszorosára
emelkedtek a fogyasztói árak, az ötmillió munkavállaló helyett négymilliónál
kevesebb embernek van állandó állása. Az ipari termelés már ötven százalékkal
haladja meg az 1990-es szintet; 1989–90-ben a magyar gazdaság összexportja –
beleértve a KGST-országokba irányuló kivitelt – nem érte el a tízmilliárd dollárt,
tavaly pedig már harmincmilliárd fölött volt.
Az átmenet első évtizedének sikeres
vállalatai tucatszám dőltek össze, a vállalkozói élmezőnyből is
sokan kihulltak. Volt, aki az erősödő gazdasági versenyt nem állta,
és volt, aki politikai szövetségeseivel együtt emelkedettbukott. Néhányan, nem
kevesen, az összeomlás elől kisebb-nagyobb bűncselekményekkel
próbáltak elmenekülni. Aki nem növekszik, az meghal – vélik ma üzleti körökben,
jó okkal. Ám a növekedési hajszának is szép számmal vannak már áldozatai.
Sorozatunkban azok a gazdasági vezetők, menedzserek szólalnak meg,
akiknek sikerült versenyben maradniuk. Akik a hatalmi viszonyok
átrendeződését, a klientúrák harcát is túlélték, mert kimaradtak
belőle. Megannyi egyszemélyes gazdaságtörténet az övék. Egyszerre felül-
és alulnézetben: a vezető elit szemszögéből, de a gazdaságpolitika
irányítói apparátusától távol.