Budapesti Tavaszi Fesztivál 2013

Beszélgetés Vitézy Zsófiával, a Budapesti Fesztiválközpont igazgatójával

Szerző: Mikes Éva
Lapszám: 2013 március

 

Vitézy Zsófia - Felvégi Andrea felvétele 

- Sok fesztiválra járok, amelyek a lét-nemlét határán billegnek, sokakkal készítek interjút, akikből árad a panasz. Öröm végre valami olyasmiről hírt adni, ami stabilan áll a lábán, és ez a Tavaszi Fesztivál. Úgy érzem, Ön szerencsés helyzetben van, nem kell a fesztivál megszűnésétől tartania, és idén még a hossza is visszanőtt az eredeti 17 napra a tavalyi két hétről. Kivételezett helyzetben van. Ön is így érzi?

- Azt nem, hogy kivételezett helyzetben lennék, de nagyon örülök és hálás vagyok, ha a dolgok majdnem úgy mennek, ahogy menniük kellene. Egy pillanatig sem lehetek elégedetlen, ugyanakkor nem annyira könnyű ez, mint kívülről látszik, vagy amennyire én hittem. Az, hogy újra 17 napos lett, azért van, mert most novemberben egyik támogatónk sem mondott nemet. A tavaly távol maradó Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal a szerződéskötés fázisában vagyunk, tőlük idén megkapjuk a tavalyelőtti összeget. Ugyanígy a szervező cég tulajdonosa, a főváros is stabil támogató, hiszen már tavaly rendelkezésünkre bocsátotta a támogatást, így a karácsonyi kampányunkat el tudtuk kezdeni.

- Ez 150 millió forint.

- 140 és 150 között, változó. Mindig van olyan támogató, amelyik kicsit nehezebb helyzetben van, idén az Emberi Erőforrások Minisztériuma az, de nemrég ott is megkaptuk a jóváhagyást, így az az összeg, amivel terveztünk, meglesz. Hogy visszatérjek eredeti kérdésére: ily módon összeállt az egész, s amennyire lehet, elégedett vagyok.

- Az a tény, hogy más fesztiváloknál, intézményeknél komoly elvonások vannak, azt jelenti, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivált tekintik a hangsúlyos rendezvénynek, ami a legfontosabb renomét jelenti Magyarországnak?

- Nem szeretném, ha bárki azt hinné, hogy azért lett idén kevesebb a támogatása, mert a BTF-re költ az állam. Összességében a Tavaszi Fesztivál is kevesebb pénzből gazdálkodik, arról nem is beszélve, hogy TAO-támogatásra nem tarthatunk igényt, így a szponzorok sem olyan lelkesek a programsorozat támogatásában. Az első évem azzal telt, hogy meggyőzzek minden eddigi partnert, hogy egy 33 éves fesztivált nem lehet veszni hagyni. Noha évente egyszer rendezzük meg, hazánk jó hírét kelti a világban. És emögött a 17 nap mögött rengeteg munka van. Alig több mint tíz fő szervezi a fesztivált (az adminisztratív munkatársakat is beleértve), s míg az egyiket épp bonyolítjuk, a következőre már kötjük le a fellépőket. Mégsem értik sokan, miért kell egész évben működnie a Fesztiválirodának.

- De ezt fölvetni naivitás.

- Nagyon kreatív nemzet vagyunk, az utolsó pillanatban is nagyszerű teljesítményekre vagyunk képesek, épp ezért a magyar mentalitás számára még mindig nehezen felfogható, hogy ez a munka két-három évvel az adott fesztivál előtt kezdődik. A művészeknek évekre előre tele a naptárjuk. Ha nem ennyivel előre kérjük fel őket, csak a csodában reménykedhetünk. A másik, amit el kellene fogadtatni, az előfinanszírozás. Amit a főváros megtesz, azt az állam jelenleg nem tudja megoldani. Legalább a pénz egy részét a fesztivál előtt meg kellene kapnunk ahhoz, hogy biztonsággal szervezni tudjunk, turisztikai szempontból is.

- Vagy legalább garanciát vállalni rá.

- Így van.

- Vannak külső támogatók is. Megmaradt a Magyar Fejlesztési Bank?

- Velük sikerült hosszú távú együttműködést kialakítani, sőt, idén 5 millióval többet adtak.

- Bekapcsolódott az Operaház és a Müpa is.

- Velük partnerként dolgozunk, a kö­zös programokat együtt találjuk ki, együtt választjuk ki, és együtt kommunikáljuk.

- Ez a biztos anyagi háttér kiviláglik a programból, ami hihetetlenül szerteágazó, impozáns, és rengeteg sztárt vonultat föl. A Muzsika olvasói nyilván fel­kapják a fejüket az Il Giardino Ar­mo­nico, Herreweghe, Prégardien, Min­kowski, Patricia Peti­bon, Massimo Mer­celli vagy Joshua Bell és az Academy of St Martin in the Fields nevére, Abbadóról nem is beszélve. A nagyheti program egészen káprázatos, dús barokk kínálattal.

- Hadd kanyarodjak vissza a szervezéshez. Felmerült a kérdés, hetekig vitáztunk is rajta, hogy kerüljük-e ki a húsvétot, vagy foglaljuk a műsorba. Ahogy érkeztek be a húsvéti programajánlatok, és a felkéréseinkre adott igenlő válaszok, eldőlt, hogy a Nagyhéttel kezdünk.

- Így kerültek be a passiók és oratóriumok.

- Igen, a barokk zenének külföldön nagy kultusza van, örülünk, hogy sikerült errefelé nyitni. És az ünnep vonzására, remélem, sokan eljönnek. A jegyértékesítés, ha már itt tartunk, hasonló a tavalyihoz.

- Nehéz lehet túlszárnyalni a tavalyit, amely 98 százalékos látogatottságot hozott.

- A magas presztízsű Budapesti Tavaszi Fesztiválnak hagyományosan magas a látogatottsága. Bár mondjuk egy Abbado-koncert itthon soha nem lesz rentábilis, ezért van szükség az állami és regionális támogatásra, illetve a szponzorokkal való jó együttműködésre. Már most sokan várólistán vannak.

- Ez jó hír. Ezek szerint beválnak a húzónevek?

- Igen, határozottan, nagyon kellenek. Abbado vagy Joshua Bell például vonzza a közönséget, nem kell senkit meggyőzni arról, hogy nagy művészekről van szó

- De sokaknak az Il Giardino Ar­­monico is ilyen mágnes, és a színházi előadások is. Idén például Peter Brook, a fenomenális angol rendező Varázsfuvolát csinál a Nemzetiben.

- Igen, igyekszünk minden műfajban a legjobbat nyújtani.

- Ebben az idei fokozott érdeklődésben lehet szerepe a tavalyi turisztikai egyesülésnek, amikor három fővárosi cég olvadt egybe, köztük a Fesztiválközpont, és megszületett a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft.?

- Annyiban, hogy jobban hozzáférünk a külföldi turisztikai szervezőkhöz. Olyan kapcsolatrendszer ke­rült így hozzánk, és olyan felületek, amelyeket remekül fel tudunk használni. Megjelenünk a Budapestinfón, a főváros hivatalos turisztikai honlapján, így jelentős külföldi közönséget érünk el. Már több a szállodai együttműködő partnerünk is, sok terjesztővel van kapcsolatunk, szóval sokat segít, igen. A felkészülést ugyanakkor nehezítette, mert egy évig az átadás-átvétellel voltunk elfoglalva, és ennek még most sincs vége.

- Együttműködnek a Magyar Turizmus Zrt.-vel is.

- Részt veszünk a Winter Invitation kampányban. Hasznos, hogy megjelenünk azokon az információs felületeken, ahol a kampány folyik, mert így széles körben elérjük a turistákat vagy az utazásszervezőket. De ennek keretében van kint a plakátunk a berlini nagykövetség kirakatában is.

- A tavalyi adatok szerint 40 000 látogató járt a fesztiválon, ebből 8000 külföldi, és ez egy kultúrát erősen fogyasztó réteg. Végeztek számításokat, hogy ez a mintegy 600 millió forint, ami a főváros és a minisztériumok részéről bekerül a fesztivál kasszájába, gazdaságilag megéri-e, visszajön-e ez a vendéglátásban, fogyasztásban - azaz a kultúra jó befektetés-e? Egyszerűen szólva: hoz-e a presztízs mellett anyagi hasznot is? Kérdezem ezt azért, mert összehasonlítva azzal, ami általában jut a magyar kultúrára, ez szinte aránytalanul soknak tűnik, már ha nincs meg a haszna. De ha igen, érdemes lenne a sok más, rangos, elsorvasztott rendezvénybe, fesztiválba is befektetni.

- Többszörösen megtérül, ha a szállodai éjszakákat, közlekedést és a fogyasztást tekintjük, és azt a tényt, hogy a vendégeink meglátogatnak más kulturális eseményeket is. Mindez jelentős központi és helyi adóbevételeket generál. Arról nem is beszélve, hogy fontos, hogy azok a vállalkozók, akik turizmussal foglalkoznak, ne menjenek tönkre, ezért minél több olyan eseményt, fesztivált kell szervezni, amely vonzza a vendégeket.

- Hogy áll össze a program? Van tanácsadó csapata?

- A fesztiválnak véleményem szerint a remek műsor szervezése mellett az a feladata, hogy összefogja az egymás mellett létező szellemi erőket. Példaértékű a Müpával és az Operával való együttműködésünk, együtt gondolkodásunk. Azokkal az ajánlatokkal, amelyek a Tavaszi Fesztivál idejére érkeznek, minket keres meg a Müpa. Ugyanez a helyzet az Operával és az új helyszínekkel.

- Most nyílik meg a BMC (Budapest Music Center) új épülete, koncertterme, idén ők is szerepelnek a fesztivál programján, sőt, az épületavató is ekkorra lett időzítve.

- Igen, ők új együttműködő partnereink. Az épület avatása inkább protokollesemény lesz, de utána fesztiválrendezvények helyszínéül szolgál majd. Ez a Mátyás utcai épület lesz a kortárs zenei központ, ami számunkra nagyon fontos. Jövőre valamennyi kortárs zenei koncertet oda szeretném tervezni. És persze nagyon várjuk, hogy megnyíljon a Zeneakadémia.

- Nagyon széles az idei spektrum, van benne régizene, kortárs, romantikus, egyházi, világi, barokk, saját produkció, összefűz épületmegnyitót, a Nemzetközi Kórusverseny megnyitóját, Bartók-születésnapot, Wagner- és Verdi-évfordulót, hangsúlyozza az Olasz-Magyar Kulturális Évadot.

- Emiatt sok az olasz program, valóban, az Olasz Nagykövetséggel és az Olasz Kulturális Intézettel együtt tudtunk működni ebben. Amikor a közös évet kommunikálják, akkor a Tavaszi Fesztivált is propagálják. Anyagi támogatás ehhez sajnos nem társul, de sok más segítség igen. Az évfordulókról is megemlékezünk, a Parsifal és a Rigoletto fajsúlyosan képviseli a két szerzőt.

- Ez a széles skála talán a látogatók korosztályi bővítését is célozza?

- Ez egyszerűen a Budapesti Tavaszi Fesztivál sajátja. Határozott közönséget megcélzó, tematikus fesztivál rengeteg van, ez nem az.
A BTF éppen azért is különleges, mert azt a feladatot vállalja magára, hogy minél többet bemutasson abból, ami a világ kulturális életében éppen zajlik. Én szeretném még szélesebbre nyitni az ollót: az igazi fesztivál számomra a kortárs tánctól a szimfonikus zenekari koncertig és operáig mindent magában foglalja. Gondolok például a berlini vagy helsinki, prágai fesztiválra, a bécsi Wiener Festwochenre. Szép a programunk, de én sosem vagyok elégedett.

- Hány évre előre tervez most?

- Most próbáljuk behozni a lemaradást. 2011 a vezetés- és munkatársváltás miatt a tűzoltás éve volt, rengeteg adminisztratív teendővel, ami nem állt a fesztivállal közvetlen kapcsolatban, ott tehát csak 2012-ig láttunk előre. Tavaly a turisztikai egyesülés nehezítette a munkát.

- Éppen úgy képzeltem, hogy most bukkan a víz felszínére.

- Talán. Sokan azok közül, akikkel tárgyaltunk a 2013-as fesztivál kapcsán, azt mondták, idén nem szabadok, de jövőre igen. Így jóval rövidebb idő alatt készen lehetünk a 2014-es évvel, és lassan előbbre is gondolkodhatunk.

- Fontosnak tartja az ingyenes rendezvényeket is.

- Lehet és kell is vitázni a kulturális javakhoz való hozzáférés könnyítésének lehetőségéről, én a magam részéről ezt tudom tenni az ügy érdekében. Két beltéri és kültéri koncertünk lesz ingyenes. A drágább előadásokon pedig mindig biztosítunk olyan kedvezményes jegyárat, ami elérhető a fogyatékkal élőknek és a diákoknak. A művészetrajongókat, akik több előadásra is szeretnének eljönni, izgalmas bérletes és csomagajánlatokkal várjuk. Ezekről a honlapunkon és a hírlevelünkben tájékoztatjuk az érdeklődőket.

- Nyilvánvaló, hogy a produkciók sikerét megítélni csak utólag lehet. Az egész megálmodójaként melyiket emelné ki mint az Ön számára legérdekesebb zenei csemegét vagy mint a legnagyobb trófeát?

- Maestro Abbadónak nagyon  örülök, ő igazi ajándék. Az Il Giar­dino Armonicót sem volt egyszerű megszerezni, az is nagy öröm. Joshua Bellt is várom. Igazán örülök Patricia Petibonnak, aki végigjárta az operavilág összes nagy színpadát, fantasztikus tanárai voltak. Ô fiatal, világsztár lesz hamarosan. Fontos nekem az is, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar jelen legyen, ők a magyarországi zenei élet fokmérői. Szerencsés egybeesés volt, hogy az olasz fuvolaművész, Massimo Mercelli, akit mindenképpen meg akartam hívni, gyakran dolgozik velük, így kerül sor közös koncertjükre. Nagy dolog a Tavaszi áldozat megszólaltatása Klaus Obermeier és az Ars Electronics Futurelab koncepciójában: ez egy táncos produkció, 3D-animáció keretében. Unikumnak ígérkezik a Cirkusz az éjszakában, a Recirquel előadása, ifjú magyar artisták részételével. És ha már a fiatal művészeknél tartunk: a fesztivál komoly teret ad az ifjú nemzetközi tehetségeknek, akikkel idén először egy sorozat (Új generációk) keretében ismerkedhetünk meg a Szépművészeti Múzeum Barokk termében.

- Nem beszéltünk a Csongor és Tündéről, a Fesztivál saját produkciójáról. Ez hogyan jött létre?

- Fontosnak tartom, hogy a magyar zenei és kultúrkincsből új feldolgozások jöjjenek létre. Kocsár Balázs zenei szerkesztésével, Jankovics Marcell képeivel, Gemza Péter rendezésében izgalmas alkotás valósul meg. Pompás záróakkordja lesz az idei rendezvénysorozatnak.

 

 

Christoph Prégardien  -  Marco Borggreve felvétele

 

Joshua Bell -Bill Phelps felvétele

 

 Marc Minkowski - Marco Borggreve felvétele

Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%

Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.