Sümegi György
Nagy Imre képek a
Történeti Levéltárban
Az Állambiztonsági Szolgálatok
Történeti Levéltára (ezentúl: Történeti Levéltár) gyűjteményeinek/fondjainak/dokumentumainak
specifikációjából következik, hogy jellemzően nem, csupán kiegészítőként tartalmaznak
fotográfiákat és más kép-dokumentumokat.[1]
Így Nagy Imréről is minimális kép-dokumentummal számolhatunk e levéltárban,
ráadásul az 1956-os forradalom leverését követő megtorlások belügyi/nyomozati
eszköztárából kerültek az intézmény állagába. Ebből a történetileg sajátosan
determinált használatból következőleg pedig ezek zömmel nem eredeti nagyítások,
hanem bizonyos eredetikről állambiztonsági célokra készített/készíttetett
másolatok. Számbavételük mégis, most, a mártír miniszterelnök halálának 50.
évfordulóján fontos lehet abból a szempontból, hogy adalékokat szolgáltathatnak
a forradalmat elnyomó Kádár-rendszer belügyi/állambiztonsági valamint
bűnügyi/nyomozati fotóhasználatához, és a képek esetleges változataikkal
hozzájárulhatnak a Nagy Imre ikonográfia teljességéhez.[2]
A Történeti
Levéltárban őrzött dokumentumok kizárólag az 1956-os forradalom és
szabadságharc leverése utánról, a megtorlás időszakából származnak. Abból az
időből, amikor a megtorlás éllovasai már Nagy Imre arcát is próbálták kisajátítani,
megszégyeníteni, és legfőképpen a forradalom elleni propagandájukban saját
ferde céljaikra fölhasználni.
Az 1956-os
forradalom és szabadságharc után hirtelen magasra szökött a képi dokumentumok,
elsősorban a fényképek használhatósági ázsiója, mert az ún. „ellenforradalmi
bűntettek” bizonyításához az egyik legfontosabb és leghatékonyabb eszköz lett.
Eszköz, amelyet az ideologikus, kisajátító politika célrendszerébe ágyazottan,
az eredeti jelentésétől nagyrészt megfosztva alkalmaztak. Egy fénykép elég volt
ahhoz, hogy a rajta lévőt perbe fogják, hogy terhelő bizonyítékként használják
ellene, noha az illető csupán jelen volt, ott volt valahol a forradalom
napjaiban, valamely helyszínen – passzív szemlélőként.
A Nagy Imréről
készült fényképek ugyanilyen elbírálás alá estek, használatuk is hasonlóképpen,
ám a forradalom miniszterelnök vezetőjének kijáró, nyilvánvalóan
megkülönböztetett módon történt. Sajátos és különösen érdekes momentum, hogy
Nagy Imre arcát, arcvonásait jellemzően nem torzították, és gúnyrajzok tárgya
sem lett (ahogyan Rákosi pl. gyakorta). Találunk persze efféle opuszt is, ha
alapos szemlét tartunk a Nagy Imréről készült képek (fényképek és mindennemű
más, egyedi vagy nyomtatott kép) teljességét tartalmazó virtuális Képtárában.
Nagy Imre figuráját
a művészetek (pl. az irodalom és a film) elsősorban utókorában próbálták
megidézni, sajátos eszköztárukkal megjeleníteni. Így alakját, arcvonásait s
ezek lassú változását a róla készült fényképek őrizték meg a leghűségesebben. A
fönnmaradt fotográfiák együttese: vizuális almanach Nagy Imréről. A felvételek
élethelyszínei változó tereiben (családi vagy nyilvános, politikai alkalmakkor:
gyűléseken, Parlamentben, hallgatóként, beszéd közben, előadóként, emberekkel
beszélgetve) örökítették meg. Egyúttal a múló idő okozta fiziognómiai
változásokat is rögzítették – s így közvetítik. Bár Nagy Imre arcának életkor
szerinti változása nem látványos attól a pillanattól kezdve, hogy jellegzetes
magyaros bajuszt hagyott. Ebben számára a minta édesapja, Nagy József lehetett.
Arcáról azután elmaradhatatlan kellék a fémkeretes szemüvege (vagy néha
cvikkere) is. Lágy vonásai derűs nyugalmat, jó kedélyűséget, jovialitást
sugallnak. Somogyi, kaposvári emlékeimben az ilyen ember mindig megbízható,
megfontolt, a dolgát pontosan tudó és azt lelkiismeretesen elvégző
parasztgazda, aki persze ravasz is, ha kell. Megvan a magához való esze,
ahogyan Somogyban is mondják. Abból a fajtából való, aki alig-alig billenthető
ki a nyugalma és higgadtsága állandóságából.
A Nagy Imréről
készült fényképek, mint a személyiség leghitelesebb képi forrásai, minden egyéb
vizuális művészeti, képzőművészeti földolgozásra hatottak. Amennyiben Nagy Imre
arca és habitusa egyfajta állandóságot, biztonságot sugall, így ábrázolásaiban
sem lelhetünk föl túlzott változatosságot. E műveket hazatérése, politikai
szerepvállalása kezdetétől vehetjük számba a képzőművészet összes műfajában
(plakát, rajz, festmény, érem, szobor stb.). Az ábrázolási szándék, az
indíttatás szerint is különféle korszakokat különíthetünk el, talán így: 1. a
forradalom leveréséig; 2. a forradalom leverésétől az újratemetésig, itthon és
külföldön (1956-1989); 3. az újratemetés után.
A Történeti Levéltár
fényképei és egyéb kép-dokumentumai kivétel nélkül a második, a középső periódusban
Magyarországon kerültek használatba, ill. készültek. Elsősorban a forradalmat
ellenforradalommá degradáló elnyomó hatalom belügyi/nyomozati fotóhasználatára[3]
és az „ellenforradalmi képekre” szolgáltatnak példákat. Kivétel nélkül olyanok,
amelyek az 1956-os forradalom leverése utáni megtorlásoknak a politikai akarat
vezérelte, ezen történeti kor által determinált fénykép-fölhasználásának
egyfajta kép-kisajátító rendszerébe engednek bepillantani. Abba a metódusba,
amely nem a fényképek eredeti, készülésükkori motivációit hagyja érvényesülni
(egy arc, egy egyéniség adott időpontban és helyen/szituációban történő
megrögzítése), hanem szerves kontextusából kiszakítva manipulatív célokra
használja föl. Sajátos történeti tudathasadás ez a kép-fölhasználásban is,
hiszen a levert forradalom főszereplőinek, fontos résztvevőinek Magyarországon
Kádár börtönei és a legkegyetlenebb megtorlás jutott osztályrészül, míg
ugyanazon időben Nyugaton, a világ magyar emigrációjában ugyanezen történeti
szereplők: forradalmárok, hősök, mártírok, történeti küldetést beteljesítő
példák, a forradalom szellemének és emlékének, hagyományának szenvedésükkel és
elpusztításukkal a leghitelesebb hirdetői.
Az 1956-os
forradalommal kapcsolatba hozható fénykép-együttesek súlypontját a Történeti
Levéltár fotógyűjteményében fotóalbumok képezik. Ezek zöme közvetlenül a
forradalom leverése után, a megtorlások kezdeteitől, a nyomozati szakaszban
jöttek létre, akkor amikor a forradalomban részt vettek azonosítása, ellenük
terhelő bizonyítékok (perbe fogáshoz, vizsgálati fogság elrendeléséhez stb.)
beszerzése volt a cél.
Az 1956-os
albumokból egy csoport az összeállítás metódusa szerint is jól elkülöníthető,
mivel megmaradtak a kartonra ragasztott, belső alcímekkel, képaláírásokkal és
képmagyarázatokkal ellátott, a mondanivaló egységesítését segítő montírozott és
föliratozott (gyakran a fényképre, akár többet is fölülírtak tussal) önálló
oldalak. Ezekről azután azonos méretű fotó-másolatokat készítettek, s albumba
rendezték. Egy római és egy arab számozású sorozat maradt fönn.[4]
„1. 1956. október 23-i fegyveres ellenforradalom előzményei, az október 23-i
tüntetés” föliratú, 30x40 centiméteres, Forte tasakba rendezve.[5]
A 22. lapon négy
fénykép alkot egy eszmei egységet, a középre ragasztott kép fölötti fölirattal
meghatározva a mondanivalót: „A tüntetők a Petőfi és a Bem szoborhoz, majd
onnan a Parlamenthez vonulnak”.
A bal oldali két kép
egybemontírozva: fölül a Petőfi szobor, alsó egy ötödét kitakarja a szobor
föliratos talapzata előtt papírból fölolvasó és az őt hallgatók csoportja.
Középre a talapzaton Kossuth-címerrel fölékesített Bem-szobor fotóját, jobbra
az egyik Parlament előtti oroszlán esti felvételét szerkesztették. Kissé
zsúfolt jelenet, hiszen az oroszlán feje fölött egy zászlós ember, lábánál
fiatalok ülnek, a középső föliratos táblát tart maga előtt: „Provokátorokat nem
tűrünk soraink közt!” Az oroszlán oldalánál két álló fiú, a hátsó
„Lengyel-magyar barátság” föliratú táblát tart, míg az előtte álló egy Nagy
Imre képet tart maga előtt. Nagy Imrét ábrázoló plakát lehet ez, amely talán
azonos a róla 1953-ban készülttel.[6]
A fénykép adekvát kifejezője az 1956. október 23-án a Parlament előtti
történéseknek. A Nagy Imrére vonatkozásban és egyáltalán a délutáni
fölvonulásban jól illeszkednek a transzparensek és szervesül a Nagy Imre kép.
Különös, hogy egy
ugyanezen nézőpontból, ám kissé távolabbról fényképezett csoportképen (a
föliratai elmosódottabbak, a Nagy Imre-kép kisebb méretű) a következő fénykép-antológiában
(címe: „2. Az ellenforradalmi fegyveres felkelés kezdete. Árulás a fegyveres
szervekben. Az ellenforradalmi fegyveres erők megszerzése”[7])
már más szövegkörnyezetben jelenik meg. Az összeállítás 1. oldalán – amelynek
fölirata: „Az október 23-i »békés tüntetést« követte a fegyveres
ellenforradalmi lázadás” – a Nagy Imre képes fénykép aláírása a következő:
„Nagy Imre neve már hosszú ideje a reakciós erők zászlaja volt, a felkelők
egyéb ellenforradalmi követelései között Nagy Imre miniszterelnökké való
kinevezése is szerepelt. A Parlamenthez vonult tömeg Nagy Imrét akarta
meghallgatni. A beszéddel elégedetlen tömeg a Rádióhoz ment”.
A célzatosan és
ferdítő aláírás (a tömeg nemcsak a Nagy Imre-beszéd miatti elégedetlensége,
hanem a „lövik a Rádiót, már halott is van” típusú hírek miatt ment a Rádióhoz)
az összetett jelentésrétegeket halmozó képi együttesből (szobor, fiatalok
transzparensekkel, azok föliratának utalási rendszere és Nagy Imre mosolygós,
elégedettséget árasztó, 1953 körüli arca) kizárólag Nagy Imrét emeli ki.
A két egymáshoz
közeli felvétel alkotója ismeretlen, az összeállításban – mint ahogy a belügyes
albumokban – semmi utalás nem található a fényképek készítőiről, mintha az
alkotót teljes mértékben letagadni, elhallgatni kellett volna, vagy a cél
elsődlegessége minden más nézőpontot lefokozott. A felvételeket egyszerűen
elvették, lefoglalták, és kényük-kedvük szerint használták. Az tudható, hogy
két tárgyalt fényképen rögzített szituációhoz közeli felvételeket készített
Mező Sándor, a Magyar Távirati Iroda fotóriportere. Talán a Nagy Imrét
közelien, premier plánban bemutató felvételek az album összeállítói céljaira
jobban megfeleltek, mint az ugyanerről a helyszínről távolabbi nézőpontból
készült felvételek. Valójában föltételezhető, hogy akár Mező Sándor lehetett az
albumban fölhasznált fotók készítője, ugyanis „a megtorlás előkészítésekor a BM
lefoglalta a[z MTI-] képanyag azon részét, amelyen fegyveresek és a forradalom
vezéregyéniségei voltak láthatók. (Az eredeti negatívok ma is hiányoznak a
gyűjteményből). […] A jó minőségű másolatok megmaradtak.”[8]
Ebből következően is valószínűsíthető, hogy az albumokban elsősorban a távirati
irodától begyűjtött felvételeket használták. S ugyanezen okból tételezhetünk
egyes másolatok készítőiként olyan fotósokat, akik az MTI-nél dolgoztak.
Ugyanez a helyzet
azzal az ismert, 1956. október végén készült felvétellel, amelyen Nagy Imre, a
forradalom miniszterelnöke begombolt pulóverben, fehér ingben, sötét-világos
keresztcsíkos nyakkendőben, papírokkal rakott asztal mögött ül egy stúdióban –
előtte mikrofon és lámpa –, és fölolvas. A kezében lévő papírt, a fölolvasandó
szöveget kissé megemeli, látszik, hogy koncentrál, feszülten figyel. A fénykép
¾ profilos, kitűnően megvilágított portré, amely elsősorban Nagy Imre
odaadó figyelméről, elmélyült koncentráló képességéről árulkodik. Az oldal
fölirata: „Nemzetőrség – az ellenforradalom fegyveres ereje”. A fényképet a
szöveg, ill. szövegrészlet közé beszorítva, a bal és jobb oldalt lefedve,
vagyis megcsonkítva szerepeltetik.
A felvétel azonos
lehet az MTI fotós, Bojár Sándor munkájával, pontosabban talán abból
kiemelt/kivágott részlet. Több magyarázó szövegből csupán az oldal politikai
célzatossággal fogalmazott bevezetője első mondatait idézem: „Nagy Imre és
áruló csoportja az ellenforradalom fegyveres erőit olyan szövetségesnek
tekintette, amely lehetővé teszi számukra a teljes hatalomra kerülést és bűnös
elképzeléseik gyakorlati megvalósítását”. Ugyanezen bevezető fölirata utolsó
mondatában a fogalmazó belső ellentmondásra, zavarra enged következtetni: „Nagy
Imre és csoportjának tagjai november első napjaitól kezdve az ellenforradalmi
kormány ellen szervezkedő belső szocialista erők elleni harcukban támaszkodtak
az általuk létrehozott ellenforradalmi fegyveres erőkre is”.
Ugyanezen Nagy
Imre-fényképet használták föl egy másik összeállítás („11. Az ellenforradalmi
erők törekvései Magyarországnak a szocialista tábortól való leválasztására”[9])
6. oldalán, ahol a Varsói Szerződést fölmondó, az ország semlegességét
bejelentő Nagy Imréről beszélnek, aki „az ország semlegességének védelmére »külföldi
segítséget kért«”, november 2-i táviratában az ENSZ-delegációktól kérte, hogy
„az ENSZ előtt lépjenek fel a »forradalom érdekében«”, valamint „igyekezett
tovább szítani a szovjetellenességet”.
A mellérendelt
fénykép mindezen cselekedeteinek nem elegendő illusztrációja, képi
megjelenítője, csupán egyik rádióbeszédét van hivatva hűségesen és adekvát
képiségében bemutatni. (Ennek a fényképnek vagy egy közelebbi, jó minőségű, a
levágott jobb fölső fotósarkot is kiegészítő nagyítása a Történeti Levéltár
gyűjteményében.)
A római számokkal
jelzett fotóalbumokba is bekerültek képek Nagy Imréről. A „VI. Ellenforradalom
vezérkara”[10]
cím-föliratúban az 1. oldalon a „Nagy Imre megalakítja kormányát” címhez három
hosszú asztalnál ülők csoportképét – köztük, középen Nagy Imre miniszterelnök –
rendelték.
A „II. Fegyveres
ellenforradalmi bandák a néphatalom ellen törnek. Árulás a Néphadseregben” című
album[11]
6. oldalán, a középre helyezett fényképen Tildy Zoltán és Maléter Pál között ül
Nagy Imre. A fényképen fehér temperával fölirat: „Az áruló Maléter Pál a
Parlamentben Nagy Imrénél”. (Ad analogiam: Bartal Ferenc MTI felvétele a
Parlamentben, 1956. november 2-án.).
A római számokkal
sorszámozott fotókollekciók egyes darabjainak belső, fekete fotópapír
címlapjára, a cím-fölirat mellé/alá az egész egybeszerkesztett együttes
szellemiségét igyekezett összefoglalni egy-egy fehér temperaképpel az album
összeállítója (a BM alkalmazott grafikusa?). A „VI. Ellenforradalom vezérkara”
a belső címlapon tekeredő kígyótestből két ágra váló végződésén, fején (ad
analogiam: kétfejű Hidra) Nagy Imre arcképe profilban, illetve Mindszenty
József szembe-nézetben jelenik meg.
E képpel a
Kádár-rendszer óta alig-alig kutatott „ellenforradalmi művészet” területére
értünk. E művészetnek, talán pontosabb így: a kádári propaganda művészetnek
sajátos ága, egyedi képződménye az ilyesfajta művek együttese.[12]
Nagy Imrét és Mindszentyt kétfejű kígyóként megjeleníteni ikonográfiailag
annyit jelent, hogy a gonoszt, az aljast azonosították velük.[13]
Képpel gyalázásba
ennél mélyebbre nem süllyedt a korai Kádár-rendszer elnyomó apparátusa. Nagy
Imrében elvetemült figurát láttak, és próbálták sajátos eszközeikkel láttatni.
Ebben az eszköztárban egészen speciális szerepűek a belügyi szervek
rendelkezési körében használatosak. Nyilván a hivatalos véleményt, a politikai
akaratot ezek idézték, ők jelenítették meg a legkendőzetlenebbül.
A forradalom e két
emblematikussá vált szereplőjét más összefüggés rendszerben és más műfajokban
is megjelenítették, megidézték együttesen. Az ellenforradalmi, a forradalom
elleni kádári propagandaművészetben különösen 1957–62 között jelentkezett a
legnagyobb műszámmal a rendszert alázatos behódolással kiszolgáló, szűk
művészréteg ilyen alkotásokkal. Sajátos a történeti emlékezet működése, mert e
készülésükkor fókuszba került művek mára teljesen kihullottak az emlékezetből.
Már a megerősödő Kádár-rendszer sem törődött velük az 1960-as évtizedtől,
azóta, de különösen az 1989/90-es politika szisztéma-váltástól mintha a feledés
duplára vastagodott takarója fedné őket. Pedig a Kádár-rendszer első fél
évtizedében szívesen kiállították, vásárolták és terjesztették az efféle
munkákat.
Közülük most csak
egyre utalnánk: Váli Zoltán: „A fasizmus réme” című metszetére. Váli Zoltán
festőművész (Miskolc, 1910 – Budapest, 1994), aki 17 darabos „ellenforradalmi
sorozatát” (1957, linóleummetszetek) 1961-ben kiállította a Műcsarnokban.[14]
Ennek katalógusában a művészetéről értekező Murányi-Kovács Endre „az 1956-os
ellenforradalomról kiadott albumának 20 linólapját” emlegeti, amelyeknek a
létrejöttét „a kommunista meggyőződés biztonsága, a kifejezés akarata s a művészi
közlés vágya irányítja […] a grafikus, a munkásőr alkotónál”.
A Váli-mű: a
csúcsára állított négyszögbe foglalt négy kép. Legfölül: könyvégetés, balra a
csíkos kabátot levető, börtönből szabadulót egy kalapos férfi új kabáttal
várja, alul a Köztársaság téri ávós akasztás jelenete. A lábánál fogva, fejjel
lefelé helyzetben megjelenített figura, ill. maga a kompozíció több hasonló
képi megoldásban tudhat társakat maga mellett.[15]
A kompozíció negyedik, jobb oldali eleme: a Nagy Imre és Mindszenty József
párossal képezett jelenet. Nagy Imre oldalnézetben, Mindszenty szemből, érseki
lánccal a nyakában. Vagyis ugyanolyan képi megjelenítésben szerepelnek Váli
metszetén, mint ahogyan a kígyófejként ábrázolta őket az album
tempera-címlapjának ismeretlen alkotója. Nagy Imre oldalra fordítottan, a két
kezét mintha könyörögve maga elé emelné, s úgy próbálná meggyőzni (?) a vele
szemben álló fegyveres fiatalt. Mindszenty vállainál/mögötte egy szemüveges és
egy kalapos férfi figyeli a jelenetet.
Nagy Imre és
Mindszenty József két ilyen, azonos képi logikán nyugvó megjelenítése a forradalom
ellenes képhasználatra mutat fontos példákat. Ahogyan a Nagy Imre
fotográfiákkal manipuláló BM albumok pedig a fényképek önkényes, gyakorta
megcsonkított, töredékes használatát állítják középpontba. Mindehhez
szolgáltatnak adalékokat a Történeti Levéltár Nagy Imre kép-dokumentumai.
[1] Sümegi György: Fotók a Történeti Levéltárban. In: Trezor 3. Az átmenet évkönyve 2003. Szerk. Gyarmati György. Budapest, Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, 2004. 309–328.; Müller Rolf–Sümegi György: Fényképek 1956. Budapest, Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, 2006.
[2] Nagy Imrére vonatkozó legteljesebb képanyag: Nagy Imre mártír miniszterelnök relikviái a Magyar Nemzeti Múzeumban. Szerk. Blahó Zoltán. Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, 2006.; Sümegi György: Nagy Imre arcai. Műértő, 2008. június, 4.
[3] Ehhez lásd: Müller Rolf: A megtorlás fényképei. In: ÁVH – Politika – 1956. Politikai helyzet és az állambiztonsági szervek Magyarországon, 1956. Szerk. Okváth Imre. Budapest, Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára, 2007. 193–221.; Csiffáry Gabriella: Budapest Főváros Levéltárának veszélyes képei. In: ’56-os fényképek gyűjteményekben. Szerk. Kákóczki András–Sümegi György. Miskolc, Miskolci Galéria, 2007. 40–51.
[4] Sümegi:
Fotók a Történeti Levéltárban, i. m.
313–314.
[5] ÁBTL 4.1. A-221/3.
[6] Nagy Imre mártír miniszterelnök relikviái a Magyar Nemzeti Múzeumban. Szerk. Blahó Zoltán. Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum, 2006. 164. tétel.
[7] ÁBTL 4.1. A-222/3.
[8] Kósai Éva: Hogyan látták 1956-ot az MTI fotóriporterei? In: ’56-os fényképek gyűjteményekben, i. m. 39.
[9] ÁBTL 4.1. A-231/3.
[10] ÁBTL 4.1. A-220/5.
[11] ÁBTL 4.1. A-219/4.
[12] Váli Zoltán „ellenforradalmi sorozata”, Farkas Aladár szobrai, Tóth Imre néhány grafikája és még további művek sorolhatók ide, többek között a Szovjetúnióban dolgozó Uitz Béla egyik monumentális tervével és néhány, az NDK-ban elő művész (Werner Tübke, Fritz Cremer stb.) alkotásával együtt.
[13] Pleidell János festőművésztől fönnmaradt egy plakát-terv 1956. október végéről, amelyen egy tekeredő kígyó és Kossuth-címerrajhoz társuló fölirat: „Ne bántsd a magyart!” egyértelműsíti a mű jelentését. Pleidell a betörő, a ránk-törő oroszokat azonosította a gonosszal. Vö. Sümegi György: Kép Szó. Képzőművészek ’56-ról. Budapest, PolgArt, 2004. 36–40.
[14] Barna Miklós–Kasitzky Ilona–Váli Zoltán festőművészek kiállítása a Műcsarnokban 1961. Katalógus, Budapest, 1961.
[15] Vö. Sümegi György: 1956 Képtára (Gyorsjelentés). Budapest, L’Harmattan, 2006. 32–34.