Az utókor kezdete Búcsú Lendvay Kamillótól
Lendvay Kamilló - Felvégi Andrea felvétele Eddig jelen idő volt. A múlt is. Hiszen a korábbi évtizedek alkotója ült velünk szemben, aki válthatott bár hangot, stílust, magában hordozta, honnan jött. S ha a jövőt nem olvashattuk is, „vele volt", amit még várhattunk tőle. Lendvay Kamillónál mindig kíváncsian fordultunk afelé, mit komponál még „nekünk". S minél több volt már mögötte, minél több arcát ismertük, annál élénkebb volt a várakozásunk, mi terem még a műhelyében. Szerves ez az életmű az inspirációk különbözősége közepette is. Lendvay ugyanis nem stiláris izmusok hirdetője, ennél fogva nem is kényszerült soha meghasonlásra, önmegtagadásra, útjelző táblák zászlóként lobogtatására. S miért? Mert nem a papír felől közelített a zenéhez, hanem a zene felől a kottapapírhoz. Nem gondolatok mezsgyéjén jutott a hangokig, őt a zene hívta zeneszerzőül. Jazzt zongorázott neves partnerekkel (például Chappy zenekarában). Egy városligeti hangversenyen éppen Debussy Clair de lune-jét zongorázta, amikor elérte a muzsikusok réme, a memóriazavar. Ám ekkor feltalálta magát: a francia mester stílusában rögtönözve vágta ki magát a vészhelyzetből. Oda is hagyta építészmérnöki terveit, s jelentkezett Viski Jánosnál a Zeneakadémián, ahol 21 évesen az előkészítő tagozat hallgatója lett. Egy év múlva behívták katonának, de ha már elmaradt a zeneakadémiai hallgatóknak akkoriban járt felmentés, legalább a zenekarba került trombitásnak. Így húzta le a honvédség három évét, ám ebből is tanult: itt került közel a fúvós hangszerekhez, melyeknek irodalmát sokrétűen gazdagította. Az ötvenes években a hazai nagyok fényében tájékozódhatott. Bartók és Kodály közül ő az előbbit választotta mint újításra csábítóbb forrást, jóllehet akkoriban még Bartók irányai közül is voltak „útzáró palánkkal elkerítettek". Nem torpantotta ez meg Lendvayt, amiként tanárát, az egyébként „zárkózott, kimért, furcsa, elegáns, szigorú" Viskit sem, akinek lakásán még a második bécsi iskola mestereinek műveit is tanulmányozták, jórészt Maros Rudolf magnószalagjainak köszönhetően, titokban. Lendvay a három szerialista-dodekafonista ikon közül Alban Berghez vonzódott, ebből is láthatjuk, hogy a leginkább hagyományos és lírikus hangzásvilág felé keresett utat, nem a markánsabb modernség kerítette hatalmába. Lendvay Kamilló pályáján nem kell hosszasan keresnünk a „berobbanás" kompozícióját. Két diplomamunkájának, az 1944-ben halálba menekült apjának emléket állító Mauthausen szimfonikus költeménynek és az időközben feledésbe merült háromfelvonásos operának, A helység kalapácsának sikere nyomán 1959-ben megrendelést kapott a Rádiótól, amelyre a fúvós- és ütőhangszereket, valamint hárfát felvonultató, zongorára készült Concertinót komponálta. Viskinek ajánlotta, aki a művet berlini előadáshoz is segítette. Azóta már csaknem kétszáz alkalommal csendült fel a mű, nemegyszer a zeneszerző szólójával, aki már javakorabeli művészként is szívesen ült e darabért a hangszerhez a pódiumon. A karmester Lendvayt Vaszy Viktor a szegedi operatársulathoz hívta, ahol csak egy évet engedélyezett magának, nem úgy, mint később a Fővárosi Operettszínházban, amelynek zenei vezetője lett. Vele adatott látnom a Hegedűs a háztetőn legendás előadását. Ő maga csak egyszer próbálkozott zenés játékkal (még zenei vezetői időszaka előtt), de azért nem tette ezt máskor, mert az szinte az operaírással egyenlő feladat volt, s akkor inkább az őt jobban inspiráló műfajba fektette energiáját. Vele indult A TV Zenés Színháza, amelynek jelentőségét aligha lehet túlbecsülni. Bánki László műfajteremtő küldetése tíz- és százezrekhez vitte el a komoly, sőt kortárs muzsikát. A Karinthy-novellára készült A bűvös szék nyitotta a közel két évtizedes sort, amelyben még láthattunk új Lendvay-operát, a Sartre drámájából készült A tisztességtudó utcalányt. A TV rendelte művek egyfelvonásosok voltak, így színre kerülésük nem volt könnyű. Lendvay mindkét tv-operája eljutott színházba. A bűvös szék Görlitzben aratott sikert, a Sartre-opera pedig Párizsban, ahol még a Hungaroton által kiadott LP is hanglemez-nagydíjat érdemelt ki. Ez a mű később Budapesten is színre került. Búcsúnk nem törekedhet az életmű teljes felidézésére. Ám nem hagyhatjuk említés nélkül az oratóriumok láncolatát az 1970-es Orogenezistől az évtizeddel későbbi Jelenetek Thomas Mann József és testvérei tetralógiájából szubjektív líráján át a kilencvenes évek francia előadói kezdeményezésre írt két kompozíciójáig (Via crucis, Stabat mater), s az idősebb kori A mennyei városig és az egyházzenei funkción messze túllépő Requiemig, amelyet e hasábokon méltathattam (2003/12.). Ugyanígy az alkotó történetének fejezeteit jelölik ki a versenyművek: a pályaindító Concertino késői párja, a Zongoraverseny, amelynek bontakozásáról e lap olvasói értesülhettek, két hegedűverseny, a trieszti zeneszerzőverseny I. díját kiérdemlő Pezzo concertato cselló szólóval, a Concerto semplice és a hegedű-cimbalom kettősverseny, a trombitára és fúvószenekarra, illetve a szopránszaxofonra, zenekarra és 12 női hangra írt koncert. A zenekari művek közül kiemelésre kívánkozik a Négy invokáció és A csend harmóniája, továbbá a fúvószenekari „műfaj" képviseletében a Csajkovszkij mester utolsó üzenete. Kamarazenében a két vonósnégyes, a gyakran játszott Hangulatokból 11 hangszerre továbbgondolt Egy cimbalomdarab átváltozása, a Kifejezések 11 vonósra, az Öt majd További nyolc pökhendi ötlet, a Sotto voce, a Kocsi-út az éjszakában, a Concerto da camera. A szólókra - noha jelentősek - már nem is jut helyünk. Akik még itt vagyunk, ápoljuk az „erőteljes lírikus" emlékét. Művei itt maradnak akkor is, amikor már nem leszünk. Utókor, hallgasd örömmel őket! } |