Férfi ügyek Kodály Zoltán férfikarai új Hungroton-felvételen
Kodály Zoltán Férfikarok (Összkiadás) Bartók Béla Férfikar (Pécs) Vezényel Lakner Tamás HCD 32641-42
A Hungaroton Kodály-összkiadásának új, dupla CD-je a Lakner Tamás irányította pécsi Bartók Béla Férfikar előadásában a zeneszerző férfikari kompozícióit tárja a nagyközönség elé. Lakner Tamásnak és együttesének már 2005-ben is megjelent egy hasonló lemeze a Hungarotonnál, amelyről 2006-ban számoltam be e lap hasábjain (Megénekelt történelem, Muzsika 2006/9). A mostani dupla CD teljesen új felvételeket tartalmaz (az előző 2004/05-ös, a mostani 2010-es interpretációkat rögzít), és már recenzióm kezdetén előre kívánom bocsátani, hogy az előadások színvonala mind technikai, mind pedig mûvészi-tartalmi értelemben magasabb ezen az új felvételen, mint a régin: a pécsi Bartók Béla Férfikar aktuális interpretációja érzékelhetően egy érési folyamat pozitív végpontja felé közelít. A recens kiadvány másik újdonsága, hogy Kodály Zoltán összes férfikarát tartalmazza, sőt még ennél többet is. A pécsiek nemcsak a Bárdos Lajos közreadta férfikari kötet darabjait szólaltatják meg a lemezeken, hanem a Bicinia Hungarica férfi hangokon előadható tételeit (történeti énekeket és katonadalokat), valamint a Cinka Panna balladájából is négy részletet. E kiegészítést, gyanítom, az tette szükségessé, hogy Kodály férfikarai nem férnek rá egy CD-re, kettőt azonban nem töltenek meg. Míg a Cinka Panna részleteinek felvételét a kiadvány nagy nyereségének tartom, hiszen a négy tétel, de különösképpen a Hajdútánc (Nosza, hajdú) bepillantást enged a megbukott és ezért szinte teljesen ismeretlen színpadi mű gazdag-izgalmas zenéjébe, a Bicinia Hungarica darabjainak feléneklését kissé erőltetettnek érzem. Annál is inkább, mivel ugyanakkor a két CD nem tartalmazza a Szabolcsi Bence esküvőjére írott alkalmi férfikart, a Canticum nuptialét (1928). Lehetséges persze, hogy ennek előadása inkább három férfiszólistát igényelne, nem pedig egy egész kórust, ám ugyanez elmondható a lemezeken felcsendülő Bicinia Hungarica-tételekről is. A két CD összesen 45 tételből áll, s ezeket - a Kodály-szakértő Ittzés Mihály javaslatait követve - az előadók antológiaszerűen tematikus rendbe illesztették (az így kialakult tematikai csoportok címei: Vallásos népénekek, Történeti énekek I., II., Katonadalok, huszárnóták, Haza és haladás, Forradalmak és szabadságharc). Ha lehet is időnként vitatkozni az egyes csoportok tartalmával - számomra például kérdéses, hogy a Hej Büngözsdi Bandi Petőfi-megzenésítése valóban a népélet kategóriába tartozik-e, illetve a Vörösmarty Mihály költeményét megzenésítő Nándori toronyőr valóban történeti ének-e -, és egyébként is úgy vélem, egy összkiadáshoz jobban illik a kronológiai rend, mégis nyilvánvaló, hogy van pozitív hozadéka és van létjogosultsága is az efféle tematizálásnak. Egyértelműen rávilágít ugyanis az élet és a művészet azon területeire, amelyekhez gondolkodásában a zeneszerző a férfikart mint médiumot társította. Egyfelől a férfikar alkalmas arra, hogy a férfiak népéletben betöltött szerepét kifejezze, így a katonaélet gyötrelmeit, illetve magányát, másfelől viszont a haladó patriotizmus megszólalásának legalkalmasabb eszköze. Ráadásul a patrióta darabok esetében a férfikar 19. századi hagyományát eleveníti fel Kodály, ezért is zenésít meg elsősorban felvilágosodás-, illetve reformkori költeményeket, főként epigrammákat. Vagyis a férfikarhoz igazi férfi ügyek illenek. Ami az interpretációt illeti: a korábbi kiadványhoz képest feltűnő, mennyire visszafogott előadások hallhatók a lemezen. A pianók - rögtön a lemezt indító Stabat Materben, illetve az Esti dalban, de a Katonadalban és az Ének Szent István királyhoz esetében is - kifejezetten szépek, mint ahogy a Biciniákban a népdalok kétszólamú előadása is kidolgozott, igényes, pedig két szólamban sokkal nehezebb tisztán énekelni, mint háromban. Szimpatikus, hogy a férfikar szinte mindenütt igyekszik elvenni a szenvedélyes megszólalások élét: erről talán csak a Nemzeti dal előadásának hevében („Esküszünk"), illetve az Élet vagy halál díszes, igaz, háromvonalas c-vel nehezített zárlatában feledkeznek meg. Mindazonáltal feltűnő, hogy többnyire mennyire igényesen készítette elő a kórus a férfikar számára mindig kényes magas hangokat is, igen kevéssé lehet érezni az éneklés feszítettségét (kivételt talán csak a Hej Büngözsdi Bandi kétvonalas a-ja, illetve A magyarokhoz kánon pár magas hangja képez). Nem tagadható ugyanakkor, hogy ez az értékes igyekezet egyes darabok esetében sajnos az előadás tartózkodó sterilitását vonja maga után. Igaz, ez nem feltétlenül idegen a kodályi melankóliától (Esti dal, Jelenti magát Jézus, Emléksorok Fáy Andrásnak, Fölszállott a páva). Pár mű megszólaltatása esetében azonban talán felesleges óvatossággal járt együtt: A csikó előadása például - a benne megnyilvánuló ritmikai játék kiemelésével - lehetne sokkal humorosabb, és sokkal színesebben, dramatizáltabban lehetne bemutatni a Kit kéne elvenni? népi életképsorozatát. Talán a tartózkodás okozza, hogy a Bartók Béla Férfikar egyelőre csak keresi a kulcsot a két korai, intellektuális és a kodályi életműben is zavarba ejtően egyedülálló, terjedelmében is szokatlan férfikarhoz, a Bordalhoz és a Mulató gajdhoz. A tartózkodás és óvatosság ellenére figyelemre méltó, hogy Lakner Tamás és férfikara erőteljesen törekszik a kompozíciók ritmikus előadására. Érthető a nemes szándék a Jelenti magát Jézus, illetve a Semmit ne bánkódjál megszólaltatásakor is, mégis úgy érzem, a gregorián allúziókat hajlékonyabban lehetne énekelni. A tudatos ritmizálás okán a kompozíciók prozódiai esetlegességei is látványosabban törnek felszínre: ilyenek például a Semmit ne bánkódjál esetében az utolsó előtti szótagra eső ütemsúlyok, amelyeket az előadásban akár tompítani is lehetett volna. A ritmizálás erényei közé tartozik ugyanakkor, hogy a megszólaltatás szinte mindenhol érzékletesen rámutat a variációs formára és ennek gazdag alakváltásaira (Semmit ne bánkódjál, Ének Szent István királyhoz), valamint a kórustextúrában megbúvó hangsúlyos disszonanciákra, amelyek a kodályi karművészet modernitásának bizonyítékai. A legjobb előadások közé tartozik a Kodály-életmű legjelentősebb férfikari alkotása, a Karádi nóták interpretációja: a pécsiek egyértelműen brillíroznak e kompozícióban. Egyaránt képesek felmutatni a mű modernitását (például a Sprechgesang-effektus bátor érvényesítésével), és a jó szövegmondásnak és a hetykén férfias hangvételnek köszönhetően felszínre hozni a népi szövegek kendőzetlen szexualitását. A hangvételek iránti érzékenységet bizonyítja egyébként A szabadság himnusza eleven és meggyőző interpretációja is, mint ahogyan különösen szép az is, ahogy felhívják a figyelmet az Isten csodája refrénjének egyidejű változékonyságára és változatlanságára. Ugyanilyen érzékenyen emelik ki a Jelige lírai karakterét, óvakodva attól, hogy a „Tettre, magyar nép" zárlatát patetikussá formálják. Figyelemreméltó, hogy a Justum et tenacemet két nyelven - latinul és magyarul - is eléneklik; előadásukból egyértelművé válik, hogy a magyar változat lejtése mennyivel természetesebb. Mindent összegezve: Lakner Tamás és a Pécsi Bartók Béla Férfikar új dupla CD-je nagy nyeresége a Hungaroton Kodály-összkiadás sorozatának. |
|
Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%
Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.