Művek bontakozóban Sári Bánk Elrejtett emléke(i)
Felvégi Andrea felvétele - Rám az újdonság erejével hat, hogy Sáry Bánk zenekari mű komponálásába kezdett. - Rám is... Szívesen próbálkozom olyasmivel, amivel eddig nem, vagy csak keveset kísérleteztem. Lehetőségem sem igen volt zenekari darab írására, amíg tavaly az NKA pályázatán nem kaptam támogatást. Azaz két éve a BMC zeneszerzőversenyére beadtam egy partitúrát, de az nem nyert, s azóta sem szólalt meg. Abban az Ősszel című darabban ütőhangszerként cintányért és nagydobot használok, szólista szerepkörben pedig cimbalmot. A most munkában lévő Elrejtett emlékben ellenben vibrafon és marimba mellett tangóharmonika szerepel. - Ez utóbbi apai örökség... - Az ő hangszerét már gyerekkoromban próbálgattam, de akkor még hatalmas volt. Most pedig feleségem nagypapájától örököltem egy tangóharmonikát, amin elkezdtem játszogatni, nagyon inspirál. Visszatérve a zenekarra: kihívás számomra a nagy apparátus, a kisebbekben az évek folyamán otthonosabbá váltam. - Azért fordulsz most a zenekarhoz, hogy mintegy képezd magad az eddig nem meghódított orkesztrális nyelvezetben? - Igen. Az újabb művek megírásával jutok előbbre, azokon tanulok legtöbbet. Most ezt a feladatot adom magamnak... - A nagyzenekarra a kisebb apparátusokban való gondolkodást transzponálod - formálás, illetve hangszerelés terén -, vagy éppen a zenekar tömbszerűségét és grandiozitását aknázod ki? - Próbálom nem a kamaraegyüttesen megszokott gondolkodásmódomat átültetni a szimfonikusra, hanem a zenekart mint nagyszabású lényt kiismerni és megmozgatni. Elsősorban hangszerelési szempontból. De a legújabb darabomban szerepet kapott a véletlen is, ami újdonság a komponálásomban. A műben két nagyobb terjedelmű aleatorikus formarész is van, amelyekben szólisztikusan kezelem a hangszereket. Van, ahol harminc szólamra bontom az együttest, de akad, ahol annyifélét játszanak, ahányan vannak - ha nyolcvanan, akkor nyolcvanat. - Mennyire irányított ez az aleatória? - Hangzásban nagyon, azt gondosan megírom. Az idővel játszom, azt teszem rugalmassá vele. Ezáltal, persze, előre nem látható változatok állnak elő harmóniában is. - Miután előző zenekari darabod, az Ősszel nem szólalt meg, nem kérdezhetem, hogy levontál-e belőle valamilyen tanulságot, de hogy látod, van kapcsolat a kettő között, vagy egészen mások? - Egészen mások. Valamit biztosan tanultam az előzőből, de zenekari darabnál igazán a megszólalásból lehet következtetést levonni. Egy triót vagy akár kvintettet inkább el tudok képzelni, mint egy szimfonikus felrakás hangzó eredményét. Ezért is örülök, hogy az Elrejtett emlék október 9-én el is hangzik a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar előadásában, amely pedig a bemutatásra pályázott sikerrel. Külön jó érzés számomra, hogy azon az Olasz Intézet-beli hangversenyen Jóska nagybátyám egyik műve is szerepel. - Milyen emléket rejtesz el? - A címeim inkább nekem jelentenek valamit, többnyire nem tartom fontosnak, hogy a hallgatót beavassam a tartalmukba. Az ősszelt például Galyatetőn kezdtem írni, ahol az éjszaka közepén szarvasbőgésre lettem figyelmes. Kimentem az alkotóház előtti rétre és megigézve hallgattam, majd ezt próbáltam a darab elejébe „belehangszerelni", amely voltaképp a természetet képezi le. Az Elrejtett emlék bonyolultabb, több síkon mozog. Liszt Ferenc életműve előtti tisztelgésnek szánom, s vele kapcsolatban rejtettem el - nem zenei idézetszerű - utalásokat, melyeket a hallgatónak nem kell felfedeznie. - Ha valaki rólad kérdezne engem, elég sokára jutna eszembe, hogy téged Liszt inspirál. - Jól látod. Mindig is tiszteltem Lisztet, de igen nehezen közelítettem hozzá. Volt, amikor erőltettem magam ebben a közeledésben. A késői zongoraműveinek mélysége hat rám nagy felfedezésként. Richard Strauss is némiképp ilyen számomra: gyakorta idegen, de ha a Négy utolsó éneket hallgatom, eleven a kapcsolat. - Akkor hát nem kell átrajzolnom magamban a rólad alkotott képet: nem a csillogó Liszttel érzel rokonságot, hanem a 20. századot előrevetítővel. Úgy tapasztalod hogy a 19. század nagy újítója még a 21. századnak is aktuálisat mond? - Mindenképpen. Látjuk, hogy a 20-21. század zeneszerzője milyen érdeklődést mutat a reneszánsz iránt. Nekem itt az a reveláció, hogy a 19. század is tud valami frisset közölni. - Már ismerjük, hova vezettek el Liszt újításai: Bartókhoz, a tizenkétfokúsághoz. És te merre mehetsz még tovább? - Más irányba tudok indulni ugyanarról a kezdőpontról. - 2. vonósnégyesed is bemutatásra vár. Aki már nem először fordul a különösen igényes műfajhoz, annak komoly köze lehet hozzá. - Két kvartettem között 17 év telt el. Remélem, az újabbal együtt az első is megszólal majd, azzal vettek föl a Zeneakadémiára. Kevés vállalt diákkori darabom egyike, de átírni nem akarom, mert az óhatatlanul mai gondolkodásomat vetítené rá. |
|
Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%
Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.