Búcsú a zeneszerzőtől

Szerző: Szitha Tünde
Lapszám: 2016 december

 

Kocsis Zoltán - Felvégi Andrea felvétele

Nézem a Pilinszky János emlékére írt Utolsó előtti találkozás kottáját és hallgatom szerzőjének zongorajátékát. Három és fél percnyi zene, egyenletesen kopogó hangok folyama, mely időnként megtorpan, majd újra indul gyorsabb vagy lassabb tempóban. Az első perc végétől a zongora legmélyebb regiszterében belép egy másik, nagyon lassú, de nem egyenletes mozgású szólam. Könyörtelen, dübörgő ellenpont, dallama ugyanúgy kiszámíthatatlan, mint a jobb kézzel játszott szólamé. Tökéletes előadás és arányaiban is remek darab, melyet csak olyasvalaki írhatott, akinek már rengeteg Bach-mű égett afülébe, a szívébe és a kezébe, és saját mondanivalója van az időről, a hangról, a csendről - a zenéről.

Soproni József egykori zeneszerzés-tanítványa, Kurtág György műveinek legkiválóbb előadója, Eötvös Péter, Jeney Zoltán, Sáry László, Vidovszky László és Wilheim András barátja - az Új Zenei Stúdió tagja - nemcsak zongoristaként és karmesterként birtokolta a zenetörténetet, hanem zeneszerzőként is. Az Utolsó előtti találkozásban Bach zenéje mellett ott van a Játékok, a Végjáték és a Schroeder halála emléke is, új műveké, melyeknek legjobb előadója ő volt. Kereste az inspirációkat, Cage, Kurtág és saját fiatal kortársainak műveiben éppúgy, mint minden más zenében, a tradicionális zenekultúrákban is. December 33 című szép kamaraművén nyomott hagyott az indiai tablaművésszel, Sri Anthony Dass-szal való közös muzsikálás is.

Hitt abban is, hogy a hangokon keresztül fontos dolgokat lehet és kell közölni, sőt hatni is lehet velük az emberekre. A zenekarra írt Csernobil '86 utolsó percében a kiüresedő skálák lassú hullámzása nemcsak a kétségbeesés és aggodalom zenéje, hanem a felháborodásé és a tehetetlenségé is. Nem volt véletlen az sem, hogy éppen a Mózes és Áron című opera foglalkoztatta alkotóként annyira, hogy Schönberg stílusában megkomponálta a befejezetlenül maradt utolsó felvonást, és e kiegészítéssel együtt is bemutatta az egész művet. Mert - mint magyarázta - ez az opera és Schönberg művészete „a teljes életre tanít". A mai embereknek is üzenni akart vele.

Amikor átiratokat készített, nem előadóként, hanem zeneszerzőként bújt kedves komponistái bőrébe: Berlioz, Wagner, Liszt, Rahmanyinov, Bartók, Schönberg, Enescu, Debussy és Ravel műveiben további lehetőségeket keresett, elvarratlan szálakat dolgozott el. Saját hasonlata szerint olyan alkotómunka volt ez, mint a műfordítás a költő számára. Operarészletekből és zenekari művekből készített zongoradarabokat, zongoraművekből kamara- vagy zenekari átiratokat, zongorakíséretes dalokból zenekari dalokat. Minden zenerajongó hasznára vált ez, de elsősorban a saját örömére tette, hiszen kedves kamarapartnereivel így olyan darabokat oszthatott meg, melyeket egyébként csak szólóestjein játszhatott volna, zenekari műveket tarthatott így azelőtt is repertoárján, mielőtt még karmester lett, később pedig eldirigálhatott olyan műveket is, melyekért már zongoristaként is rajongott.

Az Editio Musica Budapest a Két kép (Bartók) kétzongorás átiratának megjelenése, 1978 óta Kocsis Zoltán műveinek és átiratainak kiadója. Büszkék vagyunk erre, és hálásak vagyunk érte. Legutoljára, önzetlen segítségével és támogatásával hasonmás formában közreadhattuk azt a kéziratos kottásfüzetet, melyet Kurtág György 1974 és '86 között saját kezűleg másolt össze számára a Játékok zongoradarab-sorozat köteteiből. A Kocsis Zoli hangjegyfüzete a legszebb ajándék lett, amelyet közösen adhattunk a 90 éves Kurtágnak.

Sok tervünk volt még. Fájdalommal kell belenyugodnunk, hogy ezekkel most már magunkra maradtunk, s a klarinét-zongora-átiratot Debussy Valse romantique-jából és a jövő évre tervezett Bartók és Liszt zenekari átiratok közreadását az ő segítsége nélkül kell befejeznünk. Októberben, utolsó telefonbeszélgetésünkkor, a hangjában is jól érzékelhető örömmel ajánlotta fel kiadásra Bartók Négy zenekari darabjának kétzongorás átiratát, melyet nem sokkal azelőtt fejezett be.

Nehéz elhinni, hogy barátainak és közeli munkatársainak fenntartott email-címére soha többet nem írhatok már.

Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 2013, 2014, 1%

Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.