Életre szóló jegyesség

Nádori Péter 75 éves

Szerző: Winkler Lajos
Lapszám: 2016 május

A hetvenes évek elején történt, hogy - mint fogalmazott - „egy életre eljegyezte magát" a hanglemezkiadással. Magam 1975-től, a Hungaroton egyik komolyzenei szerkesztőjeként lehettem tanúja, mit jelent számára ez a jegyesség. A kiadói osztály egyik fő feladata a kiadványok „csomagolása" volt. Ellátni azokat arajta szereplő művek címének, műsorának, szerzőinek, előadóinak többnyelvű ismertetőjével. Operák, oratóriumok esetén az eredeti, gyakran olasz, latin stb. énekelt szöveggel párhuzamosan több nyelvű - angol, német francia, orosz librettóval. (Ezt a szokást követik a nagy nemzetközi kiadók.) Mindehhez szerkesztőkre, fotósokra, grafikusokra, tördelőkre volt szükség. Egyszóval a Hungaroton olyan volt, mint a Vörösmarty téri épületben található többi kiadó.

A lemezkiadás a szerzők, előadók és jogtulajdonosok bevonásával történik. Nem nehéz elképzelni, hogy ez mennyi konfliktus lehetőségét rejti magában. Péter pedig igazán nem „bizánci" stílusban, hanem nyílt, őszinte beszéddel oldotta meg ezzel kapcsolatos feladatait. Nem csoda hát, ha még ma is akadnak visszaemlékezők, szerzők, akik a piac felvevőképességét túlértékelve szerették volna teljes életművüket lemezen viszontlátni, vagy előadók, akik kevesellték a velük készült felvételek mennyiségét, amiben persze a természetes hiúságon túl nem kis szerepet játszott a felvételek kiadásától remélt javadalmazás. Egy példa csupán: egy operaalbum szereplői mellett az előadás súgója is jelentkezett, honoráriumot követelve magának...

Péter mindezeken felül részt vett világsikert aratott nyugati felvételek importjának előmozdításában, jeles külföldi művészek meghívásában. Hogy mindez milyen háttér előtt zajlott, elég Händel: Brockes-passiójának felvételére gondolni. A nemzetközi gárdával előadott oratórium szereplői között ott volt az 500 éves múltra visszatekintő gyermekkar, a Stadtsingechor Halle. Az ndk-ból érkezett gyerekek tolmácsuknak elárulták, otthon szigorúan megtiltották nekik, hogy a magyarokkal szóba elegyedjenek... De adódtak gondok a kiadványok megjelenésével is. Felsőbb utasításra körülbelül egy időben két kiadványnak is új borítót kellett készíteni. A Szent Erzsébet-oratórium nem jelenhetett meg a Kassai Dóm képével, és a fedetlen felsőtesttel megfestett Dubarry operettlemezén le kellett fedni a keblét.

Péter, aki egyszerre rajongója a barokk zene mellett Mozart, Mahler zenéjének, mindig nyitott füllel figyelte a kortárs zenei törekvéseket is, szorgalmas tanulmányozója (és importfelelőse) az Universal által összefogott világcégek, a Deutsche Grammophon és a Decca komolyzenei és jazzkiadványainak, és végzi ezek promócióját.

Sokirányú szervező tevékenységének egyik bizonyítéka a hazai Új Bartók-sorozat, amelyért rengeteget tett, de láthatatlan munkájának számos sikeres hazai együttes is sokat köszönhet. Ennek csak egyetlen példájaként álljon itt Török András visszaemlékezése a Budapesti Fesztiválzenekar megalakulásáról: „Fischer Iván mellett dr. Nádori Péter ül, a »megrendelő«, a Hungaroton állami lemezcég komolyzenei főszerkesztője, aki szeretné, ha lenne egy világszínvonalú zenekar, amellyel világszínvonalú lemezfelvételeket lehetne készíteni. Iván akkor még külföldön élt, nem ismerte a magyar ugart. Nádori doktor hosszú listát ír, amagyar zenei élet potentátjait veszi sorra. Kétfajta, beszédes jelet használt: szívecskét és tőrt. Aki szeretni fogja a BFZ-t, a mellé egy, két vagy három szívecskét rajzolt, aki gáncsolja majd, oda egy, két vagy három tőrt... (A későbbiekben kiderült: elég jó emberismerő.)"

„A gépi hangrögzítés - egykori kollégánk, Oldal Gábor szavai szerint - az élet akusztikus tükrévé, szellemi, ipari világhatalommá vált." Kedves Péter, aki most is azon dolgozol, hogy ennek legfrissebb eredményei eljussanak a magyar közönséghez, erőt és jó egészséget kívánunk. Örömmel dolgoztam évtizedeken át veled! Barátaiddal, volt és jelenlegi munkatársaiddal, családtagjaiddal mondom, hogy Isten éltessen! }

Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 2013, 2014, 1%

Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.