Kapcsolat a nyitott közönséggel

Hamar Zsolt a Hesseni Állami Színház fő-zeneigazgatója

Szerző: J.Gyõri László
Lapszám: 2012 szeptember

 

 

Hamar Zsolt

 

Miután elhagyta a pécsi zenekart, a zürichi Operaházhoz szerződött: szeptembertől a wiesbadeni színház fő-zeneigazgatói posztján folytatja operakarmesteri pályáját. Németországban irigylésre méltón sok operaház működik. A nagy, ismert házak, München, Hamburg, Frankfurt, Drezda, Berlin, Stuttgart és a többi mellett milyennek képzeljük Wiesbadent?

- Ez a Hesseni Állami Színház. Érdekes módon Hessen tartomány fővárosa nem Frankfurt, hanem Wiesbaden. A frankfurti opera sokkal nagyobb, de azt Frankfurter Bühnének hívják, a mi kisebb - bár azért nem annyira kicsi - színházunk a Hessisches Staatstheater. Háromtagozatos színház, a legnagyobb benne az operatagozat, amely a három játszóhely közül a körülbelül ezer nézőt befogadó nagy színházban játszik. Itt évente legfeljebb egy prózai produkciót tartanak, egyébként kizárólag az opera- és a balett-társulat használja. Ez utóbbi neve Németországban nagyon jól cseng: kétszer is elnyerte az év balettegyüttese címet.

- Németországban a színházi élet támogatására hagyományosan jelentős mennyiségű közpénzt fordítanak. A nagy házak támogatása nyilván több a wiesbadeninél, de azért a válság ellenére sem küszködnek nagy nehézségekkel...

- Wiesbaden ugyanúgy A kategóriás színház, mint az említett nagyok, de nem kap annyi támogatást, mint mondjuk a berliniek. Szerencsére az amúgy még igazán jó anyagi körülmények között élő Németország már tíz évvel ezelőtt rájött, hogy takarékoskodnia kell, ezért megszorításokkal éltek. Okosan gazdálkodtak, megfogták a pénzt, úgyhogy ma, ha nincs is annyi, mint húsz éve, a nagy jólét idején, változatlanul adottak a nyugodt, biztonságos működés feltételei.

- A közelmúltban készítettem interjút az esseni operaház vezetőjével, Stefan Soltésszal, akivel egyebek mellett arról is beszélgettünk, milyen lehetséges reakciói vannak egy operaháznak, amelynek a közvetlen közelében rengeteg konkurens opera működik. Hasonló a helyzet Wiesbadenben is.

- Wiesbaden ötven kilométeres körzetében négy-öt operaház van, Frankfurt, Mainz, Darmstadt, nincs messze Köln és Bonn, úgyhogy tényleg elképesztő a kínálat. Ezek egytől egyig teljes értékű házak. Mainzhoz és Darmstadthoz képest Wiesbaden kiemelkedő. Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy a Rajna két partján, mint Pest és Buda, ott van Mainz és Wiesbaden, két tartományi főváros...

- Az interneten utánanéztem: Wiesbaden - a többi német operaházhoz hasonlóan - repertoárszínházként működik, és blokkrendszerben játszik. Mekkora a repertoárjuk?

- A színház évi hat bemutatót tart és húsz körül van az egy évadban játszott darabok száma. Repertoárszínház, amely vendégeket hív. Zürichben, ahol mostanáig dolgoztam, egészen másképp működött az operaház, ott volt olyan év, hogy húsz premiert is tartottak.

- Mekkora vonzáskörzetből járnak Wiesbadenbe az emberek operába? Mennyi idő alatt meríti ki egy-egy produkció az iránta mutatkozó érdeklődést? Egyeztetnek-e a környező színházakkal a repertoárról? Stefan Soltész Essenből azt mondta, hogy nem egyeztetnek, éljen a verseny!

- Én viszont úgy látom, létezik valamiféle udvariasságból, konfliktuskerülésből fakadó hagyomány, hogy nem próbálják elorozni az operaházak egymás közönségét. Mainz például tényleg nagyon közel van, és - bár hivatalosan nem egyeztetnek a szezon leginkább közönségcsábító produkcióiról -, mégis, a repertoárt valamiféle hallgatólagos egyetértésben tervezik meg. Ezt a gyakorlatot hosszú távon mindenképpen szeretném megváltoztatni. Elsőrendű feladatom természetesen az egyes előadások minél tökéletesebb zenei megvalósítása. Ugyanakkor a produkció maga mégiscsak egy termék, melynek sikere az eladhatóságától függ. Ez úgy is igaz, hogy a legtökéletesebben megvalósított produkciót is képes a közönség érdektelensége demoralizálni. Már Pécsett, és aztán külföldön is tapasztaltam, hogy a közönséggel való együttlélegzésnek mekkora ereje van. Éppen ezért én nem szeretnék arról lemondani, hogy a színház jelenlegi, viszonylag konzervatív repertoárját kicsit megreformáljam annak érdekében, hogy az operalátogatók körét fiatalokkal, középkorúakkal, de akár mainziakkal, frankfurtiakkal is bővítsük. A szélesebb közönség megszerzésére a repertoár megújításán túl sok más eszköz is rendelkezésre áll egy színház vezetőségének; én arra szeretnék törekedni, hogy ezeknek az eszközöknek a megválasztásában főzeneigazgatóként szerepet vállalhassak.

- Mekkora társulattal működik a wiesbadeni opera? A hasonló méretű színházak - amennyire tudom - viszonylag szerény énekesi gárdával és vendégekkel dolgoznak.

- Wiesbadenre ez nem áll, hiszen nálunk elég sok, körülbelül húsz énekes van státusban. A főzeneigazgató feladata, hogy azok kapjanak állást, akik zenei koncepciójának megvalósításában a legsikeresebben képesek részt vállalni.

- A német operaházak többségében erős rendezői egyéniségek dolgoznak, változó mértékben kísérletező az arculatuk, de szinte mindegyikben rendkívül erős dramaturgiai munka folyik, amely szolid zenei színvonallal párosul. Milyen a wiesbadeni opera belvilága?

- Olyan színházat szeretnék, ahol a kettő összhangban van. Magamat egyébként is amolyan kiegyenlítő, közvetítő alkatnak gondolom. Nekem a világon semmi kifogásom nincs az operában a rendezői színház ellen, kivéve, ha az nem a hangjegyekből indul ki, hanem csak a librettóból. Az első premierünk az Aida, amelynek első próbájára erős koncepcióval érkeztem, és ahol egy ugyancsak határozott koncepciójú rendezővel találkoztam. Addig gyúrtuk egymást, amíg megtaláltuk a hidakat a két elképzelés között. Több mint érdekes előadást várok.

- Mennyire alakítja a saját képére a színházat? Ki mindenkit visz magával?

- Nem azzal kezdek neki az új munkának, hogy mindenkit lecserélek, és viszem a magam embereit. Szeretném megismerni az ottaniakat. Olyannyira nem viszek senkit, hogy a színház biztosít nekem asszisztenst. Erre az állásra sem a magam emberét választom, hanem azt, akit a színház javasolt.

- Tudom, ez csapatjáték, de a főzeneigazgató meghatározó szerepet játszik a repertoár kérdéseiben.

- Említettem: a színház repertoárja eléggé konzervatív; azt gondolom, lehetnénk jóval bátrabbak, de ez - amint már mondtam - függ a megfelelően nyitott közönséggel való sikeres kapcsolatteremtéstől. Mint a legtöbb német operaházban, nálunk is viszonylag idős a közönség, amelyet csak mérsékelten lehet kortárs operákkal bombázni. A házban ugyanakkor nagyszerű csapat dolgozik, akik egyetértenek velem abban, hogy az újítás, a megújulás rendkívül fontos része a színház jövőjének. Most azonban az a legfontosabb számomra, hogy a társulat karmesterként ismerjen meg. Úgyhogy minden, hosszú távra szóló, "világmegváltó" tervem kidolgozását az első premier után szeretném a kollégákkal közösen időzíteni.

- Mennyi elkötelezettséggel jár ez az állás? Jut-e mellette ideje rá, hogy visszamenjen Zürichbe vezényelni?

- Hét hónapot kell Wiesbadenben töltenem, és negyvenhét előadást kell vezényelnem. Svájcban nagyon jól éreztem magam, mégis örülök, hogy eljöttem onnan. Új intendáns vette át a színház vezetését, új a főzeneigazgató is, úgyhogy a színház arculatát meghatározó karmesterek és énekesek is távoznak Zürichből. A wiesbadeni megbízatás igazán a legmegfelelőbb pillanatban érkezett. Nagyon szerettem Zürichben Alexander Pereira mellett dolgozni, még ha az első időszak rendkívül megterhelő volt is számomra. Sokszor éreztem magam kevésnek a tőlem elvárt feladat teljesítéséhez, sokszor kellett alapvető kérdéseket magamban tisztázni. Az ott eltöltött hat év ugyanakkor nagyon hasznos volt; az utolsó három év visszajelzései, és tagadhatatlan közönségsikere igazolták a kezdeti gyötrődések eredményét. Most azonban nagy öröm számomra, hogy a következő egy-két évben - néhány izgalmas felkéréstől eltekintve - teljes szívvel Wiesbadenre koncentrálhatok.

Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%

Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.