Elhagyni a zene elől a „kortárs” jelzőt Eötvös Péter zenéről, önmagáról, ismeretterjesztésről
Klaus Rudolp felvétele - Legutóbbi beszélgetésünkben is szó esett arról a nagyon racionális, szinte mérnöki munkamódszerről és tervszerű időbeosztásról, amely zeneszerzői és előadói munkáját egyaránt jellemzi. Ez jutott az eszembe most is, amikor megbeszéltük ezt a március végi találkozást. Nem volt könnyű időpontot egyeztetni, mert egyik elfoglaltsága szinte üresjárat nélkül követi a másikat. Kérem, avasson be, hogy zajlottak az elmúlt hetek-hónapok? - Az utóbbi napokat Párizsban töltöttem. A Louvre négyszáz személyes vetítőtermében Az opera és a modernitás Pelléastól napjainkig címmel operaszerzők tartottak filmvetítéssel egybekötött előadást saját operáikról és két 20. századi „klasszikus" operáról. A mai szerzők névsora a nyugati operaházakban jól ismert: Thomas Ad`es, Georges Aperghis, Philippe Boesmans, Pascal Dusapin, Philippe Manoury, Kaija Saariaho, valamint én. - Látom a műsorban, hogy ön a Három nővért, A Makropoulos-ügyet és a Kékszakállút választotta. A saját mű nem igényel magyarázatot, a másik kettőről tudom, hogy vezényelte őket. Ezen túlmenően van-e közöttük olyan tematikus vagy stiláris kapcsolódási pont, amely indokolja a választást? - A meghívást a Három nővérnek köszönhetem, a másik kettőt pedig azért választottam, mert szeretem, és az operaárokból ismerem. Csak Párizsban vettem észre, hogy ez a három opera mennyire egy kultúrkörből való. Csehov, ˇCapek és Balázs Béla szövegkönyve a huszadik század legelejéhez kötődik. A háromszor kétórás előadáson jellegzetesen kelet-európai hangzás és gondolkodásmód jelent meg, amit a francia közönség nagyon szeretett, új, ismeretlen területnek érezte. Pedig a Három nővért 2001-ben a Chatelet-ban is játszottuk, és ennek a filmfelvételét mutattuk be a Louvre-ban. - Egy korábbi interjúban említette, hogy Janáˇcek Makropoulos-ügyét Glyndebourne-ban vezényelte. Nagyon lelkesen beszélt a darabról. - Janáˇcek a nyugati operaházakban roppant népszerű, de ez a hullám csak nemrég kezdődött. A húszas években már kezdték egyedülálló színpadi tehetségét elismerni, viszont a háború elvágta a siker útját, és az utána induló avantgárd nem vállalta őt előzményképpen. Janáˇcek nem tartozott semmilyen iskolához, csak saját magához. Nagyon személyes hangon szól Operaterveim között egyébként szerepel egy egyfelvonásos opera Alessandro Baricco Vértelenül (Senza sangue) című novellájából, amelyet a Kékszakállúval egy estén szeretnék műsorra tűzni. Ezt az operámat a New York-i Filharmonikusok rendelték meg, és a Kékszakállúval együtt fogják bemutatni koncerten 2015-ben Kölnben, utána New Yorkban, Párizsban és Londonban. A színpadi bemutató pedig Amszterdamban lesz. Ezt az operát a Mezzo/Armel-Fesztivál keretében Szegeden is bemutatják majd Alföldi Róbert rendezésében. Ugyancsak Párizsban volt - közvetlenül a Louvre előtti két napon - egy zenetudományi konferencia Grabócz Márta szervezésében. Tizennyolc zenetudós tartott előadást két francia szerzőről, Fran¸cois-Bernard Mache-ról és Jean-Claude Risset-ről, valamint rólam. Egyikünk sem tartozik semmilyen stiláris irányzathoz, mindhármunkra a független, személyes hang jellemző. Ami a három szerzőt összeköti, az az alapvető érdeklődés, amelyik a zenei hangzás eredetét, gyökerét, forrását keresi a természetben, vagy az elektronikában, és ennek az alapanyagnak megfelelő struktúrákból hozzák létre a kompozíciókat. - Mit érez ilyenkor egy élő szerző? Bizonyára érdekes, mit kezd zenéjével a muzikológus, de lehet valami élveboncolás jellege is. Önnek mit jelent egy-egy ilyen alkalom? - Az előadásokat nagyon érdekesnek találtam. Sok mindent csak akkor fedezek fel a saját műveimben, amikor másoktól hallom. Általában nyitott vagyok, nincsenek ellenérzéseim. Amit mondanak, elteszem magamnak. Ha negatívumot hallok, elgondolkodom rajta. A dicsérő kritikák nem izgatnak. Az objektív, a zenémet valamilyen kontextusba helyező elemzéseket tartom fontosnak és hasznosnak. Az ilyen vélemények érdekelnek, foglalkoztatnak, és alakítanak is. - Párizs előtt - mint mesélte - Kanadában járt, és a kortárs zene népszerűsítése szempontjából példamutató rendezvényen vett részt. - Párizs előtt Montrealban voltam. Március 15-ikén vezényeltem a Montreali Szimfonikus Zenekart, Boulez Répons című művét és Stravinsky 1919-es Tűzmadár-szvitjét játszottuk. Kent Nagano, a zenekar vezető karmestere az idén Boulez-sorozatot tűzött a zenekar éves műsorára. Négy koncerten hangzottak el zenekari művei, mindegyik estét más karmester vezényelte. Az én koncertem volt a sorozat utolsó estéje. Mindenkinek tudom ajánlani, aki hangversenyműsorok összeállításával foglalkozik: ha egy élő szerzőtől egy szezonon belül elosztva három-négy mű is hallható, akkor alakul ki a hallgató számára egy szélesebb panoráma. Olyan ez, mint egy festő tárlata egy galériában. - Ez nagyon hasznos lehet, hiszen néhány művet egymás után meghallgatva sokkal inkább képet lehet kapni egy szerzői életműről, mint amikor ötletszerűen, egy-egy mű szerepel egy-egy mai komponistától egy évad műsorán. Ráadásul erre fel lehet készíteni a közönséget. Nyilván az is szükséges, hogy vállalkozó kedvű, érdeklődő, elfogulatlan és nyitott publikum üljön ott. A montreali megfelel ezeknek a követelményeknek? - A montreali közönség nagyon nyitott és figyelmes volt, köhögés nélkül hallgatta végig a hangversenyeket. Ez a fajta műsorszerkesztés nagyon kifizetődő, ha rendszeresen alkalmazzák. Voltaképpen minden zenekar életében adott a lehetőség, hogy egy évadban egy szerzőtől több darabot is bemutasson. Így a komponista megkapja az esélyt: az első koncerten meghallgatják, a másodikon már „odahallgatnak", a harmadikon kezdik érteni, a negyediken pedig már értik. Itt nem szórakoztatásról, hanem kulturális információk közvetítéséről van szó, ami minden zenekarnak alapvető feladata. Ehhez a témához kapcsolódik a montrealit megelőző, kéthetes torontói tartózkodásom is. Torontóban tíz éve minden évben kéthetes kortárs zenei fesztivált rendeznek. Minden fesztiválra meghívnak egy szerzőt, aki a koncertek felét kapja, a másik felét pedig elosztják két másik komponista között. Ez utóbbiak nem okvetlenül élő szerzők, de fontosak és tematikailag illeszkednek a meghívotthoz. Idén én voltam a rezidens komponista. Négy darabomat mutattuk be, ketten vezényeltünk: a zenekar kitűnő vezető karnagya, Peter Oundjian és én. Tőlem elhangzott a hegedűversenyem (Seven), a brácsaversenyem (Replica), a csellóversenyem (Cello Concerto Grosso) és a ZeroPoints. A másik két szerző Jörg Widmann és Claude Vivier volt. Ugyanebben az időszakban a torontói kortárs zenei együttes három másik darabomat is bemutatta. A torontói fesztivál nagyszerűsége egyebek mellett abban áll, hogy tíz év alatt egy nemzedéknyi zenebarát megismer húsz-huszonöt mai szerzőt a világ minden tájáról. Kurtág György op. 34-es Üzenetek című sorozatát is vezényeltem, amelynek első darabját Kurtág nekem ajánlotta. Ez a fesztivál nem turistáknak szóló rendezvény, hanem a zenekar saját közönségének szóló információs fesztivál. Fontos, hogy a közönség évente találkozik zeneszerzőkkel, látja és meghallgatja őket. Minden darab előtt beszélgetést hallanak, bevezetést, rávezetést. Kettesben mentünk ki a pódiumra Peter Oundjiannal, és minden darab előtt elmondtuk, mit fognak hallani. Itthon Fischer Iván szokott hasonlót csinálni, ő ebben nagyon otthonosan mozog. Egyszer, nagyon régen, a Fesztiválzenekar „Madárkoncertjén" én is így ismertettem a darabokat. De Stuttgartban például, ahol három évig első vendégkarmesterként működtem, ugyancsak minden egyes koncertet bevezettem. Az első alkalommal körülbelül százötvenen voltak, a másodikon lehettek vagy háromszázan, úgyhogy a kis teremből át kellett mennünk a nagyba, mert nem fért be a közönség. A harmadik hangverseny bevezetőjét pedig már hatszázan hallgatták meg. Ilyen sokat számít, ha az ember megtalálja a jó formákat az információk továbbadásához: egyre szélesebb kör fog érdeklődni. Az első este megmutattam a közönségnek Balázs Béla és Leni Riefenstahl 1931-es Kék fény című filmjét, utána részletet hallhattak a Dal a Földrőlből és A rózsalovagból, amelyek egyidősek A kékszakállú herceg várával. És utána jött csak a Bartók-mű. Ezek az összefüggések hozzásegítenek egy-egy mű megértéséhez. Rávezetik az embereket a megszólaló zenékre. Ha szokatlan hangszer is szerepel, azt külön bemutatom. Az említett Kurtág-darabban például megszólal egy tompítópedállal ellátott pianínó is. Olyan, mint amilyet régebben az albérletekben használtak. A zenekarral megmutattuk ennek a hangszernek a hangját, és elmagyaráztam használatának célját is: ennek a tompított pianínónak a hangja Kurtágnál olyan feszültséget tud teremteni, mint a robbanás előtti csend. A közönség ennek az információnak a birtokában azonnal veszi a lapot, és másképp figyel. - Bécsben most búcsúzott: az idén lejárt a szerződése a Rádiózenekarnál. - Három évig voltam az első vendégkarmesterük. Az együttműködést Schönberg-esttel zártuk. Az op. 16-os Öt zenekari darabot és a Hegedűversenyt mutattuk be Hilary Hahn szólójával, majd Brahms g-moll kvartettjének Schönberg-féle hangszerelését. - A rádiózenekarok azelőtt sok új zenét játszottak, ez volt az egyik legfontosabb feladatuk és specialitásuk. Nyilván ön is főleg mai zenét vezényelt Bécsben. - Brittenig és Kodályig visszamenően huszadik századi és mai zenét. Rendszeresen megjelentünk a grazi Musikprotokoll fesztiválon és a Wien Modern rendezvényein. - Egyszer ott ültem egy vezető magyar zenekar próbáján, amelyen kortárs műveket játszottak. A muzsikusok szinte személyes sértésnek vettek minden hangot. Olyan is lett aztán a koncert. Ezt csak azért mesélem, mert a Wien Modern keretein belül az idei évadban a Bécsi Filharmonikus Zenekart is vezényelte, amelynek nem mindennapi kenyere az új zene. Hogy áll nekik a kortárs zene? - Leültek, és eljátszották, ami a kottában áll. Egy zokszavuk sem volt. Tudják, hogy profi muzsikus nem akadékoskodik, hanem megoldja a feladatot. Professzionális testület nem engedheti meg magának azt, amit az előbb mesélt. A Bécsi Filharmonikusoknál minden hangnak megvan a maga kontrollja a zenekaron belül, és erősen működik az önkontroll. Egy nyolcvantagú zenekar nem nyolcvan tag, hanem egy zenekar. És ezt egy jó zenekar tudja is magáról. A zeneszerző és a karmester egységes egészként kezel egy zenekart. Egy zenész egynyolcvanad része a zenekarnak. A legszebb példa erre a Clevelandi Zenekar, amelyet néhány éve vezényeltem. Rájuk ez fokozottan áll. Hihetetlenül figyelnek egymásra, a hangra, a zenére. A karmester szinte nem is vezényel, hanem együtt hallgatja velük a zenét. Egészen különös viszonyuk van a hangzó anyaghoz. Ettől aztán mindig egy picit halkabban játszanak, mindenki hall mindent és valahogy egészen más, egészen sajátos hangközegük alakult ki. Nagyon szerettem velük dolgozni. - Furcsák és megfoghatatlanok ezek a sajátos vonások, amelyek egy-egy zenekar egyéniségét adják. Ma már nemigen találni olyan karmestert, mint például Széll volt Clevelandben, aki évtizedeket tölt el egy zenekarnál, és formálja annak hangzását. A muzsikus-utánpótlás is nemzetközi. Hogyan őrződnek meg mégis ezek az egyéni színek? - Clevelandben a zenekar nagyon tudatosan őrzi a Széll-tradíciót. És ebben a mostani vezető karnagy, Franz Welser-Möst teljesen partnerük. - Térjünk vissza a Bécsi Filharmonikusokra és a kortárs zenére. - Most dolgoztam másodszor ezzel a nagyszerű zenekarral. Először 2009-ben dirigáltam őket, Salzburgban játszottunk Bartók-műveket. Most, a Wien Modernen Bartókot adtunk elő, és Cerha Ütősversenyét. Ezt a darabot előzőleg egy matinén ezer gimnazista előtt is előadtuk, ami igazán példás kezdeményezés. A darab hangfelvételét és a hozzá kapcsolódó információs anyagot fél évvel korábban kiküldték az iskoláknak, illetve összegyűjtötték az információk továbbítására vállalkozó tanárokat. A diákoknak tehát volt alkalmuk megismerkedni a darabbal, fölírták a kérdéseiket és a benyomásaikat, amelyeket a matinét moderáló két lány és egy fiú ismertetett a pódiumon ülő zenekarral és velem, a karmesterrel. A fiatalok így élőben is találkozhattak a felvételről már hallott művel. Hasonlót korábban is csináltunk már, például a Három nővér lyoni bemutatója előtt. Akkor is hat-nyolc hónappal korábban kezdtük. Annak idején találkoztam egy irodalom- és egy zenetanárral, végigbeszéltük az opera irodalmi és zenei vonatkozásait. Ők vezették azt a tanárcsoportot, amely az operám meghallgatására készítette fel a fiatalokat. Ez a lehető legfontosabb, amit a jövő közönségének neveléséért megtehetünk. Sajnos Magyarországon nincs divatja. Egyébként többször is elhangzott most közöttünk a kortárs zene és a kortárs fesztivál kifejezés. A közelmúltban itt járt nálam a donaueschingeni fesztivál igazgatója, akivel erről is beszélgettünk. Tőle tudom, egy konferencián megegyeztek abban, hogy elhagyják a zene elől a kortárs, a modern és az avantgárd jelzőt. Ugyanezt hallottam egy bécsi konferencián is. Ez jó, mert úgy tűnik, elegük van a gettóból. Csak zene létezik: a múlté, a jelené és a jövőé. Helyükre kellene kerülniük az arányoknak, különösen Magyarországon, hiszen itt tényleg elenyészően kevés a mai mű a hangversenyek műsorán. - Ezt nyilván a régebbi és a friss darabok ügyes vegyítésével lehet elérni. A kortárs zenei „gettó" falát így lehet lebontani. - Igen, ilyen hangversenyprogram volt például az, amelyet Zürichben, a Tonhalle Zenekarral játszottunk. Liszt Mefisztó-keringője után Perényi Miklós eljátszotta a csellóversenyemet (Cello Concerto Grosso), és Bartók Concertójával fejeztük be a koncertet. Ezt a műsort három estén játszottuk telt ház előtt, ami egyértelműen jelzi, hogy a közönség nyitottabbá vált. - A mai zene iránti elkötelezettséget valóban sokfelé tapasztalni. A Berlini Filharmonikusoknál régóta működik a kortárs zenei profilú Scharoun Ensemble, és ezt a példát sokfelé követik. Nálunk a nagy szimfonikus zenekarok közül a Fesztiválzenekar és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar is egyre inkább elkötelezettje a mai zenének. Mintha mostanában nálunk is érzékelhető volna a változás. - Igen, ennek az elmúlt évtizedben a zenekari játék egészében történt ugrásszerű színvonalbeli javulás az egyik oka. Ma már szólistafeladatokra is gyakran fel lehet kérni zenekari tagokat. - Ez a zenész-túlképzésnek köszönhető? Az elhelyezkedési lehetőségek beszűkülése miatti aggodalomnak? Mindenkinek fel kell kötnie a gatyáját, ha jó zenekarban akar játszani? - Biztosan ez is szerepet játszik benne. De a csúcszenekarok olyan elképesztő tempót diktálnak, amivel lépést kell tartani egy olyan világban, amikor a finanszírozás körül állandóak a gondok, és sok együttesnek állandóan bizonyítania kell ahhoz, hogy ne szüntessék meg. Kialakult egy magas színvonal, ami kötelez. - A Muzsika olvasói emlékeim szerint utoljára Az ördög tragédiája müncheni bemutatójáról olvashattak. Egy nagy széria legutóbbi darabja volt - a zenés színház főszerepet kapott az életművében. - Eddig hét operát és két kamaraoperát (Harakiri, Radames) komponáltam. A kamaraoperák 1973-ban és 1975-ben készültek, az első egész estés opera, a Három nővér bemutatója 1998-ban volt Lyonban. A bemutató óta százhúsz előadást tartottak, a következő Zürichben lesz 2013-ban. Az Angyalok Amerikában 2012-ben Wroc/lawban, 2013-ban Los Angelesben kerül színre félig szcenírozott, koncertszerű előadásban. Az ördög tragédiájának szövegkönyvét tavaly átírtam, a hangsúlyt az ördög helyett Ádám első feleségére, Lilithre helyeztem, ez lesz az új opera címe is, 2013-ban mutatják be a Wien Modern keretében. - Milyen operatervei vannak a következő évekre? - Schimmelpfennig Golden Dragon című darabjából írok operát, amelynek 2014-ben lesz a premierje Frankfurtban. (Magát a színdarabot Budapesten, a Katona József Színházban is lehet látni). Ez az Ensemble Modern „utazó operája" lesz tizenhat zenésszel és öt énekessel. Úgy tervezzük, hogy két-három évig turnézhat majd vele a társulat. 2016-ra új operát írok a kölni operaháznak, Juan Rulfo Pedro Páramo című novellája alapján. Ez egyelőre az utolsó operatervem, de van még egy oratórium, amelyet szintén 2016-ra a Bécsi Filharmonikusok számára tervezek, Esterházy Péter szövegére. Ő már megírta, én még nem. - Egyéb műfajokban mit ír most? - 2013 januárjában lesz a bemutatója a Midori számára készülő Hegedűversenyemnek, aztán Monte Carlóban Maazel vezényli majd az Ütősversenyemet, és még az idén is lesz egy bemutatóm: a Baszk Állami Zenekar évfordulójára írtam egy jubileumi darabot. - Korábban beszéltünk az Eötvös Intézetről és a tanításról is. Ezzel kapcsolatban milyen tervei vannak? - Idén novemberre elkészül a Budapest Music Center épülete, amelyben nagyszerű környezetet, kivételes lehetőséget kapunk a nyilvánossághoz. A tanítást kurzusok formájában fogom folytatni. Az idén Luzernben Ives Negyedik szimfóniáját tanítom, jövőre pedig Szombathelyen a Bartók Szemináriumon tanítok ismét. Az Eötvös Intézetben olyan zeneszerző-projektet szeretnék létrehozni, amelyben Mro.zek Nyílt tengeren című darabjából írnak kamaraoperát a résztvevők. A történetben három férfi vergődik a nyílt tengeren, elfogyott az élelem, és mindhárman elmondják, miért ne őt egye meg a másik kettő. Kilenc szerzőt fogok kiválasztani, közülük marad majd az a hat, aki végül megírja a kamaraoperát, amelyben három hangszeres zenész és három énekes működik közre. A történet kétszer hangzik el, minden szerepet más szerző ír, én pedig afféle koordinátori szerepet töltök be, amikor a három-három szerző által írott szólamokat összekötöm és egymáshoz igazítom. - Melyik az a tevékenységi kör, amelyet az Eötvös Intézet magyarországi terveiben a legfontosabbnak tart? - A legfontosabb itthoni feladatomat az ismeretterjesztésben, azoknak az információknak a közvetítésében látom, amelyek nincsenek jelen a magyar zenei életben. Különös módon Magyarországon az összes művészeti ágban létezik egyfajta naprakész orientáltság, csak a zenében nem. Itt mintha minden „le lenne árnyékolva", ami a nagyvilágban a zenében történik. A helyzet szinte rosszabb, mint az ötvenes-hatvanas években. Akkor legalább tudtuk, mit nem játszanak. De ott volt Lehel György és Mihály András, és megismertetett minket a hiányzó művekkel. Ebben a mostani helyzetben viszont az igény tompul el, holott a mi feladatunk nem az, hogy a közönség igényeit kielégítsük, hanem az, hogy a közönség igényeit megteremtsük. Erről szól a Schiller: energische Schönheit című művem is. A magyarországi általános zenei ízlés (az építészethez hasonlóan) megállt körülbelül azon a fokon, mint amilyen az 1900-as Millennium korában volt. A legfrissebb építészeti attrakció a Halászbástya és a Hősök tere, erre jönnek a turisták, mert ennél modernebb szimbolikus építmény azóta sem született. A koncertműsorok is mindig olyanok, mintha a turistáknak szerveznék. A Budapest Music Centerben megpróbáljuk megteremteni annak lehetőségét, hogy a zene (mint művészeti ág) iránt érdeklődők is lépést tarthassanak a világgal, tulajdonképpen saját magukkal.
Sisi Burn felvételei |
Impresszum, KAPCSOLAT , Közhasznúsági jelentés 2011, 2012, 1%
Minden jog fenntartva, ideértve különösen a honlap egészének vagy részének bármilyen eljárással történő többszörözését, terjesztését és nyilvánossághoz közvetítését is.